Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

 „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego” to temat przewodni tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który odbędzie się w dniach 15-31 sierpnia 2016 roku.

12. edycja Festiwalu to kolejna konfrontacja twórczości Chopina z muzyką jemu najbliższych kompozytorów – Bacha, Mozarta, Haydna, Belliniego, Jíroveca, to również podążanie śladami różnorodnych wpływów na muzykę Chopina oraz muzyki Chopina na dzieła innych twórców. To ulubione chopinowskie gatunki muzyczne – opera, pieśń, koncert, muzyka kameralna. To wreszcie popularne w XIX stuleciu opracowania, parafrazy i wariacje na tematy najbardziej znanych dzieł epoki. To również odważne – choć ryzykowne, a przez to i prowokacyjne – transformacje arcydzieł chopinowskich na inny rodzaj brzmienia. Wszystko to w mistrzowskich wykonaniach zarówno na instrumentach współczesnych jak i historycznych. Wielkie bogactwo różnorodnych stylów wykonawczych – zwłaszcza muzyki patrona festiwalu, która zabrzmi w interpretacji laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego, zarówno na Steinwayach, Yamahach, jak i Erardach, Pleyelach i Broadwoodach.

Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.

Sprzedaż biletów na 12. Festiwal „Chopin i Jego Europa” rozpocznie się w poniedziałek 1 lutego 2016 roku o godzinie 12.00 w kasach Muzeum Fryderyka Chopina i na stronie internetowej www.bilety.nifc.pl.

Więcej informacji o festiwalu: www.chopin.nifc.pl

 

Więcej


1 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert kameralny w wykonaniu kontrabasisty Pawła Jabłczyńskiego oraz pianistki Justyny Skoczek.

W programie znajdą się kompozycje Giovanniego Botessiniego, Jana Sebastiana Bacha, Franza Schuberta oraz Mieczysława Karłowicza. Wstęp wolny.


W środę 3 lutego 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostawiony zostanie Straszny Dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Szredera.

Straszny dwór powstał w 1861 roku do libretta Jana Chęcińskiego. Od strony muzycznej jest z pewnością najdoskonalszym spośród operowych dzieł Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych oraz subtelna i zarazem barwna instrumentacja. Czteroaktowa opera odznacza się inwencją melodyczną o wyjątkowej szlachetności, logiką wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekającą atmosferą polskości, osiąganą między innymi przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru.


W czwartek 4 lutego 2016 roku o godz.19.00 w sali symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce wielki muzyczny eksperyment. Atom String Quartet – wiodący polski zespół jazzowy oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych na świecie – po raz pierwszy zagra na wspólnej scenie z multiinstrumentalistą Andrzejem Smolikiem.

On jest uznawany za czołowego polskiego producenta muzycznego, oni są postrzegani jako „najsympatyczniejsze rzępajły z siłą rażenia adekwatną do nazwy zespołu” (w słowach Jana Ptaszyna Wróblewskiego). On stoi za muzycznymi karierami i produkcją nagrań Kasi Nosowskiej, Artura Rojka, Roberta Gawlińskiego i Tomasza Stańki. Oni koncertowali z Bobbym McFerrinem, Leszkiem Możdżerem, Jerzym Maksymiukiem, Józefem Skrzekiem i orkiestrą AUKSO.

Ich muzyczne ścieżki skrzyżują się w szczecińskiej Filharmonii, najpiękniejszym i najbardziej inspirującym budynku w Europie, w którym w październiku ubiegłego roku zapoczątkowany został projekt „SoundLab” – Filharmoniczne Laboratorium Muzyki Elektronicznej. Sceniczne spotkanie Andrzeja Smolika i Atom String Quartet będzie precyzyjnie skonstruowanym dźwiękowym spektaklem, w którym elektronika wesprze klasyczny kwartet smyczkowy. I na odwrót.

Transmisję z koncertu będzie można oglądać bezpłatnie za pośrednictwem serwisu www.youtube.com na kanale Filharmonia Szczecin, na urządzeniach z dostępem do Internetu, oraz w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Warszawie (ul. Wałbrzyska 3/5 Warszawa, wstęp wolny).


Tuż przed wybuchem Wielkiej Wojny Karol Szymanowski wyruszył w podróż po północnej Afryce, gdzie zetknął się z kulturą islamu. Echa tej podróży odnajdujemy w wielu jego kompozycjach. Motyw orientu w jego twórczości będzie tematem kolejnego koncertu z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. 4 lutego 2016 roku o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury zabrzmią Maski Karola Szymanowskiego w wykonaniu Kai Kosowskiej.

Modernizm interesował się orientem. Wiele utworów Karola Szymanowskiego świadczy o jego głębokiej fascynacji kulturą Wschodu.Orientalne motywy miały wpływ na kształtowanie się indywidualnego stylu Szymanowskiego, na który składał się również tak zwany orientalny impresjonizm. Egzotyczne inspiracje były pokłosiem podróży po północnej Afryce, po której kompozytor z zainteresowaniem studiował historię, literaturę i sztukę Arabów. Jedną z kompozycji, w której odzywają się orientalne motywy, są Maski – kolejny utwór prezentowany w ramach cyklu „Arcydzieła na fortepian” w Mazowieckim Instytucie Kultury.

4 lutego na scenie przy Elektoralnej 12 wystąpi Kaja Kosowska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie doktorantka tej uczelni. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Aleksieja Orłowieckiego, Annę Malikovą, Katarzynę Popową-Zydroń, Andrzeja Jasińskiego, Józefa Stompla, Jerzego Sterczyńskiego, DangThai Sona, Lee Kum Singa.

Muzyczne arcydzieło Szymanowskiego, inspirowane literaturą i klimatem orientu, prezentowane będzie w kontekście arcydzieła literackiego. Pierwsza część Masek nosi tytuł Szeherezada, dlatego wykład poświęcony będzie Księdze z tysiąca i jednej nocy. Wygłosi go prof. dr hab. Katarzyna Pachniak – Kierownik Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl


Koncerty symfoniczne dla młodzieży z serii „Musica – ars amanda”, zatytułowane W zwierciadle muzyki – Spotkania mistrzów, odbędą się 4 oraz 5 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej.

Liczne są w literaturze muzycznej przykłady utworów inspirowanych dziełami dawnych mistrzów, dzięki którym popularne tematy nierzadko zyskiwały całkiem nowe, interesujące oblicze. Podczas najbliższych koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mai Metelskiej zabrzmią m.in.: Suita z baletu Pulcinella Igora Strawińskiego, słynna Toccata i fuga d-moll BWV 565 Johanna Sebstiana Bacha w wersji na orkiestrę opracowanej przez Leopolda Stokowskiego, Wariacje na temat Paganiniego (na klawiaturę nożną) George’a Thalben-Balla oraz Rapsodia na temat Paganiniego op. 43 Sergieja Rachmaninowa. Solistami wieczorów będą – wirtuoz organów Michał Białko oraz finalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie Szymon Nehring.


Od czasu rozpoczęcia współpracy Johna Axelroda z Sinfoniettą Cracovią w roli gościnnego dyrygenta mija 15 lat. Z tej okazji 5 lutego 2016 roku artyści spotkają się ponownie na jednej scenie. W programie koncertu, który odbędzie się w nietuzinkowej scenerii Sali Siemiradzkiego Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, znajdą się dzieła Strawińskiego, Kilara, Lutosławskiego i Kodály’a.

Rozpoczęta w 2001 roku i trwająca kolejne osiem lat stała współpraca znakomitego amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda i Sinfonietty Cracovii okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę.” Doskonałe porozumienie pomiędzy artystami bardzo szybko przełożyło się na świetne recenzje oraz znaczące sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej. Jednym z największych osiągnieć było z pewnością wzięcie udziału w realizacji programu Holocaust: A music memorial film from Auschwitz wyprodukowanego przez BBC. Program ten został później nagrodzony „telewizyjnym Oscarem”, czyli nagrodą Emmy w roku 2005. Orkiestra pod wodzą Johna Axelroda dokonała wówczas na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau przejmujących nagrań fragmentów Requiem Mozarta oraz III Symfonii Góreckiego.

Obecnie John Axelrod pełni funkcję dyrektora muzycznego i artystycznego Real Orquesta Sinfonica De Sevilla i pierwszego dyrygenta Orchestra Sinfonica Di Milano „G. Verdi”. Mimo że w swojej karierze dyrygował już ponad 150 orkiestrami i regularnie otrzymuje kolejne zaproszenia z całego świata, od czasu rozpoczęcia współpracy z Sinfoniettą darzy Polskę szczególnym sentymentem. Systematycznie pojawia się w naszym kraju m.in. w ramach Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. Z inicjatywy i dzięki staraniom nowego dyrektora Sinfonietty Cracovii – Jurka Dybała, artysta po dłuższej przerwie pojawi się również w Krakowie.

