Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W ramach obchodów jubileuszu 70. urodzin Jerzy Salwarowski poprowadzi w Filharmonii Krakowskiej dwa koncerty – 2 czerwca o godz. 19.30 i 3 czerwca 2017 o godz. 18.00. W zaproponowanym przez samego jubilata programie znalazła się Etiuda b-moll na orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona także słynny utwór Paula Dukasa Uczeń Czarnoksiężnika oraz Uwerturę-fantazję „Romeo i Julia" Piotra Czajkowskiego. Kulminacją koncertów będzie natomiast występ zwyciężczyni XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku – wspaniałej skrzypaczki Veriko Tchumburidze.

Urodzona w Turcji w rodzinie gruzińskiej, w zakresie gry na skrzypcach kształciła się od czwartego roku życia, początkowo w Turcji, a następnie pod kierunkiem Dory Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik. Obecnie kontynuuje naukę w klasie wybitnej skrzypaczki i pedagog Any Chumachenco w Musik Hochschule w Monachium, a dzięki wsparciu Deutsche Stifung Musikleben gra na instrumencie skonstruowanym przez Giambattistę Guadagniniego w 1756 roku. Veriko Tchumburidze z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykona II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Będzie to pierwszy występ skrzypaczki w Krakowie – mieście skądinąd bliskim, choćby przez historię Oskara Schindlera. Veriko w styczniu ubiegłego roku nagrała dla Sony Classics muzykę Johna Williamsa do filmu Lista Schindlera.

Więcej: www.filharmonia.krakow.pl


3 czerwca 2017 roku we wrocławskim Centrum Technologii Audiowizualnych będzie można doświadczyć totalnego zanurzenia w eksperymentalnych elektronicznych dźwiękach i niesamowitej wizualnej oprawie podczas „Media Lab powered by Slap".

Mimo, że to już czwarta edycja projektu Media Lab, organizatorzy nadal zaskakują nietuzinkowym lineupem. Headlinerzy to Paul Jebanasam & Tarik Barri (Subtext), autorzy niezapomnianego show podczas ostatniej edycji festiwalu Berlin Atonal. Drugą gwiazdą wrocławskiej audiowizualnej nocy będzie duet Roly Porter & MFO (Tri Angle Records), który zaprezentuje projekt Third Law.

W przestrzeni, która na co dzień jest czynnie działającym studiem filmowym, wystąpią także artyści rodzinnej sceny, którym towarzyszyć będą artyści wizualni. Duet Blazej Malinowski & Martinovna przedstawią wspólnie materiał, którego głównym filarem będzie eklektyzm. A_GIM to jeden z najbardziej doświadczonych i rozpoznawalnych polskich producentów szeroko pojętej muzyki elektronicznej. Podczas „Media Lab powered by Slap" wystąpi z solowym projektem w formie „live”. Towarzyszyć mu będzie Derubare, który zadba o spektakularną oprawę utworów.

Profesjonalne brzmienie koncertu zapewni współorganizator wydarzenia – kolektyw Slap. Audiofili z pewnością usatysfakcjonuje sprzęt 40000W bi amplified powered by LAB controled by LAKE soundsystem.

Nieodłącznym elementem „Media Lab powered by Slap" są warsztaty audiowizualne. Tym razem poprowadzi je nowomedialny kolektyw PanGenerator, twórcy m.in. Mikifonu dla Disneya, Dodecaudionu i interaktywnych instalacji dla instytucji kultury. Warsztaty „Audiowizualne interfejsy” odbędą się w dniach 5-8 czerwca 2017 roku w CeTA. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 maja 2017 roku: http://bit.ly/2rtxM6o . Udział w warsztatach jest bezpłatny.

Więcej o wydarzeniu: http://bit.ly/2qVZHsY 

Bilety: http://bit.ly/2rTDz1Z 


W dniach 3-11 czerwca 2017 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na muzyczną podróż po Warszawie. Podczas pięciu koncertów wystąpią gwiazdy muzyki klasycznej i jazzu, zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia swojemu miastu” to prezent orkiestry dla warszawiaków. W ciągu tych kilku dni każdy będzie miał okazję zasmakować w muzyce klasycznej i jazzowej w nietypowych dla takich koncertów sceneriach. Koncert inauguracyjny będzie biletowany, na wszystkie pozostałe koncerty wstęp jest bezpłatny.

Udział w festiwalu wezmą tak znani artyści i zespoły, jak m.in. Siergiej Nakariakov, Atom String Quartet, Adam Sztaba, Dorota Miśkiewicz, Kwadrofonik i Sinfonia Varsovia Brass.

W niedzielę 4 czerwca muzyczna uczta będzie czekać na najmłodszych melomanów. Z okazji Dnia Dziecka wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci".

Półmetkiem festiwalu będzie koncert „Jak z filmu!” 7 czerwca w samym sercu miasta – na Placu Defilad, organizowany we współpracy z Teatrem Studio. Sinfonia Varsovia pod batutą Krzesimira Dębskiego wykona muzykę filmową m.in. Kilara, Zimmera i Dębskiego. Z orkiestrą wystąpi również znana miłośnikom filmów i seriali Anna Jurksztowicz.

Na dwa ostatnie koncerty orkiestra wraz ze znakomitymi artystami wraca do siebie, na Grochowską 272. W sobotę 10 czerwca odbędzie się koncert „Atomy & Sztaba”. Festiwal zakończy pełen energii „Brass na finał”. Wystąpi zespół Sinfonia Varsovia Brass, który zaprezentuje utwory ze swojej wydanej niedawno płyty, uzupełnione o polski akcent: Sen o Warszawie Czesława Niemena.

Program dostępny jest na stronie: http://sinfoniavarsovia.org 


3 czerwca o godz. 17.00 i 4 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert rodzinny, podczas którego zabrzmią cztery muzyczne opowieści o świecie przyrody autorstwa współczesnych polskich kompozytorów.

Na koncert rodzinny składają się utwory o owadach, ptakach i świecie wodnym, które zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej i sopranistki Joanny Freszel. Młodzi kompozytorzy proponują słuchaczom niecodzienną grę wyobraźni – zabawę dźwiękiem, tekstem, kolorami, melodiami i instrumentami…

Pieśni dziecięce Joanny Szymali napisane do słów M. Konopnickiej opowiadają o świecie przyrody oraz zjawisk z nią związanych, co uwidocznione jest w kolejnych tytułach: Dzień dobry, W lecie, Tęcza i Dobranoc. Świat radosny i jasny – zarówno w poezji, jak i muzyce.

Jarosław Siwiński znany jest między innymi z projektów multimedialnych łączących muzykę improwizowaną z elementami wizualnymi. Ornitologia to muzyczna opowieść o świecie ptaków. Autorką tekstu jest M. Kołcz – kontrabasistka i poetka. Utwór ukazuje pasjonującą grę skojarzeń, łączy różne formy faktur i form muzycznych, kolorów i świergotów. Całość może być niezwykłą pożywką dla wyobraźni, nie tylko dziecięcej.

Owadologia Anny Marii Huszczy opowiada historię Pani Komarzycy, która na swojej drodze spotyka Żuka Mruka, Panieneczkę Biedroneczkę i inne dziwne stwory. A Hydrologia Adriana Robaka, napisana do słów M. Baczyńskiej, opowiada o wodnym żywiole. Tę powieść muzyczną wspiera choreografia przygotowana przez Barbarę Dutkiewicz, której wykonawczyniami będą Iga Eckert oraz Olga Czech.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


4 czerwca 2017 roku na scenie Filharmonii Krakowskiej w ramach cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” pojawi się trzech Filharmoników Wiedeńskich (harfistka Anneleen Lenaerts, flecista Dieter Flury i klarnecista Johann Hindler), którzy wykonają dzieła polskich kompozytorów.

Dzięki Sinfonietcie Cracovii już od trzech lat mamy szansę podziwiać kunszt zaprzyjaźnionych z zespołem wiedeńskich instrumentalistów. Czerwcowy koncert będzie jednak wydarzeniem wyjątkowym nie tylko ze względu na plejadę znakomitych, zaproszonych przez Sinfoniettę do współpracy gości, ale również — za sprawą niecodziennego repertuaru, w którym znalazły się nieodkryte dzieła muzyki polskiej. Na szczególną uwagę zasługuje tu Pożegnanie Ellenai — poemat symfoniczny na klarnet, orkiestrę smyczkową i głos recytujący Feliksa Nowowiejskiego, inspirowany osławionym — m.in. za sprawą serii płócien Jacka Malczewskiego — epizodem z dzieła Juliusza Słowackiego. W roli recytatora, który dokona mistrzowskiej interpretacji poematu jednego z trzech wieszczów, wystąpi Wojciech Pszoniak, zaś solowe partie klarnetu wykona Johann „Hans” Hindler — wiedeński instrumentalista od lat współpracujący z Sinfoniettą. W programie wieczoru znajdzie się ponadto mało znana, młodzieńcza Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego oraz równie rzadko wykonywany Koncert na flet, harfę i orkiestrę smyczkową Stefana Bolesława Poradowskiego — ujmujący utwór nawiązujący do najlepszych wzorców muzyki francuskiej i wykorzystujący uwielbiane przez melomanów zestawienie harfy i fletu. Poetycką aurę wieczoru dopełnią prawdziwy przebój „muzycznego poety”, Claude’a Debussy’ego Danse sacrée et danse profane oraz cieszący się nieustającą popularnością „evergreen” Antonína Dvořáka: Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową.

