07 grudnia 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Alicja Gronau

postać

dnia

Alicja

Gronau

- XXIth Century Polish Choral Music

płyta

dnia

-

XXIth Century Polish Choral Music

Gronau-Osińska Alicja (red.) Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

książka

dnia

Gronau-Osińska Alicja (red.)

Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (B)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Wojciech Blecharz,

kompozytor i oboista; ur. 21 czerwca 1981, Gdynia. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni oraz Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie oboju Jolanty Kowalczyk i Józefa Raatza (dyplom z wyróżnieniem w 2001). W 2006 ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jesienią 2008 rozpoczął studia doktoranckie z zakresu kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, gdzie pracuje z takimi osobowościami, jak Phillipe Manoury, Miller Puckette, Roger Reynolds, Chinary Ung, Steve Schick i in.

W 2005 otrzymał stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia w nauce, w 2006 stypendium Académie Musicale di Villecroze (Francja), w 2007 stypendium artystyczne ZAiKS-u, w 2008 roczne stypendium twórcze Ministra Kultury, a także stypendia Instytutu Adama Mickiewicza oraz Centrum Kultury w Gdyni. Brał udział w kursach kompozytorskich prowadzonych przez Noëla Lee (2006, Villecroze) oraz Karlhainza Stockhausena (2007, Kuerten).

Zajmuje się wykonawstwem muzyki średniowiecznej i renesansowej. W latach 2000-2005 pełnił funkcję kierownika muzycznego Zespołu Muzyki Średniowiecznej „Pressus”. Zespół pod jego kierownictwem uzyskał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: Złotą Harfę Eola na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu (1998), Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej (1998), Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998), III nagrodę na Międzynarodowych Bydgoskich Impresjach Muzycznych (1998), I miejsce na Konkursie im. Mikołaja z Radomia „Przeszłość dla Przyszłości” (1999), główną nagrodę na Festiwalu Talentów w Tarnowie (2000), Nagrodę Fundacji im. Zofii Rayzacherowej za największą indywidualność artystyczną na X Festiwalu Muzyki Dawnej w Warszawie (2000). Ponadto jest laureatem wyróżnień indywidualnych za precyzję wykonawczą na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu (1997) oraz wyróżnienia dla indywidualności artystycznej na Konkursie im. Mikołaja z Radomia „Przeszłość dla Przyszłości” (1999). Jest także laureatem konkursów teoretycznych, m.in. II nagrody w Ogólnoposkim Konkursie Wiedzy „Koncert w Muzyce Polskiej XX w.” w Szczecinie (2000) oraz konkursów kompozytorskich: w 2004 – III nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za Psalmus 82 per coro misto (2003-2004), w 2005 – III nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Canto per baritono e quartetto d’archi (2005), w 2006 – nagrody na Konkursie Kompozytorskim Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Vespertinus per violino, violoncello e pianoforte (2005-2006) oraz nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava 2006 za Incantatus for female choir (2005), w 2007 – I nagrody za utwór dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006-2007) na 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, wyróżnienia za twórczość chóralną w The ESOTERICS-POLYHONOS call for scores w Seattle oraz nagrody na Konkursie Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór Que pour ensemble (2007).

Muzyka Wojciecha Blecharza wykonywana była m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Generacjach VII, Koncertach Koła Młodych towarzyszących Festiwalowi „Warszawska Jesień”, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Nowych Gdańskich Brzmieniach, koncertach Académie Musicale di Villecroze, Bebersee Festival, koncertach młodych polskich kompozytorów, zorganizowanych na Białorusi, koncertach an_Arche - NewMusicEnsemble, Musica Polonica Nova, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Muzycznych Porach Roku, Music Network Ireland, Morrison Artist Series San Francisco i in.

