polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W ramach obchodów jubileuszu 70. urodzin Jerzy Salwarowski poprowadzi w Filharmonii Krakowskiej dwa koncerty – 2 czerwca o godz. 19.30 i 3 czerwca 2017 o godz. 18.00. W zaproponowanym przez samego jubilata programie znalazła się Etiuda b-moll na orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona także słynny utwór Paula Dukasa Uczeń Czarnoksiężnika oraz Uwerturę-fantazję „Romeo i Julia" Piotra Czajkowskiego. Kulminacją koncertów będzie natomiast występ zwyciężczyni XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku – wspaniałej skrzypaczki Veriko Tchumburidze.

Urodzona w Turcji w rodzinie gruzińskiej, w zakresie gry na skrzypcach kształciła się od czwartego roku życia, początkowo w Turcji, a następnie pod kierunkiem Dory Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik. Obecnie kontynuuje naukę w klasie wybitnej skrzypaczki i pedagog Any Chumachenco w Musik Hochschule w Monachium, a dzięki wsparciu Deutsche Stifung Musikleben gra na instrumencie skonstruowanym przez Giambattistę Guadagniniego w 1756 roku. Veriko Tchumburidze z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykona II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Będzie to pierwszy występ skrzypaczki w Krakowie – mieście skądinąd bliskim, choćby przez historię Oskara Schindlera. Veriko w styczniu ubiegłego roku nagrała dla Sony Classics muzykę Johna Williamsa do filmu Lista Schindlera.

Więcej: www.filharmonia.krakow.pl


3 czerwca 2017 roku we wrocławskim Centrum Technologii Audiowizualnych będzie można doświadczyć totalnego zanurzenia w eksperymentalnych elektronicznych dźwiękach i niesamowitej wizualnej oprawie podczas „Media Lab powered by Slap".

Mimo, że to już czwarta edycja projektu Media Lab, organizatorzy nadal zaskakują nietuzinkowym lineupem. Headlinerzy to Paul Jebanasam & Tarik Barri (Subtext), autorzy niezapomnianego show podczas ostatniej edycji festiwalu Berlin Atonal. Drugą gwiazdą wrocławskiej audiowizualnej nocy będzie duet Roly Porter & MFO (Tri Angle Records), który zaprezentuje projekt Third Law.

W przestrzeni, która na co dzień jest czynnie działającym studiem filmowym, wystąpią także artyści rodzinnej sceny, którym towarzyszyć będą artyści wizualni. Duet Blazej Malinowski & Martinovna przedstawią wspólnie materiał, którego głównym filarem będzie eklektyzm. A_GIM to jeden z najbardziej doświadczonych i rozpoznawalnych polskich producentów szeroko pojętej muzyki elektronicznej. Podczas „Media Lab powered by Slap" wystąpi z solowym projektem w formie „live”. Towarzyszyć mu będzie Derubare, który zadba o spektakularną oprawę utworów.

Profesjonalne brzmienie koncertu zapewni współorganizator wydarzenia – kolektyw Slap. Audiofili z pewnością usatysfakcjonuje sprzęt 40000W bi amplified powered by LAB controled by LAKE soundsystem.

Nieodłącznym elementem „Media Lab powered by Slap" są warsztaty audiowizualne. Tym razem poprowadzi je nowomedialny kolektyw PanGenerator, twórcy m.in. Mikifonu dla Disneya, Dodecaudionu i interaktywnych instalacji dla instytucji kultury. Warsztaty „Audiowizualne interfejsy” odbędą się w dniach 5-8 czerwca 2017 roku w CeTA. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 maja 2017 roku: http://bit.ly/2rtxM6o . Udział w warsztatach jest bezpłatny.

