Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Pod hasłem Beethoven, muzyka i fenomen fortepianu. Rok Chopina i Schumanna odbędzie się w dniach 21 marca – 3 kwietnia 2010 roku 14. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Program wydarzenia obejmuje nie tylko muzykę słynnego klasyka wiedeńskiego, ale również dzieła innych twórców, szczególnie zaś Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna. Wiąże się to z obchodami 200. rocznicy urodzin obu kompozytorów. W czasie festiwalu planowane jest wykonanie wszystkich symfonii Beethovena. Podobnie jak w ubiegłych latach koncerty odbędą się w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Imprezie towarzyszyć będzie Mistrzowski Kurs Pianistyczny prowadzony przez Nelsona Goernera, Międzynarodowe Sympozjum Naukowe oraz Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Biliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Więcej


Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna oraz Parafia Św. Krzyża w Zakopanem zapraszają na koncert poświęcony pamięci Ojca Św. Jana Pawła II w 5. rocznicę Jego odejścia do Domu Pana, który odbędzie się 1 kwietnia 2010 roku o godz. 19.15 w Kościele Św. Krzyża przy ulicy Zamoyskiego w Zakopanem. W programie znajdzie się m.in. słynne Requiem W. A. Mozarta. Wystąpią Sylwia Olszyńska, Wiktoria Zawistowska, Marcin Kotarba i Jacek Ozimkowski – śpiew, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją Jana Borowskiego, Bielski Chór Kameralny pod dyrekcją Beaty Borowskiej, Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner, Franciszek Bachleda-Księdzularz, Ks. Prałat Stanisław Szyszka – słowo. Wstęp wolny.


W dniach 29 marca – 5 kwietnia 2010 roku w Krakowie odbędzie się 7. edycja festiwalu Misteria Paschalia. Tegoroczna edycja jak co roku wpisuje się w atmosferę Wielkiego Tygodnia oraz przygotowania do świętowania Wielkiej Nocy.

W 2010 roku program festiwalu oscyluje wokół najistotniejszych motywów chrześcijaństwa, a zarazem najistotniejszych toposów sztuki, muzyki i kultury europejskiej: motywów pasyjnych i rezurekcyjnych. Temat pasji wpisany w anonimowe kompozycje neapolitańskie, umbryjskie oraz pulijskie zostanie przedstawiony już podczas inauguracji festiwalu. Większość dzieł programu Intorno Allo Stabat to światowe prawykonania. Rozważanie Męki Pańskiej dialoguje z kolejnymi przetworzeniami motywu Stabat Mater nieznanych bliżej kompozytorów włoskiego Południa. Męka Pańska jest także tematycznym centrum oratorium Maddalena ai piedi di Cristo Antonia Caldary, dzieła wywodzącego się z długiej weneckiej tradycji eksponowania motywu Magdaleny opłakującej śmierć Chrystusa. Debiutująca na festiwalu legendarna grupa madrygalistów La Venexiana zaprezentuje w Wielki Czwartek cykl siedmiu niezwykłych kantat Membra Jesu nostri Dietriche Buxtehudego, dzieło poświęcone Męce Pańskiej. Muzycznym centrum rozważań pasyjnych będzie jednak wielkopiątkowe wykonanie Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod batutą Marka Minkowskiego. Do swojego projektu Minkowski zaprosił doskonale zestrojone głosy solistów wykonującycych jednocześnie partie chóralne. Występ ten zbiega się z wydaniem Pasji wg św. Jana na CD zarejestrowanej dla wytwórni Naïve. Jak co roku w Wielką Sobotę w Kaplicy św. Kingi w Wieliczce zabrzmi kameralny repertuar barokowy. Na festiwalu zadebiutuje francuski zespół L’Arpeggiata założony i prowadzony przez wirtuozkę teorbanu i harfy barokowej, Christinę Pluhar. Artyści zaprezentują program złożony z dzieł Maurizio Cazzatiego, Benedetto Ferrariego, Claudia Monteverdiego, Ignazia Donatiego, G.A. Pandolfiego, Antonia Bertaliego i G.F Sancesa. Repertuar na kameralny skład instrumentów i na głos wysoki uświetni obecność Philippe’a Jarousskiego, zaliczanego do najwybitniejszych współczesnych kontratenorów. Muzycznym centrum festiwalu stanie się jednak długo oczekiwane w Krakowie oratorium La Resurezzione George’a Friderica Handla. Dzieło wykona specjalnie na zamówienie festiwalu legendarne Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego. W Poniedziałek Wielkanocny drugą odsłonę cyklu wykonań najpiękniejszych arii z oratoriów i oper Antonia Vivaldiego zaprezentuje Vivica Genaux z towarzyszeniem zespołu Europa Galante prowadzonego przez Fabia Biondiego. Artyści przedstawią materiał zarejestrowany przez wytwórnię Virgin Classic – „Pyrotechics”.

Więcej


Dnia 2 kwietnia 2010 roku o godz. 20.00 w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II (Galeria Porczyńskich, Plac Bankowy 1) w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Jan Paweł II in memoriam. W wykonaniu Marty Boberskiej – sopran i Chóru Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą Ryszarda Zimaka usłyszymy kompozycje sakralne m.in. Brahmsa, Mendelssohna, Rossiniego, Brucknera, Liszta i Verdiego. Dokładnie o godz. 21.37 zabrzmi natomiast Ave verum corpus Charlesa Gounoda.


Uroczysty Koncert Wielkanocny odbędzie się 3 kwietnia 2010 roku o godzinie 12:00 w Nowym Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach.

Tradycją Pałacu w Radziejowicach są Uroczyste Koncerty Wielkosobotnie, dające sposobność do przeżywania Świąt Wielkiej Nocy nie tylko w wymiarze duchowym, ale także artystycznym. W tegorocznym koncercie wykonane zostaną staropolskie pieśni pasyjne. Na radziejowickiej estradzie wystąpią: Justyna Reczeniedi – sopran, Tomasz Warmijak – tenor oraz Trio Con Passione w składzie: Kamila Szalińska-Bałwas – skrzypce, Marcin Olak – gitara, Jerzy Cembrzyński – kontrabas, kierownictwo artystyczne. Narratorem koncertu będzie Jarosław Gajewski.
Po koncercie nastąpi święcenie tradycyjnych pokarmów.


Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny – we wtorek, 6 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00. Usłyszymy m.in. dwa utwory kompozytorów XX-wiecznych: Sonatę na saksofon altowy i fortepian Francuza Alfreda Desenclosa oraz Prelude, Cadence et Finale Amerykanina włoskiego pochodzenia Paula Crestona. W drugiej części koncertu zabrzmi Sonata na skrzypce i fortepian op. 12 nr 3 Es-dur Ludwiga van Beethovena, Mity op. 30 Karola Szymanowskiego i III Sonata d-moll na skrzypce solo "Ballada" Eugène’a Ysaÿe’a. Występ Adama Wojtasika (saksofon), Dominiki Przech (skrzypce) oraz Bogny Dulińskiej i Adama Manijaka (fortepian) jest współorganizowany z łódzkim oddziałem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.


