wykonawcy (S)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Z Ł

Ruben Silva, polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, urodzony w stolicy swojego kraju - La Paz. W 1974 roku ukończył Konserwatorium Muzyczne w La Paz (gitara, fortepian, perkusja). W latach 1974-78 studiował dyrygenturę i kompozycję na Uniwersytecie Katolickim w swoim rodzinnym mieście pod kierunkiem Alberto Villalpando i Carlosa Roso. Równocześnie w latach 1974-76 brał udział w kursie dyrygenckim prowadzonym przez ormiańskiego dyrygenta Rubena Vartanjana. W 1975 roku został dyrygentem orkiestry konserwatorium oraz założył Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną. W tym okresie był także kierownikiem chóru Uniwersytetu Katolickiego, asystentem dyrygenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz oraz dyrygentem Orkiestry Kameralnej. Gościnnie dyrygował największymi orkiestrami swojego kraju.
w 1978 roku otrzymał stypendium polskiego rządu na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Stanisława Wisłockiego przez pięć lat. W 1983 roku został laureatem i otrzymał nagrodę dla najmłodszego finalisty III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Brał udział w letnim kursie dyrygenckim prowadzonym przez Franco Ferrerę w Sienie we Włoszech. Został także finalistą Międzynarodowego Konkursu Radia i Telewizji w Budapeszcie.
Działalność zawodową w Polsce rozpoczął od dyrygowania zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej (1983-1992). Od 1992 roku przez dwa lata był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, a następnie pełnił funkcję dyrektora artystycznego w Filharmonii Koszalińskiej (1994-1997) i Operze Krakowskiej (1995-1997). Ponadto w roku 1995 dla Opery Nova w Bydgoszczy zrealizował przedstawienie Die Zauberflute W.A.Mozarta. W latach 1997-2000 współpracował z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, gdzie przygotował premiery Księżniczki czardasza E. Kalmana oraz Wesołej Wdówki F. Lehara. Od 1998 współpracuje z Belgradzką Operą Kameralna, wraz z którą zrealizował premiery Cossi Fan Tutte W. A. Mozarta i II Matrimonio Segreto D.Cimarosy. Od 2000 roku jest konsultantem muzycznym i pierwszym dyrygentem gościnnym Gliwickiego Teatru Muzycznego: był kierownikiem muzycznym spektaklu Ptasznik z Tyrolu C.Zellera, w 2001 roku zrealizował polską prapremierę Oklahomy! R. Rodgersa i premierę Księżniczki czardasza, od 2003 roku jest kierownikiem muzycznym spektaklu Zorba J.Kandera, a w styczniu 2007 roku przygotował premierę Krainy uśmiechu F.Lehara. Ponadto od 2000 roku pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Filharmonii Młodzieżowej, a od 2005 roku - dyrektora artystycznego Filharmonii Koszalińskiej.
Od 1983 roku gościnnie występuje prawie we wszystkich filharmoniach w Polsce. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak NOSPR czy Sinfonia Varsovia.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji w Polsce i na świecie.
Brał udział w licznych tournées i festiwalach z polskimi zespołami w całej Europie i Japonii. Koncertował w większości krajów Europy, w Libanie i Ameryce Południowej. Podczas licznych występów zyskał wielkie uznanie krytyki i publiczności za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i doskonały warsztat dyrygencki.
W ostatnich latach prowadzi intensywną działalność w Hiszpanii, gdzie przygotowuje i dyryguje premierowymi spektaklami w takich teatrach, jak: Teatro de la Zarzuela w Madrycie, Teatro Arriaga de Bilbao i Gran Teatro de Cordoba.
Ruben Silva ma w swym dorobku okolo 40 dzieł operowych i baletowych, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem świata muzycznego (m.in. W.A.Mozarta - Die Zauberflute, Cossi fan tutte, Don Giovanni, Wesele Figara, G. Rossiniego - Cyrulik Sewilski, Włoszka w Algierze, Turek we Włoszech, St. Moniuszki - Halka, Straszny Dwór, J. Straussa - Traviata, Rigoletto, Baron cygański, G. Verdiego - Bal maskowy, C. M. von Weber - Wolny strzelec, Ch. Gounoda - Faust, D. Donizettiego - Napój miłosny, P.Czajkowskiego - Jezioro Łabędzie). Jest wszechstronnym dyrygentem nie bojącym się nowych wyzwań - w jego repertuarze znajdują się liczne utwory symfoniczne i oratoryjne, obejmujace różne style od baroku do współczesności.
(Karolina Kowalinska)