Koncert zainauguruje Theatrum Musicum 2017 – wspólną inicjatywę krakowskich instytucji, które pod jednym szyldem prezentują letnie wydarzenia muzyczne Krakowa. 

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 


6 czerwca 2017 roku o godz. 20:00 w Zakopanem odbędzie się premiera Kantaty Totus Tuus – CałyM Twój... Jakuba Milewskiego.

Kantata Totus Tuus – CałyM Twój… to najnowsze dzieło kompozytora i dyrygenta Jakuba Milewskiego. Kompozytor postanowił, zapraszając do współpracy polskiego poetę, członka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Jerzego Binkowskiego, w sposób szczególny uczcić wyjątkową 100. rocznicę objawień Matki Bożej Fatimskiej, która zbiega się z obchodami 20. rocznicy wizyty św. Jana Pawła II w Zakopanem. Premiera Kantaty tego młodego kompozytora będzie doskonałym zwieńczeniem wyjątkowych uroczystości, które odbędą się 6 czerwca na zakopiańskich Krzeptówkach – tak ważnym miejscu dla każdego Górala i symbolicznym dla każdego Polaka, do którego wielokrotnie pielgrzymował sam św. Jan Paweł II.

Tytuł Kantaty ściśle nawiązuje do dewizy Papieża Polaka. Wielka litera M symbolizuje Maryję i odnosi się do papieskiego herbu. Dzieło to ma nie tylko spełnić formę edukacyjną młodego pokolenia i wzbogacić tę wielką czerwcową uroczystość, ale przede wszystkim pielęgnować pamięć o Papieżu Polaku, a także oddać cześć Tej, do której od 100. lat pielgrzymują utrudzeni i zatroskani.

Utwór zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Passionart i Chór Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawla II w Krakowie pod dyrekcją Jakuba Milewskiego; w roli solistów wystąpią: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński.

Kantata powstała na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


9 czerwca 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się recital Ivo Pogorelića z cyklu Świat wielkiej muzyki, organizowanego przez Cracovia Music Agency.

Ivo Pogorelić urodził się w Belgradzie w 1958 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat, a w wieku lat 12 przeniósł się do Moskwy, gdzie kształcił się w Centralnej Szkole Muzycznej i Konserwatorium Moskiewskim. W 1976 rozpoczął intensywne studia pod opieką wybitnej pianistki i pedagoga Alizy Kezeradze, której był mężem od 1980 roku, aż do jej przedwczesnej śmierci w 1996. Pogorelić zdobył pierwszą nagrodę w Casagrande Competition w Terni (Włochy, 1978) i w Montreal International Music Competition (1980), lecz niespodziewanie w tym samym roku nie wszedł do finału Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Poczynając od debiutanckiego recitalu w Carnegie Hall (1981), zadziwiał publiczność w wielkich salach koncertowych na całym świecie. Występował z uznanymi orkiestrami filharmonicznymi Berlina, Wiednia, Chicago, Filadelfii, Bostonu, Los Angeles, Nowego Jorku, a także z orkiestrami londyńskimi i z Orchestre Philharmonique de Radio France. Gdziekolwiek i kiedykolwiek występuje, jego oszałamiające interpretacje muzyki potwierdzają oryginalność talentu artysty. Ivo Pogorelić nagrał imponującą liczbę płyt dla Deutsche Grammophon Gesellschaft z repertuarem począwszy od baroku po klasykę, od romantyzmu do muzyki XX wieku. Łączny efekt nagrań podkreśla jego status w świecie muzyki.

W sezonie 2015/2016 Ivo Pogorelić zagrał koncerty w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Macedonii i Turcji. W następnym sezonie pianista wyruszy w trasę koncertową po Chinach i Japonii. Podczas krakowskiego koncertu wykona m. in. Balladę F-dur op. 38 nr 2 oraz Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 9-11 czerwca oraz 11-15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się trzecia edycja Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 


Opera Krakowska zaprasza na XXI edycję Letniego Festiwalu (9 czerwca–2 lipca 2017) – czas spotkań ze wspaniałą muzyką i znakomitymi artystami.

Zainauguruje go premiera Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha (9 czerwca) w reżyserii Michała Znanieckiego, który jest również autorem kostiumów. Orkiestrę, Chór i Balet Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

16 czerwca odbędzie się finał cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa”, w którym zaśpiewają: pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu Katarzyna Oleś-Blacha oraz Monika Korybalska, Andrzej Lampert i Mariusz Godlewski. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją T. Tokarczyka. Usłyszymy m.in. Pieśni księżniczki z baśni K. Szymanowskiego.

W czerwcu teatr tradycyjnie opuści swój gmach, by „delektować się” muzyką i tańcem na najpiękniejszym polskim dziedzińcu zamkowym na Wawelu. W tegorocznym koncercie „Arie Oper Świata” (25 czerwca) wystąpią zaproszeni goście: soliści Teatru Narodowego w Bratysławie Ewa Hornyáková i Daniel Čapkovič, a także soliści, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej. W bogatym repertuarze znajdą się utwory m. in. Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego. 29 czerwca na Dziedzińcu Arkadowym będzie miała miejsce gala baletowa „Grand pas…!”.

Opera Krakowska po raz kolejny podejmuje współpracę z Akademią Muzyczną w Krakowie. Studenci tej uczelni wystąpią w operze Straszny dwór Moniuszki – spektaklu dyplomowym młodego dyrygenta Joachima Kołpanowicza. Na zakończenie Festiwalu teatr zaprasza także na Don Pasquale Gaetano Donizettiego w reżyserii Jerzego Stuhra (30 czerwca i 2 lipca).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.opera.krakow.pl


9 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej będzie miał miejsce koncert muzyki filmowej, poświęcony Wojciechowi Kilarowi.

17 lipca minie 85. rocznica urodzin zmarłego trzy i pół roku temu Wojciecha Kilara, najbardziej w świecie znanego katowickiego kompozytora ze Lwowa. Z tej okazji Filharmonicy zapraszają na koncert jego muzyki filmowej.

Sam Wojciech Kilar, który stworzył ścieżki dźwiękowe do ponad 130 filmów, przyrównał kiedyś kompozytora do… tapeciarza. Za rolę muzyki w filmie uważał towarzyszenie obrazowi. Filmową uważał za muzykę bez autonomicznej formy. Tę określał dopiero reżyser, wobec którego kompozytor pełnił jedynie rolę usługową. Początkowo nie lubił więc koncertów muzyki filmowej. Swoją pozwalał wykonywać w salach koncertowych jedynie w tych fragmentach, które tworzyły skończoną całość, jak np. najsłynniejszy dziś „studniówkowy” polonez z Pana Tadeusza Andrzeja Wajdy, albo którym nadał kształt suit, jak te z filmów Krzysztofa Zanussiego czy Draculi Francisa Forda Coppoli. Muzykę do Draculi wielu uważa za najlepszą ścieżkę dźwiękową w historii filmu. Wojciech Kilar otrzymał za nią nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco i nagrodę ASCAP dla najlepszej partytury filmowej.

Podczas koncertu 9 czerwca Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają muzykę Wojciecha Kilara do filmów Pianista, Zemsta, Dziewiąte wrota, Zazdrość i medycyna, Pan Tadeusz, Cwał, Dracula oraz suitę z muzyki do filmów Krzysztofa Zanussiego. W roli solistki wystąpi sopranistka Sylwia Olszyńska.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia-slaska.eu


9 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Tansman – portret niezwykłego kompozytora”.

Tego wieczoru utwory Aleksandra Tansmana, jednego z najczęściej wykonywanych na świecie kompozytorów polskich, zabrzmią w interpretacji Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Jasona Lai, pierwszego dyrygenta Yong Siew Toh Conservatory Orchestra oraz dyrygenta-asystenta Singapore Symphony Orchestra, a także kierownika pierwszej singapurskiej profesjonalnej orkiestry kameralnej re:SOUND.

Koncert otworzy Uwertura kubańska George’a Gershwina, amerykańskiego przyjaciela polskiego kompozytora. Następnie artyści zaprezentują takie utwory Tansmana, jak II Symfonia a-moll i III „Symphonie concertante”. Partie solowe w tym utworze wykonają koncertmistrzowie OiFP, artyści Kwartetu im. A. Tansmana, wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina skrzypek Rafał Dudzik i altowiolista Jakub Grabe-Zaremba, a także muzycy z zespołu Cracow Duo. Duet tworzą Jan Kalinowski i Marek Szlezer. Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Fascynacja muzyką polską powoduje, że od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę z fortepianem, m. in. A. Tansmana, Z. Stojowskiego, L. Różyckiego i T. Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.oifp.eu


Od 9 czerwca do 5 sierpnia 2017 roku potrwa III Międzynarodowy Baltic Neopolis Festival, który obejmie całe zachodniopomorskie.