Na program koncertu jubileuszowego, obok Apollon musagète Igora Strawińskiego oraz Tańców z Galanty Zoltana Kodály’a, dyrygent wybrał dzieła polskich kompozytorów: Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego i Orawę Wojciecha Kilara. Dzięki życzliwemu wsparciu fundacji CultureAll, w ramach jubileuszu, John Axelrod i Sinfonietta Cracovia zagrają również zamknięty, charytatywny koncert dla dzieci i młodzieży z obszarów o utrudnionym dostępnie do kultury oraz niepełnosprawnych – podopiecznych krakowskich fundacji.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl  


Entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytyków Operetka Michała Dobrzyńskiego, na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Lacha, wraca na deski Warszawskiej Opery Kameralnej. Spektakl będzie można ponownie zobaczyć 5 i 6 lutego oraz 18 i 19 maja 2016 roku.

Dramat, nad którym Gombrowicz zaczął pracować jeszcze w latach 50., zadziwia swoją aktualnością, a w operowej odsłonie Michała Dobrzyńskiego dodatkowo zyskuje na sile wyrazu. Muzyka młodego kompozytora jest nie tylko tłem dla reżyserskich zabiegów Jerzego Lacha, ale kieruje uwagą widzów i nadaje tekstowi nowe sensy. Obok muzyki kluczową rolę odgrywają pełne przepychu kostiumy, w dosłowny sposób wizualizujące pretensjonalność i myślową pustkę, którą Gombrowicz przypisywał operetkowej formie – formie, która jednocześnie jak żadna inna pasuje do opisu pełnej „gęb” współczesności. Całości dopełnia minimalistyczna, złożona z lustrzanych powierzchni scenografia, która odbija i wykrzywia postacie aktorów – sygnalizując, że w Operetce nic nie jest takie, jakim wydaje się na pierwszy rzut oka. Widzowie zostają skonfrontowani z historią pełna grozy i bólu, historią zbrodniczych ideologii i kulturowych konwenansów.

Michał Dobrzyński wykorzystał swobodę, jaką Gombrowicz pozostawił na muzyczną interpretację swojego dramatu – Operetka zaskakuje odwagą i nowoczesnością. Spektakl przełamuje tradycyjny kanon przedstawień prezentowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej – przypieczętowuje, choć z pewnością nie kończy, trwający już od dwóch lat proces dynamicznej przemiany instytucji.

Więcej informacji – na stronie: www.operakameralna.pl  


Koncert z okazji Dnia Pamięci i Pojednania zatytułowany Ocalić Od Zapomnienia odbędzie się 5 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej. Wystąpi Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej. W roli solisty zaprezentuje się niemiecka skrzypaczka Eugenia Graur.

Koncert z okazji Dnia Pamięci i Pojednania jest już stałą pozycją w kalendarzu Filharmonii Gorzowskiej. Ideę tego polsko-niemieckiego lokalnego święta, obchodzonego rokrocznie 30 stycznia, w sposób symboliczny podkreśla wspólne wykonanie koncertu przez połączone orkiestry Filharmonii Gorzowskiej oraz Nordwestdeutsche Philharmonie z Herfordu. Tym razem muzycy sięgną do współczesnej muzyki polskiej i klasycyzmu wiedeńskiego. Na początek „renesansowy” Henryk Mikołaj Górecki i jego Trzy utwory w dawnym stylu – niewielki cykl trzech miniatur z początku lat 60. ubiegłego wieku, pięknie stylizowany na muzykę dawną i zaskakujący, biorąc pod uwagę awangardowe upodobania kompozytora. Następnie mistrz stylu klasycznego – Wolfgang Amaduesz Mozart i dwa jego dzieła: Koncert skrzypcowy nr 3 G-dur KV 216, którym w pełni potwierdza wielkość swojego geniuszu, oraz Symfonia nr 41 „Jowiszowa” C-dur KV 551, stanowiąca kulminację całej symfonicznej odysei Mozartowskiej, a przez wielu znawców uznawana za szczytowe osiągnięcie muzyki instrumentalnej XVIII wieku.


W piątek 5 lutego 2016 roku Capella Cracoviensis wystąpi w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Zespół zaprezentuje oratorium Georga Friedricha Händla Izrael w Egipcie, z którym w listopadzie zeszłego roku odwiedził siedzibę NOSPR w Katowicach.

Dwuczęściowa kompozycja z 1738 roku czerpie wprost ze Starego Testamentu, toteż Händel nie potrzebował odrębnego libretta, by stworzyć, jak napisał Romain Rolland, „największą epopeję chóralną, jaka istnieje”. Istotnie, ciężar wykonawczy spoczywa w największej mierze na chórze, na którego dziewiętnaście partii przypadają ledwie cztery arie i trzy duety. Ciężar, który jednak z perspektywy słuchacza jest prawdziwą rozkoszą, którego rozmach i malowniczość porywają. Grupa śpiewaków wraz z orkiestrą barokową pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa przedstawi interpretację dzieła Händla zgodnie z regułami wykonawczymi epoki.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl  


W piątek 5 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert zatytułowany Barwy romantyzmu. Jako solista wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów – Tomasz Strahl. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Wojciech Pławner, brat znakomitego skrzypka – Piotra.

Program rozpocznie Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30 (1837-38) Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Jedyna opera w dorobku kompozytora na prawykonanie czekała do 1863 roku. Pasjonujące libretto, osnute na noweli Der Flibustier K.F. van der Veldego, napisał Ludwik Paprocki, prywatnie przyjaciel Dobrzyńskiego. Koncet zmieńczy wykonanie VIII Symfonia G-dur op. 88 (1889) Antonina Dvořáka – pełnej przepięknych melodii, tworzących kalejdoskop barwnych obrazów inspirowanych czeskim folklorem.

Ponadto podczas wieczoru po raz pierwszy w Kielcach zabrzmi Koncert na wiolonczelę, orkiestrę i dźwięki elektroniczne (2014) Marcina Gumieli, który wraz z Kamilem Kęską zrealizuje warstwę elektroniczną kompozycji. Kielecka publiczność również po raz pierwszy będzie miała okazję usłyszeć Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Macieja Małeckiego. Utwór powstał na przełomie 2012 i 2013 roku z myślą o Tomaszu Strahlu jako wykonawcy partii solowej. Maciej Małecki współpracował z wiolonczelistą już wcześniej, pisząc dla niego Sonatę-Fantazję na wiolonczelę solo.


Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIII” odbędzie się w dniach 31 stycznia – 13 lutego 2016 roku w Warszawie, w salach koncertowych Filharmonii Narodowej oraz Polskiego Radia. Temat festiwalu – muzyczne przyjaźnie Witolda Lutosławskiego – zostanie zaprezentowany w pięciu symfonicznych i kameralnych programach z udziałem wybitnych muzyków z Polski i zagranicy.

W niedzielę 31 stycznia 2016 francuski wirtuoz Gautier Capuçon i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzona przez Alexandra Liebreicha otworzą festiwal, wykonując m.in. Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego oraz kompozycję Henriego Dutilleux Toutunmondelointain... Tydzień później, 6 lutego, grupa warszawskich kameralistów przedstawi legendarny, choć rzadko wykonywany Kwintet Konstantego Regameya, a także nie wykonane nigdy dotąd Interludia na obój i fagot, nad którymi Lutosławski pracował w latach wojny.

Muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia 7 lutego zaprezentują kompozycje patrona festiwalu, a także Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Béli Bartóka. Jako solista wieczoru wystąpi w Koncercie na wiolonczelę i orkiestrę Andrzeja Panufnika Maciej Kułakowski – zdobywca I nagrody (ex aequo) na ostatnim Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego.

11 lutego członkowie Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera wykonają sekstety smyczkowe Panufnika oraz Brahmsa, a także miniatury patrona festiwalu oparte na tematach ludowych. Koncert finałowy z udziałem Orkiestry „Sinfonia Varsovia” pod batutą Jerzego Maksymiuka oraz skrzypka Jakuba Jakowicza wypełnią III Symfonia i Łańcuch II Witolda Lutosławskiego oraz III Symfonia Jana Krenza. Symfonia maestro Krenza, podobnie jak jego Capriccio per 24 strumenti na koncercie inauguracyjnym, otworzy rok jubileuszu 90-lecia urodzin wielkiego polskiego dyrygenta.

