polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1 – 13 maja 2017 roku w Toruniu odbędzie się XXIV Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica.

Probaltica to organizowany w Toruniu festiwal, mający na celu popularyzację kultury krajów leżących nad Bałtykiem oraz tworzenie idei współpracy kulturalnej między nimi. W tym roku koncerty w wykonaniu muzyków z Rosji, Łotwy, Litwy, Estonii, Ukrainy, Finlandii i Niemiec odbędą się w sali Koncertowej CKK Jordanki, scenie plenerowej na Wiśle w okolicach tarasu widokowego przy Bramie Mostowej, Ratuszu Staromiejskim i kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W programie dwutygodniowej imprezy muzyka klasyczna od dawnej po współczesną, a także przeboje muzyki rozrywkowej i wystawa prac plastycznych.

Festiwal zainauguruje Koncert Prezydencki, podczas którego w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Mariusza Smolija oraz skrzypek Albrecht Menzel, którzy wykonają m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego i Romana Maciejewskiego inspirowane morzem. Koncert Marszałkowski odbędzie się 3 maja na scenie plenerowej na Wiśle. Program wypełni koncertowa wersja opery Flis Stanisława Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Festiwalowej, Chóru i Solistów pod batutą Piotra Wajraka. 7 maja w Ratuszu Staromiejskim orkiestra i chór Cappella Gedanensis przedstawią muzykę kompozytorów toruńskich: P. Perkowskiego, M. Cynk, T. Cywińskiego, J. M. Wieczorka, R. Kłoczki i M. Ryczka. Podczas koncertu finałowego w interpretacji Narodowego Chóru Litewskiego z Kowna zabrzmią utwory R. Twardowskiego i T. Klonowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.probaltica.art.pl/ 


W dniach 2-6 maja 2017 roku Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki zaprasza na organizowany w jubileuszowym 70. roku istnienia uczelni VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych.

Konkurs organizowany jest co 3 lata i należy do największych tego rodzaju imprez w Europie. Skierowany jest do muzyków z całego świata, przede wszystkim do studentów uczelni muzycznych oraz artystów czynnych zawodowo, grających na instrumentach dętych blaszanych: trąbce, rogu, puzonie i tubie. Do tegorocznej edycji Konkursu przystąpi blisko 70 uczestników z 24 krajów z całego świata. Program konkursu wymaga od młodych muzyków przygotowania utworów umożliwiających wszechstronną prezentację warsztatu wykonawczego i walorów osobowości artystycznej. W finale uczestnikom towarzyszy orkiestra symfoniczna, co dla większości z nich stwarza niepowtarzalną możliwość występu w charakterze solisty współpracującego z takim zespołem. Konkurs od początku jest terenem, na którym spotykają się młodzi muzycy z Europy Zachodniej z wykonawcami z Rosji, Białorusi, Ukrainy, krajów bałtyckich oraz ostatnio USA, Japonii, Korei Płd., a nawet Mongolii.

Wydarzenia konkursowe mają charakter otwarty i są skierowane do wszystkich zainteresowanych melomanów: wstęp jest wolny. W ramach konkursu odbędą się trzy etapy przesłuchań i koncerty. 4 maja o godz. 17.00 podczas recitali jurorów – Jamie Williamsa (puzon) i Omara Tomasoniego (trąbka) – zabrzmi m.in. Fantaisie op. 27 Zygmunta Stojowskiego. 6 maja o godz. 16:30 odbędzie się uroczyste ogłoszenie wyników, rozdanie nagród i koncert laureatów.

Konkursowi towarzyszyć będzie wystawa instrumentów marki Yamaha (4-5.05) oraz Miraphone (2-6.05). Szczegółowy harmonogram oraz bieżące informacje dotyczące Konkursu znajdują się na stronie: http://ibic.amuz.gda.pl


3 maja 2017 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej odbędzie się premiera kantaty Włodka Pawlika Myśląc „Ojczyzna”.

Pierwsze dni maja są czasem szczególnym dla Polski i polskiej państwowości. Każdego roku w akompaniamencie rozkwitającej przyrody Polacy mogą świętować swą wolność i suwerenność, dla której podwaliny stworzyła Konstytucja 3 Maja. Chcąc włączyć się aktywnie w obchody tych szczególnych świąt, Opera Wrocławska prezentuje kolejne wykonanie utworu Włodka Pawlika, kantaty Myśląc „Ojczyzna”. Kantata jest rodzajem muzycznej podróży po historii Polski – ukazuje różne etapy historii naszej Ojczyzny i jej związki z chrześcijaństwem.