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki, organizowany przez Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra i jej Partnerów, to 18 koncertów w Szczecinie, Złocieńcu, Gryfinie, Drawnie, Świdwinie, Gryficach, Ueckermünde, Świnoujściu, Kołobrzegu, Koszalinie oraz niemieckim Heringsdorfie, jak również Art week w Świnoujściu – animacje i warsztaty muzyczne w przestrzeni miejskiej dla dzieci i dorosłych w samym środku lata.

Festiwal zakłada współpracę muzyków i artystów z całego świata. Dzięki zaplanowanym w ramach festiwalu inicjatywom do Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego zawita szerokie grono wybitnych artystów, m.in. bandoneonista Marcelo Nisinman (Argentyna), skrzypek Vasko Vassilev (Bułgaria), pianistka Ingrid Fujiko Hemming (Niemcy/Japonia), grająca na marimbie Vivi Vassileva (Niemcy/Bułgaria), pianistka Pamela Tan-Nicholson (Singapur) czy harfistki Anna Steinkogler (Austria) i Rosa Maria Diaz Cotan (Hiszpania).

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie występ międzynarodowego zespołu Baltic Neopolis Virtuosi, który łączy potencjał artystyczny w obszarze basenu Morza Bałtyckiego. W Festiwalu udział wezmą także młodzi muzycy z programu stażowego Baltic Neopolis Orchestra – Akademia BNO.

W programie festiwalu znajdzie się również polska muzyka współczesna. 2 i 3 sierpnia w Szczecinie (Trafostacja Sztuki, godz. 19:00) i Kołobrzegu (Bazylika Konkatedralna, godz. 20:30) będą miały miejsce koncerty w ramach trasy Baltic Neopolis Virtuosi. Międzynarodowy zespół muzyków zaprezentuje Sinfoniettę Pawła Łukaszewskiego oraz premierowe wykonanie Hikikomori szczecinianina Piotra Klimka.

Więcej informacji: www.balticneopolis.pl 


W ramach VI edycji festiwalu Instalakcje odbędzie się nocny koncert, który będzie trwał nieprzerwanie przez dwanaście godzin, od godz. 18:00 10 czerwca do godz. 06:00 11 czerwca, od zmierzchu do świtu.

Można słuchać, ale też grać, wyjść, wrócić, spać, obudzić się w środku utworu. Rozpocznie się od delikatnych dźwięków upadających ziarenek ryżu (Michael Pisaro „Ricefall 2” – projekt społeczny dla seniorów), a zakończy dostrojeniem do harmonii budzącego się dnia (Karlheinz Stockhausen Stimmung w wykonaniu sekstetu proMODERN).

Kasia Justka połączy swoje dźwięki ze wspólnym gotowaniem (i jedzeniem), po którym odrobinę ruchu fizycznego zaproponuje Jennifer Torrence w choreograficznym utworze 9 Bells Toma Johnsona.

Publiczność będzie mogła rozprostować się i trochę zmęczyć przy muzyce Wilhelma Brasa, aby zaraz potem w pełni zatopić się w głównym wydarzeniu tegorocznych Instalakcji, czyli legendarnym, hipnotyzującym, sześciogodzinnym II Kwartecie smyczkowym Mortona Feldmana (1983), którego polskiej premiery podjął się nieustraszony NeoQuartet.

Kuratorem Festiwalu jest kompozytor Wojtek Blecharz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


10 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w łódzkiej Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki będzie miał miejsce koncert, upamiętniający wizytę papieża Jana Pawła II w Łodzi (13 czerwca 1987).

Przy takiej okazji nie może zabraknąć znanego utworu Henryka Mikołaja Góreckiego Totus Tuus (łac. „Cały Twój”). Opiera się on na słowach znanej dewizy Jana Pawła II, które są cytatem z modlitwy do Maryi Panny. Utwór wykonano dwukrotnie podczas 3. papieskiej pielgrzymki do Polski. Zabrzmi też Psalm 100 Marka Jasińskiego i 9-głosowy utwór Gregorio Allegriego Miserere mei Deus, oparty na Psalmie 51. Kolejnym z chóralnych sakraliów będzie Geistliches Lied, najwcześniejsze dzieło Johannesa Brahmsa przeznaczone na chór. Usłyszymy również: motet Josefa Rheinbergera Abendlied, wykorzystujący tekst z Ewangelii św. Łukasza, Cantique de Jean Racine Gabriela Fauré na chór i organy (parafraza hymnu z brewiarza rzymskiego, tekst Racine’a) i Veni Creator Arvo Pärta (tekst to pierwszy i czwarty wers „Hymnu do Ducha Świętego”). Koncert zakończy Cum sancto spiritu Gioacchino Rossiniego, ostatnia część Małej mszy uroczystej o charakterze fugi.

Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi jego dyrygent Dawid Ber. Na organach zagra Krzysztof Urbaniak. Wstęp jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


10 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Gdańsku (Centrum św. Jana) odbędzie się światowe prawykonanie cyklu Orationes Latinae Jakuba Neske pod dyrekcją Beaty Śnieg.

Cykl Orationes Latinae Jakuba Neske powstał na specjalne zamówienie Chóru Music Everywhere oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Gdański zespół do tej pory kilkakrotnie współpracował z młodym kompozytorem, ma w swoim repertuarze jego Mironczarnię, utwór nagrodzony przez samego Ennio Morricone podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozycji Chóralnych we Włoszech.

Ośmioczęściowy cykl Orationes Latinae przełamuje schematy myślenia o muzyce religijnej i sakralnej. Eklektyczne kompozycje Jakuba Neske przywodzą na myśl skojarzenia z muzyką filmową i czerpią garściami ze współczesnych gatunków. Wpadające w ucho melodie, zawiesiste, elektryzujące harmonie i nasycone emocjami dźwiękowe pejzaże przypadną do gustu nie tylko wielbicielom poważnych brzmień, ale także tym, którzy na co dzień nie lubują się w podobnych muzycznych klimatach.

Prawykonanie Orationes Latinae będzie multimedialnym widowiskiem, łączącym muzykę i poetyckie wizualizacje autorstwa Natalii Osuch. Narratorem koncertu będzie aktor Teatru Wybrzeże Jacek Labijak. W jego wykonaniu usłyszymy zaczerpnięte m.in. z Ewangelii i Księgi Psalmów fragmenty, które stanowiły inspirację dla prezentowanych utworów. Koncert odbywa się w ramach przewodu doktorskiego dyrygentki Beaty Śnieg w dyscyplinie „Dyrygentura".

Wstęp na koncert jest bezpłatny za okazaniem wejściówki, którą można będzie odebrać na pół godziny przed rozpoczęciem imprezy w Centrum Św. Jana. Liczba miejsc ograniczona.

Więcej: www.amuz.gda.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19:30 w Katowicach będzie miał miejsce koncert w wykonaniu NOSPR i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Ewy Strusińskiej Harfy Papuszy.

Poemat symfoniczny Harfy Papuszy skomponowany został przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do wierszy słynnej cygańskiej poetki Bronisławy Wajs „Papuszy”. Fascynacja kompozytora jej wierszami dała początek wielkiej formie wokalno-instrumentalnej na głosy, chór i orkiestrę, w której J. K. Pawluśkiewicz obrazuje świat Romów oraz uwydatnia sens poezji Papuszy.

Solistami koncertu, który odbędzie się w siedzibie NOSPR, będą Elżbieta Towarnicka (sopran), Iwona Socha (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran) i Andrzej Biegun (baryton).

Bilety dostępne w kasie biletowej NOSPR oraz w systemie sprzedaży online. Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w ramach cyklu koncertów „Środa młodych” wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”, która wykona m. in. dzieła Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz.

Na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w Sali Kameralnej NOSPR wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”. Zespół funkcjonujący jako Samorządowa Artystyczna Instytucja Kultury został formalnie założony w 2010 roku, ale już rok wcześniej otrzymał w Bydgoszczy nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na XXXII Międzynarodowych Spotkaniach Muzykującej Młodzieży. Orkiestra „Archetti” może pochwalić się wieloma sukcesami artystycznymi. Zdobyła III nagrodę na International Youth Music Festival w Wiedniu (2010), a jej wykonanie Orawy Wojciecha Kilara w Złotej Sali Wiener Musikverein spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem przez publiczność. W 2011 roku otrzymała I nagrodę i tytuł Summa Cum Laude na 59 Musicfestivale for Young w belgijskim Neerpelt. Występowała z wieloma wybitnymi polskimi artystami i zespołami (Marek Andrysek, Kaja Danczowska, Marek Nosal, Szymon Krzeszowiec, Marcin Wyrostek, Kroke, Krzesimir Dębski). „Archetti” koncertuje pod batutą Macieja Tomasiewicza, obecnego doktoranta katowickiej Akademii Muzycznej w klasie dr. hab. Szymona Bywalca, dyrygenta szkolnych orkiestr młodzieżowych w Bytomiu i Katowicach, a od roku 2016 asystenta dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna zabrzmią między innymi utwory polskich kompozytorów XX wieku: Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza oraz Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Nowym Świecie Muzyki (Nowy Świat 63, Warszawa) odbędzie się wydarzenie promujące płytę Polish Chamber Works.

