Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

V Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” odbędzie się w Sanoku w dniach 30 stycznia do 7 lutego 2010 roku. Zainaugurowane zostanie jednocześnie w 3 stolicach: Bratysławie, Warszawie i Kijowie, co będzie wydarzeniem bez precedensu. Następnego dnia wszyscy spotykają się na Inauguracji Forum w Sanoku. Celem organizatorów jest doprowadzenie do spotkania ministrów kultury 3 sąsiednich państw i zorganizowanie debaty nad umacnianiem kultury pogranicza, wspieraniem „małych ojczyzn” oraz rozwojem edukacji muzycznej młodzieży. W 2010 roku Forum Pianistyczne uczci rocznicę 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina inaugurując Międzynarodowy Rok Chopinowski: w Sanoku, w Krośnie, w Stalowej Woli, w Mielcu, w Humenne na Słowacji i we Lwowie na Ukrainie.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” łączy w sobie pełen zakres wiedzy potrzebnej młodemu muzykowi: od teorii po praktykę muzyczną, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z promocji i podstaw znajomości świata biznesu. Około 150 zakwalifikowanych uczestników aktywnych i biernych z całej Polski oraz Koszyc, Bratysławy, Humenne, St. Petersburga, Moskwy, Rygi, Dniepropietrowska, Lwowa, Charkowa i Kijowa weźmie udział w zimowej akademii muzycznej z tradycyjnym kursem pianistycznym, na którym profesorowie: Tatiana Shebanova, Viera Nosina, Zuzana Paulechowa, Irina Rumiancewa, Andrzej Jasiński, Philippe Giusiano i Jarosław Drzewiecki zaprezentują słuchaczom 22 lekcje pokazowe w sali koncertowej Sanockiego Domu Kultury. Ponadto będą mogli uczestniczyć także w warsztatach specjalistycznych i wykładach, prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, m.in. Szymona Jasnowskiego (Podstawy strojenia i naprawy fortepianu dla pianistów), prof. Andrzeja Jasińskiego (Interpretacje sonaty klasycznej), prof. Szabolcsa Esztenyi’go (Podstawy improwizacji fortepianowej), Waldemara Malickiego (Kurs współpracy pianisty z Kwartetem Lwowskim), prof. Tatianę Shebanovą (Interpretacji Dzieł Chopina na fortepian i orkiestrę), prof. Vierę Nosinę (Symbolika w muzyce Jana Sebastiana Bacha) i Philippe’a Giusiano (Interpretacja 24 Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina).
W części festiwalowej podczas 18 koncertów wystąpi około 800 wykonawców w 14 miastach: Słowacji (Bratysława, Humenne), Ukrainy (Kijów, Lwów) i Polski (Warszawa, Częstochowa, Lublin, Rzeszów, St. Wola, Mielec, Łańcut, Przemyśl, Krosno, Sanok). Część koncertów symfonicznych i recitali będzie transmitowana za pomocą łączy internetowych, m.in. Philippe’a Giusiano „Od Żelazowej Woli do Nohant” (2 lutego 2010), recital „Muzyka 3-kultur” w wykonaniu uczestników Forum (3 lutego 2010), koncert „Pianista to kameralista” w wykonaniu uczestników Forum z udziałem Kwartetu Lwowskiego i Waldemara Malickiego (5 lutego 2010) i Gala Finałowa „Od Chopina do wspólnej Europy” z utworami Chopina oraz Fantazją c-moll op.80 Beethovena ze słynną Odą do radości w wykonaniu Mistrzów i Uczestników Forum (6 lutego 2010). W koncertach fortepianowych Chopina i Czajkowskiego zaprezentuje się artysta młodego pokolenia - Stanisław Drzewiecki.
W konkursie na najciekawszą osobowość pianistyczną Forum wyłonieni zostaną laureaci trzech głównych nagród - „Złotych Parnasów 2010” z Polski, Ukrainy i Słowacji, którzy otrzymają rzeźbę autorstwa Adama Gromka oraz stypendium artystyczne przeznaczone na indywidualne lekcje u nauczycieli w Polsce.
Symboliczne zakończenie Forum nastąpi 19 lutego 2010 roku o godz. 19:00 na Jasnej Górze, kiedy to młodzi laureaci „Złotego Parnasu 2008”- Aleksander Krzyżanowski i „Złotego Parnasu 2009”- Rafał Kowalczyk zagrają z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją J. Przybylskiego koncerty Chopina.


Koncert Muzyka harfowa polskich kompozytorów współczesnych odbędzie się w poniedziałek, 1 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią harfistki: Agata Galik, Victoria Jankowska i Temina Sulumuna oraz Studencka Orkiestra Kameralna pod batutą Kazimierza Dąbrowskiego. W programie utwory Macieja Małeckiego, Andrzeja Panufnika, Marty Ptaszyńskiej, Aliny Piechowskeij, Edwarda Pałłasza, Edwarda Bogusławskiego i Romana Ryterbanda.


Koncert kwartetu Olgi Szwajgier (na zdjęciu), organizowany w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną "contem.ucha", odbędzie się 2 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Olga Szwajgier uważa, że każdy człowiek może być twórczy, a improwizowanie głosem to umiejętność wrodzona. Ta wybitna sopranistka światową sławę zawdzięcza swemu niezwykłemu głosowi, którego skalę poszerzyła do sześciu oktaw ćwiczeniami własnego pomysłu. Założony przez nią kwartet specjalizuje się w muzyce najnowszej oraz projektach z zakresu Teatru Instrumentalnego. Fenomen Olgi Szwajgier zna publiczność od Warszawy przez Berlin po Nowy Jork. W 1991 roku została zaproszona jako jedyna śpiewaczka z Europy Środkowej i Wschodniej do udziału w koncercie z okazji stulecia nowojorskiej Carnegie Hall. Olga Szwajgier wystąpiła w pierwszym polskim happeningu muzycznym "Non Stop" Bogusława Schaeffera, do którego plakat stworzył Tadeusz Kantor.


Koncert - Nagroda Rektora Uniwersytetu Muzycznego w wykonaniu laureatów cyklu Muzyczne Forum Młodych w sezonie 2008/09, organizowanego przez Austriackie Forum Kultury i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, odbędzie się w środę, 3 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC. Wystąpi Trio Gitarowe w składzie: Grzegorz Mańkowski, Grzegorz Krawiec i Andrzej Heimowski. W programie: Francesco Molino Sonata D-dur op.6, Augustin Barrios Mangoré Choro da Saudade, Fernando Sor Wariacje na temat Mozarta, Johann Kaspar Mertz Elegie, Mauro Giuliani Rossiniana nr 1, Joaquin Rodrigo Fantasia para un Gentilhombre.

