Stanisław Moniuszko,
kompozytor, organista, dyrygent oper, orkiestr symfonicznych i chórów oraz pedagog; ur. 5 maja 1819, Ubiel k. Mińska; zm. 4 czerwca 1872, Warszawa. Po krótkim okresie nauki domowej pod kierunkiem matki Elżbiety, kształcił się w grze na fortepianie od 1827 roku u Augusta Freyera w Warszawie, zaś od 1830 – u Dominika Stefanowicza w Mińsku. W 1836 roku, podczas pobytu w Wilnie, poznał swoją przyszłą żonę – Aleksnadrę Müllerównę. W 1837 roku wyjechał na studia do Berlina, gdzie uczył się prywatnie harmonii, kontrapunktu, instrumentacji i dyrygentury pod kierunkiem Carla Friedricha Rungenhagena, dyrektora Towarzystwa Muzycznego „Singakademie”. Odbywał także praktykę, prowadząc chóry i akompaniując śpiewakom, poznawał wielki repertuar operowy, oratoryjny i symfoniczny oraz proces przygotowywania dzieł do wystawienia i technikę dyrygowania, biorąc udział w próbach prowadzonych przez Rungenhagena oraz goszczącego wówczas w Berlinie Gaspara Spontiniego.
Po trzyletnim pobycie w Berlinie w 1840 roku Moniuszko powrócił do kraju. Ożenił się z Aleksandrą Müllerówną i zamieszkał z nią w Wilnie, gdzie został prywatnym nauczycielem gry na fortepianie oraz objął stanowisko organisty w tamtejszym kościele Św. Jana. Jego działalność przyczyniła się wybitnie do ożywienia muzycznego środowiska wileńskiego. Przy kościele Św. Jana zorganizował amatorski zespół chóralny, z którym podczas kilku miesięcy jego istnienia wykonał z towarzyszeniem doraźnie zorganizowanej orkiestry Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz fragmenty oratoriów Stworzenie świata Josepha Haydna i Św. Paweł Felixa Mendelssohna. Na jednym z koncertów orkiestra wykonała pod jego batutą dzieła Gaspara Spontiniego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy i Ludwiga van Beethovena. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Zapoznawał tamtejszą publiczność ze swoją twórczością, która zyskała duże powodzenie i przychylną prasę. W czasie podróży nawiązał bliską znajomość z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Cezarem Cui, Aleksandrem Sierowem.
W 1848 roku w Wilnie przygotował i osobiście poprowadził prawykonanie na estradzie pierwszej, dwuaktowej wersji opery Halka. W 1854 roku przy współudziale Achillesa Bonoldiego założył Towarzystwo im. św. Cecylii, którego członkowie-amatorzy dawali pod jego batutą dwa razy do roku publiczne koncerty. Po triumfie, jaki odniosła 1 stycznia 1858 warszawska premiera nowej, czteroaktowej wersji Halki, odbył podróż artystyczną do Niemiec i Francji, a po powrocie 1 sierpnia 1858 został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Teatrze Wielkim w Warszawie. Pierwszym dziełem, jakie jeszcze w 1858 wystawił, była jego własna jednoaktowa opera Flis. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje następne opery. Ograniczał się prawie wyłącznie, z niewielkimi wyjątkami (jak np. opery Haydée i Koń spiżowy Daniela François Esprit Aubera) do dyrygowania własnymi dziełami. Prowadził ponadto sporadycznie chóry w kościołach warszawskich, m.in. w kościele ewangelickim wystawił oratorium Eliasz Felixa Mendelssohna. Występował także corocznie jako dyrygent na koncertach kompozytorskich. W 1862 ponownie wyjechał do Paryża, licząc na wystawienie którejś ze swoich oper, co jednak nie doszło do skutku. Okres Powstania Styczniowego zahamował prace kompozytora, ciężkie warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. W 1865 wystawienie opery Straszny dwór wywołało jednak entuzjazm. Nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu Halki.
Jeszcze w 1864 Moniuszko rozpoczął wykłady z zakresu harmonii, kontrapunktu i kompozycji oraz prowadził zespół chóralny w Instytucie Muzycznym w Warszawie. Jego uczniami byli m.in. Zygmunt Noskowski i Henryk Jarecki. Muzyka Moniuszki zyskała szerokie uznanie w społeczeństwie polskim. Uważa się ją powszechnie za wzór muzyki "słowiańskiej". Stanisław Moniuszko zmarł nagle na atak serca. Pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Jego pogrzeb stał się manifestacją narodową.
Obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki – wspólnej dla Polski, Litwy i Białorusi – patronatem objęło UNESCO. Sejm Polski ustanowił 2019 rok Rokiem Stanisława Moniuszki. W tym czasie udało się zorganizować 1770 inicjatyw, 10 konkursów, 50 wystaw, 60 konferencji i spotkań, 70 wydarzeń plenerowych, 200 działań edukacyjnych, ponad 200 spektakli operowych, teatralnych, baletowych, 550 koncertów i festiwali. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę zorganizowany został przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Operę Narodową. Wydarzenia moniuszkowskie odbyły się w ponad 170 miastach w Polsce i 60 miastach na całym świecie. Łącznie ukazało 570 publikacji, m.in. nutowych, książkowych i fonograficznych. Zwieńczeniem Roku Moniuszkowskiego była wielka premiera w Theater an der Wien opery Halka w reżyserii Mariusza Trelińskiego z Piotrem Beczałą w roli Jontka.
Informacja o wydarzeniach dostępna jest na stronie https://moniuszko200.pl/
aktualizacja: 2020 (wa)
WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: Nocleg w Apeninach, operetka w 1 akcie (1837-39) Kwartet smyczkowy nr 1 d-moll (1839) Kwartet smyczkowy nr 2 F-dur (przed 1840) Ideał, operetka w 2 aktach (1840 lub 1841) Nowy Don Kiszot czyli Sto szaleństw, operetka w 3 aktach (1841) Loteria, „fraszka” w 1 akcie (1842 lub 1843) Litania ostrobramska nr 1 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian (1843) Fraszki na fortepian, 2 zeszyty (1843) Halka [wersja I], opera w 2 aktach (1846-47) Bajka [wersja I], uwertura fantastyczna na orkiestrę (1848) Bajka [wersja II] na kwintet smyczkowy (1848) Milda, kantata na głosy solowe i chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry (1848) Nijoła (Wundyny), kantata na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (po 1848) Litania ostrobramska nr 2 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian (1849) Jawnuta (Cyganie), sielanka w 2 aktach (1850) Msza żałobna d-moll na 4-głosowy chór mieszany i instrumenty dęte z towarzyszeniem organów (1850) Bettly, opera komiczna w 2 aktach (1852) Litania ostrobramska nr 3 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian (przed 1854) Litania ostrobramska nr 4 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian (1855) Kain, uwertura na orkiestrę (1856) Halka [wersja II], opera w 4 aktach (1857) Uwertura wojenna na orkiestrę (1857) Flis, opera w 1 akcie (1858) Widma, kantata na głosy solowe i chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry (przed 1859) Hrabina, opera w 3 aktach (1859) Verbum nobile, opera w 1 akcie (1860) Straszny dwór, opera w 4 aktach (1861-64) Polonez koncertowy na wielką orkiestrę (ok. 1866) Monte Christo, balet w 5 aktach (1866) Sonety krymskie, kantata na głosy solowe i chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry (1867) Na kwaterunku, balet w 1 akcie (1868) Paria, opera w 3 aktach z prologiem (1859-69) Pani Twardowska, ballada na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (1869) Figle szatana, balet w 6 obrazach (1870) Beata, operetka w 1 akcie (1870 lub 1871) Msza piotrowińska B-dur na głosy solowe i chór mieszany z towarzyszeniem organów (1872) a także: 278 pieśni, w tym 268 zawartych w 12 zbiorach zatytułowanych Śpiewnik domowy I Śpiewnik domowy, m.in.: Świtezianka na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1841) Morel na głos i fortepian, słowa Aleksander Chodźko (1842) Pieśń żeglarzy na głos i fortepian, słowa Edmund Wasilewski (1842) Triolet na głos i fortepian, słowa Tomasz Zan (1842) Panicz i dziewczyna na głos i fortepian, słowa Antoni Edward Odyniec (1842) Dziad i baba na głos i fortepian, słowa Józef Ignacy Kraszewski (1842) II Śpiewnik domowy, m.in.: Dziadek i babka na głos i fortepian, słowa Placyd Jankowski (między 1843 a 1844) Piosnka żołnierza na głos i fortepian, słowa Józef Korzeniowski (1844) Kum i kuma na głos i fortepian, słowa Jan Czeczot (1844) Skowronek na głos i fortepian, słowa Franciszek Kowalski (1844) Do oddalonej na głos i fortepian, słowa Johann Wolfgang