polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Benefis Adama Sławińskiego - znanego kompozytora, pianisty i krytyka muzycznego (na zdjęciu), odbędzie się 30 października 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej.

Chyba nie ma osoby, która nie znałaby takich piosenek Agnieszki Osieckiej, jak Na całych jeziorach Ty, Dookoła noc się stała, Dzięcioł i dziewczyna, Po prostu jestem, W dziką jabłoń cię zaklęłam czy Byle nie o miłości. Ale zapewne wielu by się zdziwiło, że autorem muzyki do tych przebojów jest Adam Sławiński. Podobnie rzecz się ma z filmami. Chłopi, Komediantka, Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy – to tylko niektóre tytuły, do których twórca skomponował ścieżkę dźwiękową.

Jubilat, znany głównie jako kompozytor muzyki poważnej, zasiądzie na widowni, by ze zgromadzoną publicznością dokonać krótkiego przeglądu swojej twórczości. W programie wieczoru znajdą się: Polonez świętokrzyski, muzyka do filmu Chłopi oraz Komediantka, piosenki z repertuaru Skaldów, Maryli Rodowicz i Łucji Prus oraz Symfonia  „Dokończona” do słów Jeremiego Przybory.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogala, Chór Kameralny „Fermata” oraz soliści: Monika Węgiel, Magdalena Idzik oraz Józef Frakstein. Koncert poprowadzi Jerzy Kisielewski.


Premiera spektaklu sztuki nowoczesnej Rytuały – MimOpera, zaplanowana na 30 i 31 października 2015 roku w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej, zainauguruje trzecią edycję "Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej".

To unikalna inicjatywa młodych twórców, w wyniku której powstanie spektakl łączący współczesną muzykę operową z teatrem pantomimy. U podstaw projektu Marty Grądzkiej i Eweliny Grzechnik leży założenie, iż współczesna opera stanowić może piękne dopełnienie teatru pantomimy i na odwrót - pantomima może być znakomitą ilustracją treści niesionych przez muzykę.

Na spektakl składa się współczesna opera kameralna Eunho Changa Sacred Emily oraz sześć etiud pantomimicznych zagranych do utworów napisanych specjalnie na tę okazję przez młodych, współczesnych kompozytorów. Ich autorami są: Adrianna Furmanik-Celejewska, Anna Maria Huszcza, Marcin Piotr Łopacki, Dariusz Przybylski, Artur Słotwiński i Mateusz Tomasz Wiśniewski. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Jarosław Praszczałek, w roli solistów wystąpią: sopranistka Olga Siemieńczuk oraz baryton Dawid Dubec.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Zwycięzca XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Seong-Jin Cho wystąpi 30 października 2015 roku z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha.

Pianista z Korei Południowej wykona Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. W programie wieczoru znajdzie się także IV Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej NOSPR przy pl. Wojciecha Kilara 1 w Katowicach.


Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się 30 i 31 października 2015 roku w sali koncertowej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W programie III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

12 listopada 2015 roku przypada 5. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Filharmonia Krakowska, wpisując się w obchody tej rocznicy, poświęca dwa koncerty oratoryjne pamięci wielkiego kompozytora, prezentując jego najsłynniejsze dzieło – III Symfonię zwaną „Symfonią pieśni żałosnych”. W programie znajdzie się także Requiem W.A. Mozarta. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Antoni Wit, w charakterze solistów wystąpią: Urška Arlič Gololičič – sopran, Anna Lubańska – alt, Rafał Bartmiński – tenor i Jarosław Bręk – bas.

III Symfonia – „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010), napisana w 1976 roku, stanowi wybitny przykład pełnego prostoty i bezpośredniości stylu kompozytora, który znany był wcześniej jako reprezentant awangardy. Jej pierwsze wykonania spotkały się z niezrozumieniem i protestami. Dopiero dzięki nagraniu dokonanemu w 1992 przez Dawn Upshaw i London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Zinmana III Symfonia Góreckiego osiągnęła niespotykany sukces i znalazła się na pierwszym miejscu list przebojów muzyki klasycznej w Wielkiej Brytanii i USA, a jej nagranie rozeszło się w ponad milionie egzemplarzy. Dziś zalicza się do klasycznych dzieł muzyki współczesnej.


