Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wspólnym występem z wybitną skrzypaczką Kają DanczowskąOrkiestra Akademii Beethovenowskiej zainauguruje 7. edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka...”. Koncert odbędzie się 23 lutego 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej.

Zabrzmi Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki, Koncert skrzypcowy Henryka Jana Botora oraz IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej poprowadzi Stanisław Krawczyński.

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.


23 lutego 2016 roku o godzinie 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmi muzyka fortepianowa Stefana Kisielewskiego w wykonaniu Magdaleny Lisak. Będzie to drugi koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”.

Bohaterem wieczoru będzie Kisiel-kompozytor. Cięty publicysta, błyskotliwy literat, komentator i uczestnik życia politycznego Stefan Kisielewski uważał się przede wszystkim za kompozytora i pisarza. Ukończył trzy wydziały Konserwatorium Muzycznego, a w jego dorobku znajduje się około sto utworów. Podczas koncertu zabrzmią młodzieńcze kompozycje fortepianowe z czasów okupacji oraz lat 50. W programie m.in. Danse vive z 1939 roku – utwór, którego zapis nutowy spłonął w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie odtworzył go z pamięci pianista Lech Miklaszewski, dla którego Kisiel napisał tę kompozycję. W czasie okupacji powstały Preludium i fuga, Toccata oraz Serenada, a pierwsza połowa lat 50. to m.in. Capriccio Rustico oraz Suita.

Utwory Stefana Kisielewskiego wykona Magdalena Lisak – pianistka, specjalistka w odczytywaniu fortepianowych utworów kompozytora. Artystka dziś związana z Akademią Muzyczną w Katowicach jest laureatką XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Nagrała jedną z najlepszych płyt monograficznych Kisiela.

Podczas koncertu, dzięki radiowym archiwaliom, publiczność usłyszy też głos samego Kisiela, a gościem specjalnym wieczoru będzie syn kompozytora – Jerzy Kisielewski, który opowie o miłości ojca do „czarnego pudła” i Warszawy. Spotkanie poprowadzi Barbara Schabowska, dziennikarka radiowej Dwójki.

„Muzyka pod Liberatorem” to cykl koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, podczas których prezentowana jest twórczość kompozytorów związanych z Warszawą. Organizatorami są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program 2 Polskiego Radia.

Wstęp wolny.


24 lutego 2016 roku na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie spektakl Kwartet Ronalda Harwooda, który miał swoją premierę w październiku ubiegłego roku. Jest to pierwsza w historii teatru inscenizacja realizowana przez śpiewaków operowych – główne role grają cztery wielkie gwiazdy opery, po latach spotykające się w domu spokojnej starości.

Z okazji urodzin Giuseppe Verdiego dyrekcja placówki proponuje bohaterom występ w ich popisowym kwartecie z Rigoletta. Wrocławska inscenizacja, przygotowana przez Zbigniewa Lesienia, skupia się właśnie na tym fragmencie. Kwartet przeznaczony jest dla wielkich osobowości sceny. I taka jest też obsada spektaklu w Operze Wrocławskiej. W roli Jean Horton, wcielającej się w postać Gildy, wystąpi Jolanta Żmurko (sopran), w roli Cecily Robson jako Magdaleny – Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (mezzosopran), rolę Reginalda Pageta jako Książę Mantui będzie kreował Tomasz Janczak (tenor), natomiast w roli Wilfreda Bonda, wcielającego się w postać Rigoletta, publiczność zobaczy Bogusława Szynalskiego (baryton).


W środę 24 lutego 2016 roku godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert symfoniczny z cyklu „Środa na Okólniku”, podczas którego prawykonany zostanie Koncert podwójny na skrzypce, akordeon i orkiestrę Marcina Błażewicza.

Wystąi Orkiestra Symfoniczna UMFC pod batutą Wojciecha Rodka oraz soliści: Karolina Mikołajczyk (skrzypce) oraz Iwo Jedynecki (akordeon). W programie, oprócz nowej kompozycji M. Błażewicza, zabrzmi Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła Mikołaja Glinki oraz Symfonia fantanstyczna op. 14 Hectora Berlioza.

Zamówienie i prawykonanie Koncertu podwójnego na skrzypce, akordeon i orkiestrę Marcina Błażewicza zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu – „Kolekcje“ – priorytet „Zamówienia kompozytorskie“ realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Współorganizatorem prawykonania jest Stowarzyszenie Akordeonistów Polskich.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 18 lutego 2016 roku: w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.


