polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov.

Gdański Festiwal Muzyczny 2017 jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m. in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss i Maxim Vengerov. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, takie jak rok F.Chopina, W.Lutosławskiego i G.Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów, profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2017 funkcje Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów świata Mischa Maisky. Wielki wirtuoz wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego, który poprowadzi słynny skrzypek, pedagog i dyrygent w jednej osobie – Maxim Vengerov. Z racji nazwiska Artysty Rezydenta, Gdański Festiwal Muzyczny 2017 będzie oczywiście zdominowany przez instrumenty smyczkowe, przedstawiane w rozmaitych konfiguracjach, i w naturalny sposób nawiąże do XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Nagroda w postaci występu na Festiwalu już po raz drugi znalazła się w puli nagród konkursu, czego rezultatem będzie występ jego zwyciężczyni – Veriko Tchumburidze. Pojawią się także jego polscy laureaci z lat poprzednich. Wspólnie z innymi wybitnymi polskimi muzykami stworzą oni serię koncertów kameralnych, które będą formą dialogu pomiędzy całą grupą instrumentów smyczkowych. Do serii dialogów należy także zaliczyć, cieszący się ogromnym zainteresowaniem, koncert Doroty i Piotra Anderszewskich.

Nie zabraknie także instrumentów historycznych. Koncert finałowy to Johannes-Passion J.S.Bacha z udziałem renomowanej Orchestra of the 18th Century. Wystąpi również jeden z najsłynniejszych skrzypków barokowych świata Giuliano Carmignola.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji - na stronie Festiwalu: www.gdanskifestiwal.pl

ZOBACZ: program Festiwalu.


29 marca 2017 roku odbędzie się trzecia edycja Piano Day – imprezy zapoczątkowanej przez niemieckiego pianistę i kompozytora Nilsa Frahma. Tego dnia w wielu miastach w Europie, Azji, Australii i Ameryce rozbrzmiewać będą dźwięki fortepianu. W ramach Piano Day w Poznaniu (Scena na Piętrze) zagra Michał Kmieciak.

Święto muzyki fortepianowej obchodzone jest od trzech lat 88. dnia roku, bo tyle klawiszy ma fortepian. Wydarzenie obejmuje nie tylko koncerty, ale i rozmaite projekty artystyczne skupione wokół fortepianu. Połączenie koncertu Michała Kmieciaka, transmisji video i sesji nagraniowej świetnie wpisze się w ideę Piano Day. Naocznym świadkiem tego wydarzenia może być każdy – wstęp na koncert, który odbędzie się w Scenie Na Piętrze 29 marca o godz. 20.00, jest darmowy.

W Poznaniu Kmieciak wystąpi wyjątkowo bez towarzyszącej mu zwykle sekcji smyczkowej, z premierowym solowym materiałem, a całość będzie filmowana i transmitowana w Internecie.

- W planach mamy jeszcze sporo koncertów promujących album „Love Lost”. Postanowiłem jednak uczcić Piano Day jednorazowym i innym niż wszystkie występem, m. in. z nowym materiałem, którego nie było na płycie i nie był dotąd wykonywany, – zapowiada artysta.

Wspomniana płyta „Love Lost” ukazała się w 2016 roku i zebrała pochlebne recenzje. Zawiera dziewięć melancholijnych utworów, utrzymanych w filmowym klimacie. Wśród największych inspiracji Michał Kmieciak wymienia twórczość takich artystów, jak Ludovico Einaudi, Ólafur Arnalds, Max Richter, Dustin O'Halloran czy wspomniany Nils Frahm, twórca idei Piano Day.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


29 marca 2017 roku w Filharmonii Pomorskiej o godz. 19.00 odbędzie się uroczysty koncert z okazji 55-lecia Capelli Bydgostiensis, która wykona m.in. dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

W rok 2017 wpisuje się chlubny jubileusz 55-lecia Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, etatowego zespołu Filharmonii Pomorskiej. Capella, składająca się ze znakomitych instrumentalistów solistów, od początku swego powstania należy do ścisłego grona wiodących orkiestr kameralnych w Polsce. Godnie reprezentuje i promuje swoje miasto, Filharmonię i Region tak w kraju, jak i daleko poza jego granicami, uczestnicząc w prestiżowych międzynarodowych festiwalach i występując w najbardziej renomowanych salach koncertowych świata. Współpracuje z wielkimi dyrygentami i solistami doby współczesnej. W dorobku fonograficznym orkiestry jest wiele nagrodzonych płyt, w tym krążek uhonorowany statuetką Fryderyk 2015 za „najlepszy album polski za granicą”.