W piątek 30 października 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu odbędzie się muzyczne widowisko Klasyka horrorów, podczas którego muzykę z filmów grozy wykona Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Krzysztofa Dobosiewicza.

Zalążków tego typu muzyki należy szukać w wydawanych masowo w latach 30-tych horrorach amerykańskiej wytwórni Universal Studios. Początkowo nie były to rozbudowane i ambitne tematy, w przeciwieństwie do tych powstających współcześnie, gdy muzyka w filmie grozy stanowi element niezastąpiony. Służy nie tylko do podkreślenia atmosfery filmu, ale przede wszystkim obrazuje to, co dzieje się na ekranie.

Klasyka horroru to autorski projekt Krzysztofa Dobosiewicza, którzy cieszy się ogromną popularnością w Finlandii oraz coraz większą w Polsce. Podczas koncertu zabrzmią między innymi motywy muzyczne Wojciecha Kilara z filmu Dracula Francisa Forda Coppoli, tematy z Lśnienia, Hannibala, Egzorcysty, Halloween oraz serialu Miasteczko Twin Peaks.

Więcej


Opera tworzona jednocześnie przez siedmiu kompozytorów, tenorzy wybierani na castingach w Berlinie i Lady Gaga jako jedna z inspiracji – Scena Młodych, nowatorski cykl realizowany przez Warszawską Operę Kameralną, po raz kolejny przekracza granice i łamie konwenanse. 3. edycja projektu, w ramach której zaprezentowane zostaną cztery różne spektakle, potrwa od 30 października do 29 listopada 2015 roku.

Przedsięwzięcie zainauguruje premierowe widowisko Rytuały – MimOpera, na które składa się współczesna opera kameralna Sacred Emily autorstwa Eunho Changa oraz sześć etiud pantomimicznych ilustrowanych muzyką młodych kompozytorów: Adrianny Furmanik-Celejewskiej, Anny Marii Huszczy, Artura Słotwińskiego, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Tomasza Wiśniewskiego oraz Marcina Piotra Łopackiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem z udziałem Olgi Siemieńczyk i Dawida Dubeca objął Jarosław Praszczałek. Widowisko nie tylko odważnie łączy pantomimę ze współczesną operą, ale oddaje też głos twórcom z generacji Y, którzy opowiadają o bliskich im tematach: walce z rutyną codzienności, poszukiwaniu tożsamości płciowej, potrzebie głębszego sensu w warunkach miejskiego życia.

4 listopada odbędzie się premiera kolejnego spektaklu z cyklu, Dialog Lustra, opowiadającego o relacjach dwóch kobiet na trzech etapach ich życia i eksplorujący temat uzależnienia od drugiej osoby. Inspiracją przy tworzeniu sztuki były m.in. opowiadania Gabriela Garcii Marqueza, Francisa Scotta Fitzgeralda oraz Julio Cortazara. Inscenizacji towarzyszyć będzie muzyka napisana przez Hannę Raniszewską i wykonywana przez Kornelię Grądzką (skrzypce), Dobrawę Czocher (wiolonczela) oraz Stanisława Czyżewskiego i Hannę Raniszewską (fortepian).

Jako trzeci w ramach tej odsłony Sceny Młodych, 20 listopada zostanie zaprezentowany spektakl 7 grzechów głównych, łączący operę i taniec współczesny. To satyryczna opera niemiecka z muzyką Kurta Weilla i librettem Bertolta Brechta. Historia dzieli się na dziewięć części, z których każda kolejna (poza prologiem i epilogiem) jest rozdziałem przypisanym jednemu z grzechów głównych. Realizowany z udziałem zagranicznych artystów i solistów wyłonionych w drodze przesłuchań (m.in. Monika Łopuszyńska, Olga Rusin, Ulrike Hager, Jasin Rammal-Rykała, Hubert Zapiór) spektakl porusza szczególnie dziś aktualny temat kryzysu tożsamości wzmożonego przez narastającą globalną emigrację. W sferze wizualnej spektakl wykorzystuje twórczość Lady Gagi, Madonny, Alexandra McQuenn’a, Jurgena Tellera, Stevena Klein’a, Daido Moriyama i Nan Goldin. Spektakl wyreżyserowała mieszkająca w Londynie Mika Rosenfeld, a kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus.

