polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

31 maja 2017 roku Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert pt. „Generacje. Kompozytor – rezydent”, podczas którego wykona utwór uczestnika programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent” Szymona Godziemba-Trytka.

Pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego i z udziałem Malwiny Paszek (głos biały), Michała Szymanowskiego (fortepian), Tomasza Drozdka (instrumenty etniczne) oraz zespołu perkusyjnego Chór Polskiego Radia wykona utwory chóralne polskich kompozytorów współczesnych. W ich interpretacji usłyszymy Suitę pieśni góralskich z Podhala na chór mieszany Bolesława Wallek-Walewskiego, Suitę weselną na sopran, tenor, chór żeński, chór mieszany i fortepian Tadeusza Szeligowskiego, Suitę lubuską na chór żeński Andrzeja Koszewskiego, Scherzo na chór a cappella Marka Jasińskiego oraz Etnos na chór, głos biały, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję Szymona Godziemba-Trytka, który w sezonie artystycznym 2016/ 2017 pełni funkcję kompozytora-rezydenta Chóru Polskiego Radia.

Program koncertu, który będzie miał miejsce o godz. 19.00 w Centrum Sztuki Mościce (Tarnów, ul. Traugutta 1), uzupełnią Ballada nr 4 Fryderyka Chopina i pieśni z cykli na głos i fortepian Stanisława Niewiadomskiego Z wiosennych tchnień oraz Karola Mikulego Sieben Lider.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.csm.tarnow.pl


Tegoroczna edycja festiwalu muzycznego „Trzy-Czte-Ry: Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” odbędzie się w Warszawie w dniach 30 maja – 28 czerwca 2017 roku.

Założeniem festiwalu jest konfrontacja widza z nowatorskimi wizjami artystycznymi, często poprzez kontrastowe zestawienie dzieł, które ukazuje ich nowe konteksty. Funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu pełni Maciej Grzybowski. W 2017 roku między 30 maja a 28 czerwca odbędzie się 11 koncertów. Na scenie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59) pojawi się łącznie ponad 100 muzyków, w tym soliści, kameraliści, koncertująca na całym świecie Orkiestra Sinfonia Varsovia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy.

W programie festiwalu usłyszymy cały przekrój polskiej muzyki współczesnej: utwory Eugeniusza Morawskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Włodzimierza Kotońskiego i Jacka Grudnia. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w spotkaniach prowadzonych przez takich muzykologów, jak Marcin Majchrowski, Adam Suprynowicz, Mariusz Gradowski, Grzegorz Dąbrowski i Marcin Gmys.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.


XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie potrwa od 28 maja do 4 czerwca 2017 roku.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły. Festiwal wypełnił lukę jaka powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach, z myślą o których były tworzone. Koncerty festiwalowe odbywają się w zabytkowych kościołach warszawskich. Patronat nad wydarzeniem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski podczas koncertu otwarcia przyzna swoją nagrodę „Srebrna Piszczałka” za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.

Podstawowym zadaniem Festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej, związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami, w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na wysokim poziomie artystycznym. W warszawskich świątyniach zostanie zaprezentowana muzyka polska w konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej. Koncert finałowy 4 czerwca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zostanie poświęcony 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego. Izabela Białecka (sopran), Przemysław Kapituła (organy) i Chór Archikatedry Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego wykonają pieśni i IX Symfonię op. 45 nr 9 Nowowiejskiego.

W warszawskim festiwalu weźmie udział wielu doskonałych artystów, w tym włoscy muzycy Pierluigi Mencattini (skrzypce barokowe), Ubaldo Rosso (flet), Silvia Martinelli (sopran), Walter D’Arcangelo, Ennio Cominetti i Andrea Trovato (organy).

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kapitula.org 


W dniach 28 maja – 4 czerwca 2017 roku NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna zaprasza do odkrycia muzycznego humoru, zawartego w interesującym programie Leo Festiwal 2017.