Bilety na koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej można nabyć w kasach Filharmonii, na stronie www.filharmonia.pl, lub zarezerwować pod adresem bilety@filharmonia.pl. Bilety na koncerty w Studiu im. Witolda Lutosławskiego są dostępne na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

Więcej...


Kolejny recital autorski Cezarego Macieja Dąbrowskiego z cyklu „Słowo jak muzyka” odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w księgarni muzycznej SAWART w Warszawie (u. Moliera 8).

Cezary Maciej Dąbrowski – poeta, kompozytor, pianista i perkusista – w swoich wypowiedziach artystycznych w ciekawy sposób łączy muzykę ze słowem. Wstęp wolny.


Pierwszy koncert Baltic Neopolis Orchestry z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” w nowym roku, zatytułowany Sinfonietta na różowo, odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4). Poprowadzi go skrzypek Deutsche Oper Berlin, profesor Tomasz Tomaszewski.

Tytuł koncertu Sinfonietta na różowo jest nawiązaniem do trwającego w Szczecinie od początku roku ogólnopolskiego festiwalu Akustyczeń. W repertuarze występu BNO z Tomaszem Tomaszewskim, który od trzech lat jest również związany z Baltic Neopolis Orchestra jako jej opiekun artystyczny, znajdzie się Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, skomponowany dla wybitnego skrzypka Yehudi Menuhina, Sinfonietta Pawła Łukaszewskiego z pierwszej płyty Orkiestry Baltic Neopolis oraz Souvenir de Florence op. 70 Piotra Czajkowskiego – utwór zainspirowany wizytą kompozytora we Florencji, choć nadal pełen motywów z rosyjskiego folkloru.

Tomasz Tomaszewski jest profesorem Universität der Künste w Berlinie i pierwszym koncertmistrzem Deutsche Oper w Berlinie. Po studiach w Akademii Muzycznej w Warszawie uzupełniał naukę w Leningradzie i we Freiburgu. Jako członek Kwartetu Polskiego był laureatem konkursów w Belgradzie i Monachium. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako solista, kameralista i dyrygent, występując z koncertami na całym świecie. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin. Na swoim koncie ma wiele nagrań dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Niemczech i Japonii, a jako ceniony pedagog jest zapraszany do jury konkursów muzycznych. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech, Japonii i Korei. Jest także założycielem i Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera w Opolu oraz Festiwalu Śląskie Lato Muzyczne. Od 2006 roku jest prezydentem Internationale Betthoven Gesellschaft, a od 2013 roku prezydentem powstałego z jego inicjatywy Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie.


Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach 6 i 7 lutego 2016 roku po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Po trzech cieszących się dużym zainteresowaniem koncertach, które odbyły się w Porąbce Uszewskiej, Zakliczynie i Lusławicach, utwór zabrzmi w Gromniku oraz w Ciężkowicach w województwie małopolskim.

Koncerty odbędą się 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej w Gromniku oraz 7 lutego 2016 roku o godz. 16.30 wparafii pw. Pana Jezusa Miłosiernego i św. Andrzeja Apostoła w Ciężkowicach. Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Gromnik i Gmina Ciężkowice.

Zobaczprofil FB

Relacja LIVE z koncertu w Lusławicach: YouTube

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


„Mów spokojniej – Zagajewski & Pawlik” to projekt muzyczny Włodka Pawlika zainspirowany wierszami Adama Zagajewskiego. Premiera nowej płyty laureata GRAMMY odbędzie się 7 lutego 2016 roku.

Koncertowa premiera projektu, połączona z nagraniem albumu live, miała miejsce 15 listopada 2015 roku w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków. Na płycie znajduje się 15 utworów, a ich wykonanie na żywo będzie można usłyszeć podczas koncertu-premiery w Palladium w Warszawie (ul. Złota 7/9). W programie koncertu znajdą się między innymi utwory do takich wierszy jak: W cudzym pięknie, Senzaflash, Spróbuj opiewać okaleczony świat, Filozofowie, Podziemne pociągi, I nie udawaj, że jesteś kimś innym. Na scenie obok Włodka Pawlika wystąpią: Natalia Wilk, Marek Bałata, Łukasz Jemioła oraz Weezdob Collective.

Bilety dostępne w kasie Palladium oraz na stronie www.palladium.art.pl.

ZOBACZ: profil FB

Więcej


W poniedziałek 8 lutego 2016 roku w Auli im. Stefana Stuligrosza Akademii Muzycznej w Poznaniu, w godz. 10.00-12.30 oraz 13.30-15.45 odbędą się przesłuchania do konkursu o stypendium Fundacji YAMAHA 2016 w kategorii instrumenty smyczkowe. Na godz. 17.00 zaplanowano ogłoszenie wyników, natomiast o godz. 18.00 odbędzie się uroczysty koncert laureatów.

Fundacja Yamaha od początku swojej działalności, a więc od 1990 roku, bardzo aktywnie wspiera młode muzyczne talenty. Fundacja do tej pory wyróżniła stypendiami ponad 1000 młodych muzyków akademickich na kwotę łącznie ponad 1 milion Euro. Konkurs o stypendium Fundacji Yamaha organizowany jest co roku na zmianę w kategoriach: instrumenty smyczkowe, dęte drewniane, perkusyjne, fortepian, instrumenty dęte blaszane.

Zmienia się również miejsce realizacji konkursowych zmagań – rok rocznie jest to inna uczelnia muzyczna. O wyborze akademii decyduje Fundacja Yamaha, która bierze pod uwagę profil, tradycje, osiągnięcia danej akademii, jak również warunki lokalowe i dostępną kadrę pedagogiczną. Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jest już po raz drugi gospodarzem konkursu o stypendium Fundacji Yamaha – w 2013 uczelnia gościła młodych perkusistów, a w tym roku konkurs odbywać się będzie w kategorii instrumentów smyczkowych.

W tegorocznej edycji konkursu o stypendium Fundacji Yamaha, skierowanej do studentów urodzonych po 1 stycznia 1991 roku, walczyć będą reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych, czyli dziewięcioro muzyków, których każda z uczelni wybrała na drodze preselekcji. Akademię Muzyczną w Poznaniu reprezentować będzie Amelia Maszońska, znakomita młoda skrzypaczka z klasy prof. Bartosza Bryły.

Prezentacje wybranych do udziału w tym projekcie studentów oceniać będzie 5-osobowe jury w składzie: prof. Łukasz Błaszczyk z Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, prof. Mariusz Derewecki z Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, prof. Zdzisław Łapiński z Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Piotr Reichert z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Leszek Sokołowski z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie z Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.
 


23 stycznia oraz 9 lutego 2016 roku Opera Krakowska zaprasza na koncerty karnawałowe, których tradycją jest udział gości specjalnych.

23 stycznia 2016 roku odbędzie się koncert zatytułowany Słowa, słówka, nuty, nutki, którego bohaterem będzie znany językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Jego obecność stanie się pretekstem do rozmowy w karnawałowym tonie na temat języka w muzyce i sztuce. Śpiewać będą: Wioletta Chodowicz (na zdjęciu), Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert oraz Adam Zdunikowski.

Po raz pierwszy przed artystami i Baletem Opery Krakowskiej stanie Sławomir Chrzanowski – dyrektor Filharmonii Zabrzańskiej, znany małopolskiej publiczności z udziału w Festiwalu im. Jana Kiepury. W programie karnawałowego wieczoru znajdą się m.in. arie z repertuaru Jana Kiepury, szlagiery Franka Sinatry oraz lubiana przez publiczność wiązanka pieśni latynoskich. Można będzie także usłyszeć utwory Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Giacomo Pucciniego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Tradycyjny Koncert Ostatkowy (9 lutego 2016 roku), który jak co roku odbywa się pod hasłem „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie”, poświęcony będzie muzyce Johanna Straussa, Johannesa Brahmsa, Antonina Dvořáka, Jacquesa Offenbacha i Emmericha Kálmána. Wśród wykonawców będzie można usłyszeć: Katarzynę Oleś-Blacha, solistkę Opery Krakowskiej, oraz gościnnie Dominika Sutowicza, solistę Teatru Wielkiego w Łodzi. Gościem specjalnym będzie Wiesław Ochman, wybitny śpiewak operowy największych scen i estrad świata. Chór i Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.


Od lutego do końca kwietnia 2016 roku publiczność uczestnicząca w koncertach organizowanych w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu będzie miała okazję zwiedzić wystawę Hommage to Requiem Czesława Dźwigaja, dla której inspiracją stała się msza żałobna Romana Maciejewskiego.

Aula Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu to nie tylko przestrzeń muzycznych prezentacji studentów, absolwentów i pedagogów – od początku funkcjonowania obiektu, foyer Auli Nova jest miejscem wystaw nawiązujących do historii poznańskiej uczelni i ludzi, którzy ją tworzyli.