Bezpłatne bilety wstępu do odbioru na godzinę przed koncertem w foyer Sali Koncertowej.


Brytyjska premiera monumentalnego Requiem Romana Maciejewskiego - 4 lutego 2010 roku w Londynie - będzie niewątpliwie największym wydarzeniem Roku Polskiego na Wyspach i najsilniejszym od wielu lat polskim akcentem muzycznym za granicą. Requiem zabrzmi w Katedrze Westminsterskiej w wykonaniu BBC Singers, BBC Symphony Chorus i BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego. Partie solowe zaśpiewają Iwona Hossa (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzo-sopran), Aleš Briscein (tenor) i Tomasz Konieczny (bas). Koncert wpisuje się w obchody 100. rocznicy urodzin Romana Maciejewskiego.
Missa pro defunctis (Requiem), którą kompozytor tworzył przez 15 lat, to jego opus magnum: „Pod przytłaczającym wrażeniem ogromu ludzkich cierpień i morza przelanej krwi postanowiłem po koniec drugiej wojny światowej skomponować dzieło, które stałoby się jednym z licznych przyczynków do utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen” - pisał w 1960 roku przed premierą swego utworu na „Warszawskiej Jesieni” – „Requiem poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów”.


W lutym 2010 roku Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie obchodzi jubileusz 65-lecia swojego istnienia. Z tej okazji zaprasza na jubileuszowe koncerty oratoryjne - w piątek, 5 lutego 2010 roku o godz. 19.00 oraz w sobotę, 6 lutego 2010 roku o godz. 18.00, podczas których wykonane zostaną dzieła kompozytorów, niezwykle istotnych z perspektywy rozwoju artystycznego dla tej instytucji. Usłyszymy II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego, artysty, który od 1962 roku patronuje Filharmonii Krakowskiej oraz VIII Symfonię "Pieśni przemijania" Krzysztofa Pendereckiego - Honorowego Dyrektora Artystycznego Filharmonii w latach 1987-90. Podczas obu wieczorów Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Dyrektor Naczelny i Artystyczny - Paweł Przytocki. II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego wykona laureatka I nagrody i Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności TVP Kultura XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku - Agata Szymczewska. W drugiej części koncertów monumentalne dzieło Krzysztofa Pendereckiego - VIII Symfonię "Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania)" na 3 głosy solowe, chór i orkiestrę, w wersji z 2007 roku, wykonają soliści: Izabela Matuła (sopran) - laureatka II nagrody w XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009), Bernadetta Grabias (mezzosopran) - solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i laureatka III nagrody na prestiżowym konkursie Queen Elisabeth International Music Competition of Belgium w Brukseli (maj 2008) oraz Vytautas Juozapaitis (baryton) - solista litewskiej Opery Narodowej i Teatru Baletowego, który uczestniczył w europejskim prawykonaniu dzieła, jakie odbyło się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Warszawie 31 stycznia 2008 roku.

Read more


Gry, koncerty i tańce to tytuł koncertu, który odbędzie się w piątek, 5 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii we Wrocławiu. Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej oraz absolwenci Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, jednej z najlepszych wyższych uczelni muzycznych w Europie (Konstantin Ilievsky, June-Sung Park,Filip Pavisic, Gergely Madaras – dyrygenci, Anastasia Vasilyeva - fortepian) zaprezentują bardzo różnorodny program, czyli, co zostało zawarte w tytule: gry, koncerty i tańce, a także śpiew… słowika. Usłyszymy Gry weneckie Witolda Lutosławskiego, Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta, Tańce symfoniczne z West Side Story Leonarda Bernsteina oraz Le Chant du rossignol, czyli Śpiew słowika - poemat symfoniczny Igora Strawińskiego.


Dnia 6 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku - Simon Boccanegra (Szymon Czarnogęba) Giuseppe Verdiego. W tytułowej roli wystąpi Plácido Domingo, jeden z największych tenorów wszech czasów, gwiazda mediolańskiej La Scali i londyńskiej Covent Garden, który na deskach Met występuje już ponad czterdzieści lat. W repertuarze ma ponad 130 partii tenorowych, lecz tym razem zmierzy się z rolą barytonową: wcieli się w postać Simona Boccanegry, genueńskiego doży, którego zawikłane losy śledzimy na tle zawirowań politycznych XIV-wiecznej republiki. Dzieło, którego prapremiera odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice, nie od razu zdobyło uznanie widzów; dopiero ostatnio budzi większe zainteresowanie i częściej pojawia się na scenach. Obok Dominga wystąpią: Adrianne Pieczonka jako Amelia Grimaldi, Marcello Giordani jako Gabriel Adorno i James Morris jako Jacopo Fiesco. Spektakl reżyseruje Giancarlo del Monaco, a za pulpitem dyrygenckim stanie James Levine.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met. Kolejny spektakl – premiera sezonu Hamlet Ambroise’a Thomasa odbędzie się 27 marca 2010 roku.


Na premierę opery Halka Stanisława Moniuszki zaprasza w dniach 6 i 7 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Andrzej Straszyński, reżyseria, inscenizacja i scenografia są dziełem Eweliny Pietrowiak, kostiumy zaprojektowała Katarzyna Zawistowska, a choreografię przygotował Roman Komassa.

Halka Moniuszki wielu kojarzy się z cepeliadą lub przymusowym wyjściem do opery. Ale gdy tylko damy Halce słuchać jej historii na serio, z całym zaangażowaniem, objawia się nam utwór w treści uniwersalny i odważny, a emocje i przeżycia głównych postaci stają się bliskie. Bohaterka uczciwie odczytanej partytury okazuje się być prawdziwą heroiną, godną poprzedniczką wielkich bohaterek operowych: Toski, Madamy Butterfly, Księżniczki Turandot. Można doszukać się w niej cech mitycznej Medei, można analizować ją w kontekście współczesnych studiów gender nad społeczno-kulturową tożsamością płciową, rozpatrywać jej dylematy jako chrześcijanki i katoliczki, można wreszcie opowiedzieć Halką odwieczną historią wielkiej miłości, zdrady i obłąkania z zazdrości.


W sobotę, 6 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej im. Adama Didura Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się kolejne „Spotkanie z Artystą”, którego gośćmi będą soliści bytomskiej Opery - Renata Dobosz i Cezary Biesiadecki.
Cykl „Spotkań z Artystą” - raz w miesiącu, zawsze w sobotę o godz. 17.00 - z założenia ma przedstawiać artystyczną kadrę Opery Śląskiej, z jednej strony śpiewaków, muzyków czy tancerzy teatru operowego, z drugiej - zwyczajnych ludzi, mających rodziny, przyjaciół, wyjątkowe zainteresowania i pasje. Podczas spotkań Artyści opowiadają o sobie, swoim zawodzie, drodze do kariery, podróżach, życiu domowym, słowem o tym, co jest dla nich ważne na co dzień oraz co stanowi o ich sile i motcie życiowym. Ważnym elementem spotkań jest również prezentacja artystyczna - mini recital do akompaniamentu fortepianu. Gospodarzem spotkań pod kryształowymi żyrandolami w Sali Koncertowej im. A. Didura jest Regina Gowarzewska.


