polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na czytanie Kosmopolity i Umowy Mariana Hermana z muzyką na żywo, będące finałem rocznego cyklu „Chopin na 250-lecie teatru publicznego w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 1 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina. Wstęp wolny.

Dwie miniatury teatralne Mariana Hemara. Dwa zupełnie różne momenty w życiu Chopina. W Kosmopolicie poznajemy kompozytora podczas pierwszych tygodni emigracji. W skąpanym w deszczu Wiedniu, przepełniony nadziejami Chopin boleśnie zderza się z nieprzyjazną rzeczywistością: zmaga się z samotnością w obcym kraju, bezskutecznie wyczekuje listów z ojczyzny, w której dopiero co wybuchło powstanie listopadowe. Przede wszystkim jednak doświadcza na własnej skórze upokarzającej walki o przetrwanie, próbując zarobić jakiekolwiek pieniądze na życie. Umowa przenosi nas z kolei do Paryża kilkanaście lat później. Znajdujący się u szczytu sławy Chopin niemoże opędzić się od oznak uwielbienia salonów i ciągłych propozycji wydawców. Do swojego mieszkania zaprasza walczącego z biedą i odrzuceniem Cypriana Norwida. Pozornie niewinne spotkanie szybko zamienia się w pełną niedomówień, ambicjonalną grę.

Marian Hemar, satyryk i dramatopisarz, był zainteresowany zarówno chwilami odurzającego sukcesu Chopina, jak i momentami kryzysu, pozwalającymi odsłonić zupełnie inne oblicze kompozytora. Z charakterystycznym dla siebie humorem i lekkością, Hemar pokazuje Chopina jako ofiarę społecznych oczekiwań, poddaną ciągłej presji sukcesu. Dzięki takiemu spojrzeniu Kosmopolita i Umowa to wciąż aktualny dyptyk o sytuacji artysty w świecie ciągłej konsumpcji, a także wnikliwa satyra na bezwzględny rynek sztuki.

Pod opieką reżyserską Szymona Waćkowskiego wystąpią: Piotr Ligienza, Jacek Poniedziałek i Marta Marzęcka. O oprawę muzyczną zadba Natalia Czekała. Za prowadzenie cyklu odpowiada Katarzyna Marzęcka.


1 grudnia 2015 roku rusza sprzedaż biletów na trzy wyjątkowe koncerty związane z 206. rocznicą urodzin Fryderyka Chopina. Organizatorem wydarzeń, które odbędą się w dniach 1 i 2 marca 2016 roku, jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Dokładnie w południe 1 marca 2016 rku muzyka Chopina zabrzmi na antenie Programu 2 Polskiego Radia, które transmitować będzie bezpośrednio z Żelazowej Woli recital Tobiasa Kocha. Znakomity niemiecki pianista, specjalista od wykonawstwa historycznego, ulubieniec słuchaczy festiwali Chopin i jego Europa, zagra na fortepianie Broadwooda z 1853 roku  – najnowszym nabytku Instytutu, stanowiącym cenne uzupełnienie kolekcji modeli fortepianów, na których grał Chopin. Instrument ten został po raz pierwszy zaprezentowany właśnie w radiowym recitalu Tobiasa Kocha z miejsca urodzin Chopina, 11 listopada 2015 roku.

O godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się nadzwyczajny recital zwycięzcy ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Seong-Jin Cho (na zdjęciu). W tym dniu fenomenalny koreański pianista, którego po październikowym tryumfie chce usłyszeć cały świat, powróci do Warszawy. Jego marcowy recital połączony będzie z promocją albumu płytowego zawierającego nagrania występów konkursowych w ramach Błękitnej Serii wydawanej przez NIFC – cyklu portretów najciekawszych osobowości Konkursów Chopinowskich.

2 marca 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital drugiego tryumfatora ostatniej edycji Konkursu, Charlesa Richarda-Hamelina, kanadyjskiego pianisty, który wyróżniony został także Nagrodą Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty. Także jego „portret Konkursowy” w Błękitnej Serii będzie już wówczas dostępny na rynku.

Marcowe koncerty najlepszych pianistów Konkursu Chopinowskiego są jednocześnie swego rodzaju zapowiedzią wielkich wydarzeń artystycznych 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa. Już w sierpniu usłyszymy w Warszawie wszystkich laureatów – a niektórych nawet kilkakrotnie, również w Żelazowej Woli.

