POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wykonawcy (B)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Z Ł

Piotr Beczała,

śpiewak (tenor); ur. 28 grudnia 1966, Czechowice-Dziedzice. Studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich m.in. pod kierunkiem Pavela Lisiziana i Seny Jurinac. W latach 1992-97 występował w Landestheater w Linzu. W tym samym czasie śpiewał gościnnie w Landestheater w Salzburgu. W 1997 roku pojawił się po raz pierwszy na scenie Opery w Zurychu – od tej pory występował tu wielokrotnie, kreując wiele lirycznych ról, które stały się doskonałym fundamentem jego przyszłej kariery.

Szczególnie ważny był dla niego okres między 2004 a 2006 rokiem, kiedy zaczął odnosić sukcesy o znaczeniu międzynarodowym, począwszy od debiutu w Covent Garden (Kawaler srebrnej róży w kwietniu 2004 roku, a następnie role w Fauście, Rigoletto, Eugeniuszu Onieginie, Requiem Verdiego, La bohème, Romeo i Julii oraz Traviacie) oraz debiutu w Stanach Zjednoczonych, w Operze w San Francisco (Eugeniusz Oniegin w listopadzie 2004 roku, a następnie w Czarodziejskim flecie i La bohème). W kolejnych latach zadebiutował na tak znaczących scenach operowych, jak La Scala (Rigoletto w 2006 roku), czy Metropolitan Opera (Rigoletto w grudniu 2006, po którym został zaangażowany w spektaklu Lucia di Lammermoor, wydanym potem na DVD, Eugeniusz Oniegin, La bohème i Romeo i Julia). W czerwcu 2011 roku towarzyszył zespołowi Met w jego tournée po tsunami w Japonii. Od tego czasu występuje także na scenach: De Nederlandse Opera, Théâtre de la Monnaie/de Munt, Staatsoper Hamburg, Deutsche Oper w Berlinie, Deutsche Staatsoper, Grand Théâtre de Genève, Teatro Comunale di Bologna i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Jego repertuar obejmuje szereg najpopularniejszych romantycznych ról operowych, takich jak: Alfredo (Traviata), Duca di Mantova (Rigoletto), Riccardo (Un ballo in maschera), Edgardo (Lucia di Lammermoor), Rodolfo (La bohème), tytułowe role Werthera i Fausta, Romeo (Romeo i Julia), Lenski (Eugeniusz Oniegin), Tamino (Czarodziejski flet), Don Ottavio (Don Giovanni), włoski śpiewak (Kawaler strebrnej róży) oraz Camille de Rosillon (Wesoła wdówka). Wśród najnowszych, kreowanych przez artystę partii, znalazły się: des Grieux (Manon), a także tytułowy bohater Opowieści Hoffmanna.

W sezonie 2011/12 występował na scenach operowych wielu światowych stolic muzycznych, począwszy od Szwajcarii i Opery w Zurychu, która przez długi czas była jego artystycznym domem, gdzie zaśpiewał partię Duca di Mantova w Rigoletto. Zadebiutował również w Gran Teatre de Liceu, biorąc udział w koncertowych wykonaniach Fausta, a w Royal Opera, Covent Garden pojawił się jako Alfredo w Traviacie. Rok 2012 rozpoczął rolą Duca di Mantova w Rigoletto w paryskiej Opéra Bastille. W marcu w Metropolitan Opera po raz pierwszy wystąpił jako Chevalier des Grieux w nowej inscenizacji Laurenta Pelly, z Anną Netrebko jako tytułową Manon. Spektakl z dnia 7 kwietnia transmitowany był w kinach w całych Stanach Zjednoczonych oraz w ponad 50 krajach w ramach serii „Live in HD”, a następnie wydany w formacie DVD i pokazany w publicznych stacjach telewizyjnych na całym świecie. Widzowie mogli podziwiać artystę także ponownie w Operze w Zurychu, w Wiedniu i Salzburgu, gdzie podczas letniego festiwalu wystąpił w nowej inscenizacji La bohème Michieletto Damiano, ponownie u boku Anny Netrebko jako Mimi i pod batutą Daniele’a Gatti’ego.

Piotr Beczała nagrał dziesiątki płyt z szerokim repertuarem, od Fausta (Orfeo) i Traviaty (Farao, nominowana do 2008 Grammy Award), do mniej popularnych dzieł, jak Król Roger Szymanowskiego (CD Accord) i Rheinnixen Offenbacha (Universal Accord) oraz Simplicius Johanna Straussa (EMI). Trzy solowe płyty ukazały się nakładem niemieckiego wydawnictwa Orfeo: Salut z francuskimi i włoskimi ariami (2008), Slavic Opera Arias (2011), uznana za numer 1 na liście dwunastu najlepszych płyt z recitalami 2011 roku i wyróżniona tytułem „Choc de l'anée 2011” oraz Piotr Beczała sings Verdi (premiera w kwietniu 2013, powstała w koprodukcji z Polskim Radiem), do nagrania której zaproszeni zostali także znani polscy śpiewacy – Ewa Podleś i Mariusz Kwiecień oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Jego najnowszy, solowy album Twoim jest serce me, pierwszy wydany nakładem renomowanej firmy Deutsche Grammophon, wkrótce po premierze wyróżniony został „Diapason d’Or” francuskiego magazynu „Diapason” (maj 2013). W nagraniu płyty, dedykowanej austriackiemu śpiewakowi Richardowi Tauberowi, towarzyszyli Beczale tak wybitni artyści, jak Anna Netrebko, czy Avi Avital.

Na DVD wydane zostały następujące utwory z jego udziałem: Rigoletto, Simplicius, Czarodziejski flet, Uprowadzenie z seraju, Wesoła wdówka, Traviata (wszystkie spektakle utrwalone w operze w Zurychu), Kawaler srebrnej róży (nagranie z Salzburger Festspiele z 2004), Don Giovanni (nagranie również z festiwalu w Salzburgu, 2006) oraz Lucia di Lammermoor (z MET).

Anna Iwanicka-Nijakowska (październik 2013)

Strona internetowa artysty: www.beczala.com

literatura wybrana

Mówi Piotr Beczała, "Ruch Muzyczny" 2008 nr 5, s.5