Album jest wspólnym dziełem związanych z Opolem muzyków: Rafała Łuszczewskiego, Dariusza Wołczyka, Ewy Andruszkiewicz oraz Mirosława Makowskiego. Artyści wykonują na niej kompozycje Józefa Elsnera i Emanuela Kani, czyli twórców także pochodzących z Opolszczyzny. Wydawcą płyty jest DUX.

Józef Elsner, wychowany w kulturze niemieckiej Opolanin z Grodkowa, będąc już dojrzałym muzykiem, stał się jedną z najciekawszych postaci polskiej muzyki XIX wieku. Znany nie tylko z tego, że wychował całą grupę polskich kompozytorów z Chopinem na czele, ale także jako animator kultury, a nawet działacz polityczny. Podobną drogę autopolonizacji przebył pochodzący również z Opolszczyzny, młodszy od Elsnera o całe pokolenie miłośnik i wykonawca muzyki Chopina, Emanuel Kania.

Podczas wydarzenia, które poprowadzi Kinga Wojciechowska (redaktor naczelna „Presto”), Ewa Andruszkiewicz (skrzypce), Dariusz Wołczyk (altówka), Mirosław Makowski (wiolonczela) i Rafał Łuszczewski (fortepian) zaprezentują próbkę kameralnej twórczości tych niewątpliwie zbyt rzadko wykonywanych kompozytorów.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 15 – 18 czerwca 2017 roku w Szczawnie-Zdroju odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego.

Międzynarodowe Festiwale Wieniawskiego nawiązują do dwukrotnych pobytów i koncertów Henryka Wieniawskiego w latach 1855 i 1857 w Szczawnie-Zdroju (wówczas Bad Salzbrunn) na Dolnym Śląsku. Festiwal powstał w 1966 roku. Do początku lat osiemdziesiątych nosił nazwę „Dni Henryka Wieniawskiego" („The Henryk Wieniawski Days"). Na pierwszym Festiwalu wystąpiło między innymi słynne Trio Wiłkomirskich. W kolejnych edycjach Festiwalu przez estrady koncertowe przewinęli się najwybitniejsi skrzypkowie z Polski i z zagranicy, m. in. Frantiszek Novotny, Vadim Repin i Maksim Vengerov.

Oprócz występów renomowanych i uznanych skrzypków odbywają się tu także koncerty młodych artystów, którzy mają okazję zaprezentowania swej sztuki wykonawczej publiczności festiwalowej. Podczas tegorocznej edycji przedsięwzięcia wystąpią laureatki Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego Maria Włoszczowska i Veriko Tchumburidze.

Program Festiwalu zawiera zarówno najpiękniejsze dzieła klasyczne i romantyczne, jak i utwory dwudziestowieczne. Koncert inauguracyjny w Teatrze Zdrojowym rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz. 17 czerwca skrzypek Stefan Plewniak i Orkiestra Il Giardino d' Amore pod dyrekcją Marty Gardolińskiej zaprezentują II Koncert skrzypcowy op. 61 Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.teatr-zdrojowy.pl/wieniawski/program 


17 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się dziewiąty już koncert z cyklu „Spotkań z muzyką perkusyjną”.

Inicjatorem i spiritus movens cyklu „Spotkań z muzyką perkusyjną” jest perkusista Ryszard Haba, na co dzień związany z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. Artysta od wielu lat z powodzeniem prowadzi też działalność solistyczną, zaskakując słuchaczy wciąż nowymi wyzwaniami muzycznymi. Ideą przedsięwzięcia jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów.

Prezentowane podczas dziewiątej edycji „Spotkań” utwory to efekt poszukiwań nowych horyzontów dźwiękowych. W programie znalazł się kwartet marimbowy Sculpture in wood Rudigera Pawassara, transowe Preludium i Taniec Ważki Edwarda Rossa na marimbę, wibrafon, marakasy, bongosy i conga, utwór Ground II Thierry’ego Escaicha na organy i perkusję, One Study Johna Psathasa na marimbę, instrumenty „śmieciowe” i warstwę audio, fankowe Three Moves for Marimba Paula Lansky'ego, czy I ching Pera Nørgårda ilustrujące 2 heksagramy z Wielkiej Księgi Przemian zawierającej najstarsze chińskie teksty klasyczne. Repertuar koncertu dopełnia Muzyka drewna i metalu – oryginalny utwór autorstwa Jana Baryły i Ryszarda Haby, będący efektem ich wieloletniej współpracy, zawierający charakterystyczne elementy muzyki japońskiej, ale też brzmienia gongów jawajskich, birmańskich i chińskich, tybetańskich mis, czy fletu shakuachi.

Na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpią zaproszeni przez Ryszarda Habę do współpracy wirtuozi instrumentów perkusyjnych: Karolina Zielińska, Jakub Frączek i Mateusz Garstecki oraz organista Michal Białko i Jan Baryła grający na flecie shakuhachi.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


„Kolory Polski” to letnia propozycja Filharmonii Łódzkiej dla melomanów, którzy chcą połączyć słuchanie muzyki w najlepszym wykonaniu ze zwiedzaniem zabytków regionu łódzkiego. Festiwal potrwa od 1 lipca do 2 września 2017 roku, zaś koncert-preludium Festiwalu odbędzie się już 17 czerwca w Stacji Nowa Gdynia.

Niemal każdy z około dwudziestu koncertów odbywa się w innym miejscu: w starych kościołach i klasztorach, tajemniczych zamkach i muzeach, bogatych w cenne eksponaty, choć czasem niedocenianych, a często – w plenerze, w otoczeniu dworskich parków czy na leśnej polanie. Rozbrzmiewa tam muzyka znacznie swobodniejsza i bardziej różnorodna od tego, co filharmonia proponuje słuchaczom od jesieni do wiosny. W programie dominują autorskie projekty, inspirowane folklorem i sztuką dawną, oraz niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej. Występują zarówno słynni artyści o ustalonej renomie, jak i młodzi muzycy, którzy rozpoczynają dopiero swoją karierę. Wiele projektów powstaje specjalnie dla festiwalu. Rzadko spotykane instrumenty, artyści ludowi na estradzie razem z profesjonalistami, odważne improwizacje – to propozycja dla tych, którzy nie boją się wyjść poza utarte ścieżki obcowania z muzyką.

W programie wydarzenia nie zabraknie dzieł polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 1 lipca w Skierniewicach zabrzmią m. in. Psalm 100 M. Jasińskiego i Totus tuus H. M. Góreckiego. 9 lipca mieszkańcy Dobronia usłyszą Concerto Grosso „All antica per archi” A. Koszewskiego w wykonaniu Kwintetu smyczkowego Multicamerata. 20 sierpnia w Krośniewicach sekstet wokalny proModern wykona kompozycje do sonetów Williama Shakespeare’a autorstwa polskich twórców, m.in. K. Dębskiego, K. Herdzina, P. Łukaszewskiego, S. Moryto, T. Opałki, D. Przybylskiego, M. Zielińskiego, M. Bembinowa. Podczas koncertu finałowego pt. „Adam Sztaba symfonicznie” odbędzie się premiera kompozycji Marsz autorstwa A. Zagajewskiego, która powstała specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 


17 czerwca 2017 roku w Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny pt. „Zakończenie sezonu – Summer Gala”.

Podczas koncertu wybitna polska mezzosopranistka, stale występująca w wiedeńskiej Staatsoper i londyńskiej Royal Opera House, Małgorzata Walewska na scenie Teatru Letniego im. Heleny Majdaniec w Szczecinie wykona najsłynniejsze arie oraz uwertury operowe stworzone przez Giuseppe Verdiego oraz Georges’a Bizeta. Polska diva operowa przed szczecińską publicznością wystąpi wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie, którą poprowadzi Rune Bergmann. Bergmann jest dyrygentem, multiinstrumentalistą, Dyrektorem Artystycznym i Pierwszym Dyrygentem Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie oraz kierownikiem muzycznym w kanadyjskiej Calgary Philharmonic Orchestra. Jest uważany za jednego z najbardziej utalentowanych młodych skandynawskich dyrygentów. Jego wytworne interpretacje oraz reputacja inspirującego i przenikliwego muzyka przyciągają uwagę orkiestr z całego świata.