Dnia 30 i 31 stycznia 2010 roku  oraz 6 i 7 lutego 2010 roku Opera Wrocławska zaprasza na premierowe przedstawienia opery Chopin Giacomo Orefice, w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego, ustanowionego z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.
Opera Chopin oparta jest na zdarzeniach z życia wielkiego polskiego pianisty i kompozytora. Swoją premierę miała 25 listopada 1901 roku w Teatro Lirico w Mediolanie. Dzieło zdobyło wielkie uznanie i przez następne 30 lat było wystawiane w wielu krajach europejskich, a także w Australii i Argentynie. Twórca opery - Giacomo Orefice (1865 – 1922) był z wykształcenia pianistą i kompozytorem, przedstawicielem włoskiego weryzmu. Skomponował 10 oper, z których najważniejsze to: Marisca (oparta na tematach polskich), Consuello, Il gladiatore, Chopin, Cecylia, Mos, Il Castello del songio. Pisał też symfonie, koncerty wiolonczelowe, sonaty i muzykę kameralną. Przez ostatnie 11 lat życia był profesorem konserwatorium w Mediolanie. Jako pianista najchętniej wykonywał utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, którymi był wręcz zafascynowany. Artysta doskonale opanował cały repertuar Chopina, potrafił z pamięci zagrać wszystkie jego dzieła. Uwielbienie do twórczości polskiego kompozytora Orfice przełożył na wielkie zainteresowanie wszystkim, co związane było z życiem Chopina. Przyjeżdżał do Polski, aby poznać kraj rodzinny kompozytora, koncertować, dyrygować i przedstawić się polskiej publiczności. Był też obecny na warszawskiej premierze swojej opery Chopin w 1904 roku.
To właśnie wielki kult dla polskiego kompozytora sprawił, że Orefice podjął się napisania dzieła operowego, które – składając się wyłącznie z utworów Chopina – opowiadałoby o życiu genialnego Polaka. Libretto opery napisał Angelo Orvieto do oryginalnej muzyki fortepianowej Fryderyka Chopina. Wyboru ponad 100 fragmentów mazurków, ballad, sonat, scherzo, nokturnów i etiud dokonał Orefice. Połączył je również w całość i zinstrumentował. Zapytany przez dziennikarzy włoskich, dlaczego skomponował operę w taki sposób, Orfice odpowiedział: „Powodowała mną chęć spróbowania odtworzenia postaci genialnego kompozytora opowiedzianej dźwiękami jego własnych natchnionych utworów, w których żaden muzyk podobnie jak Chopin nie wyraził swoich chwilowych wrażeń, marzeń, tęsknot, zawodów, nadziei, wspomnień i pragnień, bo żaden nie posiadał takiego bogactwa melodii. Dać mu mówić samemu za siebie wydawało mi się pomysłem najprostszym, choć nowym”.

Read more


Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w dniach 31 stycznia – 7 lutego 2010 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na przesłuchania – wstęp wolny.


"the modern division stalowe struny przedłużona podstrunica pas startowy dla wirtuozów dęte drewniane totalnie oklapowane plątaniną skomplikowanych dźwigni szerokie menzury blachy brzmienie współczesności RANO! uprawiasz jogging? przyjdź na koncert prosto z biegania - w dresie"

Tymi słowami Cappella Cracoviensis zaprasza na niedzielne poranki do Filharmonii Krakowskiej (Sala Błekitna) o godz. 11.00.

Dnia 31 stycznia 2010 roku usłyszymy klasyczną symfonikę Mozarta zestawioną z czystym stylem brillant w Koncercie podwójnym Hummla oraz Suitą z czasów Holberga op.40 Griega. Wystąpią: Tomasz Tomaszewski - skrzypce, Elena Nogaeva – fortepian oraz Maciej Czepielowski jako koncertmistrz.
Tydzień później, 7 lutego 2010 roku zabrzmią serenady – C-dur Czajkowskiego i E-dur Dvoraka. W roli koncertmistrza wystąpi Piotr Tarcholik.


Dnia 7 lutego 2010 roku o godzinie 18:00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert Bach niehistoryczny i modernizm historyczny. Tomasz Tomaszewski, skrzypek i doświadczony leader zespołów kameralnych, laureat konkursów takich, jak słynny ARD w Niemczech czy Colmar we Francji, a od wielu lat koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie – poprowadzi Wrocławską Orkiestrę Kameralną „Leopoldinum”. Na program koncertu złożą się kompozycje J. S. Bacha – Koncert Brandenburski nr 3 G-dur BWV 1048, P. Mossa'Prieres' - II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę i G. BacewiczKoncert na orkiestrę. Z pianistką Eleną Nogaevą (na zdjęciu), mieszkającą w Niemczech absolwentką słynnego Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Tomasz Tomaszewski wykona Koncert na skrzypce i fortepian d-moll Mendelssohna. Elena Nogaeva jest nie tylko koncertującą pianistką, ale także animatorką życia muzycznego w Niemczech: organizuje festiwal muzyki kameralnej oraz prowadzi radiowe programy muzyczne.


W ramach wydarzeń organizowanych przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina z okazji Roku Chopinowskiego w dniu 8 lutego 2010 roku o godz.19 odbędzie sie wieczór baletowy, na którym przedstawiony zostanie spektakl Mój Fryderyk oraz projekt choreograficzny Wieczór polski.

Spektakl Dyplomowy Studentek Specjalności Pedagogika Baletowa UMFC Mój Fryderyk powstał w choreografii Anny Urbacz, Anny Lorenc, Doroty Mentrak, Bogumiły Szaleńczyk, Julii Sadowskiej i Ewy Nowak, pod opieką artystyczną prof. Ewy Wycichowskiej. Muzyka, opracowanie muzyczne, aranżacja, montaż - Aldona Nawrocka, realizacja filmów: Paweł Ryś. Na Wieczór polski złożą się natomiast kompozycje ruchowe studentek III roku, w ramach Dyplomu Licencjackiego: Anny Korneluk, Katarzyny Kubalskiej, Izabeli Milewskiej, Sandry Napierały, Iriny Prakharenki, Magdaleny Wałęsy, Anety Wiry, Izabeli Zawadzkiej. Opieka artystyczna: ad dr. Zofia Rudnicka.

