Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


27. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej MUSICA POLONICA NOVA


8.05.2010 sobota

19.00 Król Kosmosu znika!
Sala Filharmonii

Oksana Rapita – fortepian, Szymon Krzeszowiec – skrzypce, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Michał Klauza

Paweł Szymański (1954) K. na orkiestrę symfoniczną (1972)
Jarosław Mamczarski (1974) Genus Computationis – koncert skrzypcowy (2006) **
Aleksander Nowak (1979) Król Kosmosu znika – koncert na orkiestrę, nici i fortepian (2009) ** (preparacja fortepianu wg pomysłu Igora Szorenkowa)
Włodzimierz Kotoński (1925) Róża wiatrów na orkiestrę symfoniczną (1976)

9.05.2010, niedziela

17.00 Pieśni masowe
Sala Polskiego Radia
Chór Gaudium, dyr. Artur Wróbel, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Marek Moś

pieśni masowe na kameralny chór a cappella:
Alfred Gradstein Pieśń o braterstwie, Władysław Szpilman Na Straży Pokoju, Tadeusz Sygietyński O planie 6-letnim, Bolesław Woytowicz Nasza Pieśń, Alfred Gradstein Od Różana trakt, Alfred Gradstein Pieśń ZMP, Edward Olearczyk Skąd taka zmiana
Andrzej Panufnik (1914-1991) Symfonia Elegiaca na orkiestrę symfoniczną (1957)
Andrzej Panufnik Invocation for Peace na chór a cappella (1972)

pieśni masowe na kameralny chór a cappella:
Alfred Gradstein Zetempowiec, Witold Lutosławski Wyszłabym ja, Tadeusz Sygietyński Ukochany kraj, Edward Olearczyk Miliony rąk, Andrzej Panufnik Pokój nad światem, Edward Olearczyk Pokój, Mir, Frieden, PAX, Alfred Gradstein Na lewo most, na prawo most, Tomasz Kiesewetter Wrocław także ma swoją piosenkę
Zbigniew Turski (1908-1979) II Symfonia „Olimpijska” na orkiestrę symfoniczną (1948)

10.05.2010, poniedziałek

19.00 Szekspir
Sala Filharmonii
Agata Zubel – sopran, Maciej Grzybowski – fortepian, Gunnar Brandt-Sigurdsson – kontratenor, Katarzyna Głowicka – głos/elektronika, Kwartet smyczkowy Chordos Quartet, Emmanuel Folres Elias – video

Paweł Mykietyn (1971) Sonety Szekspira (2000)
Andrzej Czajkowski (1935 – 1982) 7 Sonetów Szekspira (1966)
Katarzyna Głowicka (1977) Springs and Summers – 7 Sonetów Szekspira (2000/2010)**

11.05.2010, wtorek

19.00 Muzyka nasłuchiwania
Sala Filharmonii
Iwona Mironiuk i Szábolcs Esztényi – fortepiany

Tomasz Sikorski (1939 – 1988):
Autograf na fortepian (1980)
Sonant na fortepian (1967)
Muzyka nasłuchiwania na dwa fortepiany (1973)
Diafonia na dwa fortepiany (1969)
Widok z okna oglądany w roztargnieniu na fortepian (1971)
Hymnos na fortepian (1979)
Szábolcs Esztényi (1939) Muzyka kreowana nr 3 – pamięci Tomasza Sikorskiego (1989)

12.05.2010, środa

19.00 TWOgether Duo
Sala Gotycka
TWOgether Duo: Maciej Frąckiewicz – akordeon, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela

Hanna Kulenty (1961) Preludium, Postludium i Psalm (2007)
Dariusz Przybylski (1984) Discours na akordeon i wiolonczelę ** (2009)
Wojciech Blecharz (1981) Hypopnea na akordeon solo ** (2010)
Bartosz Kowalski (1977) Piąty błękit na akordeon i wiolonczelę ** (2010)
Rafał Janiak (1986) Sourrounded Music na akordeon, wiolonczelę i live electronics (2009)
Zbigniew Bargielski (1937) Labirynt na akordeon i wiolonczelę (1987)
Andrzej Bauer (1962) Duotone na wiolonczelę solo (2005)
Mikołaj Majkusiak (1983) Rhytmes of doubts na akordeon i wiolonczelę** (2010)

13.05.2010 czwartek

18.00 Na smyczki
Sala Filharmonii
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum, dyr. Ernst Kovacic

Zbigniew Penherski (1935) String Play na smyczki (1980)
Bogusław Schaeffer (1929) Kesukaan II 13 smyczków (1991)
Ewa Podgórska (1956) Tempo capriccioso na 2 klarnety i orkiestrę smyczkową** (2009)
Marcin Bortnowski (1972) White Angels na 13 smyczków (2001)
Andrzej Krzanowski (1951 – 1990) II Symfonia na 13 smyczki (1984)