Hommage to Requiem Czesława Dźwigaja to ekspozycja składająca się z 30 obrazów, 38 rysunków oraz 14 rzeźb, zainspirowanych Requiem Romana Maciejewskiego  – wyjątkowego artysty związanego z poznańską Akademią Muzyczną. Jest to rzadki przykład bezpośredniego przełożenia struktury języka Maciejewskiego na język malarstwa, grafiki i rzeźby. Wystawa składa się z dwóch części: w pierwszej mamy do czynienia z klasyczną ekspozycją dzieł sztuki, a druga to interaktywna instalacja – obrazy Czesława Dźwigaja są tak eksponowane, że można je oglądać, słuchając indywidualnie fragmentów Requiem Maciejewskiego.


Koncert Kate Liu, laureatki XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina uświetni galę Anioły Farmacji i Anioły Medycyny. Laureatów prestiżowej nagrody, wyłonionych spośród stu nominowanych farmaceutów i stu lekarzy z całej Polski, publiczność pozna 10 lutego 2016 roku w Filharmonii Narodowej. Patronat artystyczny nad tym wydarzeniem objął Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

IV edycja nagrody Anioły Farmacji i Anioły Medycyny spotkała się z jeszcze większym zaangażowaniem ze strony pacjentów, którzy przez ponad trzy miesiące wysyłali kandydatury lekarzy i farmaceutów. W obu kategoriach nominowano do Nagrody Specjalistów, na których oddano najwięcej głosów. Laureatów wyłoni Kapituła Honorowa Nagrody pod przewodnictwem prof. dr hab. nauk med. Jerzego Woy-Wojciechowskiego. Ich nazwiska zostaną ogłoszone 10 lutego 2016 roku podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej.

To wyjątkowe święto uświetni występ Kate Liu, laureatki III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego im. Fryderyka Chopina. 21-letnia pianistka kształciła się w Instytucie Muzyki w Chicago u Alana Chowa, Micah Yui i Emilia del Rosario, a obecnie przygotowuje dyplom licencjacki w Curtis Institute of Music w Filadelfii pod kierunkiem Roberta McDonalda. Kate Liu wystąpiła z recitalami w Nowym Jorku (Carnegie Hall, Subculture Arts Underground, Salmagundi Club, Temple Emanu-El i in.) oraz w Waszyngtonie (Kennedy Center, Phillip’s Collection), a także na antenach telewizji (WTTW Chicago) i radia (w programie „From the Top” publicznej rozgłośni amerykańskiej oraz w audycji chicagowskiego radia WFMT).

Organizatorem Nagrody jest Fundacja Anioły Farmacji i Anioły Medycyny. Do partnerów merytorycznych należą: „Moda na Zdrowie, „Moda na Farmację”, Naczelna Izba Aptekarska, Federacja Pacjentów Polskich. Partnerem artystycznym jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.


W środę 10 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina odbędzie się recital woklany Anny Mikołajczyk-Niewiedział.

Sopranistka wykona Pieśni op. 74 Fryderyka Chopina oraz Rymy dziecięce op. 49 Karola Szymanowskiego. Na fortepianie towarzyszyć jej będzie Edward Wolanin.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 4 lutego 2016 roku: w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.  


Bohaterem specjalnego koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej, będzie jeden z czołowych europejskich dyrygentów – Michaił Jurowski (na zdjęciu). Będzie to pierwszy koncert słynnego Rosjanina na deskach Filharmonii Narodowej.

Pochodzący z muzycznej rodziny dyrygent dorastał wśród takich artystów jak Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Pavel Kogan, Emil Gilels oraz Aram Chaczaturian. Bliskim przyjacielem rodziny Jurowskich był Dymitr Szostakowicz, z którymMichaił miał okazję grywać na fortepianie utwory na cztery ręce. Nic więc dziwnego, że Maestro Jurowski uznawany jest dziś za jednego z czołowych interpretatorów muzyki Szostakowicza. W 2012 roku dyrygent został uhonorowany trzecią Międzynarodową Nagrodą im. Szostakowicza przyznawaną przez Fundację im. Szostakowicza w Gohrisch. W swojej karierze Maestro Jurowski z powodzeniem łączy dyrygowanie orkiestrami filharmonicznymi i operowymi, pracując z najbardziej liczącymi się orkiestrami w Europie i na świecie.

W pierwszej części wieczoru zabrzmi II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa. Solistą będzie wybitny pianista Konrad Skolarski. Koncert ukończony w 1901 roku twórca zadedykował Nikołajowi Dahlowi, rosyjskiemu lekarzowi, który pomógł mu wyjść z depresji. Utrzymany w stylistyce późnoromantycznej utwór cechują z jednej strony patos i wirtuozowski rozmach, z drugiej zaś daleko rozwinięta uczuciowość. W drugiej części publiczność usłyszy IX Symfonię d-moll Antona Brucknera. Kompozytor rozpoczął pracę nad swoją ostatnią symfonią w roku 1887 roku, na dziewięć lat przed śmiercią. Dzieło zadedykowane „ukochanemu Bogu” miało być w zamierzeniu ukoronowaniem symfonicznej drogi Brucknera. Praca nad czwartą, finałową częścią wypełniła mu ostatnie dwa lata życia. Kompozytor pracował nad finałem jeszcze w dniu swojej śmierci, pozostawiając swoje dzieło nieukończone.


11 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Zdrojowym Teatrze Animacji w Cieplicach odbędzie się koncert zatytułowany Muzyczne impresje. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu „Zdrojowe Czwartki Z Filharmonią”, organizowanego przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze.

Wystąpi Trio Sonore w składzie: Jacek Ropski – skrzypce, Ryszard Żołędziewski – saksofony, Marek Werpulewski – fortepian. Artyści współpracują ze sobą od 2008 roku, posiadając w swoim repertuarze mają szeroki wachlarz dzieł, które wykonują z pełną pasją i zaangażowaniem.

W programie koncertu znajdą się m.in. takie kompozycje jak: A Gershwin Fantasy George’a Gershwina w aranżaji Ralpha Martino, La Ronde des Lutins op. 25 Antonia Bazziniego, Karnawał wenecki Julesa Demerssema, Trzy tańce: Bolero, Tango, Tarantella Mirosława Gąsieńca oraz Taniec węgierski nr 5 Johannesa Brahmsa.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.jgora.pl


W piątek 12 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert zatytułowany Filharmonicy na urodziny Filharmonii, który stanowić będzie jedno z wydarzeń wieńczących obchody jubileuszu 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej.

Świętowanie jubileuszu trwało okrągły rok, od lutego 2015 roku. 17 lutego tego roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej będzie obchodzić swoje 101. urodziny. Początek jej dziejom dał koncert zorganizowany w 1915 roku na scenie dziś nieistniejącego Teatru „Wielkiego”. W ciągu stu lat istnienia orkiestry zmieniały się jej nazwy, muzyków zastępowali kolejni, zmieniali się dyrygenci, poszerzał repertuar, różne były miejsca koncertów. Niezmienna w jej działalności pozostała jednak wytyczona na samym początku idea: budzenie w słuchaczach miłości do muzyki.

Rok jubileuszowy zamyka cykl uroczystych koncertów, z których pierwszy jest szczególny – wystąpią podczas niego zespoły, w których skład wchodzą muzycy będący obecnie członkami Orkiestry. Zagrają fagot z klarnetem, obój z rożkiem angielskim, kwartet fagotowy, dwa kwartety smyczkowe, kwartet waltorniowy, kwintet fletowy, kwintet dęty i zespół wiolonczelowy. Podobnie zróżnicowany jak zestaw instrumentów jest program tego koncertu, który ułożyli sami muzycy: to swoisty quodlibet – od Astora Piazzoli i jazzu przez Fryderyka Händla po muzykę filmową. Będzie to koncert w prezencie dla samej instytucji oraz wszystkich melomanów.

Więcej


12 i 13 lutego 2016 roku w Sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne z udziałem rosyjskiego wirtuoza trąbki Sergeia Nakariakova, który wykona zabarwiony groteską Koncert na trąbkę B-dur Mieczysława Weinberga.

