polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

indeks osób (Z)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Artur Zagajewski,

kompozytor; ur. 10 kwietnia 1978, Tomaszów Mazowiecki. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki u Ryszarda Daniela Golianka (2005) oraz kompozycję w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego (2008) w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2004-2006 uczestniczył w zajęciach Studia Muzyki Komputerowej Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzonych przez Krzysztofa Knittla. W roku 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Grażynę Pstrokooską-Nawratil (Akademia Muzyczna we Wrocławiu).

W 2006 otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” za utwór Lichtspiele in der Oberkirche na akordeon i orkiestrę smyczkową (2006). W tym samym roku kompozycja TR13 na taśmę (2005) została wyróżniona na konkursie BMW Crash!2006 (przyznano cztery równorzędne wyróżnienia), organizowanym przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie. W ramach nagrody utwór został zakupiony przez Stowarzyszenie oraz wykonany podczas szczecińskiego Biennale Muzyki Współczesnej. W 2007 został laureatem II nagrody za Glassmusic-motet na głos żeński, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę (2006) na 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, wyróżnienia za Secession Club na saksofon altowy i taśmę (2005) na V Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w Słupsku oraz I nagrody (innych nagród nie przyznano) za utwór Re-cykl (...a jej duszę poszarpaną...) na alt i taśmę (2007) na Konkursie Kompozytorskim Crash!2007. W 2010 został uhonorowany statuetką Łódzkie Eureka. W roku 2014 jego Stabat Mater zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova.

Regularnie bierze udział w koncertach poświęconych muzyce nowej w ramach sesji Musica Moderna, organizowanych w łódzkiej Akademii Muzycznej. W latach 2005-2008 współpracował z artystą video Michałem Brzezińskim. Ich prace prezentowane były na pokazach m.in. w Łodzi, Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Poznaniu.

Jego utwory wykonywane były podczas festiwali: „Dźwiękowe perspektywy ekranu. Muzyczne laboratorium sztuk” (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), „Kolory Polski” (Filharmonia Łódzka), "Muzyka w Starym Klasztorze" (Łódź),  Sound Screen Festival (Bydgoszcz), Łódzkie Spotkania Baletowe (współpraca z Pauliną Wycichowską), „Warszawska Jesień”, „Musica Polonica Nova” (NFM, Wrocław), „Festiwal Prawykonań” (NOSPR, Katowice), „VII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY” (Lublin), „Loop Festival” (Bruksela), „Internationaal Kamermuziekfestival” (Schiermonnikoog, Holandia), „33 International Ankara Music Festival” (Turcja), „Lodz Nacht in Stuttgart” (Niemcy), „Fokus Łódź Biennale” oraz cykl contem.ucha (Filharmonia Łódzka), „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie” (Czechy), „Łódzka Wielkanoc Muzyczna”, „Retroperspektywy” (Łódź), „Alkagran” (Czechowice-Dziedzice), „Festiwal Muzyki Organowej” (Inowrocław), „Międzynarodowe Spotkania Artystyczne Experyment” (Zbąszyo), „Musica Privata” (Łódź), „Musica Moderna” (Akademia Muzyczna w Łodzi), a także w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Kraków).

Współpracował z wiolonczelistą Dominkiem Połooskim, choreografką Pauliną Wycichowską, performerką Zorką Wollny, artystą video Michałem Brzezioskim, a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Kwartludium, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet. Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, prezentując je w formie wykładów (Warsztaty Muzyki Rozrywkowej – Akademia Muzyczna w Łodzi, Ogólnopolska Konferencja Dla Nauczycieli Szkół Artystycznych organizowana przez CENSA oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz publikacji („Glissando”, „Operomania”). W ramach działalności popularyzatorskiej prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Był członkiem Jury m.in. Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear (Akademia Muzyczna we Wrocławiu). Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Artur Zagajewski  pełni funkcję adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi.

 

aktualizacja: styczeń 2017 (wa)

Strona internetowa kompozytora: http://arturzagajewski.com/

z

kompozycje

Muzyka na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2004)
Fade In, Fade Out na cztery gitary elektryczne (2005)
Sonata na dwa klawesyny (2005)
Secession Club na saksofon altowy i taśmę (2005)
TR13 na taśmę (2005)
Krach 44 na taśmę (2006)
Resonce na fortepian (2006)
Nos qui vivimus I na flet, chór szkolny, fortepian i szkolny zespół smyczkowy (2006)
Nos qui vivimus II na chór mieszany (2006)
Lichtspiele in der Oberkirche na akordeon i orkiestrę smyczkową (2006)
Trzy pieśni do słów Tadeusza Różewicza na sopran i altówkę (2006)
Chambermusic for 11 Instruments (2006)
Glassmusic-motet na głos żeński, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę (2006)
Re-cykl I-IV na taśmę (2007)
15-40. Light na flety proste i taśmę (2007)
Rotom na orkiestrę symfoniczną (2007)
Re-cykl (...a jej duszę poszarpaną...) na alt i taśmę (2007)
See me na jednego wykonawcę i taśmę (2007)
Fuzz G.B. na taśmę (2008)
Zalśnienia na orkiestrę i taśmę (2008)
Birds na zespół kameralny (w różnych wersjach) i taśmę (2008)
Liście na zespół kameralny (2008)
unhum na orkiestrę symfoniczną (2009)
mixes na taśmę i radiomagnetofon (2009)
Orgadronum na chór kameralny (2009)
Song of Nature na głos żeński, rurę PCV, fortepian preparowany, bęben i komputer (2010)
Płatki żółtej róży na wiolonczelę i taśmę (2010)
Sceny chronofotograficzne, balet (2011)
Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy koncert/performance we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011)
Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę (2012)
canto na 16 muzyków (2012)
EC 14 na 4 tuby PCV (2012)
Nature Morte na 24 tuby PCV (2012)
Traktion Eins na wiolonczelę solo (2013)
brut na wiolonczelę i zespół (2014)
Słuchodrzewisko instalacja dźwiękowa na flet, klarnet, obój, trąbkę i dwa puzony (2014)
Solid na skrzypce (lub wiolonczelę) i marimbę (2014)
Canzona na 5 wiolonczeli (2014)
Mechanofaktura na skrzypce, klarnet basowy, perkusję, fortepian (syntezator) (2015)
Drzeworyty na klarnet basowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian, wiolonczelę, kontrabas i taśmę (2015)
La città futurista na 16 amatorów i orkiestrę (2015)
circulatio na akordeon, akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę (2015)
sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele (2016)
Staloocy na 2 głosy punk-rockowe, akordeon ćwierćtonowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian/syntezator i komputer (2016)
Chanson na głos żeński (lub instrument melodyczny) i wiolonczelę (2016)
Opera o Polsce na klarnety, perkusję, gitary elektryczne, syntezator, akordeon ćwierćtonowy, skrzypce i wiolonczelę (2016)