Impresariat Muzyczny Pro Art w Białymstoku i Stowarzyszenie Miłośników Muzyki "Musica Sacra" w Białymstoku zapraszają do wzięcia udziału w 7. edycji Podlaskiego Festiwalu Wielkanocnego, który odbędzie się w dniach 8-11 kwietnia 2010 roku. Festiwalowi towarzyszą dwa konkursy: plastyczny „Pocztówka wielkanocna”, współorganizowany przez Policealne Studium Plastyczne w Białymstoku oraz muzyczny „Pieśń Wielkanocna”. Koncert Galowy, podczas którego zostaną wręczone nagrody laureatom obydwu konkursów, odbędzie się w sobotę, 10 kwietnia 2010 roku o godzinie 18 w Auli Magna Pałacu Branickich w Białymstoku.
Więcej informacji na stronie www.impresariat-proart.pl


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Więcej


Drugi epizod festiwalu Mazovia Goes Baroque odbędzie się w dniach 9-11 kwietnia 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz 12 kwietnia 2010 roku w Sali Koncertowej PSM w Płocku.

Średniowiecze, renesans i…Wielkanoc na festiwalu Mazovia Goes Baroque. Wyjątkowy drugi projekt w ramach II edycji Festiwalu to 4 wieczory i 7 odsłon, podczas których wystąpią uznani artyści ze Szwajcarii i Włoch, m.in. zespoły Peregrina i La Morra oraz Agnieszka Budzińska i Michał Gondko. W Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zabrzmi: muzyka instrumentalna schyłku średniowiecza i wczesnego renesansu, muzyka z XIII- i XIV-wiecznych klasztorów klarysek polskich, XV-wieczna niemiecka muzyka na instrumenty strunowe, recytatyw włoski z początków XVI wieku, Cantigas de Santa Maria i Cantigas de Amigo, muzyka na okres wielkanocny ze źródeł paryskich (XII-XIV w.). W Płocku usłyszymy utwory instrumentalne schyłku średniowiecza i wczesnego renesansu.
W ramach „wątku Chopinowskiego” wystąpią Corina Marti – szwajcarska flecista i klawesynistka oraz Michał Gondko – polski lutnista, którzy zaprezentują dwa najstarsze instrumenty klawiszowe, które poprzedziły pojawienie się klawesynu, a później fortepianu, czyli claviciterium i clavisimbalum. Usłyszymy także międzynarodowy kwartet wokalny Peregrina, założony w Bazylei przez polską śpiewaczkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską, który kilka miesięcy temu odebrał prestiżową nagrodę Niemieckiej Krytyki Muzycznej za płytę poświęconą muzyce, która zabrzmi na pierwszym koncercie festiwalu. Natomiast włoska śpiewaczka Viva Biancaluna Biffi i jej partnerzy wykonają portugalskie „Cantigas de Amigo” oraz związane z kultem maryjnym „Cantigas de Santa Maria”. Viva Biancaluna Biffi zaprezentuje również swoje interpretacje włoskich renesansowych frottoli, pieśni, które prowadziły wprost do ukształtowania się wczesnego barokowego stylu operowego.
Więcej informacji na stronie: www.mazoviabaroque.pl


Dnia 9 kwietnia 2010 roku o godz. 19 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się koncert jubileuszowy Gloria Skowronki z okazji 60-lecia Chóru Dziewczęcego Skowronki. W programie znajdą się same przeboje: od Vivaldiego do Bernsteina. Pod batutą Agnieszki Kreiner wystąpią: Lidia Węgrzyn – sopran, Aleksandra Gudzio – mezzosopran, Grzegorz Rychlik – fortepian, Chór dziewczęcy Małe Skowronki, Chór dziewczęcy Skowroneczki i Chór dziewczęcy Skowronki. Kierownikiem artystycznym chórów jest Alicja Szeluga (dyrygent), a wokalnie zespoły przygotowuje Benigna Jaskulska . Wokalistom towarzyszyć będzie Grupa perkusyjna Vi-de Zespołu Szkół Muzycznych pod kierownictwem Łukasza Berlina oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.

Następnego dnia, 10 kwietnia 2010 roku o godz. 18.00, również w Auli Uniwersyteckiej odbędzie się koncert zatytułowny Perły Baroku, wpisujący się w obchody jubileuszu 60-lecia Chóru Dziewczęcego Skowronki. Wystąpią: Lidia Węgrzyn – sopran, Aleksandra Gudzio – mezzosopran, Sławomir Kamiński – organy, Agnieszka Kreiner – dyrygent, Chór dziewczęcy Skowronki i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej. W programie: Gloria Antonio Vivaldiego oraz najsłynniejsze kompozycje Jana Sebastiana Bacha.


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na koncert-instalację Małe Instrumenty – Auto KonstrukTone, który odbędzie w piątek, 9 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 w Laboratorium. Kurator – Andrzej Załęski.

Auto KonstrukTone to zestaw automatów grających, których głównym przeznaczeniem jest generowanie wielowymiarowych efektów dźwiękowych w zakresie przewidywalności i naturalnej od niej ucieczki. Te autorskie konstrukcje otrzymały własną automatykę - silnik i system napędowy, dzięki któremu obsługują wybrane instrumenty z ogromnego zbioru Małych Instrumentów lub grają na specjalnie spreparowanych obiektach dźwiękowych. Mechaniczny system Auto KonstrukTone jest kontrolowany na żywo, dzięki czemu tempo pracy, dynamika, brzmienie i faktura automatycznej orkiestry ulega ciągłym przekształceniom. Przebiegi generowane przez mechanizmy otwierają pole do swobodnych improwizacji na instrumentach manualnych. Całym procesem zarządzają muzycy Małych Instrumentów - Paweł Romańczuk i Maciej Bączyk. W warstwie wizualnej Auto KonstrukTone to kilkanaście mini instalacji, które wprawione w ruch potrafią zahipnotyzować. Kiedy już oko wpadnie w takie sidła, być może uchwyci moment, w którym obraz zamienia się w dźwięk.


Koncert inaugurujący Rok Chopinowski w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak” odbędzie się 9 kwietnia 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpi znany pianista Eugen Indjic (na zdjęciu) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka. W programie koncertu znajdzie się Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz – z okazji jubileuszu 200. urodzin Roberta Schumanna – jego I Symfonia B-dur „Wiosenna” op. 38.


Filharmonia w Krakowie zaprasza na koncerty symfoniczne pod kierunkiem Volodymyra Sirenki – szefa artystycznego Orkiestry Symfonicznej Narodowej Filharmonii Ukrainy. Dwa wieczory – 9 i 10 kwietnia 2010 roku – wypełni muzyka kompozytorów skandynawskich. Usłyszymy Koncert skrzypcowy op. 33 Carla Nielsena i II Symfonię D-dur op. 43 Jeana Sibeliusa. Solistą koncertów będzie ukraiński skrzypek - Dima Tkachenko (na zdjęciu), absolwent Guildhall School of Music and Drama w Londynie, laureat Konkursu im. Nielsena w Odense w Danii (2000) oraz Konkursu im. Łysenki w Kijowie(1997), współzałożyciel i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Konkursów Muzycznych im. Brittena w Londynie.


Koncert Kres niewidzialny jak początek, poświęcony pamięci Jana Pawła II w 5. rocznicę jego śmierci, odbędzie się 11 kwietnia 2010 roku o godz. 21.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Niezwykłą atmosferę tego wydarzenia budować będzie muzyka W. A. Mozarta, a gościem specjalnym będzie przyjaciółka Jana Pawła II, aktorka Teatru Rapsodycznego w Krakowie – Danuta Michałowska. Wystąpią: Anna Karasińska – sopran, Piotr Łykowski – kontratenor, Mindaugas Zimkus – tenor, Jarosław Bręk – bas, Maciej Bolewski – organy, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki pod batutą Stefana Stuligrosza.


