TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego Warszawa, ul. Modzelewskiego 59 17 maja – 9 czerwca 2016
Koncert pierwszy, 17 maja 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Olga Pasiecznik - sopran Maciej Piszek - fortepian Sinfonia Varsovia Szymon Bywalec - dyrygent
Program: Joseph HAYDN - Symfonia f-moll „La Passione” Hob. I/49 Paweł SZYMAŃSKI - Koncert fortepianowy Wolfgang Amadeus MOZART - Arie koncertowe: Nehmt meinen Dank KV 383, Ch’io mi scordi di te? KV 505, Vado, ma dove? KV 583 Paweł MYKIETYN - Hommage à Oskar Dawicki
Prezentujemy ikonę polskiej wokalistyki, Olgę Pasiecznik, kreującą nieczęsto słyszane publicznie koncertowe Arie największego bodaj wybryku muzycznej natury, jakim był Wolfgang Amadeusz Mozart. Obok niego i jego jedynego współczesnego mu autorytetu, Józefa Haydna, zabrzmi muzyka dwóch kolejnych ikon polskiej sztuki współczesnej: Pawła Szymańskiego (w nowej interpretacji Macieja Piszka) i Pawła Mykietyna. Tego drugiego – prawykonanie warszawskie. Całość firmuje Szymon Bywalec i tyleż legendarna, co stołeczna Sinfonia Varsovia.
Koncert drugi, 23 maja 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Zespół Teatru Cinema Chór „Camerata Silesia” Anna Szostak - dyrygent Krzysztof Jaguszewski, Roman Gawlik, Arkadiusz Kuc - perkusja
Program: Paweł SZYMAŃSKI - Phylakterion
Zjawiskowy Teatr Cinema z Michałowic pod Jelenią Górą zaprezentuje jeden ze swoich najwybitniejszych spektakli: „Rewię ognia”. A potem jedyna w swoim rodzaju, wyrosła z wielkich śląskich tradycji chóralnych Camerata Silesia. Fenomen artystyczny, któremu w muzyce Pawła Szymańskiego na imię „Phylakterion”, dla niektórych z nas stanowi intrygującą osobliwość i okazję do eksploracji obszarów w naszej duchowości zdecydowanie dziewiczych. Jakie pytanie sprowokowało odpowiedź, którą jest zestawienie tych dwóch wydarzeń...
Koncert trzeci, 24 maja 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Grażyna Zbijowska - flet Aleksandra Kwiatkowska - skrzypce Igor Kabalewski - altówka Piotr Hausenplas - wiolonczela Igor Szeligowski - waltornia Maciej Grzybowski - fortepian
Program: Ferdinand RIES - Kwartet fletowy e-moll op. 145 nr 2 Johannes BRAHMS - Trio waltorniowe Es-dur op. 40 Albert ROUSSEL - Joueurs de flute op. 27 Witold LUTOSŁAWSKI - Subito Andrzej PANUFNIK - Trio fortepianowe
Kameralność muzycznych wyznań? Monologi estradowych zwierzeń? Intymne dialogi? A jak korespondują ze sobą utwory, które dzieli czas? Czy rzeczywiście to czas - dzieli? A może bezdroża naszych prób dogmatyzowania własnej duchowości, imaginacji, potrzeb; może to one zaślepiają nas na wciąż rodzące się, eksplodujące, manifestujące się Nowe. Nowe asocjacje, zaskakujące parantele, frapujące oddziaływania. Na przekór bezradności teoretyzujących nauk.
