05 maja 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Aleksander Kościów

postać

dnia

Aleksander

Kościów

- Polska Szkoła Kompozytorska. Mistrz i uczniowie

płyta

dnia

-

Polska Szkoła Kompozytorska. Mistrz i uczniowie

Kościów Aleksander Liber sub cortice scriptus

kompozycja

dnia

Kościów Aleksander

Liber sub cortice scriptus

Gronau-Osińska Alicja (red.) Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

książka

dnia

Gronau-Osińska Alicja (red.)

Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Tom I i II

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Jagoda Szmytka,

kompozytorka; ur. 15 stycznia 1982, Legnica. Swoje umiejętności kompozytorskie rozwijała we Wrocławiu, w Grazu i we Frankfurcie nad Menem, gdzie kształciła się pod kierunkiem Krystiana Kiełba, Cezarego Duchnowskiego, Beata Furrera, Pierluigiego Billone, Gerharda Müller-Hornbacha. Od 2010 odbywa studia podyplomowe w Karlsruhe u Wolfganga Rihma. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach, prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Marka Andre, Georga Friedricha Haasa, Vinko Globokara, Mauricio Sotelo, Tristana Muraila. Zanim zajęła się kompozycją, studiowała historię sztuki i filozofię. Rozwinięte wówczas głębokie zainteresowanie humanistyką stało się podłożem jej muzyki.

Jest stypendystką wielu fundacji i instytucji, m.in.: DAAD, Oscar und Vera Ritter Stiftung, Kuststiftung Baden-Württemberg, Hoepfner Stiftung (Wolfgang-Rihm-Stipendium), ÖAAD, Miasta Wrocławia, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wiosną 2011, w ramach rezydencji w ZKM Karlsruhe, pracowała nad projektem Watch out! Of the box (premiera 31 września 2011, Festival Quanten Sprünge). W 2011 została wyróżniona nagrodą „The Staubach Honoraria”, dzięki której podczas Letnich Kursów w Darmstadt w 2012, odbyła się premiera jej nowej kompozycji, pisanej dla Ensemble BESIDES. W 2012 roku była kompozytorem-rezydentem w La Muse en Circuit w Paryżu, a w 2013 odbyła staż w Herrenhaus Edenkoben.

Utwory Jagody Szmytki były wykonywane w ramach "Warszawskiej Jesieni", festiwalu "Kody" (Lublin), Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova (Wrocław), Acanthes (Metz), ENSEMS (Walencja), 44. Międzynarodowego Letniego Kursu Nowej Muzyki w Darmstadt, Donaueschinger Musiktage (Off-Programm), Ohren auf Europa (Düsseldorf), Forum Musicum (Wrocław), Musica Moderna (Łódź), Tokyo Experimental Festival, Audio Art (Kraków), Mediascapes (Graz), International Rostrum for Electro-Acoustic Music (Lizbona). Były grane w takich ośrodkach, jak ZKM Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR Freiburg, Frankfurt-LAB, Kunsthaus Graz, m.in. przez Orchestre National de Lorraine, Orquesta de Radio Television Espanola, Grup Instrumental de Valencia, Ensemble Interface, Notabu Ensemble, Kwartludium, Małgorzatę Walentynowicz, Annę Kwiatkowską, Elżbietę Woleńską, Łukasza Długosza, Ulricha Kriegera, Arturo Tamayo, Scotta Voylesa i Jeana Deroyera.

W 2015 roku nakładem wydawnictwa Edition Zeitgenössische Musik/WERGO ukazała się jej monograficzna płyta CD Bloody Cherries.

