polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Do 8 października 2017 roku potrwa XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”.

„Muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury. Ze swej natury może sprawić, że zabrzmią wewnętrzne harmonie. Podnosi intensywne i głębokie emocje, a swoim czarem wywiera głęboki wpływ”,- tak oto pisał o muzyce św. Jan Paweł II. Słowa te pięknie ilustrują ideę Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et musica”: dążenie do wielkiej harmonia mundi.

XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki, organizowany przez łomżyńską Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się na terenie Łomży oraz pobliskich miejscowości (Grajewo, Kadzidło, Kupiski, Ostrołęka, Ostrów Mazowiecka, Piątnica, Szczuczyn, Śniadowo, Zambrów, Kolno, Czyżew). Udział w Festiwalu wezmą takie znane zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Giancarlo de Lorenzo, Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC, Wrocław Baroque Ensemble i Chór NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz znakomici soliści, w tym Anna Jeremus-Lewandowska, Tomasz Piluchowski i Stanisław Kuk. Artyści zaprezentują bardzo różnorodny repertuar i obsady wykonawcze, między innymi utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.lomza.pl


1 października 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się pierwszy koncert w sezonie artystycznym 2017/2018 UMFC.

Recital Fortepianowy z udziałem Adama Wodnickiego odbędzie się w  ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Zagraniczni goście”.

Nazwany przez krytyków „fenomenalnym pianistą” i „muzyczną gwiazdą”  Adam Wodnicki, profesor fortepianu University of North Texas College of Music w Denton, zaprezentuje muzykę fortepianową od klasycyzmu po XX wiek. Usłyszymy dzieła Josepha Haydna, Fryderyka Chopina, Siergieja Prokofiewa i Roberta Muczynskiego (1929–2010). Warto wspomnieć o tym ostatnim, amerykańskim kompozytorze polskiego pochodzenia: jego dziadek ze strony ojca wyemigrował z Warszawy do USA w 1910. Muczynski ukończył studia z zakresu kompozycji i fortepianu w klasie Aleksandra Czieriepnina na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu DePaul w Chicago. Koncertował z orkiestrami symfonicznymi Chicago, Cincinnati, Tuscon i Minnesoty, a także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Waszyngtonie. Przez wiele lat wykładał na wydziale kompozycji Uniwersytetu Arizona w Tuscon. Twórczość Muczynskiego, obejmująca utwory na fortepian solo, kompozycje kameralne i orkiestrowe, cieszy się wielkim uznaniem w USA i Europie. Skomponował także muzykę do 9 nagrodzonych filmów dokumentalnych, wyprodukowanych przez Wydział Filmu na Uniwersytecie Arizona.

Adam Wodnicki wykona Desperate measures (Wariacje na temat Paganiniego) op. 48 Roberta Muczyńskiego. To jeden z ostatnich utworów kompozytora. Błyskotliwe wariacje napisane w klimacie jazzującym z pewnością będą perełką wieczoru muzycznego.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 18 września w Chopin University Press (pn. – pt., godz. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae" oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają na cztery niezwykłe spotkania z muzyką kameralną podczas IV Krakowskiej Jesieni Muzycznej, która odbędzie się w dniach 1–4 października 2017 roku.

Program czwartej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla występujących artystów.

Festiwal zainauguruje koncert znanego pianisty Petera Jablonskiego, który wraz ze swoim bratem Patrikiem wykonają program na dwa fortepiany prezentujący utwory Mozarta, Gershwina i Strawińskiego. Podczas festiwalu wystąpi również Bukolika Piano Trio z niezwykle ciekawym programem pokazującym różne oblicza tria fortepianowego w kontekście dzieł muzyki polskiej XX wieku (Witolda Lutosławskiego, Hanny Kulenty i Mikołaja Góreckiego). Trzeciego dnia  zaprezentuje się Ilja Domnins – Laureat I Nagrody oraz Nagrody Fundacji BieleckiArt dla Osobowości Artystycznej Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”. Tegoroczny festiwal zamknie koncert duetu klarnetowo-fortepianowego w składzie Barbara Borowicz i Anna Miernik, prezentujący program polski: od utworów Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego po prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla artystek – My Jewish Dreams Zbigniewa Andrzeja Lamparta.

Bilety do nabycia na stronie Filharmonii oraz w kasie przy ulicy Zwierzynieckiej 1.