Tegoroczną odsłonę przedsięwzięcia 29 listopada zamknie Wesele Figara w wykonaniu studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Reżyserem spektaklu jest Jitka Stokalska, która dla Warszawskiej Opery Kameralnej reżyserowała już m.in. Cyrulika sewilskiego, Kopciuszka oraz L'elisir d'amore. Dyrygować będzie Janusz Przybylski.

Więcej informacji - na stronie: www.operakameralna.pl/index.php?scena-modych-2015


W tym roku ekipa Soundedit przygotowała niespodziankę w postaci czwartego, „wyjazdowego” dnia Festiwalu. 29 października 2015 roku w CK Zamek w Poznaniu odbędzie się seans filmu Metropolis. Jednak nie będzie to jedynie projekcja. Ścieżkę dźwiękową do filmu wykonają na żywo znakomici artyści.

Połączenie historycznego kina, elektroniki, rocka i opery będzie bezprecedensowym wydarzeniem. Takie wykonanie nie miało do tej pory miejsca. Władysław Komendarek wystąpi w roli tapera. Przygotuje specjalną, niepowtarzalną improwizację, którą wykona wraz z towarzyszącymi muzykami: Igorem Gwaderą – gitara elektryczna oraz Agnieszką Makówką – sopran.

Metropolis w reżyserii Fritza Langa to film, który już od niemal stulecia stanowi inspirację dla pokoleń twórców. Dzieło, które choć po premierze wywoływało u krytyków mieszane uczucia i odniosło ogromną finansową klęskę, to jednak na zawsze zmieniło sposób patrzenia na kino z gatunku SF i kino jako dziedziną sztuki. Film opowiadający uniwersalną na wielu poziomach historię sam zasługuje na dokument przygodowo-historyczno-kryminalny. Przekroczony budżet, znaczna część filmu zaginęła, cześć klisz odnaleziono (po kilkudziesięciu latach) w Ameryce Południowej, efekty specjalne do dziś budzą podziw filmowców i widzów. Adolf Hitler przygotowując się do swoich przemówień wzorował się na ekspresji aktorów grających również w Metropolis. Dyktator postanowił zabronić wyświetlania filmu, choć reżysera chciał uczynić ministrem kinematografii nazistowskiej. Na szczęście ten ostatni odmówił. Obraz jest wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”, która zawiera m.in. dzieła audiowizualne o znaczeniu historycznym i cywilizacyjnym.

Koncert jest czwartym dniem tegorocznej, siódmej już edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych „Soundedit”. 22, 23 i 24 października organizatorzy zapraszają do Łodzi, do Klubu Wytwórnia. Zagrają: The Pau, K-essence, Little White Lies, Das Moon, Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej: Komendarek, Skrzek, Kapitan Nemo, Kucz, OMD, Wojciech Waglewski i goście: Maria Peszek, Leszek Możdżer, Fisz, Emade, zespół Voo Voo oraz Sir Bob Geldof. Nagrodę Festiwalu – „Człowiek ze Złotym Uchem” – otrzymają w tym roku: Sir Bob Geldof, Roger Glover, Józef Skrzek, Wojciech Waglewski oraz Leszek Biolik.

Więcej szczegółów i program na: www.soundedit.pl  

Więcej


29 października 2015 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert dedykowany zespołowi Polish Cello Quartet oraz Dominikowi Połońskiemu – jedynemu na świecie wiolonczeliście, który gra, używając wyłącznie prawej ręki.

Działający od 2011 roku Polish Cello Quartet sięgnie tym razem do muzyki współczesnej, która tradycyjne wymiary muzyczne poddaje daleko idącym transformacjom. Jako pierwsze zabrzmi dzieło Piotra Mossa, znanego polskiego kompozytora, wychowanka m.in. Grażyny Bacewicz i Nadii Boulanger. Jego powstałe w 1978 roku Quartetto per quattro violoncelli zostało uhonorowane I nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. C.M. von Webera w Dreźnie.

