2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
---|
Program Instalakcji 5:
15 czerwca 2016, godz. 18:00, Nowy Teatr Spotkanie z Heinerem Goebbelsem, w którym wezmą udział również: Lukáš Jiřička, Anna R. Burzyńska i Sławomir Wojciechowski. Prowadzenie: Monika Pasiecznik. Dźwięki, tony, hałas, głosy i teksty łączą się w najbardziej wyjątkowej z muzycznych kreacji Heinera Goebbelsa. Nie wiadomo, czy to bardziej kompozycja, czy pejzaż dźwiękowy, performatywna instalacja czy rzeźba dźwiękowa. Twórca określa swe dzieło jako kompozycję na pięć fortepianów bez pianistów, sztukę bez aktorów, występ bez artystów, swoisty „no-man show”. Odwołuje się w nim do Bacha, tradycyjnych pieśni greckich i melodii z Nowej Gwinei, przywołuje też teksty Claude’a Levi-Straussa, Williama Borroughsa i Malcolma X. Dzieło zainspirowane jest twórczością dziewiętnastowiecznego austriackiego pisarza, Adalberta Stiftera, który za cel postawił sobie dokumentację dźwięków i wizualnych przejawów natury. Heiner Goebbels, ur. w 1952, niemiecki kompozytor i reżyser. Tworzy spektakle teatru muzycznego, koncerty, słuchowiska radiowe, komponuje utwory kameralne i na orkiestrę. Należy do najwybitniejszych twórców spektakli teatru muzycznego, których większość zrealizował we współpracy z Teatrem Vidy w Lozannie, z Ensemble Modern i z festiwalem Ruhrtriennale i które gościły na najważniejszych festiwalach teatralnych i muzycznych w Europie, USA, Południowej Ameryce, Australii i Azji. Jest profesorem Instytutu Teatrologii Stosowanej Uniwersytetu w Giessen, od 2006 roku prezesem HessischeTheaterakademie. W 2012-2014 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Ruhrtriennale. Kompozycja i reżyseria: Heiner Goebbels W ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. A gdyby potomków Słowian zamiast Piruna albo Welesa odwiedziło afro-brazylijskie bóstwo tęczy Oxumaré? Ukrywane niekiedy przez czarnoskórych niewolników pod postacią św. Bartłomieja, jest jednym z najważniejszych bogów religii Candomblé. Przez sześć miesięcy jest kobietą, przez sześć mężczyzną, a jego symbolem jest wijący się wąż, pobudzający krąg życia i podkreślający jego ciągłość. Czy słowiańska duchowość wspierana przez afrykańskie moce, zdoła się wyzwolić spod jarzma ponad tysiącletniej kolonizacji? Slavox to synkretyczna ceremonia, która spróbuje na chwilę ucieleśnić tę wizję. Karol Radziszewski – reżyseria, performans Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona. Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Pauline Oliveros jest jedną z najważniejszych osobowości w dziedzinie muzyki eksperymentalnej, pod koniec lat 80-tych wprowadziła termin „deeplistening”, który stał się kwintesencją muzycznych praktyk legendarnej amerykańskiej kompozytorki. „Głębokie słuchanie”, to aktywna kontemplacja dźwięku, na wszystkie możliwe sposoby, słuchanie „całym sobą”, wsłuchiwanie się w dźwięki dnia codziennego, w muzykę, w naturę, a także we własne myśli. „Deeplistening” łączy w sobie elementy improwizacji, kompozycji muzycznej, a także medytacji i dźwiękowego rytuału. Podczas tegorocznego festiwalu Instalakcje wraz z publicznością wykonamy jeden z przykładów praktyki i filozofii muzycznej Oliveros: utwór All Fours. Każdy wykonawca otrzyma cztery różne instrumenty perkusyjne, na każdym z nich będzie musiał wykonać cztery dźwięki na cztery różne sposoby, w czterech różnych tempach, czterech poziomach dynamicznych, czterema różnymi pałkami, w czterominutowych odcinkach. John Cage powiedział, że dzięki „głębokiemu nasłuchiwaniu” Pauline Oliveros, zrozumiał, czym jest harmonia, że harmonia jest przyjemnością tworzenia razem muzyki. Mamy nadzieję, że wykonawcy All Fours będą mieli podobne wrażenia pod wykonaniu utworu Oliveros, w związku z czym zapraszamy wszystkich zainteresowanych bez względu na doświadczenie muzyczne, znajomość nut, a w szczególności tych, którzy poszukują wewnętrznej harmonii, ale nigdy wspólnie nie muzykowali, bo wydawało im się, że jest to zbyt trudne… Wstęp wolny. Obowiązują zapisy: marta.kielar@nowyteatr.org, tel. 22 379 33 13. Liczba miejsc ograniczona. Najnowsza instalacja Wojtka Blecharza na generatory rytmu, syntezatory analogowe oraz wiolonczelę inspirowana jest kulturą rave'u, muzyką drum'n'bass oraz działaniem sitespecific, gdzie architektura staje się nieodłączną częścią narracji muzyki, a słuchacz przechodząc przez kolejne warstwy dźwięku i przestrzeni niejako sam komponuję ostateczny kształt utworu. Instrumenty analogowe wykorzystane w instalacji zostały specjalnie zbudowane przez berlińskiego artystę Karl Heinza Jerona, partia wiolonczeli jest wynikiem współpracy Wojtka Blecharza i izraelskiego wiolonczelisty Dana Weinsteina. Kuratorem projektu jest Jacek Skolimowski Instalacja powstała dzięki pomocy Instytutu Polskiego w Berlinie, Teatru Nowego, Instytutu Goethego w Warszawie oraz Instytutu Polskiego w Tel Avivie. Wstęp wolny. |
|