Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1 – 8 kwietnia 2017 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” (Nowy Sącz) odbędzie się Sądecka Akademia Organowa, której program obejmuje: Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per Organo a quattro mani”, mistrzowskie kursy interpretacji muzyki organowej oraz cykl koncertowy „Muzyka Roku Liturgicznego: Thesaurus Ecclesiae”.

W 2007 roku w głównej sali MCK „Sokół” im. Lucjana Lipińskiego wybudowane zostały 51-głosowe organy koncertowe. Sala ta jest – obok Filharmonii Krakowskiej – drugą w Małopolsce salą koncertową wyposażoną w ten instrument. W 2016 roku organy zostały poddane modernizacji, w wyniku której oferują wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki oraz wiele bardzo użytecznych urządzeń pomocniczych, wykonanych w technologii na miarę naszych czasów. Okolicznością szczególną jest fakt, że w kościele św. Kazimierza, naprzeciw budynku „Sokoła”, zostały oddane do użytku unikatowe organy, zbudowane przez renomowaną niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH według autorskiego projektu profesora Ireneusza Wyrwy z UMFC. Ten najwyższej klasy nowoczesny instrument reprezentuje niespotykaną w Polsce estetykę brzmieniową, wzorowaną na wczesnoromantycznych organach niemieckich, co czyni go unikatowym również w skali europejskiej.

Oba znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie znakomite instrumenty oraz potencjał fachowy i organizacyjny MCK "Sokół" stwarzają doskonałe warunki dla dużych wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką organową, co stało się podstawą idei Sądeckiej Akademii Organowej. Cykliczne wydarzenie artystyczne ma połączyć popularyzację różnorodnej literatury organowej, inicjatywy naukowe i edukacyjne oraz przyciągnąć uwagę szeroko rozumianego środowiska fachowego, a także melomanów z Polski i zagranicy.

Uroczysta inauguracja Sądeckiej Akademii Organowej odbędzie się w dwie kolejne soboty 1 i 8 kwietnia 2017 o godzinie 19.00 w sali im. Lucjana Lipińskiego. Podczas okolicznościowej gali po raz pierwszy publicznie zabrzmią zmodernizowane niedawno przez renomowaną węgierską firmę z Pécs największe organy w Nowym Sączu. Grającemu na organach Ireneuszowi Wyrwie, znanemu wirtuozowi tego instrumentu, a zarazem pomysłodawcy i dyrektorowi artystycznemu SAO, towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Przy pulpicie dyrygenckim stanie maestro Tomasz Tokarczyk. Zabrzmi między innymi Andantino cantabile z I Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Słowo o muzyce wygłosi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.mcksokol.pl


Jeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 20 koncertów z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika, z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także dzieła polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią także wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.


2 kwietnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się prawykonanie utworu Crux Christi salva nos. Jego autor Szymon Godziemba-Trytek jest kompozytorem-rezydentem Chóru Polskiego Radia w sezonie 2016/2017.

Szymon Godziemba-Trytek w 2013 roku ukończył studia kompozytorskie II stopnia w klasie Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. Od 2013 roku jest wykładowcą bydgoskiej Akademii Muzycznej. Jest również laureatem nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, a jego utwory znalazły się w repertuarach wielu festiwali i koncertów w Polsce oraz zagranicą.

O nowym utworze, skomponowanym specjalnie dla Chóru Polskiego Radia, kompozytor pisze: „Podstawowymi elementami ukształtowania utworu będą: przestrzenne lokowanie aparatu wykonawczego (zmienne w trakcie jego trwania) oraz operowanie brzmieniem wykorzystującym pogłos”. Artysta zamierza też „uwikłać widza w przestrzeń muzyczną, która będzie go otaczać i dostarczać bodźce dźwiękowe z różnych stron sali koncertowej”. W warstwie słownej kompozycja wykorzystywać będzie łaciński tekst modlitwy będący rozszerzeniem liter +Z+DIA+BIZSAB+Z+HGF+BFRS zawartych w karawace (krzyż pochodzący z XVI-XVII wieku).

W premierowym wykonaniu Crux Christi salva nos Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będą znakomici soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Kwinta (baryton), Leszek Lorent (instrumenty perkusyjne) oraz zespół instrumentalny. Całość poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Wykonanie i prawykonanie utworów Szymona Godziemba-Trytka odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://fundacjasonoris.org/


Koncert pasyjny pod tytułem Eli, Eli, lama sabachtani. Muzyczna opowieść o męce Pańskiej odbędzie się 2 kwietnia 2017 roku o godz. 19.15 w kościele św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Meczenników Rzymskich (ul. Rybnika 27, Warszawa). Będzie to opowieść muzyczna w wykonaniu Chóru Kameralnego In Laetetia ilustrowana tekstem mówionym.

Chór In Laetitia powstał w lutym 2016 roku z inicjatywy chórzystów-amatorów mieszkających na terenie parafii pod wezwaniem św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Warszawie Włochach. Od samego początku dyrygentem chóru jest absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Barbara Kucharczyk.

Podczas koncertu pod jej dyrekcją Chór wykona utwory o tematyce pasyjnej autorstwa m.in. Antonio Lottiego, Georgiusa Bardosa, Mariana Sawy, a także polskiego kompozytora, śpiewaka i organisty Michała Sławeckiego. Tematyka pieśni nawiązuje do męki Chrystusa oraz słów wypowiedzianych przez Niego na krzyżu. W części komentarza oratorskiego znajdą się wyimki z utworów należących do pasyjnej tradycji religijnej i kulturowej Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia. Motywy Ogrodu Oliwnego, Pojmania, Ubiczowania, Skazania, Drogi Krzyżowej, Męki, Śmierci, Zmartwychwstania i Adoracji Chrystusa przez lud Boży zawsze były obecne po prostu w kulturze europejskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


2 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert finałowy III Międzynarodowego Seminarium Muzyki Współczesnej.

W bydgoskiej Akademii Muzycznej w dniach 31 marca–2 kwietnia 2017 będzie miało miejsce III Międzynarodowe Seminarium Muzyki Współczesnej Piano & Electronics. Za przygotowanie organizacyjne i programowe imprezy odpowiada pianista, doktorant bydgoskiej uczelni Adam Kośmieja, który jest pomysłodawcą, inicjatorem i twórcą niniejszego Seminarium oraz jego wcześniejszych edycji. Partnerami tego projektu są Filharmonia Pomorska i Bydgoskie Centrum Sztuki. Do Bydgoszczy ponownie przyjadą same gwiazdy współczesnej muzyki fortepianowej i improwizowanej. Przez trzy dni uczestnicy wysłuchają koncertów oraz wykładów, prowadzonych przez Jarosława Kapuścińskiego (Polska/USA – Stanford University, California), Winstona Choi (Kanada- CCPA/Roosevelt University, Chicago), Elżbietę Sikorę (Polska/Francja), Pierre’a Jodlowskiego (Francja) i Cezarego Duchnowskiego (Akademia im. K. Lipińskiego we Wrocławiu).

Podczas koncertu finałowego zabrzmią dzieła wykładowców: Reflets irises na fortepian i dźwięki elektroakustyczne Elżbiety Sikory oraz Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na smyczki, 2 fortepiany i komputer Cezarego Duchnowskiego. W drugiej części koncertu po raz pierwszy w Polsce zostaną zaprezentowane kompozycje Mischy Zupko (Fahrenheit na fortepian i dużą orkiestrę kameralną) i Pierre’a Jodlowskiego (Ultimatum na orkiestrę smyczkową, soundtrack nagrany lub wykonywany na żywo tekst). Utwory wykona Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Szymona Bywalca. W roli solistów wystąpią pianiści Winston Choi, Jakub Kazieczko i Dorota Demidowicz. Za warstwę elektroniczną wykonywanych utworów odpowiadają Cezary Duchnowski i Pierre Jodlowski. Partie recytowane wykona aktor Piotr Stramowski.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


6 kwietnia 2017 roku o godz. 20.00 w Kawiarni Nowy Świat Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63) odbędzie się koncert premierowy płyty Marcina Dutki zatytułowanej Zęby Wieloryba (DUX) oraz wernisaż akwareli artysty.