Wstęp wolny.


Opera nie jest już dziś tylko sztuką elitarną i przyjemną. To miejsce – dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – otwarte, w którym dochodzi do burzliwych spotkań, intelektualnych sporów, artystycznych prowokacji. Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu debat Dwutygodnika, Radiowej Dwójki i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej: Opera Kontrowersje - OPERA POLITICA, które odbędzie się 8 lutego 2010 roku o godz. 19.00 na Scenie Kameralnej.

Jakie są związki opery z polityką? Czy opera podlega naciskom? Czy polityka ulega operze? Prowadzący spotkanie Marcin Majchrowski - muzykolog, dziennikarz radiowej Dwójki zaprosił do rozmowy Szymona Paczkowskiego - muzykologa, historka opery oraz profesora Marcina Króla - historyka idei i reżysera teatralnego Michała Zadarę.

Wstęp na spotkanie jest bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona. Wejściówki do odbioru w kasach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Nagranie ze spotkania będzie dostępne na stronach: www.polskieradio.pl/dwojkawww.nina.gov.pl i www.dwutygodnik.com.


Łukasz Długosz, jeden z najwybitniejszych flecistów młodego pokolenia, laureat aż 16 (!) prestiżowych międzynarodowych konkursów, będzie bohaterem dwóch wieczorów w Filharmonii Łódzkiej: w poniedziałek, 8 lutego 2010 roku rozmowę z nim – w ramach Salonu „Polityki” – przeprowadzi Dorota Szwarcman, a we wtorek, 9 lutego z towarzyszeniem pianistki Yumiko Urabe artysta wykona utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Cesara Francka i Siergieja Prokofiewa. Oba wieczory – słowny i muzyczny – zaczynają się o godzinie 19.00. Na spotkanie Salonu „Polityki” wstęp wolny.


Filmy z cyklu Życie jest muzyką emitowane będą w każdy czwartek od 14 stycznia do 25 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Auli 1.43 Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Cykl filmowy Życie jest muzyką to pełna energii i witalności podróż w różne rejony świata. To eksplozja muzyki, tańca ukazująca wielobarwność kulturową i obyczajową ludzi, dla których muzyka to sens życia. Przemierzymy kontynenty cygańskim taborem wraz z muzykami z Hiszpanii, Macedonii, Indii i Rumunii aby zasmakować różnorodności romskiej kultury (Opowieści taboru cygańskiego, Gucza pojedynek na trąbki). Odwiedzimy miejsca na styku wielu kultur, ras, religii i filozofii, w których sprzeczności, uprzedzenia oraz bariery ludzkiej obyczajowości znikają w imię pasji do muzyki (Życie jest muzyką). Wysłuchamy pieśni z "innego świata", gdzie dla żyjących w ubóstwie ludzi muzyka stanowi sens i treść życia (Brasileirinho muzyka słońca). Zobaczymy filmowe poematy składające hołd muzyce, witalności i erotyzmowi gatunku muzycznego, jakim jest tango (Cafe de los maestros) czy brzmieniu głębokich, szczerych i poruszających kubańskich rytmów (Buena Vista Social Club). Muzyczna podróż poprowadzi nas na krańce lądów i kultur, aby wysłuchać pieśni pełnych afirmacji życia (Przyjeżdża orkiestra) oraz skłoni do refleksji nad drogą ostateczną, tematyką odchodzenia (Półksiężyc).

Read more


Uroczysty koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją nowego dyrektora artystycznego Maestro Tadeusza Wojciechowskiego odbędzie się 11 lutego 2010 roku (czwartek) o godz. 19:00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (wejście od ulicy Modzelewskiego 59). W programie koncertu: Uwertura do opery Sroka Złodziejka G. Rossiniego, II Koncert fortepianowy g-moll op. 22 C. Saint-Saënsa z Lukasem Geniušasem w roli solisty oraz II Symfonia C-dur op. 61 R. Schumanna.

Honorowym Patronat nad koncertem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


IX Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN & CLASSIC odbędzie się w dniach 11-16 lutego 2010 roku w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Organizatorzy razem z Dyrektorem Artystycznym Festiwalu - Waldemarem Malickim zapraszają na cztery niezwykłe koncerty, tak jak niezwykli są ich wykonawcy - wirtuozi muzyki poważnej, mający nie do końca poważne do niej podejście… Obejrzymy „show tenorów wprost z wiedeńskiej Volksoper czyli autoironiczny wieczór kabaretowy” (11 lutego), klasyczne skecze Waldemara Malickiego i Bernarda Chmielarza (12 lutego), „Operowe qui pro quo” (13 lutego) oraz „Muzyczne confetti” (16 lutego).

Read more


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Read more


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza 12 lutego 2010 roku o godz. 19.30 do sali im. Grzegorza Fitelberga (plac Sejmu Śląskiego 2) na koncert organizowany z okazji 200. rocznicy urodzin Roberta Schumanna. Orkiestra wykona Uwerturę do opery Genowefa oraz Koncert skrzypcowy d-moll. W solowej partii skrzypiec wystąpi Piotr Pławner. Program koncertu wypełnią także pierwsze polskie wykonania La Sindone Arvo Pärta oraz Dixi na chór i orkiestrę Giji Kanczelego. Orkiestrze towarzyszyć będą Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Całość poprowadzi Tõnu Kaljuste - dyrygent blisko współpracujący z Arvo Pärtem i Giją Kanczelim.
Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411, na wykład Ewy Kafel, omawiający program koncertu.


Światowej sławy altowiolista Avri Levitan (na zdjęciu) wystąpi w piątek, 12 lutego 2010 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Artysta otrzymał w 2009 roku nominację do nagrody BBC Music Magazine. Koncert altówkowy Williama Waltona, który artysta wykona w Łodzi, należy do najznakomitszej literatury solowej na ten instrument. Nie od razu jednak zyskał uznanie – Lionel Tetris, dla którego został napisany, był nim zbulwersowany i w rezultacie prawykonanie odbyło się z udziałem Paula Hindemitha. Orkiestra łódzka pod batutą Ariela Zuckermanna wykona również Suitę taneczną Bartóka, skomponowaną na 50-lecie zjednoczenia miast Buda, Obuda i Peszt w miasto Budapeszt oraz VII Symfonię d-moll op. 70 Dvořáka, napisaną na zamówienie Royal Philharmonic Society w Londynie.


W piątek, 12 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonicy Wrocławscy pod batutą Tadeusza Strugały zaprezentują utwory napisane w okresie dojrzałego romantyzmu. Wystąpi genialne dziecko pianistyki polskiej, piętnastoletni Jaś Lisiecki. Młody artysta, którego zdolności są już znane na całym świecie, wykona Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Chopina. Tym samym Filharmonia Wrocławska rozpocznie obchody Roku Chopinowskiego. Podczas koncertu usłyszymy także V Symfonię Piotra Czajkowskiego oraz uwerturę do pierwszej romantycznej opery, czyli do Wolnego Strzelca Webera.