21.00 Partity
Sala Filharmonii
Piotr Pławner – skrzypce, Eugeniusz Knapik – fortepian

Aleksander Nowak (1979) Mała Partita ** (2010)
Witold Lutosławski (1913 – 1994) Partita (1984)
Eugeniusz Knapik (1951) Partita (1980)

14.05.2010 piątek

19.00 Masques
Sala Filharmonii
Łukasz Długosz – flet, Iwona Mironiuk – fortepian, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Radosław Szulc

Witold Lutosławski (1913 – 1994) Mi-parti na orkiestrę symfoniczną (1976)
Piotr Moss (1949) Masques – koncert na flet i orkiestrę (2009) **
Tadeusz Wielecki (1954) Koncert fortepianowy (2009)
Stanisław Krupowicz (1952) Symfonia na orkiestrę (1980) **

15.05.2010, sobota

18.00 Krzanowski – Chopin akordeonu
Sala Filharmonii
Anna Rattenbury – recytacja, NN sopran, Chór i Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Szymon Bywalec

Sławomir Kupczak (1979) Rukola na zespół kameralny (2009)
Wiesław Cieniała (1961) Amherst Music na głos recytujący i zespół kameralny (2006)
Paweł Hendrich (1979) Liolit na orkiestrę kameralną ** (2010)
Andrzej Krzanowski (1951-1990) Suita z Audycji V na sopran, chór i zespół instrumentalny do słów Zbigniewa Doleckiego (1978) **

21.00 Granie do obrazów
Sala Gotycka
Zespół Kwartludium: Michał Górczyński – klarnet, Dagna Sadkowska – skrzypce, Paweł Nowicki – perkusja, Piotr Nowicki – fortepian, Jan Krzeszowiec – flet (gościnnie), VJ Cókierek – projekcja video, Szymon Kaczmarek – reżyser

Wojciech Ziemowit Zych (1976) Stale obecna tęsknota (2005) **
Wojciech Blecharz (1981) Torpor (2008)
Aleksandra Gryka (1977) Ambeoidal MTOCS na zespół i taśmę (2005)
Karol Nepelski (1982) nowy utwór (2010) **
Obrazy Kwartludium – improwizacje do prac wizualnych polskich artystów
Nocny autobus wg tekstu Michała Walczaka
partytury graficzne Romana Haubenstock-Ramatiego (1919-1994)

16.05. 2010 niedziela

17.00 Matka czarnoskrzydłych snów
Opera Wrocławska
Hanna Kulenty (1961) Matka czarnoskrzydłych snów (1995)
Opera w trzech częściach do libretta Paula Goodmana
Soliści: Marta Wyłomańska, Małgorzata Węgrzyn-Krzyżosiak, Agata Skowrońska, Katarzyna Szafarska, Dorota Dutkowska, Katarzyna Baraniecka, Kinga Mazurkiewicz, Mariusz Godlewski, Tomasz Rudnicki, Zespół Opery Wrocławskiej, dyr. Wojciech Michniewski, reż. Ewelina Piotrowiak

21.00 Teatr instrumentalny - koncert pamięci Adama Kaczyńskiego
Sala Kameralna Impart
Leitundlause Musiktheater
Astrid Kessler – sopran, Mariel Jana Supka – aktor, Angelika Hilscher – balerina, Deborah Klein – mim, Sabine Hilscher – kostiumy, Josa Gerhard – skrzypce, Miguel Pérez Inesta – klarnet basowy, Irmtraud Horrstkotte – fortepian, Matthias Rebstock – fortepian i kierownik zespołu

Georges Aperghis (1945, Ateny) Récitations pour voix seule (1978)
Bogusław Schaeffer (1929) TIS MW2 (1963)

** prawykonanie


Imprezy towarzyszące:

7.05. – 16.05
Wybrane miejsca publicznej przestrzeni miasta
Instalacja dźwiękowa Dźwiękowy spacer– Maciej Bączyk, Paweł Romańczuk

8.05. sobota
15.00, Klub Falanster
Między traumą i ekscytacją, czyli socrealizm (hommage à Zofia Lissa w 30 rocznicę śmierci) – Andrzej Chłopecki, Maciej Gołąb, Andrzej Tuchowski, Sławomir Wieczorek Wrocławski kształt socrealizmu (prezentacja nagrań) – Gabriela Gacek

10.05. poniedziałek
15.00, Klub Falanster
Dźwięczki. Polskie brzmienie Sonetów Szekspira, Laboratorium Res Facta Nova – dyskusja: Kacper Podrygajło, Katarzyna Głowicka, Tomasz Kowalski

11.05. wtorek
15.00, Klub Falanster
Spotkanie z autorami instalacji dźwiękowej Spacer dźwiękowy – opis projektu, audiosfera Wrocławia: Maciej Bączyk, Paweł Romańczuk, Robert Losiak