W programie wieczorów znajdzie się ponadto utwór symfoniczny The Magic Pearl Elsany Gabaraevej – młodej rosyjskiej kompozytorki (ur. 1988) z Władykaukazu, łączący tradycje osetyjskie i rosyjskie z muzycznymi tradycjami Europy, oraz wspaniała III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena. Podczas koncertów, które odbędą się w piątek 12 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 13 lutego o godz. 18.00, soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe, który od sezonu 2015/2016 pełni funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

„Nakariakov gra na trąbce tak, jak reszta z nas oddycha – jeśli mamy szczęście" – napisano o artyście w San Fransisco Chronicle. Okrzyknięty przez fińską prasę „Paganinim trąbki” po występie na Korsholm Festival (miał wówczas 13 lat), Sergei wypracował niepowtarzalną technikę gry, która stanowi więcej niż niespotykaną wirtuozerię. Jego repertuar zawiera nie tylko szeroką gamę utworów oryginalnie przeznaczonych na trąbkę, ale również wiele fascynujących transkrypcji. Odkąd skończył dziesięć lat, artysta występował z orkiestrami w najsłynniejszych salach koncertowych Związku Radzieckiego. W 1988 roku, w wieku 11 lat, odebrał dyplom na konkursie instrumentów dętych dla dorosłych. Szybko okazało się, że aby rozwijać swoją karierę, musi opuścić Rosję.

W celu umożliwienia mu swobody podróżowania, jego rodzina przeprowadziła się do Izraela. W 1991 roku Sergei świętował sukces na Festiwalu Ivo Pogorelića w Bad Wörishofen. W sierpniu tego roku zadebiutował na Festiwalu Salzburskim, w 1992 był gościem na Festiwalu Muzycznym w Szlezwiku-Holsztynie, gdzie otrzymał Nagrodę Davidoffa. Od tego czasu pojawiał się w wielu światowych ośrodkach koncertowych, takich jak Hollywood Bowl w Los Angeles, Lincoln Centre w Nowym Jorku, Royal Festival Hall i Royal Albert Hall w Londynie. Koncertował na festiwalach muzycznych w Cannes, Menton, Strasbourg, Verbier, Montreux, Los Ageles, Nowym Jorku i Londynie.


W piątek 12 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie odbędzie się koncert zatytułowany Z rozmachem i fantazją.

W programie wieczoru znajdzie się Koncert fortepianowy b-moll op. 29 Witolda Maliszewskiego oraz II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Marzeny Diakun towarzyszyć będzie pianista Łukasz Trepczyński.


13 i 14 lutego 2016 roku o godz. 18.30 na deskach Opery Krakowskiej wystawiony zostanie Straszny Dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego. Wystąpi Balet, Chór oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Bartosza Żurakowskiego.

Powracający z wojny dwaj bracia składają przyrzeczenie pozostania w kawalerskim stanie, ale kiedy poznają piękne panny z sąsiedniego dworu, trudno im będzie dotrzymać obietnicy... Premierowe wykonanie Strasznego dworu odbyło się w Warszawie we wrześniu 1865 roku i nic dziwnego, że ta będąca syntezą staropolskiej kultury, przywołująca temat świetności XVIII-wiecznej Polski opera wywołała wtedy prawdziwą manifestację patriotyczną wśród zgromadzonej publiczności.

Obsada spektaklu: Dominik Sutowicz (Stefan), Przemysław Firek (Zbigniew), Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska (Jadwiga), Katarzyna Oleś-Blacha, Edyta Piasecka (Hanna), Adam Kruszewski, Adam Szerszeń (Miecznik), Magdalena Barylak (Cześnikowa), Michał Kutnik (Maciej), Remigiusz Łukomski (Skołuba), Krzysztof Kozarek, Adam Sobierajski (Damazy), Agata Gajdzik-Krzyżanowska, Bożena Walczyk-Skrzypczak (Stara Niewiasta), Wiesław Popiołek, Paweł Szczepanek (Grześ), Małgorzata Hyży-Wypart, Kamila Mędrek-Żurek (Marta).


W przeddzień wspomnienia świętego Walentego, który jest patronem zakochanych, Polski Chór Kameralny zaprasza gdańską publiczność na przygotowane przez Macieja Małeckiego i Annę Seniuk widowisko słowno-muzyczne, na które składają się pieśni i piosenki napisane przez kompozytora. Koncert zatytułowany Śpiewnik miłosny odbędzie się w sobotę 13 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w Sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35).

Miłość. Chyba nie ma w sztuce, bez względu na jej dziedzinę, tematu, który byłby wykorzystywany przez artystów częściej i chętniej. Kiedy jednak przyjrzymy się muzyce chóralnej, powyższe twierdzenie przestaje być tak zupełnie oczywiste. Okazuje się jednak, że pośród utworów sakralnych (które nota bene często mówią o miłości, ale do Boga czy Matki Boskiej) czy patriotycznych można znaleźć przykłady twórczości opisującej w fakturze chóralnej także miłość w tym bardziej ludzkim wymiarze – jako coś, czego pragniemy i czego szukamy na co dzień. Zawarta w Śpiewniku miłosnym muzyczna wizja miłości według Macieja Małeckiego obejmuje pieśni i piosenki zaaranżowane na chór oraz wiersze polskich poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wyboru poezji dokonała Anna Seniuk, która sprawuje pieczę nad całością przedstawienia.

Sam kompozytor tak mówi o swoim dziele: „Najpierw Polski Chór Kameralny cudownie wykonał moją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie. To obudziło we mnie pragnienie współpracy z tym zespołem i zainspirowało do dopisania kolejnych pieśni do wcześniej już skomponowanych. Tak powstały Pieśni miłosne ze słowami Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Gdański chór parokrotnie już je wykonywał. A potem w czasie rozmów z Janem Łukaszewskim zrodziła się myśl stworzenia większego programu koncertowego. I oto rezultat – Śpiewnik miłosny, na który składają się wspomniane wyżej Pieśni Tetmajerowskie, dwa utwory bez słów oraz moje pieśni i piosenki w większości ze sztuk teatralnych. Śpiewnik miał swą premierę w 2003 roku. Pracowałem wówczas intensywnie przez całe lato i połowę jesieni, aby dokonać transkrypcji tych piosenek na chór a cappella, co okazało się zajęciem piekielnie trudnym.” 

Patronad medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


13 lutego 2016 roku w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego w wykonaniu solistów, chóru oraz orkiestry studentów UMFC.

W programie znajdą się utwory Krzesimira Dębskiego – jeden oryginalny oraz 6 suit opracowanych przez młodych kompozytorów związanych z UMFC: Landscape na klarnet i orkiestrę; W pustyni i w puszczy (opr. Jakub Krukowski); Stara Baśń (opr. Wojciech Kostrzewa); Bitwa Warszawska 1920 (opr. Anna Maria Huszcza); Kingsajz (opr. Zuzanna Falkowska); Ogniem i mieczem (opr. Zuzanna Falkowska); Seriale (opr. Jan Stokłosa).

Wystąpi chór i orkiestra studentów, absolwentów i przyjaciół UMFC pod batutą Zuzanny Falkowskiej oraz Jacek Dziołak (klarnet solo) i Daniela Ozdarska (alt solo). Suitom będą towarzyszyć projekcje filmowe zmontowane przez Paulinę Kardas oraz improwizacja wizualna na żywo Mikołaja Grabowskiego.

Bezpłatne karty wstępu dostępne w dniu koncertu od godziny 17.00 w holu UMFC.


II Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec odbędzie się w dniach 14-28 lutego w Toruniu. Będzie to wydarzenie złożone z koncertów i recitali wybitnych skrzypków, a także konkursów, wystaw, seansów filmowych oraz pokazów lutniczych. Najważniejszą częścią festiwalu będzie odbywający się co 3 lata Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy. Honorowym Prezydentem Konkursu jest Maestro Prof. Krzysztof Penderecki.

Inauguracja festiwalu odbędzie się 14 lutego 2016 roku w nowej sali koncertowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej – CKK Jordanki. Do udziału w koncercie zaproszono laureatkę I nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego – Soyoung Yoon, która wykona Koncert skrzypcowy Jeana Sibeliusa. W programie znajdzie się ponadto Uwertura „Egmont” op. 84 Ludwiga van Beethovena oraz Uwertura-fantazja b-moll „Romeo i Julia”  Piotra Czajkowskiego. W kolejnych koncertach festiwalowych wezmą udział wybitni artyści, m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Jakub Jakowicz oraz Anna Maria Staśkiewicz.