Marcin Dutka jest bardzo oryginalną osobowością reprezentującą sztukę współczesną. Zdobył gruntowne wykształcenie zarówno w dziedzinie sztuk plastycznych, jak i w muzyce. Malarstwo studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1993-99 w pracowni Stefana Gierowskiego. Dyplom obronił w pracowni malarstwa Krzysztofa Wachowiaka oraz w pracowni malarstwa ściennego Edwarda Tarkowskiego. W swoim dorobku ma ponad pięćset obrazów, ponad tysiąc rysunków, a także freski i grafiki. Znajdują się one obecnie w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Artysta również komponuje, zajmuje się improwizacją, specjalizuje się w preparowaniu fortepianu. Album Zęby Wieloryba to nagranie, w którym jedynym użytym instrumentem jest fortepian preparowany.

„Preparowanie fortepianu przyszło do mnie jakby samo – w wyniku poszukiwania nowych brzmień, potrzebnych do komponowania. Fortepian preparowany, dzięki swej różnorodności brzmień i nieograniczonym możliwościom pozwalał się zbliżyć do brzmienia orkiestry, zastępował orkiestrę. Myślę, że jej obecność wyczuwalna jest w moich improwizacjach”, - mówi Dutka.

Z okazji premiery odbędzie się koncert i wernisaż prac malarskich artysty. Wydarzenie poprowadzi Kinga Wojciechowska – red. naczelna magazynu „Presto”. Bilety w cenie 30 zł do nabycia w Kawiarni Nowy Świat Muzyki, na stronach ebilet.pl, wejściówki.pl, eventim.pl.


6 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Konkatedrze na Kamionku (ul. Grochowska 365, Warszawa) odbędzie się Koncert Pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią mezzosopranistka Urszula Kryger oraz Sinfonia Varsovia pod kierownictwem Jakuba Haufy.

Publiczność usłyszy utwory sprzyjające wielkopostnemu wyciszeniu. Koncert rozpocznie utwór skomponowany przez dyrektora artystycznego Orkiestry Sinfonia Varsovia Krzysztofa Pendereckiego. Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II to napisany w 2005 roku memoriał poświęcony pamięci Papieża. Kompozycja przeznaczona na orkiestrę smyczkową stanowi uzupełnienie powstałego w latach 80. wokalno-instrumentalnego dzieła Polskie Requiem. Partię solową wykona koncertmistrz orkiestry Jakub Haufa.

Następnie zostaną wykonane dwie arie z Pasji wg św. Mateusza BWV 244 Johanna Sebastiana Bacha: Erbarme dich, mein Gott oraz Können Tränen meiner Wangen. Publiczność Koncertu pasyjnego na Kamionku wysłucha również innego dzieła Bacha – Kantaty Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199, której prawykonanie miało miejsce w 1714 roku. W roli solistki wystąpi mezzosopranistka Urszula Kryger, która jako pierwsza polska śpiewaczka stanęła na deskach słynnej włoskiej La Scali. Na koniec zabrzmi Symfonia „La Passione” f-moll Józefa Haydna, najstarszego z klasyków wiedeńskich.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.


Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego” zaprasza na jubileuszowy V Lubuski Festiwal Muzyczny, odbywający się w dniach 6–30 kwietnia 2017 roku w Zielonej Górze, Łagowie oraz na terenie całego województwa lubuskiego.

Lubuski Festiwal Muzyczny to możliwość spotkania znanych polskich artystów, koncerty muzyki poważnej i rozrywkowej, konkurs, kursy mistrzowskie i recital aktorski. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Celina Kotz, oboista Michał Mogiła, kompozytor i pianista Krzysztof Napiórkowski i sopranistka Joanna Woś.

Podczas Festiwalu w dniach 6 – 9 kwietnia odbędą się również Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie, które tworzą płaszczyznę dla wymiany myśli i spostrzeżeń związanych z Kulturą oraz Sztuką i umożliwiają dalszy rozwój zawodowy. Zaproszenie na warsztaty przyjęli znani instrumentaliści czołowych europejskich orkiestr oraz wykładowcy uczelni artystycznych: pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia i wykładowca UMFC Arkadiusz Krupa, dyrektor artystyczny Festiwalu Międzynarodowego „Muzyka na szczytach” i wykładowca UMFC skrzypek Janusz Wawrowski, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki altowiolista Krzysztof Tymendorf, a także znakomita polska wokalistka współpracująca z Berlińską Szkołą Musicalową Renata Kuczyńska. Podczas Koncertu finałowego uczestników kursów mistrzowskich 9 kwietnia zabrzmi muzyka polska, m. in. Epitafium na obój i fortepian Witolda Lutosławskiego.

W dniach 29–30 kwietnia 2017 w Łagowie będzie miał miejsce II Lubuski Konkurs Dętych Zespołów Kameralnych, adresowany do uczniów Szkół Muzycznych II stopnia oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznych (do 28 roku życia). Prezentacje artystyczne duetów, triów, kwartetów, kwintetów oceniać będzie następujące Jury: prof. dr hab. Czesław Grabowski – Honorowy Przewodniczący Jury, prof. UMFC dr hab. Urszula Janik – Przewodnicząca Jury, dr Jarosław Podsiadlik, as. mgr Krzysztof Komendarek-Tymendorf, mgr Michał Mogiła i mgr Rafał Dołęga. Koncert Laureatów odbędzie się 30 kwietnia po ogłoszeniu werdyktu Jury.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://lubuskifestiwalmuzyczny.com 


7 kwietnia o godz. 19.30 i 8 kwietnia 2017 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, noszącej imię Karola Szymanowskiego, odbędą się nadzwyczajne koncerty oratoryjne, upamiętniające 80. rocznicę śmierci kompozytora.

Orkiestrę i Chór Filharmonii poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, w charakterze solistów wystąpią natomiast Elżbieta Szmytka – sopran, Ewa Marciniec – alt oraz Leszek Skrla – baryton. W programie koncertów: III Suita orkiestrowa G-dur Piotra Czajkowskiego oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.

Stabat Mater zajmuje w twórczości Karola Szymanowskiego szczególne miejsce – oto artysta o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej, co więcej – aby przesłanie obrazu Matki Bolejącej pod Krzyżem zyskało charakter osobisty, odszedł od łaciny na rzecz polskiego przekładu średniowiecznej sekwencji, łącząc w ten sposób wartości uniwersalne z narodowymi. W kontekst powstawania utworu, zamówionego przez warszawskiego przedsiębiorcę i melomana Bronisława Krystalla na cześć jego zmarłej żony, wpisała się jeszcze osobista tragedia kompozytora: śmierć ukochanej siostrzenicy Alusi. Dzieło to jest jednym z tych „objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła", – pisze o Stabat Mater Stanisław Golachowski w swej monografii Szymanowskiego.

Gościem specjalnym koncertu w piątek 7 kwietnia będzie Marek Kondrat, który odczyta wiersze Jarosława Iwaszkiewicza inspirowane twórczością Karola Szymanowskiego.


7 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar w krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert finalistów I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Józefa Patkowskiego, którego organizatorem jest Katedra Kompozycji i jej Studio Muzyki Elektroakustycznej.

Uczestników oraz Jury Konkursu w składzie – Elżbieta Sikora (przewodnicząca), Marcin Bortnowski, Barbara Okoń-Makowska, Marek Chołoniewski, Magdalena Długosz, Józef Rychlik – przywita Dziekan Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej prof. dr hab. Wojciech Widłak. Po koncercie Jury uda się na naradę, a słuchacze o godz. 19.00 zostaną zaproszeni na wykład dr. Mateusza Bienia pt. Tworzenie komputerowych narzędzi wspomagających realizację wizji kompozytora. Zwieńczeniem koncertu około godz. 21.00 będzie ogłoszenie listy laureatów i wręczenie nagród ufundowanych przez krakowską firmę Music Info sp. z. o. o., która za pośrednictwem systemu EAW Radius zapewni projekcję dźwiękową prac konkursowych zakwalifikowanych do finału.

Gościem Specjalnym będzie małżonka prof. Józefa Patkowskiego, Zofia Mossakowska wraz z córką Marianną. W koncercie finałowym uczestniczyć będzie także prof. Krzysztof Szlifirski, najbliższy przyjaciel Profesora, współtwórca i wieloletni wiceszef Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie.


7 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się prawykonanie koncertu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil Assisi.

