Polmic - FB

indeks osób (C)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Magdalena Cynk,

kompozytorka, pedagog i organizatorka życia muzycznego; ur. 24 maja 1968, Toruń. Ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie kompozycji Franciszka Woźniaka. W 2018 roku ukończyła studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Instytucjami Kultury na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Studiowała również naukę gry na carillonie w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem Gerta Oldenbeuvinga z Holandii oraz w Królewskiej Szkole Carillonowej w Mechelen w Belgii.

Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa (czterokrotnie), Prezydenta miasta Torunia (trzykrotnie).

Pisze kompozycje solowe, kameralne, orkiestrowe i chóralne, które wykonywane są na wielu festiwalach i koncertach w miastach regionu, Polski i Europy, m. in. w Kłajpedzie, na Gotlandii, w Szwajcarii, na Węgrzech, Ukrainie, Holandii, Belgii, a także w Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Pisze m. in. na zamówienie Urzędu Miasta Torunia, Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego, Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu, Filharmonii Pomorskiej, Multicameraty czy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Jej utwory wykonywali również m. in. Gotlands Blassarkvintett, Hevelius Brass, Copernicus Brass, Cappella Bydgostiensis, Narodowa Orkiestra Łotewska, Międzynarodowa Orkiestra Symfoniczna „Probaltica”, Cappella Gedanensis, Norddeutche Sinfonietta, Chór „Astrolabium” oraz Sepia Ensemble. Kompozytorka współpracowała z wieloma dyrygentami, m. in. z Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Jerzym Swobodą, Jose Maria Florencio, Mariuszem Smolijem, Jerzym Salwarowskim, Kazimierzem Kryzą, Zygmuntem Rychertem, Modestasem Pitrenasem, Rubenem Silvą, Rafałem Kłoczko, Pawłem Przytockim.

Najważniejszymi utworami w jej twórczości wydają się być kompozycje wokalno-instrumentalne, nawiązujące tematyką do kultury i historii Torunia, jak np. Sinfonietta flisacza, Uwertura Toruńska, Jarmark Katarzyński, Kantata inkorporacyjna na cześć hołdu toruńskiego 1454 do słów króla Kazimierza Jagiellończyka, w której oprócz chóru i orkiestry wykorzystała dźwięk wielkiego średniowiecznego dzwonu Tuba Dei, Kantata na cześć II pokoju toruńskiego 1466, Oratorium o życiu bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego. Podczas prawykonań występuje czasem w roli dyrygenta.

Znaczącą rolę w jej działalności, głównie w okresie bezpośrednio po studiach odgrywała muzyka teatralna. W latach 1992–1995 pełniła funkcję kierownika muzycznego Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, którego dyrektorem była wówczas Krystyna Meissner. Współpracowała również z Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz z Bajem Pomorskim. Napisała muzykę do kilku przedstawień teatralnych. W 1998 roku była jurorem podczas kolejnych Toruńskich Spotkań Teatrów Lalek. W latach 2006-2017 współpracowała z Teatrem „Zaczarowany Świat”, pisząc muzykę do spektakli. W 2016 roku skomponowała operę lalkową dla najmłodszych Tuba Dei i Anioły w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Zamówienie Kompozytorskie”.

Większość rękopisów jej kompozycji znajduje się w Zbiorach Muzycznych Biblioteki Głównej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

W Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu prowadzi zajęcia z kompozycji. Regularnie od 2000 roku organizuje koncerty kompozytorskie „Szkolna Partytura”, w których prezentowane są utwory jej uczniów, absolwentów oraz pedagogów Szkoły. Jest pomysłodawczynią odbywającej się corocznie w Toruniu „Pięciolinii dla Papieża”, koncertu kompozytorskiego twórców Pomorza i Kujaw. Zainicjowała w tym samym roku i kieruje do tej pory warsztatami instrumentalnymi pn. „Muzyczne Wakacje z Pasją” w Bachotku oraz Górznie koło Brodnicy, które organizowane są dla dzieci i młodzieży ze szkół muzycznych. Poza tym jest organizatorem dwóch konkursów: Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Piotra Perkowskiego dla młodzieży oraz Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Skrzypiec.