„Moje utwory wokalne opowiadają o historycznych postaciach, takich jak Mieszko I i Dobrawa, królowa Jadwiga, Zawisza Czarny, król Jan III Sobieski i Marysieńka. Ale język muzyczny, jakim się posługuję, brzmi współcześnie, bliski jest estetyce szeroko rozumianej muzyki pop, bluesa, jazzu czy też soul”, - mówił, opisując swą kompozycję, jej twórca. Kantata złożona jest z 12 utworów śpiewanych do tekstów współczesnych autorów, jak Jacek Kowalski i Włodek Pawlik, a także do wierszy wielkich polskich poetów, Juliusza Słowackiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Władysława Bełzy. Wydarzenie jest objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Więcej informacji: www.opera.wroclaw.pl


Specjalny koncert Filharmoników Opolskich 3 maja 2017 roku upamiętni 226 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz mijające dokładnie tego samego dnia 96 lat od wybuchu III powstania śląskiego.

Wieczór rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego: niespełna pięciominutowy wirtuozowski utwór orkiestrowy. W kręgach muzycznych autor zapamiętany został jako współtwórca śląskiej szkoły kompozytorskiej. Pianista Adam Kośmieja oraz dyrygent Jakub Chrenowicz zinterpretują wspólnie Wielką Fantazję na tematy polskie A-dur op. 13 Fryderyka Chopina.

W drugiej części koncertu zabrzmią utwory Góreckiego i Moniuszki. Henryk Mikołaj Górecki – Ślązak z urodzenia i wyboru, zasłynął przede wszystkim jako autor wielkich kompozycji wokalno-instrumentalnych (jak np. Symfonia pieśni żałosnych czy Beatus vir). Swój Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową osobiście nazywał... wybrykiem! Niezachwiana motoryka, złowieszcze brzmienie przeplatane harmonicznymi odprężeniami – Koncert zawsze wzbudza w słuchających szeroką gamę silnych emocji. Wykonanie Adama Kośmieji, szczególnego ambasadora polskiej muzyki współczesnej, z pewnością będzie nimi wyraźnie naznaczone. Ostatnim elementem wieczoru będzie dzieło Stanisława Moniuszki. Filharmonicy Opolscy pod batutą Jakuba Chrenowicza zaprezentują Polonez koncertowy A-dur.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl


31. Warszawskie Spotkania Muzyczne „Muzyka dawna – muzyka nowa”, które organizuje Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A., odbędą się w dniach 6-12 maja 2017 roku.

Warszawskie Spotkania Muzyczne to odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę.

JAKIE UTWORY, JACY WYKONAWCY

ważne dzieła muzyki dawnej i nowej, najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu. Utwory zamówione dofinansowane są ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym roku m.in.: muzyka Jagiellońskich kantorów oraz współczesna (Kulenty, Kościów, Ignatowicz-Glińska, Sielicki, Małecki, Mycielski, Panufnik, Palester, Słowiński) w wykonaniu: Baltic Neopolis Orchestra, Stoltzer Ensemble, zespołu Kwadrofonik, Opium String Quartet, Kwartetu Wilanów, solistów: Aliny Mleczko, Joanny Freszel, Jarosława Bręka i innych oraz kompozycje jazzowe w wykonaniu Lory Szafran i Bogdana Hołowni z Pawłem Pańtą, Sebastianem Frankiewiczem i Robertem Murakowskim.

DLA KOGO

dla mieszkających w Warszawie miłośników muzyki, a także turystów, chętnie spędzających czas na koncertach Festiwalu. Dla młodzieży szkolnej, nie tylko warszawskiej – co roku specjalnie przyjeżdżają na Festiwal grupy szkolne z innych miast Polski. Dla słuchaczy radiowych (koncerty są nagrywane i retransmitowane przez Polskie Radio).

GDZIE

Koncerty 31. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego oraz Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 74.

BILETY

Wstęp wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl oraz na Facebooku: https://pl-pl.facebook.com/warspotmuz 


6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot odbędzie się koncert „Filharmonia kobiet”, podczas którego zabrzmią utwory Tadeusza Zygfryda Kasserna i Aleksandra Tansmana.

Sopockich filharmoników poprowadzą dyrygentki młodego pokolenia: Paulina Dołęgowska oraz Izabela Burda. Towarzyszyć im będą soliści: Mateusz Kubański – obój i Joachim Oller – skrzypce. Program koncertu został skomponowany tak, aby wprowadzić słuchaczy w wiosenny nastrój. Muzycy wykonają m. in. Concertino na obój i orkiestrę smyczkową Tadeusza Zygfryda Kasserna i Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana.