Na koncert jubileuszowy specjalnie z tej okazji przyjedzie pierwszy Szef CB maestro Stanisław Gałoński. Pod dyrekcją Gałońskiego i José Maria Florência zabrzmią utwory Antonio Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także dzieła polskich kompozytorów: Semel iuravit Mikołaja Zieleńskiego, Deus in nomine tuo Marcina Mielczewskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Orawa Wojciecha Kilara.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


29 marca 2017 roku w katowickiej Akademii Muzycznejodbędzie się koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Koncert w rocznicę śmierci patrona katowickiej akademii będzie jednocześnie zwieńczeniem tegorocznej 20. edycji festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego". W finale festiwalu zabrzmią znane dzieła wybitnego kompozytora: I Koncert skrzypcowy, Etiuda b-moll oraz 6 pieśni kurpiowskich na chór.

Pierwsze dwa utwory wykona Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. K. Szymanowskiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Zdaniem profesora Błaszczyka I Koncert skrzypcowy op. 35, który zyskał światowy rozgłos, to obok koncertu Henryka Wieniawskiego jeden z najważniejszych koncertów skrzypcowych autorstwa polskich twórców. Partię solową w koncercie zagra Małgorzata Wasiucionek, która pracuje na katowickiej uczelni. Młodzi muzycy wykonają także Etiudę b-moll op. 4 w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Z kolei 6 pieśni kurpiowskich na chór mieszany a cappella wykona Zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. W roli solistów wystąpią sopranistka Dagmara Kołodziej oraz tenor Krzysztof Hrycyszyn.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


29 marca 1937 – zmarł wybitny kompozytor Karol Szymanowski. Z tej okazji 28 marca 2017 roku w Pałacu Prezydenckim odbędzie się wyjątkowy koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Szymanowskiego. Transmisję koncertu on-line można śledzić na stronie www.prezydent.pl o godz. 18.30.

Przed monograficznym koncertem kameralnym „U źródeł stylu narodowego muzyki polskiej XX wieku" planowane jest wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy. Na widowni zasiądą: Para Prezydencka, czołowi przedstawiciele środowiska muzycznego i akademickiego, a także uczniowie i nauczyciele ze szkół muzycznych z Katowic, Płocka, Rzeszowa, Torunia, Warszawy, Wrocławia i Zamościa, którym patronuje Karol Szymanowski.

Podczas koncertu będzie można wysłuchać wybranych specjalnie na ten wieczór kompozycji Szymanowskiego, reprezentujących różne okresy bogatej twórczości artysty. Przed zgromadzoną w Pałacu Prezydenckim publicznością wystąpi czworo wybitnych polskich artystów: Anna Radziejewska (mezzosopran), Janusz Wawrowski (skrzypce), Mariusz Rutkowski (fortepian) i Grzegorz Skrobiński (fortepian). Anna Radziejewska to jedna z najwybitniejszych obecnie polskich śpiewaczek, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Janusz Wawrowski już jako student zachwycał wykonaniami wszystkich 24 Kaprysów Niccolo Paganiniego podczas jednego koncertu. Skrzypek występował ze wszystkimi renomowanymi polskimi orkiestrami i z wieloma czołowymi zespołami z zagranicy. Akompaniujący Annie Radziejewskiej Mariusz Rutkowski jest laureatem licznych konkursów z zakresu kameralistyki fortepianowej. W 2015 roku artysta otrzymał prestiżową paryską nagrodę ,,Złoty Orfeusz” za nagranie płytowe Pieśni Oskara Kolberga. Także Grzegorz Skrobiński, który towarzyszyć będzie Januszowi Wawrowskiemu, a na koniec wykona solo dwie ostatnie kompozycje Szymanowskiego – Mazurki op. 62, jest wysoce utytułowanym artystą. Był m.in. stypendystą Królowej Belgów, koncertował w najważniejszych salach muzycznych Europy i Japonii.