Wieczór poetycko-muzyczny Fryderyk Chopin - Homo Artifex, podczas którego wystąpi Dariusz Jakubowski z monodramem obejmującym dwie jednoaktówki Mariana Hemara Umowa i Kosmopolita, odbędzie się w sobotę, 13 lutego 2010 roku o godz. 18.00 w Centrum Łowicka (przy ul. Łowickiej 21, róg ul. Dąbrowskiego) w Warszawie. Po spektaklu organizatorzy zapraszają na rozmowę o Chopinie i Hemarze z Grzegorzem Michalskim, krytykiem muzycznym, popularyzatorem muzyki Chopina, wieloletnim dyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.


Premiera programu Krzysztofa Jakowicza i zespołu Kameleon Septet Miłośnie i filmowo odbędzie się w sobotę, 13 lutego 2010 roku o godz. 19:00 w warszawskim Teatrze Studio Buffo. W następnych dniach artyści zaprezentują program także w innych miastach, m.in. w Filharmonii w Krakowie (16 lutego, z orkiestrą Sinfonietta Cracovia) i w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2 marca).
Program maestro Krzysztofa Jakowicza, realizowany wspólnie z specjalizującym się w muzyce teatralnej i filmowej Kameleon Septet, obejmuje arcydzieła muzyczne ze światowego kina – od Casablanki po Ojca Chrzestnego, od Underground po Noce i dnie, od piosenek skomponowanych specjalnie do filmów (Titina, Love story, Yellow submarine czy Pamiętasz była jesień) po piosenki, którym film dał często nowe życie (Libertango z filmu Frantic, Entertainer z filmu Żądło, czy What a wonderful world z filmu Good morning, Vietnam). Wszystkie utwory zabrzmią w nowych aranżacjach Hadriana Filipa Tabęckiego.


Five o'clock, un thé musical w salonie św. Walentego - to rytualny wręcz moment zatrzymania wśród zajęć, towarzyska kulminacja dnia. W muzyczno-poetyckim salonie Cappelli Cracoviensis14 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Krakowskiej - miłosne wiersze i namiętna muzyka: madrygały Gesualda da Venosa. Kompozytor przyłapawszy żonę z kochankiem, brutalnie oboje zamordował, a pod koniec życia oszalał. Podobno własnoręcznie wyciął cały las wokół swojego zamku.


Dnia 16 lutego 2010 roku po raz pierwszy w Polsce w Filharmonii Narodowej wystąpi legendarna London Symphony Orchestra pod dyrekcją Valerego Gergieva. Solistą koncertu będzie wybitny pianista Emanuel Ax. W programie Muzyka na smyczki, perkusje i czelestę Béli Bartóka, Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Pietruszka Igora Strawińskiego.
Koncert organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena. Rozpoczęcie koncertu o godzinie 20.00.


Premiera opery dla dzieci Sid, wąż, który chciał śpiewać Malcolma Foxa odbędzie się w Operze Wrocławskiej w dniu 18 lutego 2010 roku o godz. 18.00.

Sid, wąż, który chciał śpiewać to niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. Twórcą dzieła był brytyjski kompozytor Malcolm Fox (1946-1997), autor m. in. muzyki symfonicznej, chóralnej, utworów kameralnych i elektroakustycznych. Jego Sid, opera napisana z myślą o najmłodszych odbiorcach, odniosła olbrzymi sukces: ponad 4000 przedstawień w krajach angielskojęzycznych. W Stanach Zjednoczonych stała się jedną z najczęściej wykonywanych oper współczesnych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest śpiew. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu: we Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego. Przedstawienie adresowane do najmłodszych, ale interesujące dla widza w każdym wieku.

Kolejne przedstawienia odbędą się 20 i 21 oraz 26 i 27 lutego 2010 roku.


Austriackie Forum Kultury zaprasza w czwartek, 18 lutego 2010 roku o godz. 19.00 na koncert monograficzny poświęcony Egonowi Welleszowi (na zdjęciu) z okazji 125. rocznicy urodzin kompozytora. Utwory tego artysty, niezbyt często wykonywane na polskich scenach, należą do kanonu repertuaru zespołów takich, jak wiedeński Artis Quartet czy Altenberg Trio, co jest samo w sobie rekomendacją jego twórczości. Warszawski koncert zaszczyci swą obecnością wnuk kompozytora. W programie usłyszymy pieśni oraz utwory instrumentalne na fortepian solo i na smyczki: Wieczór - cztery impresje na fortepian (1909-1910), Pieśni do poezji Stephana George’a na głos średni i fortepian (1917), On time - pieśni na baryton i fortepian (1946, 1947, 1950), Kwartet smyczkowy nr 6 (1946) i Cztery utwory na trio smyczkowe (1969-1971). Wystąpią: Jakub Nowak, Katarzyna Pyrć – skrzypce, Aleksandra Świdzińska, Zuzanna Tobis – altówka, Anna Markiewicz – wiolonczela, Katrzyna Pawłowska – mezzosopran, Artur Rożek – baryton i Piotr Kopczyński, Marcin Łopacki – fortepian. Wstęp wolny.

Read more


W dniach 18-20 lutego 2010 roku w Studio Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz 21 lutego 2010 roku w Sali Koncertowej PSM w Płocku odbędą się koncerty drugiej edycji festiwalu Mazovia Goes Baroque. Festiwal opowiadać będzie o śpiewie i poezji, tańcu i inwencji, improwizacji i ornamentacji, sztuce wokalnej i aktorskiej. Gośćmi projektu są muzycy francuscy: Aline Zylberajch oraz tworzący Ensemble Faenza: Marco Horvat i Bruno Helstroffer.

Aline Zylberajch to klawesynistka i pianistka, która międzynarodową sławę zawdzięcza współpracy z czołowymi francuskimi orkiestrami, zespołami kameralnymi i solistami. Na dwóch koncertach zaprezentuje muzykę klawesynową wywodzącą się z tradycji francuskiej, włoskiej i niemieckiej. Ensemble Faenza powstał z inicjatywy Marco Horvata, lutnisty, śpiewaka i aktora, dzielącego swoje zainteresowania pomiędzy muzykę średniowieczną i barokową. Stara się wskrzesić zapomnianą praktykę akompaniowania przez wokalistę samemu sobie. Jego odkryciem artystycznym jest Bruno Helstroffer, teorbista, grający muzykę barokową, ale także rockową i world music. Na swoich koncertach Ensemble Faenza zaprezentuje małe formy wokalne, które poprzedzały powstanie opery włoskiej i francuskiej. Podczas krótkiego recitalu Bruno Helstroffera, obok oryginalnej muzyki barokowej, usłyszymy też współczesne improwizacje. Jeden ze swych warszawskich koncertów Ensemble Faenza zaprezentuje także publiczności w Płocku.