Kolejny koncert z cyklu „Music +”, który organizowany jest przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18), odbędzie się w środę 24 lutego 2016 roku o godz. 19.00. Wystąpią uczniowie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

Wśród wykonywanych utworów znajdą się m.in.: Etiuda – Obraz g-moll op.33 Siergieja Rachmaninowa, Recitativo i Scherzo-Caprice na skrzypce solo op. 6 Fritza Kreislera, Allegro Barbaro Beli Bartóka oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 cz. I Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 


Więcej


Rektor i Senat Akademii Muzycznej w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na uroczyste posiedzenie Senatu z okazji Święta Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nadania godności Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej w Krakowie Profesor Kai Danczowskiej. Uroczystość odbędzie się 25 lutego 2016 roku o godz. 12.00 w Auli "Florianka" przy ul. Basztowej. 8.

Jednocześnie organizatorzy zapraszają na koncert dedykowany znakomitej skrzypaczce, który odbędzie się 28 lutego o godzinie 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej, w której oprócz studentów zasiądą również profesorowie uczelni, poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Kotla. Solistką koncertu będzie gruzińska skrzypaczka Liana Isakadze. W programie znajdzie się wielka symfonika europejska w postaci dzieł Cesara Francka, Sergiusza Prokofiewa i Dymitra Szostakowicza. Będzie to niewątpliwie muzyczne święto Krakowa, zważywszy na okoliczności koncertu, jego program oraz całą plejadę wybitnych krakowskich instrumentalistów, którzy wraz z muzyczną młodzieżą zasiądą przy orkiestrowych pulpitach.

Bilety do nabycia przed koncertem. Studenci i uczniowie – wstęp wolny za okazaniem legitymacji.


W czwartek 25 lutego 2016 roku o godz.19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się Mistrzowski Recital Fortepianowy w wykonaniu Anny Miernik. W programie znajdą się m.in. utwory Chopina, Nowowiejskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego oraz Tansmana.

Anna Miernik należy do grona szczególnie wyróżniających się polskich artystów młodego pokolenia. Jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, podczas których pracowała z wybitnymi pedagogami o międzynarodowej sławie, takimi jak Paul Badura-Skoda czy prof. Dina Yoffe – laureatka Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 1975 roku.

Pianistka występowała w osiemnastu krajach zlokalizowanych na czterech kontynentach. Jest laureatką licznych nagród międzynarodowych i krajowych. Koncertowała jako solistka i kameralistka w takich ośrodkach jak: Ottawa, Calgary (Kanada), Orchard Lake (USA), Canberra, Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth (Australia), Wellington (Nowa Zelandia), Tbilisi (Gruzja), Erywań (Armenia), Ałmaty (Kazachstan), Ochryda (Macedonia), Tel-Awiw (Izrael).

Artystka dużo uwagi poświęca promocji polskiej muzyki oraz rodzimej kultury poza granicami kraju. W jej repertuarze znajdują się utwory ponad 20 polskich kompozytorów, których dzieła regularnie włącza do programów swoich koncertów. Wykonuje kompozycje reprezentujące różne epoki, gatunki i style. Fascynuje ją również muzyka najnowsza oraz możliwość zaprezentowania i zainspirowania publiczności dziełami, których nigdy wcześniej nie mieli okazji usłyszeć. Zrealizowała kilka prawykonań, wśród których znalazły się także utwory dedykowane jej samej przez twórców.

W pierwszej części mistrzowskiego recitalu fortepianowego pianistka wykona dzieła takich kompozytorów jak: Aleksander Tansman – Sonatina Transatlantycka, Fryderyk Chopin – Nokturny op. 9 (nr 1 b-moll; nr 2 Es-dur; nr 3 H-dur) i Ballada g- moll op. 23, Feliks Nowowiejski – Borowiak. W drugiej części zabrzmi natomiast: Aleksander Skriabin – II Sonata gis-moll op. 19 („Sonata -fantazja”), Karol Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3, Ignacy Jan Paderewski – Caprice -Valse op. 10 nr 5 oraz Fryderyk Chopin – Scherzo b-moll op. 31.


W piątek 26 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert zatytułowany Maestro Jerzy Maksymiuk: Pod Mistrzowską Batutą.