Więcej o wydarzeniu: http://bit.ly/2qVZHsY 

Bilety: http://bit.ly/2rTDz1Z 


W dniach 3-11 czerwca 2017 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na muzyczną podróż po Warszawie. Podczas pięciu koncertów wystąpią gwiazdy muzyki klasycznej i jazzu, zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia swojemu miastu” to prezent orkiestry dla warszawiaków. W ciągu tych kilku dni każdy będzie miał okazję zasmakować w muzyce klasycznej i jazzowej w nietypowych dla takich koncertów sceneriach. Koncert inauguracyjny będzie biletowany, na wszystkie pozostałe koncerty wstęp jest bezpłatny.

Udział w festiwalu wezmą tak znani artyści i zespoły, jak m.in. Siergiej Nakariakov, Atom String Quartet, Adam Sztaba, Dorota Miśkiewicz, Kwadrofonik i Sinfonia Varsovia Brass.

W niedzielę 4 czerwca muzyczna uczta będzie czekać na najmłodszych melomanów. Z okazji Dnia Dziecka wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci".

Półmetkiem festiwalu będzie koncert „Jak z filmu!” 7 czerwca w samym sercu miasta – na Placu Defilad, organizowany we współpracy z Teatrem Studio. Sinfonia Varsovia pod batutą Krzesimira Dębskiego wykona muzykę filmową m.in. Kilara, Zimmera i Dębskiego. Z orkiestrą wystąpi również znana miłośnikom filmów i seriali Anna Jurksztowicz.

Na dwa ostatnie koncerty orkiestra wraz ze znakomitymi artystami wraca do siebie, na Grochowską 272. W sobotę 10 czerwca odbędzie się koncert „Atomy & Sztaba”. Festiwal zakończy pełen energii „Brass na finał”. Wystąpi zespół Sinfonia Varsovia Brass, który zaprezentuje utwory ze swojej wydanej niedawno płyty, uzupełnione o polski akcent: Sen o Warszawie Czesława Niemena.

Program dostępny jest na stronie: http://sinfoniavarsovia.org 


3 czerwca o godz. 17.00 i 4 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert rodzinny, podczas którego zabrzmią cztery muzyczne opowieści o świecie przyrody autorstwa współczesnych polskich kompozytorów.

Na koncert rodzinny składają się utwory o owadach, ptakach i świecie wodnym, które zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej i sopranistki Joanny Freszel. Młodzi kompozytorzy proponują słuchaczom niecodzienną grę wyobraźni – zabawę dźwiękiem, tekstem, kolorami, melodiami i instrumentami…

Pieśni dziecięce Joanny Szymali napisane do słów M. Konopnickiej opowiadają o świecie przyrody oraz zjawisk z nią związanych, co uwidocznione jest w kolejnych tytułach: Dzień dobry, W lecie, Tęcza i Dobranoc. Świat radosny i jasny – zarówno w poezji, jak i muzyce.

Jarosław Siwiński znany jest między innymi z projektów multimedialnych łączących muzykę improwizowaną z elementami wizualnymi. Ornitologia to muzyczna opowieść o świecie ptaków. Autorką tekstu jest M. Kołcz – kontrabasistka i poetka. Utwór ukazuje pasjonującą grę skojarzeń, łączy różne formy faktur i form muzycznych, kolorów i świergotów. Całość może być niezwykłą pożywką dla wyobraźni, nie tylko dziecięcej.

Owadologia Anny Marii Huszczy opowiada historię Pani Komarzycy, która na swojej drodze spotyka Żuka Mruka, Panieneczkę Biedroneczkę i inne dziwne stwory. A Hydrologia Adriana Robaka, napisana do słów M. Baczyńskiej, opowiada o wodnym żywiole. Tę powieść muzyczną wspiera choreografia przygotowana przez Barbarę Dutkiewicz, której wykonawczyniami będą Iga Eckert oraz Olga Czech.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


4 czerwca 2017 roku na scenie Filharmonii Krakowskiej w ramach cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” pojawi się trzech Filharmoników Wiedeńskich (harfistka Anneleen Lenaerts, flecista Dieter Flury i klarnecista Johann Hindler), którzy wykonają dzieła polskich kompozytorów.

