30 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Dobromiła Jaskot

postać

dnia

Dobromiła

Jaskot

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (R)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Mateusz Ryczek,

kompozytor; ur. 3 maja 1986, Toruń. W 1998 rozpoczął naukę w Szkole Muzycznej I st. w Toruniu, której program nauczania zrealizował w ciągu dwóch semestrów. W 1999 rozpoczął naukę gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st., którą ukończył w 2005 z wyróżnieniem. W 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swoje kompozycję konsultował z Magdaleną Cynk i Osvaldasem Balakauskasem.

Jest laureatem wielu konkursów, m.in. XII Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Crescendo” w Tarnowie (2004, I nagroda oraz Grand Prix), konkursu kompozytorskiego zorganizowanego przez Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów (2008, I nagroda za Kręgi Saturna na kontrabas solo; utwór ten został włączony jako pozycja obowiązkowa do programu Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego w ramach III Światowego Festiwalu Kontrabasowego we Wrocławiu w 2008), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na pieśń chóralną przy Festiwalu „Legnica Cantat” (2008, wyróżnienie), konkursu „Fides et Ratio” (2009, III nagroda za utwór Rycerze Wieków na dwa chóry rozstawione stereofonicznie do słów Sandry Ryczek). W 2005 kompozytor otrzymał Kulturalne Stypendium Prezydenta miasta Torunia, w 2008 został wyróżniony honorową nagrodą Człowiek z Pasją, przyznawaną przez gazetę „Nowości” wraz z Caritas diecezji Toruńskiej.

Bierze aktywny udział w życiu kulturalnym Torunia, uczestnicząc m.in. w takich wydarzeniach, jak Koncerty Kompozytorskie „Szkolna Partytura”. W 2005 na koncercie Requiem za Biesłan, współorganizowanym przez Polską Akcję Humanitarną, zostało wykonane jego Dies Irae na chór i orkiestrę (2005). W 2007 został zaproszony do udziału w międzynarodowym projekcie Missa Solemnis, w ramach którego zaprezentowano jego kompozycję Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007) podczas Koncertu Koła Młodych, towarzyszącego Festiwalowi „Warszawska Jesień”. W latach 2007-2009 współorganizował cykl koncertów Fabryka Dźwięku, na których prezentowane były kompozycje młodego pokolenia twórców związanych z Wrocławiem.

Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane m.in. na Koncertach Koła Młodych przy „Warszawskiej Jesieni”, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, poznańskich „Interakcjach”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Nowej „Dialogi” w Mińsku, Festiwalu „Musica Electronica Nova”, Festiwalu „Muzyka Epok” w Dusznikach Zdroju, Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. W trakcie Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” w 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonała jego Fugę sprzed 100 laty na orkiestrę smyczkową (2008-2009). W 2011 wziął udział w międzynarodowym projekcie Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja Sub-głębia nocy na fortepian (2011) została wykonana podczas sześciu europejskich festiwali w sześciu różnych krajach (m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Turcji i na Węgrzech).

W 2013 roku nakładem Domu Wydawniczego For TuneRecords ukazała się jego monograficzna płyta Planetony.

Mateusz Ryczek jest twórcą muzyki filmowej i do przedstawień teatralnych. Występuje też jako pianista wykonując własne utwory i dokonuje prawykonań utworów nowo napisanych.

Od 2006 jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: grudzień 2014
Strona internetowa kompozytora: www.mateuszryczek.com
twórczość
Charakterystyczne dla utworów Mateusza Ryczka są układy mikrotonowe, wynikające z rozwijanych przez niego technik spektralnych. W swoich kompozycjach próbuje połączyć ścisłą konstrukcję z sensualnym pięknem. Podejmuje również próby przeniesienia elektronicznych technik przetwarzania dźwięku na grunt akustyczny (instrumentalny).
Joanna Cywińska-Rusinek
kompozycje
R152 na flet, wibrafon, kontrabas i fortepian (2004)
Taniec z garnkami na flet, ksylofon, zastaw instrumentów kuchennych i fortepian (2004)
Dies Irae na chór i orkiestrę (2005)
Mirror na dwa fortepiany w relacji ćwierćtonowej i perkusję (2005)
Cykl 24 Danyszowych na syntetyczne instrumenty sterowane przez komputer (2005-2007)
Breath na trio smyczkowe (2006)
Danyszowa Rulez, dzwonek komórkowy (2006)
Piosnka z Otłoczyna I. Hommagé á dziadek Bronek na akordeon dziecięcy i fortepian (2006)
Medytacje I. Świta na skrzypce i fortepian (2006)
Piosnka z Otłoczyna II. Dźwięki dzieciństwa na flet, skrzypce, metalową perkusję i fortepian (2007)
Harmonia Mundi na zespół w trzech grupach z koncertującym fortepianem * (2007)
Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007)
Kręgi Saturna na kontrabas solo (2007)
Rytuały Czasu na orkiestrę (2007-2008)
NGC 4414 na dwa fortepiany i dwie perkusje (2008)
Pieśń Anioła Stróża na saksofon solo i zespół młodzieżowy (2008)
Neptun na flet altowy i live electronics (2008)
O koniku szachowym, który zgubił złotą podkowę, opera dla dzieci, libretto Marta Ćwiklińska (2008)
Proxima Centauri na organy (2008)
Fuga sprzed stu laty na orkiestrę smyczkową (2008-2009)
Medytacje II. Tęsknota wschodzącego słońca na fortepian (2009)
Rycerze wieków na dwa chóry rozstawione stereofonicznie do słów Sandry Ryczek (2009)
Gwiezdne wojny na saksofon, trąbkę i wiolonczelę (2009)
Piosnka z Otłoczyna IV. Dwa słowa księżniczki do lubego w obejściu na głos i live electronics (2010)
Espilon Aurigae na wiolonczelę i kontabas (2010)
Metasonora na orkiestrę (2010)
Strzępy snu na kwartet smyczkowy (2010)
INFRASYMFONIA na orkiestrę (2010)
Sub-głębia nocy na fortepian (2011)
Seven Knocks na trzy marimby (2011)
Miedziane Niebo na sopran i komputer (2011)
Warkocz Andromedy na 2 perkusje (2011)
Sagittarius A na saksofon altowy i live electronics (2011)
Nebulae (Mgławice) (2012)
Przebłysk Pamięci na orkiestrę smyczkową i komputer (2012)
Ocean of Europa na flet, klarnet basowy, puzon i 12 wiolonczel (2012)
Dźwięki zza żelaznej kurtyny collage dla Galerii Sztuki Współczesnej Piotra Nowickiego (2012)
Ether na flet, kontrabas i fortepian (2013)
28 dni Księżyca na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda (2014)
Tuba Dei na orkiestrę młodzieżową i elektronikę (2014)

Muzyka do filmów:
Lag Islands w reż. Tomka Tryzny (2010)
1_____0 w reż. Piotra Bartosa (2011)

Muzyka do sztuk teatralnych:
O Królewiczu, który niczego się nie bał w reż. Bogusława Kierca (2008)
Orkiestra Titanic w reż. Beaty Pejcz (2008)
Ostatni Tatuś w reż. Michała Walczaka (2009)
Stary, Wielki Zegar w reż. Małgorzaty Kazińskiej (2009)
Świniopas w reż. Sabiny Wacławczyk (2009)
Rycerze Arystofanesa w reż. Pawła Pawlika (2010)
Ponad w reż. Piotra Srebrowskiego (2010)
Don Juan albo Ja i Ja w reż. Bożeny Klimczak (2011)
Pan Maluśkiewicz w reż. Małgorzaty Kazińskiej (2013)
(x)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information