Koncert rejestrowany będzie przez Polskie Radio; zostanie wyemitowany następnego dnia –29 marca – dokładnie w 80. rocznicę śmierci kompozytora – w Programie 2 Polskiego Radia o godz. 14.30.


46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

27 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, która jest współorganizatorem wydarzenia, będzie miał miejsce Koncert inauguracyjny Festiwalu. Orkiestrę Symfoniczną poznańskiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jakub Chrenowicz. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Pawłowska.

Program koncertu, łączący prawykonania dzieł poznańskich kompozytorów z arcydziełami klasyki XX, w sposób syntetyczny streszcza ideę towarzyszącą festiwalowi od ponad pięćdziesięciu lat – dialog tradycji z nowoczesnością. W programie koncertu usłyszymy premierę dwóch utworów: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – kompozytorki młodego pokolenia, laureatki konkursów kompozytorskich (pierwsze wykonanie nowej kompozycji na orkiestrę) oraz Zbigniewa Kozuba – dojrzałego twórcy o bardzo indywidualnym języku muzycznym (prawykonanie najnowszego utworu na saksofon i orkiestrę symfoniczną). W roli solistki wystąpi saksofonistka Alina Mleczko. Kolejne dwa dzieła należą do polskiej klasyki drugiej połowy XX wieku. Łańcuch I na orkiestrę kameralną (1983) Witolda Lutosławskiego jest pierwszym z trzech dzieł z lat 80. noszących tytuł „łańcuch”. Dedykowana orkiestrze London Sinfonietta kompozycja traktuje orkiestrę solistycznie, a kolejne odcinki utworu zachodzą na siebie jak ogniwa łańcucha. Usłyszymy także kompozycję Tadeusza Bairda Elegeia na orkiestrę symfoniczną (1973), utrzymaną w nastroju refleksyjnym, o wyszukanej barwie i niezwykłej ekspresji.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileuszowa 70. Sesja Musica Moderna rozpocznie się 27 marca 2017 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Sesja, przyjmująca formę festiwalu, potrwa do 5 kwietnia, wstęp wolny. Partnerem Sesji jest Związek Kompozytorów Polskich.

W kwietniu 1982 roku profesor Bronisław Przybylski, ówczesny kierownik Katedry Kompozycji, zainicjował w Akademii cykl koncertów poświęconych muzyce współczesnej pod nazwą „Musica Moderna”. Po 35 latach idea nie uległa zmianie, „Musica Moderna” rozrosła się w festiwal, wzbogaciła się o duże symfoniczne projekty prezentowane w Sali Koncertowej Uczelni, koncerty w Filharmonii Łódzkiej, w wielu łódzkich świątyniach, a także poza Łodzią, i współpracę z wieloma muzycznymi instytucjami w Polsce i za granicą. Ważnym elementem programów sesji „Musica Moderna” jest muzyka łódzkich kompozytorów w wykonaniu pedagogów i studentów łódzkiej Akademii, aczkolwiek nie można zapominać o udziale cenionych artystów z kraju i zagranicy oraz o uwzględnianiu największych nazwisk muzyki współczesnej w doborze programu koncertów.

Siedemdziesiąta edycja sesji jest dla organizatorów okazją do wspomnień i refleksji, dlatego program poniedziałkowego „Wieczoru muzycznego” (27 marca) wypełnią przede wszystkim kompozycje Przybylskiego. W koncertach sesji zaprezentowane zostaną także utwory jego kolejnych absolwentów: Sławomira Kaczorowskiego, Jacka Partyki, Artura Zagajewskiego oraz Marty Śniady. Ponadto podczas Moderny zostanie rozstrzygnięty IV Konkurs Kompozytorski dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”. Dodajmy, że pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był także Bronisław Kazimierz Przybylski. Poza atrakcjami stricte muzycznymi, organizatorzy wydarzenia zapraszają na wystawę jubileuszową w foyer Sali Kameralnej (al. 1 Maja 4), przedstawiającą fotografie, programy i plakaty z poprzednich sesji.

Gościem specjalnym sesji będzie polsko-szkocki zespół Duo Van Vliet, który wystąpi 30 marca. Ciekawymi propozycjami będą również Koncert polskich kompozytorek (28 marca) z utworami Alicji Gronau, Olgi Hans, Moniki Kędziory i Aleksandry Garbal, oraz prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (29 marca), w tym ambient w zabytkowym ogrodzie zimowym (Pałac, ul. Gdańska 32). Ostatni koncert 30 kwietnia odbędzie się w Kościele OO. Bernardynów w Łęczycy.