Dzięki Sinfonietcie Cracovii już od trzech lat mamy szansę podziwiać kunszt zaprzyjaźnionych z zespołem wiedeńskich instrumentalistów. Czerwcowy koncert będzie jednak wydarzeniem wyjątkowym nie tylko ze względu na plejadę znakomitych, zaproszonych przez Sinfoniettę do współpracy gości, ale również — za sprawą niecodziennego repertuaru, w którym znalazły się nieodkryte dzieła muzyki polskiej. Na szczególną uwagę zasługuje tu Pożegnanie Ellenai — poemat symfoniczny na klarnet, orkiestrę smyczkową i głos recytujący Feliksa Nowowiejskiego, inspirowany osławionym — m.in. za sprawą serii płócien Jacka Malczewskiego — epizodem z dzieła Juliusza Słowackiego. W roli recytatora, który dokona mistrzowskiej interpretacji poematu jednego z trzech wieszczów, wystąpi Wojciech Pszoniak, zaś solowe partie klarnetu wykona Johann „Hans” Hindler — wiedeński instrumentalista od lat współpracujący z Sinfoniettą. W programie wieczoru znajdzie się ponadto mało znana, młodzieńcza Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego oraz równie rzadko wykonywany Koncert na flet, harfę i orkiestrę smyczkową Stefana Bolesława Poradowskiego — ujmujący utwór nawiązujący do najlepszych wzorców muzyki francuskiej i wykorzystujący uwielbiane przez melomanów zestawienie harfy i fletu. Poetycką aurę wieczoru dopełnią prawdziwy przebój „muzycznego poety”, Claude’a Debussy’ego Danse sacrée et danse profane oraz cieszący się nieustającą popularnością „evergreen” Antonína Dvořáka: Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową.

Koncert zainauguruje Theatrum Musicum 2017 – wspólną inicjatywę krakowskich instytucji, które pod jednym szyldem prezentują letnie wydarzenia muzyczne Krakowa. 

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 


6 czerwca 2017 roku o godz. 20:00 w Zakopanem odbędzie się premiera Kantaty Totus Tuus – CałyM Twój... Jakuba Milewskiego.

Kantata Totus Tuus – CałyM Twój… to najnowsze dzieło kompozytora i dyrygenta Jakuba Milewskiego. Kompozytor postanowił, zapraszając do współpracy polskiego poetę, członka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Jerzego Binkowskiego, w sposób szczególny uczcić wyjątkową 100. rocznicę objawień Matki Bożej Fatimskiej, która zbiega się z obchodami 20. rocznicy wizyty św. Jana Pawła II w Zakopanem. Premiera Kantaty tego młodego kompozytora będzie doskonałym zwieńczeniem wyjątkowych uroczystości, które odbędą się 6 czerwca na zakopiańskich Krzeptówkach – tak ważnym miejscu dla każdego Górala i symbolicznym dla każdego Polaka, do którego wielokrotnie pielgrzymował sam św. Jan Paweł II.

Tytuł Kantaty ściśle nawiązuje do dewizy Papieża Polaka. Wielka litera M symbolizuje Maryję i odnosi się do papieskiego herbu. Dzieło to ma nie tylko spełnić formę edukacyjną młodego pokolenia i wzbogacić tę wielką czerwcową uroczystość, ale przede wszystkim pielęgnować pamięć o Papieżu Polaku, a także oddać cześć Tej, do której od 100. lat pielgrzymują utrudzeni i zatroskani.

Utwór zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Passionart i Chór Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawla II w Krakowie pod dyrekcją Jakuba Milewskiego; w roli solistów wystąpią: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński.

Kantata powstała na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


9 czerwca 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się recital Ivo Pogorelića z cyklu Świat wielkiej muzyki, organizowanego przez Cracovia Music Agency.