Koncert czwarty, 31 maja 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Martyna Zakrzewska - fortepian Aleksandra Świgut - fortepian Aleksander Wnuk - perkusja Bartosz Sałdan - perkusja
Program: Kazimierz SEROCKI - Fantasmagoria Béla BARTÓK - Sonata na dwa fortepiany i perkusję George CRUMB - Macrocosmos III
Perkusja, perkusja. I fortepian. Czyli perkusja. Fenomenalny i uparcie zapominany Kazimierz Serocki, klasyka bartókowskiej ekspresji i makro-dzieło Amerykanina George'a Crumba. W klawiatury uderzają dwie młode, niespokojne, krążące po eurolandzie dziewczyny, uparte w poszukiwaniu swego. Dwie charyzmatyczne osobowości, które dobrały sobie godnych siebie partnerów, zapraszają na ostre muzyczne graffiti
Koncert piąty, 2 czerwca 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Julian Paprocki - klarnet Maciej Grzybowski - fortepian Meccore String Quartet
Program: Robert SCHUMANN - Fantasiestücke op. 73 Johannes BRAHMS - Kwintet klarnetowy h-moll op. 115 Anton WEBERN - Sześć bagatel op. 9 Johannes BRAHMS - Intermezzo e-moll op. 116 nr 5, Kwintet fortepianowy f-moll op. 34
Niepokojący swym klasycyzowaniem Brahms. Bają, że urodził się za późno. Czy rzeczywiście taki zdaje się w kontekście mentora swych lat młodzieńczych – Roberta Schumanna? Czy rzeczywiście taki zapatrzony w przeszłość jawi się w sprowokowanym dialogu z Antonem Webernem? Niespecjalnie zajęty unoszeniem się na fali nowinek Bach (pozdrowienia dla wybornego kapitana żeglugi – Jerzego Fryderyka H.) postawił pomnik czasom mu przeszłym. I co? Stał się – jak pewnie nadal chciałby nieodżałowany Andrzej Chłopecki – centralnym placem zachodniej sztuki muzycznej. Pochodnią rozświetlającą stulecia po nim. A i spóźniony (na co?) Brahms do dziś umie zarezonować wcale współcześnie.
Koncert szósty, 3 czerwca 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Jan Krzysztof Broja - fortepian
Program: Claude DEBUSSY - 8 Preludiów z II tomu Johann Sebastian BACH - V Partita G-dur BWV 829 Ludwig van BEETHOVEN - Sonata E-dur op. 109, Sonata As-dur op. 110
Oddajemy głos osobowości, która - jak rzadko która - posiada swój własny odrębny. Jan Krzysztof Broja. Świat emocji uczciwie zsubiektywizowany. Uczciwie, tzn. wiernie wobec choćby nonkonformistycznego siebie i wymagającego od siebie, ale unikając jałowych poboczy hałaśliwie dojutrkowego popu. Pośród dzisiejszego jakże częstego pozornego harmidru faktycznej ciszy Broja komunikuje bardzo treściwie. On po prostu hojnym gestem pięknie monologuje. Warto podsłuchać!
Koncert siódmy, 6 czerwca 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Małgorzata Sarbak - klawesyn
Program: Johann Sebastian BACH - VI Partita e-moll BWV 830, Les Poiriersen Pologne ou une Suite de Pièces Sentimentales de Clavecin fait par Mr Szymański Paweł SZYMAŃSKI - Through the Looking Glass… III
Kolejny recital. I jak w poprzednim: Bach. Tam na fortepianie, tu na klawesynie. Zarzewie konfliktu? Życzymy dobrego apetytu na tę artystyczną zabawę. Bach będzie górą i tak. (Choćby wypukiwano go na właściwie temperowanych butelkach.) I niech nam zawsze górą będzie. Powyżej naszych przyziemnych sporów doktrynalnych o lancety, skalpele i inne instrumenty. Wspaniała osobowość klawesynu – Małgosia Sarbak. Starego Bacha zestawia z dojrzałym Szymańskim. Który lubuje się też w przywdziewaniu peruk. Choć jakże odkrywczo mu i bez nich. Jakże przenikliwie.
Koncert ósmy, 7 czerwca 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Olga Pasiecznik - sopran Natalia Pasiecznik - fortepian Jakub Jakowicz - skrzypce Krzysztof Chorzelski - altówka Marcin Sieniawski - wiolonczela
Program: Wolfgang Amadeus MOZART - Ridente la calma KV 152, Un motodi gioia KV 579, Oiseaux, si tous les ans KV 307, Dans un boissolitaire KV 308, Als Luise die Briefeihres ungetreuen Liebhabersverbrannte KV 520, Sei du mein Trost KV 391, Das Veilchen KV 476, Der Zauberer KV 472, Abendempfindung an Laura KV 523 Mykoła ŁYSENKO - Wiśniowy ogród przy chatce (sł. Taras Szewczenko), Ajstry (sł. Ołeksandr Ołeś) Wiktor KOSENKO - Oni stali milcząc op. 7 nr 2 (sł. Wiktor Strażew), Smutny jestem op. 7 nr 9 (sł. Michał Lermontow) Valentyn SILVESTROV - Pięć pieśni do słów Iwana Franki: Twoje oczy, Oj, ty dziewczyno, Rozwiejcie się z wiatrem, Sypie śnieg, I choć nie będziesz kwitnąć kwiatem Wolfgang Amadeus MOZART - Divertimento Es-dur KV 563
Znów ten Mozart. Perły jego cudownych Pieśni, po których ukraińskie Pieśni, romantyczne, ale i te z wieku XXI zaprezentują siostry Pasiecznikówny. Odważny zestaw. Ale siostry mylić się nie zwykły. Ich artystyczne wybory zadziwiały nas nieraz. A potem znów ten Mozart. Jakże rzadko słyszane, monumentalne, choć instrumentalnie oszczędne, genialne kameralne dzieło dożywotniego genialnego dziecka, które dzieckiem nie było nigdy. To Divertimento to „samotna wyspa na morzu ludzkich wzruszeń”. Jakub Jakowicz („każde słowo zbędne”), Krzysztof Chorzelski (koncertujący dwa wieczory dalej), Marcin Sieniawski (podpora hanowerskiego Kwartetu im. Szymanowskiego – dusza i serce idące w zawody z intelektem i artyzmem próby wielkiej).