Muzyka, która wypełni tego wieczoru salę koncertową PFK pełna będzie majowego ciepła. Stanie się tak nie tylko za sprawą doboru repertuaru, ale także za sprawą dyrygentek. Zawód ten – chociaż w większości wykonywany przez mężczyzn urzeka także płeć piękną. Filharmonia kobiet zatem to miejsce i czas właśnie dla nich – kobiet, które podzielą się z publicznością swoim talentem i umiejętnościami. Paulina Dołęgowska jest absolwentką klasy oboju Józefa Raatza w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obecnie kontynuuje studia muzyczne na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki o specjalności Dyrygentura Symfoniczno-Operowa w klasie Wojciecha Rajskiego. Aktualnie pracuje jako oboistka Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jako druga orkiestrę poprowadzi Izabela Burda, która studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Zygmunta Rycherta również w gdańskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności dyrygenckie miała okazję doskonalić na warsztatach z José Maria Florêncio oraz Georgem Tchitchinadze.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


6 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert prawykonań, podczas którego zostaną zaprezentowane najnowsze utwory Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Będzie to doskonała okazja do prześledzenia niektórych trendów w polskiej muzyce klasycznej tworzonej współcześnie w wykonaniu Lutosławski Quartet i jego gości – tym bardziej, że w programie znajdują się dwa prawykonania: Sextetu Jana Duszyńskiego i Kwintetu Aleksandra Kościowa. Kompozytorzy ci należą do jednych z najbardziej interesujących artystów pokolenia lat 70., a w ich dziełach z pewnością znajdziemy sporą dawkę indywidualizmu. Muzykę Duszyńskiego usłyszeć można nie tylko na salach koncertowych, lecz także podczas spektakli teatralnych (np. Teatru Polskiego we Wrocławiu) i w filmach (m.in. Jack Strong i Pokłosie). Dr hab. Aleksander Kościów jest artystą wszechstronnym: altowiolistą, cenionym kompozytorem i literatem. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i piastuje stanowisko prorektora.

Poza dwoma prawykonaniami w programie wieczoru znalazło się także mające zaledwie dwa lata dzieło kompozytora i pedagogaprof. dr. hab. Zbigniewa Bargielskiego. Artysta ten w ciągu swojej trwającej kilka dekad pracy twórczej był doceniany podczas licznych konkursów kompozytorskich, otrzymywał również wyróżnienia, takie jak chociażby Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W czasie studiów, jako jeden z najlepiej rokujących młodych polskich twórców, kształcił się u słynnej francuskiej kompozytorki Nadii Boulanger. Ponadto podczas koncertu usłyszymy też utwór Marcina Markowicza – drugiego skrzypka Lutosławski Quartet.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele św. Kazimierza (Rynek Nowego Miasta 2) odbędzie się koncert zespołu EMotivo.

Zespół wokalny EMotivo został założony pod koniec 2016 roku w Warszawie przez dyrygenta Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego Irinę Bogdanovich. W skład zespołu wchodzą absolwenci wyższych uczelni muzycznych, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej i współczesnej. Po debiutanckim koncercie 27 grudnia 2016 roku zespół otrzymał zaproszenia na prestiżowe zagraniczne festiwale. Obecnie jest w trakcie przygotowań do pierwszego z nich.

Podczas koncertu 6 maja Zespół wykona muzykę sakralną. W programie repertuar głównie o tematyce maryjnej, w tym utwór O florens Rosa Piotra Stawarskiego, absolwenta klasy kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ucznia profesora Pawła Łukaszewskiego. Koncert odbędzie się w wyjątkowym miejscu – w kościele Sakramentek pod wezwaniem św. Kazimierza, który jest wybitnym dziełem dojrzałego baroku na ziemiach polskich.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 7 – 21 maja 2017 roku odbędzie się druga edycja festiwalu „Muzyczne Wieczory w Bazylice”, organizowanego przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach-Bogucicach wraz z katowicką Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego.

Festiwal z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Jest to impreza muzyczna, skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój miasta i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. „Muzyczne Wieczory w Bazylice” mają prezentować szerokiej publiczności repertuar od wybitnych dzieł muzyki klasycznej (w tym sakralnej), począwszy od Johanna Sebastiana Bacha poprzez Wolfganga Amadeusa Mozarta, po dzieła wybitnych współczesnych twórców, w tym również twórców muzyki filmowej. Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Roman Widaszek, prof. AM.

Druga edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty. Koncert inauguracyjny oparty będzie na muzyce filmowej oraz muzyce klasycznej, wykorzystywanej w filmach, m. in. autorstwa Wojciecha Kilara. Wystąpią wybitni polscy artyści, znani zarówno ze scen filharmonicznych, operowych, jak również z ekranu telewizji. Zaproszenie przyjęli sopranistka Ewa Biegas, aktor Maciej Zakościelny, który wystąpi również w roli skrzypka, pianista Grzegorz Biegas, wirtuoz organów Roman Perucki, a także muzycy Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Drugi koncert „Muzycznych Wieczorów w Bazylice” będzie prezentacją sztandarowych dzieł instrumentalnej muzyki kameralnej w interpretacji najlepszych studentów katowickiej Akademii Muzycznej. Podczas wokalno-instrumentalnego koncertu finałowego zabrzmi Requiem Gabriela Faure oraz Missa Festiva Karola Hoppego, kompozytora i organisty, związanego przed laty z parafią w Bogucicach.