Ivo Pogorelić urodził się w Belgradzie w 1958 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat, a w wieku lat 12 przeniósł się do Moskwy, gdzie kształcił się w Centralnej Szkole Muzycznej i Konserwatorium Moskiewskim. W 1976 rozpoczął intensywne studia pod opieką wybitnej pianistki i pedagoga Alizy Kezeradze, której był mężem od 1980 roku, aż do jej przedwczesnej śmierci w 1996. Pogorelić zdobył pierwszą nagrodę w Casagrande Competition w Terni (Włochy, 1978) i w Montreal International Music Competition (1980), lecz niespodziewanie w tym samym roku nie wszedł do finału Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Poczynając od debiutanckiego recitalu w Carnegie Hall (1981), zadziwiał publiczność w wielkich salach koncertowych na całym świecie. Występował z uznanymi orkiestrami filharmonicznymi Berlina, Wiednia, Chicago, Filadelfii, Bostonu, Los Angeles, Nowego Jorku, a także z orkiestrami londyńskimi i z Orchestre Philharmonique de Radio France. Gdziekolwiek i kiedykolwiek występuje, jego oszałamiające interpretacje muzyki potwierdzają oryginalność talentu artysty. Ivo Pogorelić nagrał imponującą liczbę płyt dla Deutsche Grammophon Gesellschaft z repertuarem począwszy od baroku po klasykę, od romantyzmu do muzyki XX wieku. Łączny efekt nagrań podkreśla jego status w świecie muzyki.

W sezonie 2015/2016 Ivo Pogorelić zagrał koncerty w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Macedonii i Turcji. W następnym sezonie pianista wyruszy w trasę koncertową po Chinach i Japonii. Podczas krakowskiego koncertu wykona m. in. Balladę F-dur op. 38 nr 2 oraz Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 9-11 czerwca oraz 11-15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się trzecia edycja Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 


Opera Krakowska zaprasza na XXI edycję Letniego Festiwalu (9 czerwca–2 lipca 2017) – czas spotkań ze wspaniałą muzyką i znakomitymi artystami.

Zainauguruje go premiera Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha (9 czerwca) w reżyserii Michała Znanieckiego, który jest również autorem kostiumów. Orkiestrę, Chór i Balet Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

16 czerwca odbędzie się finał cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa”, w którym zaśpiewają: pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu Katarzyna Oleś-Blacha oraz Monika Korybalska, Andrzej Lampert i Mariusz Godlewski. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją T. Tokarczyka. Usłyszymy m.in. Pieśni księżniczki z baśni K. Szymanowskiego.

W czerwcu teatr tradycyjnie opuści swój gmach, by „delektować się” muzyką i tańcem na najpiękniejszym polskim dziedzińcu zamkowym na Wawelu. W tegorocznym koncercie „Arie Oper Świata” (25 czerwca) wystąpią zaproszeni goście: soliści Teatru Narodowego w Bratysławie Ewa Hornyáková i Daniel Čapkovič, a także soliści, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej. W bogatym repertuarze znajdą się utwory m. in. Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego. 29 czerwca na Dziedzińcu Arkadowym będzie miała miejsce gala baletowa „Grand pas…!”.

Opera Krakowska po raz kolejny podejmuje współpracę z Akademią Muzyczną w Krakowie. Studenci tej uczelni wystąpią w operze Straszny dwór Moniuszki – spektaklu dyplomowym młodego dyrygenta Joachima Kołpanowicza. Na zakończenie Festiwalu teatr zaprasza także na Don Pasquale Gaetano Donizettiego w reżyserii Jerzego Stuhra (30 czerwca i 2 lipca).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.opera.krakow.pl


9 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej będzie miał miejsce koncert muzyki filmowej, poświęcony Wojciechowi Kilarowi.