Leo Festiwal to przedsięwzięcie, które prowadzone jest przez wrocławską orkiestrę kameralną Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica. Podczas festiwalowych przedsięwzięć obok prezentacji rozległego repertuaru wielką rolę spełnia wchodzenie w dialog z innymi dziedzinami sztuki: poezją, filmem i przedsięwzięciami teatralnymi. W tym roku Leopoldinum zaprasza miłośników muzyki do odkrycia czarującego muzycznego humoru, którego źródła mogą być rozmaite. Czasami jest to historyjka stojąca za jakimś utworem, czasami parodia i zaskakujące rozwiązania kompozytorskie.

Pierwszy koncert tegorocznego Leo Festiwalu jest rezultatem współpracy liderów Leopoldinum (Christian Danowicz, Michal Micker i Marcin Misiak) i studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej, którzy doskonalili swój warsztat pod okiem artystów NFM. Muzycy wykonają utwory kameralne J. Françaixa, J. Brahmsa i M. Brucha. Podczas drugiego koncertu, łączącego w sobie doskonałą muzykę i sztukę lalkarską, zabrzmią m. in. Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała R. Straussa, finały kwartetów J. Haydna Ptak (op. 33 Hob.III:39) i Żart (op. 33 Hob.III:38). Prezentacja filmu niemego L'assassinat du duc de Guise (Zabójstwo księcia Gwizjusza) z muzyką C. Saint-Saënsa rozpocznie błyskotliwy program koncertu 1 czerwca „Magia Broadwayu i kina”. Musicalowe hity K. Weilla usłyszymy w wykonaniu wrocławskiej kompozytorski i sopranistki Agaty Zubel. W finale Festiwalu zostanie zaprezentowana opera dla dzieci Michała Ziółkowskiego Brzydkie kaczątko, stworzona przez młodych i specjalnie dla młodych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


28 maja 2017 roku rozpocznie się cykl koncertów Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus „Legenda Amadeusa”, zapowiadających jubileuszowy, 50. sezon działalności Zespołu.

Koncerty odbywać się będą w filharmoniach oraz salach koncertowych całego kraju. Orkiestra Amadeus przypomni słuchaczom najbardziej znane utwory ze swojego bogatego dorobku, a także zupełnie nowe, niejednokrotnie dedykowane jej kompozycje – zabrzmią utwory Mozarta, Beethovena, Czajkowskiego, Dvořáka, Saint-Saënsa, Mikołaja Góreckiego, Roxanny Panufnik i in. Zespół koncertować będzie pod batutą swojej legendarnej założycielki i kierownika artystycznego – Agnieszki Duczmal, a także pracującej z Amadeusem od kilkunastu lat dyrygentki Anny Duczmal-Mróz.

Koncert 28 maja o godz. 17:00 pod batutą Agnieszki Duczmal będzie miał miejsce w wyjątkowej scenerii w Jarocinie – w dawnych ruinach gotyckiego kościoła św. Ducha zaadaptowanych na salę koncertową. Niezwykłości koncertowi dodaje nie tylko lokalizacja, ale również fakt, że w repertuarze znajdą się zarówno utwory polskich (Górecki czy Szymanowski) jak i zachodnioeuropejskich kompozytorów (Beethoven i Saint-Saens), dawnych i współczesnych.

Kolejne spotkania z „Legendą Amadeusa” odbędą się we Wrześni (26.06. 2017), Krakowie (27.08. 2017), Białymstoku 20.10. 2017), Słupsku (22.10. 2017) i Starachowicach (28.10.2017).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://bibliotekajarocin.pl


W dniu 26 maja 2017 roku o godz. 19.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie odbędzie się koncert finałowy 58. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.

Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert, zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, w tym roku odbywa się po raz czternasty.

W programie koncertu znajdą się: utwór bez tytułu (godło L3L3K), …über BWV 971 (godło Alfons van Worden), Dialogi (godło 55555), Pulsar (godło Riot), Suite pour le souper du… (godło tuise), cum structura (godło REVIECEDTAERG). Utwory zostaną zaprezentowane przez Hashtag Ensemble.

Wstęp wolny.


26 maja 2017 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert finałowy I edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”.