Szczegółowy plan sesji dostępny jest na stronie: http://www.amuz.lodz.pl


26 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, poświęcony jubileuszu 80-lecia urodzin Zbigniewa Bargielskiego oraz 70-lecia urodzin Wojciecha Michniewskiego.

Kompozytor Zbigniew Bargielski jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. Odbył również studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu oraz w Hochschule für Musik w Grazu. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Obok kompozycji zajmuje się publicystyką muzyczną i pedagogiką. Od 2002 wykłada kompozycję w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a od 2003 – w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1965 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Drugi jubilat, dyrygent i kompozytor, profesor bydgoskiej Akademii Muzycznej Wojciech Michniewski związany był z Filharmonią Narodową, pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Będąc dyrygentem Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełnił ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię. Stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej.

Podczas koncertu jubileuszowego Chór Akademicki i Orkiestra Symfoniczna bydgoskiej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Maestro Wojciecha Michniewskiego wykonają Te Deum A. Brucknera, VII Symfonię L. van Beethovena oraz Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę symfoniczną Z. Bargielskiego. W roli solistów wystąpią Magdalena Mórawska (sopran), Karolina Makuła (alt), Krzysztof Zimny (tenor), Łukasz Jakubczak (bas), Krzysztof Książek (fortepian) i Agata Kruszewska (perkusja).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Idomeneusz, król Krety Wolfganga Amadeusa Mozarta.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Idomeneo, rè di Creta Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dyrekcją Jamesa Levine’a.

Sam Mozart właśnie Idomenea uważał za jedną ze swoich najlepszych oper. Ze względu na karkołomność partii męskich – Idomenea i Idamanta – dzieło to nie jest wykonywane tak często, jak na to zasługuje. Zaczerpnięta z mitologii greckiej historia króla Krety obfituje w dramatyczne zwroty akcji i typową dla swoich czasów baśniową ornamentykę. Idomeneo wracający z wyprawy wojennej trafia na burzę morską. Bóg Neptun ocala jego życie pod warunkiem, że król złoży mu w ofierze pierwszą napotkaną istotę. Los sprawia, że to Idamante, jego syn… W tle walka dwóch księżniczek, Ilii i Elektry o względy nieszczęsnego Idamanta. Arcydzieło Wolfganga Amadeusa zobaczymy w liczącej ćwierć wieku inscenizacji wielkiego francuskiego reżysera Jean-Pierre Ponelle’a.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


Wielki finał IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Béli Bartóka dla Dzieci i Młodzieży, czyli przesłuchania, koncerty laureatów i pokaz filmu z muzyką na żywo odbędzie się 25 i 26 marca 2017 roku w 136. rocznicę urodzin kompozytora, wpisując się jednocześnie w trwający w Polsce Rok Kultury Węgierskiej.

Sobota upłynie pod znakiem przesłuchań konkursowych. O profesjonalne warunki dla młodych artystów zadba Służewski Dom Kultury. W niedzielę natomiast (13:00-15:30) nastąpi uroczyste ogłoszenia wyników i wręczenie nagród Laureatom Konkursu, którzy zagrają podczas gali finałowej. Wydarzeniem dodatkowym będzie pokaz muzyczno-dokumentalnego filmu o godz. 16:30 Chopin – the Space Concert, do którego zdjęcia nakręcono w Kosmosie. Pokaz uświetni muzyka Chopina wykonywana na żywo przez artystów: Karola Radziwonowicza (fortepian), kwintetu smyczkowego „I Solisti di Varsavia” pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza i Wojciecha Proniewicza (solo na skrzypcach).

Skład Jury: Karol Radziwonowicz - przewodniczący, Joanna Ławrynowicz-Just, Lubow Nawrocka, Olga Łazarska. Prowadzenie: Joanna Dukaczewska

Wstęp na wszystkie wydarzenia z programu jest wolny po telefonicznym kontakcie i odbiorze wejściówek pod numerem 22 8439101.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


24 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Nowe oblicze akordeonu”, podczas którego w wykonaniu Rafała Grząki i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Józefa Świdra oraz Marcina Błażewicza.

