Polmic - FB

wykonawcy (A)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Tomasz Arnold,

perkusista, kompozytor; ur. 18 maja 1990, Kraków. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat początkowo ucząc się gry na skrzypcach, aby po czterech latach przenieść się do klasy perkusji Leona Olejniczaka. W swoim rodzinnym mieście uczęszczał do szkół muzycznych: I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz II stopnia im. Fryderyka Chopina. W latach 2009-2013 studiował w prestiżowej Eastman School of Music w Rochester (USA), gdzie kształcił się równolegle na wydziałach perkusji i kompozycji. Studiował perkusję w klasie Michaela Burritta oraz pod kierunkiem Charlesa Rossa, grę na wibrafonie jazzowym u Howarda Pottera oraz kompozycję u Carlosa Sancheza-Gutirreza. W latach 2013-2015 studiowal perkusję klasyczną pod kierunkiem Christophera Lamba, She-e Wu, Duncana Pattona, Erika Charlstona oraz Sama Pluty (muzyka elektroniczna) w Manhattan School of Music w Nowym Jorku. W latach 2015-2017 studiował kompozycję w Wesleyan University w Middletown pod kierunkiem Ronalda Kuivili (kompozycja i muzyka elektroniczna) oraz Pauli Matthusen (kompozycja). Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich (teoria muzyki i kompozycja) w University at Buffalo w Nowym Jorku pod kierunkiem Davida Feldera (kompozycja) oraz Corta Lippe i Oliviera Pasqueta (muzyka elektroniczna).

Wziął udział w licznych kursach mistrzowskich oraz warsztatach perkusyjnych (m.in. Jaworki 2004, Zakopane 2005, Jelenia Góra 2005, Żagań 2006, 2007, 2008), gdzie pracował pod kierunkiem wybitnych pedagogów i wirtuozów instrumentów perkusyjnych. W 2007 roku na podstawie nagrania został zakwalifikowany do udziału w ekskluzywnym kursie mistrzowskim w Academie de Villecroze (Francja), prowadzonym przez wybitną kompozytorkę i wirtuoza marimby Keiko Abe, z którą wystąpił w duecie grając jej kompozycję na dwie marimby Wind in the Bamboo Grove. Ponadto Tomasz Arnold doskonalił swoje umiejętności u światowej sławy artystów-perkusistów takich, jak: Nebojsa Jovan Zivkovic, Peter Sadlo, John Beck, Jeffrey Moore, William Moersch, Jean Geoffroy, Mitch Markovich, Linda Maxey i Ludwig Albert. Brał także udział w warszatatach perkusyjnych z Samuelem Favrem oraz innymi członkami zespołu Ensemble Intercontemporain w ramach Lucerne Festival Academy (2015).

Tomasz Arnold był również uczestnikiem warszatów kompozytorskich takich jak: UPBEAD International Summer Music School Composition Course (Milna, Chorwacja) z Joelem Hoffmanem (kurs mistrzowski kompozycji oraz warsztaty wykonawcze) w 2011 roku oraz „Międzynarodowych kursów muzyki nowej” w Darmstadt w 2016 roku gdzie doskonalił swe umiejętności pod kierunkiem Briana Ferneyhough, Rogera Reynoldsa oraz Mario de Vegi.

Jest laureatem wielu nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in: w 2003 roku zajął III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Perkusyjnych we Wrocławiu, w roku 2006 otrzymał III nagrodę (w trio) na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Perkusyjnych Zespołów Kameralnych w Krakowie, w 2006 roku zdobył I nagrodę (European Music Prize for Youth) na Międzynarodowym Konkursie Marimbowym EMCY w Münster (Niemcy), w roku 2007 – I nagrodę i pozaregulaminową Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworów na werblu na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym im. Jonasa Talocka w Ukmerge (Litwa) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym PENDIM w Płowdiw (Bułgaria), a w 2009 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Marimbowym (Concours International de Marimba) organizowanym w Konserwatorium Paryskim (Francja). W listopadzie 2011 roku otrzymał I nagrodę na prestiżowym międzynarodowym konkursie PASIC, organizowanym w Indianapolis (USA); konkurs towarzyszy festiwalowi perkusyjnemu, organizowanemu corocznie przez PAS (Percussive Arts Society) - stowarzyszenie zrzeszające perkusistów z całego świata.