17 lipca minie 85. rocznica urodzin zmarłego trzy i pół roku temu Wojciecha Kilara, najbardziej w świecie znanego katowickiego kompozytora ze Lwowa. Z tej okazji Filharmonicy zapraszają na koncert jego muzyki filmowej.

Sam Wojciech Kilar, który stworzył ścieżki dźwiękowe do ponad 130 filmów, przyrównał kiedyś kompozytora do… tapeciarza. Za rolę muzyki w filmie uważał towarzyszenie obrazowi. Filmową uważał za muzykę bez autonomicznej formy. Tę określał dopiero reżyser, wobec którego kompozytor pełnił jedynie rolę usługową. Początkowo nie lubił więc koncertów muzyki filmowej. Swoją pozwalał wykonywać w salach koncertowych jedynie w tych fragmentach, które tworzyły skończoną całość, jak np. najsłynniejszy dziś „studniówkowy” polonez z Pana Tadeusza Andrzeja Wajdy, albo którym nadał kształt suit, jak te z filmów Krzysztofa Zanussiego czy Draculi Francisa Forda Coppoli. Muzykę do Draculi wielu uważa za najlepszą ścieżkę dźwiękową w historii filmu. Wojciech Kilar otrzymał za nią nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco i nagrodę ASCAP dla najlepszej partytury filmowej.

Podczas koncertu 9 czerwca Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają muzykę Wojciecha Kilara do filmów Pianista, Zemsta, Dziewiąte wrota, Zazdrość i medycyna, Pan Tadeusz, Cwał, Dracula oraz suitę z muzyki do filmów Krzysztofa Zanussiego. W roli solistki wystąpi sopranistka Sylwia Olszyńska.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia-slaska.eu


9 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Tansman – portret niezwykłego kompozytora”.

Tego wieczoru utwory Aleksandra Tansmana, jednego z najczęściej wykonywanych na świecie kompozytorów polskich, zabrzmią w interpretacji Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Jasona Lai, pierwszego dyrygenta Yong Siew Toh Conservatory Orchestra oraz dyrygenta-asystenta Singapore Symphony Orchestra, a także kierownika pierwszej singapurskiej profesjonalnej orkiestry kameralnej re:SOUND.

Koncert otworzy Uwertura kubańska George’a Gershwina, amerykańskiego przyjaciela polskiego kompozytora. Następnie artyści zaprezentują takie utwory Tansmana, jak II Symfonia a-moll i III „Symphonie concertante”. Partie solowe w tym utworze wykonają koncertmistrzowie OiFP, artyści Kwartetu im. A. Tansmana, wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina skrzypek Rafał Dudzik i altowiolista Jakub Grabe-Zaremba, a także muzycy z zespołu Cracow Duo. Duet tworzą Jan Kalinowski i Marek Szlezer. Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Fascynacja muzyką polską powoduje, że od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę z fortepianem, m. in. A. Tansmana, Z. Stojowskiego, L. Różyckiego i T. Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.oifp.eu


Od 9 czerwca do 5 sierpnia 2017 roku potrwa III Międzynarodowy Baltic Neopolis Festival, który obejmie całe zachodniopomorskie.

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki, organizowany przez Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra i jej Partnerów, to 18 koncertów w Szczecinie, Złocieńcu, Gryfinie, Drawnie, Świdwinie, Gryficach, Ueckermünde, Świnoujściu, Kołobrzegu, Koszalinie oraz niemieckim Heringsdorfie, jak również Art week w Świnoujściu – animacje i warsztaty muzyczne w przestrzeni miejskiej dla dzieci i dorosłych w samym środku lata.

Festiwal zakłada współpracę muzyków i artystów z całego świata. Dzięki zaplanowanym w ramach festiwalu inicjatywom do Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego zawita szerokie grono wybitnych artystów, m.in. bandoneonista Marcelo Nisinman (Argentyna), skrzypek Vasko Vassilev (Bułgaria), pianistka Ingrid Fujiko Hemming (Niemcy/Japonia), grająca na marimbie Vivi Vassileva (Niemcy/Bułgaria), pianistka Pamela Tan-Nicholson (Singapur) czy harfistki Anna Steinkogler (Austria) i Rosa Maria Diaz Cotan (Hiszpania).

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie występ międzynarodowego zespołu Baltic Neopolis Virtuosi, który łączy potencjał artystyczny w obszarze basenu Morza Bałtyckiego. W Festiwalu udział wezmą także młodzi muzycy z programu stażowego Baltic Neopolis Orchestra – Akademia BNO.

W programie festiwalu znajdzie się również polska muzyka współczesna. 2 i 3 sierpnia w Szczecinie (Trafostacja Sztuki, godz. 19:00) i Kołobrzegu (Bazylika Konkatedralna, godz. 20:30) będą miały miejsce koncerty w ramach trasy Baltic Neopolis Virtuosi. Międzynarodowy zespół muzyków zaprezentuje Sinfoniettę Pawła Łukaszewskiego oraz premierowe wykonanie Hikikomori szczecinianina Piotra Klimka.

Więcej informacji: www.balticneopolis.pl 


W ramach VI edycji festiwalu Instalakcje odbędzie się nocny koncert, który będzie trwał nieprzerwanie przez dwanaście godzin, od godz. 18:00 10 czerwca do godz. 06:00 11 czerwca, od zmierzchu do świtu.

Można słuchać, ale też grać, wyjść, wrócić, spać, obudzić się w środku utworu. Rozpocznie się od delikatnych dźwięków upadających ziarenek ryżu (Michael Pisaro „Ricefall 2” – projekt społeczny dla seniorów), a zakończy dostrojeniem do harmonii budzącego się dnia (Karlheinz Stockhausen Stimmung w wykonaniu sekstetu proMODERN).

Kasia Justka połączy swoje dźwięki ze wspólnym gotowaniem (i jedzeniem), po którym odrobinę ruchu fizycznego zaproponuje Jennifer Torrence w choreograficznym utworze 9 Bells Toma Johnsona.

Publiczność będzie mogła rozprostować się i trochę zmęczyć przy muzyce Wilhelma Brasa, aby zaraz potem w pełni zatopić się w głównym wydarzeniu tegorocznych Instalakcji, czyli legendarnym, hipnotyzującym, sześciogodzinnym II Kwartecie smyczkowym Mortona Feldmana (1983), którego polskiej premiery podjął się nieustraszony NeoQuartet.

Kuratorem Festiwalu jest kompozytor Wojtek Blecharz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


10 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w łódzkiej Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki będzie miał miejsce koncert, upamiętniający wizytę papieża Jana Pawła II w Łodzi (13 czerwca 1987).

Przy takiej okazji nie może zabraknąć znanego utworu Henryka Mikołaja Góreckiego Totus Tuus (łac. „Cały Twój”). Opiera się on na słowach znanej dewizy Jana Pawła II, które są cytatem z modlitwy do Maryi Panny. Utwór wykonano dwukrotnie podczas 3. papieskiej pielgrzymki do Polski. Zabrzmi też Psalm 100 Marka Jasińskiego i 9-głosowy utwór Gregorio Allegriego Miserere mei Deus, oparty na Psalmie 51. Kolejnym z chóralnych sakraliów będzie Geistliches Lied, najwcześniejsze dzieło Johannesa Brahmsa przeznaczone na chór. Usłyszymy również: motet Josefa Rheinbergera Abendlied, wykorzystujący tekst z Ewangelii św. Łukasza, Cantique de Jean Racine Gabriela Fauré na chór i organy (parafraza hymnu z brewiarza rzymskiego, tekst Racine’a) i Veni Creator Arvo Pärta (tekst to pierwszy i czwarty wers „Hymnu do Ducha Świętego”). Koncert zakończy Cum sancto spiritu Gioacchino Rossiniego, ostatnia część Małej mszy uroczystej o charakterze fugi.

Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi jego dyrygent Dawid Ber. Na organach zagra Krzysztof Urbaniak. Wstęp jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


10 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Gdańsku (Centrum św. Jana) odbędzie się światowe prawykonanie cyklu Orationes Latinae Jakuba Neske pod dyrekcją Beaty Śnieg.

Cykl Orationes Latinae Jakuba Neske powstał na specjalne zamówienie Chóru Music Everywhere oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Gdański zespół do tej pory kilkakrotnie współpracował z młodym kompozytorem, ma w swoim repertuarze jego Mironczarnię, utwór nagrodzony przez samego Ennio Morricone podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozycji Chóralnych we Włoszech.

Ośmioczęściowy cykl Orationes Latinae przełamuje schematy myślenia o muzyce religijnej i sakralnej. Eklektyczne kompozycje Jakuba Neske przywodzą na myśl skojarzenia z muzyką filmową i czerpią garściami ze współczesnych gatunków. Wpadające w ucho melodie, zawiesiste, elektryzujące harmonie i nasycone emocjami dźwiękowe pejzaże przypadną do gustu nie tylko wielbicielom poważnych brzmień, ale także tym, którzy na co dzień nie lubują się w podobnych muzycznych klimatach.

Prawykonanie Orationes Latinae będzie multimedialnym widowiskiem, łączącym muzykę i poetyckie wizualizacje autorstwa Natalii Osuch. Narratorem koncertu będzie aktor Teatru Wybrzeże Jacek Labijak. W jego wykonaniu usłyszymy zaczerpnięte m.in. z Ewangelii i Księgi Psalmów fragmenty, które stanowiły inspirację dla prezentowanych utworów. Koncert odbywa się w ramach przewodu doktorskiego dyrygentki Beaty Śnieg w dyscyplinie „Dyrygentura".

Wstęp na koncert jest bezpłatny za okazaniem wejściówki, którą można będzie odebrać na pół godziny przed rozpoczęciem imprezy w Centrum Św. Jana. Liczba miejsc ograniczona.

Więcej: www.amuz.gda.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19:30 w Katowicach będzie miał miejsce koncert w wykonaniu NOSPR i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Ewy Strusińskiej Harfy Papuszy.

Poemat symfoniczny Harfy Papuszy skomponowany został przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do wierszy słynnej cygańskiej poetki Bronisławy Wajs „Papuszy”. Fascynacja kompozytora jej wierszami dała początek wielkiej formie wokalno-instrumentalnej na głosy, chór i orkiestrę, w której J. K. Pawluśkiewicz obrazuje świat Romów oraz uwydatnia sens poezji Papuszy.

Solistami koncertu, który odbędzie się w siedzibie NOSPR, będą Elżbieta Towarnicka (sopran), Iwona Socha (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran) i Andrzej Biegun (baryton).

Bilety dostępne w kasie biletowej NOSPR oraz w systemie sprzedaży online. Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w ramach cyklu koncertów „Środa młodych” wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”, która wykona m. in. dzieła Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz.

Na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w Sali Kameralnej NOSPR wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”. Zespół funkcjonujący jako Samorządowa Artystyczna Instytucja Kultury został formalnie założony w 2010 roku, ale już rok wcześniej otrzymał w Bydgoszczy nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na XXXII Międzynarodowych Spotkaniach Muzykującej Młodzieży. Orkiestra „Archetti” może pochwalić się wieloma sukcesami artystycznymi. Zdobyła III nagrodę na International Youth Music Festival w Wiedniu (2010), a jej wykonanie Orawy Wojciecha Kilara w Złotej Sali Wiener Musikverein spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem przez publiczność. W 2011 roku otrzymała I nagrodę i tytuł Summa Cum Laude na 59 Musicfestivale for Young w belgijskim Neerpelt. Występowała z wieloma wybitnymi polskimi artystami i zespołami (Marek Andrysek, Kaja Danczowska, Marek Nosal, Szymon Krzeszowiec, Marcin Wyrostek, Kroke, Krzesimir Dębski). „Archetti” koncertuje pod batutą Macieja Tomasiewicza, obecnego doktoranta katowickiej Akademii Muzycznej w klasie dr. hab. Szymona Bywalca, dyrygenta szkolnych orkiestr młodzieżowych w Bytomiu i Katowicach, a od roku 2016 asystenta dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna zabrzmią między innymi utwory polskich kompozytorów XX wieku: Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza oraz Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