W 2013 roku rozpoczęła organizować cykl „Koncertów Towarzyskich”, którego głównym celem jest kształtowanie muzycznej tożsamości melomanów i muzyków regionu w oparciu o związek z regionem, tradycją i twórczością współczesną. Występuje na Festiwalu „Tour de Carillon”, którego jest pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym, promując kulturę wysoką wśród wielotysięcznej rzeszy słuchaczy w różnych regionach Polski. Koncertuje również w Holandii oraz na festiwalach carillonowych w Gdańsku.

Jej działalność została wielokrotnie wyróżniona prestiżowymi nagrodami Marszałka Województwa i Prezydenta Miasta Torunia. W 2001 roku za aktywność twórczą otrzymała Odznakę Zasłużonego Działacza Kultury. Jest trzykrotną stypendystką Prezydenta Miasta Torunia oraz laureatką Nagrody Prezydenta za działalność pedagogiczną. W 2006 roku otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za wybitne osiągnięcia w prowadzeniu działalności społecznie użytecznej, służącej wszechstronnemu rozwoju Województwa Kujawsko–Pomorskiego. Na początku 2009 roku Prezydent Torunia wręczył jej Honorowy Medal Thorunium za zasługi w dziedzinie kultury, a 2013 Statuetkę Toruńskiego Anioła. W 2017 roku w Ogólnopolskim Konkursie „Nauczyciel Muzyki” organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzyki znalazła się w gronie finalistów i otrzymała Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. W 2019 Zarząd Województwa przyznał jej Stalowego Anioła – nagrodę dla osób wyróżniających się w działalności pomocy społecznej.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (w 2007 weszła w skład Zarządu Oddziału Kujawsko-Pomorskiego ZKP) oraz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. Z jej inicjatywy w 2012 roku reaktywowane zostało Pomorskie Towarzystwo Muzyczne, którego została prezesem. Za działalność w Towarzystwie otrzymała w 2017 Wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie „Kultura”.

aktualizacja: 2014 (ai), 2020 (wa)