ZOBACZ: program Festiwalu.


Mazowiecki Instytut Kultury już po raz czternasty rusza na Mazowsze, by wspólnie z lokalnymi partnerami zorganizować cykl koncertów wybitnych artystów od 7 maja do 15 września 2017 roku. Na 150. jubileuszowym koncercie w radomskiej katedrze zabrzmią wielkie dzieła Wojciecha Kilara.

Ideą „Mazowsza w Koronie” od samego początku jest prezentacja szczególnego, pieczołowicie dobranego repertuaru w wykonaniu wybitnych artystów. Ma to jednak miejsce nie w specjalnie do tego przeznaczonych salach koncertowych, ale w wiekowych naznaczonych historią zabytkach architektury Mazowsza. Dzięki ich walorom architektonicznym obcowanie z muzyką nabiera niepowtarzalnego charakteru. Choć poszczególne programy prezentowane są w różnych miejscowościach na Mazowszu, każdy z koncertów jest unikatowy, bo w danym zabytku ma miejsce tylko raz.

Tegoroczną edycję zainauguruje koncert zespołu Trebunie Tutki oraz Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego pod batutą Elżbiety Siczek. Artyści zaprezentują program „Nuty Wielkiego Pasterza” przywołujący postać św. Jana Pawła II. W programie znajdą się utwory zespołu Trebunie-Tutki, inspirowane twórczością wielkich kompozytorów polskich i tradycyjną muzyką góralską.

Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmie 150. jubileuszowy koncert, który odbędzie się we wrześniu w radomskiej katedrze. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona monumentalne dzieła Wojciecha Kilara: Angelus, Exodus i Krzesany. Kolejne miejscowości na Mazowszu odwiedzi występujący w ubiegłych edycjach Zespół Muzyki Dawnej CAMERATA CRACOVIA, któremu towarzyszyć będzie Dmytro Hubjak z Ukrainy, grający na bandurze. Kolejny już raz, ale z nowym repertuarem, wystąpi na szlaku „Mazowsza w Koronie” Maria Pomianowska z zespołem.

Szczegółowe informacje na: www.mazowszewkoronie.pl 


7 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert organowy „Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017”.

W związku ze 140. rocznicą urodzin Feliksa Nowowiejskiego Polska Filharmonia Bałtycka organizuje cztery koncerty (trzy recitale i jeden koncert symfoniczny) poświęcone twórczości kompozytora. Program będzie prezentacją dziewięciu symfonii Feliksa Nowowiejskiego – jednych z najbardziej wartościowych dzieł kompozytora oraz ich wydanie w formie płyty CD. W celu zainteresowania wielopokoleniowej publiczności postacią i dorobkiem artysty dodatkowo zorganizowane zostanie spotkanie dotyczące biografii twórcy oraz przygotowana zostanie wystawa ukazująca życie i twórczość Feliksa Nowowiejskiego. Do udziału w projekcie zaproszono wybitne autorytety w dziedzinie muzyki organowej oraz popularyzatorów twórczości Feliksa Nowowiejskiego.

Podczas koncertu 7 maja wystąpi niemiecki organista Rudolf Innig. Muzyk studiował organy (G. Litaize, M. Schneider), fortepian (H. M. Theopold, F. W. Schnurr), muzykę kościelną i muzykologię (A. Forchert ) w Detmold, Kolonii oraz Paryżu. Był stypendystą Studienstiftung des Deutschen Volkes oraz Preisträger verschiedener ettbewerbe. Nagrał na płytach CD komplet dzieł J. Brahmsa, F. Lachnera, F. Mendelssohna, F. Nowowiejskiego, H. Parker, R. Schumanna i Ol. Messiaena. Wykłada w Musikschule Coesfeld oraz Musikhochschule Detmold. Jest organistą luterańskiego kościoła Marktkirche. Innig wykona Symfonię organową nr 5 e-moll i Symfonię organową nr 6 a-moll op. 45 Feliksa Nowowiejskiego. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


10 maja 2017 roku w Gdańsku po raz kolejny odbędzie się „Światowy Dzień Akordeonu” w rocznice ustalenia patentu Cyryla Demiana. W tym roku organizatorzy przewidzieli prelekcje oraz koncert.