W kolejnych utworach do młodych i już utytułowanych członków kwartetu (Adama Krzeszowca, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety, Tomasza Darocha) dołączy piąty wybitny artysta: Dominik Połoński. Mimo przebytej ciężkiej choroby stale wykłada on na łódzkiej Akademii Muzycznej i koncertuje. W podziwie dla jego talentu oraz wytrwałości kilkoro współczesnych kompozytorów napisało utwory z partiami przystosowanymi specjalnie dla niego. Takim dziełem jest Exile (Wygnanie) Weroniki Ratusińskiej na wiolonczelę solo i kwartet wiolonczelowy, napisane w 2014 na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej, który odbywa się na maleńkiej wyspie holenderskiej Schiermonikoog. Do tego grona zalicza się także Canzonetta na pięć wiolonczel autorstwa łódzkiego kompozytora, Artura Zagajewskiego. Obydwie kompozycje zabrzmią podczas czwartkowego koncertu, który uwieńczy prawykonanie nowego utworu Andrzej Kwiecińskiego.


29 października 2015 roku o godz. 20.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie będzie miało miejsce multimedialne widowisko inspirowane jest dorobkiem polskiego kompozytora, dramaturga, teoretyka muzyki, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera. Wydarzenie przygotowane przez Macieja Sobocińskiego odbędzie się w ramach finału VII edycji festiwalu „Era Schaeffera”.

W interaktywnej, audiowizualnej przestrzeni teatralnej dzieła kompozytora ukazane zostaną w rozmaitych, zaskakujących kontekstach, pozwalających otworzyć Schaefferowski świat twórczej wyobraźni na współczesność. Założeniem „Ery Schaeffera” jest swobodna, nieskrępowana niczym – szczególnie ramami sztuki, medium, sceny czy tematu – wymiana myśli i ekspresja artystycznych idei. Festiwal ma jednak na celu przede wszystkim promocję twórczości Bogusława Schaeffera i przybliżenie jego postaci szerszemu gronu rodzimych, szczególnie młodych odbiorców.

Bogusław Schaeffer to urodzony w 1929 kompozytor, pisarz, grafik, teoretyk muzyki, krytyk, autor ponad 17 książek, 650 prac graficznych, 550 kompozycji muzycznych, 44 dramatów, w tym głośnego Scenariusza dla trzech aktorów. Fenomen Schaeffera tkwi w dużej mierze w wielowymiarowości podejmowanych przez niego interdyscyplinarnych i niekonwencjonalnych działań artystycznych oraz w niezwykłej inwencji twórczej.

Gościem specjalnym VII edycji festiwalu będzie Tomasz Stańko. Ponadto wystąpią aktorzy: Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Lidia Bogaczówna, Agnieszka Wielgosz, Sean Palmer, Agnieszka Grzybowska oraz towarzyszący im muzycy i tancerze: Łukasz Rostkowski L.U.C., Wojciech Konrad, Patryk Zakrocki, Urszula Dudziak, Jorgos Skolias, Atonis Skolias, Assai Samba i Witold Jurewicz.

Więcej


Harmoniemesse Józefa Haydna oraz nowe utwory chóralne zabrzmią 28 października 2015 roku o godzinie 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Narodowej. Wystąpi Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego. Tym uroczystym koncertem zespół rozpocznie świętowanie 15-lecia swojego istnienia.

W pierwszej części wieczoru Jubilaci zaprezentują prawykonania skomponowanych na tę okazję utworów chóralnych a cappella. W programie znajdą się dzieła cenionych polskich i zagranicznych kompozytorów: Leonarda Ennsa, Vaclovasa Augustinasa, Ko Matsushity, Eilira Owena Griffithsa, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza i Jakuba Neske. Ważnym elementem koncertu będą także utwory dyrygenta chóru – Dariusza Zimnickiego.

- Uwielbiam tworzyć – to moja ogromna pasja! - podkreśla. - Wielokrotnie, niczym dumny rodzic, stałem przed utalentowanymi śpiewakami z chóru inżynierskiego i podziwiałem zapał, z jakim kreują skomponowaną czy też wyszperaną przeze mnie muzykę. Zapał wtórujący skupieniu, artyzmowi i nienagannej prezencji scenicznej. Każdemu życzę takiej satysfakcji z (pra)wykonania, jaką sam miewam.

Chór wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej oraz solistami: Łucją Szablewską (sopran), Elżbietą Wróblewską (mezzosopran), Aleksandrem Kunachem (tenor) oraz Arturem Jandą (bas) wykona w drugiej części koncertu Harmoniemesse B-dur Hob.XXII: 14 Józefa Haydna. Dzieło to nie jest często wykonywane, choć zachwyca niecodziennym brzmieniem i uroczystym charakterem. Nazwa mszy pochodzi od słowa harmonie, którym w czasach klasyków wiedeńskich określano zespoły instrumentów dętych. Haydn rozbudował w swojej kompozycji obsadę instrumentalną, rozpisując partie na flet, dwa oboje, dwa klarnety, dwa fagoty, dwa rogi i dwie trąbki. Koncert będzie więc okazją do doświadczenia klasycznego piękna w brzmieniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej przy wtórze młodych i utalentowanych „inżynierów”.