Filharmonicy szczecińscy pod batutą Bergmanna wykonają m. in. Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


W dniach 19-21 czerwca 2017 roku we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się II edycja Naszego Festiwalu pod hasłem „Sine scientia ars nihil est”.

Festiwal poświęcony jest muzyce komputerowej i elektroakustycznej. W programie znajdą się koncerty w wykonaniu zaproszonych gości oraz studentów, pedagogów i zespołów AMKL, a także wykłady. Pomysłodawcami Festiwalu są Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra oraz Studio Kompozycji Komputerowej AMKL.

„Sine scientia ars nihil est” – to motto tegorocznego festiwalu. Ta myśl przypisywana Jean’owi Mignot, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje ten rodzaj muzyki, która jest prezentowana na Naszym Festiwalu. Orkiestra, instrumenty tradycyjne w symbiozie/kontrze do instrumentarium elektroakustycznego, nowe kompozycje studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej obok utworów kompozytorów już nieco starszych, nierzadko światowe prawykonania, znakomici wykonawcy z Sound Factory Orchestra współgrający z komputerami. Obok obrazów dźwiękowych, gdy sam dźwięk już nie wystarcza, pojawią się kompozycje wizualne, które wraz z muzyką mają jeszcze mocniej oddziaływać na wyobraźnię.

Podczas koncertu Awangardowej Orkiestry Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy 20 czerwca o godz. 20.00 będzie miała miejsce premiera utworu Adama Porębskiego Gregoriady, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W roli solistki wystąpi flecistka Anna Karpowicz.

Ponadto odbędą się dwa wykłady teoretyczne: prof. Jarosława Mamczarskiego z katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego oraz prof. Franza Martina Olbrischa z Drezdeńskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Carla Marii von Webera.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: www.amuz.wroc.pl


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” zaprasza na III Małopolską Akademię Talentów. Festiwal to cykl kilkunastu koncertów, które odbywać się będą między 19 czerwca a 9 lipca 2017 roku w malowniczej scenerii regionu Małopolski.

Trwający dwa tygodnie festiwal muzyczny został zaplanowany jako cykl kilkunastu koncertów, które odbędą się w Łącku, Żegocinie, Nowym Sączu, Starym Sączu, Krościenku nad Dunajcem, Kąśnej Dolnej, Krynicy-Zdroju i Szczawnicy. Festiwal ma przyczynić się do upowszechnienia muzyki klasycznej w całym regionie.

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Jan Kalinowski. Wykonawcami będą zaproszeni goście – profesjonalni muzycy, wykładowcy polskich i zagranicznych uczelni muzycznych, aktywnie koncertujący w Polsce i na świecie, oraz młodzi instrumentaliści, uczestnicy kursów muzycznych p.n. III Małopolska Akademia Talentów oraz uczestnicy kursów pianistycznych w Kąśnej Dolnej. Podczas koncertów wystąpią soliści (pianiści, skrzypkowie, wiolonczeliści, fleciści), zespoły kameralne smyczkowe i dęte oraz Orkiestra Arco Cracovia.

Wybitni artyści oraz młodzi utalentowani wykonawcy zaprezentują najpiękniejsze utwory muzyki klasycznej, w tym dzieła polskich kompozytorów. 29 czerwca w Kąśnej Dolnej będzie miał miejsce Koncert w dniu 76. rocznicy śmierci I. J. Paderewskiego, podczas którego zabrzmią jego dzieła, a także utwory F. Chopina i Z. Stojowskiego.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Pełen program Festiwalu, informacje o artystach, którzy wystąpią oraz o miejscach koncertów dostępne są na stronie www.festiwalmuzyczny.com


Od 21 czerwca do 27 lipca 2017 roku potrwa VI edycja festiwalu muzyki kameralnej Euro Chamber Music Festival.

Euro Chamber Music Festival to międzynarodowe święto muzyki kameralnej, odbywające się nieprzerwanie od 2012 roku. Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego". Na wielu wydarzeniach szóstej edycji wystąpi nie mniej niż 40 artystów, m. in. Kayah, Royal String Quartet, Jerzy Stuhr, polski wirtuoz skrzypiec Janusz Wawrowski, Bertrand Braillard (solista orkiestry narodowej Francji), światowej sławy włoski flecista Giuseppe Nova. Nie zabraknie również utalentowanej młodzieży, laureatów konkursów międzynarodowych, w tym zwycięzców III Nadbałtyckiego Konkursu Duetów Smyczkowych, organizowanego w ramach festiwalu. Niezwykle urozmaicony repertuar koncertów obejmie szeroki wachlarz epok i gatunków muzycznych.

Ważne miejsce w programie zajmuje polska współczesna muzyka poważna. Podczas koncertu 5 lipca „Do you like polish spirit?” Kwartet TOS wykona w Nadbałtyckim Centrum Kultury kwartety Karola Szymanowskiego oraz Stanisława Moniuszki. Koncert z okazji 25-lecia kariery artystycznej Sopot Trio odbędzie się 12 lipca; zespół wykona wyłącznie utwory współczesnych kompozytorów polskich: Łukasza Wosia, Krzysztofa Naklickiego, Kamila Cieślika, Jerzego Mądrawskiego, Zygmunta Rycherta i Krzysztofa Olczaka. W programie koncertu „Między Wisłą a Sekwaną” 16 lipca znajdą się m. in. kompozycje Mieczysława Karłowicza i Fryderyka Chopina. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.eurochambermusicfestival.com 


21 czerwca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert laureatów Międzynarodowego Konkursu Duetów z Harfą w Cieszynie.

Konkursy duetów z harfą są organizowane przez Polskie Towarzystwo Harfowe oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 2005 roku. Pierwszych pięć konkursów (od 2005 co dwa lata) organizowano w skali ogólnopolskiej, w roku 2015 szósty konkurs zorganizowano jako międzynarodowy. Polskie Towarzystwo Harfowe jest członkiem The World Harp Congress – organizacji non profit, skupiającej organizacje narodowe harfistów także muzyków z całego świata. Od trzeciej edycji konkursu duetów V kategorię stanowi konkurs prawykonań, co znacznie wzbogaca literaturę muzyki kameralnej z harfą.

Podczas koncertu laureatów zabrzmią najnowsze utwory polskich kompozytorów: Dwa tańce polskie Przemysława Schellera i SaHarBad Anny Marii Huszczy na harfę i saksofon, Notturno Michała Malca na harfę i wibrafon oraz Troć Aleksandra Brycha na harfę i saksofon.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl


21 czerwca 2017 o godz. 18.00 w Poznaniu odbędzie się Koncert monograficzny Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, kompozytorki-rezydentki w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2017 roku.

W programie znajdą się utwory solowe i kameralne kompozytorki powstałe w ciągu ostatnich dziesięciu lat: A-Gis Tango na altówkę, wiolonczelę i fortepian; Elegia na altówkę solo, Le Quai de Bercy na fortepian solo, Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo, Suita Baśniowa na wiolonczelę i fortepian, Arabeska na puzon i fortepian, Preludium i Toccatina na altówkę i puzon, Menojre na wiolonczelę solo oraz Sonata na altówkę i fortepian.

Wykonawcami będą znakomici poznańscy instrumentaliści: Ewa Guzowska (altówka), Katarzyna Polonek (wiolonczela), Wojciech Jeliński (puzon), Krzysztof Sowiński i Tomasz Sośniak (fortepian).

Koncert realizowany jest w ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś”, dofinansowanego z budżetu Miasta Poznania. Przedsięwzięcie będzie miało miejsce w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego (al. Wielkopolska 11). Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


XVI Sądecki Festiwal Muzyki Organowej „L’Arte Organica” w Nowym Sączu potrwa od 21 czerwca do 28 lipca 2017 roku.

W koncertach Sądeckiego Festiwalu Organowego „L’Arte Organica” występują wirtuozi organów – muzycy z Polski i zagranicy. W tym roku wśród zaproszonych gości są Petra Veenswijk (Holandia), Fanxiu Shen (Chiny) i Florian Pagitsch (Austria). Na podkreślenie zasługuje różnorodność stylistyczna muzyki prezentowanej na Festiwalu. Obok kompozycji wielkich klasyków – Johanna Sebastiana Bacha i Dietricha Buxtehudego – można usłyszeć muzykę organową, rzadko prezentowaną w Polsce.

Polska muzyka organowa zaprezentowana zostanie przez Piotra Rojka, który wystąpi 20 lipca o godz. 19.15 w Bazylice św. Małgorzaty. Rojek ukończył studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Podczas jego koncertu, zatytułowanego „Wielkie formy”, odbędzie się premiera utworu Rojka Fantasia chromatica.

Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie: www.mcksokol.pl


23 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 23 czerwca na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Andrea Parkins i Raphael Roginski.