Niemal pięćdziesięcioletnią historią może się pochwalić Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza, organizowany przez łódzką Akademię Muzyczną. Inauguracja jego 17 edycji odbędzie się w niedzielę 11 kwietnia 2010 roku o godzinie 17.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Z orkiestrą Radiowej Filharmonii „New Art”, która powstała w ubiegłym roku, by wskrzesić tradycję koncertów na żywo w studiu Radia Łódź, wystąpią profesorowie Akademii Muzycznej: Bogusław Pikała (fortepian) i Antoni Wierzbiński (flet) oraz absolwent tej uczelni Arkadiusz Dobrowolski (wiolonczela). Dyryguje Emilian Madey. W programie: Koncert na orkiestrę smyczkową (1948) Grażyna Bacewicz, Koncert na fortepian, flet i wiolonczelę op. 89 (1926) Vincenta D’ Indy i Serenada na orkiestrę smyczkową op. 48 Piotra Iljicza Czajkowskiego.


ODWOŁANE!

Orkiestra Sinfonia Varsovia zagra dwa koncerty pod dyrekcją swojego Dyrektora Muzycznego – Maestro Marka Minkowskiego. W poniedziałek, 12 kwietnia 2010 roku o godzinie 19.00 wystąpi pierwszy raz od 4 lat w Płocku w Teatrze Dramtycznym im. Jerzego Szeniawskiego (przy ul. Nowy Rynek 11). W programie znajdą się symfonie Ludwiga van Beethovena: II D-dur op.36 i V c-moll op. 67, fragmenty z opery Halka Stanisława Moniuszko: Uwertura i Tańce góralskie. Dzień później – we wtorek, 13 kwietnia 2010 roku, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie o godzinie 19.00 artyści wykonają dwie symfonie Ludwiga van Beethovena – II D-dur op.36 i V c-moll op. 67. Będzie to pierwsze wykonanie tych symfonii przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia i Maestro Minkowskiego w Warszawie.


ODWOŁANY!

W ramach Międzynarodowego Roku Chopinowskiego 2010, obchodzonego w 200. rocznicę urodzin największego polskiego kompozytora, Opera Wrocławska zrealizowała operę Chopin włoskiego kompozytora - Giacomo Orefice. Dzieło oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym.

Spektakl wystawiony zostanie na scenie Opery Wrocławskiej 13 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00.


ODWOŁANY!

Trio polskich akordeonistów – „Motion Trio” w składzie: Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek i Marcin Gałażyn – wystąpi we wtorek, 13 kwietnia 2010 roku o godzinie 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. W programie, obok utworów członków zespołu, znajdzie się także muzyka Fryderyka Chopina i Wojciecha Kilara.


VII Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie odbędzie się w dniach 13 kwietnia – 20 czerwca 2010 roku. To jedyna tego typu impreza w Polsce, promująca saksofon jako instrument klasyczny.

W czasie festiwalu zrealizowany zostanie specjalny polsko-amerykański projekt stworzenia 11 osobowego Saksofonowego Zespołu Kameralnego, składającego się z wybitnych saksofonistów oraz wyróżniających się studentów z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie i Akademii Muzycznej w Poznaniu, filia w Szczecinie. Zespół weźmie udział m.in. w prawykonaniach dzieł Waltera Hartley’a, jednego z najwybitniejszych twórców amerykańskich, oraz wybitnego polskiego kompozytora Marka Jasińskiego ze Szczecina, a także zaprezentuje transkrypcje dzieł Ludomira Różyckiego, Edwarda Griega i Gustawa Holsta. Wśród artystów zaproszonych do udziału w festiwalu znaleźli się profesorowie i studenci z Florida State University, Louisville University oraz Fredonia University w Nowym Jorku (P. Meighan, J. Moore, W. Zumwald). W czasie obecności gości z USA (od 10 do 14 czerwca) odbędzie się również recital Trio Bel Canto, zaś w Zespole Szkół Muzycznych, przy współpracy Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filia w Szczecinie odbędą się Ogólnopolskie Warsztaty Saksofonowe.
W programie festiwalu znalazły się także: koncert organowo - saksofonowy w Kosciele Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie wystąpi renomowana organistka Kristine Adamaite oraz wybitny saksofonista, obecnie Rektor Akademii Muzycznej w Rydze – Artis Simanis, koncert Duetu Saxodeon (R. Matuszewski - saksofon, P. Słociński – akordeon), szczecińskiego duetu The ArtSax Duo (D. Samól – saksofony, E. Ruszała – fortepian) oraz występy młodych saksofonistów – studentów i uczniów szkół muzycznych Szczecina oraz innych ośrodków w Polsce.


W środę, 14 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert polskich pieśni artystycznych w wykonaniu laureatów Międzyuczelnianego Konkursu-Turnieju „Kurpiński. Karłowicz. Koczalski” (2009). Wystąpią: Damian Ganclarski – kontratenor, Lidia Węgrzyn – sopran, Aleksandra Gudzio – mezzosopran, Małgorzata Trojanowska – sopran, Piotr Halicki – baryton, Małgorzata Zajączkowska-Warsza – fortepian, Laura Sobolewska – fortepian, Szymon Musioł – fortepian, Szymon Kowalczyk – fortepian. W programie pieśni K. Kurpińskiego, M. Karłowicza i R. Koczalskiego.


W czwartek, 15 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 w Bazylice Katedralnej w Płocku, Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykona Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. W partiach solowych wystąpią: Iwona Socha – sopran, Joanna Iwaszkiewicz – mezzosopran, Adam Sobierajski – tenor i Jarosław Kitala – baryton. Solistom towarzyszyć będą dwa chóry: Pueri et Puellae Cantores Plocenses. To wspaniałe dzieło zabrzmi po uroczystej mszy żałobnej poświęconej pamięci ofiar tragicznej katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem.


ODWOŁANY!

Koncert z cyklu „Wielkie Powroty” odbędzie się 16 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na poznańską scenę powróci legenda batuty – Stanisław Skrowaczewski, który poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Wśród solistów znajdzie się znakomita pianistka - Ewa Kupiec oraz liderzy najsłynniejszej orkiestry Europy – Berlińskich Filharmoników: Daniel Stabrawa (koncertmistrz) i Ludwig Quandt (pierwszy wiolonczelista). W programie Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 Ludwiga van Beethovena i Symfonia d-moll nr 3 Antona Brucknera. Koncert poprowadzi Krzysztof Zanussi.


ODWOŁANY!
 
Opera Śląska w Bytomiu zaprasza wydarzenie artystyczne – operę dramatyczną Ryszarda Wagnera Tannhäuser. Spektakl zostanie wystawiony 16 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 na scenie Teatru Polskiego w Warszawie.
Tannhäuser w reżyserii Laco Adamika przygotowany był w Operze Śląskiej z okazji obchodów stulecia gmachu bytomskiej Opery w roku 2001 i do dnia dzisiejszego pozostał jednym z najlepszych i najbardziej prestiżowych - obok Carmina Burana i Borysa Godunowa. Najsłynniejszym fragmentem dzieła Wagnera jest uwertura, którą bardzo często wykonuje się osobno. Do kanonu najpiękniejszych arii w historii gatunku zalicza się natomiast liryczną, barytonową arię Wolframa O du, mein holder Abendstern („O, moja droga gwiazdo wieczorna”), zwaną „Pieśnią do gwiazdy”.
Elektryzująca muzyka, monumentalne i multimedialne widowisko, piękne kostiumy, oryginalna reżyseria i scenografia, a także znakomite wykonanie – wszystko to składa się na wyjątkowość Tannhäusera Opery Śląskiej. Spektakl został nagrodzony Złotą Maską za reżyserię Laco Adamika.