Jerzy Maksymiuk – historia polskiej i światowej dyrygentury, wulkan ekspresji i wielka osobowość artystyczna – wystąpi w Filharmonii Gorzowskiej aż w trzech rolach: mistrza batuty, solisty oraz kompozytora. Z dorobku znakomitego twórcy, który muzykę (m.in. symfoniczną, kameralną i filmową) komponuje nieprzerwanie w ciągu całej swojej artystycznej drogi, publiczność usłyszy utwór Liście gdzieniegdzie spadające na orkiestrę kameralną z fortepianiem. W symfonicznej części koncertu Maestro zaprezentuje dwa dzieła: klasycznie piękną i legendarną, ze względu na rekordowo krótki czas powstania, Symfonię C-dur KV 425 „Linzką” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz słynną II Symfonię Jeana Sibeliusa, którą twórca Finlandii wkroczył na całkiem nowe szlaki w dziejach światowej symfoniki. W pierwszym utworze Jerzy Maksymiuk wykona również partię solową fortepianu.


W piątek 26 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej na Ołowiance Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się nadzwyczajny recital fortepianowy. Koncert zatytułowany Wielki powrót Mistrza uświetni występ czeskiego pianisty i wirtuoza Jozefa Bulvy.

Nestor europejskich krytyków muzycznych Joachim Kaiser powiedział, że w wykonaniu Josefa Bulvy arcydzieła nabierają nowych barw. Ku uciesze europejskiej publiczności, dzięki sile woli i żelaznej dyscyplinie artyście udało się powrócić na scenę muzyczną po dramatycznym wypadku w 1996 roku, w którym uszkodził sobie lewą dłoń. Podczas gdańskiego recitalu wykona jedne z najpiękniejszych sonat fortepianowych w historii muzyki. W programie znajdą się: I Sonata quasi una Fantasia op. 27 i Sonata f-moll op. 57 Ludwiga van Beethovena, Sonata B-dur KV 570 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Sonata b-moll op. 35 Fryderyka Chopina.

Więcej


Lalki ożywiane rękami animatorów i głosami znakomitych solistów operowych. Warszawska Opera Kameralna wznawia jeden z najbardziej unikatowych projektów teatralnych. Premierowy spektakl Sceny Marionetek odbędzie się 26 lutego 2016 roku.

Scena w jednym z najpiękniejszych miejsc w Warszawie, Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Zawieszone na trzymetrowych niciach, kierowane niewidzialną ręką, blisko metrowe marionetki. Operowa muzyka wykonywana przez solistów Warszawskiej Opery Kameralnej oraz muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego. Tak będzie wyglądała premiera La serva padrona (Służąca panią) Giovanniego Battisty Pergolesiego, otwierająca nowy sezon na Scenie Marionetek.

Dzieło G.B. Pergolesiego, jednego z największych przedstawicieli włoskiej opery buffa, to typowa pełna uroku opera komiczna o nieskomplikowanej fabule, z uroczą muzyką pełną elegancji, dowcipu i prostoty. Przeznaczona jest dla dwojga wokalistów, mima i małego zespołu instrumentalnego. Tradycja operowego teatru marionetek sięga XVIII wieku. „W Europie jest obecnie zaledwie kilka takich ośrodków. Obok Mediolanu, Pragi i Salzburga, Warszawa jako pierwsza w Polsce wraca do tradycji opery lalkowej” – mówi reżyser Lesław Piecka, specjalista w dziedzinie animacji i konstrukcji lalki niciowej.

Na potrzeby projektu wybudowano specjalną scenę w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii. Marionetki zostały wykonane przez wybitnych polskich artystów-lalkarzy. Akcja poprowadzona zostanie na tle bogatej scenografii. Głosu marionetkom użyczą znakomici soliści Warszawskiej Opery Kameralnej – Marta Boberska oraz Sławomir Jurczak. Kolejne spektakle odbędą się 26, 27 i 28 lutego 2016 roku.

Premiera spektaklu Sceny Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się w ramach cyklu Barok w Teatrze Królewskim, którego celem jest prezentowanie największych dzieł epoki baroku. Oprócz teatru marionetek widzowie zobaczą w najbliższych miesiącach dwa spektakle baletowo-pantomimiczne: Balet o kawie oraz Balette de la Musique. Wszystkie przedstawienia odbędą się na scenie Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii.

