POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Inauguracja sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina 2017/2018 Inauguracja sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina 2017/2018
Warszawa 1 października

...

COM_CONTENT_READ_MORE_TITLE

indeks osób (W)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Roman Widaszek,

klarnecista; ur. 8 lipca 1972, Katowice. Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. H. Kierskiego, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w roku 1996. Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.

Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995) oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami, jak Sharon Kam, Dmitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, czy Hilliard Ensemble. Jako solista występował z licznymi orkiestrami m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w KatowicachFilharmonią Śląską, Krakowską, WrocławskąPoznańskąSzczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, LubelskąŚląską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Amadeus,  Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach, wykonując kompozycje C. Stamitza, W. A. Mozarta, C. Webera, K. Kurpińskiego, A. Ponchiellego, F. Mendelssohna, F. Krommera, M. Brucha, H. Tomasiego, W. Lutosławskiego, M. Góreckiego i A. Shawa. Występuje również jako solista-kameralista na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Finlandii, Korei Pd., Japonii i w Chinach.

Dokonał ponad dwudziestu nagrań płytowych (głównie jako kameralista), za które był sześciokrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. W 1998 roku w Tokio nagrał płytę z muzyką kameralną kompozytorów japońskich (IMC). W 2005 roku powstała płyta zrealizowana z Krakowskim Triem Stroikowym, zawierająca muzykę polską XX wieku (DUX i PWM), w roku 2006 - płyta nagrana z Kwartetem Śląskim zawierająca Recalling a Serenade Pawła Szymańskiego (EMI), a także Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet smyczkowy Zbigniewa Bargielskiego (CD Accord) oraz Trzy utwory na klarnet, harfę i kwartet smyczkowy Aleksandra Tasmana. W 2011 roku nagrał płytę z polską muzyką kameralną zawierającą m.in. kompozycje Ignacego F. Dobrzyńskiego i Franciszka Lessela (DUX), za którą otrzymał dwie nominacje do nagrody Fryderyki 2012. W roku 2012 wraz z francuskim klarnecistą Jean Marc Fessardem oraz Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, nagrał Trzy Intermezza na dwa klarnety i orkiestrę Mikołaja Góreckiego (DUX – nominacja do nagrody Fryderyk 2014). W roku 2014 ukazała się płyta (DUX) zawierająca kameralne dzieła Krzysztofa PendereckiegoPreludium na klarnet solo, Trzy miniatury na klarnet i fortepian oraz Sextet, która otrzymała prestiżową nagrodę Gramophone Editor's Choice. Do ważnych realizacji płytowych należą również pierwsze nagrania w Polsce utworów klarnetowych Carla Reinecke, oraz kwintetu Carla Nielsena (DUX 2014 i 2015). W roku 2016 ukazała się płyta Krakowskiego Kwintetu Dętego zawierająca kompozycje W.A. Mozarta, F. Danziego, G. Ligetiego i F. Poulenca.

Współpracując ze znanymi polskimi kompozytorami (Zbigniew Bargielski, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), prawykonał wiele utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych.

Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra na rzadko spotykanym instrumencie - bassethornie (altowej odmianie klarnetu). Na instrumencie tym zagrał wspólnie ze światowej sławy klarnecistką Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie" w 2004 roku, wykonując Konzertstücken F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. W 2009 roku został zaproszony, jako solista, do udziału w Światowym Kongresie Klarnetowym - Clarinet Fest w Porto. 

Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą AUKSO. W latach 1997-2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Obecnie jest członkiem Krakowskiego Kwintetu Dętego oraz Krakowskiego Tria Stroikowego.

Wykłada w katowickiej Akademii Muzycznej. W 2012 roku w wyniku postępowania habilitacyjnego uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej „Instrumentalistyka", specjalność „Klarnet". Pełni funkcję profesora nadzwyczajnego. Jest wykładowcą krajowych i zagranicznych kursów (w tym Konserwatorium Królewskie w Brukseli oraz Konserwatorium Muzyczne w Porto) oraz jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych.

Został odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej.

aktualizacja: lipiec 2017 (wa)

Strona internetowa artysty: www.krakowskietriostroikowe.pl  

 

twórczość

wfragmenty recenzji:

…Kolejnym utworem tego wieczoru było „Concertino na klarnet i orkiestrę op.26” C.M.Webera. Jako solista wystąpił Roman Widaszek, który zazwyczaj zajmuje miejsce za pulpitem pierwszego klarnecisty. Tym razem miał okazję popisać się pięknym, słodkim dźwiękiem, bezpretensjonalną muzykalnością i doskonałą techniką. Żałowałem, że utwór trwał tylko kilkanaście minut, bo chętnie słuchałbym gry tego solisty znacznie dłużej.