28 października 2015 roku o godz. 18.00 w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się urodzinowy koncert profesora Mieczysława Szlezera – skrzypka, altowiolisty i wykładowcy krakowskiej uczelni.

Wystąpi sam Jubilat oraz jego uczniowie, studenci, absolwenci, doktoranci i wypromowani doktorzy z towarzyszeniem zaprzyjaźnionych wiolonczelistów i kontrabasistów. W programie utwory na kilkoro, wiele i bardzo wiele skrzypiec.

Wstęp wolny.


Program 2 Polskiego Radia oraz Fundacja 4.99 zapraszają 27 października 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert mistrzów muzyki improwizowanej pt. Grand Tour. W programie znajdą się utwory Mortona Feldmana, Terry’ego Rileya, Tomasza Sikorskiego i Zygmunta Krauzego. Wystąpią pianiści John Tilbury, Zygmunt Krauze i Szabolcs Esztenyi oraz perkusista Hubert Zemler.

Koncert zostanie poprzedzony pokazem dokumentu 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o kompozytorze, wieloletnim pracowniku Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – Eugeniuszu Rudniku oraz premierą płyty ze ścieżką dźwiękową do tego filmu.

Wybitny brytyjski pianista Johna Tilbury po raz pierwszy przyjechał do Warszawy w 1961 roku na studia pianistyczne u Zbigniewa Drzewieckiego. Szybko zaprzyjaźnił się z czołówką młodych polskich kompozytorów eksperymentujących – Zbigniewem Rudzińskim, Tomaszem Sikorskim, a także Zygmuntem Krauze, którym po pewnym czasie zaproponował zorganizowanie wspólnego koncertu. Młodzi muzycy poprosili o pomoc Józefa Patkowskiego – twórcę Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Radio udostępniło im studio na próby i koncerty. Tak narodził się legendarny Warsztat Muzyczny (Musical Workshop). Projekt angażował różnych muzyków w zależności od programu przygotowywanego koncertu. To właśnie artystom zgromadzonym wokół Johna Tilbury’ego zawdzięczamy liczne polskie prawykonania dzieł Johna Cage’a, Mortona Feldmana, Christiana Wollfa, Corneliusa Cardew, Terry’ego Rileya, La Monte Younga oraz innych mistrzów muzyki eksperymentalnej. Po latach osławiony interpretator muzyki Feldmana i Cage’a, a także klasyk muzyki improwizowanej powraca do Polskiego Radia, by przypomnieć niepokornego, pionierskiego ducha tamtych epokowych koncertów.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


26 października 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert pt. W kontekście Andrzeja Czajkowskiego, poświęcony polskiemu pianiście i kompozytorowi.

W programie Sonata op. 1 na klarnet i fortepian oraz Trio notturno op. 6 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian A. Czajkowskiego, a także kompozycje Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika. Utwory wykonają: Jakub Jakowicz (skrzypce), Piotr Hausenplas (wiolonczela), Julian Paprocki (klarnet) oraz Maciej Grzybowski (fortepian).

Bezpłatne karty wstępu dostępne w kasie biletowej UMFC od 20 października 2015 roku.
 


Krakowska premiera Koncertu na trąbkę Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się 26 października 2015 roku w sali audytoryjnej ICE Kraków. Obok Sinfonietty Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała wystąpi gwiazda światowego formatu, węgierski "król trąbki” – Gábor Boldoczki.

Ten błyskotliwy wirtuoz, zwycięzca konkursu ARD w Monachium oraz zdobywca „Grand Prix de la Ville de Paris” na Międzynarodowym Konkursie im. Maurice’a André, zaprezentuje w Krakowie dwa utwory, w tym dedykowany Boldoczkiemu Koncert na trąbkę prof. Krzysztofa Pendereckiego. Sinfonietta Cracovia, obok Musikverein Graz i Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken-Kaiserslautern, jest jednym z zamawiających utwór i to właśnie jej Maestro Penderecki powierzył premierowe wykonanie kompozycji w Polsce: najpierw 25 października w Zabrzu na Międzynarodowym Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w serii światowych prawykonań, a dzień później w ICE Kraków.