Akordeon wyróżnia się niezwykłym bogactwem brzmienia. Jego możliwości przedstawi elbląskiej publiczności wirtuoz tego instrumentu – Rafał Grząka, który jest akordeonistą, kompozytorem, laureatem ponad 35 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Dr Rafał Grząka ukończył Akademię Muzyczną F. Chopina w Warszawie, obecnie jest adiunktem w klasie akordeonu macierzystej uczelni. Stale koncertuje w Polsce i na świecie, a współcześni kompozytorzy powierzają mu prawykonania utworów na bandoneon i akordeon. Występował z orkiestrami tak znamienitych instytucji, jak: Filharmonia Narodowa i Opera Narodowa w Warszawie czy Filharmonia Lwowska. Od lat żywo uczestniczy w życiu artystycznym Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich, swymi koncertami otwiera festiwale i konkursy. Udziela się jako muzyk sesyjny w Polskim Radiu i Telewizji oraz w stacjach komercyjnych. Koncertuje w Polsce i za granicą solowo oraz z zespołami, których jest współtwórcą: „Klezmafour”, „Tango Fuerte”, „Baxtori”, „New Trio”. Rafał Grząka jest w sezonie 2016/2017 „Artystą - rezydentem” Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert poprowadzi dyrygent i kompozytor Rafał Janiak. Maestro ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem Antoniego Wita, a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych. Rafał Janiak koncertuje z wieloma uznanymi orkiestrami.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileuszowa edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędzie się w dniach 24 marca – 7 kwietnia 2017 roku. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane różnorodne osiągnięcia muzyki polskiej.

Główną ideą festiwalu jest szeroka prezentacja muzyki polskiej – oprócz utworów nowych, w tym premierowych, do programu włączane są kompozycje starsze, należące już do repertuarowej klasyki. Na wydarzenie złożą się: cztery koncerty symfoniczne, cztery koncerty kameralne, dwa spotkania z artystami połączone z projekcjami filmowymi oraz trzy wystawy plastyczne.

Tegoroczna edycja będzie poświęcona prezesowi honorowemu Związku Kompozytorów Polskich Krzysztofowi Pendereckiemu, który wystąpi w roli kompozytora i dyrygenta podczas koncertu inauguracyjnego. W koncercie wezmą udział Chór Polskiego Radia w Krakowie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej. Podczas uroczystego wieczoru Mistrz Krzysztof Penderecki swymi dziełami wprowadzi słuchaczy w przestrzeń głównie sakralną. W programie koncertu umieszczono dwa hymny na chór mieszany i orkiestrę – do św. Wojciecha i do św. Daniela – Agnus Dei i Stabat Mater. Uroczysty wieczór zamknie II Symfonia określana jako postromantyczna.

Koncert „Polski kaprys” 28 marca poświęcony będzie w całości polskiej muzyce kameralnej. Utwory G. Bacewicz, M. Góreckiego, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, K. Szymanowskiego, R. Panufnik oraz I.J. Paderewskiego wykona zespół Multitrio (Ewa Pobłocka, Maria i Ewa Leszczyńskie).

Utwór E for E H. Kulenty zostanie zaprezentowany podczas koncertu laureatów ostatniego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w Radziejowicach (30 marca). Podczas koncertów „Melodie polskie” (31 marca) oraz „Chanson modernę” (6 kwietnia) po raz pierwszy w Kielcach zabrzmią utwory kompozytora-rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej Ignacego Zalewskiego. 2 kwietnia będzie miał miejsce koncert rodzinny „Pieśni dziecięce” z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej i sopranistki Joanny Freszel, którzy prawykonają dzieła J. Szymali, J. Siwińskiego, A. M. Huszczy oraz A. Robaka, powstałe w ramach programu „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 4 kwietnia odbędzie się premiera sekstetu obchodzącego jubileusz 80-lecia Z. Bargielskiego Fonoplasticon, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”. Koncert finałowy festiwalu (7 kwietnia) jest odzwierciedleniem głównej idei tego wydarzenia – prezentuje różnorodność stylistyczną polskiej muzyki poważnej.

