28 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
wydarzenia kwiecień 2017
2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1 – 8 kwietnia 2017 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” (Nowy Sącz) odbędzie się Sądecka Akademia Organowa, której program obejmuje: Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per Organo a quattro mani”, mistrzowskie kursy interpretacji muzyki organowej, oraz cykl koncertowy „Muzyka Roku Liturgicznego: Thesaurus Ecclesiae”.

W 2007 roku w głównej sali MCK „Sokół” im. Lucjana Lipińskiego wybudowane zostały 51-głosowe organy koncertowe. Sala ta jest – obok Filharmonii Krakowskiej – drugą w Małopolsce salą koncertową wyposażoną w ten instrument. W 2016 roku organy zostały poddane modernizacji, w wyniku której oferują wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki oraz wiele bardzo użytecznych urządzeń pomocniczych, wykonanych w technologii na miarę naszych czasów. Okolicznością szczególną jest fakt, że w kościele św. Kazimierza, naprzeciw budynku „Sokoła”, zostały oddane do użytku unikatowe organy, zbudowane przez renomowaną niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH według autorskiego projektu profesora Ireneusza Wyrwy z UMFC. Ten najwyższej klasy nowoczesny instrument reprezentuje niespotykaną w Polsce estetykę brzmieniową, wzorowaną na wczesnoromantycznych organach niemieckich, co czyni go unikatowym również w skali europejskiej.

Oba znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie znakomite instrumenty oraz potencjał fachowy i organizacyjny MCK Sokół" stwarzają doskonałe warunki dla dużych wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką organową, co stało się podstawą idei Sądeckiej Akademii Organowej. Cykliczne wydarzenie artystyczne ma połączyć popularyzację różnorodnej literatury organowej, inicjatywy naukowe i edukacyjne oraz przyciągnąć uwagę szeroko rozumianego środowiska fachowego, a także melomanów z Polski i zagranicy.

Uroczysta inauguracja Sądeckiej Akademii Organowej odbędzie się w dwie kolejne soboty 1 i 8 kwietnia 2017 o godzinie 19.00 w sali im. Lucjana Lipińskiego. Podczas okolicznościowej gali po raz pierwszy publicznie zabrzmią zmodernizowane niedawno przez renomowaną węgierską firmę z Pécs największe organy w Nowym Sączu. Grającemu na organach Ireneuszowi Wyrwie, znanemu wirtuozowi tego instrumentu, a zarazem pomysłodawcy i dyrektorowi artystycznemu SAO, towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Przy pulpicie dyrygenckim stanie maestro Tomasz Tokarczyk. Zabrzmi między innymi Andantino cantabile z I Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Słowo o muzyce wygłosi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.mcksokol.pl

Jeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 20 koncertów z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika, z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także dzieła polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią także wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.

2 kwietnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się prawykonanie utworu Crux Christi salva nos. Jego autor Szymon Godziemba-Trytek jest kompozytorem-rezydentem Chóru Polskiego Radia w sezonie 2016/2017.

Szymon Godziemba-Trytek w 2013 roku ukończył studia kompozytorskie II stopnia w klasie Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest również laureatem nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, a jego utwory znalazły się w repertuarach wielu festiwali i koncertów w Polsce oraz zagranicą.

O nowym utworze, skomponowanym specjalnie dla Chóru Polskiego Radia, kompozytor pisze: „Podstawowymi elementami ukształtowania utworu będą: przestrzenne lokowanie aparatu wykonawczego (zmienne w trakcie jego trwania) oraz operowanie brzmieniem wykorzystującym pogłos”. Artysta zamierza też „uwikłać widza w przestrzeń muzyczną, która będzie go otaczać i dostarczać bodźce dźwiękowe z różnych stron sali koncertowej”. W warstwie słownej kompozycja wykorzystywać będzie łaciński tekst modlitwy będący rozszerzeniem liter +Z+DIA+BIZSAB+Z+HGF+BFRS zawartych w karawace (krzyż pochodzący z XVI-XVII wieku).

W premierowym wykonaniu Crux Christi salva nos Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będą znakomici soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Kwinta (baryton), Leszek Lorent (instrumenty perkusyjne) oraz zespół instrumentalny. Całość poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Wykonanie i prawykonanie utworów Szymona Godziemba-Trytka odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://fundacjasonoris.org/

Koncert pasyjny pod tytułem Eli, Eli, lama sabachtani. Muzyczna opowieść o męce Pańskiej odbędzie się 2 kwietnia 2017 roku o godz. 19.15 w kościele św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Meczenników Rzymskich (ul. Rybnika 27, Warszawa). Będzie to opowieść muzyczna w wykonaniu Chóru Kameralnego In Laetetia ilustrowana tekstem mówionym.

Chór In Laetitia powstał w lutym 2016 roku z inicjatywy chórzystów-amatorów mieszkających na terenie parafii pod wezwaniem św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Warszawie Włochach. Od samego początku dyrygentem chóru jest absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Barbara Kucharczyk.

Podczas koncertu pod jej dyrekcją Chór wykona utwory o tematyce pasyjnej autorstwa m.in. Antonio Lottiego, Georgiusa Bardosa, Mariana Sawy, a także polskiego kompozytora, śpiewaka i organisty Michała Sławeckiego. Tematyka pieśni nawiązuje do męki Chrystusa oraz słów wypowiedzianych przez Niego na krzyżu. W części komentarza oratorskiego znajdą się wyimki z utworów należących do pasyjnej tradycji religijnej i kulturowej Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia. Motywy Ogrodu Oliwnego, Pojmania, Ubiczowania, Skazania, Drogi Krzyżowej, Męki, Śmierci, Zmartwychwstania i Adoracji Chrystusa przez lud Boży zawsze były obecne po prostu w kulturze europejskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące: koncert muzyki współczesnej oraz instalacja „Neuromuzyka" Beniamina Głuszka. Wydarzenie to odbędzie się na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do wygłoszenia swoich referatów i wykładów zaproszono najlepszych specjalistów w zakresie percepcji dźwięku z całej Polski. Tematem przewodnim konferencji będzie percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej. W psychologii poznawczej „iluminacja” oznacza zjawisko pojawienia się w umyśle gotowego rozwiązania danego problemu, jest swego rodzaju nagłym olśnieniem. Wydarzenie będzie więc taką metaforyczną iluminacją, rozjaśniającą nieco zagadnienie, jakim jest percepcja dźwięku.

W konferencji wezmą udział tak psycholodzy, jak również muzykolodzy i kompozytorzy: dr Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Anna Zawadzka-Gołosz, dr Andrzej Mądro, Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr Grażyna Draus (Katedra Edukacji Muzycznej UMFC), dr Robert Losiak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego). Wykład inauguracyjny pt. Percepcja muzyki XX i XXI wieku – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków? wygłosi dr hab. Piotr Podlipniak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu).

19 kwietnia 2017 o godz. 19:00 w Auli UP będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej, podczas którego odbędą się prawykonania utworów Xing Yu Anti-Romantic Duo, Justyny Skowronek El Abismo de la Mente, Moniki Kozakiewicz Trzy róże i Neuroradiacje, a także Leonardo Rizza i Pawła Malinowskiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov

Więcej...

Iluminacje: Contemporaneo 2017 – konferencja, koncert, instalacja

Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące

Więcej...

VIII Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego – Warszawa, 19.05.2017

Celem Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest promocja twórczości młodych kompozytorów – członków KM ZKP – poprzez wykonanie ich utworów w ramach dorocznego koncertu KM ZKP towarzyszącego Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information