kompozytorzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Marcin Stańczyk,

kompozytor i prawnik; ur. 16 listopada 1977, Łęczyca. W 2001 obronił z wynikiem bardzo dobrym pracę magisterską pod kierunkiem Tadeusza Szymczaka w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, w 2006 ukończył teorię muzyki pod kierunkiem Marty Szoki, a 2007 kompozycję w klasie Zygmunta Krauzego i Krzysztofa Knittla (muzyka elektroniczna) w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2008-2010 studiował kompozycję w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie w ramach kursu mistrzowskiego u Ivana Fedele. Swoje umiejętności doskonalił podczas 13th Young Composers Meeting w Apeldoorn w Holandii (2007) u Louisa Andriessena, Martijna Paddinga, Richarda Aresa, Mary Finsterer i Joe Cutlera, kursu kompozytorskiego z zespołem Klangforum Wien podczas festiwalu La Biennale di Venezia 2007 oraz z Trilokiem Gurtu podczas La Biennale di Venezia 2008, Bang a Can Summer Music Festival 2009 (Stany Zjednoczone) u Steve’a Reicha, Davida Langa, Michaela Gordona, podczas sesji Voix Nouvelles 2009 z Brianem Ferneyhough, Isabel Mundry, Misato Mochizuki, organizowanej przez fundację Royamount pod Paryżem, Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt (2010), Ovvero la fabbrica della creativita (Nuova Consonanza – Rzym) z Beatem Furrerem (2010), Markiem Andre (2012), Jerwood Opera Writing Programme (2010-2011) w Aldeburgh (Wielka Brytania) z Giorgio Battistellim.

Był uczestnikiem programu opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007-2011). W 2007 otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” oraz stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, w 2008 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w latach 2008-2009 stypendium Rządu Włoskiego, w 2009 stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego oraz stypendium Internationales Musikinstitut w Darmstadt.

Pracuje w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym oraz jako chórzysta w Filharmonii Łódzkiej. Śpiewał także w chórach kameralnych Con Vigore, Alla camera, All antico, z którymi koncertował w Polsce i za granicą.

Wykłada współczesne techniki kompozytorskie oraz historię muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie w 2013 roku otrzymał stopień doktora sztuki, a w roku 2016 - doktora habilitowanego.W 2020 otrzymał tytuł profesora sztuki. Pełni także funkcję Pełnomocnika Rektora do Spraw Równego Traktowania. Gościnnie wykładał w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Izraelu, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Niemczech i Polsce.

Muzyka Marcina Stańczyka jest publikowana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Utwory Marcina Stańczyka prezentowane były w kraju i za granicą, m.in. podczas festiwalu „Musica Moderna” w Łodzi, Gaudeamus Music Week 2007 w Amsterdamie (kompozycja SPIRIT in CAGE, napisana dla holenderskiej Orkest de Ereprijs), III Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy, Festiwalu Bang on a Can w Massachusetts Museum of Contemporary Art w North Adams (Stany Zjednoczone), Theatro Ghione w Rzymie, Auditorium Parco della Musica im. Luciano Berio w Rzymie, sezonu IRCAM w Paryżu, festiwali Les Espaces Sonores w Bazylei, Rondò w Mediolanie, "Warszawska Jesień", "Sacrum Profanum", a także w Chinach i Japonii przez takie zespoły, jak: Ensemble intercontemporain, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Bang on a Can All Stars, Ensemble Linea, Oslo Sinfonietta, E-Mex, Nikel, Algoritmo, Zone Expèrimentale, Meitar, Divertimento, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Muzyki Nowej

W 2018 został pierwszym kompozytorem-rezydentem wrocławskiego festiwalu Musica Polonica Nova oraz kompozytorem-rezydentem nowojorskich fundacji Bogliasco i Civitella Ranieri we Włoszech. Reprezentuje Polskę w programie współpracy kulturalnej między Chinami a 16 krajami europejskimi w formacie „16+1”.

Jest laureatem wielu nagród, m.in. w 2006 otrzymał II nagrodę za Geysir – Grisey na 2 fortepiany, skrzypce, altówkę i kontrabas (2005) na The Third Sun River Student Composition Competition 2006 w Chengu (Chiny), II nagrodę (I nie przyznano) za Powidoki na skrzypce i fortepian (2006) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, I nagrodę za Trois chant d’amour na 2 chóry kameralne (2006) na konkursie kompozytorskim Laurenscatorij Foundation Composers Competition 2006 w Rotterdamie, zorganizowanym z okazji 40-lecia istnienia fundacji Laurenscatorij (prawykonał zespół Laurens – Bachcollegium pod dyrekcją Barenda Schuurmana w katedrze Laurenskerk w Rotterdamie) oraz III nagrodę za Czekaj na fortepian (2004) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, w 2007 – I nagrodę za Aspetto per pianoforte (2007) na 8th International Competition of Composition for Solo Instrument with or without Piano Accompaniment, zorganizowanym przez Associazione Culturale Musicale „Euritmia” w Povoletto (Udine) we Włoszech, w 2008 – III nagrodę za cykl pieśni Dialogues de Douve na głos z fortepianem (2006) na International Composition Contest „From Romanticism to Contemporary” w Bukareszcie, w 2010 – I nagrodę  za Laterna na klarnet, wiolonczelę, fortepian, perkusję i elektronikę (2008) na Franco Donatoni International Composers Competition w Mediolanie, w 2011 – II nagrodę za Nibiru na zespół kamerlany (2009) podczas 15. Salvatore Martirano Award, organizowanego przez Uniwersytet Illinois w Urbana-Champaign w Stanach Zjednoczonych. W 2013 został zwycięzcą Toru Takemitsu Award, największego konkursu kompozytorskiego w Japonii. Był też nominowany do nagrody środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. W 2014 został laureatem programu rezydencji artystycznych Miasta Paryża i tamtejszego Instytutu Francuskiego.