W związku z katastrofą samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem, tragiczną śmiercią Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, jego Małżonki oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta, Parlamentu, Sił Zbrojnych RP, Duchowieństwa, Rodzin Katyńskich a także innych czołowych postaci polskiego życia publicznego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zmienia program koncertu, który wykona 16 kwietnia 2010 roku o godz. 19.30. Chcąc uczcić pamięć ofiar, NOSPR pod dyrekcją Alexandra Liebreicha zaprezentuje Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa oraz Lacrimosę z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. W koncercie udział wezmą również soliści: Christiane Oelze i Stephan Genz oraz Chór Filharmonii Krakowskiej. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30 w Kościele pw. św. św. Piotra i Pawła w Katowicach (przy ul. Mikołowskiej 32). Wstęp wolny.


I Poznański Festiwal Muzyki Kameralnej „Q`arto Mondi” odbędzie się między 16 a 27 kwietnia 2010 roku. Pomysł festiwalu wypracowali muzycy Meccorre String Quartet, współorganizatorem tego wydarzenia zostało Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego oraz agencja Good Taste Production. Prezentowany program ukaże całą panoramę świata muzyki kameralnej. W ramach koncertu inauguracyjnego zaprezentowane zostaną standardy i ballady jazzowe, opracowane przez Krzysztofa Herdzina, a wykonane przez Meccorre String Quartet i Mietka Szcześniaka (16 kwietnia – Aula Nova, g. 19.00). Już kolejnego dnia (17 kwietnia - Aula Nova, g. 19.00) Royal String Quartet i Meccorre zaprezentują repertuar klasyczny (Mozart, Haydn, Mendelssohn). Kwartet Camerata proponuje natomiast koncert polskiej muzyki kameralnej (Grażyna Bacewicz, Karol Szymanowski) w Sali Białej Urzędu Miasta (18 kwietnia, g. 19.00). Nie zabraknie również najnowszej muzyki współczesnej (Ades, Zygmunt Krauze), której wykonawcami będą Maciej Grzybowski i kwartet Meccorre (23 kwietnia – Aula Akademii Muzycznej, g. 19.00). Genialną muzykę Franza Schuberta (m.in. kwartet Śmierć i dziewczyna) usłyszeć możemy w kościele p.w. Wszystkich Świętych w wykonaniu Andrzeja Bauera i kwartetu Meccorre (24 kwietnia, g. 19.00). Dzień później natomiast, Estrada Poznańska gościć będzie Kwartet Śląski, który wykona utwory G. Ciechowskiego w opracowaniach na kwartet smyczkowy (25 kwietnia, g. 19.00). Koncert finałowy festiwalu będzie miał miejsce 27 kwietnia w Teatrze Polskim o godz. 21.00. Meccorre String Quartet wykona Die Kunst der Fuge J.S. Bacha. Wykonanie utworu wzbogacą wizualizacje, pozwalające śledzić przebieg i rozwój kolejnych kontrapunktów. Lektor zaprezentuje teksty ukazujące możliwe zaszyfrowane przesłania utworu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej: www.qartomondi.com  

Więcej


Pragnąc w szczególny sposób złożyć hołd Ofiarom katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem, Filharmonicy Wrocławscy we współpracy z innymi muzykami wezmą udział w uroczystej Mszy Świętej, która odbędzie się 16 kwietnia 2010 roku (piątek) o godz. 18 na Rynku we Wrocławiu. Soliści Opery Wrocławskiej: Aleksandra Kubas – sopran, Anna Bernacka – alt, Łukasz Gaj – tenor i Radosław Żukowski – bas oraz połączone chóry wrocławskie, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławska Orkiestra Kamerlana „Leopoldinum” i profesorowie oraz studenci Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod batutą Marka Pijarowskiego wykonają podczas mszy Requiem W.A. Mozarta.

W dniu 18 kwietnia (niedziela) w Kościele Uniwersyteckim o godz. 19.15 odbędzie się natomiast koncert poświęcony pamięci Ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem. Na szczególny program, który wykona Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica, złożą się kompozycje estońskiego kompozytora Arvo Pärta. W swej wymowie artystycznej oddają one w pełni nastrój tych jakże trudnych dni, w których dominują skupienie, rozmyślanie, cisza i w których oddajemy hołd tym, którzy odeszli... Zabrzmi utwór For Lennart in memoriam powstały na zamówienie estońskiego prezydenta Lennarta Georga Meri z przeznaczeniem wykonania go na jego pogrzebie. Tak też się stało, w 2006 roku, po długiej chorobie, prezydent Estonii zmarł, a utwór wykonano w czasie ceremonii pogrzebowej. Usłyszymy także dzieło Festina lente [łac. śpiesz się powoli], którego tytuł staje się mottem zarówno dla formy jak i znaczenia kompozycji.


V Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego odbędzie się w dniach od 16 kwietnia do 30 kwietnia 2010 roku pod hasłem Wielkie jubileusze. Podczas festiwalu odbędą się unikatowe koncerty, które uświetniać będą wielkie jubileusze obchodzonych rocznic w roku 2010, m.in.: 200 rocznicę urodzin Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna. To dwaj najwybitniejsi kompozytorzy, którzy mieli ogromny wpływ na rozwój muzyki w historii. W kontekście tym prezentowane będą kompozycje patrona festiwalu – G.G. Gorczyckiego, który nazywany jest polskim Handlem. Festiwal uczci również 5-lecie śmierci Jana Pawła II w piątą jubileuszową rocznicę od inauguracji pierwszego Festiwalu Gorczyckiego.

Współpraca z wybitnymi ekspertami, którzy zasiadają w Radzie Programowej festiwalu, zaowocowała powstaniem starannie dobranego repertuaru, co nadaje festiwalowi unikalność w skali światowej. Wiele kompozycji doczeka się polskiej premiery, jak: koncert Haendel in Italy w wykonaniu światowej sławy sopranistki Emmy Kirkby z towarzyszeniem London Baroque Orchestra czy koncert pt. 2010: A Chopin Odyssey w interpretacji Mateusza Kołakowskiego z towarzyszeniem Orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, który zabrzmi podczas koncertu finałowego w Hali Elektrociepłowni Szombierki. Festiwal zamówił niezwykłe opracowania jazzowe kompozycji Fryderyka Chopina, które usłyszymy podczas koncertu Jazz Chopin w interpretacji zespołu NEXT.

Więcej na stronie: www.gorczycki.pl


Nadzwyczajny koncert oratoryjny poświęcony pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem odbędzie się w Bazylice OO. Franciszkanów w Krakowie w sobotę, 17 kwietnia 2010 roku o godz. 20.30, w tydzień po niewyobrażalnej tragedii, w wyniku której zginął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Lech Kaczyński wraz z Małżonką Marią oraz przedstawiciele najwyższych władz Państwa Polskiego i ich współpracownicy. Podczas koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wykonają Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. W wykonaniu tego monumentalnego dzieła udział wezmą ponadto znakomici soliści: Iwona Socha – sopran, Agnieszka Rehlis – alt, Adam Zdunikowski – tenor oraz Jarosław Bręk – bas. Łącząc się w modlitwie i zadumie, tym znamiennym dziełem Filharmonicy Krakowscy pragną oddać hołd wszystkim ofiarom katastrofy polskiego samolotu lecącego na obchody 70-lecia zbrodni katyńskiej. Wstęp wolny.