Koncertom, spotkaniom i projekcjom filmowym towarzyszyć będzie także sztuka plastyczna. W foyer Filharmonii Świętokrzyskiej oglądać będzie można wystawę „Fortepiany z przeszłością", przygotowana na potrzeby portalu Instytutu Muzyki i Tańca „Fortepian w zbiorach polskich”.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


Koncerty Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – w piątek 24 marca o godz. 19.30 i w sobotę 25 marca 2017 roku o godz. 18.00 – cechuje wyjątkowo przemyślanie skonstruowany program.

Wszystkie prezentowane kompozycje powstały niemal w jednym czasie, w latach 1915-1916, napisane zaś zostały przez kompozytorów narodowych – Brytyjczyka (Edward Elgar), Polaka (Karol Szymanowski) i Duńczyka (Carl Nielsen). Koncerty w Filharmonii Krakowskiej poprowadzi brytyjski dyrygent Douglas Bostock, w charakterze solisty wystąpi skrzypek Janusz Wawrowski.

Polonia Elgara to preludium symfoniczne przepełnione duchem polskości. W muzyce usłyszeć można cytaty Mazurka Dąbrowskiego, pieśni Z dymem pożarów (która w XIX wieku pełniła funkcję polskiego hymnu narodowego), Warszawianki 1905, Nokturnu g-moll Chopina czy Fantazji polskiej Paderewskiego, któremu Elgar zadedykował utwór. Prawykonanie kompozycji poprowadził sam autor w Londynie, 6 lipca 1915 roku. Był to koncert charytatywny, na rzecz pomocy ofiarom wojennym w Polsce.

W 1916 roku Karol Szymanowski skomponował swój I Koncert skrzypcowy. Z Koncertem, jak i z innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, wiąże się postać Pawła Kochańskiego, który był autorem cadenzy. Do dziś I Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. Przed krakowską publicznością to niekwestionowane arcydzieło zaprezentowane zostanie przez Janusza Wawrowskiego.

Na koniec zabrzmi Nieugaszalna Carla Nielsena, czwarta symfonia duńskiego kompozytora, która mimo sugestii zawartej w tytule, nie ma pozamuzycznego programu, a jedynie wyrażać ma „nieugaszalną” wolę życia. Szczegółowej analizy wykonywanych kompozycji dokona dr Piotr Lityński ze stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Prelekcja zatytułowana „Przed koncertem o koncercie” odbędzie się w piątek 24 marca br. w Sali Złotej o godz. 18.30.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


23 marca 2017 roku o godz. 20.00 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”.

Bohaterem wieczoru będzie wybitny tubista i nestor polskiej awangardy – Zdzisław Piernik. W NInA wystąpi w towarzystwie Tadeusza Sudnika oraz duetu HATI. W swoim repertuarze Zdzisław Piernik ma dzieła mistrzów baroku, wielkich klasyków i twórców współczesnych. Dla osiemdziesięcioletniego tubisty pisali najwięksi polscy kompozytorzy. Sam mówi o sobie: „Drugi najstarszy awangardzista w kraju (po Bogusławie Schaefferze)”. Jego muzyka jest jednak niezwykle żywotna, a odwagi, z jaką sięga po radykalne rozwiązania wykonawcze, mogą mu zazdrościć najmłodsi instrumentaliści. Nic więc dziwnego, że o współpracę z Piernikiem zabiegali Jerzy Mazzoll, Michał Górczyński czy Piotr Zabrodzki. Wyobraźnia, skłonności do performansu i radykalne preparowanie instrumentu sprawiają bowiem, że jest on artystą prawdziwie inspirującym.

Podczas pierwszej części koncertu Zdzisław Piernik wystąpi ze swoim wieloletnim współpracownikiem – Tadeuszem Sudnikiem, artystą dźwiękowym, związanym niegdyś ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, a także nagrywającym z Tomaszem Stańką, Apostolisem Anthimosem czy Andrzejem Bieżanem. Podczas występu Sudnik będzie preparował elektronicznie brzmienie tuby Zdzisława Piernika.

Następnie wystąpi duet muzyczny HATI z Torunia, bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, etnicznych i obiektów z recyklingu. W improwizowanym finale wieczoru tubista wystąpi po raz pierwszy z toruńskim duetem. Będzie to transowy set pokazujący, jak niezwykle szerokie spektrum dźwięków można uzyskać, posługując się wyłącznie akustycznymi instrumentami.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nina.gov.pl


22 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi ze zwyciężczynią XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – Veriko Tchumburidze. Dyrygować będzie Aziz Shokhakimov.

