polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku, podczas którego swoją twórczość prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. 1 grudnia 2016 roku na jednej scenie wystąpią Steve Buchanan oraz Qba Janicki.

Artyści są zaproszeni do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Podczas koncertu prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie.

Steve Buchanan wyróżnia się tym, że jego nazwisko znane jest w dwóch dziedzinach sztuki, a mianowicie muzyki oraz tańca. Można powiedzieć, iż jest artystą trans- lub multi- dyscyplinarnym już od lat 70-ych ubiegłego wieku. Od tego czasu również jest twórcą muzyki, która potocznie nazywana jest „noise and improv music”. Poza graniem na saksofonie altowym oraz gitarze, Buchanan wymyślił i stworzył 2nd Line Tranz Danz Floor czyli instrument z cyfrowym interfejsem, na którym tworzy muzykę tańcząc. Z instrumentem swojego autorstwa wystąpił na całym świecie dla wielu, zarówno młodych, jak i starszych publiczności.

Qba Janicki jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji Łukasza Żyty. Aktualnie funkcjonuje w zespołach Wojtek Mazolewski Quintet, Mazzoll/Janicki/Janicki, Bambuko, Hania Piosik/Qba Janicki, Kondensator Przepływu. Jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli oraz słuchowisk w teatrach Starym, Powszechnym i Polskim. Współprowadzi wraz ze swoim ojcem klub Mózg w Bydgoszczy i w Warszawie, a będąc założycielem Mózg Foundation oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Mózg współorganizuje dziesiątki wydarzeń artystycznych każdego roku oraz flagowe projekty Mózg Festival i Letnie Pranie Mózgu.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl


KW dniach 2-3 grudnia 2016 roku w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się II edycja Festiwalu Kwadrofonik.

II edycja Festiwalu Kwadrofonik skupia się wokół twórców i dzieł, dla których punkt wyjścia stanowi film. Główny nacisk kładziony jest jednak ciągle na jakość muzyczną prezentowanych utworów i aktywnym zaangażowaniu do projektu wybitnych nowatorskich muzyków z kraju i zagranicy.

Program festiwalu opiera się w dużej mierze na różnorodności prezentowanych wydarzeń muzycznych i obejmuje utwory stworzone z myślą o odkrytych przez kompozytorów na nowo, artystycznych filmach przemysłowych z ubiegłego stulecia, sięgając do kompozycji inspirowanych obrazami takich reżyserów kina światowego jak Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick czy Quentin Tarantino.

Głównym wydarzeniem Festiwalu będzie premiera projektu muzycznego skupionego wokół filmu Symfonia przemysłowa nr. 1 (Industrial Symphony No. 1). Ten eksperymentalny obraz z 1990 roku „zabrzmi" z towarzyszeniem nowej, muzycznej interpretacji zespołu Kwadrofonik, wraz z niespodzianką od reżysera filmu, Davida Lyncha, którego 70 rocznica urodzin przypada w 2016 roku.

Podczas Festiwalu odbędzie się polska premiera projektu „Measures n' Frames", powstałego w wyniku współpracy współczesnych kompozytorów i artystów multimedialnych, którzy do oryginalnych utworów napisanych dla kwartetu smyczkowego stworzyli własne animacje. Pomysłodawcami projektu są Marek Żebrowski (USC) i David Lynch.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

 


2 grudnia 2016 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN o godz. 19:00 zostaną zaprezentowane odnalezione i zrekonstruowane dzieła muzyki polskiej z czasów II wojny światowej oraz okresu międzywojennego w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Kilka dni po koncercie w ramach Tansman Festival, Sinfonia Varsovia ponownie odda hołd urodzonym w Łodzi kompozytorom. Orkiestra pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka wykona V Symfonię Aleksandra Tansmana oraz Sinfoniettę na orkiestrę smyczkową Pawła Kleckiego. Razem z solistą, Łukaszem Długoszem, wykonają również Concertino na flet i orkiestrę Pawła Kleckiego. Prawykonanie światowe oraz prapremiera polska utworów Kleckiego odbędą się w Łodzi zaledwie kilka dni przed koncertem w Muzeum POLIN. Rękopisy tych utworów, niszczonych przez reżim nazistowski w latach 30. XX wieku, po wojnie zostały odnalezione i zrekonstruowane przez Tansman Festival we współpracy z muzykologami z całego świata.