Obchody rozpoczną się w samo południe od cyklu wykładów w Sali Senatu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Poruszone zostaną zagadnienia związane z obecnością akordeonu w muzyce jazzowej, tangu czy muzyce współczesnej. Zaprezentowany zostanie jedyny w Polsce akordeon ćwierćtonowy, który budowany jest przez inżynierów na zlecenie łódzkiej Akademii Muzycznej. Wśród prelegentów wykładowcy polskich uczelni: Cezary Paciorek, Maciej Zimka, Eneasz Kubit oraz Paweł Zagańczyk.

Zwieńczeniem obchodów będzie wieczorny koncert muzyki akordeonowej o godz. 18.00. Wśród wykonawców: Sara Więcek, Ryszard Lubieniecki (AM Bydgoszcz), Kamila Olas, Paweł Ratajek (AM Gdańsk), Julia Rzazonka, Weronika Pisarek, Zuzanna Lipka, Jan Gonicki, Marcin Guzik, Maria Wróblewska, Maciej Janaszkiewicz, Gabriel Balukiewicz, Inga Piwowarska (AM Łódź). W programie: Bela Bartók, César Franck, Vagn Holmboe, Wolfgang Jacobi, Dominik Karski, Astor Piazzolla, Alexander Puszkarenko, Albin Repnikow, Wiaczesław Siemionow.

Patronat nad wydarzeniem objęła Confédération Internationale des Accordéonistes (CIA) a wydarzenie dofinansowano z zakresu studenckiej działalności naukowej, artystycznej i kulturalnej w 2017 roku ze środków Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad Światowym Dniem Akordeonu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


W dniach 10 – 12 maja 2017 roku w Lublinie odbędzie się IX Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

Tegoroczny Festiwal ma charakter muzyczno-teatralny. Trzy wydarzenia KODÓW („Monachomachia”, „Missa sine nomine”, „Wesele Lubelskie”) powstały na zamówienie Festiwalu i w czasie obecnej jego edycji będą miały premierę, czwarte („Patters in a Chromatic Field”) będzie miało premierę polską w wersji audio-wizualnej, przygotowanej specjalnie na Festiwal. Trzy pierwsze wydarzenia, podczas których zabrzmi muzyka Piotra Tabakiernika, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Kościowa, są tematycznie związane z Lublinem. Bowiem Monachomachia Ignacego Krasickiego – jak się sądzi – dzieje się w Lublinie, Missa sine nomine składająca się z tekstów poetyckich zawiera też strofy Józefa Czechowicza, zaś Wesele Lubelskie – jak tytuł wskazuje – stanowi spotkanie tutejszego rytuału tradycyjnego z muzyką współczesną. Jest to wkład KODÓW w 700-lecie założenia Miasta Lublina.

Powodem, dla którego na KODACH jest obecna rzadko w Polsce wykonywana muzyka Mortona Feldmana – zaliczanego do minimalistów, ale nie repetytywistów – jest zamiar odtworzenia rytuału dźwiękowego złożonego z najmniejszych możliwych „gestów” dźwiękowych, ale jednocześnie „gestów” dawkujących ciszę, otwierających otchłań i dramatyzm powściągliwie wyrażany, przez to tym bardziej dotykający. Utwór, któremu łatwo by nadać jakość monumentalności, gdyby nie jego wyciszenie, zostanie wykonany przez zespół o wielkim zaangażowaniu w promocję najnowszej literatury muzycznej – Delirium Ensemble.

Ponadto podczas Festiwalu wystąpią: Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, specjalizujący się w wykonaniu muzyki współczesnej zespół Spółdzielnia Muzyczna, chór Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Lilianny Krych i Joanny Malugi, a także legendarny kwartet smyczkowy KRONOS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kody-festiwal.pl 


W dniach 21 kwietnia – 19 maja 2017 roku odbędzie się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017. Gorące latynoskie rytmy, gospel prosto z Kolumbii czy liryczna muzyka ludowa z Gruzji – każdy słuchacz z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Koncertem kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado w Osiedlowym domu kultury spółdzielni mieszkaniowej Przymorze „Bolek i Lolek” rozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach festiwalu MUNDUS CANTAT. Latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach w wykonaniu tego utalentowanego śpiewaka będzie można usłyszeć ponownie już 11 maja o godz. 18 w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie. Alvarado to nie jedyny kolumbijski akcent tegorocznej edycji festiwalu. Uczestnikiem MUNDUS CANTAT będzie również niezwykle energiczny zespół Soul Gospel Medellin, który wystąpi w „Bolku i Lolku” 19 maja ze swoim żywiołowym repertuarem gospel.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty dla podopiecznych Centrum Integracji Społecznej, podczas których ludzie wykluczeni społecznie uczyli się poprawnej emisji głosu, artykulacji a nawet śpiewu. Warsztaty poprowadził prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, ad. dr Michał Kozorys oraz ad. dr hab. Beata Wróblewska, również wykładowca gdańskiej Akademii. Zwieńczeniem tego przedsięwzięcia będzie koncert (13 maja) grupy warsztatowej wraz z Chórem SSW „Mundus Cantat” (organizator festiwalu), na których zabrzmią pieśni popularne różnych narodów o przyjaźni, tęsknocie, miłości, przeszłości i pamięci – z dalekiej Boliwii, Czech, Rumunii oraz Polski.