Więcej informacji na stronie: www.mazoviabaroque.pl


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na wystawę Architektura i wnętrza Uniwersytetu Warszawskiego w czasach Chopina, jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Fryderyka Chopina na UW. Uniwersytet, jego budynki, sale i ogrody, odegrały szczególną rolę w życiu Chopina. Jako młody chłopiec w latach 1817–1827 tu właśnie mieszkał i wyrastał w akademickiej atmosferze, zaś w 1829 roku, po trzyletnich studiach muzycznych oraz wykładach historii i literatury, został absolwentem Szkoły Głównej Muzyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wystawa będzie swoistą podróżą w czasie, opowieścią o mieszkaniu rodziny Chopinów w oficynie Pałacu Kazimierzowskiego, o uniwersyteckich gmachach, salach audytoryjnych i bibliotecznych, wystawach artystycznych i zbiorach muzealnych, jakimi je widział młody Fryderyk. Na ekspozycję złożą się mało znane, niejednokrotnie niepublikowane wcześniej, rysunki, obrazy i ryciny. Dzięki wielkoformatowym wydrukom, filmowym rekonstrukcjom uniwersyteckich budynków i ich najpiękniejszych wnętrz, będzie można zanurzyć się w atmosferę czasów, gdy powstawały pierwsze mazurki i polonezy, Rondo à la Krakowiak, Fantazja na tematy polskie i obydwa koncerty fortepianowe Chopina.
Wystawa Architektura i wnętrza Uniwersytetu Warszawskiego w czasach Chopina będzie prezentowana w Galerii Pałacu Kazimierzowskiego UW (Krakowskie Przedmieście 26/28) od 18 lutego do 15 marca 2010 roku, w dni powszednie w godz. 9:00–20:00, w soboty i niedziele w godz. 9:00–14:00. Głównymi jej organizatorami są Zakład Tradycji Antyku w Sztukach Wizualnych Instytutu Archeologii UW, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego i Biuro Promocji UW.


W niedzielę, 21 lutego 2010 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie (sala im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, plac Sejmu Śląskiego 2) podczas poranku symfonicznego, zorganizowanego w ramach obchodów Roku Chopinowskiego. Wraz z orkiestrą zagrają wybitni polscy pianiści, laureaci minionych edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie - Ewa Pobłocka, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jabłoński i Wojciech Świtała. Pod batutą Jerzego Maksymiuka, soliści wraz z NOSPR wykonają dzieła na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina: Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur, Fantazję na tematy polskie, Rondo à la Krakowiak oraz Wariacje na temat La ci darem la mano.

W związku ze szczególną okazją koncertu - 200. rocznicą urodzin Fryderyka Chopina, w piątek poprzedzający poranek, 19 lutego o godz. 17.00, w salonie EMPiKu w Silesia City Center w Katowicach (ul. Chorzowska 109) odbędzie się spotkanie z Jerzym Maksymiukiem oraz solistami: Januszem Olejniczakiem i Wojciechem Świtałą.


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza na koncerty symfoniczne w dniach 19 i 20 lutego 2010 roku w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Kazimierza Korda oraz pianistki tureckiego pochodzenia - Idil Biret (na zdjęciu). Artystka jest absolwentką Konserwatorium Paryskiego (klasa Nadii Boulanger), które ukończyła z trzema nagrodami, współpracowała z najwybitniejszymi artystami - z Yehudi Menuhinem, czy Wilhelmem Kempffem, którego uważała za swojego mentora. W Filharmonii Krakowskiej w interpretacji Idil Biret usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. W drugiej części obu wieczorów zabrzmi poemat symfoniczny Richarda Straussa - Życie bohatera (Ein Heldenleben) op. 40 z 1898 roku.

Read more


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert zatytułowany Adagio, organizowany w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 19 lutego 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpią: Marta Magdalena Lelek – skrzypce (na zdjęciu) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka. W programie: Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego, Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, Adagio na smyczki i Koncert skrzypcowy Samuela Barbera.

Read more


Dnia 19 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert zatytułowany Czar Orientu – Czar Wiednia. Usłyszymy dwie kompozycje: I Symfonię D-dur „Tytan“ Gustava Mahlera oraz I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego, z Radosławem Pujankiem w roli solisty. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk.


Pierwszy tegoroczny poznański koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus inaugurujący 42. sezon artystyczny odbędzie się w sobotę, 20 lutego 2010 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tym razem Orkiestra Amadeus zagra pod batutą Anny Mróz, która zaliczana jest do czołówki młodych polskich dyrygentów. Wśród solistów znajdzie się znakomita skrzypaczka – Kaja Danczowska, a przy fortepianie zasiądzie Justyna Danczowska, wychowanka Krystiana Zimermana, zdobywczyni wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. Na klarnecie zagra Bartosz Pacan – zeszłoroczny absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. Andrzeja Janickiego. Będzie to pierwszy w jego karierze występ z Orkiestrą Amadeus.
W programie koncertu: Joseph Haydn - Koncert F-dur na skrzypce i fortepian Hob.XVIII:6, César Frank - Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (1886), Carl Maria von Weber - Kwintet klarnetowy op. 34 (1815) i Sebastian Krajewski - Concerto grosso nr 1 (2000).