Andrea Parkins jest artystką dźwiękową, kompozytorką i improwizatorką elektroakustyczną. Pracuje z interaktywną elektroniką, którą wykorzystuje w procesie kompozycyjnym/performatywnym. Jest najlepiej znana ze swojego pionierskiego podejścia do występów z wykorzystaniem gestów/faktur przy elektronicznie przetworzonym akordeonie oraz poszukiwań związanych z formą i możliwościami zaprojektowanych przez siebie instrumentów do przetwarzania dźwięków.

Raphael Roginski to gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 1950-tych i 60-tych jest podstawą jego brzmienia.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/


23 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miała miejsce Polsko-włoska Gala Operowa – ostatni koncert w sezonie artystycznym 2016/2017, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Feliksa Nowowiejskiego.

Ojczyzną opery są Włochy. Nie dziwi więc, że wszyscy kompozytorzy, którzy uprawiali tę formę, spoglądali w stronę Półwyspu Apenińskiego. Nawet twórca opery narodowej Stanisław Moniuszko nie uniknął włoskich wzorów. Słychać to zwłaszcza w Hrabinie, pełnej popisowych arii. Aria Ewy Perche belii z tej opery zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej podczas Gali Finałowej sezonu 2016/2017. Tego wieczoru nie zabraknie też fragmentów z innych dzieł kompozytora: Flisa i Strasznego dworu (słynna aria z kurantem). Moniuszko czerpał między innymi ze wzorów swego poprzednika, Karola Kurpińskiego; wiele jego dzieł zachowało się tylko we fragmentach, do nich należy też Czaromysł, z którego usłyszymy ariettę Wandalii. Polskie motywy wprowadzał do swoich oper także Feliks Nowowiejski; z jego twórczości wybrano Legendę Bałtyku. Włoskie wpływy zdradza mało znana twórczość Józefa Michała Poniatowskiego, który swój głos tenorowy wykształcił właśnie w tym kraju. Jego opera Pierre de Médicis, z której zabrzmią dwa wyjątki, na premierę w Polsce musiała czekać aż 150 lat.

Utwory wykonają Chór dziecięcy OSM I st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi, Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej; w roli solistów wystąpią: Katarzyna Dondalska (sopran), Pavlo Tolstoy (tenor) i Piotr Nowacki (bas). Galowy wieczór poprowadzi Włoch, zakochany w muzyce polskiej Massimiliano Caldi. Spotkanie przedkoncertowe (godz. 18.15) poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Radziejowicach odbędzie się IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa.

IX Letni Festiwal będzie spotkaniem artystów wielu pokoleń, od mistrzów, poprzez artystów, którzy ku mistrzostwu zmierzają i po tych, którzy na tej drodze postawili dopiero pierwsze kroki. Podczas Festiwalu wystąpią laureaci różnych edycji takich konkursów, jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. Za pulpitem dyrygenckim staną Marzena Diakun i Massimiliano Caldi.

Wśród pozycji repertuarowych festiwalu można będzie odnaleźć to wszystko, co cechuje już od lat Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa, a więc odkrycia repertuarowe, dzieła mistrzów, te znane i te do których rzadko sięgają współcześni artyści. Nie zabraknie utworów fortepianowych zawsze obecnego w Radziejowicach Fryderyka Chopina. Ważną część repertuaru będą stanowić kompozycje innych polskich artystów XIX i XX wieku. Po raz pierwszy zabrzmi II Koncert fortepianowy Raula Koczalskiego, usłyszymy też II Koncert skrzypcowy Feliksa Janiewicza. Joanna Woś w programie swojego recitalu zawarła m. in. pieśni Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Ponadto zostaną zaprezentowane uwertury operowe S. Moniuszki, II koncert skrzypcowy H. Wieniawskiego, Koncert fortepianowy a-moll I. J. Paderewskiego i Step Z. Noskowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://palacradziejowice.pl


W ramach „Nocy muzyki”, wchodzącej w skład projektu „Krakowskie noce”, 24 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w Dworku Białoprądnickim w Krakowie (ul. Papiernicza 2) odbędzie się koncert jubileuszowy prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. „Ptak ze snu”.

Kompozycje Zbigniewa Bargielskiego stanowią cenny i piękny wkład w polską i światową literaturę muzyczną. Utwory kompozytora były wykonywane w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Australii i Japonii, m.in. na festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, Steirischer Herbst, Festival de Paris, SIMC Festiwal Encontros Gulbenkian, Helsinki Festival, Leningradzka Wiosna, Muzicki Biennale Zagreb.

Program koncertu 24 czerwca będzie zawierał kameralne utwory tego kompozytora, a wykonawcami koncertu będą świetni krakowscy muzycy: Maciej Zimka – akordeon (polski multiinstrumentalista i kompozytor, laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu międzynarodowych konkursów instrumentalnych i kompozytorskich), Danuta Augustyn – skrzypce (adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie, członek kwartetu Dafo), Miłosz Mączyński – gitara (asystent krakowskiej Akademii, laureat wielu konkursów instrumentalnych), Wiesław Ochwat – akordeon (doktorant tejże Akademii, laureat wielu konkursów instrumentalnych), Aleksandra Lelek – wiolonczela (doktorantka Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu innych konkursów instrumentalnych) oraz Filip Klasa – perkusja (polski perkusista, absolwent AM w Bydgoszczy i AM w Krakowie, koncertuje w Polsce i zagranicą).

Organizatorami koncertu są Fundacja Art Forum oraz Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”. Wstęp wolny.


Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku potrwa letni festiwal Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Nova Muzyka i Architektura”.

XXI letni festiwal „Nova Muzyka i Architektura” w wakacyjne miesiące odbywać się będzie zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeniach Torunia. Do współpracy podczas tegorocznej edycji zaproszeni są soliści oraz zespoły kameralne z całego świata.

Podczas wieczoru inauguracyjnego, odbywającego się w trakcie obchodów święta miasta, w Toruniu wystąpi wirtuoz gitary Marcin Dylla, który z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykona brawurowy Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. W pierwszą sobotę lipca zespół Tubicinatores Gedanenses zaprezentuje tzw. Turmmusic, koncertując z Wieży i Dziedzińca Ratusza Staromiejskiego. W interpretacji artystów z Polski – skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, pianisty Pawła Wakarecy oraz towarzyszącego im wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy dwa Tria fortepianowe: Panufnika i Schuberta. Natomiast laureatka ostatniej edycji międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Toruń 2016 w ramach nagrody za zajęcie III miejsca wykonana recital składający się z kompozycji Mozarta, Prokofieva, Schuberta i Wieniawskiego.

Całość repertuaru muzycznego prezentowanego w trakcie festiwalu ubogaci występ gościnny zespołu Filharmonii Pomorskiej, który na specjalnie ustawionej barce na Bulwarze zaprezentuje dzieło Haendla Muzyka na wodzie. Po raz kolejny będziemy również mieli okazję podziwiać efekt współpracy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z letnią akademią pianistyczną Paderewski Piano Academy, kiedy to utalentowana młodzież z całego świata zaprezentuje największe dzieła pianistyczne Chopina, Griega, Beethovena i Mozarta.

Koncertem wieńczącym festiwal będzie program „Od La Scali do Broadway’u”, podczas którego goście z USA – sopranistka Karen Slack oraz dyrygent Richard Rosenberg w towarzystwie TOS zaprezentują wybrane fragmenty z najsłynniejszych oper i musicali.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl/ 


W dniach 24-29 czerwca 2017 roku w Toruniu, Chełmży, Inowrocławiu i Lubiczu odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika „Per musicam ad astra” organizowany przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium”, zaś współorganizowany przez niemiecką agencję Meeting Music oraz Stowarzyszenie „Tumska 14”.

W tym roku udział zgłosiły zespoły z Węgier, Norwegii, Portugalii, Finlandii, Czech, Łotwy, Hongkongu oraz różnych regionów Polski. Chóry będą się zmagały w przesłuchaniach konkursowych, a także występowały na Festiwalowych Koncertach przed publicznością w Toruniu, Chełmży, Lubiczu i Inowrocławiu. W programach konkursowych ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Zespoły zaprezentują m. in. takie utwory, jak Parce Domine F. Nowowiejskiego, Deus in adjtorium J. Świdra, Crucem Tuam Ł. Urbaniaka, Czarownica A. Hundziaka i Cyraneczka J. K. Lasockiego.

Podobnie jak w poprzednich latach w ramach Festiwalu zaplanowane zostały koncerty specjalne. Pierwszy z nich to „Tango Project”, który odbędzie się 24 czerwca w Bazylice Konkatedralnej w Chełmży i 25 czerwca w Dworze Artusa w Toruniu. W programie znajdą się kompozycje cenionego na świecie argentyńskiego kompozytora Martina Palmeriego: Tango Gloria i Tango Credo. Oba utwory w Polsce zabrzmią po raz pierwszy. Koncert w Chełmży zorganizowano dla uczczenia ustanowienia św. Jana Pawła II Patronem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Drugą propozycją jest Koncert Specjalny „Dźwięki Północy” zaproszonego na festiwal Chóru Kameralnego „441 Hz” z Gdańska, który pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zaprezentuje kompozycje twórców z Norwegii, Finlandii i Szwecji.