Na szczególną uwagę zasługują koncerty Zespołu Wokalnego Adila z Kutaisi w Gruzji. Dla fanów gruzińskich, ludowych melodii zostały zorganizowane dwa koncerty – w Domu Kultury PSM na Przymorzu (18 maja) oraz w Osiedlowym Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze „Piastuś” (19 maja).

Gdańskie Koncerty Towarzyszące to nie tylko koncerty. Dla chórów z Wybrzeża zostaną przeprowadzone warsztaty pt. „Polacy nie gęsi – swoje pieśni znają”, w ramach których będą poznawać utwory kompozytorów polskich (Raczyński, Wawruk i inni), w tym również gdańskich, m.in. dr Beaty Wróblewskiej z Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://munduscantat.pl 


 

Więcej


W dniach 12-15 maja 2017 roku w Bydgoszczy odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Głównym celem festiwalu jest promocja najnowszej twórczości kompozytorskiej i kreowanie nowych jakości artystycznych poprzez inspirowanie kompozytorów, muzyków, filmowców do wspólnego tworzenia kultury.

Program tegorocznego festiwalu jest niezwykle bogaty, a składa się z 6 koncertów w programie głównym, 2 koncertów w ramach imprez towarzyszących oraz pokazu filmowego. Na wyjątkową uwagę zasługują dwa koncerty jubileuszowe wybitnych kompozytorów związanych z Bydgoszczą, a obchodzących w tym roku 80 urodziny: Zbigniewa Bargielskiego oraz Bohdana Riemera.

Festiwal rozpocznie się koncertem monograficznym Zbigniewa Bargielskiego w wykonaniu doskonałych muzyków: akordeonisty Klaudiusza Barana oraz perkusisty Leszka Lorenta. O godz. 19 w sali MCK wystąpią artyści reprezentujący nurt muzyki elektronicznej: improwizujący zespół Backspace oraz pianista Rafał Tworek, który wykona muzykę Sławomira Opalińskiego. Podczas drugiego dnia festiwalu, 13 maja, usłyszymy m.in. koncert „Poznańska Wiosna w Bydgoszczy” w wykonaniu Sepia Ensemble. Zespół wykona muzykę twórców związanych ze stolicą Wielkopolski.

W niedzielę, 14 maja o godz. 16, odbędzie się drugi koncert jubileuszowy, tym razem wypełniony w całości muzyką Bohdana Riemera. Na zakończenie festiwalu będziemy świadkami koncertu, podczas którego zabrzmią dzieła autorów reprezentujących różne pokolenia, a związanych z Kujawami i Pomorzem.

Interesującym dopełnieniem festiwalowego programu będą dwa koncerty młodzieżowe. Koncert pt. „Muzyka naszych czasów” w wykonaniu uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki i prezentuje dzieła stworzone specjalnie z myślą o młodych muzykach. Koncert pt. „Szkolna partytura” będzie z kolei trybuną najmłodszych kompozytorów – uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, pracujących pod kierunkiem Magdaleny Cynk.

Organizatorem festiwalu „Nowa Muzyka” 2017 jest Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod adresem: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl 


Tegoroczna, czwarta już edycja Juwenaliów Artystycznych odbędzie się 12 i 13 maja 2017 roku. Gmach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wypełni sztuka z pogranicza trzech dziedzin: muzyki, plastyki i teatru.

Juwenalia Artystyczne są jedynym studenckim festiwalem, którego podstawowym założeniem jest nawiązanie bliskiej współpracy trzech uczelni artystycznych – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Poprzednie odsłony wydarzenia bezsprzecznie udowodniły, że koncerty, spektakle teatralne, warsztaty oraz wystawy organizowane w warszawskich uczelniach artystycznych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciągają uwagę szerokiego grona odbiorców.

W tym roku studenci, dość odważnie, postanowili postawić na folklor i tradycje, które w codziennej gonitwie zdają się powoli ginąć. Poprzez odświeżenie tematów pochodzenia i kultury tradycyjnej, połączenia ich z obecnymi trendami, młode pokolenie postara się najlepiej jak potrafi skłonić widzów do chwili refleksji nad kulturą i historią miejsca, w którym żyją.