Kontakt: magdalena@cynk.net; tel.: (+48) 501 153 208

kompozycje

Muzyka do spektaklu Proście dla nas wszystkich odpuszczenia wg Wielkiego Testamentu Franciszka Villona (1994)
Preludium in d na flet, perkusję i smyczki (1995)
Wieczorem, pieśń na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1995)
Pszczoła, pieśń na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1995)
Miniatura zegarowa na orkiestrę smyczkową i perkusję (1996)
Płotka i rak na chór dziecięcy do słów Mikołaja Drulli (1997)
Wyobraźnia na chór dziecięcy do słów Mikołaja Drulli (1997)
Okulary na chór mieszany do słów Juliana Tuwima (1997)
Sinfonietta flisacza na chór mieszany i orkiestrę (1998)
Na pożegnanie Harnasia na sopran, chór mieszany i orkiestrę (2000)
Psychopatie na kwintet dęty i kwintet smyczkowy (2001)
Dwa dęby, dwie pieśni na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (2002)
Kołysanka, pieśń na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Jacka Kaczmarskiego (2002)
Tryptyk pasyjny do słów Wiesława Liseckiego na tenor, bas, chór mieszany i zespół kameralny (2002-2004)
Warzywa na chór mieszany do słów Juliana Tuwima (2003)
Twarze, pieśń na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Jacka Kaczmarskiego (2004)
Kantata inkorporacyjna na cześć hołdu toruńskiego 1454 na chór, orkiestrę i Dzwon Tuba Dei (2004)
Stretto na kwintet smyczkowy (2004)
Koncert klarnetowy (2005)
Sinfonietta bałtycka na orkiestrę symfoniczną (2005)
Planetoida 14382 „Woszczyk” , miniatura na puzon i werbel (2005)
Planetoida 1572 „Posnania” , miniatura na puzon i bongosy (2005)
Pięć kaprysów wg Franciszka Goi na skrzypce solo (2005)
Myśląc Ojczyzna na chór 4-głosowy do słów Karola Wojtyły (2005)
Planetoida 2006 „Polonskaya” , miniatura na dwa puzony i talerze (2006)
Sie ma na orkiestrę dętą (2006)
Kujawiak TOS na orkiestrę symfoniczną (2006)
Koseder Kaszubski na orkiestrę symfoniczną (2006)
Miniatura flisacza na carillon (2006)
Oratorium o życiu bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego na tenor, chór mieszany i zespół kameralny (2006-2007)
Planetoida 11755 „Paczyński” na puzon i kotły (2007)
Maruszka na orkiestrę symfoniczną (2007)
Dyna kujawska na orkiestrę symfoniczną (2007)
Owczarek kaszubski na orkiestrę symfoniczną (2007)
Kamyk na sopran i kwintet smyczkowy do słów Zbigniewa Herberta (2008)
Planetoida 12999 Toruń na orkiestrę symfoniczną (2009)
Planetoida 764 Gedania na carillon, decet instrumentów dętych blaszanych i trzech perkusistów (2009)
Planetoida 2246 „Bowell” na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Planetoida 7747 Michałowski na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Planetoida 7789 Kwiatkowski na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Planetoida 21776 Kryszczyńska na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Planetoida 16689 Vistula na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Planetoida 3784 Chopin na skrzypce, wiolonczelę, klarnet i puzon (2009)
Krzyk Orła na tenor, kwintet dęty i kwintet smyczkowy do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (2009)
Klepocz na orkiestrę symfoniczną (2010)
Kujawiak na carillon (2010)
Mozaika na carillon (2010)
Taniec dzwonów na fortepian (2010)
Planetoida 12625 Koopmann na carillon na cztery ręce (2011)
Planetoida 5703 Hevelius na kwintet dęty blaszany (2011)
Planetoida 1448 Lindbladia na kwintet dęty drewniany (2011)
Planetoida 16856 Banach na marimbę i kwartet smyczkowy (2011)
Trzy krótkie utwory na dwa fortepiany (2011)
Modlitwa Harnasia na alt, chór i orkiestrę (2011)
Figliki na orkiestrę smyczkową (2011)
Scherzo na wiolonczelę i orkiestrę (2011)
Planetoida 2163 Korczak na dwa akordeony i fortepian (2012)
Sinfonietta na smyczki (2013)
Walc na kwartet smyczkowy (2013)
Kujawiak dla T na flet, perkusję i orkiestrę smyczkową (2013)
Jarmark Katarzyński na orkiestrę (2015)
Uwertura Toruńska na orkiestrę (2015)
Komu bije wielki dzwon do słów Jacka Kaczmarskiego (2015)
Łzy, Noc letnia na sopran z towarzyszeniem fortepianu do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej  (2015)
Wierzba przydrożna do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (2016)
Tuba Dei i Anioły, opera lalkowa dla najmłodszych (2016)
Dusza Harnasia na baryton, chór i orkiestrę (2016)
Valse Triste na fortepian (2016)
Kantata na cześć II pokoju toruńskiego 1466 na tenor, bas, chór i orkiestrę (2017)
Gabryś na 4-głosowy chór do słów Juliana Tuwima (2017)
Taniec Ognia (2018)
Tango na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2018)
Miniatura na kwartet puzonowy (2018)
Plac Szarych Szeregów na kwintet dęty (2018)
Dwa kaprysy wg Franciszka Goi na skrzypce i altówkę (2019)
Intermezzo na flet, klarnet, puzon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2019)
Akacje w nocy do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (2020)
Refleksja na fortepian (2020)
Kaprysy wg Franciszka Goi na skrzypce i altówkę (2020)
Mozaika na wibrafon i kwartet smyczkowy (2020)
Arabeska na waltornię i fortepian (2020)