Polmic - FB

indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Jolanta Szulakowska-Kulawik,

teoretyk muzyki, muzykolog; ur. 23 lutego 1952, Katowice. W 1985 uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie pod kierunkiem prof. dr. hab. Michała Bristigera, w 1997 stopień doktora habilitowanego (muzykologia – historia) na podstawie rozprawy pt. Polska kultura muzyczna na Śląsku Górnym i Cieszyńskim w latach 1922 – 1939, a w 2008 - tytuł profesora sztuki muzycznej. W 2005 roku ukończyła studia podyplomowe na kierunku europeistyka i edukacja regionalna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w 2007 uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego.

W latach 1984 i 1991 przebywała na stypendium Rządu Francuskiego w Bibliotece Narodowej w Paryżu.

Od 1984 pracuje w Akademii Muzycznej w Katowicach. Była zatrudniona również w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie (1979-2004), a także w Kolegium Nauczycielskim w Bytomiu (2000-2012). Współpracowała z Technische Universität w Chemnitz.

Od 1986 roku jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Jest również członkiem Société Française de Musicologie w Paryżu.

twórczość

Główne pola jej zainteresowań stanowią: muzyka francuska, kultura muzyczna na Śląsku oraz formy muzyczne. Jest autorką 9 książek i ok. 70 artykułów naukowych opublikowanych w wydawnictwach akademii muzycznych (Katowice, Bydgoszcz, Gdańsk, Łódź, Poznań, Wrocław, Warszawa), w ośrodkach uniwersyteckich (Chemnitz, Cieszyn, Katowice, Kraków, Opawa, Poznań, Szczecin, Wrocław, Warszawa), w Związku Kompozytorów Polskich i w oficynach regionalnych. Ogłoszone rozprawy prezentują niekiedy problemy poruszane po raz pierwszy w polskim piśmiennictwie muzycznym: ewolucja gatunku koncertu na orkiestrę, symfonii koncertującej i sonatiny, opracowanie problemu serenite w odniesieniu do muzyki, omówienie estetyki europejskich manieryzmów w kulturze w relacji do muzyki, podjęcie na nowo kwestii humoru w muzyce.

W związku ze studiami podjętymi na kierunku europeistyka i edukacja regionalna zakres zainteresowań Jolanty Szulakowskiej poza wyżej wspomnianymi sferami muzycznymi uległ rozszerzeniu o kwestie integracji sztuk, historii kultury europejskiej oraz teorii i metodyki edukacji regionalnej, co objawia się intensywną realizacją w przypadku kultury śląskiej.

Jolanta Szulakowska skonstruowała pierwszy pakiet edukacyjny poświęcony problematyce integracji sztuk i integracji europejskiej przewidziany jako pomoc dla nauczyciela (złożony do druku). W postaci edycji książkowych, szeregu audycji radiowych na antenie Polskiego Radia Rozgłośni Katowickiej oraz kompletu kaset (1998, reedycja w 2005 r.) zrealizowany został pełny obraz śląskiej kultury muzycznej z okresu przed- i powojennego z analizą twórczości działających w tym regionie kompozytorów.

publikacje

książki

Serenite - humor - fantazja. Poetyka muzyki instrumentalnej Francisa Poulenca, Ars Nova, Poznań 2000
Śląskie intermundia. Muzyka instrumentalna na Śląsku w latach 1945-1995, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2001
Forma sonatowa w XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Gatunek koncertu od baroku do neoklasycyzmu, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2003
Forma sonatowa w XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Wiek XIX - sonaty i utwory kameralne, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 1999
Józef Świder – muzyka, która czekała na postmodernizm, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2008
Polska kultura muzyczna na Śląsku Górnym i Cieszyńskim w latach 1922-1939, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994
Polski folklor muzyczny. Materiały do analizy pieśni ludowej, Wydawnictwo Kolegium Nauczycielskiego, Bytom 2002
artykuły