W ramach wyjątkowego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki usłyszymy Błękitną rapsodię w wykonaniu jednego z najbardziej uznanych polskich pianistów jazzowych Leszka Możdżera, a także najnowszy utwór wybitnej wrocławskiej kompozytorki.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil ze stolicą Dolnego Śląska jest związana od lat – początkowo jako studentka, dziś jako pedagog. Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (od 1993 roku jako profesor). Swój talent rozwijała również za granicą, studiując u tak cenionych w świecie muzycznym osobistości, jak Pierre Boulez i Olivier Messiaen. Artystka jest laureatką licznych krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jej utwór Ikar uzyskał trzecią lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Cztery lata temu została wyróżniona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Poza działalnością artystyczną prowadzi również działalność, której celem jest propagowanie muzyki współczesnej – przez lata uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także w kreowaniu festiwalu Musica Polonica Nova.

Koncert na wiolonczelę, chór dziecięcy i orkiestrę Assisi zaprezentują: Orkiestra NFM pod dyrekcją Marka Mosia, Chór Chłopięcy NFM, Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, wiolonczelista Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski (realizacja partii wiolonczeli elektrycznej).

Zamówienie Assisi Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


8 kwietnia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert kameralny „Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i świat”, podczas którego znakomity zespół wykona III kwartet smyczkowy H. M. Góreckiego.

Kwartet powstał podczas ostatniego etapu twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010), w którym dominowały dzieła kameralne. Szczytem są trzy kwartety smyczkowe, pisane na zamówienie Kronos Quartet. Tworzą one zastanawiający rytm, wyznaczony datami powstania (1988, 1991, 1994) i długością trwania (kwadrans, dwa kwadranse, trzy i pół kwadransa). III Kwartet „…pieśni śpiewają…” przeleżał w szufladzie aż do roku 2005, zanim Górecki zdecydował się go pokazać publicznie. Niby ostatni kwartet Szostakowicza (z którym łączy go też tonacja es-moll), przebiega on omalże wyłącznie w wolnych tempach. Tylko ogniwo środkowe, w charakterze krótkiego intermezza, przynosi kontrast (Górecki cytuje w nim II Kwartet smyczkowy Szymanowskiego). Muzyka refleksyjna, podsumowanie życia. Tytuł zaczerpnięty został z wiersza Władimira Chlebnikowa, który widnieje w partyturze jako motto: „Gdy umierają rumaki – dyszą / Gdy umierają zioła – schną / Gdy umierają słońca – nagle gasną / Gdy umierają ludzie – śpiewają pieśni”.

Ponadto Kwartet Śląski wykona Wielką fugę B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, o które Igor Strawiński mówił pod koniec swego życia: „jest to całkowicie współczesny utwór muzyczny i pozostanie współczesny na wieki”. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


9 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędą się prawykonania utworów Wojciecha Ziemowita Zycha oraz Krzysztofa Wołka.

Koncert Orkiestry Muzyki Nowej wypełnią trzy prawykonania (w tym jedno polskie) trzech form koncertujących. Najstarszy spośród prezentowanych kompozytorów, Georg Friedrich Haas (1953) zaliczany jest do grona spektralistów. To, co najbardziej typowe dla jego muzyki, rozgrywa się w przestrzeni najmniejszej – dominują mikropolifonie i mikrointerwały. Obecne są one zarówno w Koncercie podwójnym na akordeon, altówkę i zespół kameralny, który po raz pierwszy zabrzmi w Polsce, jak i we wcześniejszych jego utworach. Odmienne podejście do muzycznego czasu, jego spowolnienie i swoiste odrealnienie buduje formę, w której nadrzędną cechą jest barwa – raz połyskująca, innym razem ciemna i mroczna.

Z kolei inspiracją do napisania Koncertu wiolonczelowego Krzysztofa Wołka (1976) była teza, że wszelka sztuka wymaga tarcia i konfliktu. Relacja ta obecna jest zarówno między aktorami i reżyserem, aktorami względem siebie, jak i kompozytorem a wykonawcą. Idea ta znakomicie się wpisuje w muzyczną formę koncertującą. W Koncercie „tarcie” jest warunkiem zaistnienia dźwięku na instrumencie, jest obecne między solistą a orkiestrą czy między różnymi elementami dzieła. Utwór został napisany z myślą o jego pierwszym wykonawcy Jakobie Kullbergu.

Rówieśnikiem Krzysztofa Wołka jest Wojciech Ziemowit Zych (1976), pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, piszący niemal wyłącznie muzykę instrumentalną. W prawykonanym tego wieczoru podwójnym koncercie Drogi powietrza. Splątane echa na flet kontrabasowy C, klarnet kontrabasowy B, amplifikację przestrzenną i orkiestrę kameralną w rozmieszczeniu przestrzennym uwagę zwraca nietypowy dobór instrumentów solowych, determinujący brzmienie utworu.

Zamówienie Koncertu W. Z. Zycha dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl


9 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Katowicach odbędzie się prawykonanie Pasji wg świętego Marka na chór mieszany autorstwa Adriana Robaka.

„Crucifixus – Ukrzyżowany” to tytuł koncertu, na jaki zaprasza Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina do katowickiego Kościoła p.w. św. Józefa przy ul. Gliwickiej 76.

Programowo koncert nawiązuje do czasu nadchodzącej Wielkanocy, a swym tytułem – do chóralnej kompozycji Antonio Lottiego (1667-1740), łączącego wiedzę starej szkoły kompozytorskiej z końca XVII wieku z wdziękiem i patosem współczesnej mu muzyki preklasycznej. Przez dokonania Antona Brucknera (1824-1896) – austriackiego kompozytora i organisty, neoromantyka, przedstawiciela klasycznego romantyzmu i György’ego Deák-Bárdos (1905-1991) – kompozytora węgierskiego i chórmistrza, autora m.in. utworu Eli, Eli na chór mieszany, skomponowanego w 1933 roku z okazji 1900 rocznicy śmierci Jezusa Chrystusa, dotrą słuchacze w tym koncercie do dwóch prawykonań. Po raz pierwszy usłyszą Inter vestibulum Przemysława Kadłubka, studenta jeszcze katowickiej Akademii Muzycznej, i Pasji wg świętego Marka Adriana Robaka, którego premiery utworów już odbywały się w Filharmonii Śląskiej. Jego dzieła były prezentowane także na takich międzynarodowych festiwalach, jak Mikołowskie Dni muzyki czy Incontro Internazionale Polifonico Citta di Fano.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmoniaslaska.art.pl


9 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00 w krakowskiej Willi Decjusza (ul. 28 Lipca 1943 17a) odbędzie się koncert, poświęcony twórczości Wojciecha Błażejczyka.

Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza to przedsięwzięcie bez precedensu, którego istotą jest spotkanie odbiorców i twórców, wspólna rozmowa i celebracja sztuki muzycznej dzisiejszych czasów. Raz w miesiącu w krakowskiej Willi Decjusza – miejscu, które już pół tysiąca lat temu zostało zaprojektowane właśnie jako przestrzeń wymiany myśli, odbywają się koncerty monograficzne z udziałem i komentarzem kompozytorów oraz innych twórców. W 2016 roku uczestnikami tego niezwykłego cyklu popularyzującego muzykę byli: Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Andrzej Kwieciński, Paweł Łukaszewski, Aleksander Kościów i holenderski kompozytor Roderik de Man.

W 2017 roku cykl koncertów rozpocznie się 9 kwietnia od spotkania z Wojciechem Błażejczykiem. To kompozytor, reżyser dźwięku i gitarzysta, którego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. „Warszawska Jesień”, New Music Concerts (Toronto), Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Visegard Portraits (Budapeszt), Musica Moderna, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Experimentelle Musik (Monachium). Artysta tworzy muzykę akustyczną jak i elektroakustyczną, komponuje także na potrzeby teatru i filmu.

W programie niedzielnego koncertu znajdą się utwory: Muzyka strun na gitarę elektryczną, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Spirits of the Dead na flet, skrzypce i altówkę (wykorzystano w nim utwór Edgara Alana Poego Spirits of the Dead), Horyzont cząstek na gitarę elektryczną, basową, obiektofony i elektronikę oraz Protokół na aktora, flet, akordeon, saksofon, wiolonczelę, perkusję i taśmę (do tekstów czterech wierszy Stanisława Barańczaka). Wystąpią #Ensemble i Wojciech Błażejczyk.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


9 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 na Bielańskiej Scenie Kameralnej (Warszawa, ul. Żeromskiego 29) odbędzie się koncert „Michał Lorenc i DesOrient – muzyka filmowa”.