Festiwal Chopin nasz współczesny 2010. W 200. rocznicę urodzin – kulminacja obchodów Roku Chopinowskiego w Poznaniu – odbędzie się w dniach 21 lutego – 1 marca 2010 roku. Jego organizatorem jest Filharmonia Poznańska. Dziewięć niezwykłych wieczorów przyniesie dziewięć spojrzeń na twórcę i jego dzieło, dziewięć niepowtarzalnych kreacji artystycznych. Wydarzenia festiwalowe wypełni klasyka, jazz, pop, multimedia, teatr i... kabaret. Wystąpią światowej sławy gwiazdy, cudowne dzieci, muzyczne legendy, odbędą się światowe prapremiery.
Festiwal zainauguruje koncert w wykonaniu genialnej, piętnastoletniej japońskiej pianistki Aimi Kobayashi, której niebywale dojrzałe interpretacje podziwia cały świat. W poniedziałek, 22 lutego usłyszymy multimedialną opowieść o Fryderyku Chopinie i jego twórczości w słynnej formule Speaking Concert, przeszczepionej na grunt polski przez Marcina Sompolińskiego. Jego dynamiczna osobowość i niekonwencjonalne podejście do muzyki oraz znakomici współwykonawcy koncertu, wśród których znajdzie się poznański pianista Filip Wojciechowski i znakomita sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział, gwarantują wieczór pełen niezapomnianych przeżyć. Kolejne dni wypełni muzyka Chopina w aranżacjach jazzowych - Andrzeja Jagodzińskiego w wykonaniu Grażyny Auguścik i The Chicago International Trombone Ensemble, rosyjskiego pianisty jazzowego Leonida Chizhika pod batutą Łukasza Borowicza i saksofonisty Leszka Żądło oraz… popowych – z udziałem Natalii Kukulskiej, Jarosława Śmietany i Classic Jazz Quartet, a także w zestawieniu z argentyńskim tangiem w interpretacji Krzysztofa Pełecha, Piotra Rangno i Alexandra Morsey’a. W sobotę utwory Chopina zaśpiewa a cappella legendarny zespół Swingle Singers, a w niedzielę na swoje show zaprasza Waldemar Malicki. Festiwal zakończą prapremiery czterech jednoaktówek poświęconych Fryderykowi Chopinowi - sztuk Tadeusza Bradeckiego, Cezarego Harasimowicza, Krzysztofa Jaślara i Krzysztofa Zanussiego, zamówionych przez Filharmonię Poznańską z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora.

Read more


Wieczór literacko-muzyczny Fryderyk Chopin. Rafael Fortepianu odbędzie się 21 lutego 2010 roku o godz. 18.00 w Sanktuarium Św. Andrzeja Boboli w Warszawie. Wystąpią: Małgorzata Toczyska – Ludwig – sopran, Romuald Matecki – fortepian i Grzegorz Kwiecień – aktor. W programie utwory Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna, teksty Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Witolda Gombrowicza, Zygmunta Mycielskiego, Hermanna Hesse, Ryszarda Przybylskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Mieczysława Jastruna oraz listy Chopina.


W niedzielę, 21 lutego 2010 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący obchody Roku Chopinowskiego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W wykonaniu zespołu pod batutą Jerzego Semkowa oraz francuskiego pianisty François-René Duchâble usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Program wieczoru dopełni Symfonia C-dur "Wielka" D 944 Franza Schuberta.
Sinfonia Iuventus to jedyna państwowa orkiestra młodzieżowa skupiająca najlepszych absolwentów wszystkich akademii muzycznych w kraju, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Patronem orkiestry oraz inicjatorem jej powstania jest jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich – Maestro Jerzy Semkow.


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Read more


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na wydarzenia, które promują kulturę polską poprzez postać i dzieło Fryderyka Chopina, z okazji obchodów jubileuszu 200. urodzin wielkiego pianisty i kompozytora. W poniedziałek, 22 lutego 2010 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej im. Adama Didura wystawiony zostanie monodram muzyczny Chopin muzyka i miłość w reżyserii Włodzimierza Izbana, ze scenografią Jarosława Świtały. Wystąpią: Dominika Ostałowska, Joanna Kściuczyk-Jędrusik (George Sand), Jarosław Kitala, Maciej Bartczak (Fryderyk Chopin) oraz pianiści Piotr Banasik i Wojciech Kopczak. Widowisko słowno-muzyczne oparte jest na korespondencji George Sand i Fryderyka Chopina, przede wszystkim na listach miłosnych. W programie znajdą się pieśni kompozytora oraz muzyka – znane preludia, mazurki, fantazje. Przedstawienie zaplanowane zostało jako oficjalna impreza towarzysząca XV Międzynarodowemu Konkursowi Chopinowskiemu Warszawa 2010.


Nadzwyczajne koncerty urodzinowe, organizowane w dniach 22 lutego – 1 marca 2010 roku przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, to pierwsza z dominant Roku Chopinowskiego. Pomiędzy dwiema przypuszczalnymi datami urodzenia kompozytora odbędzie się seria koncertów w interpretacji światowej sławy pianistów. Wystąpią: Daniel Barenboim, Piotr Anderszewski, Leif Ove Andsnes, Rafał Blechacz (który zainauguruje obchody), Dang Thai Son, Evgeny Kissin, Garrick Ohlsson, Janusz Olejniczak, Murray Perahia, Ivo Pogorelić i Yundi Li. Artystom towarzyszyć będą: Orkiestra XVIII wieku Fransa Brüggena i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita. Całość zwieńczy uroczysta Gala Chopinowska z udziałem trzech pianistów: Yundi, Dang Thai Sona i Garricka Ohlssona i dwu orkiestr: XVIII wieku i Filharmonii Narodowej, podczas której wykonane zostaną oba koncert fortepianowe Chopina, wybór nokturnów oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.

Z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina legendarna Orkiestra XVIII wieku, dyrygowana przez Fransa Brüggena, zagra również serię nadzwyczajnych koncertów symfonicznych w pięciu miastach Polski: Gdańsku, Bydgoszczy, Krakowie, Katowicach i Warszawie. Artyści wykonają na instrumentach historycznych oba koncerty fortepianowe Chopina oraz Symfonię nr 40 KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Orkiestrze towarzyszyć będą znakomici soliści: Dang Thai Son, Janusz Olejniczak, Nelson Goerner, Kevin Kenner.

Read more


Koncert Z Żelazowej Woli do Paryża, realizowany w ramach programu Piramida Chopina, odbędzie się 22 lutego 2010 roku o godz. 19:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. To speaking concert poświęcony Fryderykowi Chopinowi, podczas którego organizatorzy udzielą odpowiedzi na wiele pytań, m.in. Czy Chopin był egoistą? Dlaczego nie chciał pomóc Mickiewiczowi? Do czego potrzebował George Sand? Kiedy nie wolno jeździć na Majorkę? W koncercie wezmą udział m.in. Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Filip Wojciechowski (fortepian), Marcin Sompoliński (dyrygent, prowadzenie koncertu) oraz orkiestra Collegium F. Wykonane zostaną najważniejsze utwory na fortepian solo oraz z towarzyszeniem orkiestry.

„Piramida Chopina” to projekt muzyczno-edukacyjny, łączący tradycyjny koncert z wykładem, dopełniony multimedialnymi projekcjami, a będący okazją do poznania i zrozumienia muzyki klasycznej, słuchania jej w przyjaznej atmosferze. Skierowany jest dla wszystkich tych, którzy – jak podkreślają organizatorzy – „wolą omijać filharmonię szerokim łukiem uważając, że muzyka klasyczna jest trudna i nudna”, ale też dla tych „których klasyka pociąga i chcieliby lepiej poznać”.
Więcej informacji o projekcie – na stronie: www.speakingconcerts.pl


Na recital Kathii Buniatishvili, młodej, utalentowanej pianistki gruzińskiej, laureatki III Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Tbilisi i 12 Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie zaprasza we wtorek, 23 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka. Artystka zagra utwory Josepha Haydna, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina.