12.05. środa
15.00, Klub Falanster
Opera teraz – Laboratorium Res Facta Nova
Prowadzenie: Maria Majewska, Marcin Krajewski, udział: Aleksander Nowak, Karol Nepelski, Dariusz Przybylski, Dobromiła Jaskot

13.05. czwartek
15.00, Klub Falanster
Narodowy Instytut Audiowizualny: pokaz filmów animowanych, eksperymentalnych i dokumentalnych
moderator Tomasz Cyz z udziałem dyrektora Instytutu, Michała Merczyńskiego

14.05. piątek
15.00, Klub Falanster
Narodowy Instytut Audiowizualny: pokaz filmów animowanych, eksperymentalnych i dokumentalnych
moderator Tomasz Cyz

 



Zapraszam na 27. Festiwal Musica Polonica Nova, który po raz pierwszy w swej 48-letniej historii odbywa się nie w lutym, lecz w wiosennym maju, w dniach 8 - 16. Jego organizatorem jest Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego przy współpracy Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Radia. Podczas 12 koncertów wykonanych zostanie ponad 60 utworów autorstwa 45 kompozytorów, zaś 16 kompozycji zabrzmi po raz pierwszy. W nurcie towarzyszącym Festiwalowi znajdą się cztery spotkania dyskusyjne, pokazy filmów eksperymentalnych i prezentacje nagrań historycznych. Zaproponujemy Państwu także możliwość korzystania z dostępnej przez cały czas Festiwalu instalacji dźwiękowej – spaceru dźwiękowego, której części, umieszczone w wybranych miejscach miasta, przenosić będą przechodniów w historyczną brzmieniowość Wrocławia Dźwięki te zapewne niejednokrotnie spowodują wrażenie déja vu…

Podczas Festiwalu zaprezentowane zostaną różne obszary kompozytorskiej twórczości. Wykonanie kilkunastu pieśni masowych z początku lat 50. ma być próbą odpowiedzi na pytanie, czy taki repertuar faktycznie, jako, że dziś uważany za ideologicznie niesłuszny, musi pozostać odsądzony od czci i wiary. Jest on konfrontowany ze swoistą „reanimacją” słynnej Symfonii Pokoju Andrzeja Panufnika z 1951 roku oraz przypomnieniem II Symfonii „Olimpijskiej” Zbigniewa Turskiego, uhonorowanej w 1948 roku złotym medalem w kategorii: sztuka podczas Letniej Olimpiady w Londynie i potępionej podczas Zjazdu Kompozytorów Polskich w Łagowie Lubuskim w roku następnym. A więc… symfonia na medal! Zabrzmi ona 9 maja. Czy można nićmi (tak, tak… nićmi!) grać na fortepianie? Można! A czy prawdą jest, że w utworze Aleksandra Nowaka odnajdziemy ślad akordu chopinowskiego? Wysłuchajmy koncertu 8 maja! Maraton z sonetami Szekspira, to kontrapunkt różnych estetyk: gęstej u Andrzeja Czajkowskiego, surkonwencjonalnej u Pawła Mykietyna i zanurzonej w elektronice oraz wzbogaconej o warstwę video w cyklu utworów Katarzyny Głowickiej (10.05). Fortepianowy portret nadwrażliwego minimalisty Tomasza Sikorskiego to zaproszenie do kontemplacji samotności dźwięków, które przenoszą słuchacza w obszar metafizyczny (11.05). Ostatnie dni Festiwalu to prezentacja różnorakich połączeń: muzyki i teatru, muzyki i obrazu, muzyki i ekranu, muzyki i ruchu. Kulminacją tych działań jest polska premiera opery Hanny Kulenty. Dzieło to, które nosi niepokojący tytuł Matka czarnoskrzydłych snów, po raz pierwszy wykonane zostało 15 lat temu w Monachium, osiągając tam wielki sukces. Do wysłuchania opery zapraszamy 16 maja. Dzień wcześniej odbędzie się prawykonanie Suity Andrzeja Krzanowskiego – Chopina akordeonu, którego 20. rocznicę śmierci obchodzimy. Suita to koncertowa wersja sensacyjnej Audycji V - mega-opery multimedialnej z 1977 r. W przestrzeń dialogu dźwięków i obrazów, tak za sprawą partytur graficznych Romana Haubenstock-Ramatiego, jak i prac polskich plastyków oraz projekcji video, przeniesie nas występ zespołu „Kwartludium” (także 15.05). Puentą Festiwalu będzie prezentacja teatru instrumentalnego z udziałem baleriny, mima, aktora i kameralistów z niemieckiego zespołu „Leitundlause Musiktheater”, która odbędzie się 16 maja. Artyści wykonają kultowe TIS MW2 Bogusława Schaeffera.

Festiwal będzie ekscytował dzień po dniu – zapewniam!
Andrzej Chłopecki, Dyrektor Artystyczny Festiwalu


Back