Koncert dziewiąty, 8 czerwca 2016, godz. 19:00. Trampolina młodych
Wykonawcy: Aleksandra Płaczek - fortepian Monika Łopuszyńska - sopran Krystyna Raczyńska - fortepian Jagoda Stanicka - fortepian
Szymanowski Piano Trio: Maurycy Stawujak - fortepian Katarzyna Denkiewicz - skrzypce Antonina Przybyszewska - wiolonczela
Program: Claude DEBUSSY - Preludia nr 4-6 z I tomu Benjamin BRITTEN - Cabaret Songs György LIGETI - Három Weöres dal Sergiej RACHMANINOW - Wariacje na temat Corellego op. 42 Wolfgang Amadeus MOZART - XV Sonata F-dur KV 533 i KV 494 Fryderyk CHOPIN - Scherzo E-dur op. 54 Frank MARTIN - Trio sur des melodies populaires irlandaises
To ci, co nie tylko przyjdą po nas. To ci, co nadchodzą już. I coraz ciekawiej (egzotyczniej? zależy, gdzie się przysiadło) brzmi w ich wyobraźni coraz kompulsywniej oddalająca się klasyka muzyki europejskiej. A to w ich jakże często frustrujących nasze wygodnie bujające się fotelowo „zasuszone pupki” kreacjach ta klasyka ma szanse przetrwać. Nie w naszych. Nasze są nasze. A zaraz będą byłe. I nie projektujmy niemądrze naszych niegdysiejszych domniemań na przyszłość idei tych młodych. Raczej im kibicujmy, przyglądajmy się bacznie a życzliwie. Niech nam rosną.
Koncert dziesiąty, 9 czerwca 2016, godz. 19:00
Wykonawcy: Andrzej Karałow - fortepian Krzysztof Chorzelski- altówka Sinfonia Varsovia Ewa Strusińska - dyrygent
Program: Maurice RAVEL - Nagrobek Couperina na orkiestrę, Witold LUTOSŁAWSKI - Koncert fortepianowy, Wolfgang Amadeus MOZART - Symfonia g-moll KV 183, Tadeusz BAIRD - Concerto lugubre na altówkę i orkiestrę
Jak witała, tak pożegna. Sinfonia Varsovia. I działająca na brytyjskiej Wyspie Ewa Strusińska. Kłaniający się duchom francuskiej przeszłości Maurycy Ravel, a po nim zaktualizowany pod palcami młodego Andrzeja Karałowa fortepianowy Koncert Witolda Lutosławskiego. Mistrz koncertował rzadko. Ale jak już spróbował... Konfrontacja stylu wysoce wirtuozowskiego z absolutną czystością podporządkowanej ścisłym rygorom kompozytorskiego kunsztu muzycznej ekspresji dała efekt unikatowy. I znów Mozart. Ale ten młodzieńczy, choć fatalistyczny, otchłanny, spowity w groźnie połyskującą czerń. No i finał. Fenomenalny i też uparcie zapominany Tadeusz Baird w swoim zasnutym kirem Koncercie z altówką w roli głównej. I zamykający Festiwal gość specjalny – Krzysztof Chorzelski. Skrzypek, altowiolista, dyrygent. Współtwórca i członek wybitnego londyńskiego Belcea String Quartet.
Maciej Grzybowski Dyrektor Artystyczny Festiwalu
Powrót
|