„Muzyka Naszych Czasów” to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; 6 uczelni muzycznych (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa) oraz 6 średnich szkół muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Program „Muzyka Naszych Czasów” został zainicjowany przez Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Ma na celu promowanie i wprowadzenie do szkolnictwa artystycznego muzyki młodych kompozytorów w wykonaniu młodych instrumentalistów i wokalistów i prezentowanie jej młodemu odbiorcy. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki. Projekt realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koncert otwarcia, czyli uroczysty start dla promocji młodych twórców, odbył się 11 marca w Lusławicach. Dwanaście koncertów Pierwszej Odsłony projektu z tym samym programem odbyło się w jedenastu polskich miastach w okresie od marca do maja 2017. Podczas koncertu finałowego usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów: Michała Dobrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemba-Trytka, Aleksandry Kacy, Kamila Kruka, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Śmigasiewicza oraz Ignacego Zalewskiego. Kompozycje wykonają studenci UMFC. Koordynatorem koncertu jest ad. dr hab. Leszek Lorent.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 maja 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) rozpocznie się cykl wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

Projekt „SUPERSAM + 1” koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. „SUPER” w tytule oznacza, że program przewiduje udział uznanych artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SAM” określa występ solowy, ale również twórcze osamotnienie. „+ 1” oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Podczas koncertu 25 maja wystąpią Zdzisław Piernik i David Moss. Zdzisław Piernik ukończył studia w warszawskiej PWSM. Jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami, demonstrując możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Jako pierwszy tubista w Polsce wprowadził do swojej gry flażolety, glissanda, frullato, wielodźwięki. Preparując swój instrument wydobywa dźwięki dalekie od naturalnej barwy tuby. Ma bardzo różnorodny repertuar koncertowy – od własnych transkrypcji dzieł dawnych mistrzów po najnowsze zdobycze muzyki współczesnej. David Moss jest perkusistą i śpiewakiem, dyrektorem artystycznym Institute for Living Voice. Współpracuje z Samem Auingerem (elektronika), Lillevan (wideo) i minimalistycznym groove trio Denseland.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniach 24-28 maja 2017 roku obędzie się XXXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Już od 1982 roku w maju chóry z całego świata prezentują się w Polsce na największym festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” ma – nadaną w 1995 roku przez Ministerstwo Kultury – kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Festiwal jest pierwszą imprezą na świecie, prezentującą muzykę cerkiewną od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tworzonej przez polskich kompozytorów. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności walorów duchowych, ale także artystycznych muzyki cerkiewnej. Podczas Festiwalu muzykę cerkiewną wykonują chóry bez względu na narodowość i wyznanie – a więc nie tylko wyznawcy prawosławia, ale także katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu.

Wydarzenie to wielokrotnie inspirowało twórców do komponowania nowych utworów, często później tu właśnie wykonywanych. Podczas Festiwalu odbywają się krajowe i światowe wykonania premierowe najlepszych kompozycji. W tegorocznej edycji zaprezentują się zespoły z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji, Mołdawii, Macedonii, Rumunii oraz Polski.

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku 24 maja o godz. 19.00. Arcydzieła muzyki cerkiewnej wykona Akademicki Chór Państwowej Rosyjskiej Akademii im. Gniesinych z Moskwy pod dyrekcją Dmitrija Oniegina.

Festiwal to nie tylko koncerty w Białymstoku, ale także w innych miastach polskich (Warszawa, Kraków, Supraśl, Tykocin, Legionowo, Szczuczyn, Bielsk Podlaski) oraz za granicą – w starożytnym mieście Wielkiego Księstwa Litewskiego Kamieńcu na Białorusi.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędzie się premiera filmu Romuald Twardowski. Kompozytor w zwierciadle muzyki (25 maja), XXVI Warszawski Reprezentacyjny Koncert Muzyki Cerkiewnej (26 maja) oraz XII Białowieskie Dni Muzyki Sakralnej w Białowieży (27 maja).

Festiwal jest objęty honorowym patronatem Andrzeja Dudy, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, patronatem Związku Kompozytorów Polskich oraz patronatem artystycznym Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://festiwal-hajnowka.pl/ 

POBIERZ: Program Festiwalu

                  Wydarzenia towarzyszące


24 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miała miejsce premiera światowa Concerto élégiaque Piotra Mossa.