Aleksander Tansman i Paweł Klecki swoją przyjaźń i drogę muzyczną rozpoczęli w Łodzi i w Warszawie, a następnie z powodu wojny wyemigrowali: Tansman do Hollywood, w czym pomógł mu sam Charlie Chaplin, a Klecki do Szwajcarii. Paweł Klecki, znany na świecie jako Paul Kletzki, był kompozytorem i dyrygentem, jednak to ta druga rola przyniosła mu światowy rozgłos. Jego dzieła, częściowo zniszczone przez nazistów, zostały przypadkowo odnalezione po wojnie, a w ostatnich latach poddawane są rekonstrukcji. Słuchacze koncertu w Muzeum POLIN, jako jedni z pierwszych, będą mieli okazję do wysłuchania tych zaginionych dzieł I połowy XX wieku.

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


2 grudnia 2016 roku odbędzie się premiera edycji winylowej albumu MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia, wydanego przez Warner Music Poland.

W dobie szerokiego dostępu do muzyki cyfrowej, wszechobecnych narzędzi elektronicznych, powrót do „czarnej płyty” stanowi pewien rodzaj misterium, w którym możemy uczestniczyć i z którym wiąże się cała kultura obcowania z muzyką.

Prezentowana płyta winylowa zawiera wybrane utwory z dwupłytowego albumu CD wydanego z okazji Jubileuszu Jerzego Maksymiuka. To kwintesencja stylu i repertuaru charyzmatycznego Maestro i jego ukochanej orkiestry, której międzynarodową renomę współtworzył. To historia silnego, czasem burzliwego związku trwającego od ponad 40 lat do dziś. W albumie znalazły się dzieła Debussy’ego, Prokofiewa i Strawińskiego.

Tak o płycie pisze Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia: „Propozycja wydania tego albumu wydała nam się najpiękniejszym możliwym prezentem dla naszego Przyjaciela – Jerzego Maksymiuka, który w 2016 roku obchodzi swoje 80 urodziny. W ten sposób orkiestra chciała podziękować mu za kilkadziesiąt lat muzycznej współpracy”.

Więcej


2 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Oddział w Warszawie) odbędzie się spotkanie promocyjne, podczas którego zostanie zaprezentowana nowa płyta CD Roman Palester. Muzyka kameralna i fortepianowa, a także portal internetowy (opracowany we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej) poświęcony postaci Romana Palestra.

Roman Palester należał do najwybitniejszych kompozytorów swego pokolenia, po decyzji o emigracji w czasach stalinowskich i po podjęciu współpracy z Radiem Wolna Europa wprowadzono w PRL zapis cenzury na jego kompozycje. Mimo cofnięcia po latach tych zakazów, wybitna twórczość Palestra nigdy szerzej nie zaistniała w świadomości polskich melomanów. Rok 2017, w którym przypadnie 110. rocznica urodzin kompozytora będzie okazją do choćby częściowego zapełnienia tej dotkliwej luki.

Nowa płyta jest pierwszą monograficzną, nowo nagraną płytą CD z muzyką Romana Palestra na polskim i światowym rynku. Pomysłodawcą jej programu był wybitny pianista Jakub Tchorzewski, znany ze śmiałych poszukiwań nowego, nieodkrytego repertuaru XX w., a w nagraniu udział wzięła także para prześwietnych skrzypków tworzących Duo Viennese: Paweł Zalejski (również prymariusz sławnego Apollon Musagete Quartett) oraz Monika Hager Zalejski. Na płycie zarejestrowano Preludia i Etiudy na fortepian, Duety na dwoje skrzypiec, Sonatę na dwoje skrzypiec i fortepian, a także Taniec polski – brawurową transkrypcję fragmentu muzyki baletu Pieśń o Ziemi.