W październiku 2016 roku odbyła się XV edycja tego prestiżowego konkursu skrzypcowego. Pierwszą nagrodę otrzymała najmłodsza finalistka, wówczas 20-letnia reprezentantka Turcji i Gruzji – Veriko Tchumburidze. Jury, w składzie którego znalazło się 12 wybitnych solistów, doceniło nie tylko znakomity warsztat, ale też ekspresję i osobowość sceniczną artystki. Koncert z Sinfonią Varsovią to nagroda Orkiestry dla zwyciężczyni konkursu.

Koncert rozpocznie Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego. Następnie na scenie pojawi się Veriko Tchumburidze, która z towarzyszeniem orkiestry zagra II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego – ten sam, który wykonała w finale Konkursu. „(…) wreszcie pojawił się ciekawszy Wieniawski, lekki, romantyczny i wiosenny: grała Veriko Tchumburidze. (….) młodej skrzypaczce udało się pokazać właściwy nastrój, a finał miał zacięcie”, - oceniła wykonanie Tchumburidze Dorota Szwarcman. Po przerwie zabrzmi V Symfonia d-moll Dymitra Szostakowicza.

Za pulpitem dyrygenckim stanie pochodzący z Uzbekistanu Aziz Shokhakimov. Kariera tego młodego dyrygenta nabrała tempa, gdy w wieku 21 lat otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Gustava Mahlera. Od tamtej pory koncertował z wieloma cenionymi orkiestrami, np. London Philharmonic Orchestra, czy Dresdner Philharmoniker. W 2016 roku ponownie zwyciężył w prestiżowym konkursie dla młodych dyrygentów, tym razem w ramach Salzburg Festival. Shokhakimov z Sinfonią Varsovią współpracował już wielokrotnie, m.in. podczas Festival International de Piano de La Roque d'Anthéron.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


19 marca 2017 roku o godz. 13.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Koncerty dla najmłodszych słuchaczy”. Wystąpią Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia.

W skład zespołów Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia wchodzą uczniowie Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu oraz ich rodzice. W programie koncertu znajdą się utwory muzyki klasycznej, filmowej i rozrywkowej w opracowaniu Andrzeja Waloszczyka, między innymi muzyka z The Pink Panther Henry’ego Manciniego, Fragile Stinga, Bohemian Rhapsody Freddy Mercury, The king of pop Michaela Jacksona, Oye como va Tito Puentego, a także dzieła polskich kompozytorów: Oberek Grażyny Bacewicz oraz Jungle Fever i Kaskada Andrzeja Waloszczyka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


18 marca 2017 roku o godzinie 19.30 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert współczesnej muzyki chóralnej.

Koło Naukowo-Artystyczne wydziału I oraz Koło Artystyczno-Naukowe wydziału V UMFC zapraszają na Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej. W sali koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2, Warszawa) zabrzmią utwory chóralne studentów Katedry Kompozycji a ich przygotowaniem zajęli się studenci Dyrygentury Chóralnej. W składzie zespołu wokalnego znaleźli się przedstawiciele Katedry Dyrygentury Chóralnej ale także sami kompozytorzy, którzy dzięki udziału w próbach mieli możliwość sprawdzenia swoich koncepcji w praktyce.

W programie koncertu znalazły się między innymi prawykonania świeżo napisanych na tę okazję utworów: Z wierszy październikowych Wiktora Gniazdowskiego, All stands still Julii Janiak, Beyond the light Aruto Matsumoto, Chwała Ojcu Krzysztofa Ratajskiego, Deus caritas est Michała Malca, Elegia Dominika Lasoty, Stepy akermańskie i Grób Potockiej Marcina Marchewki.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Muzyka Północy” w wykonaniu Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

„Muzyka jest jak morze: stoimy na jednym brzegu i widzimy dal, ale drugiego brzegu dojrzeć niepodobna” – pisał Henryk Sienkiewicz w powieści Quo vadis. Melancholijne, pełne zadumy utwory kompozytorów z krajów nordyckich mają wiele wspólnego z surowym, nadmorskim klimatem północnych krańców Europy. Podobnie jak głębiny spokojnego na powierzchni morza, mogą skrywać zaskakująco żywiołowe niespodzianki...