Więcej informacji – na stroniewww.operakameralna.pl

Więcej


26 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu w cyklu „Pianiści u Paderewskiego” odbędzie się Wieczór Brahmsowski, podczas którego prawykonana zostanie Elegia na altówkę solo Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Premierowego wykonania utworu dokona prof. Stefan Kamasa. W programie znajdą się ponadto trzy kompozycje Johannesa Brahmsa: I Sonata altówkowa f-moll op.120 nr 1, II Sonata altówkowa Es- dur op.120 nr 2 oraz 2 pieśni na alt, altówkę i fortepian op. 91 w transkrypcji na 2 altówki autorstwa S. Kamasy, któremu towarzyszyć będzie Ewa Guzowska. Przy fortepianie zasiądzie Małgorzata Sajna-Mataczyńska.


Pomiędzy 26 lutego a 11 marca 2016 roku w Filharmonii Lubelskiej oraz Muzeum Lubelskim odbędzie się sześć koncertów symfonicznych i kameralnych w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich.

Festiwal zainauguruje wykonanie Symfonii D-dur Józefa Wieniawskiego oraz I Koncertu fortepianowego d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej po dyrekcją Jakuba Chrenowicza towarzyszyć będzie pianista Tomasz Ritter. Koncert odbędzie się w piątek 26 lutego o godz. 19.00. Dwa dni później publiczność będzie miała okazję zapoznać się z twórczością pieśniową Józefa Wieniawskiego, którą zaprezentuje Małgorzata Rodek (sopran) oraz Jakub Gąska (tenor) z towarzyszeniem Kamila Turczyna przy fortepianie. Koncert odbędzie się 28 lutego o godz. 18.00 w Galerii Malarstwa Polskiego i Obcego Muzeum Lubelskie (ul. Zamkowa 9).

5 marca o godz. 18.00 Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Jan Miłosz-Zarzycki, a jako solista wystąpi skrzypek Jakub Jakowicz. W programie znajdą się: Uwertura a-moll Antoniego Stolpe, I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego oraz V Symfonia g-moll op. 107 Antona Rubinsteina. Dzień później o godz. 17.00 w Muzeum Lubelskim odbędzie się recital skrzypcowy Janusza Wawrowskiego, któremu towarzyszyć będzie pianista Grzegorz Skrobiński. Na program wieczoru złożą się sonaty skrzypcowe Ignacego Jana Paderewskiego i Claude’a Debussy’ego oraz miniatury Pabla Sarasatego i Henryka Wieniawskiego.

Kolejnym wydarzeniem w ramach Festiwalu będzie Nadzwyczajny Recital Fortepianowy Charlesa Richarda-Hamelina, laureata II Nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. 7 marca o godz. 19.00 kanadyjski pianista zaprezentuje w Filharmonii Lubelskiej takie kompozycjeFryderyka Chopina jak: Nokturn H-dur op. 62 nr 1, Ballada As-dur op. 47, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Introdukcja i Rondo op. 16, 4 Mazurki op. 33 oraz Sonata h-moll op. 58. W piątek 11 marca o godz. 19.00 Festiwal zakończy koncert symfoniczny, w programie którego znajdzie się Koncert fortepianowy Josefa Myslivečka oraz Koncert fortepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu znakomitej brytyjskiej pianistki Clare Hammond. Ponadto Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego wykona Symfonię c-moll Franciszka Mireckiego.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonialubelska.pl  


W piątek 26 lutego 2016 roku o godzinie 19.00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach odbędzie się uroczysty wieczór artystyczny dedykowany wybitnemu polskiemu grafikowi i malarzowi – Józefowi Wilkoniowi w rocznicę urodzin.

Dla czcigodnego jubilata wystąpią Janusz Olejniczak i Paulina Sokołowska, w wykonaniu których publiczność usłyszy koncert zatytułowany Polska Muzyka Odnaleziona. Artyści zaprezentują utwory znakomitych polskich kompozytorów, takich jak: Emil Młynarski, Maurycy Moszkowski, Adam Wroński oraz Henryk Wieniawski. Gospodarzem wieczoru będzie Jerzy Kisielewski.

W ramach wydarzenia odbędzie się również otwarcie wystawy prezentującej ilustracje Józefa Wilkonia do nowego wydania Pana Tadeusza Adama Mickiewicza oraz prezentacja wydawnictwa, które będzie można zakupić w promocyjnej cenie wraz z autografem bohatera wieczoru. Fragmenty Pana Tadeusza wyrecytuje Andrzej Seweryn.