Płyta została wydana przez Warner Music Poland–Polskie Nagrania przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami projektu była Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio – Program 2, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Podczas spotkania Jakub Tchorzewski wykona utwory fortepianowe autorstwa Romana Palestra.


2 grudnia 2016 roku w ramach jubileuszowej edycji „Tansman Festival” odbędzie się prapremiera światowa opery Aleksandra Tansmana Złote Runo.

Operę Złote Runo (La Toison d'Or) uznawano za zaginioną. Odnaleziona, poddana została rekonstrukcji przez „Tansman Festival" i prapremierę światową, zrealizowaną we współpracy z Teatrem Wielkim, będzie miała w Łodzi. Jest to niezwykle efektowna opera buffo w trzech aktach, której fabuła nawiązuje do starożytnego mitu o wyprawie Greków po skórę cudownego baranka. Pełna niezwykłych i zaskakujących zwrotów opowieść powstała dzięki współpracy Tansmana z przyjacielem Salvadorem de Madariagą, hiszpańskim dysydentem i uczonym z Oxfordu, jednym z najwcześniejszych architektów Unii Europejskiej.

Opera zostanie wykonana przez orkiestrę, chór, zespół baletowy i solistów Teatru Wielkiego w Łodzi pod kierownictwem Łukasza Borowicza, który jest laureatem Nagrody Tansman za wybitną indywidualność muzyczną i bezkompromisowość w twórczości.

Reżyserką spektaklu jest ostatnia uczennica legendarnej Ady Sari – Maria Sartova. Tansman dedykował śpiewaczce swe Huit Stèles de Victor Segalen na głos i orkiestrę. Sartova przez lata związana była ze scenami Francji, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Izraela i Stanów Zjednoczonych. 

Prapremierze towarzyszyć będzie wystawa linorytów „Król Ubu", czyli Poczet Kompozytorów Polskich" autorstwa Joanny Tumiłowicz.


IX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


2 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63), odbędzie się koncert premierowy najnowszej płyty Szymona Nehringa, zatytułowanej Fryderyk Chopin Piano Concertos.

W końcu września 2016 roku odbyło się w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach niezwykłe nagranie: Szymon Nehring z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovią nagrał oba koncerty Fryderyka Chopina. Wszystkie parametry akustyczne i techniczne dobrano tak, by to nagranie najwybitniejszego polskiego uczestnika ostatniego konkursu chopinowskiego zyskało walor nagrania audiofilskiego, m.in. przejrzysta akustyka sali znakomicie nadająca się do pokazania walorów brzmieniowych instrumentów, wśród których najważniejszy to specjalnie na tę okazję przygotowany i dostarczony fortepian Steinway. Najwyższy poziom artystyczny gwarantuje osoba głównego dyrygenta i artystycznego patrona projektu - Krzysztofa Pendereckiego.

Na płycie znajdują się Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21, nagrane przez jednego z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. W nagraniu płyty wzięła udział Orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Jurka Dybała.

Koncert premierowy 2 grudnia poprowadzi Kinga Wojciechowska - redaktor naczelna magazynu PRESTO.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 grudnia 2016 roku przypada 140. rocznica urodzin Mieczysława Karłowicza. Z tej okazji Polskie Wydawnictwo Muzyczne inicjuje oraz włącza się do działań mających na celu propagowanie twórczości i osoby kompozytora.

W tym roku PWM kończy wieloletnie, zapoczątkowane w latach 80. przedsięwzięcie wydawnicze obejmujące publikację dzieł kompozytora. Wydanie ma charakter źródłowo-krytyczny i obejmuje 12 tomów (opusy 1 – 14). Komitet redakcyjny tworzyli wybitni znawcy twórczości Mieczysława Karłowicza, muzykolodzy, teoretycy muzyki i kompozytorzy: Henryk Paweł Anders, Elżbieta Dziębowska, Wojciech Kilar, Bohdan Pociej, Łukasz Borowicz, Jerzy Salwarowski, Andrzej Spóz. Redaktorem edycji jest Leszek Polony.