W ramach cyklu ,,Środa na Okólniku” w Sali Koncertowej UMFC wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka. Muzycy zaprezentują II Symfonię e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa oraz Concerto élégiaque na altówkę i orkiestrę Piotra Mossa. Partię solową wykona Katarzyna Budnik-Gałązka, której utwór jest dedykowany. Koncert powstał na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Autor dzieła Piotr Moss jest uczniem Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w 1972 z wyróżnieniem. Ponadto odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, uzyskując tam nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, twórcą muzyki symfonicznej, kameralnej i wokalno-instrumentalnej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej. Utwory Mossa były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Republice Południowej Afryki. Sam Piotr Moss od 1981 mieszka w Paryżu. Francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną. Otrzymał także tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres) i medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Więcej informacji – na stronie: http://sinfoniavarsovia.org


„Co mi w duszy gra?” to cykl wydarzeń, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Koncerty odbędą się w dniach 24 maja - 28 grudznia 2017 roku w Katowicach w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Nowowiejski 2017”.

W roku Feliksa Nowowiejskiego Instytucja Promocji i upowszechniania muzyki „Silesia” pragnie przybliżyć katowickim melomanom jego bogatą i wartościową twórczość. Program cyklu koncertowego został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Odpowiedziami na zadane pytanie będą koncerty o poszczególnych tytułach: Polska i jej historia, Muzyka ludowa, Poezja, Muzyka i sacrum, Baśnie i legendy, Polskie obyczaje.

Wydarzenia projektu to koncerty monograficzne i koncerty, w których twórczość Nowowiejskiego zostanie przedstawiona w otoczeniu dzieł innych wybitnych polskich twórców, takich jak: Karol Szymanowski, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Zygmunt Noskowski czy Witold Lutosławski.

Muzyka Nowowiejskiego zabrzmi w interpretacji takich artystów, jak Paweł Konik i Michał Biel, Ewa Tracz, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Anna Borucka, Aleksander Kruczek, Łukasz Zientarski, Jakub Pankowiak, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Julian Gembalski i Marek Smoczyński – laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Nowowiejskiego. Ponadto wystąpi zespół wokalny Contento core, kierowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką, oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl 


21 maja 2017 roku o godz. 18.00 wrocławscy kameraliści zapraszają na koncert Cantores Minores Wratislavienses ze specjalnym programem poetycko-muzycznym, osnutym na twórczości Zbigniewa Herberta.

Na spektakl „Podróż Pana Cogito - na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian" składają się wiersze Herberta w aktorskiej interpretacji Roberta Gonery, przeplatające się z częścią muzyczną skomponowaną przez Józefa Świdra. Suita Podróż Pana Cogito zostanie wykonana przez chór Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją Piotra Karpety i pianistkę Joannę Karpetę. Suita na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian powstała na zamówienie zespołu w roku 2008, obchodzonym jako Rok Zbigniewa Herberta. W niedzielę 21 maja 2017 wrocławianie po niespełna 9 latach od jej prawykonania mają szansę ponownie ją usłyszeć.

Wstęp na wydarzenie we wrocławskim Ratuszu jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert 20 maja 2017 roku, podczas którego w roli solistki zaprezentuje się Katarzyna Oleś-Blacha, a całość poprowadzi ceniony dyrygent Tomasz Tokarczyk. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia muzycy wykonają dzieła Szymanowskiego, Straussa i Rimskiego-Korsakowa.

Wokalna ornamentyka, zmysłowość, orientalne aluzje oraz bogata harmonika to cechy cyklu Pieśni księżniczki z baśni (1915 r.) Karola Szymanowskiego. Rodzeństwo sławnego kompozytora wykazywało się wieloma talentami: brat Feliks był zdolnym pianistą, siostra Stanisława – śpiewaczką, młodsza od niej Zofia miała ambicje literackie – to ona jest autorką tekstów pieśni (a brat zadedykował jej swe opracowanie). Zachęcony sukcesem pierwotnej wersji na głos i fortepian Szymanowski dokonał w 1933 roku orkiestrowej aranżacji trzech z sześciu pieśni, a ich pierwszą wykonawczynią była Ewa Bandrowska-Turska.