Wiosenny koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, dedykowany ofiarom katastrofy w Smoleńsku, odbędzie się 18 kwietnia 2010 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie znajdą się niezwykłe utwory współczesnych kompozytorów – nawiązujące do baroku Concerto grosso nr 2 Sebastiana KrajewskiegoEpitafium Tadeusza SzeligowskiegoSarabanda z Serenady na orkiestrę smyczkową Jana Radzyńskiego i Veni Creator na chór i orkiestrę smyczkową Wojciecha Kilara. Zabrzmi również słynne Adagio na orkiestrę smyczkową Samuela Barbera. Wstęp za bezpłatnymi zaproszeniami.


Pięćdziesiąta szósta Sesja Musica Moderna odbędzie się w dniach od 18 kwietnia do 9 maja 2010 roku. Obok tradycyjnej już serii koncertów w Akademii Muzycznej w Łodzi organizatorzy zapraszają na prezentację szeroko pojętej nowej muzyki w niezwykłym i sprzyjającym muzyce wnętrzu świątyni O.O. Bernardynów w Łęczycy, a po raz pierwszy w Sali Barokowej Muzeum w Łowiczu oraz również po raz pierwszy w łódzkim Muzeum Książki. W programach dominować będzie muzyka wokalna, w tym kompozycje chóralne. W akademickich salach koncertowych na specjalną uwagę zasługuje obecność dwóch znakomitych zespołów: Kwartludium z gościnnym udziałem angielskiego kompozytora Williama Sweeneya oraz Lutosławski Piano Duo. Najnowsze kompozycje studentów, wykonywane przez ich koleżanki i kolegów będą konfrontowane z uznanymi pozycjami literatury światowej. Zakres zainteresowań twórczych obejmuje szeroki wachlarz wykonawczy do muzyki elektronicznej włącznie.

Więcej


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 19 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00. W programie: Tadeusz Paciorkiewicz – Divertimento na klarnet i fortepian, Edward Sielicki – Doppelsonate na flet i organy, Zbigniew Bagiński – Folk studies na fortepian, Dariusz Przybylski – Discours na wiolonczelę i akordeon, Bartosz Kowalski – Stadium II na smyczki, fortepian i perkusję, Paweł Buczyński – I fiori passi na kwintet smyczkowy, Witold Rudziński – Burleska na klarnet i fortepian i Aandrzej Dobrowolski – Muzyka na taśmę magnetofonową i fortepian solo. Opieka artystyczna – prof. Zbigniew Bagiński.


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę opery Dama pikowa Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, który po raz pierwszy realizuje spektakl na scenie łódzkiej opery. Obecna inscenizacja dzieła jest oryginalną produkcją Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i powstaje we współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi oraz The Israeli Opera TEL-AVIV-YAFO. Kierownictwo muzyczne sprawuje Tadeusz Kozłowski, autorem scenografii jest Boris Kudlička, a ruch sceniczny przygotowuje Emil Wesołowski.
Premiera spektaklu odbędzie się 20 kwietnia 2010 roku.


W ramach autorskiego projektu w Roku Jubileuszowym 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina pt. Chopin łączy pokolenia Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza 20 kwietnia 2010 roku o godz. 18.00 do Galerii „Sokół” na wernisaż wystawy pt. Portret muzyka.

Wystawa bazuje na materiałach pozostających obecnie w zbiorach archiwum Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a których wyboru dokonał znany chopinolog Janusz Ekiert na potrzeby książki Fryderyk Chopin. Biografia ilustrowana (Wydawnictwo Muza, 2009). Ekspozycja obejmuje reprodukcje prac plastycznych (obrazy, szkice, fotografie) przestawiających samego Chopina oraz otaczające go środowisko. Ukazane są miejsca odwiedzane przez Chopina (Warszawa, Paryż, Nohant pierwszej połowy XIX wieku) oraz postaci ważne w życiu artysty (pierwsi nauczyciele, rodzina, przyjaciele, ukochane kobiety). Oprócz tego zaprezentowano kopie wybranych rękopisów Chopina. Całość dopełniają komentarze - fragmenty z opracowania Janusza Ekierta. Wystawa dostępna do 11 maja. Wstęp wolny.


Dnia 20 kwietnia 2010 roku w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” w Warszawie odbędzie się spotkanie pt. „Ciało # Henri Chopin”, inaugurujące serię wykładów w ramach cyklu „Krew na liściach. Muzyka jako teoria społeczna”. Na zaproszenie prowadzącego Michała Libery głos zabiorą: Dariusz Brzostek (publicysta muzyczny) i Wojtek Ziemilski (artysta wizualny). Inicjatywa powstała przy wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz projektu „Chopin 2010”. Dyskusja będzie dotyczyć postaci Henri Chopina, poety i muzyka wykorzystującego w swym działaniach artystycznych różne części aparatu mowy ludzkiej służące wydobywaniu dźwięków niekonwencjonalnych, np. zęby, wargi, język.
– „Krew na liściach” to cytat z jednego z najsłynniejszych protest songów śpiewanych przez Billie Holiday, „Strange Fruit”. To dlatego, że nadal jedynym tematem refleksji o obecności muzyki w świecie społecznym wydaje się być jej „zaangażowanie”. Ale czy związki muzyki z otaczającym nas światem kończą się na tym, że bywa ona narzędziem emancypacji? A co z bardziej subtelnymi sytuacjami – kiedy praktyki muzyków wkraczają bezpośrednio w obszar intymności, korzystają z odpadów procesów industrializacji czy znajdują się na granicy kradzieży? – pytają organizatorzy i zaproszeni przez nich goście, odnosząc się do eksperymentów i najnowszych zjawisk w sztuce współczesnej, takich jak wykorzystanie cielesności w wymiarze performatywnym, ale sięgając też głębszych, bardziej skomplikowanych emblematów nowoczesnego świata i kultury ( np. klasa społeczna, industralizacja...). – Celem cyklu jest rozmowa o muzyce z różnych perspektyw: teorii muzyki, ale także krytyki sztuki, socjologii czy filmoznawstwa. A założeniem przekonanie, że kiedy muzycy tworzą ze swojego ciała „fabrykę dźwięków” (jak Henri Chopin), podszywają się pod innych (Thaemlitz) czy zmieniają płeć Dolly Parton (John Oswald) to odnoszą się do tych samych problemów, o których da się dyskutować w innych sztukach. Dlaczego nie miałoby się dać w muzyce?
Wśród gości na każdym spotkaniu będzie jedna osoba, zajmująca się muzyką na co dzień i jedna, która specjalizuje się w innej dziedzinie. W zamyśle organizatorów punktem wyjścia dyskusji będzie konkretne nagranie, wydarzenie czy postać z muzyki najnowszej, z którym będzie można się zapoznać chwilę przed spotkaniem.