Z myślą o melomanach Wydawnictwo zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza!”. Owocem tego projektu będzie kilkanaście koncertów z muzyką Karłowicza, które odbędą się w grudniu na terenie całego kraju. Inauguracja akcji odbędzie się 2 grudnia w – jakżeby inaczej – Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Koncert objęty został honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego, I Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura oraz transmitowany na antenie Polskiego Radia 2.

Tego samego dnia (2 grudnia) organizowane są także koncerty w filharmoniach w Opolu, Koszalinie i Lublinie. Ostatnia z wymienionych instytucji szykuje istną ucztę dla swoich melomanów: podczas dwóch wieczorów koncertowych (2 i 3 grudnia) wykonane zostaną wszystkie poematy symfoniczne oraz koncert skrzypcowy Karłowicza. 4 grudnia odbędzie się koncert w Lusławicach (w wykonaniu Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej), 9 grudnia w filharmoniach w Poznaniu, Opolu, Zielonej Górze i Łodzi, 11 grudnia w Katowicach (Filharmonia Śląska) oraz w Warszawie (Sinfonia Iuventus). Maraton karłowiczowski zamyka Filharmonia Krakowska podwójnym koncertem 16 i 17 grudnia.

Harmonogram koncertów oraz wybrany repertuar dostępny jest pod tym linkiem: http://pwm.com.pl


W dniach 3–8 grudnia 2016 roku rozpocznie się 69. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej. Organizatorzy zaplanowali kilka koncertów wypełnionych najnowszą twórczością, m.in. łódzkich kompozytorów, wykłady oraz dyskusje.

Inauguracja artystyczna tej sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas zakończenia AŻ Festiwalu (3 grudnia). Repertuar koncertu wpisuje się w projekt całorocznych działań akademickiej orkiestry i chóru, a złożą się na niego m.in. twórczość kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną oraz Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz – patronki łódzkiej Uczelni. „Dźwiękowe oblicza” – stały punkt programu sesji, w tej edycji poświęcony będzie głównie muzyce kameralnej łódzkich twórców (5 grudnia).

Gościem sesji będzie prof. dr hab. Marek Chołoniewski. Kompozytor, autor instalacji audiowizualnych i projektów przestrzennych wygłosi wykład, a następnie zaprezentuje swoją muzykę podczas koncertu „Cymatic Brain” (6 grudnia).

W ramach współpracy z Filharmonią Łódzką odbędzie się kameralny koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Tadeusza WieleckiegoObraz wielokrotny i Artura ZagajewskiegoStaloocy (7 grudnia). W koncercie wezmą udział muzycy z cenionego zespołu „Kwartludium”, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Na zakończenie sesji studenci wydziałów wykonawczych podczas koncertów „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” prezentować będą premierowo utwory tytułowych „młodych” – studentów klas kompozycji (8 grudnia).

Wydarzeniom artystycznym 69. sesji „Musica Moderna” towarzyszyć będzie spotkanie z dyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca Andrzejem Kosowskim oraz prezentacja ministerialnego programu, którego celem jest popularyzacja nowych dzieł muzycznych.

Więcej informacji – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Więcej


Jedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 grudnia 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XX”.

Jest to impreza cykliczna organizowana już po raz dwudziesty: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Tegoroczne, jubileuszowe „Generacje” zapowiadają się niezwykle atrakcyjnie. Dochowują wierności ideom przyświecającym „ojcom-założycielom”. Program wyróżnia duża różnorodność pokoleń – różnice wiekowe sięgają prawie pięćdziesięciu lat! Jest najwybitniejszy kompozytor polski i jest rozpoczynający wielką karierę trzydziestolatek. Jest pozostająca trochę w cieniu ważna kompozytorka i prawie czterdziestolatek o ustabilizowanej pozycji, prezentujący dzisiejszego wieczoru prawykonanie utworu powstałego ze wsparciem programu „Zamówienia kompozytorskie”. Trzeba zwrócić uwagę na to dobre współdziałanie Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Polskiego Radia i Ministerstwa.