W programie krakowskiego wieczoru znajdzie się także Koncert na trąbkę wybitnego artysty tureckiego pochodzenia, jednego z największych współczesnych kompozytorów, Fazila Say’a. Rozbudowana grupa perkusyjna, nieparzyste metra, melodyka pełna arabskich odniesień, a do tego żywiołowy temperament węgierskiego solisty sprawią, że publiczność na krótką chwilę przeniesie się w fascynujący świat orientu. Na zakończenie zabrzmią zaś dwie kompozycje Maurice’a Ravela: Suita "Le tombeau de Couperin", nawiązująca stylem do muzyki francuskiej XVIII wieku, oraz słynne Boléro.


Filharmonia w Krakowie i Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają w dniach 26-29 października 2015 roku na drugą edycję „Krakowskiej Jesieni Muzycznej”.

Projekt powstał jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Festiwalu, który w równym stopniu łączyłby popularny repertuar klasyczny i współczesny. Entuzjazm, z jakim przyjęta została pierwsza edycja, zachęcił organizatorów do kontynuowania jej idei.

Program drugiego festiwalu zakłada prezentację dzieł, polskich i zagranicznych kompozytorów w tym trzy prawykonania światowe utworów najnowszych, napisanych specjalnie dla zaproszonych artystów: Kwartetu fortepianowego Macieja Negrey’a (26 października) oraz I Kwartetu smyczkowego Rafała Janiaka i Anschluss funebre Evgeny’a Irshai’a (29 października).

Więcej


Laureaci oraz uczestnicy zakończonego właśnie XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpią przed pomorską publicznością podczas koncertów w ramach X Gdańskiej Jesieni Pianistycznej, organizowanej przez Polską Filharmonię Bałtycką im. Fryderyka Chopina między 26 października a 20 listopada 2015 roku. Będzie to zdobywca szóstego miejsca – Dimitrij Szyszkin, jedyny polski finalista tegorocznego konkursu – uhonorowany wyróżnieniem Szymon Nehring, a także zdobywca pozaregulaminowych trofeów – Krzysztof Książek.

Na program tegorocznego festiwalu złożą się dwa koncerty symfoniczne oraz sześć recitali fortepianowych. Podobnie jak podczas poprzednich edycji, przez kilka kolejnych październikowych i listopadowych wieczorów przed publicznością wystąpią znakomici, cieszący się uznaniem w kraju i za granicą artyści, wywodzący się nie tylko z nurtu muzyki klasycznej, ale także współczesnej: Tamara Granat w duecie z Adrianem Kredą, Marco Schiavo i Sergio Marchegiani, Janusz Olejniczak oraz Leonard Schlüter. Wydarzenie zwieńczy nadzwyczajny koncert z udziałem laureata XVI Konkursu Chopinowskiego – Ingolfa Wundera z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Antoniego Wita.

W pierwszych dniach festiwalu, 26 i 27 października, można będzie wysłuchać recitali w wykonaniu Krzysztofa Książka i Szymona Nehringa. Pierwszy z nich to 23-letni pianista z Krakowa, student Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, który wydawał się kandydatem do nagród w tegorocznym Konkursie Chopinowskim. Fantastycznie wykonał Mazurki op. 7 i 50, a także Fantazję f-moll i Poloneza fis-moll. Ostatecznie Krzysztof Książek zdobył dwa pozaregulaminowe trofea: Nagrodę im. prof. Z. Drzewieckiego i Nagrodę im. Edwina Kowalika. Szymon Nehring jako jedyny Polak dotarł do finału tegorocznej 17. edycji konkursu, otrzymał wyróżnienie i został zdobywcą Narody Publiczności. 28 października odbędzie się pierwszy z koncertów symfonicznych w ramach festiwalu, z udziałem zdobywcy szóstego miejsca w tegorocznym Konkursie Chopinowskim – Rosjanina Dimitrija Szyszkina. Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zadyryguje jej dyrektor artystyczny – Ernst van Tiel.

Więcej


25 października 2015 roku o godz. 18:00 laureaci XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina zaprezentują się w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Narodowego Forum Muzyki pod batutą Marka Pijarowskiego.