Wśród wielu utworów inspirowanych fascynującym kolorytem orientu do najbardziej emblematycznych i najpopularniejszych należy Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor słynął zwłaszcza z wielkiego uwrażliwienia na subtelności orkiestrowych barw i faktur. Jego maestria we władaniu symfonicznym instrumentarium była niezrównana, inspirując wielu późniejszych twórców. Czteroczęściowa fantazja-suita symfoniczna na motywach Baśni tysiąca i jednej nocy ukazuje cały ów kunszt, służący tu dźwiękowemu odtworzeniu tajemniczej aury wschodnich opowieści. Ponadto podczas koncertu zabrzmią 6 pieśni „Brentano-Lieder” na głos i orkiestrę Richarda Straussa.

Kompozycje wokalne wieczoru wykona Katarzyna Oleś-Blacha, solistka m.in. Opery Krakowskiej, oklaskiwana na wielu scenach i estradach Polski i świata, zwłaszcza za wspaniałe kreacje koloraturowe. Z Operą Krakowską związany jest także dyrygent wieczoru Tomasz Tokarczyk – obecnie jej kierownik muzyczny; oprócz wysoko cenionych realizacji teatralnych, w tym znakomicie przyjętych premier, ma na swym koncie owocną współpracę koncertową i fonograficzną z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


20 maja 2017 roku o godz. 19.00 podczas koncertu finałowego festiwalu „Universitas Cantat” w Poznaniu odbędzie się prawykonanie utworu Amor et Psyche na chór, big-band i orkiestrę smyczkową autorstwa Miłosza Bembinowa.

Kompozytor, dyrygent i pedagog Miłosz Bembinow pełni funkcję adiunkta w Katedrze Kompozycji UMFC, jest animatorem życia muzycznego, działaczem szeregu stowarzyszeń i fundacji, m.in. Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Dorobek twórczy Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową, filmową i teatralną. Utwory te zostały wydane na 36 płytach kompaktowych. Kilka spośród tych płyt otrzymało nagrody „Fryderyk”, „Złoty Orfeusz” oraz osiągnęło status złotych i platynowych albumów.

Tym razem kompozytor postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza (Metamorfozy). Opowieść o Amorze i Psyche zajmuje 1/6 powieści Apulejusza (II w.) Metamorfozy albo złoty osioł. Jest to jedyne źródło niezwykłej historii syna Wenery, który miał upokorzyć ziemską dziewczynę, ale urzeczony jej urodą sam się w niej zakochał.

Kompozytor stawia sobie za cel zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną dzieła rzymskiego pisarza a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego przy użyciu m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-band zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego.

Więcej informacji: http://cantat.amu.edu.pl


20 maja 2017 roku o godz. 21:30 odbędzie się koncert w ramach „Nocy Muzeów w NOSPR”, podczas którego zabrzmi koncert na dziesięć waltorni War Horns Pawła Pudło.

Paweł Pudło jest kompozytorem, producentem muzycznym i reżyserem kreatywnym. Filmy i reklamy do których tworzył ilustrację muzyczną wyświetlane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu, Estonii, Francji i Hiszpanii. Ma w swoim dorobku utwory orkiestrowe, ale nie ogranicza się tylko do instrumentów klasycznych i łączy muzykę symfoniczną z innymi gatunkami: muzyką elektroniczną, etniczną, popem oraz rockiem. Jest jednym z bohaterów pełnometrażowego filmu dokumentalnego Kilka pytań o słyszenie świata, ukazującego sylwetki czterech kompozytorów współczesnej muzyki symfonicznej.