Światowa premiera koncertu fortepianowego Josefa Myslivečka odbędzie się 26 lutego 2016 o godz. 19.30 w sali koncertowej Filharmonii Kaliskej. Podczas koncertu zatytułowanego 150 lat historii przemysłu muzycznego w Kaliszu wystąpi brytyjska pianistka Clare Hammond, znana kaliskiej publiczności z koncertów z okazji 40-lecia Filharmonii Kaliskiej w 2014 roku.

Określany mianem „boski Czech” (il divine boemo), Josef Mysliveček był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Prowadził życie skandaliczne, które nawet czasami szokowało samego Wolfganga Amadeusa. Odnosił wielkie sukcesy, zarówno jako kompozytor operowy jak i symfoniczny, a jego kariera była w pełnym rozkwicie, kiedy po raz pierwszy spotkał Mozarta w Bolonii w 1770 roku. Napisał dwa koncerty fortepianowe, z których pierwszy nie był nigdy publikowany i prawdopodobnie nie był wykonany od czasów kompozytora.

Na podstawie rękopisu przechowywanego w Paryżu Clare Hammond przygotowała własne wydanie dzieła. Artystka wykona I Koncert fortepianowy B-dur po raz pierwszy podczas swoich koncertów w Polsce na przełomie lutego i marca 2016 roku. Trasę zapoczątkuje koncert w Kaliszu. W jego programie znajdzie się także: Koncert fortepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Symfonia C-dur Georgesa Bizeta. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Paweł Przytocki.

W centrum zainteresowań Clare Hammond znajduje się także muzyka polska – obok kompozycji Andrzeja i Roxanny Panufnik (wydanych w 2014 roku na płycie CD) ma w swoim repertuarze dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutoławskiego, Zygmunta Krauzego i Marty Ptaszyńskiej.


26 oraz 27 lutego 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara w wykonaniu Beaty Bilińskiej. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maltański dyrygent Brian Schembri.

Impulsem do powstania II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara stała się prawdopodobnie refleksja kompozytora nad tragicznym wydarzeniem, jakim była katastrofa polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku w kwietniu 2010 roku. Oprócz kompozycji polskiego twórcy w repertuarze wieczoru znajdą się utwory inspirowane światem legend oraz klechd ludowych: fantazja orkiestrowa Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego, Łabędź z Tuoneli Jeana Sibeliusa oraz Symfonia Nowej Idei Charlesa Camilleriego.

Koncert poprowadzi Brian Schembri – dyrektor muzyczny Maltańskiego Teatru Narodowego oraz dyrektor artystycznego i pierwszy dyrygent Orkiestry Filharmonii Maltańskiej. Solistką wieczorów będzie natomiast Beata Bilińska – prawykonawczyni II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (14 października 2011 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka), który wykonywała jeszcze wielokrotnie w kraju i za granicą w 2012 roku, z okazji 80-rocznicy urodzin kompozytora.


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 28 lutego 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią utowry Krenza, Czajkowskiego oraz Griega. 

Polską Orkiestrę Radiową pokieruje Michał Dworzyński. Solistą wieczoru będzie łódzki wiolonczelista Tomasz Daroch. W programie znajdą się: Serenada klasyczna Jana Krenza, obchodzącego w tym roku 90. urodziny, Wariacje na temat rococo op.33 Piotra Czajkowskiego oraz Tańce symfoniczne op.64 Edvarda Griega.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


W niedzielę 28 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w sali ks. Bogusława X w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie odbędzie się pierwszy z koncert z cyklu BNO+, podczas którego wraz z Baltic Neopolis Orchestra wystąpi francuski pianista Pierre-Laurent Boucharlat.