Goethe (1844) Niech się panie stroją w pasy, krakowiak na głos i fortepian, słowa Julian Korsak (1844) Sprawiedliwość, Zosiu śmiała, mazurek na głos i fortepian, słowa Kazimierz Brodziński (1844) Moje bogactwa na głos i fortepian, słowa Jan Nepomucen Jaśkowski (1844) Magda karczmarka, ballada na głos i fortepian, słowa Ludwik Sztyrmer (1844) Pieśń wieczorna na głos i fortepian, słowa Władysław Syrokomla (między 1845 a 1858) III Śpiewnik domowy, m.in.: Tren dziesiąty na głos i fortepian, słowa Jan Kochanowski (między 1843 a 1846) Księżyc i rzeczka na głos i fortepian, słowa Edward Żeligowski (1846) Prząśniczka na głos i fortepian, słowa Jan Czeczot (1846) Duettino na sopran i alt z towarzyszeniem fortepianu, słowa Adam Mickiewicz (1850) Krakowiaczek na głos i fortepian, słowa Edmund Wasilewski (1850) IV Śpiewnik domowy, m.in.: Znaszli ten kraj na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1846) Zosia na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1850 lub 1852) Nad rzeką na głos i fortepian, słowa Włodzimierz Wolski (1850 lub 1852) Groźna dziewczyna na głos i fortepian (1850 lub 1852) Wędrowna ptaszyna na głos i fortepian, słowa Jan Czeczot (1850 lub 1852) Dary na głos i fortepian, słowa Wincenty Pol (1852) Czary na głos i fortepian, słowa Stefan Witwicki (1852) V Śpiewnik domowy, m.in.: Wiosna na głos i fortepian, słowa Stefan Witwicki (1852 lub 1854) Nad Nidą na głos i fortepian, słowa Włodzimierz Wolski (1852 lub 1854) Dumka na głos i fortepian, słowa Jan Czeczot (1852 lub 1870) Postój, piękna gołąbeczko na 4-głosowy chór mieszany i fortepian, słowa Jan Czeczot (1855) Przylecieli sokołowie na 4-głosowy chór mieszany i fortepian, słowa Jan Czeczot (1855) U naszego pana piękny, biały dwór na 4-głosowy chór mieszany i fortepian, słowa Jan Czeczot (1855) Wróżba znachora na głos i fortepian, słowa Jan Prusinowski (między 1856 a 1858) O Matko moja na głos i fortepian, słowa Jan Prusinowski (między 1856 a 1858) Stary hulaka na głos i fortepian, słowa Jan Prusinowski (między 1856 a 1858) VI Śpiewnik domowy, m.in.: Sen na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1837) Pieszczotka na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1838) Wilija na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1846 lub 1851) Powrót taty na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1857) Do Niemna na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1857) Pieśń z wieży na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1857) Rybka na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1859) VII Śpiewnik domowy, m.in.: Niepewność na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1837) Grajek na głos i fortepian, słowa Antoni Kolankowski VIII Śiewnik domowy, m.in.: Pieśń Nai na głos i fortepian, słowa Józef Korzeniowski (1857) O Zosi sierotce na głos i fortepian, słowa Józef Szujski (1865) Polna różyczka na głos i fortepian, słowa Józef Grajnert (1866) Dziewczę i ptak na głos i fortepian, słowa Aleksander Michaux (Miron) (1868) Jaskółeczka na głos i fortepian, słowa Wincenty Pol (1869) IX Śpiewnik domowy, m.in.: Kotek się myje na głos i fortepian, słowa Józef Korzeniowski (1851) Kwiatek na głos i fortepian, słowa Antoni Kolankowski (1860) Złota rybka na głos i fortepian, słowa Jan Zachariasiewicz (1860) X Śpiewnik domowy, m.in.: Dziewczyna na głos i fortepian, słowa Teofil Lenartowicz XI Śpiewnik domowy, m.in.: Rozmowa na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1839) Koszykarz na głos i fortepian, Antoni Pietkiewicz (pseud. Adam Pług) (1866) Pieśń wojenna na głos i fortepian, słowa Józef Teodor Stanisław Kościelski XII Śpiewnik domowy, m.in.: Trzech Budrysów na głos i fortepian, słowa Adam Mickiewicz (1840) Kozak na głos i fortepian, słowa Jan Czeczot (?) (1849) Maciek na głos i fortepian, słowa Teofil Lenartowicz (1849) Lirnik wioskowy na głos i fortepian, słowa Władysław Syrokomla (1855) Stary kapral na głos i fortepian, słowa Pierre-Jean de Béranger (1857) Sołtys na głos i fortepian, słowa Włodzimierz Wolski (1858)
|