Więcej informacji – na oficjalnej stronie Festiwalu: www.kjm.festiwalmuzyczny.com


1 października poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017. Na galę wręczenia nagród zapraszamy o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Rada programowa ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 14 września wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 149 kandydatur. Podczas gali, którą w Międzynarodowym Dniu Muzyki organizują Instytut Muzyki i Tańca, Program 2 Polskiego Radia, Fundacja Muzyki Filmowej i Jazzowej, poznamy laureatów nagrody w kategoriach Osobowość Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa oraz w przyznawanej od ubiegłego roku kategorii Debiut Roku. Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród, ale kandydatury zostaną poddane głosowaniu Kolegium Elektorów. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Wyniki głosowania poznamy podczas koncertu galowego zatytułowanego „Róbmy swoje” – tytuł koncertu nawiązuje do piosenki Wojciecha Młynarskiego. Wystąpią gitarzyści Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, pianista Piotr Latoszyński oraz zespół jazzowy. Wszystkim wykonawcom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina i Macieja Koczura.

Podczas koncertu będzie miało również miejsce prawykonanie zamówionego przez Fundację Muzyki Filmowej i Jazzowej Koncertu fortepianowego Zygmunta Koniecznego, które zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Gala wręczenia nagrody, którą poprowadzą Agata Kwiecińska i Marcin Majchrowski, będzie transmitowana „na żywo” na stronach internetowych www.koryfeusz.org.pl i www.polskieradio.pl oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 18.00.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Patronat medialny nad nagrodą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


1 października 2017 o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza (ul. Wieniawskiego 1) będzie miał miejsce koncert otwierający 50. jubileuszowy sezon artystyczny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W koncercie wystąpią znakomici soliści: Ingolf Wunder – laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im Fryderyka Chopina, Karolina Jaroszewska – koncertmistrzyni Filharmonii Narodowej oraz koncertmistrz Filharmonii Izraelskiej David Radzyński.

W programie znajdą się muzyczne souveniry dedykowane specjalnie z tej okazji Agnieszce Duczmal i jej Orkiestrze. W wykonaniu artystów usłyszymy m. in. Trzy tańce w dawnym stylu Romualda Twardowskiego i premierę Koncertu podwójnego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę Jana Radzyńskiego. Urodzony w Warszawie Jan Radzyński w roku 1969 wyjechał do Izraela. Następnie przeniósł się do USA, gdzie studiował kompozycję pod opieką Krzysztofa Pendereckiego. Wykładał na wielu uczelniach w USA – w tym m.in. w Yale, Chicago czy Ohio State University. Jego utwory wykonują orkiestry na całym świecie. Szczególnie cenione są jego kompozycje na wiolonczelę. Swój najnowszy utwór – Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę – kompozytor opatrzył dedykacją: „Dla Agnieszki Duczmal i jej wspaniałej Orkiestry Amadeus”. Solistami w tym utworze będą Karolina Jaroszewska (wiolonczela) i David Radzyński – syn kompozytora, a od niedawna koncertmistrz Isreali Philharmonic Orchestra.

Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę składa się z trzech części (Allegro, Lento, Risoluto). W ich trakcie muzyczna narracja rozwija się, płynnie przechodząc od lirycznej, śpiewnej części pierwszej, refleksyjnej części drugiej do płomiennego tańca w części trzeciej. W części drugiej utworu usłyszeć możemy splatające się melodie kontemplacyjnego nigun z modlitwą „El Malei Rachamim” (Boże pełen miłosierdzia), śpiewanej podczas żydowskich pogrzebów. Część trzecia oparta jest na wcześniejszej kompozycji Radzyńskiego Modlitwa i taniec na fortepian i wiolonczelę. Muzyka nawiązuje tu do hory – tradycyjnego żydowskiego tańca w kręgu. To także odniesienie do czasów Yishuv, gdy na początku XX wieku na tereny dzisiejszego Izraela zaczęli przybywać żydowscy osadnicy. Jak mówi kompozytor: „To spojrzenie na świat, utrwalony na akwarelach Nahuma Gutmana czy opisany w wierszach Chayima Nachmana Bialika i Lei Goldberg”.

Więcej: http://www.amadeus.pl


2 października 2017 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Artur Malawski – życie i twórczość. 60 lat od śmierci artysty”. Początek o godz.11.00.