Ponadto dla chórów organizatorzy przygotowali warsztaty z emisji głosu oraz interpretacji utworów prowadzone przez znanych dyrygentów chóralnych z Węgier, Norwegii i Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.pmaa.pl 


24 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Bazylice Św. Jana Chrzciciela w Szczecinie odbędzie się prawykonanie kompozycji Regina Poloniae Marka Raczyńskiego.

Regina Poloniae to sześcioczęściowa kantata przeznaczona na sopran, mezzosopran, chór mieszany i organy. Kompozytor wykorzystał w niej fragmenty Ślubów Jasnogórskich napisanych przez kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Litanii Loretańskiej. W ten sposób stworzył pomost pomiędzy dwoma istotnymi wydarzeniami z historii Polski – Ślubami Króla Jana Kazimierza złożonymi w 1656 roku w podziękowaniu za uratowanie Królestwa Polskiego i Jasnogórskimi Ślubami Narodu z 1956 roku.

Prawykonanie utworu odbędzie się podczas koncertu z okazji 100. rocznicy objawień Matki Bożej Fatimskiej i 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. W koncercie wezmą udział: Joanna Tylkowska-Dróżdż (sopran), Beata Dutka (mezzosopran), Joanna Marciniak (organy) i Chór Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.


24 czerwca 2017 roku o godz. 21.45 odbędzie się Koncert Chóru VRC pod dyrekcją Joanny Malugi w ramach projektu „Ogród Miejski Jazdów Usportowiony”. Repertuar koncertu eksploruje formę i tematykę kołysanki i pieśni wieczornej: melomani usłyszą utwory w tych gatunkach autorstwa polskich kompozytorów współczesnych.

Koncert Obudź się! poświęcony jest momentowi zasypiania, w którym człowiek znajduje się na granicy między dniem a nocą, jasnością a ciemnością, bezpiecznym a niepewnym, znanym a niewiadomym. Momentowi, o którym często marzy się w chwilach zmęczenia.

Utwory dawne (Tallis, Wacław z Szamotuł) kreślą kontekst inspiracji, w którym osadzone są utwory współczesnych polskich kompozytorów, Adama Sławińskiego, Miłosza Bembinowa, Andrzeja Karałowa, Joanny Malugi i Michała Dzieciątko, a także twórców spoza Polski (Whitacre, Esenvalds, Tavener, Lauridsen). Warstwę muzyczną koncertu rozwijać będą improwizacje multiperkusyjne Leszka Lorenta, poszerzając spektrum doświadczeń dźwiękowych o barwy istotne dla momentu zasypiania – szmery, szelesty, odgłosy nieznanego pochodzenia, ostre zaskakujące brzmienia wyrywające ze snu. Koncert planowany jest na godzinę późnowieczorną, a jego refleksyjny i niepokojący nastrój wzmocni niezwykła przestrzeń Ogrodu Miejskiego Jazdów i dziedziniec Zamku Ujazdowskiego, a także wizualizacje autorstwa Jakuba Stępień Hakobo. Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta stołecznego Warszawy.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Już po raz 21 początek lata zbiega się w Gdańsku z początkiem cyklu koncertów „Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego". Również w 2017 roku co sobotę o godzinie 12:00 koncerty będą odbywać się w Altanie Parku Oliwskiego w dniach 24 czerwca–12 sierpnia.

W samo południe, zaraz po tym, jak wybrzmią dzwony majestatycznej Katedry Oliwskiej, rozpoczyna się koncert. Dziesiątki słuchaczy w różnym wieku na ławeczkach, trawnikach i parkowych ścieżkach szukają miejsca, by jak najlepiej widzieć i słyszeć muzyków. Artyści sami przyznają, że występy w Altanie to wyjątkowe przeżycie: niezwykła atmosfera, nastrojowe otoczenie urokliwego parku i wspaniała widownia.

W tym roku przewędrujemy przez cały szereg różnych stylów i epok, głównie dzięki artystom związanym z gdańską Akademią Muzyczną. Na początku muzykę m.in. Astora Piazolli i Johannesa Brahmsa zaprezentuje trio L'Inverno. W dalszej części można będzie usłyszeć dwa niezwykle ciekawe programy Pieśni bez słów Beniamina Baczewskiego w wykonaniu zespołu Fractus Sextet oraz Szymanowski RE:composed. Piesni kurpiowskie (Joanna Orzeł – aranżacje, sopran, Julia Ziętek – skrzypce, Małgorzata Kęsicka – obój, Anna Śmiszek-Wesołowska – wiolonczela). Coś dla siebie znajdą również miłośnicy jazzu i muzyki rozrywkowej na koncercie Izabeli Krasuckiej z zespołem, zaś miłośnikom instrumentów dętych na pewno przypadnie do gustu program przygotowany przez Dariusza i Natalię Egielmanów. W programie znajdzie się także miejsce dla występu kwartetu smyczkowego Belle Quartet oraz duetu skrzypcowo-fortepianowego sióstr Ewy i Agnieszki Jarosz. Cykl zwieńczy koncert chóralny a cappela w wykonaniu gospodarza, Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego. W programie m.in Oliwski Potok Edwarda Pałłasza do słów Kazimierza Nowosielskiego oraz utwory zespołu The Beatles.

Wstęp wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.polskichorkameralny.pl


25 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert „Muzyka ludowa” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Program wydarzenia został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty-„odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora.

25 czerwca odbędzie się koncert, którego program prezentuje twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów inspirowaną muzyką ludową. Zostaną wykonane utwory chóralne Feliksa Nowowiejskiego, którego 140. rocznica urodzin obchodzona jest w tym roku. Muzyka chóralna to jeden z najważniejszych znaków jego twórczości. Utwory z cykli Nowy śpiewnik na chór mieszany i 10 regionalnych pieśni ludowych zostaną zestawione ze znakomitymi opracowaniami melodii kurpiowskich innych twórców. Najbardziej cenione to oczywiście Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego. Ale publiczność będzie mogła również usłyszeć mniej znane pieśni kurpiowskie Romana Maciejewskiego i Kazimierza Sikorskiego, które wchodzą w skład niedawno wydanej płyty Zespołu Contento Core KurPieśni, prezentującej wielogłosowe opracowania pieśni kurpiowskich polskich kompozytorów XX wieku. Zespół wokalny Contento Core wystąpi podczas koncertu pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl


27 czerwca 2017 o godz. 20.30 w warszawskim Nowym Teatrze zostanie zainaugurowany cykl koncertów Chain Ensemble „Scena Muzyki Nowej”.

Chain Ensemble to orkiestra kameralna tworzona pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, specjalizująca się w graniu nowej muzyki. Dyrektorem artystycznym jest wiolonczelista i dyrygent Andrzej Bauer. Cykl koncertów Chain Ensemble w Nowym Teatrze przedstawia ważne dokonania muzyczne ostatnich dziesięcioleci. Z obfitości wciąż powstających utworów w programach usłyszymy takie, które już są lub powinny stać się częścią współczesnego muzycznego kanonu. W zaplanowanej na kilka sezonów serii koncertów znajdą się zarówno nazwiska kompozytorów od wielu lat dobrze już znane miłośnikom muzycznej współczesności, jak też wyznaczające nowe trendy utwory młodych twórców.

Na inaugurującym cykl koncercie będzie można wysłuchać utworów „kultowego” postmodernisty  Pawła Szymańskiego oraz klasyka współczesności Györgya Ligetiego, a także przedstawicieli awangardy młodszego pokolenia: Francesco Filideiego i Raphaëla Cenda. W roli solistki wystąpi Ewa Liebchen (flet piccolo). Otwierający wieczór utwór Witolda Lutosławskiego będzie hołdem dla twórcy, którego dzieło patronuje poczynaniom zespołu Chain Ensemble od chwili jego powstania.

W tym roku w ramach cyklu odbędą się jeszcze dwa koncerty: 10 października zabrzmią utwory György Kurtága, Agaty Zubel i Christophe’a Bertranda inspirowane XX-wieczną literaturą, zwłaszcza twórczością Samuela Becketta. Wraz z Chain Ensemble jako soliści wystąpią Agata Zubel i niemiecki baryton Frank Wörner. Program koncertu 21 listopada w całości wypełni in vain Georga Friedricha Haasa – jedno z najsłynniejszych dzieł powstałych w tym stuleciu.

Projekt „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze" jest współfinansowany przez m. st. Warszawa. Bilety do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na www.ebilet.pl.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org


28 czerwca 2017 roku o godz. 17.00 w Bibliotece Śląskiej (Katowice) odbędzie się koncert „Baśnie i legendy” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Koncert 28 czerwca nosi tytuł „Baśnie i legendy”.