Sprzedaż biletów na stronie www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Fryderyka Chopina.

Więcej


Na przełomie listopada i grudnia 2015 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie ukazała się książka Marii Peryt zatytułowana Postmodernizm się skończył. Autorka przedstawia w swojej pracy cechy Generacji Młoda Warszawa w odniesieniu do idei postmodernizmu.

Prowokujący tytuł książki z jednej strony nawiązuje do szeroko pojętej sytuacji współczesnej, XXI-wiecznej kultury muzycznej, z drugiej zaś stanowi stwierdzenie, będące punktem wyjścia do prezentacji grupy młodych polskich kompozytorów, których twórcze założenia i ich dźwiękowe realizacje pozwalają mówić o wspólnocie pokoleniowej – pisze w przedmowie prof. Zbigniew Skowron i dodaje – Obraz ich twórczości wpisany jest w perspektywę postmodernizmu, nakreśloną poprzez odwołania do czołowych przedstawicieli tej orientacji kulturowej i ich głównych założeń. Odniesienia te służą jednak wykazaniu, że propozycje młodych twórców warszawskich przyniosły przełom w dominującej w kilku ostatnich dekadach estetyce i poetyce postmodernizmu, z jej nieskrępowaną grą konwencji; co więcej – są również przejawem ich dystansu wobec wcześniejszych jeszcze wzorców modernistycznych, ukształtowanych przez powojenną awangardę.

Książka przedstawia Generację Młoda Warszawa, którą współtworzą urodzeni po 1980 roku czterej kompozytorzy: Tomasz Jakub Opałka, Dariusz Przybylski, Paweł Przezwański i Wojciech Błażejczyk. Estetyczną kanwę książki stanowi wpisanie przedstawicieli tej grupy w kontekst postmodernizmu oraz wyprowadzone stąd wnioski. Publikacja jest cennym dokumentem kształtującej się na naszych oczach polskiej twórczości muzycznej XXI wieku, do której tak znaczący i bogaty wkład wnoszą młodzi twórcy w ośrodku warszawskim.

Więcej informacji – na stronie: www.wydawnictwa.chopin.edu.pl/index.php?ki=150

Więcej


Capella Cracoviensis zaprasza na matinée – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów. Jesienne matinée to dziewięć koncertów rozpiętych między 7 października a 9 grudnia 2015 roku, koncertów, które wprowadzają w świat muzyki klasycznej, od renesansu po romantyzm.

W teatrze będącym częścią miasta-ogrodu, wspaniałego kompleksu szpitalnego w Kobierzynie – wpisanego do rejestru zabytków miejsca o atmosferze kurortu, powstałego z początkiem XX wieku. Zawsze w środy, o godz. 11:00. Dzięki programowi Kultura Dostępna realizowanemu przez Narodowe Centrum Kultury wstęp na wszystkie matinées jest bezpłatny.

Cykl matinée jest okazją do spotkań z artystami, uczestnictwa w kulturze, poszerzenia wiedzy o europejskim dziedzictwie i, nade wszystko, kontaktu z muzyką na najwyższym poziomie.

ZOBACZ: program koncertów


W dniach 21 listopada – 5 grudnia 2015 roku odbędzie się XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, w ramach którego publiczność będzie miała okazję uczestniczyć w pięciu koncertach: w Sali Kameralnej NOSPR – 21 i 25 listopada o godz. 19.30, a następnie w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – 29 listopada o godz. 18.00 oraz 2 i 5 grudnia o godz. 19.00.

Idea tegorocznej edycji Festiwalu to Mistrz i uczeń, a wraz z nią pytanie: czy ta relacja to wyzwanie czy anachronizm? Czy mentoring to innowacja, trend czy może znak naszych czasów? Artyści spróbują to prześledzić – w różnych epokach, stylach i kierunkach. W takiej formule mieści się twórczość kompozytorów pochodzących z bliskich i odległych kręgów kulturowych i stylistycznych, począwszy od Polski, przez Rosję, Francję i Anglię, po Amerykę Południową. Tegoroczny festiwal składa się z przykładów tej relacji w osobach i utworach takich kompozytorów, jak: Ginastera – Piazzolla, Voughan-Williams – Ravel, Mendelssohn – Gade, Bridge – Britten, MaliszewskiLutosławski, Gliére – Prokofiew i Miaskowski. W niektórych jednak przypadkach okazuje się, że to uczeń stał się mistrzem, że przerósł nauczyciela. Nazwisko tego drugiego popadłoby w zapomnienie, gdyby nie jego fenomenalny student. A zatem Mistrz i uczeń, nauczyciel – mistrz jest chyba słusznym rozwinięciem tytułu tegorocznej edycji Festiwalu.