19 lutego 2016 roku do Torunia po raz kolejny zjadą młodzi wirtuozi skrzypiec z całego świata, aby wziąc udział w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypiec. Inicjatorem i pomysłodawcą konkursu, który obywa się od 2007 roku, jest Michał E. Staśkiewicz. Z blisko stu zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowano 24 uczestników, m.in. z Japonii, Francji, Rosji, Polski czy Korei Południowej. W drugim etapie, do którego wybranych zostanie 12 osób, będzie można usłyszeć recitale wypełnione muzyką z akompaniamentem oraz obowiązkowe wykonanie utworu napisanego w XX wieku przez polskiego kompozytora. Finałowa szóstka zagra już z orkiestrą jeden z pięciu najpopularniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze muzycznej. Jury pod przewodnictwem prof. Konstantego Andrzeja Kulki wyłoni sześciu finalistów, z których trzech otrzyma tytuł laureata, a kolejni trzej wyróżnienia. Wszyscy uczestnicy będą mieli także szanse na nagrody pozaregulaminowe, ufundowane przez instytucje polskie i zagraniczne.

W ramach Festiwalu odbędzie się również II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski oraz Konkurs na Recenzję Muzyczną. Jury Konkursu Kompozytorskiego spośród nadesłanych partytur jednoczęściowego utworu na skrzypce i orkiestrę smyczkową wybierze i nagrodzi trzy kompozycje. Konkurs na recenzję ma na celu zachęcenie uczestników do pogłębiania wiedzy muzycznej i bardziej świadomego odbioru muzyki. Chętni będą mieli możliwość udziału w warsztatach przygotowujących do wzięcia udziału w konkursie. Przeprowadzone będą także wykłady oraz pokazy lutnicze.

Dla fanów kina przygotowano projekcje filmów o tematyce muzycznej (Kwartet, Paganini: Uczeń diabła, Purpurowe skrzypce). Dla młodszych odbiorców Teatr Impresaryjny Afisz przedstawi spektakl Janko Muzykant. Podczas Festiwalu nie zabraknie również połączenia dowcipu z muzyką. Mistrzami w tej dziedzinie są muzycy z Grupy MoCarta, którzy będą mieli okazję zaprezentować się przed publicznością czwartego dnia Festiwalu w trakcie koncertu Ale Czad!, czyli podróże Grupy MoCarta.

Więcej informacji – na stronie: www.violintorun.tos.art.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Więcej


Koncert charytatywny z cyklu „Kocham, bo kocham” odbędzie się w niedzielę 14 lutego 2016 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Krakowskiej. Wystąpi pianista Szymon Nehring oraz zespół Motion Trio.

Koncert oraz towarzysząca mu aukcję poprowadzą Anna Dymna i Bronisław Maj. Wydarzenie uświetni muzyka w wykonaniu Szymona Nehringa – finalisty ubiegłorocznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Utwory najznamienitszego polskiego kompozytora zagrają także światowego formatu akordeoniści zespołu Motion Trio. Publiczność będzie miała także okazję usłyszeć wiersz Fortepian Szopena Cypriana Kamila Norwida w interpretacji Jerzego Treli. Spotkaniu towarzyszyć będzie licytacja piór, zegarków, a także innych magicznych przedmiotów przekazanych przez znane postacie życia publicznego.

W tym roku dochód z wydarzenia zostanie przeznaczony na rehabilitację Marka Pacuły – satyryka, publicysty, reżysera i jednej z najbardziej wyrazistych postaci „Piwnicy pod Baranami”, który za swoją działalność artystyczną został uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Polskiej „Gloria Artis”. W następstwie nieszczęśliwego wypadku, po operacji krwiaka mózgu, artysta zapadł w śpiączkę. Obecnie – przez 24 godziny na dobę – opiekuje się nim małżonka Barbara Natkaniec-Pacuła. Panu Markowi niezbędne są środki na leczenie i rehabilitację.

Kiedy jesteśmy silni i zdrowi, to oklaskuje się nas, komplementuje, odbieramy nagrody – mówi o koncertach charytatywnych w Filharmonii Krakowskiej Anna Dymna. – Aktor, muzyk, śpiewak operowy chory czy kontuzjowany jest po prostu wykluczony. Bywa, że nagle znika ze sceny i mało kto wie, co z nim się dzieje. Los moich kolegów, którzy chorują, staje się nieraz bardzo smutny. Świadomość, że w takich chwilach nie jesteśmy sami, staje się niezwykle ważna. Nie tylko dla artysty. Dla każdego człowieka. Powinniśmy więc zrobić wszystko, by nikt w takiej sytuacji nie był sam.


16, 17 oraz 19 lutego 2016 roku w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi odbędą się koncerty symfoniczne na zakończenie jubileuszu 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W ramach wydarzeń prawykonana zostanie Fanfara na organy i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Góreckiego.

Partię solową utworu zamówionego przez Filharmonię Łódzką na swój jubileusz wykona Adam Tański. W programie wieczorów 16 i 17 lutego znajdą się ponadto: Canzona di Barocco Henryka Czyża, Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz Poemat symfoniczny „Tako rzecze Zarathustra” op. 30 Richarda Straussa. Orkiestrę oraz Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi José Maria Florêncio, natomiast jako solista zaprezentuje się Seong-Jin Cho – laureat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Podczas ostaniego z koncertów, który odbędzie się w piątek 19 lutego, zabrzmi IV Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Msza C-dur op. 86 Ludwiga van Beethovena. Jako soliści wystąpią: Wioletta Chodowicz – sopran, Małgorzata Pańko – alt, Tomasz Zagórski – tenor, Wojciech Gierlach – bas. Całość poprawdzi Kai Bumann.

Początek dziejom Filharmonii Łódzkiej – najstarszej, po Filharmonii Narodowej w Warszawie, orkiestrze symfonicznej w Polsce – dał koncert zorganizowany 17 lutego 1915 roku na scenie dziś nieistniejącego Teatru „Wielkiego”. W ciągu stu lat istnienia orkiestry, która rozpoczęła swoją działalność jako Łódzka Orkiestra Symfoniczna, zmieniały się jej nazwy, muzyków zastępowali kolejni, zmieniali się dyrygenci, poszerzał repertuar, różne były miejsca koncertów. Niezmienna w jej działalności pozostała jednak wytyczona na samym początku idea: budzenie w słuchaczach miłości do muzyki.


W środę 17 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się spotkanie zatytułowane Cztery sonaty i koncert – muzyka dwóch generacji Sielickich, podczas którego prawykonane zostaną trzy kompozycje Edwarda Sielickiego.

Wystąpią: Justyna Baran, Ewa Kowar, Agnieszka Marucha, Sławomir Tomasik – skrzypce, Jennyfer Fouani – flet, Tomasz Pawłowski, Anna Hajduk, Robert Morawski – fortepian oraz Orkiestra Kameralna UMFC pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Podczas wieczoru zabrzmi Sonata skrzypcowa Ryszarda Sielickiego oraz utwór o tym samym tytule autorstwa jego syna, Edwarda Sielickiego. Ponadto po raz pierwszy zaprezentowane zostaną takie utwory młodszego z kompozytorów jak: Sonata na 2 skrzypiec, Sonata fortepianowa oraz Koncert na flet i orkiestrę kameralną.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 11 lutego 2016 roku: w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.


Na scenie Opery Krakowskiej po raz kolejny wystąpi Agata Zubel, jedna z najwybitniejszych śpiewaczek awangardowych o światowej renomie. Artystkę, która z powodzeniem łączy karierę wokalną z komponowaniem, będzie można zobaczyć w roli Pierrota w spektaklu Cabaret lunaire w dniach 17 i 18 lutego 2016 roku o godz. 18.30.

Przedstawienie w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego miało swoją premierę na scenie Opery Krakowskiej w lutym 2013 roku. Wspólnym mianownikiem spektaklu są utwory Arnolda Schönberga. Legendarny Pierrot lunaire (Księżycowy Pierrot), cykl 21 melodramatów z 1912 roku, został zestawiony z piosenkami Brettl-Lieder, które Schönberg pisał na potrzeby berlińskiego kabaretu, zarabiając w ten sposób na życie. Zderzenie tych utworów –  egzystencjalnego i nostalgicznego Pierrota z radosną, pełną humoru piosenką kabaretową – stwarza zupełnie nową opowieść. Widowisko uruchamia żywioł teatru z jego różnorodnymi atrybutami – scenografią, udziałem tancerzy, zabawą kostiumem i rekwizytem. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Paweł Szczepański, scenografia i kostiumy są dziełem Anny Sekuły, choreografię przygotowała Dominika Knapik. Podczas spektakli Agacie Zubel towarzyszyć będą soliści Karolina Wieczorek (Ona) i Krzysztof Kozarek (On) oraz tancerze i Zespół Kameralny Opery Krakowskiej.


Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki oraz pedagodzy i studenci tej uczelni, wspólnie z zaprzyjaźnionymi muzykami z Norwegii, zagrają w środę 17 lutego 2016 roku koncert łączący klasykę ze współczesnością. Zabrzmi XX-wieczna muzyka Grażyny Bacewicz i Jerzego Bauera, jedna z najnowszych kompozycji Norwega Jana Erika Mikalsena i licząca niemal 200 lat Symfonia nr 10 Feliksa Mendelssohna. Wstęp wolny.

Koncert rozpocznie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a o godz. 18.00 Cenionego pianistę-kameralistę Cezarego Saneckiego publiczność usłyszy w I Kwintecie fortepianowym Grażyny Bacewicz, patronki łódzkiej uczelni. Artysta zagra wspólnie z polsko-norweskim zespołem w składzie: Bogumiła Dowlasz (skrzypce), Dominika Przech (skrzypce), Dorota Stanisławska (altówka) i Ole Eirik Ree (wiolonczela).

Kolejne utwory zabrzmią w wykonaniu orkiestry, która powstanie z połączenia muzyków Orkiestry Kameralnej z Telemarku oraz łódzkiej Orkiestry Smyczkowej PRIMUZ. Pod dyrekcją Larsa-Erika ter Junga artyści zagrają wspólnie nową wersję Introdukcji i trzech modlitw o pokój – przejmującego dzieła Jerzego Bauera z 1970 roku, w którym – według słów kompozytora – orkiestra smyczkowa modli się niczym człowiek. Następnie zabrzmi Pieśń na orkiestrę smyczkową z 2012 roku autorstwa mieszkającego w Oslo Jana Erika Mikalsena, inspirowana pieśnią Franciszka Schuberta Doppelgänger (Sobowtór). Harmonię i ład rodem z muzyki klasyków wiedeńskich przywoła w finale młodzieńcza Symfonia na orkiestrę smyczkową h-moll nr 10 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego .

Polsko-norweski koncert jest jednym z wielu działań zaplanowanych przez Uczelnię dla promowania rewitalizacji „Pałacu Muzyki”, czyli Pałacu Karola Poznańskiego, zabytkowej siedziby Akademii Muzycznej w Łodzi. Prace konserwatorsko-rewitalizacyjne we wnętrzach tego budynku są realizowane od 2014 roku dzięki wsparciu z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych (www.amuzlodz-eog.pl).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/63-2016/150524-koncert-muzykow-z-polski-i-norwegii


Program 2 Polskiego Radia oraz Warszawska Opera Kameralna zapraszają na kolejny koncert z cyklu „radi/O/pera”. W czwartek 18 lutego 2016 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zostanie zaprezentowana Maddalena aipiedi di Cristo (Magdalena u stóp Chrystusa) Antonia Caldary.

Wystapią: Maddalena – Olga Pasiecznik (sopran), Marta – Barbara Zamek (sopran), Amor Terreno – Anna Radziejewska (mezzosopran), Amor Celeste – Jan Jakub Monowid (kontratenor), Fariseo – Artur Janda (bas-baryton), Cristo – Aleksander Kunach (tenor) oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Lilianny Stawarz.

Bilety do kupienia na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Koncert symfoniczny Wielka Dwójka: Paderewski i Czajkowski odbędzie się w piątek 19 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Wojciech Rajski, przy fortepianie zasiądzie Joanna Marcinkowska.

Kolejny raz w tym sezonie organizatorzy sięgną do muzyki wielkiego polskiego patrioty, światowej sławy artysty, premiera i ministra spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej, kawalera Orderu Virtuti Militari – Ignacego Jana Paderewskiego. Zabrzmi jego Koncert fortepianowy a-moll op.17, zaliczany do najpopularniejszych utworów zarówno w dorobku samego kompozytora, jak i w całej polskiej literaturze fortepianowej. Napisany w iście neoromantycznym stylu, urzeka polskością i melodyką tematów, liryzmem i namiętnością. Symfoniczną część koncertu wypełni II Symfonia c-moll op. 17 Piotra Czajkowskiego, jedna z bardziej radosnych kompozycji w całym jego dorobku, zwana też „Małorosyjską” przez wzgląd na wykorzystane w niej tematy z ukraińskich pieśni ludowych.


W piątek 19 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach koncertu Album polski odbędzie się prawykonanie Symfonii Kolbergowskiej Marka Sewena.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Łukasz Borowicz. Koncert rozpocznie Uwertura Morskie Oko Zygmunta Noskowskiego, po której zabrzmi wirtuozowski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Jako solista wystąpi rosyjsko-amerykański skrzypek Igor Pikayzen.

Na zakończenie wieczoru prawykonana zostanie Symfonia Kolbergowska Marka Sewena, w której – jak sugeruje sam kompozytor – „zabrzmią zapisane przez Kolberga melodie wtopione w wielką symfonię.” Muzyka Marka Sewena, osadzona w nurcie neoklasycznym z elementami romantyzmu muzycznego, zyskała uznanie na międzynarodowych konkursach i festiwalach. Twórca jest m.in. autorem Symfonii Olimpijskiej, która miała swoją premierę w przededniu Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 w Socz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


19 lutego 2016 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert Cracow Duo zatytułowany Wariacje i tango. Zespołowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Jacka Rogali.

W programie znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Astor Piazzolla – Tango Cafe na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, Koncert podwójny na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową; Niccolò Paganini – Wariacje na temat Rossiniego na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową; Fryderyk Chopin Wariacje na temat La ci darem la mano op. 2 na fortepian i orkiestrę; Georges Bizet – I Suita z Carmen.

Artystów Cracow Duo – wiolonczelistę Jana Kalinowskiego i pianistę Marka Szlezera – połączyła edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę zespół przyjął ponad dziesięć lat temu. Od tego czasu muzycy występują na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy i Azji, zyskując uznanie publiczności oraz krytyków polskich i zagranicznych. Dowodem wysokiej oceny występów Cracow Duo są pozytywne recenzje w mediach (Program 2 Polskiego Radia, Slovenski Rozhlas, Radio Suddeutsche Rundfunk) oraz w czasopismach i portalach internetowych (Gramophone, ClassiqueInfo, Classical Music Review, Res Musica, American Record Guide, „Ruch Muzyczny”, „Twoja Muza”).


19 lutego 2016 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz Georgesa Bizeta.

Wystąpi Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Massimiliano Caldiego. W programie: 3 utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, II koncert na fortepian i orkiestrę Wojciecha Kilara oraz I symfonia C-dur Georgesa Bizeta. W kompozycji Kilara jako solistka zaprezentuje się Beata Bilińska – doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów. Od dwudziestu jeden lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą.


National Symphony Orchestra pod batutą jej dyrektora muzycznego, Christopha Eschenbacha, wystąpi po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej podczas koncertu, który odbędzie się 19 lutego 2016 roku o godz. 19.00.

Program rozpocznie Adagio na smyczki z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego. Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 Antonína Dvořáka, którego partię solową wykona znakomity niemiecki wiolonczelista, Daniel Müller-Schott. Na zakończenie jedna z najsłynniejszych orkiestr na świecie pod batutą legendarnego dyrygenta wykona VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Filharmonicy waszyngtońscy występują rocznie z około 150 koncertami, swoją muzyką uświetniają wiele uroczystości o znaczeniu międzynarodowym. Ponad osiemdziesięcioletnia tradycja i bogaty repertuar to nie jedyne walory tej orkiestry — zespół prowadzi także działalność na rzecz rozwoju szkolnictwa artystycznego w Stanach Zjednoczonych (przy John F. Kennedy Center for the Performing Arts).


20 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się prawykonanie utworu dla 11 wykonawców Torpore Artura Kroschela.

Wystąpi zespół Sepia Ensemble pod batutą Jana Wierzby. W programie znajdą się ponadto takie utwory jak: Gib uns lange Lachen im kurzen Sommer (2005) estońskiej kompozytorki Mari Vihmand oraz Ondas de Memória (2011) Portugalczyka Diogo Novo Carvalho.

Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W niedzielę 21 lutego 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostawiony zostanie spektakl Chopin włoskiego kompozytora Giacomo Oreficego. Kierownictwo muzyczne nad inscenizacją w reżyserii Laco Adamika objęła Ewa Michnik.

To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Fryderyka Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Jest to dzieło oparte w całości na utworach polskiego mistrza, nawiązujące do różnych wydarzeń z jego życia. Wystawiane było na początku XX wieku, między innymi w Mediolanie oraz Warszawie. Swoją premierę w Operze Wrocławskiej miało na progu Międzynarodowego Roku Chopina (2010), obchodzonego w 200. rocznicę urodzin polskiego kompozytora. Giacomo Orefice (1865-1922) uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej. Był pianistą i krytykiem muzycznym, a do jego uczniów należeli tak sławni muzycy jak Nino Rota czy Victor de Sabata.