Pisanie własnych kompozycji Tomasz Arnold rozpoczął w 2003 roku jako uczeń I klasy gimnazjum. Jego wczesne próby kompozytorskie to utwory na perkusję solo oraz na zespoły perkusyjne. Nieco później zaczął komponować na inne instrumenty i większe zespoły, włączając pełną orkiestrę symfoniczną. Jako kompozytor w 2008 otrzymał II nagrodę oraz Nagrodę Publiczności na IX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Festiwalu Uczniowskie Forum Muzyczne w Warszawie za kompozycję Miniatura na orkiestrę kameralną, a w 2009 roku na tym samym konkursie otrzymał IV nagrodę, Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Wykonawców za Sinfoniettę per archi. Obydwie kompozycje zostały nagrane studyjnie przez Orkiestrę Festiwalową pod batutą Michała Ł. Niżyńskiego. Utwór na marimbę solo Bright Lights on a Dark Night ukazał się w roku 2009 na płycie japońskiej marimbistki Emiko Uchiyamy Works for Marimba. Ponadto kompozycja na orkiestrę pt. March! oraz utwory wykonywane przez niego na marimbie, nagrane w wersjach koncertowych i studyjnych, były prezentowane w 2010 roku w Programie 2 Polskiego Radia, gdzie był gościem programu Beaty Stylińskiej „Drogi Kariery”.

W wieku 16 lat zadebiutował jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Miasta Münster (Niemcy), wykonując Koncert na marimbę i orkiestrę Neya Rosauro. W tym samym 2007 roku został zaproszony do zagrania solowego recitalu na Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym „Crossdrumming” w Warszawie. W roku 2008 Tomasz Arnold, jako laureat I nagrody konkursu z 2007 roku został zaproszony do zagrania trzech solowych recitali na marimbę i wibrafon w salach koncertowych miast litewskich: Ukmerge, Šiauliai oraz w Kłajpedzie podczas Festiwalu Perkusyjnego im. Jonasa Talocka; w tym samym roku zagrał solowy recital w City Concert Hall w Abbeville we Francji oraz wykonał Koncert na marimbę i orkiestrę kameralną Neya Rosauro w Neubrandenburgu (Niemcy) z orkiestrą tamtejszej filharmonii. W marcu 2010 został przez uczelnię wytypowany do solowego występu w Kennedy Center w Waszyngtonie, gdzie na prestiżowej Millenium Stage zagrał solo na marimbie. W 2011 roku zagrał recital solowy w ramach Percussive Arts Society International Convention w Indianapolis. W 2016 roku wystąpił w ramach Circuit Scores: Electronics After David Tudor z członkami zespołu Composers Inside Electronics w School of Poetic Computation w Nowym Jorku. Występował również na wielu festiwalach, w tym na Festiwalu „Wawel o zmierzchu” (2014), Pekińskim Festiwalu Muzyki Współczesnej (2015), Festiwalu w Lucernie (2015), Festiwalu Punto Ciego (2017), a także podczas „Dni Perkusji w Connecticut” (2017).

Tomasz Arnold jest stypendystą m.in: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006/7), Miasta Krakowa (Nagroda Edukacyjna 2008), Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (w roku szkolnym 2007/8 oraz 2008/9), programu Młoda Polska Narodowego Centrum Kultury 2009, Percussion Arts Society /Armand Zildjian Percussion Scholarship 2010, Eastman School of Music, University of Rochester (2009- 2013), Manhattan School of Music International Advisory Board Scholarship (2013-2015), Wesleyan University (2015-1017) oraz University at Buffalo (od 2017 roku).