W obsadzie wykonawczej młodość również zderzy się z doświadczeniem. Na jednym z koncertów studenci wystąpią razem z nauczycielami. Do grona tegorocznych gości zaproszeni zostali zarówno młodzi artyści, laureaci licznych konkursów i przesłuchań (Szczepan Kończal - pianista, Julia Łopuszańska – studentka w klasie harfy katowickiej AM), jak i akademickich profesorów o imponującym dorobku estradowym i dydaktycznym (Maria Szwajger-Kułakowska, Tomasz Miczka, Tomasz Strahl). Spośród dwóch Oktetów, które znalazły się w programie – Nielsa Gade i Rheinholda Gliére’a – pierwszy wykonany zostanie przez Kwartet Śląski z młodym angielskim Kwartetem Jubilee, w drugim natomiast z gospodarzami wystąpi Kwartet Camerata.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


Koncerty współczesnej muzyki polsko-włoskiej zatytułowane Kwartet Kwartetów odbędą się 15 listopada 2015 roku w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny na warszawskiej Pradze (ul. Otwocka 14) oraz 2 grudnia 2015 roku w Mediatece Start-Meta w Warszawie (ul. Szegedyńska 13A).

Wydarzenie organizowane jest dzięki współpracy Fundacji Ensemblage oraz włoskiego stowarzyszenia kompozytorow Cluster. Oba ugrupowania promują muzykę współczesną (kameralną, operową, teatr instrumentalny) oraz powiązanych z nią utalentowanych wykonawców. Współpraca między Cluster i Ensemblage zaowocowała już koncertami z polską muzyką w takich włoskich miastach jak Lucca czy Genua, a prezentowana była przez włoskie zespoły kameralne.

Podczas koncertów wykonane zostaną utwory czterech kompozytorów młodego pokolenia: Girolamo Deraco (Citta Fantastica), Claudio Jose Boncampagni (Cordes), a także Marcina Piotra Łopackiego (Kwartet smyczkowy op. 45) i Andrzeja Karałowa (Kwartet smyczkowy). Kompozycje prezentują szeroki wachlarz stylistyczny: od ekspresjonizmu przez sonoryzm, aż po punktualizm. Repertuar zostanie wykonany przez Two plus 2 Quartet, złożony z młodych, ale doświadczonych i wielokrotnie nagradzanych instrumentalistów związanych z Ensemblage.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


2 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Bez Zobowiązań w składzie: Robert Marcinkowski (gitara, śpiew), Grzegorz Śmiałowski (gitara, śpiew), Marco Trimboli (perkusja). Wstęp wolny.

Ścieżki Roberta i Grzegorza zetknęły się w 1995 roku w chatce na Niemcowej w Beskidzie Sądeckim i jak do tej pory nierozerwalnie przeplatają się muzycznie, tworząc nieformalną grupę Bez Zobowiązań. W 2004 roku nagrali płytę Szałosolot z towarzyszeniem innych muzyków, łącznie w siedmioosobowym składzie. W 2014 roku dołączył do nich Marco, który od razu zdobył sympatię publiczności. Zespół ma na swym koncie utwory poezji śpiewanej do tekstów własnych, jak i innych, mniej lub bardziej znanych poetów. Podczas grudniowego koncertu zabrzmią między innymi takie piosenki, jak: Landrowerowa serenada, Uwielbiam przełęcze, Kocham Cię Zimo, Czekaj mnie, Wieczorna chandra, Szałosolot, Niewiele drogi już w nas.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


3 grudnia 2015 roku o godz. 20.00 w siedzibie Mózgu Powszechnego w Teatrze Powszechnym w Warszawie (ul. Zamoyskiego 20) odbędzie się koncert tria Cybulski/Górczyński/Pałosz, podczas którego prawykonany zostanie utwór MORPH na wiolonczelę, klarnet basowy i komputer. Wstęp wolny.