Baltic Neopolis Orchestra, laureat Fryderyka 2015 w kategorii album roku: muzyka kameralna, jest orkiestrą kameralną, powstałą w 2008 roku z inicjatywy młodych szczecińskich artystów. Podczas zaplanowanego Koncertu Chopinowskiego, wraz ze wspomnianym solistą zaprezentuje Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Całość zainauguruje natomiast wykonanie Symfonii na smyczki nr 1 C-dur Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

BNO+ to nowy cykl koncertowy Baltic Neopolis Orchestra, w ramach którego w bieżącym roku zaplanowano cztery wyjątkowe wydarzenia. Na każde z nich zaproszony zostanie wybitny solista. Prócz oczywistej wartości artystycznej, cykl niesie ze sobą przesłanie edukacyjne. Każdy utwór wzbogaci bowiem opowieść muzyczna oraz ciekawostki z historii muzyki klasycznej. Odnowione przestrzenie sali księcia Bogusława X dodatkowo wzmocnią przekaz skierowany do odbiorców dzięki świetnej akustyce oraz możliwości bliskiego i komfortowego obcowania z dźwiękiem.

Pierre-Laurent Boucharlat wystąpił z orkiestrą po raz pierwszy w wieku 13 lat. Jest laureatem licznych konkursów, koncertuje we Francji, Europie, a także w krajach Ameryki Północnej. Pianista występuje zarówno jako solista z orkiestrą, jak również w roli kameralisty. Współdzielił scenę z takimi sławami jak Pascal Amoyel, Philippe Bernold, Emmanuelle Bertrand, David Bizmutu, Nicolas Dautricourt, Florent Héau czy Hugo Ticciati. W jego dyskografii znajdziemy między innymi płyty poświęcone Beethovenowi, Schumannowi czy Lisztowi.

Pozostałe koncerty z cyklu odbędą się: 8 maja (BNO + Salvador Navarro – waltornia), 18 września (BNO+ Vivi Vassileva – perkusja) oraz 2 października 2016 roku (BNO + Marcelo Nisinman – bandoneon).


29 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskim kinie Praha (ul. Jagiellońska 26) odbędzie się polska premiera filmu W poszukiwaniu Chopina (In search of Chopin) z udziałem reżysera – dokumenatlisty Phila Grabsky’ego. Kolejne pokazy odbędą się we Wrocławiu, Częstochowie, Gliwicach, Katowicach oraz Krakowie.

Mający polskie korzenie Brytyjczyk Phil Grabsky cztery lata spędził w podróży, dążąc do prawdy o życiu Chopina, współtwórcy europejskiego romantyzmu, autora blisko 240 utworów, z których znakomitą część natchnął on duchem polskiej muzyki ludowej. Grób kompozytora w Paryżu pozostaje miejscem pielgrzymek nie tylko melomanów, a jego muzyka nadal wypełnia sale koncertowe świata. Kim był człowiek, którego przerażały publiczne występy, który wyjechał ze swej ojczyzny do Paryża i nie dane mu było powrócić? Kim był ten, który rzadko koncertował, a pomimo złego stanu zdrowia skomponował tak potężne i głębokie dzieła? Kim był wreszcie wirtuoz fortepianu, który wyniósł ten instrument na najwyższy piedestał?

W filmie odpowiedzi postarają się udzielić tak wybitni muzycy, jak Lars Vogt, Daniel Barenboim, Ronald Brautigam czy Kevin Kenner. Na ekranie zobaczymy i usłyszymy także wspaniałego polskiego pianistę Janusza Olejniczaka oraz Orkiestrę XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena. Usłyszymy także wypowiedzi jednego z najwybitniejszych historyków muzyki – Jeremy’ego Siepmanna. Narratorką filmu jest gwiazda sceny i ekranu Juliet Stevenson, a fragmenty listów Chopina czyta David Dawson.

Film powstał równocześnie z nagraniem DVD wszystkich dzieł Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wykonaniu Nelsona Goernera, Kevina Kennera, Janusza Olejniczaka i Orkiestry XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena. Poprzednie filmy Grabsky’ego z cyklu „In search of…”, poświęcone Mozartowi, Haydnowi i Beethovenowi, biły rekordy kasowe w Australii, Nowej Zelandii i USA, otrzymując znakomite recenzje.

Film powstał dzięki współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, a jego istotna część została zrealizowana podczas koncertów organizowanych przez NIFC w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i Jego Europa”. Nieocenioną pomoc w realizacji i promocji filmu okazało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a także Polish Cultural Institute w Londynie. Patronem pokazów filmu w Polsce jest British Council Polska, a także redakcje TVP Kultura oraz RMF Classic.

Zobacz zwiastun filmu: www.youtube.com/watch?v=7oDABlIg9ZE

Więcej informacji  – na stronie: www.new.nazywowkinach.pl/chopin/in-search-of-chopin