Dwudzieste „Generacje”, choć podtrzymują założycielskie idee, mają też inną propozycję: piękny utwór słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej, dokładnie w tym roku czterdziuestolatki. To efekt długiej już współpracy i przyjaźni Związku Kompozytorów Polskich, a dokładniej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC z Oľgą Smetanovą, wieloletnim dyrektorem Słowackiego Centrum Informacji Muzycznej, obecnie sekretarza Generalnego ISCM. To zresztą nie do końca jest nowość, bo odbyły się już „Generacje” polsko-holenderskie i polsko-niemieckie. Tegoroczne „Generacje” można nazwać „polsko-słowackimi”.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego odbędą się premiery dzieł Wojciecha Błażejczyka (Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną, aktora, dwa głosy żeńskie do tekstu Franza Kafki) oraz Michała Moca (Fjör-ður na orkiestrę).

Koncert zorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich, Waves Bratislava o. z., Związek Artystów Wykonawców STOART ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.

Wstęp wolny.

ZOBACZ: program PDF


4 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Krakowie odbędzie się ostatnia w tym roku odsłona cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”. Bohaterami salonowego spotkania z publicznością będą: kompozytor Andrzej Kwieciński, sopranistka Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Andrzej Kwieciński studiował nie tylko kompozycję, ale także śpiew barokowy i muzykologię. Ostatecznie obrał jednak drogę kompozytora, rozpoczynając ją pod okiem Sławomira Czarneckiego i Jana Oleszkowicza, następnie pobierając nauki w Królewskim Konserwatorium w Hadze u tak wybitnych twórców jak Richard Ayers, Diderik Hakmy-Wagenaar, Martijn Padding, Yannis Kyriakides czy Louis Andriessen. Kwieciński jest finalistą i laureatem prestiżowych konkursów, zamówienia na kompozycje otrzymywał od takich prestiżowych instytucji i zespołów, jak: Nonstrom Ensemble czy Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”.

4 grudnia będzie miało miejsce światowe prawykonanie jego kompozycji Luci nella notte II oraz polskie prawykonanie utworu per non pensare Obok tych premier zabrzmią także a 6 [+1] i Contragambilles Kwiecińskiego oraz Ciacconę Claudio Meruli (arr. Francesco Filidei). Wykona je sopranistka Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Słowo wstępne oraz spotkanie z twórcami poprowadzi muzykolog Marcin Majchrowski.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


pW dniach 6 i 7 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (Elektoralna 12, Warszawa) będzie miała miejsce 26. edycja koncertów „Portrety kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Głównym bohaterem koncertu 6 grudnia będzie kompozytor, dyrygent i instrumentalista Jakub Sarwas, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. Jest zdobywcą licznych nagród w międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Został również uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Jego utwory były prezentowane na festiwalach w kraju i zagranicą w wykonaniu m. in. Orkiestry Muzyki Nowej, Ensemble Neue Musik Aachen i Orkiestry Radiowej WDR. Kompozytor organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Du-Et-Tronic na klarnet, fortepian, keyboard i elektronikę (2009-16) oraz nowej wersji utworu QueenTet na skrzypce, wiolonczelę, flet, perkusję, keyboard i elektronikę (2007/08).

Drugi dzień zostanie poświęcony dziełom kompozytorki i pianistki Aldony Nawrockiej, absolwentki Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych w Polsce i Szwajcarii. Od lat współpracuje z choreografami, tworząc muzykę do spektakli tanecznych. Zajmuje się także działalnością naukową, jest doktorem sztuki muzycznej, pracuje na stanowisku adiunkta w UMFC. Koncert, podczas którego zabrzmią wybrane utwory Aldony Nawrockiej, będzie miał formę spektaklu z udziałem muzyków, tancerzy i aktora – spektaklu, w którym przestrzeń akustyczna jest refleksją nad człowieczeństwem w obliczu transcendencji.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 6 grudnia 2016 roku na uroczystość przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW cennych obiektów z kolekcji Robina Boyle’a –menadżera Witolda Lutosławskiego.