Zaawansowane wykorzystanie live electronics jako narzędzia tworzącego strukturę utworu wydaje się być naturalnym i jednym z ważniejszych kierunków rozwoju muzyki współczesnej. Kompozycja autorstwa Krzysztofa Cybulskiego będzie efektem integracji technologii cyfrowej ze strukturą muzyki, stanowiąc spójne dzieło, zarówno od strony konceptualnej, jak i percepcyjnej. Utwór na klarnet basowy, wiolonczelę i live electronics jest kolejnym krokiem autora w stronę pogłębiania integracji live electronics z pozostałymi elementami kompozycji. Punktem wyjścia jest zjawisko tonów kombinacyjnych, wykorzystywane już do celów muzycznych np. przez Clarence’a Barlowa.

Pierwsze próby automatycznego tworzenia trzeciego, środkowego głosu w oparciu o zjawiska akustyczne zachodzące między liniami melodycznymi dwóch instrumentów, Cybulski podjął w swojej kompozycji ABBBEEEIKKR z 2013 roku. Planowany utwór rozwija tę ideę, czyniąc z niej centralny element kompozycji.

Kompozycja eksplorować będzie różne formy muzycznego dialogu między wiolonczelą a klarnetem basowym, uzupełniane trzecim głosem, generowanym w czasie rzeczywistym przez oprogramowanie (napisane specjalnie do tego celu przez kompozytora). Ów trzeci głos będzie pełnił rolę „mediatora” pomiędzy wiolonczelą a klarnetem basowym.

Przygotowania do prawykonania będą kolejną okazją do współpracy Krzysztofa Cybulskiego z wybitnymi instrumentalistami: wiolonczelistą Mikołajem Pałoszem oraz klarnecistą Michałem Górczyńskim. Z oboma muzykami kompozytor miał już okazję współpracować przy swoim projekcie muzyczno-technologicznym Spectral Score, z Mikołajem Pałoszem również podczas prawykonania kompozycji ABBBEEEIKRR oraz w eksperymentalnym trio, współtworzonym z kompozytorem Sławomirem Wojciechowskim.

Prawykonanie kompozycji Krzysztofa Cybulskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert zostanie powtórzony 8 grudnia 2015 roku w klubie Alchemia w Krakowie (ul. Estery 5).

Więcej


Kolejny koncert z cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina” odbędzie się 3 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12). W ramach spotkania zatytułowanego Chopin w zwierciadle swoich listów wykład wygłosi muzykolog, dziennikarz muzyczny Programu II Polskiego Radia, dr Kacper Miklaszewski. Przy fortepianie zasiądzie laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych Zbigniew Raubo, który wykona wybrane Preludia op. 28, Impromptu Fis-dur op. 36, 4 Mazurki op. 41 oraz Fantazję f-moll op. 49.

Z listów Chopina wiele możemy dowiedzieć się o jego codziennych sprawach, relacjach z bliskimi, niedomaganiach fizycznych i chorobach, zmaganiach z życiem – ale stosunkowo niewiele o samej twórczości. Chopin w listach był bardzo pragmatyczny, pisał zwięźle, często z humorem, a o swoich utworach lakonicznie. Stosunkowo najwięcej możemy się dowiedzieć z młodzieńczych listów do Tytusa Wojciechowskiego. Jemu zwierza się ze swoich tajemnic, pisząc o zaszyfrowanych uczuciach ukrytych w skomponowanych utworach. To z tych listów pochodzą słowa o Koncercie f-moll, powtarzane przez wszystkich komentatorów: „ja już może na nieszczęście mam swój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim już pół roku służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio od mojego koncertu", odnoszące się do młodzieńczej miłości Chopina – śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej.

Nowemu spojrzeniu na Chopina – z innej strony (czy raczej z innych stron) poświęcony jest cykl comiesięcznych spotkań w Mazowieckim Instytucie Kultury zatytułowany „Dziesięć spojrzeń na Chopina”. Jest to połączenie krótkich recitali chopinowskich z wykładami specjalistów z różnych dziedzin (od filozofii do muzykologii) dotyczącymi kwestii miejsca Chopina w szeroko pojętej kulturze.

Więcej


4 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu (ul. Partyzantów 2) odbędzie się koncert symfoniczny, który poprowadzi Maciej Wierzchoń – dyrygent-rezydent Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w sezonie 2015/2016.