Jagoda Szmytka jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Obecnie mieszka i pracuje w Karlsruhe.

aktualizacja: marzec 2016 (ab)

Strona internetowa kompozytorki: www.jagodaszmytka.com
twórczość
W swojej twórczości łączy elementy dźwiękowe, wizualne, przestrzenne, tekstualne i inscenizacyjne, jako integralne składowe utworów muzycznych. Notacja obejmuje zapis nutowy, zapis ruchu scenicznego, opis projekcji światła. Wiele kompozycji zawiera elementy medialne (wideo, elektronika). Często obok tradycyjnych instrumentów w kompozycjach wykorzystywane są różnorodne materiały (jak papier, drewno) oraz scenografia. Sytuacja koncertowa jest sposobem oddziaływania na publiczność poprzez angażowanie wszystkich zmysłów (ucho, oko, dotyk), które traktowane są jako pełnoprawne narzędzie myślenia. Istotną rolę odgrywa więc nie tylko zmysłowa wartość dźwięku, ale też pozornie przeciwstawna jej wartość symboliczna. Poprzez swe wielowymiarowe kompozycje Jagoda Szmytka dąży do rozwinięcia nowej, zintegrowanej percepcji. Poddaje też próbie tradycyjny aparat wykonawczy i jego funkcję. Jej utwory to przestrzenie stawiające muzykom pytanie o to, na czym polega ich aktywność i obecność na scenie, a także pytanie o wzajemne relacje między wykonawcami (poprzez zestawienie złożonych struktur i gestów muzycznych z modułami częściowo improwizowanymi) oraz między poszczególnymi wykonawcami a instrumentami (tabulaturowa notacja gestów, ruch ciała-reakcja instrumentu).
Jagoda Szmytka
kompozycje
szkło na taśmę (2005)
Tre Canzoni na sopran i fortepian (2005)
traffic na recytatora i taśmę (2005)
Lights na kwartet smyczkowy (2005)
Trance na kwartet smyczkowy (2005)
Waves na kwartet smyczkowy (2005)
Das Ritus na trio perkusyjne (2006)
Aaiairaia na dwoje skrzypiec (2006)
Medusaleum na kwartet fletowy (2006)
jonction na zespół kameralny (2006)
io na flet i taśmę (2006)
nja na saksofon tenorowy i komputer (2007)
jasinn na chór mieszany, cztery instrumenty, dźwięki elektroniczne i komputer (2007)
per ._o na ustniki fletowe, kilka strun fortepianowych i kamienie (2007)
körperwelten. study of fragmented one na amplifikowany instrument smyczkowy, taśmę i wideo (2008)
verb(a)renne life ! na zespół, papier i drewno * (2009)
¿i? study of who where when na fortepian/klawesyn, metronom, dyktafony, światło, wideo i elektronikę (2010)
just in time na akcję (aktorzy), maszyny, syntezator, głosy, przestrzeń fabryczną (2010)
just before after dla sześciu wykonawców * (2010)
Open the box! na akordeon solo i teatr cieni (2011)
Watch out! of the box na skrzypce/wiolonczelę, fortepian i instalację przestrzenną (2011)
W świetle zielonego słońca na klarnet basowy/klarnet, skrzypce, fortepian, perkusję, śpiew tradycyjny i elektronikę (2011)
f* for music na gitarę elektryczną i amplifikowaną wiolonczelę (2012)
for travelers like angels or vampires na amplifikowany zespół (2012)
handplay in Wunderkammer instalacja (2012)
happy deaf people na amlifikowaną wiolonczelę, zespół kameralny i dźwięki elektroniczne (2012)
Oh no, I’ve lost my lofty bow na amplifikowany zespół (2012)
Pretty sounds (üben-sein-hören) na 3 muzyków, 3 instrumenty i 3 dyktafony/iPhone'y (2012)
dla głosów i rąk opera kameralna na sopran, 7 aktorów lub śpiewaków i duży zespół (2013)
greetings from a doppelgänger na amplifikowany zespół (2013)
inane prattle na amplifikowaną trąbkę i zespół (2013)
self double self na kontrabas i pliki dźwiękowe (2013)
pores open wide shut na flet, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2013)
empty music na klarnet, altówkę, wiolonczelę, fortepian, perkusję i projekcje (2014)
Limbo Lander audiowizualny performance (2014)
GAMEBOY, audiowizualna kompozycja na sampler, głos i wideo (2014)
LOST, transmedialna kompozycja na zmultiplikowaną śpiewaczkę i solistę, rzeczywisty i symulowany zespół oraz odbiorców, użytkowników lub graczy z możliwym aktywnym udziałem (2015)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information