W programie koncertu muzyki operowej w Bibliotece Śląskiej na szczególną uwagę zasługuje obecność arii i ansambli z nieznanej właściwie dzisiejszej publiczności opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku. Tym bardziej warto przypomnieć, że dzieło to napisane do libretta Wandy Szalay-Groele, opartego na starosłowiańskim micie związanym ze Świętem Słońca, kilka lat po poznańskiej premierze (1924) zostało wystawione we Lwowie i Katowicach. Miarą popularności Legendy Bałtyku w tym czasie było 50 wystawień podczas jednego z sezonów artystycznych. Ale po wojnie o niej zapomniano, w repertuarach teatrów operowych pojawiła się zaledwie kilka razy. Najbardziej znanym fragmentem opery pozostaje wciąż tenorowa aria głównego bohatera Domana z II aktu Czy ty mnie kochasz, o dziewczyno, którą włączył do swojego repertuaru Jan Kiepura. Tym razem katowiccy melomani będą mogli usłyszeć kilka fragmentów opery w wykonaniu wybitnych wokalistów. W roli Bogny, o której względy zabiegają rybak Doman i kupiec Lubor, wystąpi Ewa Biegas. Anna Borucka wcieli się w postać Swatawy, a Aleksander Kruczek zaśpiewa partię Domana. W tym nasyconym baśniowością koncercie Legenda Bałtyku zgodnie z zapowiedzią zostanie zestawiona z fragmentami innych słynnych operowych arcydzieł – moniuszkowskiego Strasznego dworu i Rusałki Antonina Dvořáka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl 


70-te urodziny Gidona Kremera! Artysta da koncert w Poznaniu!

Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego zaprasza na wyjątkowy koncert kameralny 30 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w Kościele pw. Wszystkich Świętych (Poznań, ul. Grobla 1), podczas którego Gidon Kremer wystąpi w duecie z Clarą-Jumi Kang.

Gidon Kremer – wybitny skrzypek i dyrygent pochodzący z Łotwy – jest jednym z najbardziej fascynujących i najoryginalniejszych twórców swego pokolenia. Jego repertuar obejmuje utwory należące do kanonu muzyki klasycznej. Artysta ceniony jest jako znakomity wykonawca muzyki XX i XXI wieku, a wielu wybitnych kompozytorów dedykowało mu swoje utwory. Żaden spośród żyjących skrzypków nie zrobił tak wiele dla promocji i wykonawstwa nowej muzyki, co Gidon Kremer, którego nazwisko kojarzone bywa często z kompozytorami takimi, jak: Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Giya Kancheli, Sofia Gubaidulina, Valentin Silvestrov, Luigi Nono, Edison Denisov, Aribert Reimann, Pēteris Vasks, John Adams, Victor Kissine, Michael Nyman, Philip Glass, Leonid Desyatnikov i Astor Piazzolla.

Gidon Kremer nagrał ponad 120 albumów, z których wiele uzyskało prestiżowe międzynarodowe nagrody za doskonałą interpretację. Długa jest także lista jego wyróżnień i nagród. Wydana w 2015 roku płyta z utworami Mieczysława Weinberga dostała nominację do Grammy.

W 2017 roku z okazji 20-lecia orkiestry Kremerata Baltica, której jest założycielem, i swoich okrągłych urodzin Maestro Kremer poprowadzi tournée orkiestry po Ameryce Północnej i Europie. 30 czerwca wystąpi w Poznaniu z niezwykle utalentowaną skrzypaczką o korzeniach koreańskich, urodzoną w Niemczech, zdobywczynią wielu nagród na prestiżowych konkursach skrzypcowych w świecie (pierwsze nagrody w Seulu, Hanowerze i Indianapolis). Artyści wykonają dzieła J. S. Bacha, L. Nono, S. Prokofiewa i M. Weinberga.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.wieniawski.pl


W dniach 30 czerwca – 2 lipca 2017 roku odbędzie się I edycja Arena Festival „Film&music”. 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego oraz olsztyńskie Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych zapraszają na trzy dni święta muzyki filmowej w EXPO Mazury w Ostródzie. Przeboje muzyki filmowej podzielone tematycznie (Dzień I – „Bajki”, Dzień II – „Seriale” i Dzień III – „Muzyka Świata”) zaprezentuje orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Festiwalowa publiczność usłyszy m.in. muzykę z takich filmów jak: Król Lew, Titanic, Love Story, Ojciec Chrzestny, Władca Pierścieni, Forest Gump, Śniadanie u Tiffaniego, Rydwany ognia, Misja, a także Pan Tadeusz, Vabank, Czas Honoru, Gwiazda Kopernika i Kryminalni. Twórcami muzyki do filmów są znakomitości kompozytorskie: Hans Zimmer, James Horner, Francis Lai, Nino Rota, Howard Shore, Alan Silvestri, Henry Mancini, Vangelis, Ennio Morricone, Wojciech Kilar oraz Bartosz Chajdecki, Abel Korzeniowski i Maciej Zieliński. W ramach Arena Festival odbędą się również spotkania z autorami muzyki filmowej.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


Jubileuszowy 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie potrwa od 30 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku.

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu, jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką.

W Festiwalu wezmą udział organiści z całego świata: Naji Hakim, Klemens Schnorr, Bernhard Gfrerer, Etienne Walhain, Jean-Christophe Geiser, Wolfgang Seifen, Jennifer Pascual, Juan Paradell Solé, Martin U. Sander, František Vaníček, Johannes Skudlik. Polska sztuka organowa w jubileuszowych koncertach będzie reprezentowana przez Andrzeja Chorosińskiego, Józefa Serafina i dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Romana Peruckiego. Podczas recitali 11 i 28 lipca zabrzmi muzyka polskich kompozytorów współczesnych: Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy i Mieczysława Surzyńskiego. 22 sierpnia Roman Perucki oraz fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz zaprezentują dwie premiery światowe nigdzie niegranych jeszcze utworów na flet i organy autorstwa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Stanisława Bromboszcza.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Koncerty odbywają się w każdy piątek o 20.15 w gdańskiej Bazylice Mariackiej.

Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów. Instrument ten jest dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z kościoła św. Jana, z organów Mertena Friesena 1627 roku. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy. Podczas 11 koncertów wystąpią artyści z USA, Szwajcarii, Francji, Szwecji i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną, również tą inspirowaną folklorem, a nawet jazzową.

W programie koncertu inaugurującego Festiwal znalazły się również dzieła polskich kompozytorów. W wykonaniu Chóru Kameralnego 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej i Marka Rogalskiego zabrzmią Improwizacja autorstwa tego organisty oraz IV część Suity Kaszubskiej Anny Rocławskiej-Musiałczyk. 15 sierpnia odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ 


W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2017 roku w Krakowie odbędzie się III edycja Sinfonietta Festival pod hasłem „Sinfonietta jest kobietą”.

Pięciodniowy maraton muzyczny Sinfonietty Cracovii dedykowany jest kobietom: instrumentalistkom, kompozytorkom, muzom; zarówno tym znanym i powszechnie cenionym, jak i tym, które wciąż czekają na należne sobie miejsce w panteonie muzycznych sław.

W trakcie festiwalu, usłyszymy m.in. gwiazdę światowej wiolinistyki Soyoung Yoon (zwyciężczynię XIV Konkursu im. H. Wieniawskiego) oraz młodą polską skrzypaczkę Amelię Maszońską (laureatkę 4 nagród specjalnych XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego oraz nagrody specjalnej w plebiscycie Sinfonietty Cracovii i TVP Kultura). Po raz pierwszy w Polsce wystąpi szwajcarskie Orion Trio, a szeregi zespołów występujących w ramach nowatorskiego clubbingu kameralnego zasili francuskie Lethiec Trio. Nie zabraknie również atrakcji dla miłośników opery, którzy będą mieli szansę podziwiać Ewę Majcherczyk w tytułowej roli wyreżyserowanego przez Rebekę Rotę spektaklu Dziennik Anne Frank. Tym ostatnim bez wątpienia przypadnie również do gustu występ Ulrike Helzel, mezzosopranistki Opery Wiedeńskiej, którą usłyszymy w trakcie koncertu inaugurującego wydarzenie.

Sinfonietta jest kobietą, a kobieta niejedno ma imię: czego dowodzi przemyślany i wspaniale zróżnicowany program festiwalu. Tegoroczna edycja Sinfonietta Festival to symboliczny ukłon w kierunku wszystkich kompozytorek; zarówno tych zapomnianych, jak i tych, których twórczość weszła już na stałe do kanonu dzieł cenionych i często interpretowanych. W programie Festiwalu znalazła się m. in. Modlitwa dziewicy Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Podczas koncertu inauguracyjnego goście Sinfonietty będą mieli również szansę usłyszeć premierowe wykonanie zwycięskiej kompozycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego. Koncert finałowy odbędzie się na scenie Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach, gdzie zabrzmi m. in. inspirowana barokową tradycją Canzona di barocco Henryka Czyża.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://sinfonietta.pl/program/