POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

indeks osób (Z)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Przemysław Zych,

kompozytor; ur. 5 maja 1980, Radom. W latach 2000-2005 studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Zbigniewa Bagińskiego (dyplom z wyróżnieniem). Od 2004 do 2010 był studentem klasy dyrygentury symfoniczno-operowej Szymona Kawalli (dyplom również z wyróżnieniem). Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2006), pracując pod kierunkiem Petera Eötvösa i Johannesa Schöllhorna (kompozycja) oraz Zoltána Peskó i László Tihanyi’ego (dyrygentura).

Jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) i Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją Tadeusza Różewicza (2006).

Jego utwory wykonywane były na wielu koncertach i festiwalach w Polsce (m.in. Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Muzyczne Pory Roku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego, Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia) oraz za granicą (Anglia, Belgia, Niemcy, Ukraina, Włochy, Stany Zjednoczone), przez zespoły (m.in. Kwintet Dęty BRINDISI, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Sinfonię Varsovię, Trombastic, Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, The University of Louisville Cardinal Singers), solistów (m.in. Magdalenę Kordylasińską, Miłosza Pękalę, Pawła Książkiewicza, Roberta Morawskiego, Annę Kutkowską-Kass, Małgorzatę Pańko, Łucję Szablewską, Monikę Świostek), pod batutą takich dyrygentów, jak m.in. Kent Hatteberg, Harald Jers, Jan Łukaszewski, Ewa Strusińska, Monika Wolińska, Jerzy Wołosiuk, Marta Jakubiec, Krzysztof Urbański, Szymon Wyrzykowski.

Przemysław Zych w 2008 zadebiutował w Filharmonii Narodowej w roli kompozytora, a dwa lata później jako dyrygent. Wydana w 2011 nakładem Musica Sacra Edition płyta New Polish Music for choir, na której umieszczono m.in. jego Miserere na chór mieszany w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, została nominowana do Nagrody Akademii Fonograficznej w dwóch kategoriach: „Album roku – muzyka współczesna” (nagroda Fryderyk 2012) i „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.

Ponadto współpracuje z Kapelą od Świętego Kazimierza, Operą Nova w Bydgoszczy, Radomską Orkiestrą Kameralną i orkiestrą Sinfonia Varsovia. Był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz dyrygentem jej pierwszych koncertów. W sezonie artystycznym 2011/2012 był jej kompozytorem-rezydentem.

W 2007 założył i został kierownikiem artystycznym festiwalu „My splendid isolation – Dni Karola Szymanowskiego” w Radomiu. Jest także współorganizatorem odbywającego się w Radomiu Festiwalu Kontrolowanego, mającego na celu przybliżenie młodym wykonawcom i publiczności problemów i estetyki muzyki współczesnej.

W maju 2013 roku podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego miała miejsce prapremiera jego opery kameralnej Poiesis do tekstu Zbigniewa Herberta, powstałej w ramach programu zamówień kompozytorskich Instytutu Muzyki i Tańca.

Od 2013 roku Przemysław Zych jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

aktualizacja: styczeń 2015 (mkk)

Strona internetowa kompozytora: przemyslawzych.wordpress.com

kompozycje

Miserere na chór mieszany a cappella (2000-2001)
Dusza moja na chór mieszany a cappella (2001)
Rocky Acres, pieśń do słów Roberta Graves’a na baryton i fortepian (2001-2002)
Osiem mikroludiów na dwie altówki (2003)
Prolog na wielką orkiestrę symfoniczną (2003, 2005)
Epifania dla 17 wykonawców (2004)
Heirloom na barokowy flet poprzeczny i komputer (2004)
Fünf Tagebuchblätter von W.H. dla dwóch perkusistów (2004)
Stary niedźwiedź mocno śpi, wariacyjki na kwartecik smyczkowy (2004)
O ignis spiritus na dwa soprany, alt, chór żeński i orkiestrę symfoniczną (2005)
Agni Canticum na solistów, chór mieszany i orkiestrę (2008)
Foksal 13 na orkiestrę smyczkową (2012)
Koncert na flet i orkiestrę kameralną (2012)
Irritum na orkiestrę i media elektroniczne (2012)
Poiesis opera kameralna (2013)