Drugi Chopinowski Koncert Symfoniczny z cyklu Fryderyk Chopin – Dzieła Wszystkie odbędzie się dnia 24 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią pianiści: Ewa Pobłocka, Elżbieta Karaś-Krasztel i Andrzej Stefański oraz Orkiestra Symfoniczna UMFC pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie kompozycje Fryderyka Chopina: Wariacje B-dur op. 2 nt „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Mozarta, Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13, Rondo a là Krakowiak op. 14 oraz Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.


Teatr Wielki - Opera Narodowa zaprasza 25 lutego 2010 roku na kolejną w tym sezonie premierę - opery Traviata Giuseppe Verdiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, pod batutą Miguela Gomeza Martineza, w scenografii Borisa Kudlički. Kostiumy do spektaklu zaprojektowali Gosia Baczyńska i Tomasz Ossoliński. W głównych partiach solowych wystąpią wybitni polscy artyści operowi: Aleksandra Kurzak i Andrzej Dobber.

Traviata to jedna z najpopularniejszych oper, dzieło mistrza gatunku - Giuseppe Verdiego, nieśmiertelna opowieść o niemożliwej miłości, niespełnieniu i ofierze. Realizatorzy nie zapominają, że to jednocześnie utwór skandaliczny, który w momencie prapremiery wstrząsnął gustami publiczności, oburzonej faktem, że jego główną bohaterką została prostytutka. Opowieść o głębi uczucia i wielkości poświęcenia, do jakiego zdolna jest kochająca kobieta, w interpretacji Trelińskiego, celującego w wydobywaniu z realistycznych opowieścipotencjału mitycznego, może stać się kolejnym w jego dorobku dziełem uniwersalnym.

Teatr Wielki - Opera Narodowa informuje, że najbliższe spotkanie z cyklu Przed premierą... Traviata odbędzie się w piątek, 19 lutego 2010 roku o godz. 17, w salonie EMPiK JUNIOR (przy ul. Marszałkowskiej) w Warszawie. W spotkaniu udział wezmą: reżyser spektaklu Mariusz Treliński, choreograf Tomasz Wygoda i scenograf Boris Kudlicka. Wstęp wolny.


Filharmonia Krakowska zaprasza na nadzwyczajny koncert Orkiestry XVIII Wieku pod batutą legendarnego Fransa Brüggena – w czwartek, 25 lutego 2010 roku o godz. 19.00. Zespół wykona Symfonię nr 40 KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta, partnerować też będzie niezwykłym solistom w koncertach fortepianowych Fryderyka Chopina. Gośćmi specjalnymi wieczoru będą dwaj pianiści zaliczani do ścisłej czołówki najwybitniejszych muzyków naszych czasów - Dang Thai Son oraz Kevin Kenner.

 Założoną w 1981 roku Orchestra of the 18th Century, zaliczaną do grona czołowych ekspertów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku, tworzy 60 muzyków z 19 państw, grających na instrumentach z epoki lub ich współczesnych kopiach. Głównym celem artystycznym orkiestry, która szybko uzyskała najwyższą renomę wśród zespołów grających na instrumentach historycznych, stało się wykonywanie i nagrywanie klasycznych dzieł Haydna, Mozarta i Beethovena oraz innych kompozytorów XVIII i XIX wieku zgodnie z tradycją muzyczną epoki.


Premiera baletu Chopinart w choreografii Emila Wesołowskiego i Ho Sin Hang odbędzie się 26 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Chopin inspiruje. Trudno zliczyć artystów - kompozytorów, choreografów, plastyków, muzyków klasycznych i jazzowych, którzy czerpali z dzieł naszego najwybitniejszego twórcy. Wielbiciele baletu spontanicznie kojarzą jego nazwisko z impresją choreograficzną Fokina Chopiniana, na potrzeby której Głazunow zinstrumentalizował utwory Chopina w sposób, delikatnie mówiąc, kontrowersyjny. Wieczorem choreograficznym Chopinart twórcy chcą uciec od tego prostego myślenia: Chopin + balet = Chopiniana. Dwie części wieczoru to dwa różne spojrzenia na balet współczesny, gdyż przygotuje je dwóch różnych twórców, różnych narodowości, reprezentujących odmienne kultury - europejską i azjatycką. Choreografów łączy jedno - uwielbienie dla polskiego kompozytora, któremu oddajemy hołd w dwusetną rocznicę jego urodzin. Do realizacji spektaklu zaproszeni zostali dwaj choreografowie wywodzący się z dwóch odmiennych obszarów kulturowych, tworzący w różnych technikach tańca – Polak i Chińczyk. Emil Wesołowski i Ho Sin Hang - obaj są doświadczonymi choreografami, z ogromnym dorobkiem, dojrzałym spojrzeniem na sztukę. To winno gwarantować wysoki poziom tego dwuczęściowego spektaklu. Obaj posługiwać się będą współczesnymi technikami tańca. Wykonawcami będą artyści baletu Opery Bałtyckiej – od trzech lat konsekwentnie przyswajający sobie nowe techniki ruchu.

Ale to nie wszystko. Twórcy spektaklu chcą zainspirować Chopinem nie tylko choreografów. Na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zostanie ogłoszony konkurs na plakat do spektaklu chopinowskiego. Zwycięska praca będzie firmowała go na ulicach miasta, a najlepsze prace zostaną pokazane na wystawie towarzyszącej premierze w Operze Bałtyckiej. Tym samy muzyka Chopina ma pobudzać twórczą wyobraźnie choreografów, tancerzy i plastyków, artystów doświadczonych, jak i rozpoczynających swoją karierę.

Przedstawienie pozostanie w stałym repertuarze Opery Bałtyckiej przez minimum trzy sezony artystyczne. Zostanie nagrane, powstaną klipy video, prezentowane w TV i w Internecie. W miarę możliwości projekt będzie prezentowany na innych scenach.


W piątek, 26 lutego 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej m. Adama Didura Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się Koncert Barytonów poświęcony pamięci wybitnego śpiewaka Andrzeja Hiolskiego z okazji 10. rocznicy śmierci Artysty. W koncercie udział wezmą soliści: Paweł Kajzderski, Stanisław Kuflyuk, Włodzimierz Skalski, Rafał Songan, Andrzej Szkurhan, Aleksander Teliga i Zbigniew Wunsch. Słowo o wielkim śpiewaku wygłosi Tadeusz Kijonka. Akompaniament: Larisa Czaban, Halina Mansarlińska, Halina Teliga.
Imprezie będzie towarzyszyć wystawa prac malarstwa Magdy Hiolski.