polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

kompozytorzy (B)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Stanisław Bromboszcz,

kompozytor i pianista; ur. 24 marca 1980, Kraków. W latach 1999-2005 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach: grę na fortepianie w klasie Józefa Stompla (1999-2004) oraz kompozycję pod kierunkiem Eugeniusza Knapika (2000-2005). Od 2006 do 2008 kontynuował studia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart u Caspara Johannesa Waltera (kompozycja) oraz Nicolasa Hodgesa (fortepian). Otrzymał stypendium Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (2001), Ministra Kultury za wyróżniające wyniki w nauce (2003-2005), Fundacji „Sapere Auso” dla studentów szczególnie aktywnych edukacyjnie (2005), Programu „Sokrates Erazmus” na doskonalenie umiejętności w zakresie kompozycji pod kierunkiem Marco Stroppy w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. W latach 2007-2010 był uczestnikiem programu opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Jest laureatem konkursów kompozytorskich i pianistycznych, m.in. w 2000 otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2003 – wyróżnienie na 8th Tokyo International Competition for Chamber Music Composition, w 2006 – Nagrodę „Bravissimo” Instytutu Polskiego w Sztokholmie dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, w 2007 – II nagrodę w kategorii solistów na tym samym konkursie. W 2009 roku był finalistą 36th Bourges International Competition.

Stanisław Bromboszcz jako solista koncertował na wielu festiwalach, takich jak „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, „Alkagran” w Czechowicach-Dziedzicach, „Maraton Twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego” w Katowicach, „Muzyka w zabytkowych wnętrzach i kościołach Księstwa Nyskiego” w Nysie, „Festiwal Czterech Kultur” w Łodzi, „Łańcuch” w Warszawie, „Letnia Filharmonia Aukso” w Wigrach, „Warszawska Jesień”, „Carl Orff – Festspiele” w Andechs w Niemczech, „Rottenburg Neue Musik Tage”, z towarzyszeniem m.in. Orkiestry Filharmonii Śląskiej, Orkiestry Filharmonii Dolnoląśkiej i Orkiestry Aukso. Był też członkiem Stirling Ensemble Stuttgart i Junge Münchner Philharmonie.

Jego utwory wykonywane były podczas Ostrawskich Dni Nowej Muzyki (Czechy), New Music Festival w Louisville (Stany Zjednoczone), festiwalu „Muzyka w zabytkowych wnętrzach i kosciołach Księstwa Nyskiego”, „Giornate della Percussione” w Fermo (Włochy), festiwalu "Warszawska Jesień", „Sound New Contemporary Festival” w Canterbury Kent (Wielka Brytania) m.in. przez Śląską Orkiestrę Kameralną, Orkiestrę Muzyki Nowej, Ensemble Intercontemporain.

Instalacja multimedialna Air (stworzona wspólnie z Ewą Satalecką) prezentowana była na retrospektywie Moving Types – Lettern in Bewegung (Mainz, Dortmund, Warszawa). W 2011 roku był uczestnikiem projektu Where from? Where to? Myths – Nation – Identities, zorganizowanego przez Ensemble Modern oraz Goethe Instytut.

Obecnie Stanisław Bromboszcz pracuje jako adiunkt w Katedrze Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz jako wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie (na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu).

aktualizacja: grudzień 2014 (bd)

kompozycje

Haiku na sopran, skrzypce, dzwonki i fortepian (2001)
Pięć utworów na altówkę i fortepian (2002)
Sonata na fortepian (2003)
Sceny na skrzypce i orkiestrę kameralną (2004)
Przemiany na wiolonczelę i zespół kameralny (2004)
Etiudy aleatoryczne na dwa fortepiany (2005)
Recitativo, corale e arioso na zaspół kameralny (2006)
Semi-sonore na trzy zespoły smyczkowe * (2007)
Muzyka lustrzana na fortepian i elektronikę (2008)
Piú niente na marimbę solo * (2008)
Obrazy na wiolonczelę i elektronikę * (2009)
Solo na wiolonczelę amplifikowaną (2011)
Air, instalacja [wspólnie z Ewą Satalecką] (2011)
Con tensione na zespół kameralny (2012)
Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne (2013)
Muzykanci na zespół instrumentalny i elektronikę (2014)
Intensamente. Muzyka na dwa flety i fortepian (2014)