Organizatorem Konferencji, która odbywa się pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla, jest Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne. Wezmą w niej udział artyści, pedagodzy, znani naukowcy, badacze życia muzycznego z Warszawy, Bydgoszczy, Krakowa, Przemyśla, Rzeszowa, Sanoka, i Wiśniowej.

W części drugiej Konferencji odbędą się promocje najnowszych publikacji naukowych i albumów dotyczących znakomitych postaci polskiego życia muzycznego, a także zagadnień interpretacji muzycznych.

Materiały z Konferencji ukażą się w piśmie muzyczno-literackim „Kamerton” (2017 nr 61) wydawanym przez Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej.

W tym samym dniu, 2 października, o godz. 17.00 w sali kameralnej Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się koncert „Artur Malawski – in memoriam”.

Konferencji i koncertowi towarzyszyć będzie wystawa „Z życia i twórczości Artura Malawskiego” prezentowana w foyer Filharmonii przygotowana przez Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej.

Patronat medialny nad konferencją i koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


IV Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 3 października 2017 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego (ul. Basztowa 9, Kraków).

Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu, jeszcze nie prezentowanych publicznie. W IV edycji koncertu zostaną wykonane utwory: Kilka minut obecności na sopran i akordeon Zbigniewa Bargielskiego, Sonata na akordeon i gitarę Macieja Zimki, In Shadow World We Hide in Light na dwa akordeony i warstwę elektroakustyczną Szymona Stanisława Strzelca, Jenny’s Soul. Or Dirks #2 na akordeon ćwierćtonowy, taśmę i wideo Piotra Peszata, Suita tańców wirtualnych na klarnet, wiolonczelę i akordeon Rafała Wnuka oraz Utwór na konserwatorów, konferansjera i akordeon w roli drugoplanowej Bożeny Boba-Dygi. Wykonawcami koncertu będą: Wiesław Ochwat (akordeonista, zwycięzca wielu prestiżowych nagród na konkursach instrumentalnych, obecnie doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie), Aleksandra Lelek (wiolonczelistka, zdobywca wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach wiolonczelowych, obecnie doktorantka w Akademii Muzycznej w Krakowie, stypendystka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa), Piotr Lato (klarnecista, adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie), Miłosz Mączyński (gitarzysta, asystent w Akademii Muzycznej w Krakowie), a także sami kompozytorzy: Maciej Zimka (akordeonista i kompozytor, zdobywca wielu nagród na konkursach w kraju i zagranicy, stypendysta Stypendium Twórczego Miasta Krakowa) i Bożena Boba-Dyga (artystka polisensoryczna: śpiewaczka, poeta, konserwator dzieł sztuki). Gościnnie wystąpią: Katarzyna Feć, Monika Topolska (narzędzia konserwatorskie) oraz lektor Arkadiusz Sfora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W październiku i listopadzie 2017 roku odbędą się obchody jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

Jubileusz obfitował będzie w liczne koncerty z udziałem wybitnych absolwentów szkoły. Jubileuszowe Święto Szkoły 3 października rozpocznie się występem rytmicznym najmłodszych uczniów pt. „Wesoła Szkoła imienia pana Karola”. Tego samego dnia w Sali Koncertowej o godz. 12:00 odbędzie się występ Grupy MoCarta. Wieczorem zaś, o godz. 18:00 w Centrum Olimpijskim będzie miał miejsce koncert jazzowy „Przystanek nad Wisłą” w wykonaniu Doroty Miśkiewicz, Henryka Miśkiewicza, Andrzeja Jagodzińskiego, Michała Tokaja z towarzyszeniem Szymanowski Young Power Big-Band. Podczas koncertu kameralnego 9 listopada z okazji nadania szkolnej Sali Kameralnej imienia prof. Macieja Paderewskiego wystąpią wybitni pedagodzy i uczniowie Szkoły oraz gości specjalni. 18 listopada odbędą się uroczystości oficjalne (rozdanie odznaczeń, nagród i wyróżnień pracownikom i nauczycielom Szkoły) i koncert je uświetniający w Sali Koncertowej Szkoły o godz. 16:00.

Imprezom towarzyszyć będą wystawy poświęcone Patronowi, zabawy, gry, degustacje, zajęcia plastyczne i inne liczne atrakcje.