Dzieło muzyczne w kontekście przemian artystycznych idei europejskiej w: Dzieło muzyczne. Estetyka, struktura, recepcja (red. Anna Nowak), Akademia Muzyczna, Bydgoszcz 2005
Ewolucja pojęcia „polska muzyka narodowa” na przestrzeni półwiecza końca XIX i początku XX wieku – w słowie i dźwięku w: Między muzykologiczną refleksją a pedagogiczną pasją. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Leonowi Markiewiczowi w osiemdziesiąte urodziny (red. G. Darłak i in.), Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2008
Francis Poulenc et Le Groupe des Six w: Music in the World of  Ideas. Dedicated to Michał Bristiger (red. Helen Geyer, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Ars Nova, Poznań 2001
Gatunek symfonii koncertującej – constans Szymanowskiego i reinterpretacje, „Forum Muzykologiczne” 2006/2007,
Humor w muzyce - szkic do obrazu w: Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie (red. Marta Szoka, Ewa Kowalska-Zając, Olga Hans), Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2006
Józef Świder – muzyka, która czekała na postmodernizm w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, t. XI, Wrocław 2008
Konflikt w miniaturze – dzieje sonatiny fortepianowej i kameralnej w: Muzyka Fortepianowa XIII, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2004
Koryfeusze śląskiego neoklasycyzmu – Bolesław Szabelski i Bolesław Woytowicz w orbicie wpływów dzieła Karola Szymanowskiego w: Wokół kategorii narodowości, wielokulturowości i uniwersalizmu w muzyce polskiej (red. Alicja Matracka-Kościelny), Związek Kompozytorów Polskich / Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk, Warszawa-Podkowa Leśna 2003
Kreatywność dziecka w sferze muzyki przygotowaniem do aktywnego życia w: Dziecko w świecie muzyki (red. Bronisława Dymara), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000
La reception et la transformation du style de Frederic Chopin dans la musique francaise jusqu’au milieu du XXe siecle w: Chopin and His Work in the Context of Culture (red. Irena Poniatowska), Polska Akademia Chopinowska / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Musica Iagellonica, Kraków 2003
Neoklasycyzm jako manieryzm ekspresyjnego impresjonizmu - Debussy, Roussel, Szymanowski w: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze (red. Eugeniusz Knapik), Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2006
Odzwierciedlenie kategorii serenite w muzyce wybranych kompozytorów XIX i XX wieku, w: Forum Muzykologiczne 2004, nr 1
Przemiany stylistyczne w muzyce francuskiej na przełomie XIX i XX wieku w: Dzieło muzyczne między inspiracją a refleksją. Księga Pamiątkowa na 60-lecie urodzin Marka Podhajskiego (red. Janusz Krassowski i in.), Akademia Muzyczna, Gdańsk 1998
Serenite i unicum Sonaty f-moll F. Chopina. Studium komparatystyczne w: Sonaty Fryderyka Chopina. Forma sonatowa. Sesja nadzwyczajna z okazji Roku Chopinowskiego, Centrum Edukacji Artystycznej / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina, Warszawa 2001
Śląska kultura w aspekcie historyzmu w: Współczesność spadkobiercą tradycji. Z problematyki śląskiej kultury muzycznej (red. Jolanta Bauman-Szulakowska), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000
Stylistyka twórczości Grażyny Bacewicz do 1956 roku na przykładzie jej utworów kameralnych w: O Grażynie Bacewicz, Brevis, Poznań 1998
Synteza uniwersalizmu i stylu narodowego w polskiej kameralistyce II połowy XIX wieku w: Warsztat kompozytorski, wykonawstwo i koncepcje polityczne I. J. Paderewskiego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991
Sztuka przeobrażająca opór rzeczywistości w: Kultura a integracja – Sztuka wobec niepełnosprawności (red. Grażyna Szafraniec) , Biblioteka Śląska, Katowice 2004
Temat drugi formy sonatowej wybranych sonat L. van Beethovena. Przegląd pojęcia w: Forma sonatowa. Teoria, pojęcia, analiza. Materiały z seminarium, Centrum Edukacji Artystycznej / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1999
The Image of Love in Musical Culture – Introductory Notes, Aspects, Realization w: Interdisciplinary Studies in Musicology (ed. by Maciej Jabłoński and Ryszard J. Wieczorek), Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, Poznań 2007
Traits romantiques de l’ecole polonaise d’interpretation de Chopin w: Chopin Studies nr 4, Warsaw 1994
Twórczość kameralna G. Faure’go i E. Chaussona jako obraz przemian epoki, „Res Facta Nova” 3 (12), Poznań 1999
Wpływ dzieła Chopina na twórczość kompozytorów francuskich przełomu wieków w: Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Gdańsku nr 29-30, Akademia Muzyczna, Gdańsk 1991
redakcje naukowe

Współczesność spadkobiercą tradycji. Z problematyki śląskiej kultury muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000