Twórczość Zespołu DesOrient to kwintesencja muzyki filmowej –precyzji i techniki wykonawczej, barwnej instrumentacji, inspirowanej muzyką etniczną - jednak mocno osadzonej w klasycznym brzmieniu. Grają i nagrywają przede wszystkim muzykę filmową Michała Lorenca, m.in. do filmów „Bandyta", „Oficer", „Wszystko będzie dobrze”, „Wino truskawkowe", „Statyści”. Świetnie odnajdują się też w piosence autorskiej, czego dowodem jest płyta z Jackiem Kleyffem, na której znalazła się nowa aranżacja kultowych Huśtawek, współpraca z Wandą Warską, czy nagranie piosenki Fotoplastykon z muzyką Jerzego Wasowskiego. Ich muzyka zabrzmiała również podczas projekcji filmu „Żółty Paszport" z 1918 roku, pokazywanego w czasie Święta Niemego Kina w 2011 roku. W roku 2014 zagrali serię koncertów z muzyką na żywo do filmu niemego „Rok 1863". Z orkiestrą symfoniczną i chórem wykonywali utwór Michała Lorenca Missa Magna Beatificationis (prapremiera miała miejsce w Rzymie w czasie uroczystości beatyfikacyjnych Jana Pawła II). Ta wszechstronność i różnorodność repertuaru nie jest przypadkowa. Każdy z członków zespołu wywodzi się z innej tradycji muzycznej i każdy coś innego do grupy wniósł. Do tego wszystkiego trzeba dodać talent i otwartość Michała Lorenca, kompozytora muzyki filmowej, który powierzył im wiele swoich utworów i wciąż inspiruje do muzycznych poszukiwań.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://mteatr.pl


10 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 usłyszymy utwory najnowsze kompozytorów związanych z Katedrą Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Zaprezentowane zostaną kompozycje kameralne pedagogów Katedry oraz studentów. Koncert otworzy utwór dr. Wojciecha Błażejczyka Data Selfie. To performance napisany dla tria improwizujących kompozytorów Sonofrenia na trzy głosy, małe instrumenty i elektronikę. Kompozytor analizuje artystyczne implikacje psychometrycznego mikrotargetingu, czyli wykorzystywania analizy aktywności na portalu Facebook do budowania profilu psychologicznego użytkownika, używanego w marketingu internetowym. Następnie zostaną wykonane kompozycje kameralne prof. UMFC dr. hab. Alicji Gronau Winter is icumen in II, dr Aldony Nawrockiej omega or… i dr. Rafała Janiaka Sonata for accordion.

W wykonaniu Dziołak Stankiewicz Duo zabrzmi utwór September in Lisboa autorstwa studentki z klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. S. Moryto i dr. M. Bembinowa Zuzanny Falkowskiej, znanej szerszej publiczności z akcji „Święta w prezencie”. Teoniki Rożynek, studentka III roku kompozycji w klasie prof. zw. dr. hab. Krzysztofa Baculewskiego, napisała pod jego kierunkiem utwór Deep-frozen_2/17 na akordeon, altówkę i warstwę elektroniczną, który zostanie wykonany przez Jarocki &Rydz DuO. Jakub Neske jest gitarzystą i studentem klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wykona Etiudy nr 2 i nr 3 własnego autorstwa. Utwory wpisują się we współczesną literaturę gitarową i poruszają różne problemy techniczne. Etiuda nr 2 opiera się na jednym aspekcie rytmicznym, w pewnym sensie gitara pełni tu rolę instrumentu perkusyjnego. Etiudę nr 3 otwiera agresywny motyw rytmiczny, który przechodzi potem w spokojną i powtarzaną mantrę. Zwycięzca 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda Jakub Szafrański również reprezentuje klasę kompozycji P. Łukaszewskiego; podczas koncertu zostanie wykonany utwór jego autorstwa pt. Emotions na obój, trąbkę, perkusję i kontrabas. W finale przedsięwzięcia zabrzmi kompozycja dr. hab. Edwarda Sielickiego Der Ring et Mélisande.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.

 


10 kwietnia 2017 roku o godz. 20.00 w Sali im. J. Elsnera w Domu Studenckim Dziekanka (Krakowskie Przedmieście 58/60, Warszawa) odbędzie się koncert w wykonaniu rosyjskiego zespołu muzyki współczesnej MolOt-Ensemble.

MolOt-Ensemble, który powstał w Petersburgu w 2012 roku, działa w ramach Młodzieżowego Oddziału Związku Kompozytorów Rosyjskich (Молодежное Oтделение Союза Композиторов РФ) – stąd nazwa zespołu. Specjalizuje się w wykonaniu muzyki XX i XXI wieku. Utwory współczesnej klasyki i muzykę najnowszą, przede wszystkim autorstwa młodych kompozytorów rosyjskich, prezentuje na rozmaitych festiwalach międzynarodowych. Zespół prawykonał już ponad pięćdziesiąt kompozycji. W składzie zespołu występują: Alexey Isaev (flet), Alexander Zakharenko (klarnet), Artur Zobnin (skrzypce), Alexey Govorov (wiolonczela) i Alexey Glazkov (fortepian).

Podczas warszawskiego koncertu 10 kwietnia w interpretacji zespołu zabrzmią utwory młodych rosyjskich i polskich kompozytorów, w tym kompozycja przewodniczącej Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich Żanety Rydzewskiej WINDows. Organizatorami koncertu są: Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury, Rosyjski Związek Muzyczny i „MolOt” – Młodzieżowy Oddział Rosyjskiego Związku Kompozytorów.

Co roku Młodzieżowy Oddział Rosyjskiego Związku Kompozytorów organizuje festiwal. 7 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00 w ramach V Międzynarodowego Festiwalu MolOt odbędzie się koncert pt. „Geo-Tranzyt” na scenie Rosyjskiego Ośrodku Nauki i Kultury w Warszawie (ul. Belwederska 25). Program obejmuje dzieła rosyjskich i polskich kompozytorów XIX – XXI wieków, w tym Sonatę wiolonczelową g-moll op. 65 Fryderyka Chopina i Cadenzę na altówkę solo Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycje wykonają znani muzycy rosyjscy, w tym światowej sławy wirtuozi wiolonczelista Siergiej Sudziłowski i perkusista Mark Piekarski, a także przewodniczący Młodzieżowego Oddziału Rosyjskiego Związku Kompozytorów Jarosław Sudziłowski, który zaprezentuje swój utwór Święta Multuplikacja.


12 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert tegorocznych dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Orkiestrą Symfoniczną UMFC pokieruje prof. zw. dr hab. Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

W roli solistów wystąpią skrzypaczki Karolina Mikołajczyk (klasa prof. Andrzeja Gębskiego i as. Agaty Szymczewskiej), Magdalena Lech (klasa dr. hab. Jana Staniendy), wiolonczelistka Alicja Kozak (klasa prof. dr. hab. Tomasza Strahla i wykł. Rafała Kwiatkowskiego), fagocista Wojciech Motyl (klasa prof. dr. hab. Zbigniewa Płużka), organistka Anna Przybysz (klasa prof. Józefa Serafina i ad. dr. hab. Bartosza Jakubczaka). Arie z oper G. Verdiego, J. Offenbacha i W. A. Mozarta wykonają Anna Farysej (klasa ad. dr hab. Eugenii Rozlach), Chanmi Hwang (klasa ad. dr hab. Jolanty Janucik), Anna Dubicka (klasa ad. prof. dr hab. Jadwigi Rappé) i Łukasz Skrobek (klasa ad. dr. Roberta Gierlacha).

W finale koncertu odbędzie się prawykonanie utworu jednej z dyplomantek kompozytorki Aleksandry Chmielewskiej (klasa prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego). Jej kompozycja Fantastic scenes jest wynikiem fascynacji światem nierzeczywistym, próbą przeniesienia wyobrażonych sytuacji wizualnych na język muzyki. Utwór składa się z czterech części – scen opatrzonych programowymi tytułami. Wybrane sceny „Butterflies valley” oraz „The city of giants” są najsilniej skontrastowanymi pod względem charakteru ogniwami cyklu. Pierwsza z nich zbudowana jest misternie z lekkich, ulotnych melodii, instrumenty często traktowane są solistycznie, a kluczową rolę odgrywają niuanse barwowe, powstałe w wyniku interakcji pomiędzy poszczególnymi instrumentami. Brzmienie drugiej, co sugeruje tytuł, jest znacznie cięższe. Uprzywilejowane w pierwszej części instrumenty dęte drewniane schodzą na drugi plan na rzecz instrumentów dętych blaszanych, ażurowe melodie ustępują blokowej, zwartej tkance, a często powracająca faktura nota contra notam wprowadza monumentalne, niemal organowe brzmienie. Ponieważ cały cykl potraktowany jest dość luźno, poszczególne sceny mogą być wykonywane w jego ramach, w dowolnych kombinacjach, ale także jako niezależne utwory.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na tydzień przed koncertem w holu głównym uczelni.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.


13 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w przededniu 100. rocznicy śmierci Ludwika Zamenhofa Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert „Esperanto – język nadziei”.

Duch idealisty Zamenhofa, białostocczanina, wierzącego w możliwość porozumienia ponad podziałami kulturowymi i granicami, unosić się będzie tego wieczoru nad każdym wykonywanym dziełem. W pierwszej części koncertu melomani usłyszą Fanfarę dla Europy Andrzeja Panufnika. Utwór, napisany w 1972 roku z okazji powołania do życia Europejskiej Wspólnoty Ekonomicznej (European Economic Community) opiera się na dźwiękach EEC – od inicjałów organizacji. Fanfara zabrzmi w Polsce po raz pierwszy.

Następnie Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Pawła Kotli wykona I Symfonię „Esperanto” Davida Gainesa, która powstała w 2002 roku. Styl tego dzieła zdaje się być odzwierciedleniem „wspólnego języka wszystkich ludzi”, jego instrumentacja – obejmująca zarówno instrumenty typowe dla europejskiej orkiestry symfonicznej, jak i te z kręgu tradycji azjatyckiej, południowoamerykańskiej czy afrykańskiej – skłania się ku globalnemu uniwersalizmowi, a melodyka pulsuje różnorodnością kultur. Partię solową wykona Joanna Dobrakowska (mezzosopran).

W drugiej części koncertu zabrzmi Fantazja c-moll Ludwiga van Beethovena, która ze względu na wprowadzenie chóru postrzegana jest jako zapowiedź finału IX Symfonii. Dzieło jest wyjątkowym połączeniem koncertu fortepianowego i kantaty, cyklem jedenastu wariacji, w którym kolejno nowe instrumenty podejmują temat. Partię fortepianu wykona Paweł Kowalski, w roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Hanna Różankiewicz (sopran), Karolina Kuklińska (alt), Przemysław Borys (tenor), Łukasz Załęski (tenor), Taras Kuzmych (bas).

Wspomnienie o Ludwiku Zamenhofie wygłosi Przemysław Wierzbowski, prezes Białostockiego Towarzystwa Esperantystów.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.oifp.eu


W oczekiwaniu na radość Wielkanocy Polski Chór Kameralny prowadzony przez Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncerty 13 i 14 kwietnia 2017 roku w Gdańsku.

Tradycyjnie już w Wielki Czwartek 13 kwietnia 2017 roku o godz. 20.30 Polski Chór Kameralny wystąpi w kościele Matki Bożej Fatimskiej na gdańskiej Żabiance (plac. Kard. S. Wyszyńskiego 1). Koncert, który rokrocznie organizowany jest po wielkoczwartkowej liturgii, ma swoją niemal 20-letnią historię. To dzień, w którym Kościół wspomina ostatnią wieczerzę i ustanowienie sakramentów eucharystii i kapłaństwa. Stanowi on również wprowadzenie do obchodów triduum paschalnego – najważniejszych chrześcijańskich świąt.

W Wielki Piątek 14 kwietnia 2017 roku o godz. 21:00 w Bazylice Mariackiej (ul. Podkramarska 5) będzie miał miejsce koncert utworów pasyjnych połączony z rozważaniami. Dzień, w którym Kościół wspomina śmierć Jezusa na krzyżu, sprzyja zadumie, zachęca do refleksji na temat życia i wiary. Po raz kolejny przygotowania do świąt Wielkanocy uświetni tradycyjne połączenie Słowa i Muzyki – rozważań księdza biskupa Zbigniewa Zielińskiego i najbardziej poruszających utworów wielkopostnych w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Podczas koncertów zabrzmią m. in. Dwa Psalmy Żałobne Pawła Łukaszewskiego oraz Tutto e compiuto i Crucified Ireneusza Łukaszewskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.polskichorkameralny.pl 


W dniach 17–21 kwietnia 2017 roku odbędzie się I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna organizowany przez nowopowstałą fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka Iwona Glinka, profesorka Akademii Muzycznej Arte na Cyprze. Ideą nadrzędną Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. Festiwal przyczyni się do promocji miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Otworzy Festiwal Koncert „Magia fletu i harfy”, podczas którego Iwona Glinka i harfistka Anna Sikorzak-Olek zaprezentują rzadko wykonywane utwory kameralne na ten oryginalny zespół, w tym Trzy fragmenty Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu „Christus ressurexit est!” 20 kwietnia zabrzmią organy kościoła oo. Franciszkanów Św. Trójcy. Znany wirtuoz tego instrumentu Andrzej Szadejko, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, wykona arcydzieła niemieckiej, francuskiej, włoskiej muzyki organowej, a także Preludium chorałowe „Chrystus Pan zmartwychpowstał” własnego autorstwa. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Podczas koncertu finałowego wraz z Iwoną Glinką oraz wykładowcami gdańskiej Akademii Muzycznej oboistką Martą Różańską i fagocistą Mirosławem Pachowiczem wystąpią uczestnicy Powiatowego Festiwalu Flażoletowego (40 osób). Gościem specjalnym będzie Wojciech Wietrzyński – propagator gry na flażolecie.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.phasma-music.com


Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące: koncert muzyki współczesnej oraz instalacja „Neuromuzyka" Beniamina Głuszka. Wydarzenie to odbędzie się na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do wygłoszenia swoich referatów i wykładów zaproszono najlepszych specjalistów w zakresie percepcji dźwięku z całej Polski. Tematem przewodnim konferencji będzie percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej. W psychologii poznawczej „iluminacja” oznacza zjawisko pojawienia się w umyśle gotowego rozwiązania danego problemu, jest swego rodzaju nagłym olśnieniem. Wydarzenie będzie więc taką metaforyczną iluminacją, rozjaśniającą nieco zagadnienie, jakim jest percepcja dźwięku.

W konferencji wezmą udział tak psycholodzy, jak również muzykolodzy i kompozytorzy: dr Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Anna Zawadzka-Gołosz, dr Andrzej Mądro, Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr Grażyna Draus (Katedra Edukacji Muzycznej UMFC), dr Robert Losiak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego). Wykład inauguracyjny pt. Percepcja muzyki XX i XXI wieku – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków? wygłosi dr hab. Piotr Podlipniak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu).

19 kwietnia 2017 o godz. 19:00 w Auli UP będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej, podczas którego odbędą się prawykonania utworów Xing Yu Anti-Romantic Duo, Justyny Skowronek El Abismo de la Mente, Moniki Kozakiewicz Trzy róże i Neuroradiacje, a także Leonardo Rizza i Pawła Malinowskiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


20 kwietnia 2017 roku o godz. 11.00 w sali koncertowej Aula Nova poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – ogólnopolski koncert „Muzyka Naszych Czasów”.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu włączyła się w projekt „Muzyka naszych czasów”. Jest to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, uczelnie muzyczne w Polsce (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 średnich szkół muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa). Projekt realizowany jest pod Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jego celem jest wprowadzenie w krwioobieg szkolnictwa muzycznego muzyki młodych polskich kompozytorów w wykonaniu młodych instrumentalistów i wokalistów oraz prezentowanie współczesnego repertuaru młodym odbiorcom. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Pierwsza edycja Programu Muzyka naszych czasów otwarta została na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniu 11 marca 2017. Podczas koncertu w poznańskiej Akademii Muzycznej zabrzmią dzieła Dariusza Przybylskiego (Figure veneziane), Mateusza Śmigasiewicza (Wariacje), Ignacego Zalewskiego (Kaprys w formie mazurka), Kamila Kruka (Strzępy snu), Aleksandry Kacy (Smugi Cienia), Michała Dobrzyńskiego (Mgnienie III), Szymona Godziemba-Trytka (Contemplation of One’s Man Martyrdom) oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (Trzy Tańce Polskie).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl/


21 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert symfoniczny, podczas którego melomani usłyszą Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego w interpretacji Olgi Pasiecznik.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta. Następnie Chantefleurs et chantefables – 9 pieśni na sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego – i Arię koncertową Bella Mia Fiamma KV 528 Mozarta wykona sopranistka Olga Pasiecznik (Pasichnyk). Śpiewaczka urodziła się na Ukrainie, studia podyplomowe odbyła w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest laureatką wielu konkursów. Współpracowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Marc Minkowski, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki.

W drugiej części koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Nesterowicza zabrzmi VI Symfonia d-moll op. 104 Jeana Sibeliusa, o której pisano, że jest „Kopciuszkiem” wśród jego siedmiu symfonii. Dzieło to, mimo wyraźnych odniesień do tradycji (4-częściowy układ), pozostanie nierozwikłaną tajemnicą ze względu muzyczne intencje samego kompozytora. Niewątpliwie jednak odnajdziemy w niej malownicze freski inspirowane fińskimi pejzażami.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


21 kwietnia 2017 roku o godz. 20:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Varsovia, upamiętniający 74. rocznicę powstania w getcie warszawskim.

W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie A Lonely Star over Be’er Sheva (2011/2017) Jerzego Maksymiuka, który poprowadzi orkiestrę. W roli solisty wystąpi pianista Marek Bracha.

Koncert otworzy premiera kompozycji Maksymiuka, która została zainspirowana atmosfera i klimatem największego miasta pustyni Negew w Południowym Dystrykcie Izraela. Po utworze maestro Maksymiuka zabrzmi IV Symfonia warszawianina Mieczysława Weinberga, której premiera odbyła się w 1961 roku: symfonię zaprezentowała wówczas Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej pod batutą wybitnego Kiryłła Kondraszyna. Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana powstało w roku 1940 w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Los Angeles. Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę Richarda Addinsella przyniósł swemu twórcy niebywałą sławę. Został napisany w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającym losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.polin.pl


W dniach 21 kwietnia – 19 maja 2017 roku odbędzie się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017. Gorące latynoskie rytmy, gospel prosto z Kolumbii czy liryczna muzyka ludowa z Gruzji – każdy słuchacz z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Koncertem kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado w Osiedlowym domu kultury spółdzielni mieszkaniowej Przymorze „Bolek i Lolek” rozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach festiwalu MUNDUS CANTAT. Latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach w wykonaniu tego utalentowanego śpiewaka będzie można usłyszeć ponownie już 11 maja o godz. 18 w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie. Alvarado to nie jedyny kolumbijski akcent tegorocznej edycji festiwalu. Uczestnikiem MUNDUS CANTAT będzie również niezwykle energiczny zespół Soul Gospel Medellin, który wystąpi w „Bolku i Lolku” 19 maja ze swoim żywiołowym repertuarem gospel.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty dla podopiecznych Centrum Integracji Społecznej, podczas których ludzie wykluczeni społecznie uczyli się poprawnej emisji głosu, artykulacji a nawet śpiewu. Warsztaty poprowadził prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, ad. dr Michał Kozorys oraz ad. dr hab. Beata Wróblewska, również wykładowca gdańskiej Akademii. Zwieńczeniem tego przedsięwzięcia będzie koncert (13 maja) grupy warsztatowej wraz z Chórem SSW „Mundus Cantat” (organizator festiwalu), na których zabrzmią pieśni popularne różnych narodów o przyjaźni, tęsknocie, miłości, przeszłości i pamięci – z dalekiej Boliwii, Czech, Rumunii oraz Polski.

Na szczególną uwagę zasługują koncerty Zespołu Wokalnego Adila z Kutaisi w Gruzji. Dla fanów gruzińskich, ludowych melodii zostały zorganizowane dwa koncerty – w Domu Kultury PSM na Przymorzu (18 maja) oraz w Osiedlowym Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze „Piastuś” (19 maja).

Gdańskie Koncerty Towarzyszące to nie tylko koncerty. Dla chórów z Wybrzeża zostaną przeprowadzone warsztaty pt. „Polacy nie gęsi – swoje pieśni znają”, w ramach których będą poznawać utwory kompozytorów polskich (Raczyński, Wawruk i inni), w tym również gdańskich, m.in. dr Beaty Wróblewskiej z Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://munduscantat.pl 

 

Więcej


22 kwietnia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć Sceny liryczne w 3 aktach Евгений Онегин Piotra Czajkowskiego pod dyrekcją Robina Ticciatiego.

Arcydzieło Piotra Czajkowskiego (1840–1893) do dzisiaj zachwyca i wzrusza publiczność na całym świecie. Opera po raz pierwszy została wystawiona jako spektakl studencki wykonany przez uczniów Konserwatorium Moskiewskiego. Sceny liryczne oparte są na poemacie jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych, Aleksandra Puszkina. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Griemina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi.

Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego powraca do cyklu transmisji z MET w reżyserii Fiony Shaw. Ponownie partię Tatiany zaśpiewa primadonna Anna Netrebko, partnerować jej będzie Peter Mattei. W pozostałych rolach wystąpią: Elena Maximova (Olga), Alexey Dolgov (Lenski) i Štefan Kocán (Gremin).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na „Wieczór Wirtuozów” 22 kwietnia 2017 roku o godz.19:00, podczas którego Krzysztof i Jakub Jakowiczowie wykonają Concerto Liliowe na dwoje skrzypiec i orkiestrę Sławomira Czarneckiego.

Koncert „Wieczór Wirtuozów” będzie spotkaniem z Krzysztofem Jakowiczem i jego synem Jakubem Jakowiczem, którzy tworzą wirtuozowski duet skrzypcowy. Obaj są wychowankami legendarnego profesora Tadeusza Wrońskiego. Artyści wystąpią w szczególnym koncercie, podczas którego zagrają repertuar na dwoje skrzypiec. Połączenie umiejętności dwóch utalentowanych i docenianych skrzypków, w towarzystwie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, da z pewnością niezwykły efekt.

Artystów podczas koncertu melomani usłyszą w repertuarze, ukazującym pełnię ich umiejętności. Zgrają Koncert d-moll na dwoje skrzypiec i orkiestrę Johanna Sebastiana Bacha, należący do jednych z największych arcydzieł mistrza baroku oraz kompozycję współczesnego kompozytora – Concerto Liliowe na dwoje skrzypiec i orkiestrę Sławomira Czarneckiego. Towarzysząca im Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.eok.elblag.eu


22 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra.

Kompozytor Roman Palester, zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia, w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937), która zabrzmi podczas koncertu, to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza wykona ponadto Wariacje orkiestrowe op. 20 Pawła Kleckiego oraz II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. Premiera zdumiewającego II Koncertu fortepianowego Tansmana odbyła się w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 000 słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika. Podczas koncertu 22 kwietnia partię fortepianu w tym utworze wykona Jonathan Plowright.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


Warmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zaprasza na koncert ,,W hołdzie Kopernikowi”, który będzie miał miejsce w Zamku Olsztyńskim (Sala Kopernikowska) 23 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmi utwór Lucjana Marzewskiego Rapsodia Kopernikowska. Kompozytor i chórmistrz Lucjan Marzewski (1943 – 2015) pracował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, gdzie był kolejno kierownikiem Katedry Wychowania Muzycznego, prodziekanem Wydziału Pedagogicznego, prorektorem i dziekanem Wydziału Wychowania Artystycznego, a od 1999 roku – kierownikiem Katedry Muzyki. Do 2010 roku piastował stanowisko dyrektora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Równolegle pracował w Akademii Muzycznej oraz Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Przez dwadzieścia lat był związany z teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego. Kierował Chórem Męskim „Surma”. Za swoją bogatą i wszechstronną działalność Profesor został uhonorowany odznaczeniami „Zasłużony Działacz Kultury”, „Zasłużony dla Warmii i Mazur” oraz Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Utwór Marzewskiego wykona zespół kameralny Pro Musica Antiqua i goście: Leszek Szarzyński (flet), Jerzy Szafrański (obój / rożek angielski), Agnieszka Panasiuk (klawesyn), Paweł Panasiuk (wiolonczela), Agnieszka Dziewulska-Pawłowska (mezzosopran) oraz hiszpański artysta Alber Catala Climent (fagot). Zespół wystąpi pod dyrekcją Katarzyny Bojaruniec.

Koncert poprzedzi prelekcja Pawła Błażewicza Warmia Kopernika.


W dniach 23-30 kwietnia 2017 roku pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, odbędzie się 29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, którego dyrektorem artystycznym jest Prezes Krakowskiego Oddziału ZKP Marcel Chyrzyński.

Ideą przewodnią Festiwalu – oprócz prezentacji muzyki kompozytorów krakowskich i polskich – będzie prezentacja twórców z kręgu nordyckiego. Usłyszą zatem Państwo kompozycje z Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii, ale również z Holandii. Gościem specjalnym festiwalu będzie bardzo ceniona w świecie kompozytorka z Finlandii, na stałe rezydująca we Francji, Kaija Saariaho. Wygłosi ona wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi otwarty kurs mistrzowski dla studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane jej utwory, m.in. na koncercie inauguracyjnym, który odbędzie się 23 kwietnia o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Notes on Light na wiolonczelę i orkiestrę kameralną autorstwa Saariaho wykona kolejny gość specjalny festiwalu, znakomity duński wiolonczelista – Jakob Kullberg (profesor Royal Academy of Music w Londynie). Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Oprócz dwóch koncertów festiwalowych, w których Kullberg weźmie udział (również z duńskim kwartetem smyczkowym Kroger Quartet), poprowadzi on kursy mistrzowskie w krakowskiej Akademii Muzycznej. Podczas festiwalu będzie miała miejsce również sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Odbędzie się też spotkanie z kompozytorem i muzykologiem z Holandii Leo Samamą, który skomponował specjalnie na festiwal Kwartet smyczkowy nr 3. Podczas spotkania, które poprowadzi Jerzy Stankiewicz, odbędzie się również projekcja ostatniego wywiadu z Olivierem Messiaenem, który przeprowadził z nim Leo Samama.

Dla miłośników muzyki elektronicznej, tradycyjnie odbędzie się koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie pt. „Koktajl elektroniczny”. Niezwykle ciekawie zapowiada się wykład dra Piotra Kletowskiego pt. „Nordyckie brzmienia w kinie – od Sibeliusa do Pärta” ilustrowany filmem Marka Piestraka Test pilota Pirxa (1979) z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika.

Finał tegorocznej edycji, który odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, przyniesie m.in. prawykonanie światowe III Symfonii krakowskiego kompozytora Macieja Jabłońskiego. Podczas festiwalu zaprezentowanych będzie m.in. 15 prawykonań światowych i 10 pierwszych wykonań w Polsce.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.zkp.krakow.pl 


W dniach 23 i 24 kwietnia 2017 roku w Bydgoszczy z okazji Jubileuszu 80. urodzin Profesora Zbigniewa Bargielskiego odbędą się koncerty monograficzne na scenach Filharmonii Pomorskiej oraz Akademii Muzycznej.

Twórczość Zbigniewa Bargielskiego jest swoistym zjawiskiem na polu współczesnej muzyki polskiej – w znacznej mierze autonomiczna, niezależna od trendów. Kompozytor korzysta z różnych zdobyczy nowoczesnego języka kompozytorskiego, ale nie odstępuje radykalnie od tradycji, z dystansem podchodzi zarówno do modernizmu, jak i postmodernizmu. Jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. W latach 1966-67 odbywał studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 – w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 był stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Zbigniew Bargielski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Został odznaczony medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” (1990) oraz Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta (1995). W 2000 w Wiedniu otrzymał Anton-Benya-Preis, a w 2001 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Dostojny Jubilat od 2002 wykłada kompozycję w bydgoskiej Akademii Muzycznej, w której jest Kierownikiem Katedry Teorii Muzyki i Kompozycji, a od 2003 w krakowskiej Akademii Muzycznej.

23 kwietnia o godz. 17.00 w sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią utwory autorstwa Bargielskiego, m.in. Monodia na małą orkiestrę, Nokturn in Blue and Red na saksofon i orkiestrę smyczkową, Hierofania na perkusję i improwizujący saksofon, które wykona Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą Wojciecha Michniewskiego; w roli solistki wystąpi Alina Mleczko.

Następnego dnia o godz. 18.00 odbędzie się koncert muzyki kameralnej Bargielskiego, zorganizowany przez Akademię Muzyczną. Znani polscy wykonawcy zaprezentują takie kompozycje Bargielskiego, jak Nokturn-Ballada-Fantazja (Marysia Wezner), Holzknechttanz (Bartłomiej Wezner, Mikołaj Wieremiejczuk, Krystian Wurst), Schizofonia (SURREALISTIC Five), Labirynt (Magdalena Bojanowicz, Paweł Sławiński), List do Mileny (Alina Mleczko, Maria Machowska, Bartłomiej Wezner) oraz Hierofania dla 5 tancerzy (układ choreograficzny Anny Pietrykowskiej).


W dniach 24-26 kwietnia 2017 roku w Poznaniu odbędzie się II Międzynarodowe Forum Altówkowe, organizowane przez poznańską Akademię Muzyczną.

Pomysłodawcą i organizatorem Forum jest komitet w składzie: dr hab. Marcin Murawski, prof. AM, dr hab. Izabela Mrozek i doktorant Kamil Babka z poznańskiej Akademii Muzycznej. Pierwszy i trzeci dzień Forum wypełniony zostanie wykładami o tematyce związanej z altówką, o problematyce zdrowotnej zawodu muzyka, oraz o sylwetkach kompozytorów i ich twórczości na ten instrument, natomiast każdego dnia odbywać się będą warsztaty dla altowiolistów prowadzone przez pedagogów akademickich z Polski i z USA, a także koncerty.

24 kwietnia o godz. 18.30 w Willi wśród Róż – Salonie Nowowiejskiego będzie miał miejsce pierwszy koncert w ramach Forum, którego program obejmuje kompozycje na altówkę solo (m.in. autorstwa Knoxa, Kimbera, Bibera, Theofanidisa), oraz na dwie altówki (Bartoka). Drugi koncert, zaplanowany na 25 kwietnia o godz. 19.00 w Auli Stuligrosza poznańskiej Akademii Muzycznej, przyniesie kilka premierowych wykonań współczesnych kompozycji... oraz kilka niespodzianek. Trzeciego dnia zamykający Forum koncert rozpocznie się o godz. 16.00 w Polsko-Norweskim Centrum Kultury w Poznaniu, podczas którego melomani usłyszą wyłącznie utwory na altówkę solo i na dwie altówki.

Zaproszeni pedagodzy i wykonawcy Forum reprezentują polskie uczelnie muzyczne (prof. dr hab. J. Pisarski – krakowską Akademię Muzyczną, prof. dr hab. J. Kukuła-Kopczyńska – łódzką Akademię, dr hab. L. Bałaban – Akademie bydgoską i poznańską, dr hab. E. Mrożek-Loska – katowicką uczelnię, dr B. Maliszewski – gdańską Akademię Muczyczną, dr D. Stanisławska – Akademię Muzyczną w Łodzi). Forum po raz pierwszy gości dr M. Gebrian z USA (University of Wisconsin-Eau Claire), a szczególny udział prof. dr hab. P. Urbańskiego z poznańskiego UAM oraz dyplomowanego fizjoterapeuty P. Jezierskiego (www.physioart.pl) dopełnia listę zaproszonych gości.

Wszystkie wykłady, warsztaty i koncerty są otwarte dla publiczności.

Więcej informacji o Forum – na stronie: www.amuz.edu.pl 


Z okazji XII Urodzin Mazowieckiego Teatru Muzycznego imienia Jana Kiepury w Warszawie na Bielańskiej Scenie Kameralnej (ul. Żeromskiego, 29) 25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 będzie miał miejsce koncert „Majewski & Tylman. Koncertowo i z humorem na dwa fortepiany”.

Mazowiecki Teatr Muzyczny zaprasza na wyjątkowe połączenie muzyki klasycznej i rozrywkowej, doprawione anegdotą i humorem. Na Bielańską Scenę Kameralną zawita charyzmatyczny duet pianistów – Czesław Majewski i Janusz Tylman. Towarzyszyć im będą soliści: Joanna Stefańska-Matraszek (sopran) i Ireneusz Miczka (baryton).

W programie ponadczasowe przeboje klasyki, operetki, musicalu i piosenki. Melomani usłyszą m. in. kompozycje Chopina, Ravela, Montiego, Gershwina, Bernsteina. Zabrzmią ulubione przez publiczność melodie z takich operetek jak Księżniczka czardasza, Baron cygański, Wesoła wdówka, światowych musicali Skrzypek na dachu, My fair lady czy Koty oraz najpiękniejsze standardy muzyki rozrywkowej.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://mteatr.pl


25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert kameralny z udziałem tegorocznego artysty-rezydenta Filharmonii Marcina Zdunika.

Podczas koncertu, współorganizowanego i współfinansowanego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”, wiolonczelista Marcin Zdunik, skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz i pianista Paweł Wakarecy wykonają utwory Igora Strawińskiego (Suite Italienne), Wojciecha Ziemowita Zycha (Mikrologia (czule) stosowana), Maurica Ravela (Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę) i Franza Schuberta (Trio B-dur D. 989).

Sukces baletu Pulcinella (1920) Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie, w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim. Ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Zycha, dedykowana wiolonczeliście Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku. Tego wieczoru zabrzmi w interpretacji Zdunika.

Swą niezwykłą Sonatę na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitonalność) i fakturalnych.

W finale koncertu muzycy wykonają jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – Trio Schuberta.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.pl


26 kwietnia 2017 roku o godz. 20.00 w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63) będzie miał miejsce koncert Rafała A. Łuszczewskiego.

Rafał Łuszczewski zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra mając 16 lat. Dziś, po 20 latach owocnej kariery, należy do znakomitych reprezentantów swojego pokolenia. Jest znany z występów w prestiżowych salach koncertowych świata, uczestniczył w wielu renomowanych międzynarodowych festiwalach muzycznych, a jego artystyczny kunszt potwierdzają laury zdobyte w licznych konkursach pianistycznych.

Podczas spotkania pianista wykona utwory pochodzące z płyt Dancing in Blue i Fryderyk Chopin live (DUX) oraz opowie o tych albumach. Spotkanie poprowadzi Kinga Wojciechowska – redaktor naczelna magazynu „PRESTO”. W programie wydarzenia m.in. polonezy Fryderyka Chopina, kompozycje Isaaca Albéniza i Astora Piazzolli.

Link do strony wydarzenia na Facebooku: www.facebook.com


26 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w PROMie Kultury (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert z wizualizacją, podczas którego zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy utwór Marzeny Majcher Chemia Miłości.

Marzena Majcher – kompozytorka i gitarzystka, absolwentka UMFC (kompozycja) oraz łódzkiej Akademii Muzycznej (gitara klasyczna). Jest autorką muzyki do ponad 30 filmów, sztuk teatralnych oraz współczesnej muzyki poważnej. Filmy z jej muzyką były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na Festiwalach Filmowych na całym świecie. W 2016 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występowała na wielu prestiżowych Festiwalach, m.in. na Festiwalu Filmowym OFF Camera Plus w Krakowie, na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Przyrodniczych w Łodzi.

Jej kompozycja Chemia Miłości powstała w ramach stypendium z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Utwór jest kontynuacją eksperymentów muzycznych kompozytorki, polegających na kodowaniu na język muzyki innych przestrzeni i struktur pozamuzycznych z otaczającego nas świata. Chemia Miłości jest inspirowana substancjami chemicznymi, które odpowiadają za stan zakochania, potocznie nazywane „chemią miłości”. Dzięki takiemu eksperymentowi można odkryć bliskie związki między muzyką i chemią. Podczas koncertu zabrzmi także kompozycja 88 Fraktali inspirowana geometrią fraktalną.

Utwory wykonają: Małgorzata Kubala (sopran) i Kwartet smyczkowy NSQ +, za wizualizację będzie odpowiadać Andrzej Wojciechowski.

Po koncercie odbędzie się rozmowa z kompozytorką, która przybliży słuchaczom proces twórczy powstania swojego dzieła.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


27 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie odbędzie się koncert muzyki współczesnej będący inicjatywą Fundacji Ensemblage. Koncert wpisuje się w cykl „Perspektywy” oparty na idei promocji muzyki współczesnej oraz muzyków specjalizujących się w jej wykonawstwie.

„Perspektywy” są rozszerzeniem międzynarodowej współpracy między kompozytorami młodego pokolenia. W 2015 roku w ramach tej współpracy odbyły się cztery koncerty: w Lukce i w Genui (Włochy) oraz w Warszawie (Fabryka Trzciny i Mediateka Start-Meta) z repertuarem włoskich i polskich kompozytorów. Na koncercie 27 kwietnia zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Australii, Meksyku, Polski i Włoch: Kirsten Milenko (Somniare), Alejandro Vera (Órganum), Andrzej Karałow (Sun-chants), Aleksandra Chmielewska (Four temperaments), Żaneta Rydzewska (Tagtraum), Girolamo Deraco (Imaginhearing), Antonio Bellandi (Falling leaves). Wszystkie utwory napisane zostały w 2017 roku, będzie to koncert premier.

Utwory wykona zespół Dziołak/Stankiewicz Duo. Tworzą̨ go muzycy związani z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Jacek Dziołak (klasa klarnetu Mirosława Pokrzywińskiego) i Mateusz Stankiewicz (klasa akordeonu Klaudiusza Barana). Od początku opiekę̨ artystyczną nad zespołem sprawuje Rafał Grząka. W kategoriach zespołów kameralnych zdobyli znaczarce nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Popradzie (Słowacja), I miejsce na Mławskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Wilnie (Litwa), I miejsce na Gorlickich Konfrontacjach Akordeonowych, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Klingenthal (Niemcy), I miejsce na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Juliusza Zarębskiego (Łomianki) oraz wyróżnienie na Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach (Bydgoszcz). W 2015 zostali nagrodzeni stypendium Societe Generale umożliwiającym nagranie płyty „Young Virtuosos”, na której znalazły się kompozycje W. Lutosławskiego, S. Kaczorowskiego, A. Karałowa, M. P. Łopackiego, W. Kostrzewy. Muzycy biorą̨ czynny udział w koncertach organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Katedrę̨ Kompozycji UMFC. Zapraszani są na różnego rodzaju festiwale. Koncertują w kraju i za granicą, występując w takich miejscach, jak Zamek Królewski w Warszawie, Pałac Belwederski, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Łazienki Królewskie, Biblioteka Polska w Paryżu, a także w licznych domach kultury i szkołach w ramach działalności edukacyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


27 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas Gali Wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej odbędzie się światowa prapremiera utworu Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego.

Marszałek Województwa Pomorskiego poprzez Pomorską Nagrodę Artystyczną honoruje wybitne kreacje artystyczne oraz najbardziej znaczące wydarzenia kulturalne, jakie miały miejsce w roku poprzedzającym jej wręczenie. Laureatów tegorocznej odsłony Nagrody poznamy podczas galowego koncertu, który tradycyjnie odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

W ramach koncertu odbędzie się prawykonanie Koncertu na dwa flety i orkiestrę kameralną Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego. Koncert wykona Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku pod batutą Vladimira Kiradijeva, a partie solowe zostaną powierzone uznanym w Polsce i na świecie interpretatorom muzyki współczesnej flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi.

Przed koncertem podczas konferencji prasowej Paweł Łukaszewski przedstawi okoliczności powstawania dzieła oraz wprowadzi widzów w tajniki pracy twórczej. Do udziału w konferencji zostaną również zaproszeni studenci Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Konferencja zakończy się spotkaniem studentów z kompozytorem oraz solistami.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


W dniach 30 kwietnia – 7 maja 2017 roku w Częstochowie odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Forma mszy i jej różnorodne odsłony – od klasycznej gregoriańskiej po Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego – to główny motyw tegorocznego Festiwalu, który wpisuje się w Jubileusz 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt, promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje – dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej – stawiając na prawykonania, jak i dawnej – kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

W Częstochowie odbędzie się najwięcej koncertów, ale wydarzenia festiwalowe obejmą także Bydgoszcz, Toruń, Radomsk, Nową Brzeźnicę i Kłomnice. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”: koncert Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” 3 maja będzie połączony z wręczeniem nagród konkursowych.

Na program XXVII edycji złoży się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Koncert inauguracyjny z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbędzie się 1 maja w bazylice jasnogórskiej, wystąpi Venice Baroque Orchestra oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy). W programie Festiwalu znajdą się również koncerty z okazji 500-lecia Reformacji: w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie (2 maja) oraz w bydgoskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. Zbawiciela (7 maja). Zabrzmi również muzyka góralska: podczas koncertu w Nowej Brzeźnicy „Podhalańskie nuty” muzykę górami natchnioną wykona m.in. Jan Karpiel Bułecka. Na zakończenie Festiwalu 6 maja odbędzie się koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.gaudemater.com