Więcej informacji na stronie: www.krewnalisciach.blogspot.com

Więcej


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Więcej


W środę, 21 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Złotej usytuowanej na pierwszym piętrze Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się koncert kameralny, zorganizowany z inicjatywy artystów muzyków, na co dzień grających w ramach Orkiestry Filharmonii Krakowskiej: altowiolistów - Błażeja Michny i Weia Zhanga oraz wiolonczelisty - Franciszka Palla. Muzykom towarzyszyć będzie uzdolniona pianistka Magdalena Kantor-Michna. W repertuarze koncertu znajdują się utwory kameralne, wymagające od instrumentów zarówno niezwykłej sprawności technicznej oraz dojrzałości interpretacyjnej, jak i umiejętności współdziałania w różnych składach wykonawczych. W pierwszej części koncertu usłyszymy Sonatę na wiolonczelę i fortepian F-dur R.Straussa oraz Sonatę na altówkę i fortepian A-dur C. Francka, po przerwie zabrzmi natomiast Sonata na altówkę i fortepian Arnolda Baxa oraz przedostatnia część Sarabanda z Suite-Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Aleksandra Tansmana.


Ostatni koncert monograficzny w tym sezonie w Austriackim Forum Kultury w Warszawie – w czwartek, 22 kwietnia 2010 roku o godz. 19.00 – będzie poświęcony muzyce Hugo Wolfa, z okazji 150. rocznicy urodzin kompozytora. Wystąpią młodzi, uzdolnieni studenci i absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W programie utwory Hugo Wolfa: Intermezzo na kwartet smyczkowy, Trzy wiersze o Michale Aniele na bas-baryton i fortepian, Serenada włoska na kwartet smyczkowy, Kwartet smyczkowy d-moll oraz wybór pieśni z Księgi pieśni włoskich do słów Paula Heyse na mezzosopran i fortepian.


Trzecia edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, organizowanego przez Stowarzyszenie Muzyczne FORZA pod hasłem Chopin – Inspiracje i tradycja, odbędzie się między 23 a 30 kwietnia 2010 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym - m.in. w Elblągu, Gdyni, Sopocie, Starogardzie Gdańskim, Kolbudach i Trąbkach Wielkich. Indywidualne piętno programowe każdej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta, którym w roku 2010 - Roku Fryderyka Chopina, będzie wybitna pianistka, laureatka m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 1980 - Ewa Pobłocka. Gościem specjalnym Festiwalu będzie zwycięzca tego samego konkursu i jednocześnie juror obecnej edycji - Dang Thai Son. Program Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2010 prezentuje zatem, z jednej strony różne oblicza Ewy Pobłockiej jako pianisty i pedagoga, z drugiej zaś muzykę Fryderyka Chopina połączoną z dziełami twórców, dla których była inspiracją, jak i też postaciami, które były inspiracją dla niej samej.
Ewa Pobłocka zagra z orkiestrą symfoniczną, kameralną, kwartetem smyczkowym, wystąpi także na estradzie w niezwykłym dialogu muzyczno-literackim wspólnie z gdańskim pisarzem Pawłem Huelle. Jako pedagog pokaże się poprzez występy swoich studentek oraz, w pewnym sensie, poprzez występ córki – Ewy Leszczyńskiej. Pojawi się ona w podwójnej roli: pianistki podczas koncertu z Katarzyną Trylnik, w programie którego znajdą się m.in. pieśni F. Chopina oraz jako wokalistka wykonując arię Mozarta podczas koncertu finałowego, który poprowadzi Wojciech Michniewski.
Repertuar Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2010 będzie różnorodny i z mocnym chopinowskim akcentem. Jego dzieła znajdą się w programie recitalu, który wykona Dang Thai Son, podczas koncertów Ewy Pobłockiej z Kwartetem Śląskim (m.in. Fantazja na tematy polskie), występu laureata nagrody przyznawanej przez Gdański Festiwal Muzyczny na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Publiczność usłyszy szereg jego utworów, ze słynną Sonatą b-moll na czele w niezwykłym jazzowym projekcie realizowanym przez Trio Andrzeja Jagodzińskiego.
W programie Festiwalu znajdzie się także muzyka W. A. Mozarta i rówieśnika F. Chopina – R. Schumanna. Chopin od początku swej edukacji muzycznej był wielkim admiratorem twórczości Mozarta i dał znakomity tego dowód pisząc Wariacje na fortepian i orkiestrę na temat z opery „Don Giovanni”. Ta właśnie kompozycja zapoczątkowała jego wielką sławę, a Robert Schumann napisał, po przestudiowaniu wydanej partytury: Panowie! Kapelusze z głów! Oto geniusz! Podczas koncertu inauguracyjnego, którego solistą będzie młody, fascynujący pianista Gilles Vonsattel wykonany zostanie Koncert fortepianowy Schumanna. Usłyszymy także jego Kwintet fortepianowy, a Mozarta - dwa koncerty fortepianowe, m.in. podczas koncertu Orkiestry kameralnej „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Stałym elementem programu Festiwalu jest koncert poświęcony muzyce współczesnych kompozytorów gdańskich. W roku 2010 będzie to muzyka wokalna a cappella, którą wykona Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Podobnie jak w latach poprzednich, tak i w roku 2010 Gdański Festiwal Muzyczny proponuje melomanom koncert zagranicznej orkiestry światowego formatu. Dnia 29 kwietnia 2010 roku odbędzie się koncert State Hermitage Orchestra z St Petersburga (Camerata St. Petersburg).


Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Dwa Wieczory francuskie odbędą się w piątek 23 kwietnia o godz. 19.00 oraz w sobotę 24 kwietnia 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Bohaterami koncertów obok Orkiestry Filharmonii Krakowskiej będą francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud oraz skrzypek Olivier Charlier. Podczas obu koncertów zaprezentowany będzie bardzo atrakcyjny francuski repertuar. Koncerty otworzy poemat taneczny La Péri Paula Dukas, ostatnie ważne dzieło kompozytora, napisane w roku 1911 na zamówienie dla Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa i dedykowane rosyjskiej tancerce Natalii Truchanowej. Usłyszymy także Symphonie espagnole na skrzypce i orkiestrę op. 21 Edouarda Lalo, ukończoną w roku 1874 i dedykowaną hiszpańskiemu skrzypkowi Pablo Sarasatemu. W drugiej części Wieczorów zabrzmi Symfonia d-moll Césara Francka.


Koncert pamięci ofiar Katynia odbędzie się w piątek, 23 kwietnia 2010 roku w Filharmonii Łódzkiej. W programie m.in. Epitafium Katyńskie Andrzeja Panufnika - utwór napisany w połowie lat 60., aby "cywilizowany Zachód nie zapomniał o tej potwornej zbrodni". Ponadto usłyszymy utwory na flet z orkiestrą Wolfganga Amadeusa Mozarta i Kaiji Saariaho w wykonaniu Gergely’ego Márka Bodoky’ego, pierwszego flecisty Niemieckiej Orkiestry Symfonicznej w Berlinie oraz VIII Symfonię F-dur Ludwiga van Beethovena. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Igor Budinstein.


Czwarta edycja Festiwalu Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy odbędzie się w w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego oraz w Muzeum Literatury w Warszawie w dniach 23-25 kwietnia 2010 roku.