Jest również twórcą muzyki do przedstawień teatrów tańca i sztuk teatralnych – współpracował ze Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu (Wrzaskowisko, Czar zwyczajnych dni – sen świętego, Tylko chwile w chor. Jacka Łumińskiego), z Kokoro Dance - Vancouver (Tutaj Tam/From here to there w choreografii Jacka Łumińskiego, Jaya Hirabayashi, Barbary Bourget ), City Dance Ensemble - Washington (The jaw of shadow w chor. Jacka Łumińskiego), Coming Back To The Roots – Philadelphia (Where to put the blanket w chor. Jacka Łumińskiego), Teatrem Powszechnym w Warszawie (Białe Małżeństwo Tadeusza Różewicza w reż. Grzegorza Wiśniewskiego), Theatre of Witness – Philadelphia (Grawitacja Lotu i Zakazne Twarze w reż. Teyi Sepinuck), BalletMet, Columbus – Ohio (365-neither fish nor flesh w chor. Jacka Łumińskiego), Anką Majcher (lala, la) – Rotterdamse Danceakademie (Rotterdam).

Współprowadził kursy muzyczne na Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu, Ogólnopolskich Warsztatach Muzyki Dawnej w Przemkowie, w Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych i Wyższej Szkole Sztuk Performatywnych w Bytomiu (program pilotażowy).

W 2006 otrzymał zamówienie Związku Kompozytorów Polskich na skomponowanie utworu na dwa fortepiany w ramach zadania 60 zamówień na 60-lecie ZKP z programu „Znaki czasu” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2007 zamówienie od Bebersee Festival na skomponowanie utworu na dwie altówki i dwie wiolonczele (finansowane przez wydział kultury Landu Brandenburgii), w 2008 zamówienia od festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, niemieckiego zespołu Ensemble Integrales (w ramach projektu International Youngstars) oraz od Kwartludium (w ramach polsko-niemieckiego projektu Klangnetz). W 2007 został zaproszony przez Agatę Kwiecińską (II Program Polskiego Radia) do wywiadu z cyklu Zawód-kompozytor, a także zaprezentował własną twórczość podczas wykładu w ramach festiwalu Musica Moderna.

W 2012 roku otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadcie oraz był nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii Muzyka Poważna. W 2013 roku został laureatem konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii oraz był nominowany do nagrody Orlenu „Polacy z werwą” w kategorii Kultura i Sztuka i do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku.

Wojciech Blecharz jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, współpracował z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

aktualizacja: listopad 2014

kompozycje
Four Preludes for piano (1999-2003)
Psalmus 82 na chór mieszany a cappella (2003-2004)
Molto per orchestra (2003-2006)
Moments musicaux pour piano (2004)
assonance for tape (2004)
Postromanza 1, 2, 3 for soprano and piano (2004-2006)
Incantatus for female choir (2005)
Postromanza 4 für Sopran und 9 Instrumente (2005)
Canto per baritono e quartetto d’archi (2005)
Vespertinus per violino, violoncello e pianoforte (2005-2006)
Nox for French horn, alto saxophone and orchestra (2005-2006)
transphère pour deux pianos (2006)
métasphère pour deux pianos (2006)
dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian * (2006-2007)
Que pour ensemble (2007)
De for two violas and two cellos (2007)
AD for soprano, mezzo-soprano, baritone, string quartet and organ (2007)
Raven for clarinet and piano (2007)
xyz na skrzypce i fortepian (2007-2008)
Ivory gate for tenor saxophone, viola, cello, percussion and piano (2008)
Torpor na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (2008)
Airlines na flety proste (czterech wykonawców) (2008)
Com/m/a for flute and clarinet (2008)
Edge na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
Cartography na 12 instrumentów (2009)
Hypopnea na przestrojony akordeon (2010)
-onym na flet basowy, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i live electronics (2011)
DFRGMNTD (I flow) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2011)
Transcryptum opera-instalacja na głos żeński, wiolonczelę, flet altowy, dwie perkusje, dwa akordeony i klarnet kontrabasowy (2011-2013)
Means of Protection na głos żeński, akordeon i wiolonczelę (2012)
Phenotype na preparowane i amplifikowane skrzypce (2012)
K’an na steel drum i ok. 130 patyczków (2012)
Small Talks na głośnicę akordeonową i saksofon barytonowy (2012-2013)
DFRGMNTD (I am) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013)
September. The Next Reading na głos, dwóch pianistów (jeden fortepian) i dwie perkusje (2013-2014)
(one) [year] (later) na kontratenor, flet, erhu, pipę, guzheng, yangqin i perkusję (2014)
Liminal Studies na kwartet smyczkowy (2014)
ocean in not enough na 13 wykonawców (2014)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information