W tym roku wydarzenie tradycyjnie rozpocznie Koncert Symfoniczny, stworzony w całości przez studentów UMFC, a wykonany wraz z zaproszonymi gośćmi: Kapelą ze Wsi Warszawa, Bum Bum Orkestar, Klaudiuszem Baranem, Pawłem Gusnarem. Orkiestra festiwalowa pod batutą Martyny Szymczak przedstawi trzy suity tematyczne, skomponowane specjalnie na tę okazję przez Zuzannę Koziej, Dominika Lasotę i Andrzeja Karałowa. Utwory zawierają trzy myśli przewodnie: folklor ludowy, muzykę klezmerską oraz szlagiery przedwojennej Warszawy. Następnego dnia w Sali koncertowej UMFC Teatr Pijana Sypialnia wystawi spektakl Łojdyrydy.

Na scenie plenerowej (skwer im. Bohdana Wodiczki) podczas dwóch dni Juwenaliowych wystąpią Ayran, Folklomerat, Grzeczni Chłopcy, Witold Janiak Trio, Woda na Młyn, Bum Bum Orkestar oraz Gooral.

Obok muzyki na scenie pojawią się tez występy teatralne, a całą przestrzeń UMFC wypełnią obrazy, warsztaty oraz scenografia, wykonana przez młodych artystów z ASP. Uniwersyteckie patio zmieni się w park rzeźb, przywiezionych specjalnie na tę okazję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona wydarzenia: https://www.facebook.com/juwenaliaartystyczne/ 


W dniach 12 – 26 maja w Gorzowie odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.

To pierwszy w regionie lubuskim festiwal, który kładzie nacisk na popularyzację muzyki XX i XXI wieku. W ubiegłym roku Festiwal otrzymał certyfikat EFFE 2015/­2016 – Europa dla Festiwali, Festiwale dla Europy, przyznawany przez grono ekspertów zgromadzonych przy Komisji Europejskiej.

Dla pozyskania jak najszerszego grona odbiorców w ramach festiwalu organizowana jest cała gama imprez: koncerty symfoniczne, koncerty kameralne, recitale solistyczne, projekty łączące muzykę klasyczną z brzmieniami nowoczesnymi, działania artystyczne dla dzieci, a także imprezy towarzyszące.

W programie festiwalu znajdą się projekty adresowane do koneserów muzyki współczesnej, którzy będą mogli posłuchać dzieł kompozytorów polskich – Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Macieja Małeckiego oraz amerykańskiego kompozytora muzyki symfonicznej – Johna Corgiliano.

Są zaplanowane również wydarzenia skierowane do publiczności lubiącej połączenia klasycznych brzmień z nowoczesnością oraz fanów brzmień elektroakustycznych. Jednym z nich będzie projekt z pogranicza muzyki kameralnej, orkiestrowej i jazzowej z udziałem jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych – Atom String Quartet oraz Adama Sztaby – polskiego kompozytora, pianisty, aranżera, dyrygenta i producenta muzycznego.

Stałym punktem festiwalowego programu są także recitale organowe w gorzowskiej Katedrze, propagujące muzykę organową XX i XXI wieku. Podczas tegorocznej edycji wystąpi Jan Bokszczanin ­- organista, dr hab. prof. UMFC.

Ponadto w ramach festiwalu zrealizowane zostaną dwa wydarzenia, adresowane przede wszystkim do młodzieży: projekt muzyczny z cyklu „Zaplątani w dźwięki” przygotowany i stworzony pod kierunkiem młodego polskiego kompozytora i DJ­a Piotra Bukowskiego przez ok. 20-osobową grupę młodych uczestników (wiek: 13 – 16 lat) oraz koncert gorzowskiego artysty, kompozytora, wokalisty i autora tekstów Błażeja Króla – jednej z najciekawszych postaci polskiej sceny alternatywnej ostatnich lat.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwalmuzykiwspolczesnej.pl 


III edycja Festiwalu Katowice Kultura Natura „Ziemia” odbędzie się w dniach 12 – 21 maja 2017 roku.

W tym roku Festiwal Katowice Kultura Natura gościć będzie wspaniałą Budapest Festival Orchestra i jej założyciela oraz dyrektora artystycznego Ivana Fischera. Koncerty tej orkiestry, zaliczanej przez magazyn „Gramophone” do grona jednej z dziesięciu najlepszych na świecie, odbędą się 15 i 16 maja. Jak co roku częścią Festiwalu będą także dwa koncerty abonamentowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Festiwalu Alexandra Liebreicha (12 i 18 maja).

20 maja Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca prawykona zamówiony przez Festiwal Katowice Kultura Natura utwór Pawła Mykietyna Wyliczanka na 3 głosy i 9 instrumentów.