Renoma Konkursu Chopinowskiego, imprezy leciwej, bo powołanej do życia już w 1927 roku, zdaje się wcale nie słabnąć. Do XVII edycji pianistycznych zmagań zgłosiła się rekordowa liczba kandydatów: 450 pianistów z 45 krajów. W wyniku eliminacji do grona uczestników dopuszczono 84 cztery osoby: w tym dwie potężne 15-osobowe reprezentacje – Polski i Chin. W dniach 1–20 października melomani z całego świata będą w wielkim napięciu śledzić kilkuetapowe boje o najwyższe laury.

Historia uczy, że laureaci poprzednich edycji konkursu po swym sukcesie dołączali do ścisłej czołówki pianistyki światowej, by wspomnieć chociażby o Maurizio Pollinim, Marcie Argerich, Garricku Ohlssonie, Krystianie Zimermanie czy Rafale Blechaczu. Reprezentanci Polski mogą pochwalić się wieloma sukcesami w finale kolejnych edycji konkursu. Czy i tym razem na podium staną Polacy? O tym zadecyduje jury pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń. Zadanie nie będzie łatwe. Już teraz wiemy, że do grona uczestników, poza zwycięzcami wstępnych eliminacji, dołączyli laureaci ważnych międzynarodowych konkursów.


W niedzielę 25 października 2015 roku o godz. 18.15 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbędzie się koncert promujący najnowszy album Meccore String Quartet Szymanowski & Debussy, który ukaże się 23 października 2015 roku nakładem Polskich Nagrań / Warner Music Group.

Zespół w składzie: Wojciech Koprowski, Jarosław Nadrzycki, Michał Bryła i Karol Marianowski wykona między innymi kompozycje prezentowane na płycie. W programie: Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Claude’a Debussy’ego, Kwartet smyczkowy nr 1 C-dur op. 37 Karola Szymanowskiego oraz Kwartet smyczkowy nr 1 g-moll op. 27 Edwarda Griega.


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają w niedzielę 25 października 2015 roku o godz. 19.00 na koncert Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy z udziałem znakomitego akordeonisty, prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie – Klaudiusza Barana. W programie: Uwertura D-dur Maksymiliana Einerta, Koncert na akordeon i smyczki Marcina Błażewicza oraz Symfonia nr 100 G-dur „Wojskowa” Josepha Haydna.

Maksymilan Einert to zapomniany warszawski kompozytor pierwszej połowy XIX wieku. Żył zaledwie 25 lat i dziś jedynym dowodem jego twórczości kompozytorskiej jest rękopis Uwertury D-dur na całą orkiestrę, zachowany w zbiorach Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i opatrzony w tytule datą 1846, wpisaną ręką kompozytora. Manuskrypt ten skopiował i zredagował krakowski muzykolog Maciej Negrey, doprowadzając w lipcu 2010 roku do pierwszego od ponad 170 lat wykonania kompozycji.

Marcin Błażewicz, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego, urodził się w 1953 roku w Warszawie. Zorganizował ponad 200 koncertów, poświęconych głównie muzyce współczesnej. Był dyrektorem artystycznym i twórcą festiwalu Międzynarodowe Forum Nowej Muzyki oraz dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu "JeunessesMusicales". Od 2004 roku prowadzi klasę kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na tej uczelni w latach 1999-2002 i 2005-2008 pełnił jednocześnie funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W 2008 został wybrany dziekanem Wydziału Kompozycji na kadencję 2008-2012.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia w Warszawie.


Przeboje literatury muzycznej pisanej na instrumenty dęte oraz transkrypcje instrumentalne zostaną zaprezentowane w niedzielę 25 października 2015 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 45). Orkiestrę Dętą Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi Jarosław Ignaszak.

Publiczność będzie miała okazję doświadczyć siły brzmienia orkiestry złożonej wyłącznie z instrumentów dętych: począwszy od najdelikatniejszych fletów i rożków, po donośne puzony oraz tubę. W programie znajdą się m.in. utwory G. Duchnowskiego, D. Elfmana, R. Hernandeza, A. Piazzoli, G. Richardsa, J. van der Roosta, R.D. Strandridge’a ora Ch.L. Wilsona.

Bilety do nabycia na godzinę przed koncertem. Wstęp wolny dla studentów i uczniów za okazaniem legitymacji.