Festiwal jest muzyczno-filmową prezentacją twórczości artysty w szerokiej formule. Specjalne koncerty z udziałem gwiazd jazzu, pokazy filmów z muzyką Komedy - w tym roku animowanych, specjalne wystawy i goście to atrakcje festiwalu. Po raz pierwszy, po blisko 50 latach, zostanie pokazany w Warszawie historyczny koncert "Jazz i Poezja", osnuty na wierszach Jerzego S. Sity do muzyki K. Komedy w opracowaniu i wykonaniu legendy polskiego jazzu Jerzego Miliana i wybitnego aktora, reżysera, Wojciecha Siemiona. Wydarzeniem będzie specjalny koncert "European Stars For Komeda" z udziałem światowej sławy szwedzkiego pianisty Bobo Stensona oraz koncert „Polish Stars – Komeda i Inspiracje”, w wykonaniu kwintetu jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych Zbigniewa Namysłowskiego. Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa plakatu "Komeda – Polański" ze zbiorów Kinematografii w Łodzi, pokazywana w Europie, imponująca i cenna kolekcja plakatów z całego świata do filmów Romana Polańskiego z muzyką K. Komedy. Oprawą wizualną festiwalu będzie także wystawa kolekcji fotografii znanego fotografika i dziennikarza Marka Karewicza oraz kiermasz płyt wydawnictwa sygnowanego przez Zofię Komedową Trzcińską.

Krzysztof Komeda Trzciński (27 kwietnia 1931 – 23 kwietnia 1969) – najsłynniejszy polski kompozytor jazzowy, którego utwory zyskały światowy rozgłos, pianista i jeden z najwybitniejszych reprezentantów „polskiej szkoły jazzu”. Wywarł ogromny wpływ na nowoczesną, polską muzykę jazzową i filmową. Skomponował ścieżki dźwiękowe do 65 filmów polskich i zagranicznych. Zmarł w 1969 roku w Warszawie, w wyniku tragicznego wypadku, któremu uległ w Stanach Zjednoczonych.


Premierowe przedstawienia opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego wystawione zostaną w dniach 24-25 i 29-30 kwietnia 2010 roku na scenie Opery Wrocławskiej.

Modest Musorgski to – obok Piotra Czajkowskiego – czołowy kompozytor rosyjski XIX wieku, a zarazem najwybitniejsza postać z kręgu twórców tzw. Potężnej Gromadki, śmiały nowator, muzyczny wizjoner o doskonałym wyczuciu dramaturgii. Jego Borys Godunow w instrumentacji Mikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe zarówno pod względem treści libretta, tematu, jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie – los rządzonego ludu i poczynania władzy – pozostaje uniwersalne. Zespół Opery Wrocławskiej zrealizował dzieło jako superprodukcję na scenie Hali Stulecia w październiku 2007. Podczas premiery, która odbędzie się w Operze Wrocławskiej, rolę tytułową zaśpiewa solista Opery w Wiedniu – Janusz Monarcha.

Dnia 25 kwietnia 2010 roku Opera Wrocławska zaprasza także na „Kulisy opery” – spotkanie z wybitnymi twórcami sztuki operowej. Gościem publiczności i red. Artura Bieleckiego będzie Janusz Monarcha – Solista Wiener Staatsoper (Opery w Wiedniu), odtwórca tytułowej roli Borysa Godunowa.


Po raz 17. Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na największy polski festiwal poświęconego operze – Bydgoski Festiwal Operowy, który odbywać się będzie od 24 kwietnia do 9 maja 2010 roku.

Tegoroczny przegląd inscenizacji muzycznych rozpocznie dzieło Amilcara Ponchiellego, „grand opéra” La Gioconda, wykreowana przez mistrza reżyserii Krzysztofa Nazara, pod batutą Rubena Silvy, w scenografii Marka Chowańca, z kostiumami wg projektów Magdaleny Tesławskiej. Ta wyjątkowo mocna ekipa realizatorów gwarantuje, że spektakl w wykonaniu artystów Opery Nova będzie z całą pewnością wydarzeniem artystycznym. Na Festiwalu gościć będziemy pierwszą scenę litewską: Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna; w jej wykonaniu zobaczymy operę Jacquesa Fromentala Halévy’ego Żydówka, w słynnej inscenizacji, przeniesionej z wiedeńskiej Staatsoper.
Bydgoszcz odwiedzą także Teatry z Poznania, Łodzi, Chorzowa i Gdańska ze swymi najnowszymi, bądź słynnymi produkcjami z ubiegłych lat, firmowanymi nazwiskami świetnych reżyserów: Güntera Krämera – wybitnego niemieckiego inscenizatora dzieł operowych, Marka Weissa, czy – debiutującej w realizacji gatunku muzycznego - Magdaleny Piekorz. W programie nie zabraknie kanonu światowej literatury operowej, ulubionych przez publiczność dzieł Czajkowskiego i Verdiego. Widzów w każdym wieku powinien usatysfakcjonować musical. Występ rewelacyjnej formacji baletowej z Kuby, Danza Contemporanea de Cuba docenią miłośnicy tańca współczesnego. Zespół ten, kierowany przez Miguela Á. I. Ferrera, wystąpi w Polsce po raz pierwszy, na zakończenie tegorocznego Festiwalu.
Festiwalowi towarzyszyć będą: spektakle w wykonaniu studentów Akademii Muzycznych Wrocławia, Warszawy i Bydgoszczy oraz projekcje filmowe oper i baletu (utrwalone na DVD) – w sali kameralnej.

Więcej


Koncert kameralny z okazji Obchodów Roku Chopinowskiego w Filharmonii Wrocławskiej, zatytułowany Goście salonu Chopina: Kryger, Kulka, Strahl, Jabłoński, odbędzie się 24 kwietnia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii we Wrocławiu. Tytułowi artyści - Urszula Kryger (mezzosopran), Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Tomasz Strahl (wiolonczela) i Krzysztof Jabłoński (fortepian) wykonają wybrane pieśni Fryderyka Chopina oraz jego Grand duo concertant E-dur op. 16A na fortepian i wiolonczelę i Trio fortepianowe g-moll op. 8, a także F. Mendelssohna – Trio fortepianowe d-moll op. 49.


Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert „Stabat Mater Dolorosa”, który odbędzie się 24 kwietnia 2010 roku o godz. 19:30 w kościele Wszystkich Świętych w Warszawie (przy pl. Grzybowskim 3/5). W programie Stabat Mater op. 58 Antonína Dvořáka. Wystąpią: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Chór Collegium Technicum Uniwersytetu Technicznego w Koszycach, Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Małgorzata Pańko – alt, Rafał Bartmiński – tenor, Daniel Borowski – bas. Koncert poprowadzi Irina Bogdanovich. Wstęp wolny.


Dnia 25 kwietnia 2010 roku o godz. 17.30 w Businessman Institute w Warszawie (ul. Trakt Lubelski 40a) odbędzie się VIII edycja Wawer Music Festival pod hasłem Azja w hołdzie Chopinowi. Tym razem artyści XXI wieku, młodzi pianiści z Korei, Japonii i Wietnamu zaprezentują swoje interpretacje utworów Fryderyka Chopina. W koncercie usłyszymy również oryginalne koreańskie, japońskie, mongolskie i wietnamskie utwory ludowe. To muzyczne spotkanie kultur dopełni pokaz taneczny grupy Biały Lotos oraz prezentacja oryginalnych azjatyckich strojów. Gospodarzami wieczoru będą prof. Jarosław Drzewiecki oraz dr Nguyen Van Than.