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 21 lutego 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy. Solistą będzie węgierski flecista János Bálint.

W programie koncertu: Ignacy Feliks Dobrzyński – Uwertura op. 1, Aram Chaczaturian – Koncert fletowy, Antonín Dvořák – Symfonia nr 4 d-moll op.13. Solista wieczoru, János Bálint, to laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach. m.in. w Anconie, Lipsku oraz Markneukrichen. Ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną im. Ferenca Liszta w Budapeszcie. W latach 1981-1991 był solistą w Orkiestrze Symfonicznej Węgierskiego Radia i Telewizji. Obecnie jest profesorem fletu w Akademii Musicale w Imola we Włoszech oraz Musikhochschule Detmold w Niemczech. Dzięki jego inicjatywie powstał Instytut Dopplera w Budapeszcie. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Węgierskiej Letniej Akademii w Veszprém. Jako solista występował w wielu krajach Europy, w USA, Japonii, na Tajwanie, w Izraelu. Koncertował z czołowymi orkiestrami za granicą oraz z najlepszymi węgierskimi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi. Dotychczas wydano 24 płyty CD z nagraniami artysty. Ostatni album, nagrany wspólnie z wybitnym pianistą Zoltánem Kocsisem, ukazał się w ubiegłym roku.

Współpraca: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie. Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.
 


W niedzielę 21 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany Muzyka naszych korzeni – inspiracje ludowe.

Wystąpi Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, Quasars Ensemble pod dyrekcją Ivana Buffy oraz soliści: Michal Palko – fujara, Diana Buffa i Ivan Buffa – fortepian. W programie znajdą się kompozycje następujących twórców: Witold Lutosławski Preludia taneczne na 9 instrumentów, Jana Kmitova – Metamerie na fujarę i zespół instrumentalny, Ivan Buffa – Organismo, Bruno Mantovani – Si près, si loin (d'une fantaisie), Zygmunt Krauze Aus Aller Welt Stammende.

Koncert jest częścią projektu „Visegrad Music Reflections”: www.visegradfund.org  


W poniedziałek 22 lutego 2016 roku o godz. 19.00 Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z cyklu „Pięć spojrzeń na Chopina”.

Wystąpią pianiści: Piotr Bajak, Adam Goździewski, Hinako Namaizawa, Edwin Szwajkowski oraz Jakub Tuszyński

Bezpłatne bilety wstępu dostępne od 16 lutego w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


22 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się spotkanie poświęcone najsłynniejszemu budynkowi Europy roku 2015 – Filharmonii w Szczecinie. O tym jak powstawał, opowiedzą twórcy albumu 4dimensionHarmony.

Tysiąc ton szkła, metalu i betonu. Dwadzieścia pięć tysięcy żarówek. Ponad dwa tysiące dni budowy. Wszystko to przedstawia 4dimensionHarmony. W spotkaniu, które poprowadzi historyk i krytyk sztuki, Grzegorz Piątek, wezmą udział twórcy publikacji: fotograf Radek Kurzaj, autorka wstępu, architekt i redaktor naczelna magazynu „Architektura Murator” Ewa Porębska oraz dyrektor generalna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Dorota Serwa.

W ciągu dnia przypomina lodowy pałac. Nocą, dzięki podświetlonej fasadzie, wygląda niczym świecący lampion. Śnieżnobiała bryła o strzelistych wierzchołkach przyciąga uwagę każdego przechodnia. W 2015 roku pracownia Estudio Barozzi Veiga, która zaprojektowała nowy gmach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, została laureatem nagrody im. Miesa von der Rohe. Od tamtej pory budynek, nazywany architektoniczną ikoną Europy, jest najbardziej rozpoznawalnym obiektem z Polski.

Album 4dimensionHarmony to ponad 100 fotografii dokumentujących proces powstawania Filharmonii. Autor zdjęć, spędził na placu budowy trzy lata. Jego fotografie, uzupełnione komentarzami muzyków, pracowników i mieszkańców Szczecina, tworzą historię narodzin jednego z najbardziej charakterystycznych budynków w Europie.

Więcej


Opera Krakowska, na zaproszenie Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju, w dniu 22 lutego 2016 roku zaprezentuje w Pijalni Głównej spektakl zatytułowany Księga lasu.

Przedstawienie do muzyki Jana Hnatowicza wyreżyserował Wojciech Graniczewski, scenografię i kostiumy przygotowała Katarzyna Zbłowska, kierownictwo muzyczne sprawuje Paweł Szczepański

Księga lasu to teatralno-muzyczna baśń ciesząca się niesłabnącym zainteresowaniem widzów. Jej bohaterem jest Drwal Maciej, który pragnie uratować prastary las, a w jego licznych przygodach towarzyszą mu ostatni leśni mieszkańcy...

Wystąpią: Andrzej Biegun (Drwal Maciej), Karin Wiktor-Kałucka (Siostra Echo, Królowa Pszczół), Marta Abako i Joanna Rakoczy (Siostry Echo), Agnieszka Cząstka (Motyl), Michał Kutnik (Pająk), Kamila Mędrek-Żurek (Pszczoła-Strażniczka), Janusz Dębowski (Zaskroniec-Medyk) oraz Studio Baletowe i Zespół Instrumentalny Opery Krakowskiej pod dyrekcją Pawła Szczepańskiego.


Stowarzyszenie Smolna i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina zapraszają na 7. edycję festiwalu z okazji urodzin Fryderyka Chopina. „Koncerty Urodzinowe Chopina” odbywać się będą pomiędzy 22 lutego a 1 marca 2016 roku na dwóch scenach w Warszawie.

Dwie daty uważane za dzień urodzin kompozytora wyznaczają granice festiwalu, który potrwa 9 dni. Na Scenie Chopina w Centralnej Bibliotece Rolniczej (ul. Krakowskie Przedmieście 66) publiczność usłyszy najpiękniejsze utwory Chopina w wykonaniu znakomitych pianistów z Polski i zagranicy. Wystąpią: Szymon Nehring, Marta Andrushchak, Joanna Ławrynowicz, Marcin Zdunik, Aleksander Dębicz, Marek Bracha, Michael Cheung, Adam Mikołaj Goździewski, Eri Yamamoto oraz Karol Radziwonowicz. Tradycyjnie, wspomniane koncerty poprzedzone będą występami najmłodszych wykonawców oraz minikoncertami młodzieży.

Na Scenie Światowej (ul. Nowy Świat 63), w festiwalowej kawiarnii organizatorów, urodzinowe wieczory upływać będą w jazzowej atmosferze – z towarzyszeniem muzyki, tańca i innych form artystycznej ekspresji. 29 lutego 2016 roku dodatkowo odbędzie się koncert PAN Chopin – salon muzyczny w Pałacu Staszica w wykonaniu wiolonczelistki Anny Wróbel z towarzyszeniem pianisty Piotra Szymanowicza. W programie, poza kompozycjami Chopina, znajdą się utwory Marii Szymanowskiej, Michała Kleofasa Ogińskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Maurycego Karasowskiego oraz Emanuela Kanii.

Więcej informacji – na stronie: www.chopin.smolna.org  


We wtorek 23 lutego 2016 roku o godz. 18.30 w sali kameralnej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert zatytułowany Wirtuozowska fantazja, podczas którego wystąpi Katarzyna Budnik-Gałązka (skrzypce, altówka) oraz Zuzanna Elster (harfa).

Katarzyna Budnik-Gałązka jest artystą – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie artystycznym 2015/2016. Podczas najbliższego koncertu zaprezentuje się w kameralnym gronie, wykonując utwory znanych kompozytorów w opracowaniu na harfę i altówkę. W jednym wypadku – zamieni ten instrument na skrzypce. Artystka bowiem posiada dyplom ukończenia Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zarówno w klasie altówki, jak i skrzypiec. To doskonała okazja, by porównać oba instrumenty w zakresie dźwięku i nie mniej interesująca, by usłyszeć altówkę w zestawieniu z harfą, na której grać będzie znakomita kameralistka, doktor sztuk muzycznych, Zuzanna Elster.

W programie znajdą się kompozycje następujących twórców: Arnold Bax – Fantasy Sonata na harfę i altówkę; Piotr Moss Solo VI na altówkę; Camille Saint-Saëns – Fantazja na skrzypce i harfę op. 124; Krzysztof Penderecki Cadenza na altówkę solo; Manuel de Falla – 4 pieśni z cyklu Siedmiu pieśni na altówkę i harfę: El pano moruno, Asturiana, Nana, Polo; Niccolo Paganini – Sonata per la Grand` Viola w opracowaniu na altówkę i harfę.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.