Utwór Pawła Pudło jest koncertem napisanym na dziesięć waltorni. Instrument ten wybrany jest nieprzypadkowo. W muzyce symbolizuje odwagę, majestat, bohaterstwo i melancholię. Od tysiącleci waltornie, wykorzystywane były w celu komunikacji podczas bitew i polowań. Posługując się instrumentem sygnałowym, autor chce zwrócić uwagę odbiorców i przypomnieć jak wielką tragedią jest wojna, jakie są jej konsekwencje i że pokój jest najwyższym dobrem ludzkości. Muzyka opowiada o ważnych wydarzeniach w historii ludzkości. Premiera War Horns odbyła się 23 sierpnia 2015 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, kilka kilometrów od Westerplatte, miejsca szczególnie symbolicznego dla dziejów Polski i Świata. W premierze udział wzięli artyści muzycy m.in. z Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Berlińskiej, Opery we Florencji, petersburskiego Teatru Maryjskiego, Orkiestry Symfonicznej w Barcelonie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

20 maja utwór wykonają Waltorniści NOSPR pod dyrekcją Alexandra Humali. Wstęp bezpłatny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Zwiastun utworu: https://www.youtube.com


W dniach 20 – 28 maja odbędzie się 56. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.

Zamek w Łańcucie – jedna z najpiękniejszych rezydencji magnackich w Europie - rozbrzmiewał muzyką już w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku dzięki właścicielom Zamku z rodu Lubomirskich, a później Potockich. Wielowiekowe tradycje muzyczne na Zamku zostały odrodzone w wieku XX. Festiwal w Łańcucie, który został zainaugurowany 1961 roku, stał się wydarzeniem o zasłużonej dziś światowej renomie. W ciągu kilkudziesięcioletniej historii Festiwalu wykonano wiele arcydzieł światowej literatury muzycznej od muzyki dawnej po współczesną ze szczególnych uwzględnieniem muzyki polskiej. Szerokie spektrum Festiwalowych koncertów objęło także jazz i projekty stojące na pograniczu różnych gatunków sztuk.

W tym roku zaplanowano 9 koncertów, które odbędą się w Parku oraz w Sali Balowej Muzeum-Zamku w Łańcucie, w Filharmonii Podkarpackiej oraz w Hotelu Sokół w Łańcucie. Program wypełniony jest artystami światowego formatu. Andrzej Dobber, Ive Mendes, Ivan Monighetti, Gabriela Montero czy Massimiliano Caldi to zaledwie kilku znakomitych muzyków, którzy uświetnią swoją obecnością Muzyczny Festiwal w Łańcucie.

Podczas przedsięwzięcia zabrzmi także muzyka polskich kompozytorów. W sali balowej Zamku 22 maja Apollon Musagete Quartett wykona Kwartet smyczkowy nr 3 „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego. Miłośnicy fortepianu nie mogą z kolei opuścić występu światowej sławy pianistki Diny Yoffe, która zaprezentuje 24 maja m. in. Nokturn Es-dur op. 55 nr 2 i III Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwallancut.pl 


Ósma edycja „Musica Electronica Nova” potrwa od 19 do 27 maja 2017 roku. Gościem specjalnym tegorocznej odsłony Festiwalu będzie John Zorn.

Wiek XXI rozpoczęliśmy ze świadomością coraz większego zacierania się poczucia tożsamości. Nie ma już jednego, niezmiennie obowiązującego schematu w postaci zapisu nutowego, który by gwarantował ciągłość tożsamościową dzieła muzycznego. Granice między gatunkami coraz bardziej się zacierają, a kompozytorzy tworzą własne, nowe formy, które przekraczają dotychczas przyjęte granice. W programie festiwalu Musica Electronica Nova 2017 zostanie podjęta próba odzwierciedlenia tych zjawisk.

Głównym kompozytorem edycji 2017 będzie John Zorn. Ten niespokojny duch, któremu konsekwentnie udaje się unikać kategoryzacji, nieustannie wyznacza dla swej sztuki nowe cele, w sobie właściwy sposób penetruje i oswaja nowe przestrzenie muzyczne. Retrospektywa twórczości Johna Zorna będzie obejmować pięć wydarzeń, w tym cztery koncerty. Artysta odwiedzi Wrocław i zagra bardzo nietypowy koncert w nietypowym miejscu. Gościem festiwalu będzie także François Bayle, twórca muzyki elektroakustycznej, którego przynależność artystyczna jest jednoznaczna. Miedzy tymi dwoma biegunami zostanie zaprezentowana elektronika w połączeniu z orkiestrą i nowymi mediami.