Ukoronowaniem jubileuszu będzie Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w dniu 19 listopada z udziałem Orkiestry Jubileuszowej ZPSM nr 4  pod dyrekcją absolwenta szkoły Łukasza Borowicza.  Jako soliści wystąpią: Tomasz Ritter, Zuzanna Kuklińska i nominowana w tym roku do nagrody Koryfeusza Muzyki Polskiej Marianna Żołnacz. W ich wykonaniu usłyszymy m .in. fragmenty muzyki z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego i Polonez Wojciecha Kilara.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.szymanowski.edu.pl/


4 października 2017 roku o godz. 18:00 w poznańskim Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego odbędzie się II Koncert rezydencki Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, kompozytorki-rezydentki w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2017 roku. 

Założeniem rezydencji, której beneficjentką została utytułowana przedstawicielka młodego pokolenia kompozytorów Ewa Fabiańska-Jelińska, stało się opracowanie i prawykonanie wybranych utworów Feliksa Nowowiejskiego – kompozycji zupełnie dziś zapomnianych, spoczywających w archiwach w postaci rękopisów (Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, Dział Zbiorów Specjalnych). W trakcie Rezydentury zaplanowane zostały trzy koncerty prezentujące utwory Feliksa Nowowiejskiego, które są poprzedzone intensywnymi badaniami nad twórczością wybitnego polskiego kompozytora.

Koncert, który odbędzie się 4 października w Poznaniu, dotyczy prezentacji m.in. następujących pieśni Feliksa Nowowiejskiego: Kołysanka Polska; Kołysanka z Podhala; Kołysanki dla moich dzieci; Łuloj, łuloj gołumbeczku; Pod gwiazd zaklęciem; Kołysanka dla Jacka; Malowanki ludowe. Podczas koncertu w wykonaniu poznańskich artystek Anny Budzyńskiej (sopran) i Laury Kluwak-Sobolewskiej (fortepian) zostanie zaprezentowany także cykl pieśni Trzy Kołysanki Ludowe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej oraz Trzy pieśni na głos i fortepian do słów Haliny Poświatowskiej Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 5–7 października 2017 roku rozpocznie się XXII edycja festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.

Inauguracyjny koncert Festiwalu odbędzie się w kościele św. Andrzeja Boboli. Wystąpią Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz soliści: Joanna Woś i Mariusz Godlewski. W programie dzieło patrona Festiwalu – Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

 6 października w Domu Muzyki odbędą się dwa koncerty. O godz. 11.00 rozpocznie się „Koncert dla dzieci i młodzieży”, podczas którego zostaną zaprezentowane dzieła Feliksa Nowowiejskiego i Karola Szymanowskiego. Wieczorem natomiast zabrzmi muzyka Mikołaja Góreckiego. Tym razem na scenie pojawi się orkiestra Aukso pod dyrekcją Marka Mosia; w ich interpretacji usłyszymy utwory Orfeusz i Eurydyka, Trio Concerto oraz I Symfonia.

Finał Festiwalu to przypomnienie twórczości Feliksa Nowowiejskiego w 140 rocznicę jego urodzin. Oratorium Quo Vadis wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz chór Górecki Chamber Choir pod batutą Piotra Sułkowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.fkpbb.pl


5 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 5 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Peter Brötzmann i Sławek Janicki.

Peter Brötzmann to niemiecki saksofonista i klarnecista jazzowy. Jest uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli free jazzu i muzyki improwizowanej. Jego styl cechuje ostry, nieokrzesany ton, oraz liryczność. Energiczny sposób grania improwizacji przez Brötzmanna został nazwany brötzen, co przysłużyło się do nadania mu przydomku „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Gra również na klarnecie i na węgierskim instrumencie dętym tárogató.

Sławek Janicki – muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych - jest współtwórcą i głównym zarządzającym klubem Mózg w Bydgoszczy, twórcą i szefem Mózg Festival. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80. w zespole Henryk Brodaty. Współtworzył takie zespoły jak: Trytony, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Pieces of Brain. Od ponad 20 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej i najwyższej formie tworzenia muzyki.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/


5 października 2017 roku o godz. 19.30 odbędzie się koncert inaugurujący sezon Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

NOSPR pod dyrekcją swojego szefa Alexandra Liebreicha zaprezentuje Poemat symfoniczny Tapiola Jeana Sibeliusa,  I i II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego oraz  II Suitę Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela. 