Do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW zostaną przekazane: Liber amicorum (The Chester Book of Greetings), w której znalazły się wpisy Witolda Lutosławskiego, Sir Petera Maxwella-Daviesa, Sir Johna Tavenera i innych wybitnych kompozytorów; partytura Totentanz Thomasa Adèsa dedykowana pamięci Danuty i Witolda Lutosławskich, sygnowana przez kompozytora; materiały związane z prawykonaniem tego utworu podczas Festiwalu BBC Proms w 2013 roku. Cenne obiekty pochodzą z kolekcji Robina Boyle’a – wieloletniego menadżera Witolda Lutosławskiego, z wydawnictwa Chester Music w Londynie.

W programie: wystąpienie Darczyńcy, prezentacja ofiarowywanych materiałów oraz projekcja filmu dokumentalnego o Witoldzie Lutosławskim.

Uroczystość odbędzie się 6 grudnia b. r. o godz. 17.30 w sali 254 (II p.) w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66.


SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


u7 grudnia 2016 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku”, podczas którego w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika Krzysztofa Pendereckiego.

Utwór ten jest jedną z najbardziej osobistych wypowiedzi wybitnego dyrygenta i kompozytora. Sam autor określił utwór jako „podróż sentymentalną” obejmującą różne etapy życia Artysty, w tym wspomnienie lat dziecięcych i młodzieńczych w domu rodzinnym.

Wykonawcami utworu będzie Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz – skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela. Obok III Kwartetu Krzysztofa Pendereckiego w programie znajdą się dwa utwory Arnolda Schönberga: Kwartet smyczkowy D-dur oraz II Kwartet fis-moll op. 10 na zespół instrumentów smyczkowych i sopran. W roli solistki wystąpi Olga Pasiecznik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Od 7 do 11 grudnia 2016 roku potrwa II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra. Program Festiwalu obejmuje koncerty, sesje naukowe, warsztaty artystyczne oraz konkurs chóralny.

Festiwal powstał z inicjatywy Reprezentacyjnego Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”. To jeden z najstarszych zespołów regionu, obecnie funkcjonujący przy Instytucie Muzyki tejże uczelni. Patron festiwalu był długoletnim, zasłużonym dyrektorem Instytutu Muzyki, wspierającym działalność chóru. Celem festiwalu jest promocja i upowszechnianie twórczości kompozytorskiej Józefa Świdra oraz kompozytorów związanych ze Śląskiem Cieszyńskim.

Koncerty festiwalowe zaplanowano w kilku miejscowościach Śląska Cieszyńskiego. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy łotewskiej artystki Gleby Belyaev w Sali Kameralnej Uniwersytetu Śląskiego, a tego samego dnia w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Cieszynie na Zamku odbędzie się koncert pt. „Józef Świder – muzyka na instrumenty dęte”, na którym zabrzmią utwory kompozytora wydane niedawno przez PWM. Utwory te nagrane zostały także na płycie.

Koncert finałowy uświetni natomiast polskie prawykonanie ostatniego utworu Józefa Świdra Singet dem Herrn ein Neues Lied na kwartet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (11 grudnia, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach festiwalu odbędą się również wydarzenia o charakterze naukowym i dydaktycznym – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreacje wykonawcze współczesnego rynku kultury” (07.12.2016), Warsztaty międzynarodowe i seminarium dla dyrygentów (08-09.12.2016) oraz Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. prof. Józefa Świdra (09-10.12.2016).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2016 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się eksperymentalny i nowatorski koncert kameralny AutoPianoForte, podczas którego centralną rolę odegra fortepian autonomiczny.