Prezentowane podczas koncertu „Muzyka Północy” kompozycje chóralne artystów szwedzkich (Ludvig Norman, Thomas Jennefelt, Otto Olsson, David Wikander, Hugo Alfvén), norweskich (Edvard Grieg), fińskich (Jaakko Mäntyjärvi), niemieckich (Andreas Hakenberger) i łotewskich (Ēriks Ešenvalds) różnią się przeznaczeniem, fakturą, obowiązującym w danej epoce stylem, charakterem, a także tematyką i językiem warstwy tekstowej. Łączy je piękno ludzkiego głosu i radość ze wspólnego śpiewania, którą naprawdę warto odkryć. Podczas koncertu zabrzmi również utwór Parce mihi polskiej kompozytorki Agaty Krawczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


16 marca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert kameralny, podczas którego zostaną wykonane Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Miniatury liryczne Józefa Świdra swoją popularność w repertuarze kwintetów dętych zawdzięczają starannie dopracowanej, a jednocześnie zwięzłej formie i umiejętnie wykorzystanemu bogactwu barw instrumentalnych. Uwagę słuchaczy przyciąga także zmienność nastrojów w siedmioczęściowej suicie, w której nie brak subtelnej liryki, dobrotliwego humoru i cech tanecznych. Wśród pierwszych wykonawców utworu (prawykonanie podczas Jugendmusikfestspiele w Bayreuth w 1976 r.) byli dzisiejsi muzycy NOSPR – Wiesław Grochowski i Jan Hawryszków, wówczas studenci katowickiej uczelni muzycznej.

Ponadto artyści NOSPR wykonają tego wieczoru Grand Nonet F-dur op. 31 Louisa Spohra oraz Nonet nr 2 Bohuslava Martinů. Louis Spohr jeden z najwybitniejszych muzyków I poł. XIX wieku – wirtuoz gry na skrzypcach (konkurował z Paganinim), pedagog, kompozytor i dyrygent - uważany jest za pomysłodawcę obsady nonetowej w kameralistyce, obsady łączącej sekcję dętą ze smyczkową. W rzeczywistości idea takiego składu (co potwierdził sam Spohr) pochodzi od Johanna von Tost, kupca bławatnego, który był admiratorem talentów kompozytora i jego mecenasem. W ramach wdzięczności Spohr spełnił jego życzenie, dotyczące obsady zamówionego utworu, obejmującej w rezultacie: skrzypce, altówkę wiolonczelę, kontrabas, flet, obój, klarnet, waltornię i fagot, a zatem skład z niewielką liczebną przewagą instrumentów dętych. Nonet nr 2 Bohuslava Martinů to jedna z wielu kompozycji napisanych dla zespołu działającego od 1924 roku pod nazwą Nonet Czeski (Český nonet).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


14 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert monograficzny z okazji 90. urodzin członka Związku Kompozytorów Polskich Andrzeja Hundziaka.

Andrzej Hundziak, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego jest uczniem wybitnych polskich muzyków: Kazimierza Sikorskiego, Kazimierza Jurdzińskiego, Tomasza Kiesewettera, Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Woytowicza. Pogłębiał wiedzę z zakresu kompozycji także pod kierunkiem Nadii Boulanger. Piastował stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi, był prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego i Federacji Stowarzyszeń Kulturalnych Województwa Miejskiego Łódzkiego. Jest wieloletnim wykładowcą łódzkiej Akademii Muzycznej. Za twórczość kompozytorską Andrzej Hundziak otrzymał wiele nagród.

Przedstawiciele instytucji, z którymi przez wiele lat kompozytor jest związany – Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. H. Wieniawskiego, a także Filharmonia Łódzka – zorganizowali obchody 90. rocznicy jego urodzin. 13 marca 2017 w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. H. Wieniawskiego odbędzie się Koncert „Muzyczny podarunek” w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Łodzi, Pabianic i Wielunia. Natomiast 14 marca w łódzkiej Akademii Muzycznej będzie miało miejsce spotkanie z Jubilatem i Jego biografią pióra Krystyny Pietranek-Kulis Jestem człowiekiem spełnionym. Andrzej Hundziak. Finałem obchodów będzie Koncert w Filharmonii Łódzkiej, podczas którego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej, a także muzyków Filharmonii zabrzmią utwory jubilata.

Plan obchodów 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka dostępny jest na stronie: www.amuz.lodz.pl