W roli solistów wystąpią wiolonczelista Tomasz Strahl oraz sopranistka Natalia Brodzińska, partie elektroniki wykona Marcin Gumiela i Kamil Kęsa. W programie: Koncert na wiolonczelę, orkiestrę smyczkową i dźwięki elektroniczne (2014) Marcina GumieliWariacje rococo na wiolonczele i orkiestrę Piotra Czajkowskiego, Koncert na sopran koloraturowy i orkiestrę Reinholda Ernsta Glierego oraz Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” oraz „Kompozytor-rezydent”.
 

Więcej


W dniach od 20 listopada do 4 grudnia 2015 roku wiolonczelista Marcin Zdunik i pianista Aleksander Dębicz zaprezentują w polskich salach koncertowych „Nową podróż zimową” –autorski projekt nawiązujący do cyklu pieśni Franciszka Schuberta. Koncerty odbędą się w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Filharmonii Kaliskiej.

Artyści znani są jako wykonawcy muzyki klasycznej, jednak w swych najnowszych przedsięwzięciach realizują potrzebę wyjścia poza ograniczenia wynikające z zapisu nutowego utworów, ukazując, że ich wspólną pasją jest improwizacja. „Nowa podróż zimowa” stanowi symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wykonawcy chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązali bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument.

Duet Zdunika i Dębicza rozpoczął działalność w 2014 roku, przygotowując projekt „Bach. Chorały. Improwizacje”, w którym ukazał nowatorskie spojrzenie na preludia chorałowe niemieckiego mistrza. Koncerty spotkały się z zainteresowaniem publiczności i wielu organizatorów życia muzycznego w Polsce. W ślad za nimi przyszło zamówienie na program oparty na muzyce Fryderyka Chopina, zaprezentowany podczas „Chopiniany – 13. Dni Fryderyka Chopina” w Płocku we wrześniu 2015 roku. „Nowa podróż zimowa” to już trzeci z projektów artystów.

Więcej informacji – na stronie: www.muzyczneaspiracje.pl/artysci/zdunik-debicz-duo


4 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w Warszawie odbędzie się koncert w ramach II Sympozjum naukowego „Polska muzyka sakralna – tradycja i nowoczesność”.

Wystąpi Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego, sopranistki Aleksandra Resztik i Joanna Łukaszewska oraz organiści: Łukasz Farcinkiewicz, Adrian Gala, Michał Markuszewski, Piotr Wilczyński, Kinga Witczak. W programie znajdą się utwory Mariana Borkowskiego, Łukasza Farcinkiewicza, Kazimierza Jurdzińskiego, Jana Krutula, Pawła Łukaszewskiego, Romana Maciejewskiego, Jana Maklakiewicza, Stanisława Moryto, Mariana Sawy oraz improwizacje organowe na temat pieśni adwentowych.

Organizatorem koncertu jest Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca oraz Zakład Muzyki Kościelnej.

Więcej


5 grudnia 2015 roku w godz. 10.00-15.00 Opera Krakowska zaprasza na Dzień Otwarty, którego hasłem przewodnim będzie Opera pokoleń – Opera bez granic. Tegoroczne spotkanie z publicznością organizatorzy dedykują zarówno widzom dorosłym, jak i dzieciom oraz młodzieży, chcąc pokazać, że krakowski teatr jest miejscem łączącym pokolenia, gdzie tradycja spotyka się z nowoczesnością.

Widzowie będą mieli okazję przyjrzeć się od kulis pracy w operze i zwiedzić miejsca na co dzień niedostępne dla publiczności. Otwarte próby, pokaz technologii sceny, spotkania z artystami, zwiedzanie pracowni oraz magazynów dekoracji, pozwoli widzom na odkrycie bogactwa i różnorodności zawodów i pasji pracowników Opery Krakowskiej.

Na Dużej Scenie będzie można przyjrzeć się otwartej lekcji Zespołu Baletu Opery Krakowskiej oraz otwartej próbie do spektaklu baletowego Dziadek do orzechów. Zarówno lekcję, jak i próbę poprowadzi Victor Korpusenko przy akompaniamencie Ludmiły Tułacz. Odbędzie się również pokaz technologii sceny do spektaklu Dziadek do orzechów, który poprowadzi Marek Grabowski, a zrealizują: Piotr Ropek, Krzysztof Wędziński i Krzysztof Klocek. Na Sali Kameralnej będzie można obejrzeć otwartą próbę generalną spektaklu edukacyjno-muzycznego dla dzieci Profesor Wiolinek i biały żaglowiec, prowadzoną przez reżysera i autora spektaklu Pawła Wójtowicza, a na Sali Prób Marek Kluza poprowadzi otwartą próbę Chóru Dziecięcego.