W koncercie wezmą udział m.in. pianistka Miho Kurihara – absolwentka Akademii Muzycznej Kunitachi w Tokio i stażystka w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, wietnamski zespół dziecięcy Biały Lotos, który zaprezentuje tradycyjną muzykę i taniec z północnej, środkowej i południowej części Wietnamu oraz kultową pieśń „Hello Wietnam” w strojach ludowych Ao Dai (opiekę artystyczną nad zespołem sprawuje choreograf - Thu Loc) oraz czołowy polski zespół kameralny Kwartet "Prima Vista”, który tworzą muzycy Polskiej Orkiestry Kameralnej - Sinfonii Varsovii.

Koncert będzie elementem obchodów 60-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych Polski z Wietnamem. Dla gości przygotowane zostały liczne atrakcje związane z kulturą Dalekiego Wschodu.

Wawer Music Festival to cykl 10 koncertów muzyki klasycznej organizowanych co miesiąc w Businessman Institute. Artystyczną opiekę nad festiwalem sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Spotkania prowadzą: red. Bogusław Kaczyński, red. Adam Rozlach, dyrygent Janusz Ostrowski, dr Janusz Grzelązka, dr Anna Stempin, dr Nguyena Van Than oraz dyr. Maxymilian Bylicki. Założeniem organizatorów jest zaprezentowanie dzieł muzycznych od Bacha, Mozarta i Beethovena aż po utwory kompozytorów współczesnych, starając się, aby każde spotkanie było innym spojrzeniem na muzykę klasyczną która jest ważna w życiu każdego wrażliwego człowieka, a pokazana w lekkiej formie jest źródłem przyjemności, zdrowia i pozytywnych emocji. Wysoki poziom artystyczny koncertów gwarantuje współpraca z ludźmi sztuki światowego formatu. Wśród wykonawców festiwalu znaleźli się m.in. Tatiana Shebanova i Stanisław Drzewiecki, a także wokaliści: Michał Bajor, Affabre Concinui, Eugenia Rezler, Barbara Wardak, Tomasz Rak, Nina Czerkies oraz orkiestra „Con Amore” i zespół jazzowy „Są Gorsi”. Organizatorzy Wawer Music Festival dostarczają gościom emocji wizualnych, zapraszając również na wernisaże dzieł sztuki z możliwością zakupu i kontaktu z artystą.


Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na kolejną w tym sezonie premierę – opery Katia Kabanowa Leoša Janáčka, która odbędzie się 25 kwietnia 2010 roku. Reżyseria – David Alden, kierownictwo muzyczne – Tomáš Hanus, scenografia – Charles Edwards.
Premiera, którą Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie przygotowuje wspólnie z English National Opera, to jednocześnie pierwsze wystawienie tego dzieła Janáčka na warszawskiej scenie. Katia Kabanowa to opowieść o kobiecie, podejmującej nierówną walkę o prawo do wolności. Zakazana miłość, w której Katia szuka ratunku, ostatecznie przyniesie jej śmierć. Kluczowa scena burzy stanowi jednocześnie obraz uczuć bohaterki, zwalczającej namiętność i stopniowo poddającej się uczuciom, a jednocześnie nieustająco zdolnej zachować swą uczciwość i wrażliwość. Ekspresyjna muzyka Leoša Janáčka, obdarzona niespotykaną siłą czystych uczuć, dodaje dramatowi obyczajowemu wymiaru tragedii. Reżyseruje David Alden, jeden z czołowych amerykańskich twórców operowych, znany zarówno w Ameryce, jak i w Europie. Alden wsławił się kontrowersyjnymi spektaklami wystawianymi od drugiej połowy lat osiemdziesiątych w prestiżowej English National Opera. Wystawił tam m.in. Simona Boccanegrę i Bal maskowy Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Tristana i Izoldę Wagnera, a jego ostatnia premiera na tej scenie – Jenufa Janáčka w 2006 roku uzyskała tytuł najlepszej premiery operowej sezonu i Nagrodę Laurence’a Oliviera (Olivier Award).


Koncert Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zatytułowany Tutti e solo. Solowa i kameralna muzyka XXI wieku, odbędzie się w niedzielę, 25 kwietnia 2010 roku o godz. 18.30. Wystąpią pianiści: Andrzej Dutkiewicz, Janusz Grobelny, Michał Kornacki, Carlos Malcolm, Seo Kyeong-Yeon, kwintet smyczkowy w składzie: Elżbieta Fabiszak – skrzypce I, Katarzyna Boniecka – skrzypce II, Justyna Marciniak – altówka, Joanna Śliwa – wiolonczela, Michał Wiśniowski – kontrabas oraz Alicja Konopka – klarnet, Antoni Wojnar – kotły, Maciej Świnoga – perkusja i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie pod batutą Sławka A. Wróblewskiego. W programie utwory Góreckiego, Malcolma, Paciorkiewicza, Panufnika, Twardowskiego i Wisłockiego. Opieka artystyczna – prof. Andrzej Dutkiewicz.


Symfoniczna Wiosna to tytuł nowego projektu Capelli Cracoviensis, realizowanego we współpracy z trzema dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Wojciechem Rodkiem i Michałem Dworzyńskim. Złożą się na niego trzy koncerty, które odbędą się w trzy kolejne weekendy – niedzielne przedpołudnia 25 kwietnia oraz 2 i 9 maja 2010 roku na krakowskim Kazimierzu, w zabytkowej zajezdni tramwajowej (hala F), na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (przy ulicy św. Wawrzyńca 15). Przed II wojną światową odbywały się tu koncerty, zatem muzyka, która zabrzmi w halach, będzie naturalną kontynuacją tradycji tego miejsca. Wnętrza zabytkowej, przemysłowej architektury dodadzą romantycznym symfoniom interesującego kontekstu.

Capella Cracoviensis zagra w zajezdni krakowskiego tramwaju elektrycznego z konnym omnibusem w tle. Przy wejściu do sali koncertowej na słuchaczy będzie czekał zabytek techniki, wystawiony specjalnie z okazji koncertu – tramwaj elektryczny z 1913 roku, pochodzący jeszcze z austriackiej fabryki w Grazu, ze specjalnym przedziałem I klasy z tapicerowanymi ławkami. Matinée, cykl porannych koncertów Capelli Cracoviensis, cieszy się popularnością wśród krakowskich melomanów.

Niedzielne, muzyczne przedpołudnia wiosennych weekendów na Kazimierzu to nowa propozycja CC dla mieszkańców Krakowa i turystów, przebywających tu na spacerach. Capella Cracoviensis zagra m.in. Symfonię niedokończoną Schuberta pod batutą Jana Tomasza Adamusa (25 kwietnia), Symfonię tragiczną Schuberta pod batutą Wojciecha Rodka (2 maja) oraz Symfonię wiosenną Schumanna pod batutą Michała Dworzyńskiego (9 maja). Niedokończona… Tragiczna… – znamienne tytuły poszczególnych symfonii, zwłaszcza w ostatnich dniach, nabierają szczególnego wyrazu i dają okazję do kolejnych chwil refleksji…

Więcej


Recital organowy Bogusława Grabowskiego (na zdjęciu) odbędzie się 25 kwietnia 2010 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie. Koncert organizowany jest w ramach I Międzynarodowego Cyklu Koncertów Organowych na Zabytkowych Organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku. W programie utwory Jana Sebastiana Bacha, Césara Francka, Georgi Muschela, Jehana Alaina i improwizacje. Wstęp wolny.