Solową partię skrzypiec w obydwu koncertach Szymanowskiego wykona znakomita Elina Vähälä – amerykańska skrzypaczka fińskiego pochodzenia, a w II Suicie Dafnis i Chloe Ravela orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Krakowskiej przygotowany przez Teresę Majkę-Pacanek.

Koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny NOSPR to spotkanie z czterema dziełami. Każde z nich reprezentuje zupełnie osobny świat dźwięków. Poemat symfoniczny Tapiola to ostatni ukończony utwór orkiestrowy Jeana Sibeliusa. Tytuł odnosi się do mitycznego królestwa fińskiego boga lasów, Tapio. Stał się on dla kompozytora pretekstem do stworzenia dzieła oszczędnego w wyrazie, mrocznego i surowego. I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego przenosi słuchającego w świat dźwięków oszałamiająco bogaty i zmysłowy, świadczący o genialnym wyczuciu kolorystyki. Trudno w twórczości kompozytora o dzieło bardziej odmiennie niż II Koncert. Baśniowa kolorystyka i oniryczny klimat ustępuje tu miejsca szorstkim brzmieniom nawiązującym do folkloru Podhala, ostrym rytmom i klarowności wyrazu. Druga suita z baletu Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela wymaga od orkiestry wirtuozerii najwyższej próby. Niesamowita barwność wspartej chórem ogromnej orkiestry, pełne pasji kulminacje i doskonałe wyczucie proporcji gwarantują słuchaczom niezapomniane przeżycia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl


6 października 2017 roku o godz. 19:00 odbędzie się inauguracja sezonu symfonicznego w Narodowym Forum Muzyki.

NFM zaprasza na cykl wyjątkowych koncertów, którymi uczci postać legendarnego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty Leonarda Bernsteina w 100. rocznicę jego urodzin. W trakcie koncertów NFM Filharmonią Wrocławską dyrygować będzie urodzony w Japonii Eiji Oue – przyjaciel i partner Bernsteina na podium dyrygenckim. Cykl zostanie zainaugurowany 6 października 2017 roku koncertem galowym rozpoczynającym sezon symfoniczny 2017/2018.

Tego wieczoru nie zabraknie muzyki współczesnej w wielu odsłonach – od Trenu ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego po broadwayowski przebój, czyli musical West Side Story Leonarda Bernsteina. Gwiazdą pierwszego koncertu poświęconego Leonardowi Bernsteinowi będzie słynna skrzypaczka Midori, która wykona jeden z najbardziej lirycznych utworów kompozytora – Serenadę na skrzypce, smyczki, harfę i perkusję. Solistka zagra na skrzypcach z 1734 roku Guarneriego del Gesù (rywala Antonia Stradivariego) „ex-Huberman”, niegdyś należących do jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku Bronisława Hubermana.

Usłyszymy również broadwayowski przebój – słynne Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story, współczesnej opowieści o Romeo i Julii oraz dwóch zwaśnionych gangach rywalizujących ze sobą na ulicach Nowego Jorku. Z kolei w kompozycji Appalachian Spring Aarona Coplanda odnajdziemy elementy jazzu oraz amerykańskiego i meksykańskiego folkloru.

Więcej informacji: http://www.nfm.wroclaw.pl


8 października 2017 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpocznie się tegoroczny cykl koncertów „Nasi laureaci”.

Cykl koncertów „Nasi laureaci” to prezentacja najbardziej utytułowanych studentów i absolwentów, którzy w poprzednim roku akademickim uzyskali najwięcej nagród i wyróżnień w konkursach krajowych i zagranicznych. Podczas koncertu 8 października wystąpią: Alicja Kozak (wiolonczela), Rafał Żurek (tenor), Adam Maksymienko (akordeon) i Maciej Wota (organy). Oprócz utworów Piotra Czajkowskiego, Michaiła Glinki, Maurice’a Ravela, Siergieja Prokofiewa, Władysława Zołotariowa i Alexandre Guilmant wykonane zostanie Divertimento Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo. 6-częściowa kompozycja formalnie nawiązuje do suity barokowej, stylistycznie jednak wykorzystuje współczesne środki wyrazu i techniki wykonawcze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, dostępne od 18 września 2017 roku w Chopin University Press (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Krakowie wystąpi Mladen Tarbuk —  jeden z najznakomitszych reprezentantów chorwackiej sceny muzycznej. Wybitny dyrygent i kompozytor poprowadzi Sinfoniettę Cracovię prezentując w Sukiennicach barwny program pełen przebojów muzyki słowiańskiej.

Mladen Tarbuk to prawdziwy człowiek renesansu — odnosi sukcesy na całym świecie nie tylko jako dyrygent, ale również kompozytor, pedagog i producent. Koncert Chorwata z krakowską orkiestrą odbędzie się w ramach uroczystych obchodów chorwackiego Święta Niepodległości oraz 25. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Chorwacją. Jednocześnie występ inaugurować będzie konferencję Wpływ Papieża Polaka Jana Pawła II na społeczność chorwacką.

Usłyszymy m.in. nostalgiczną Chachonnę skomponowaną przez Krzysztofa Pendereckiego po śmierci Jana Pawła II jako muzyczny hołd złożony Papieżowi Polakowi. Symbolicznym nawiązaniem do polsko-chorwackich związków będzie również wykonanie inspirowanej rytmiką latynoamerykańskiego tańca Samby da Camera Ivo Josipovića — byłego Prezydenta Chorwacji, powszechnie cenionego również jako kompozytora i animatora kultury muzycznej. W repertuarze wieczoru znajdzie się również kompozycja gwiazdy wieczoru: utwór Sebastian im Traum nawiązujący do wiersza wybitnego austriackiego pisarza-ekspresjonisty Georga Trakla, który ostatnie miesiące życia spędził w Krakowie. Najnowsze osiągnięcia rodzimej myśli kompozytorskiej w programie koncertu reprezentować będzie zaś dynamiczny utwór Sinfonietta: Time is Ticking Macieja Bałenkowskiego — młodego kompozytora-rezydenta krakowskiej orkiestry i laureata organizowanego przez zespół Międzynarodowego Konkursy Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert zwieńczy wykonanie nastrojowej Serenady na smyczki Josefa Suka — czeskiego kompozytora uważanego za jednego z najzdolniejszych uczniów Antonína Dvořáka. Ten nawiązujący do najlepszych tradycji muzyki epoki romantyzmu utwór doskonale oddaje ducha „słowiańskiej melancholii”, tak istotnej dla kształtowania się na przestrzeni wieków wspólnoty kulturowej obecnych państw Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej.


W dniach 8–25 października 2017 roku w Katowicach odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

 Festiwal organizuje od 1991 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. Od wielu lat „Silesia” współpracując z organizatorami konkursów przekazuje do dyspozycji jury nagrodę specjalną w postaci deklaracji objęcia opieką promocyjną wskazanych artystów. W ten sposób w kalendarzu festiwalu regularnie pojawiają się m.in. laureaci Estrady Młodych Pianistyki Polskiej w Słupsku, Śląskiej Jesieni Gitarowej, międzynarodowych konkursów im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także słowackiego „Iuventus Canti” we Vrablach. Wśród najbardziej prestiżowych wydarzeń ostatnich lat stały się koncerty z udziałem laureatów głównych nagród renomowanego Konkursu ARD w Monachium.

W tym roku uczestnicy festiwalu wystąpią w recitalach, koncertach muzyki wokalnej i kameralnej, podczas których zabrzmią m. in. utwory G. Bacewicz, T. Bairda, M. Chyrzyńskiego, M. Karłowicza, F. Nowowiejskiego, K. Szymanowskiego i J. Świdra. W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zagrają dwie orkiestry utworzone z młodych artystów: Archetti – Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza - oraz Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO pod batutą Adriána Vareli. Znakiem czasu jest recital organowy Marka Smoczyńskiego, laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Nowowiejskiego (2015) w Poznaniu. Będzie to jednocześnie kolejny koncert projektu „Co mi w duszy gra?” realizowanego w tym roku dzięki wsparciu finansowemu  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Roku Feliksa Nowowiejskiego.

Od kilku lat w kalendarzu festiwalowym pojawia się regularnie koncert w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. W wykonaniu zespołu TWOgether Duo będziemy mogli poznać nowe dzieła J. Kowalskiej-Lasoń, T. Wieleckiego i M. Moca.