Gościem wydarzenia z cyklu „Spotkania w Operze. PORANKI”, tym razem pod hasłem W co ubrać Dziadka do orzechów?, będzie scenograf Marek Grabowski. Rozmowę poprowadzi Anna Adamus (Antresola). Kolejnym punktem programu, który z pewnością zainteresuje zarówno dzieci, jak i dorosłych będzie pokaz charakteryzacji postaci z opery Madama Butterfly prowadzony przez Grażynę Maślankowską (Antresola). Gośćmi spotkania Opera pokoleń – Opera bez granic, które odbędzie się na Sali Prób będą soliści śpiewacy – Monika Korybalska, Andrzej Biegun i Krzysztof Kozarek oraz soliści baletu - Mizuki Kurosawa i Dzmitry Prokharau. Rozmowę poprowadzi Alicja Myśliwiec, redaktor Radia RMF Classic.

Bezpłatne wejściówki będzie można odbierać w Kasie Opery Krakowskiej od 28 listopada 2015 roku od godziny 10.00. Jedna osoba może otrzymać maksymalnie dwie wejściówki na każde wydarzenie.

Więcej


W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w dniu 5 grudnia 2015 roku o godz. 20.00 odbędzie się Koncert kompozytorski, podczas którego można będzie usłyszeć między innymi prawykonania dwóch utworów autorstwa wrocławskich kompozytorów, pedagogów AMKL.

Publiczność będzie miała okazję usłyszeć po raz pierwszy Koncert na gitarę nr 2 Roberta Kurdybachy oraz Dark matter – Koncert fletowy na orkiestrę z elektroniką Sebastiana Ładyżyńskiego. W programie znajdzie się ponadto utwór Po-wer Michała Mocy. Wystąpi Sound Factory Orchestra Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod batutą Roberta Kurdybachy oraz Łukasz Długosz (flet) i Waldemar Gromolak (gitara). Organizatorem koncertu jest Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Wstęp na koncerty po okazaniu bezpłatnej karty wstępu, którą można odebrać w recepcji Budynku E AMKL. Liczba miejsc ograniczona.

Więcej


5 grudnia 2015 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 43) odbędzie się koncert zatytułowany RelationaleMusik, prezentujący twórczość Piotra Peszata. Wstęp wolny.

Począwszy od drugiej połowie XX wieku Kraków stanowi wiodący ośrodek kompozytorski w perspektywie ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej. Tradycja ta trwa chlubnie po dziś dzień, a reprezentują ją młodzi kompozytorzy, których twórczość zostaje doceniona podczas licznych międzynarodowych konkursów kompozytorskich i festiwali muzyki współczesnej nie tylko w Polsce. Do grona młodych krakowskich twórców zalicza się Piotr Peszat, doktorant krakowskiej uczelni muzycznej, którego utwory wykonają muzycy zebrani w zespole o intrygującej nazwie Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

W programie: Duck and Cover na amplifikowaną wiolonczelę i wideo (2015), Even More Glory [????] of the Human Voice na pianistkę, aktorkę i wideo (2015), Birth of Venus na amplifikowaną wiolonczelę, dowolny instrument smyczkowy i sampler (2015), Peszat’s got Talent na zespół kameralny, sampler i wideo (2015), Ririchiyo na zespół kameralny i sampler (2014-15), $w33t na amplifikowany fortepian i wideo (2015).

Więcej


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”, który odbędzie się w sobotę 5 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. Solidarności 74).

Podczas koncertu zabrzmią kantaty BWV 106 „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” oraz BWV 150 „Nach dir, Herr, verlanget mich”. Oba te dzieła łączy rozbudowana partia chóralna, stąd najważniejszym bez wątpienia wykonawcą koncertu będzie Chór Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który dodatkowo zaprezentuje się w motecie BWV 227 „Jesu, meine Freude”. Partie solowe w kantatach także wykonają soliści Chóru. Chór SGH i zespół instrumentów barokowych poprowadzi Tomasz Hynek.

