Polmic - FB

indeks osób (D)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Michał Drewnowski,

pianista; ur. 31 marca 1977, Warszawa. Pierwsze lekcje fortepianu rozpoczął we Włoszech w wieku 8 lat pod kierunkiem ojca, Marka Drewnowskiego – pianisty. Naukę kontynuował po powrocie do Polski w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, gdzie uczył się pod kierunkiem Bronisławy Kawalli i Ewy Pobłockiej. W 2001 ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu Marka Drewnowskiego. W latach 2002-2005 studiował w Konserwatorium Muzycznym w Genewie pod kierunkiem takich pedagogów, jak Dominique Merlet i Pascal Devoyon (dyplom z wyróżnieniem). Brał również udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez: Nauma Shtarkmann, Miłosza Magina, Fou T’sounga, Rudolfa Kehrera i Eugena Indjica.

Jest laureatem wielu nagród: w 1996 – nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi, w 1998 – I nagrody na XIII Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, w 1998 – XXXII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, w 2000 – II nagrody na Concorso Pianistico Internazionale „Mascia Masin” w Sangemini we Włoszech, w 2005 – II nagrody na AGIMUS Concorso Internazionale w Rzymie.

Michał Drewnowski występuje jako solista i kameralista w Polsce, Włoszech, Francji, Szwajcarii, Luksemburgu, Belgii, Bułgarii, Anglii, Austrii, Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Danii i Finlandii, w takich salach koncertowych, jak Concerti al Gianicolo w Rzymie, Steinway Kammersal w Kopenhadze, Kunstmuseum w Silkeborg (Dania), sala Bulgaria w Sofii, Wigmore Hall w Londynie, Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, Sala Arturo Benedetti Michelangeli w Bolzano, Opera Lorraine w Nancy, w Filharmonii w Warnie oraz w większości polskich Filharmonii.

Współpracował z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, występując pod batutą m.in. Piotra Wijatkowskiego, Janusza Powolnego, Tadeusza Kozłowskiego, Vladimira Kiradjeva, Stanislava Ousheva, Rubena Silvy, Emiliana Madeya, Alessandro Tortato i Massimiliano Caldiego.

Brał udział m.in. w Festiwalu Passage w Warszawie, Salon of the Arts w Sofii, Festival Musicale di Norcia (Włochy), Varna Summer Festival, Krakowskiej Wiośnie Muzycznej, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Genewie, Keminklavier w Kemi (Finlandia), Bolzano Piano Festival.

W latach 2000-2002 występował w Teatrze Nowym w Warszawie jako aktor-pianista w przedstawieniu Adama Hanuszkiewicza Chopin, jego życie, jego miłość, jego muzyka… (w roli Fryderyka Chopina).

Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla wytwórni fonograficznej Gega New – utwory Béli Bartóka, Alexandra Arutiuniana, Ari Ben-Shabetaia, Jerzego Bauera, Gheorghi Arnaoudova, Hristo Yotzova na 2 fortepiany i perkusję (w składzie Voland Quartet), dla wytworni DUX: jako uczestnik duetu fortepianowego Doppio Espresso nagrał płytę z muzyką kompozytorów amerykańskich i latynoamerykańskich (Leonard Bernstein, Astor Piazzola, Pablo Ziegler i Jose Bragato), płytę z utworami fortepianowymi współczesnego kompozytora szwajcarskiego Dominique Loup oraz płytę solową z utworami Mariusza Dubaja, Tadeusza Majerskiego i Andrzeja Nikodemowicza (2017). W wytwórni PRO ART ukazało się nagranie utworów na fortepian i orkiestrę Tadeusza Trojanowskiego w interpretacji Michała Drewnowskiego. Pianista ponadto propaguje mało znaną i całkiem zapomnianą muzykę polskich kompozytorów, m. in. takich, jak: Ludwik Grossmann, Jadwiga Sarnecka, Stefan Kisielewski, Tadeusz Majerski (któremu poświęcił swoją pracę doktorską oraz nagrał po raz pierwszy w historii dla angielskiej wytwórni fonograficznej Toccata Classics jego utwory).

Michał Drewnowski jest współzałożycielem Radiowej Filharmonii New Art i od 2009 roku jej dyrektorem artystycznym.

Od 2006 roku wykłada w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W 2014 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej (fortepian) w dyscyplinie muzycznej instrumentalistyka na podstawie dysertacji Twórczość kompozytorska Tadeusza Majerskiego. Dodekafonia w świetle jego koncepcji estetycznych i wykonawczych na przykładzie wybranych utworów, napisanej pod opieką promotora prof. Bogusława Pikały. Dokonał rekonstrukcji Koncertu – Poematu Majerskiego na fortepian i orkiestrę. W 2019 roku nadano mu stopień doktora habilitowanego sztuki, w dyscyplinie sztuki mvzyczne. Od 2010 roku prowadzi również klasę fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu (jest nauczycielem mianowanym).

aktualizacja: 2017, 2022 (wa)