W 2017 roku otrzymał odznaczenie "Zasłużony dla Kultury Polskiej".


 

aktualizacja: 2016 (ab), 2022 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.marcinstanczyk.com

kompozycje

Agnus Dei na chór mieszany, 4 perkusje, obój i taśmę (2004)
Aspetto… na fortepian przestrojony (2004)
Ostatni, teatr muzyczny na saksofon altowy, klawesyn i taśmę (2005)
Dumka na saksofon altowy i fortepian bez wykonawcy (2005)
Esercizi. Hommage à Karol Szymanowski, teatr muzyczny na instrumenty, metronomy i publiczność (2005)
Geysir – Grisey na zespół kameralny (2006)
Powidoki na skrzypce i fortepian (2006)
Trois chant d’amour na 2 chóry kameralne (2006)
Dialogues de Douve, cykl pieśni na mezzosopran i fortepian (2006)
Powidoki, wersja na flet, skrzypce i fortepian (2006)
SPIRIT in CAGE dla Orkest de Ereprijs (2007)
Selsebil na orkiestrę (2007)
Spotkania na muzyków ludowych, instrumenty i chór kameralny (2007)
Cisza, impresja dźwiękowa do obrazów Łukasza Leszczyńskiego (2007)
Ciottolo per ensemble (2008)
Laterna na zespół i taśmę (2008)
Three afterimages na kontrabas (2008)
Westchnienia na orkiestrę kameralną (2008-2011)
Afterimages – rosso na fortepian (2009)
Nibiru – La rivoluzione della terra sconosciuta na zespół kameralny (2009)
Analessi Rotte na wiolonczelę, dwa głosy i puzon (2009)
Sospiri per ensemble (2009)
Il riverbero della malinconia na zespół kameralny (2010)
Tajemnica Chopina, rzeźba muzyczna [wspólnie z Łukaszem Leszczyńskim] (2010)
OPERA 3 na solistkę, akompaniatora i kompozytora [wspólnie z Petem Cantem] (2010)
Le teste scambiate, opera na orkiestrę kameralną i trzy charaktery (2010-2012)
In case of rapture, miniopera (2011)
Archeopteryx, muzyka dla teatru tańca (2011)
Zamienione głowy, opera na orkiestrę kameralną i trzy charaktery (2011-2013)
4’34’’ – short piece against J. Cage na cztery instrumenty, trzech instrumentalistów i cztery głośniki (2012)
Mosaïque na wiolonczelę i elektronikę (2012)
Geysir – Grisey, wersja na klarnety, fortepian, perkusję, gitarę elektryczną, wiolonczelę i kontrabas (2012)
Muzyka tkana na orkiestrę (2013)
Attorno na flet altowy, wiolonczelę i fortepian (2013)
Solarize, opera kameralna na zespół, trzech aktorów i elektronikę (2013-2014)
POST-SONS na dwoje perkusistów i elektronikę live (2013-2014)
Aftersounds na 2 perkusistów i elektronikę (2013-2014)
Aftersounds na gitarę solo (2014)
A(pol)ogia, performance multimedialny (wspólnie z Pete'm Cantem i Alexem Eisenbergiem) (2014)
Blind walk na zespół (2014-2015)
Powidoki na głos, kwartet smyczkowy i audio-video live electronics (2015)
Posłuchy na zespół (2015)
muzyka tkana – powidoki, audiowizualna instalacja interaktywna (2016)
Some Drops na trąbkę i zespół instrumentalny (2016)
Więcej Wiosen! na 3 głosy i zespół (2017)
A Due na Fender Rhodes, orkiestrę smyczkową i elektronikę  (2017)
Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę  (2018)
Muzyka do filmu Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna (2018)
Afterthoughts, spektakl multimedialny (2018)
Unseen na mezzosopran i orkiestrę kameralną (2018)
Muzyka do filmu Ciemno, prawie noc (2019)
Western Whiffs I dla Forbidden City Chamber Orchestra (2019)
Muzyka możliwa II  (2020)
Aftersounds na gitarę solo  (2021)
Atersounds na flet solo  (2021)
Live na saksofony, orkiestrę i elektronikę  (2021)
Impossible Music (24-02-2022) (2022)

literatura wybrana

Brzozowska Anna W kotle musi buzować, „Twoja Muza” 2007 nr 1, s. 36-38