Koncert organizowany jest przez Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW i Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego, pod patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia. Koncerty cyklu „BACH 200 UW”, które w latach 2013–2015 odbywały się dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, są elementem obchodów Jubileuszu 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp wolny.

Więcej


W ramach ostatniej w tym roku odsłony cyklu „Jeszcze polska muzyka...” wystąpi Szymon Nehring – jedyny polski finalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą światowej sławy tenora i dyrygenta José Cury. Finałowy koncert odbędzie się 6 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Konopnickiej 17).

Słynący z wyrazistych przedstawień operowych bohaterów, a jednocześnie odnoszący duże sukcesy jako dyrygent i kompozytor, José Cura po raz pierwszy wystąpił z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w maju tego roku. W ramach koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari artyści wykonali monumentalną II Symfonię c-moll „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera.

Ponowna współpraca dyrygenta z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zaowocuje wykonaniem Koncertu fortepianowego c-moll nr 2 op. 18 Sergiusza Rachmaninowa, Symfonii e-moll op. 7 „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza oraz Rapsodii na tematy Mołdawskie Mieczysława Weinberga, twórcy wciąż jeszcze mało znanego w Europie i na świecie. Solistą wieczoru będzie młody, choć odnoszący już duże sukcesy na międzynarodowych estradach pianista Szymon Nehring, którego zmagania w finale Konkursu Chopinowskiego śledziła cała Polska.

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Cykl realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stronie: www.akademiabeethovenowska.pl


W niedzielę 6 grudnia 2015 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert wieńczący obchody jubileuszu 50-lecia Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki.

Solowe i kameralne kompozycje akordeonowe wykonają studenci polskich uczelni muzycznych, m.in. Jędrzej Jarocki, Bartosz Kołsut, Stanisław Miłek, Inga Piwowarska, Dawid Rydz, Wojciech Ulanowski – akordeon; Klara Nowacka – flet, Łukasz Krzemiński – obój, Robert Agaciński – perkusja. Wystąpi także zespół akordeonowy w składzie: Michał Cholka, Krzysztof Grzegorzyca, Sławomir Kandziora, Filip Kawała, Krzysztof Klorek, Hubert Lutka, Łukasz Mirek, Łukasz Nowakowski i Paweł Sławiński.

W programie znajdą się utwory Jana Sebastiana Bacha, Zbigniewa Bargielskiego, Krzysztofa Bratasza, Kamila Cieślika, Piotra Czajkowskiego, Barbary Kaszuby, Modesta Musorgskiego, Wiaczesława Siemionowa i Rodiona Szczedrina.

Bezpłatne karty wstępu dostępne od 30 listopada 2015 roku w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


Koncert Sonus Universi w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego odbędzie się 6 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Podczas wieczoru prawykonany zostanie utwór Sanctus Przemysława Zycha.

Czy nasz wewnętrzny świat pełen sprzecznych pragnień i duchowej walki posiada wspólne punkty z tym, co nas otacza? Czy na te egzystencjalne pytania znajdziemy wytłumaczenie w religii, nauce, albo w kulturze? Czy można znaleźć jakieś styczne pomiędzy tymi światami? Czy jest tutaj harmonia? Takie pytania stawia przed słuchaczami Chór Polskiego Radia, zapraszając do odbycia niezwykłej muzycznej podróży. Pierwsze utwory tego wieczoru – muzyka sakralna polskich twórców – prowadzą w głąb duszy. Kolejne to podróż sensu stricto, która rozpocznie się i zakończy w kosmosie. Doświadczając duchowej i realnej nieskończoności odkrywamy harmonię pomiędzy światem wewnętrznym i zewnętrznym, których piękno tylko muzyka potrafi tak wspaniale opisać i współtworzyć.

Poza wspomnianą premierą utworu Przemysława Zycha, w programie koncertu znajdą się takie kompozycje, jak: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, Kyrie Marka Jasińskiego, Psalmus 102 Pawła Łukaszewskiego, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, Nebulae (Mgławice) Aleksandra Kościówa, Mała suita kaszubska Szymona Godziemby-Trytka, Bachianas Brasileiras no 9 Hectora Villa-Lobosa, Ngana Stephena Leeka, Spheres Ola Gjeilo oraz The earth song Franka Tichelliego.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.

Więcej