Zbigniew Lampart „Dziennik Polski” 06.12.1997



…W programie znów znalazł się „Koncert klarnetowy A-dur” KV 622 Mozarta… Partię solową grał Roman Widaszek, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej, od lat pierwszy klarnecista Capelli Cracoviensis. Płynące stąd dobre porozumienie z dyrygentem zaowocowało należytą spoistością interpretacji i wręcz kameralnym muzykowaniem.

Anna Woźniakowska „Dziennik Polski” 10.06.2006



…powiedzieć trzeba, że był to najdoskonalszy i najmocniejszy, choć niestety najkrótszy, moment sobotniego wieczoru. Zabrzmiały dwa Konzertstuecki na klarnet i basethorn Mendelssohna: f-moll op 113 i d- moll op.114. Klarnecistce Sharon Kam towarzyszył grający na basethornie Roman Widaszek. W obu miniaturach koncertowych było znakomite – niemalże doskonałe zespolenie solistów. Kam i Widaszek zachwycali popisową wirtuozerią oraz pięknym brzmieniem kantyleny. Wytrawny zaś dyrygent z radością wyprowadzał kolejne pełne blasku kadencje pary gwiazd… Wieczór ten pozostanie w pamięci przede wszystkim jako świetny popis wirtuozerii klarnecistów – Izraelki oraz Polaka.

Tomasz Jakub Handzlik „Gazeta Wyborcza” 23.08.2004


…Jednakże prawdziwym apogeum były dwa
Konzerstück na klarnet, basethorn oraz orkiestrę. Pełne zwiewności, energii oraz wzajemnych gonitw wśród solistów, wzbudziły niezwykły podziw wśród słuchaczy. Niesamowicie żartobliwe, pod każdym względem – brzmienia, faktury oraz wykonania, rysowały uśmiech chyba na ustach wszystkich zgromadzonych w katowickiej sali. Słowa uznania należą się też solistom – Arkadiuszowi Adamskiemu na klarnecie oraz Romanowi Widaszkowi na basethornie, którzy zagrali swoje partie w niezwykle efektowny, i ciekawy muzycznie sposób, po czym zostali uhonorowani burzą braw …

Jacek Krząkała „ Muzyka21” 07-08.2009

 

…Jako solista wystąpił Roman Widaszek, także absolwent katowickiej Akademii Muzycznej. Bardzo sprawny technicznie, posługujący się pięknym dźwiękiem i znakomitą dynamiką, wspólnie z kwartetem stworzył pełną blasku i poezji interpretację utworu Głazunowa…Na zakończenie wieczoru artyści zagrali Kwintet klarnetowy A-dur KV 581Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tu znowu mogliśmy podziwiać nie tylko znakomite zgranie zespołu, ale także pełne blasku muzykowanie we współpracy z Romanem Widaszkiem. To była naprawdę duża przyjemność - słuchanie dzieła napisanego z genialnym wyczuciem formy i brzmienia, jakie miał Mozart, w interpretacji muzyków obdarzonych talentem, którym umieją się dzielić z innymi.

Dorota Gonet „Gazeta Wyborcza” 10.08.2009
 

…Te małe, powstałe w 1833 roku koncerty instrumentalne, okazały się nie tylko błyskotliwymi miniaturami o wyraźnej motywice żydowskiej, ale i wspaniałymi okazjami dla wirtuozowskich popisów dwóch znakomitych klarnecistów : urodzonego w Nowym Jorku Dimitria Ashkenaz’ego i Polaka Romana Widaszka. …Obaj soliści stworzyli bowiem wyborny duet…

Andrzej Chylewski „ Głos Wielkopolski” 06.04.2009 
 

…Zakopiański koncert rozpoczął się Preludiami tanecznymi na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i smyczki Witolda Lutosławskiego, z solistą Romanem Widaszkiem na klarnecie. Utwór z 1955 r., o charakterze suity, spokojny i niemal kameralny, pozwolił raz jeszcze zapoznać się z niezwykłym talentem śląskiego klarnecisty…
Maciej Pinkwart „Tygodnik Podhalanski” 08.2013
 

dyskografia

Krakowskie Trio Stroikowe, DUX/PWM 0493 (2004)
Dobrzyński — Kilar — Lessel, DUX 0857 (2011)
Zbigniew Bargielski. String Quartets, CD Accord, ACD 173 (2012)
Mikołaj Górecki. Works for String Orchestra, DUX 0938 (2013)
Krzysztof Penderecki. Utwory kameralne, vol. I, DUX 0780 (2014)
Sounds of the North, DUX 1260 (2015)
Carl Reinecke (1824-1910): Chamber Music for Clarinet, Horn and Piano, DUX 1219 (2016)
QUINT(ET)ESSENCE: Krakowski Kwintet Dęty & Beata Bilińska, OACD 2016000043 (2016)