Podczas XXVII festiwalu rozpocznie się w Katowicach rezydencja artystyczna zjawiskowego duetu saksofonowo-fortepianowego MagDuś Duo dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Artysta-rezydent”.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.silesia.art.pl


8 października 2017 roku o godz. 16:00 w warszawskiej Bazylice archikatedralnej im. Jana Chrzciciela oraz 12 października o godz. 18:00 w częstochowskiej Bazylice Jasnogórskiej będą miały miejsce koncerty z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. Sławomira Czarneckiego.

Kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki (*1949) jest uczniem Piotra Perkowskiego, Romualda Twardowskiego i Oliviera Messiaena, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Został laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Kompozytora uhonorowano państwowymi odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009). Sławomir Czarnecki pełni funkcję prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (od 2011) i sekretarza Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Dzięki jego staraniom przy Oddziale Warszawskim związku utworzono Fundację Spotkania Muzyczne (2014). Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną: pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Podczas koncertów jubileuszowych Sławomira Czarneckiego w znanych polskich świątyniach zabrzmi jego utwór Msza Jasnogórska. Dzieło wykonają:  Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani, Chór Kameralny Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 1 pod dyrekcją Radosława Labahua. W roli solistów wystąpią: Gabriela Gołaszewska (sopran) i Michał Przygoński (baryton).


8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną, pierwsza pozycja fonograficzna w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty „Songs & Fantasmagories”. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl


9 października 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z inicjatywy Zakładu Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej: „Spotkanie z Improwizacją”.

Na koncercie zaprezentowane będą kompozycje Szabolcs’a Esztényiego, wybitnego pianisty, pedagoga i improwizatora pochodzenia węgierskiego. Szabolcs Esztényi występował na wielu estradach koncertowych w kraju i za granicą, jako kompozytor i wykonawca własnych utworów. Na Uniwersytecie Muzycznym usłyszymy jego twórczość w wykonaniu samego kompozytora oraz innych zaproszonych artystów. Wystąpią: pianiści Mária Apagyi, Tomasz Januchta, Wojciech Kaleta, Iwona Mironiuk, Jakub Sokołowski, Julia Tołwińska, Agnieszka Widlarz, Marta Bogusławska, śpiewaczka Hanna Śleszyńska oraz perkusista Hubert Zemler. Koordynatorem wydarzenia jest dr hab. Magdalena Stępień, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu na koncert dostępne będą w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


11 października 2017 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie  się koncert jubileuszowy z okazji 50-lecia działalności pedagogicznej profesora Andrzeja Dutkiewicza.

Zasłużony pedagog, pianista, kompozytor grał i wykładał w przeszło 50 amerykańskich uniwersytetach oraz brał udział w wielu europejskich festiwalach muzycznych. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Wykonawców Muzyki Współczesnej w Rotterdamie (1970). Jako kompozytor uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na konkursach kompozytorskich, a jego utwory często wykonywane są na festiwalach zarówno krajowych jak i zagranicznych.

W programie koncertu jubileuszowego usłyszymy utwory kameralne Andrzeja Dutkiewicza: Romance,Trzy szkice w retrospekcji,Trzy pieśni do poezji Wacława Oszajcy, Sekstet, Hymnus in honorem Sancti Andre Bobola, Sophie’s Music for Four, Tango mon Amour, Danse Triste, Music For Two oraz Dwie pieśni.

Wystąpi sam jubilat, a także: Aleksandra Resztik (sopran), Krzysztof Szmyt (tenor), Elżbieta Gajewska i Magdalena Irmińska (flet), Olivier Andruszczenko (klarnet), Pablo Sanchez-Escariche Gasch (saksofon altowy), Miłosz Wieliński, Andrzej Gębski i Krzysztof Bąkowski (skrzypce), Małgorzata Duź, Andrzej Wróbel i Tomasz Strahl (wiolonczela), Elżbieta Karaś-Krasztel, Iwona Mironiuk, Roma Orłowska i Janusz Grobelny (fortepian), Jarosław Wróblewski (organy), Leszek Lorent (perkusja), Barbara Okoń-Makowska (partia taśmy) oraz Chór Kameralny UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza i Michała Śmigielskiego.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej UMFC. Bilety w cenie 15 zł dostępne będą od 27 września w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.