Sterowanie fortepianem przez komputer daje ogromne możliwości kompozytorom. Mając do dyspozycji klasycznie zbudowany instrument, nie muszą oni liczyć się z ograniczeniami ludzkiej fizyczności. Najbardziej skomplikowane przebiegi krzyżujące się w szalonych tempach, złożone wielodźwiękowe akordy, wymyślne faktury rozłożone na całej klawiaturze – wszystko, co można zaprogramować na komputerze, respektując jedynie ograniczenia mechanizmu fortepianowego, jest tu wykonalne. Fortepian grający bez pianisty to sytuacja wprowadzająca „klasycznego” słuchacza w konsternację, ale także interesująca z filozoficznego punktu widzenia. Ten wielopłaszczyznowy potencjał zostanie wszechstronnie wykorzystany dzięki sześciu zamówieniom kompozytorskim.

W ramach projektu powstaną kompozycje solowe oraz kameralne z udziałem fortepianu autonomicznego [model Yamaha Disklavier DC2X ENST] oraz sopranu, klarnetów, gongów, mis dźwiękowych, kontrabasu i kwartetu smyczkowego. Premierowe utwory skomponują: Ryszard Osada, Anna Ignatowicz-Glińska, Jarosław Siwiński, Michal Górczyński, Alicja Gronau, Jerzy Kornowicz i Krzesimir Debski. Wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Michal Górczyński (klarnet kontrabasowy), Trillingen Duo [Iwona Jędruch - gongi/misy dźwiękowe i Małgorzata Kołcz - kontrabas], Opium String Quartet.

Koncert poprzedzą dwa spotkania przedstawiające możliwości techniczne instrumentu oraz sposoby komponowania na tego rodzaju fortepian: o godz. 10:00 AutoPianoForte Open 1 z młodzieżą licealną, kiedy będzie mogła m.in. przysłuchać się jednej z prób, oraz o godz. 18:00 AutoPianoForte Open 2 bezpośrednio przed koncertem.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2016 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie o godzinie 19.30 odbędzie się koncert pt. #WajnbergBackToWarsaw.

#WajnbergBackToWarsaw to muzyka Mieczysława Wajnberga w nowoczesnej odsłonie, proponowanej przez młodych solistów – flecistkę Antoninę Styczeń i pianistę Andrzeja Karałowa - oraz Polską Filharmonię Kameralną Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego.

Mieczysław Wajnberg (1919 – 1996) był osobą nietuzinkową nie z powodu swojej przynależności narodowościowej lub obywatelstwa. Był wybitnym twórcą, który kształcił się w Warszawie i Mińsku na Białorusi. Opuściwszy kraj podczas drugiej wojny światowej, osiadł w stolicy Rosji radzieckiej i stał się, obok N. Miaskowskiego i D. Szostakowicza, jednym z największych rosyjskich symfonistów.

Muzyka Wajnberga jest znana i wykonywana na całym świecie. Jego dzieła grali i nagrywali najlepsi radzieccy muzycy, rozbrzmiewała w reprezentacyjnych salach koncertowych. Od 1994 roku angielska „Olympia" wydała serię płyt z jego muzyką (17 CD). W listopadzie 2009 – z okazji 90. rocznicy urodzin kompozytora – zorganizowano w Manchesterze wielodniowy festiwal poświęcony jego twórczości. Koncertowa premiera jego opery Pasażerka odbyła się w 2006 w Moskwie, premiera sceniczna – w 2010 roku w Bregencji, następnie w Warszawie (Teatr Wielki), Houston (Houston Opera, 2015), Chicago (Lyric Opera, 2015). Niemiecka prapremiera opery Weinberga Idiota odbyła się w 2013 w Mannheim.

Podczas warszawskiego koncertu #WajnbergBackToWarsaw w wykonaniu młodych polskich artystów odbędzie się premiera jego dzieł kameralnych, nagranych na płycie Mieczysław Wajnberg – works for flute (Tacet Musikproduktion). Projekt zorganizowany został z inicjatywy Stowarzyszenia “Pro Bono Musicae”.