14 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Nowym Świecie Muzyki (Nowy Świat 63, Warszawa) odbędzie się wydarzenie promujące płytę Polish Chamber Works.

Album jest wspólnym dziełem związanych z Opolem muzyków: Rafała Łuszczewskiego, Dariusza Wołczyka, Ewy Andruszkiewicz oraz Mirosława Makowskiego. Artyści wykonują na niej kompozycje Józefa Elsnera i Emanuela Kani, czyli twórców także pochodzących z Opolszczyzny. Wydawcą płyty jest DUX.

Józef Elsner, wychowany w kulturze niemieckiej Opolanin z Grodkowa, będąc już dojrzałym muzykiem, stał się jedną z najciekawszych postaci polskiej muzyki XIX wieku. Znany nie tylko z tego, że wychował całą grupę polskich kompozytorów z Chopinem na czele, ale także jako animator kultury, a nawet działacz polityczny. Podobną drogę autopolonizacji przebył pochodzący również z Opolszczyzny, młodszy od Elsnera o całe pokolenie miłośnik i wykonawca muzyki Chopina, Emanuel Kania.

Podczas wydarzenia, które poprowadzi Kinga Wojciechowska (redaktor naczelna „Presto”), Ewa Andruszkiewicz (skrzypce), Dariusz Wołczyk (altówka), Mirosław Makowski (wiolonczela) i Rafał Łuszczewski (fortepian) zaprezentują próbkę kameralnej twórczości tych niewątpliwie zbyt rzadko wykonywanych kompozytorów.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 15 – 18 czerwca 2017 roku w Szczawnie-Zdroju odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego.

Międzynarodowe Festiwale Wieniawskiego nawiązują do dwukrotnych pobytów i koncertów Henryka Wieniawskiego w latach 1855 i 1857 w Szczawnie-Zdroju (wówczas Bad Salzbrunn) na Dolnym Śląsku. Festiwal powstał w 1966 roku. Do początku lat osiemdziesiątych nosił nazwę „Dni Henryka Wieniawskiego" („The Henryk Wieniawski Days"). Na pierwszym Festiwalu wystąpiło między innymi słynne Trio Wiłkomirskich. W kolejnych edycjach Festiwalu przez estrady koncertowe przewinęli się najwybitniejsi skrzypkowie z Polski i z zagranicy, m. in. Frantiszek Novotny, Vadim Repin i Maksim Vengerov.

Oprócz występów renomowanych i uznanych skrzypków odbywają się tu także koncerty młodych artystów, którzy mają okazję zaprezentowania swej sztuki wykonawczej publiczności festiwalowej. Podczas tegorocznej edycji przedsięwzięcia wystąpią laureatki Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego Maria Włoszczowska i Veriko Tchumburidze.

Program Festiwalu zawiera zarówno najpiękniejsze dzieła klasyczne i romantyczne, jak i utwory dwudziestowieczne. Koncert inauguracyjny w Teatrze Zdrojowym rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz. 17 czerwca skrzypek Stefan Plewniak i Orkiestra Il Giardino d' Amore pod dyrekcją Marty Gardolińskiej zaprezentują II Koncert skrzypcowy op. 61 Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.teatr-zdrojowy.pl/wieniawski/program