Debiutancka solowa płyta Tomasza Arnolda Incoming ukazała się w lutym 2011 roku. Na płycie znalazły się utwory na marimbę solo (w tym jego kompozycja Variations on the Seven Pitches) oraz utwór Rounders M. Burritta na marimbę i zespół perkusyjny. W lipcu tego samego roku artysta wykonał recital ma marimbę solo w Zamku Królewskim na Wawelu na zabytkowym Dziedzińcu Batorego. Recital został zarejestrowany i wydany na promocyjnej płycie DVD. W 2014 roku artysta nagrał płytę Stars Stories Song z utworami solowymi oraz kameralnymi Ricardo Zohn-Muldoon'a. Brał również udział w nagraniach takich płyt, jak: Emiko (2009), The Big Wig – partia perkusji w orkiestrze (2017), It comes at Night – nagranie perkusji solo w ścieżce do filmu It comes at Night w reżyserii Edwarda Shultsa (2017). W przygotowaniu jest album Digital Hybrid, powstający we współpracy z artystką wideo-artu Xuan, na który będzie się składać realizacja filmowa kompozycji artysty na perkusję z elektroniką oraz dzieła muzyki barokowej i renesansowej wykonane na marimbie solo.

Obecnie artysta mieszka i pracuje w USA.

aktualizacja: 2019 (wa)

Strona internetowa artysty: www.tomaszarnold.com

kompozycje

Bright Lights on a Dark Night na marimbę solo (2006)
Sinfonietta per archi na orkiestrę smyczkową (2006)
Miniatura na orkiestrę kameralną (2007)
Fauxbourdon na orkiestrę kameralną (2008)
Graduate Concerto (2008)
Variations on the Three Notes Theme na dwie marimby (2008)
Variations on the Seven Pitches na marimbę solo (2009)
Flying Trio na wibrafon i dwie marimby (2009)
March! na okiestrę symfoniczną (2010)
Double Major na klarnet, saksofon, trąbkę, wibrafon i fortepian (2010)
Dissonant Relations na saksofon i akordeon (2010)
Five Impressions on Human Life na fortepian solo (2010)
Walking through the Highway na zespół instrumentów dętych (2010)
Concerto for Percussion and Mixed Ensemble (2011)
Agnus Dei na chór mieszany (2011)
Explosions with No Gravity (2011)
Etude for the Practice of Flying and Rhythmic Consistency na fortepian (2011)
Dialogues for String Quartet (2011)
5 Songs about Nature na sopran, marimbę i wibrafon (2011)
Birds on the Church Bells na orkiestrę (2012)
Rhapsodies (Laconic Statements on Elaborate Expressions) na perkusję, gitarę elektryczną i fortepian (2012)
Two Movements for Orchestra (2012)
Le rire dernier na media elektroniczne (2012)
Concert Dialogues for Saxophone and Percussion Ensemble (2012)
Seven Pieces of Difference na saksofon i klawesyn (2013)
Micro Symphony in Four Movements na media elektroniczne (2013)
Broken (but self-repairable) Machine na altówkę i perkusję (2014)
Five Voices na marimbę i wiolonczelę (2014)
Concerto for Piano and Ensemble (2014)
Significant Silence na media elektroniczne (2014)
Naturally Artificial Spaces na wielki bęben i media elektroniczne (2014)
Crystal Mix na klarnet, fortepian, skrzypce i  wiolonczelę (2015)
Bell Sanctuary na perkusję (2015)
Birds na multimedia i wideo (2016)
SHIFT - Fajrant! na perkusję i elektronikę (2016)
Scatter in the Sky na zestaw perkusyjny, głos, live electronics i fortepian (2016)
Cause there is noone like us na zestaw perkusyjny, elektronikę, projekcję świetlną i syntezator MIDI (2016)
Village of Control na śpiew gardłowy, chapareke, pipę, marimbę, basowe steel pans i gamelan (2016)
Isolation, Materialism, Appearance for flute, piano, cello, drum set and sampler (2016)
Broken Breathing for solo improvising percussionist and wind ensemble (2017)
Dance and Noise for solo cajon and sampler (2017)
Some Fat Beats for Alvin na flet, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, laptop i live electronics (2017)
Out of Service - Ruthless Positions! (make them study so they can be musicians) na marimbę, wibrafon, ksylofon i sampler (2018)
Non-aggressive Music Deterrent na flet, wiolonczelę, wibrafon i sampler (2018)