Poza koncertami symfonicznymi odbędą się recitale oraz koncerty kameralne. 13 maja podczas recitalu fortepianowego wystąpi znany pianista Paul Lewis. Koncert 14 maja będzie okazją do posłuchania międzynarodowej gwiazdy opery – kontratenora Bejuna Mehty w towarzystwie Akademie für Alte Musik Berlin. 17 maja wystąpi uznany niemiecki Artemis Quartett. Wieczór 19 maja będzie poświęcony muzyce dawnej. Wystąpi Graindelavoix – założony w Antwerpii, międzynarodowy, wyjątkowy zespół wokalny, specjalizujący się w muzyce średniowiecza i renesansu.

Ostatni dzień Festiwalu to koncert jazzowy wybitnego włoskiego trębacza Enrico Ravy i pianistki Geri Allen.

Jednym z wydarzeń towarzyszących Festiwalowi będzie instalacja muzyczna Mother Lode I-III, której autorką jest kompozytorka i wokalistka Agata Zubel. W instalacji wykorzystane będą przestrzenie Muzeum Śląskiego.

Więcej informacji na http://kulturanatura.eu/ 


12 maja 2017 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej zabrzmi Uwertura koncertowa Ignacego Zalewskiego, zamówiona w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Koncert z prawykonaniem Uwertury koncertowej (Na motywach pieśni z Kieleckiego), którą kompozytor zadedykował Filharmonii Świętokrzyskiej, będzie zwieńczeniem rezydencji Ignacego Zalewskiego w tej instytucji w sezonie 2016/2017. Utwór zostanie wykonany przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego.

„Uwertura koncertowa” powstała w latach 2016-2017 na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej. Utwór osnuty jest na trzech melodiach – dwóch kieleckich, wybranych z Ludu Oskara Kolberga, i jednej, oryginalnej, stanowiącej. Trwająca niespełna dziesięć minut uwertura w moim założeniu miała cechować się wartką narracją, barwną instrumentacją (nawiązującą do Ravela i Szymanowskiego) i kąśliwą, synkopowaną rytmiką, właściwą muzyce ludowej szczególnie południowych regionów Polski. Moim zamiarem jednak nie było stworzenie stylizacji folklorystycznej, czy rodzaju suity z muzyki ludowej (lub ludowo brzmiącej), ale skomponowanie utworu symfonicznego, w którym słyszalna melodyka, motywika i metrorytmika o proweniencji ludowej jest jedynie frapującym pretekstem do wykorzystania różnego rodzaju sfer mniej lub bardziej klasycznie rozumianego warsztatu kompozytorskiego”, - pisze Ignacy Zalewski.

W programie koncertu znajdzie się również I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa i VI Symfonia h-moll op. 74 P. Czajkowskiego. W partii solowej wystąpi Marcin Zdunik.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


Spotkanie z prapraprawnuczką Stanisława Moniuszki, rozmowa z młodym dyrygentem i skrzypkiem Wojciechem Pławnerem, otwarta próba umiejętności dyrygenckich dla wszystkich chętnych i 8 koncertów to wybrane punkty programu 3-dniowego Muzycznego Forum Młodych Naukowców i Artystów, które odbędzie się w dniach 12-14 maja 2017 roku.

Forum będzie prezentacją studenckich kół naukowych działających w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz doktorantów tej uczelni. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny.

Podczas pierwszego dnia Forum będzie miała miejsce Konferencja Koła Naukowego Miłośników Opery (godz. 14.00) poświęconą życiu i twórczości Stanisława Moniuszki. Muzyka polskiego romantyka wypełni program wieczornego koncertu (godzina 18.00) zatytułowanego „Biegnie słuchać w lasy, knieje…”.

13 maja odbędzie się Konferencja Naukowo-Artystyczna doktorantów, podczas której zostaną wygłoszone referaty o muzyce romantycznej i początku XX wieku, w tym o twórczości Karola Rathausa i Karola Szymanowskiego (godz. 14.00).

14 maja młodzi twórcy, kompozytorzy i teoretycy zaprezentują podczas swojego koncertu (godz. 13.00) muzykę współczesną. Utwory Jakuba Jelonka, Konrada Orawskiego, Macieja Tobery, Julii Owczarek, Rafała Bryły, Michała Kaweckiego, Kosmy Szusta, Jakuba Junga, Adama Lewandowskiego i Marcina Wernera wykonane zostaną przez solistów i smyczkowe zespoły kameralne. W kolejnym koncercie o godz. 14.30 siły połączą dwa Koła naukowe: akordeonistów i klarnecistów. W programie pojawią się kompozycje Alexandra Tansmana i Aleksandra Brycha. Na zakończenie Forum odbędzie się Vocal|Visual Festival zorganizowany przez doktoranta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i absolwenta łódzkiej Akademii Jakuba Neske. Chóralny koncert z udziałem zespołów i artystów plastyków z całej Europy odbędzie się w godzinach 17.30–21.30.

Szczegółowy plan Forum i programy koncertów – na stronie: www.amuz.lodz.pl