Zapraszając Johna Zorna jako gościa specjalnego festiwalu organizatorzy, Elżbieta Sikora, Andrzej Kosendiak i Pierre Jodlowski, chcą szeroko otworzyć bramy estetyki; to samo dotyczy obecności w programie teatru muzycznego i filmu, a także wieloletniej już współpracy z Biennale Sztuki Mediów WRO, które zaprezentuje artystów wywodzących się z dziedziny sztuki wideo. Poza tym podczas Festiwalu odbędą się sesje Akusma Forum dla dorosłych i dzieciaków, towarzyszące koncertom spotkania, panele dyskusyjne.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.musicaelectronicanova.pl/ 


19 maja 2017 roku Kamil Parcheta poprowadzi koncert w Filharmonii Opolskiej, a w programie znajdą się m.in. Wariacje symfoniczne Ignacego Zalewskiego.

Kamil Parcheta jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (studia licencjackie w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Marka Pijarowskiego) oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (studia magisterskie w klasie dyrygentury symfonicznej i operowej prof. Marcina Sompolińskiego). W 2014 roku był stypendystą brytyjskiej agencji artystycznej Ingpen & Williams, dzięki której w ramach Dartington International Summer School odbył kurs mistrzowski pod egidą Sian Edwards – kierownika Katedry Dyrygentury w Royal Academy of Music w Londynie. Od sezonu 2016/2017 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Opery Nova w Bydgoszczy. W sezonie artystycznym 2016/2017 jest dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w ramach programu organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”.

Podczas koncertu 19 maja Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod batutą Kamila Parchety wykona Koncert skrzypcowy A-dur W.A. Mozarta, V Symfonię c-moll op. 67 L. van Beethovena oraz Wariacje symfoniczne I. Zalewskiego – utwór powstały w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Solistką będzie koncertmistrz Filharmonii Opolskiej i gościnny koncertmistrz Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode (Niemcy) Ewa Andruszkiewicz.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl


W dniach 15-20 maja 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – najbardziej rozśpiewana i zarazem multikulturowa impreza chóralna w Polsce. W programie festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z Kolumbii, Litwy, Ukrainy, Rosji oraz Polski.

Zespoły zmierzą się w trzech kategoriach muzycznych – muzyka sakralna, muzyka świecka oraz jazz, gospel i spirituals – i powalczą o Statuetkę Sopockiej Mewy oraz nagrodę Grand Prix. Chóry oceni profesjonalne międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka (Akademia Muzyczna w Gdańsku) w składzie: dr Brady R. Allred (USA), prof. Theodora Pavlovitch (Bułgaria), Gérard’d du Toit (Republika Południowej Afryki). Wyniki konkursu poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 20 maja (sobota) o godz. 17.00 na tarasach przy Aquaparku w Sopocie. W koncercie usłyszymy najlepsze nagrodzone chóry oraz gości festiwalu – zespół Adila z Gruzji.

Mundus Cantat tradycyjnie zaistnieje w przestrzeni miejskiej za sprawą performance’ów chóralnych: Oddychanie Na Śniadanie – Śpiewający Streching na sopockim molo oraz Parady Otwarcia, kiedy to 18 maja o 16.30 rozśpiewany, kolorowy orszak przejdzie ulicą Bohaterów Monte Cassino i będzie zachęcał przypadkowych przechodniów do uczestnictwa w koncertach towarzyszących. Nie zabraknie śpiewów, luźnej atmosfery, melodii z całego świata oraz tańców za sprawą energicznego chóru z gorącej Kolumbii.

„Mundus Cantat” to nie tylko koncerty. 19 maja w sali PFK w Sopocie odbędą się Mistrzowskie Warsztaty Chóralne, które poprowadzą jurorzy festiwalu: dr Brady R. Allred oraz Gérard’d du Toit. Każdy może wziąć udział w warsztatach, jednak liczba miejsc jest ograniczona. Pytania o warsztaty należy kierować mailowo pod adres gonia@munduscantat.pl 

Wstęp wolny na wszystkie festiwalowe wydarzenia za wyjątkiem Koncertu Finałowego oraz Mistrzowskich Warsztatów Chóralnych.

Szczegółowe informacje – na stronie: munduscantat.pl 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu