polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 30 lipca – 6 sierpnia 2017 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot po raz siódmy zaprasza miłośników muzyki najwyższej artystycznej próby do wspólnego przeżywania Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

W programie Festiwalu znajdują się utwory pochodzące z najrozmaitszych stron świata. Festiwal zainauguruje Gala Hiszpańska. W sopockim amfiteatrze rozbrzmiewać będą utwory Joaquina Rodrigeza, Manuela de Falla, Gerónimo Giménez y Bellido i George’a Bizeta. 31 lipca wystąpi niemiecki zespół German Brass. Założona w 1974 roku formacja to jedenastu muzyków grających z niezwykłą lekkością i wirtuozerią na instrumentach dętych blaszanych. 4 sierpnia odbędzie sie koncert pochodzącej z Wenecji Cappella dell’Ospedale della Pieta, która z powodzeniem kontynuuje tradycję XVII-wiecznego zespołu działając pod tą samą nazwą.

Szczególnym punktem programu Festiwalu Sopot Classic będzie Gala finałowa IV Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się 2 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Orkiestra Filharmonii pod batutą Dawida Runtza, fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz klarnecista Andrzej Wojciechowski wykonają utwory Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Kornowicza i laureatów Konkursu: Martyny Koseckiej i Piotra Peszata.

Uroczystym zakończeniem Festiwalu 6 sierpnia będzie Koncert Muzyki Filmowej: Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą dyrektora artystycznego przedsięwzięcia Wojciecha Rajskiego wykona najpopularniejsze tematy filmowe.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://sopotclassic.pl/ 


W dniach 30 lipca – 3 sierpnia 2017 roku na Suwalszczyźnie oraz 12–14 sierpnia i 23 września w Pieninach odbędą się koncerty Aukso – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych. Gwiazdami organizowanej przez Orkiestrę XVIII Letniej Filharmonii Aukso będą kompozytor Zygmunt Konieczny, tenor Karol Kozłowski, wiolonczelista Dominik Połoński i Zakopower.

XVIII Letnia Filharmonia Aukso to projekt kulturalno-edukacyjny, który umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program wydarzenia, które odbędzie się w Suwałkach, Gawrych Rudzie, Maćkowej Rudzie, Mikołajewie, Hucie, obejmuje koncerty orkiestrowe, kameralne, warsztaty, spotkania i prezentacje artystów związanych z kulturą Polski północno-wschodniej oraz południowej.

W repertuarze tegorocznej Filharmonii znajdzie się polska muzyka współczesna (Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Bargielskiego), utwory Benjamina Brittena, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Filippa Telemanna, a także tegorocznego Jubilata – Zygmunta Koniecznego. Podczas Festiwalu wysłuchamy także autorskiego repertuaru grupy Zakopower wraz z orkiestrą Aukso.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzeń i pozostałe szczegóły na stronie organizatora: http://soksuwalki.eu


Od 29 lipca do 26 sierpnia 2017 roku potrwa letni cykl plenerowych koncertów „Novo-Nowowiejski” z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, wykonywaną na organach Hammonda. Recitale odbywać się będą w każdą sobotę w parkach, amfiteatrach, skwerach i na placach Poznania.

Celem projektu Novo-Nowowiejski jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Każdy koncert poprzedzą spotkania z artystami, którzy przybliżą publiczności tajniki tego kultowego instrumentu, poprowadzą warsztaty muzyczne oraz wciągną uczestników w dyskusje na temat szeroko rozumianej improwizacji.

Koncerty odbywają się o godzinie 16:00, zaś spotkania z artystą w dniu i miejscu koncertu o godzinie 13:00. W razie niepogody koncerty zostaną przeniesione do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu. Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Od 29 lipca do 10 września 2017 roku potrwa cykl koncertów WarszeMuzik, podczas którego zabrzmią dzieła wybitnych polskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia: Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana i Mieczysława Wajnberga.

Przestrzeń „bliskiej Woli” z jej tragiczną historią jest krzyczącym znakiem, który dla wielu Warszawiaków pozostaje wyparty i zapomniany. Koncerty z cyklu WarszeMuzik są muzyczną interwencją w przestrzeń publiczną miasta, gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy będą mogli nawiązać lub umocnić relacje. Odbiorcy koncertów, mieszkający w nielicznych ocalałych przedwojennych kamienicach Woli, a także w ich sąsiedztwie, będą mogli odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W podwórkach warszawskich kamienic przy ulicach Chmielnej, Chłodnej, Miedzianej, Pańskiej i Żelaznej wystąpią flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha. Ania Karpowicz ma w swoim dorobku wiele prawykonań i ponad 20 utworów dedykowanych jej przez kompozytorów polskich reprezentujących różnorodne nurty estetyczne (Mikołaj Górecki, Paweł Łukaszewski, Wojciech Błażejczyk, Zofia Dowgiałło, Maciej Jabłoński, Adam Porębski i in.). Założyła i kieruje pracami grupy Hashtag Ensemble, z którą realizuje koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażuje się w inicjatywy improwizatorskie. Marek Bracha prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na krajowych i zagranicznych konkursach pianistycznych. Występował z recitalami w wielu salach koncertowych Polski oraz za granicą, z powodzeniem popularyzując polską muzykę.

Podczas warszawskich koncertów duet wykona Mazurkę Władysława Szpilmana, Sonatinę na flet i fortepian oraz Mazurkas 2e recueil pour piano Aleksandra Tansmana, a także 12 Miniatur na flet i fortepian op. 29 Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Więcej


28 lipca 2017 roku w ramach cyklu „Wodowanie Sztuk – Letnie Koncerty Carillonowe” odbędzie się koncert gdańskiej carillonistki Moniki Kazmierczak. W programie znalazły się utwory polskich kompozytorów na carillon z elektroniką.

W każdy lipcowy i sierpniowy piątek można podziwiać niezwykły pokaz Fontanny Heweliusza z akompaniamentem carillonu Kościoła św. Katarzyny w Gdańsku, odbywający się na skwerze przy Wielkim Młynie. Do udziału w czwartej edycji koncertów carillonowych zostali zaproszeni znamienici muzycy z całego świata, wielbiciele tego unikatowego instrumentu, jakim jest carillon.

Carillonistka Monika Kazmierczak, absolwentka Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, wykładowczyni gdańskiej Akademii Muzycznej zaprezentuje dość awangardowy program pod tytułem „Nowoczesne dzwony”. Wykona m.in. utwory na carillon z elektroniką autorstwa współczesnych kompozytorów polskich: Pulsar B0329+54 i 4 o'clock Agnieszki Stulgińskiej oraz Seven Deconstrucions Kamila Cieślika.

Ponadto w piątki, soboty i w niedziele o godz. 21:45 prezentowany będzie program specjalny fontanny oraz odpowiednio dobrany utwór na carillon, elektronikę i Fontannę Heweliusza. W lipcu usłyszeć będzie można Opowieści Fontanny Heweliusza skomponowane przez Kamila Cieślika, zaś w sierpniu wykonywana będzie nowa kompozycja Nihil constant Katarzyny Kwiecień-Długosz. Oba utwory zostały zgłoszone do konkursu kompozytorskiego „Fontannie bije ten dzwon”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


28 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w Radziejowicach odbędzie się Koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”.

Ten wieczór będzie należał do muzycznych eksperymentatorów. Wszystko to za sprawą trwającego od 17 lipca Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”. To już kolejna edycja letniego Kursu, przeznaczonego dla studentów i młodych kompozytorów, organizowana w Domu Pracy Twórczej przez Fundację „Ogrody Muzyczne”. W tym roku wśród kadry profesorskiej znajdują się Agata Zubel, Stefan Prins, Ramon Lazkano, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz Tadeusz Wielecki. Podczas indywidualnych konsultacji uznani muzycy pracują z młodymi artystami nad nowymi kompozycjami i rozwijają już istniejące pomysły.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie koncert finałowy, podczas którego na scenie Nowego Domu Sztuki radziejowickiego pałacu wystąpią Ewa Liebchen (flet) oraz Tadeusz Wielecki (kontrabas). Wykładowcy zaprezentują prapremiery utworów, skomponowanych przez uczestników tegorocznej edycji Kursu.

Wstęp na koncert jest wolny. Organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc. Z uwagi na ograniczoną ich liczbę decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl


W dniach 27 lipca – 2 września 2017 roku odbędzie się rowerowe tournée koncertowe pianistki Barbary Drążkowskiej. Tournée obejmie osiem koncertów w Lidzbarku Warmińskim, Suwałkach, Wigrach, Białymstoku, Włodawie, Okunince, Krasnymstawie i Lublinie.

Barbara Drążkowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jest znana z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w poznańskiej Akademii Muzycznej. Mieszkając w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, a obecnie w Belgii, Barbara zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym. Współpracowała z takimi osobistościami, jak Paweł Mykietyn, Agnieszka Duczmal, Nicholas Lens, Sidi Larbi, Cherkaoui, David Dawson, Szymon Brzóska, Maria Pages. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata – Sydney Opera House, NCPA w Pekinie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, „Warszawska Jesień”, Ars Musica w Brukseli, Sounds New w Canterbury i inne. Ma w swoim dorobku pięć płyt i kilkadziesiąt koncertów.

Młoda utalentowana pianistka już po raz drugi wyrusza w świat na rowerze, by dzielić się swoją pasją gry na fortepianie. W tamtym roku pokonała trasę Szczecin – Kopenhaga; w tym roku podczas artystycznej wyprawy „Green Pianist na Green Velo” zaprezentuje utwory Szymona Brzóski, skomponowane na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat podczas współpracy kompozytora z pianistką. Jest to repertuar z albumu Murmur, który Barbara Drążkowska nagrała ostatnio w studiu Leszka Możdżera, a płyta ukaże się pod koniec roku.

Szczegóły - na stronie pianistki.


W dniach 23–25 lipca 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej i Małopolskim Ogrodzie Sztuki będzie miał miejsce I Festiwal Artystyczny Młodzieży Polsko-Chińskiej, organizowany przez Polską Fundację Wymiany Kulturowej „Chopin”.

Polska Fundacja Wymiany Kulturowej „Chopin” powstała w roku 2013 w ramach krakowskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej Chopin. Przedstawiciele Fundacji – muzycy koncertujący i pedagodzy – współpracują z wieloma instytucjami kulturalnymi w Europie, Chinach, Korei Południowej oraz na Tajwanie. Fundacja organizuje również co cztery lata mistrzowskie kursy muzyczne (letnie i zimowe) dla młodzieży z całego świata.

Jednym z najważniejszych celów I Festiwalu Artystycznego Młodzieży Polsko-Chińskiej jest wymiana kulturowa wśród młodzieży polskiej i chińskiej oraz konkurs dla młodych wykonawców, grających na fortepianie, instrumentach smyczkowych, dętych, perkusyjnych, a także dla orkiestr symfonicznych, zespołów kameralnych, chórów, zespołów pieśni i tańca. Występy konkursowe oceniać będzie jury w składzie: Guangming Zhang (Prezes zarządu Polskiej Fundacji Wymiany Kulturowej „Chopin”), prof. Mieczysław Szlezer, prof. Danuta Mroczek Szlezer, Jacek Kociuban, Igor Czuchraj i Dawid Wei Zhang, którzy w werdykcie ustalą podział nagród z puli o łącznej wysokości 3 000 euro. Uczestnicy Festiwalu zaprezentują utwory chińskich i polskich kompozytorów. W wykonaniu Orkiestry ZPSM im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara i Canzona di barocco Henryka Czyża. W gronie wykonawców zaproszonych do udziału w Festiwalu znalazł się także kielecki 60-osobowy zespół taneczny Rewanż, który specjalnie z myślą o występie w Krakowie przygotował etiudę baletową „Chopin” do muzyki czwartego wieszcza.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://chopinpolska.com 


W dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnym polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


W dniach 22 lipca–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się VIII edycja Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum" w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu będzie stanowiła muzyka organowa, która jednak ani na chwilę nie pozostanie osamotniona. Podczas wszystkich pięciu festiwalowych koncertów dopełni ją brzmienie innych instrumentów, w tym tak niecodziennych, jak dudy szkockie, harfa oraz piękny śpiew. Zawitają artyści nie tylko z Polski, ale także z Włoch oraz Słowacji. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

W programie wydarzenia znajdzie się również muzyka polska. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Stefański wykona Improwizowaną Fantazję i fugę na temat Hymnu „God save the King” własnego autorstwa. Natomiast podczas koncertu 5 sierpnia w interpretacji słowackiego organisty Stanislava Šurina usłyszymy Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Festiwal odbywa się dzięki pomocy finansowej udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu oraz Gminę Krościenko n. Dunajcem. Partnerami festiwalu są: Pensjonat CrosnaSpa*** oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II.

Patronat medialny nad festiwalowymi koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

Więcej


Po raz czwarty Elbląska Orkiestra Kameralna wybierze się w niezwykłą muzyczną podróż po malowniczych Żuławach. Słowiańska żywiołowość i soczyste smyczki to wizytówka tegorocznego festiwalu „Muzyka polska na Żuławach”, odbywającego się w dniach 22–25 lipca 2017 roku.

„Muzyka polska na Żuławach" to festiwal muzyki klasycznej, odbywający się latem w miejscowościach na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa pomorskiego. Organizatorem i pomysłodawcą festiwalu jest Elbląska Orkiestra Kameralna. Ideą przewodnią przedsięwzięcia jest prezentacja miejsc związanych z turystycznym szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach w dialogu z muzyką klasyczną, w szczególności inspirowaną folklorem. Opiekę artystyczną nad koncertami sprawuje maestro Marek Moś.

W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny wystąpi z wyjątkowymi artystami z grupy Vołosi – jednym z najlepszych polskich zespołów folkowych. Liderami zespołu są muzycy klasyczni: skrzypek Krzysztof Lasoń oraz wiolonczelista i kompozytor Stanisław Lasoń, związani na co dzień z katowicką Akademią Muzyczną. Zbigniew Michałek, Jan Kaczmarzyk i Robert Waszut wnoszą do zespołu nutę karpacką, a z nią mnogość muzycznych ekspresji. W muzyce Vołosów słychać góralskie melodie Karpat i Beskidu Śląskiego, inspiracje kulturą bałkańską, żydowską czy cygańską. Tradycja jest dla zespołu punktem wyjścia do improwizacji i komponowania nowych form muzycznych. Z udziałem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i pod batutą charyzmatycznego maestro Marka Mosia kompozycje Vołosów zabrzmią z zaskakującą głębią i jeszcze bardziej efektownie.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.eok.elblag.eu/pl


Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach oraz Fundacja „Ogrody muzyczne” zapraszają do Nowego Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach na Nadzwyczajny Koncert Muzyki Współczesnej w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis” 22 lipca 2017 roku o godz. 19.00.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski przeznaczony jest dla studentów i młodych kompozytorów. W tym roku wśród kadry profesorskiej znajdą się Agata Zubel, Stefan Prins, Ramon Lazkano, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz Tadeusz Wielecki. Podczas indywidualnych konsultacji uznani muzycy będą pracować z młodymi artystami nad nowymi kompozycjami i rozwijać już istniejące pomysły.

W Radziejowicach zwykle prezentowany jest repertuar klasyczny, natomiast wieczór 22 lipca będzie należał do muzycznych eksperymentatorów. Podczas Nadzwyczajnego Koncertu w ramach Kursu „Synthetis” wystąpi wykładowczyni, kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel oraz znany z XVII Konkursu Chopinowskiego Krzysztof Książek. Artyści przedstawią swoje interpretacje dzieł Karola Szymanowskiego, George’a Crumba, Luciano Berio oraz Samuela Barbera.

Wstęp na koncert jest wolny; w trosce o komfort publiczności organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://palacradziejowice.pl


Jubileuszowa X edycja Letniego Festiwalu Nowego Miasta potrwa od 21 lipca do 6 sierpnia 2017 roku.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Podczas jubileuszowej X edycji wystąpią uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Program wydarzenia zawiera wyłącznie muzykę polską, zaczynając od muzyki ludowej aż po dzieła kompozytorów współczesnych. Festiwalowej publiczności zaprezentowane zostanie również nowe dzieło Jerzego Wołochowicza, skomponowane specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie Festiwalu: www.lfnm.pl

POBIERZ: Program Festiwalu


21 lipca 2017 roku w ramach V Międzynarodowego Festiwalu „Emanacje” odbędzie się światowe prawykonanie nowej kompozycji Jerzego Bauera.

Festiwal „Emanacje” jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiającym Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” miała miejsce w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin maestro. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend, oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogaty program w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

W koncercie 21 lipca o godz. 18.00, który będzie miał miejsce na Zamku w Suchej Beskidzkiej, wezmą udział Łukasz Długosz (flet) i Marcin Zdunik (wiolonczela). To artyści powszechnie doceniani przez krytykę i melomanów, mimo wciąż młodego wieku mający na koncie szereg nagród i regularnie koncertujący na scenach całego świata. Podczas koncertów duo Długosz / Zdunik na Festiwalu zabrzmi przekrojowy repertuar, mieszczący zarówno dzieła J. S. Bacha, czy L. van Beethovena, jak i światową premierę kompozycji Jerzego Bauera z 2017 roku zatytułowanej Akwarela dla dwóch. Na flet, wiolonczelę i dla żartu, która powstała na specjalne zamówienie artystów. Utwór zostanie powtórzony następnego dnia, 22 lipca, podczas koncertu w tynieckim Opactwie Benedyktynów. Prawykonanie kompozycji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


XVI Sądecki Festiwal Muzyki Organowej „L’Arte Organica” w Nowym Sączu potrwa od 21 czerwca do 28 lipca 2017 roku.

W koncertach Sądeckiego Festiwalu Organowego „L’Arte Organica” występują wirtuozi organów – muzycy z Polski i zagranicy. W tym roku wśród zaproszonych gości są Petra Veenswijk (Holandia), Fanxiu Shen (Chiny) i Florian Pagitsch (Austria). Na podkreślenie zasługuje różnorodność stylistyczna muzyki prezentowanej na Festiwalu. Obok kompozycji wielkich klasyków – Johanna Sebastiana Bacha i Dietricha Buxtehudego – można usłyszeć muzykę organową, rzadko prezentowaną w Polsce.

Polska muzyka organowa zaprezentowana zostanie przez Piotra Rojka, który wystąpi 20 lipca o godz. 19.15 w Bazylice św. Małgorzaty. Rojek ukończył studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Podczas jego koncertu, zatytułowanego „Wielkie formy”, odbędzie się premiera utworu Rojka Fantasia chromatica.

Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie: www.mcksokol.pl


Na Festiwal „Obrazy z Conrada”, który potrwa od 20 lipca do 26 listopada 2017 roku, złoży się pięć koncertów w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie. Podczas czterech wieczorów muzycznych odbędą się prawykonania utworów powstałych na motywach czterech powieści Josepha Conrada, które skomponują: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński, Adrian Williams i Adam Porębski.

We czwartek 20 lipca Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza do Wilanowa na inaugurację ogólnopolskiego Festiwalu, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego. Podczas pierwszego koncertu w Centrum Kultury Wilanów o godz. 19.00 odbędzie się prawykonanie Against Nothingness Krzesimira Dębskiego wraz z recytacjami fragmentów powieści kryminalnej Tajny agent Josepha Conrada. Wykonawcy: Waldemar Barwiński (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Henryk Kaliński (waltornia), Bartosz Kołsut (akordeon), Julia Monkiewicz (harfa), Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas) pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Przed koncertem o godz. 18.00 w Bibliotece Wilanowskiej odbędzie się spotkanie z kompozytorem i dyrygentem Krzesimirem Dębskim oraz aktorem Waldemarem Barwińskim. Goście spotkania opowiedzą o najnowszej kompozycji Against Nothingness oraz o literaturze Josepha Conrada.

Finał Festiwalu z fragmentami wszystkich tych kompozycji odbędzie się 26 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Projekt powstał w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Conrad 2017”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Kalendarium Festiwalu

Więcej – na stronie www.ptmw.art.pl 


16 lipca 2017 roku o godz. 12.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w ramach XIII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się prawykonanie kompozycji Dariusza Przybylskiego.

XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa. Podczas przedostatniego koncertu Festiwalu wystąpią uznani soliści i kameraliści: Maciej Frąckiewicz, Marek Bracha, Aleksandra Lelek oraz Maria Sławek. W ich interpretacji usłyszymy takie utwory, jak Wiatr echo niesie po polanie Andrzeja Krzanowskiego, Etiuda H-dur op. 12 Karola Mikulego, WAM-iationen Piotra Tabakiernika, Mazurki Aleksandra Tansmana i Rapsodia Józefa Brzowskiego.

Ponadto odbędą się dwa prawykonania: nowego utworu Dariusza Przybylskiego Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko op. 84 oraz prawykonanie nowej wersji One night of Passion Mikołaja Majkusiaka.

Jest to program o niezwykle ciekawym zestawieniu neoklasycznych utworów współczesnych z niemalże niewykonywanymi utworami romantycznymi Karola Mikulego i Józefa Brzowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.fmp.org.pl/ 


W dniach 16–17 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze będzie miała miejsce polska premiera opery-instalacji Wojtka Blecharza Body-Opera.

Po Transcryptum (2013) oraz Park-Operze (2016) Body-Opera jest trzecią operą-instalacją, która kontynuuje strategię artystyczną Blecharza i umiejscawia widza w zupełnie nowej sytuacji muzyczno-teatralnej. Kompozytor jest również reżyserem spektaklu.

Body-Opera jest poniekąd krytyką instytucji, które od stuleci oferują nam ten sam model odbioru muzyki, opartego na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu. W dzisiejszych czasach wiemy, że percepcja jest ucieleśniona, w związku z czym doświadczanie muzyki nie może być zredukowane do abstrakcyjnego procesu, w którym uczestniczy tylko mózg, uszy i oczy. Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi dotknąć, poruszyć nasze zmysły, emocje, ale też ciała. Body-Opera dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org/pl


15 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w ramach 21. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” w Sali Mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego odbędzie się koncert kameralny „Rodzime talenty”.

W interpretacji tria artystów, z których dwójka pochodzi z Torunia: skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz (laureatki III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku), pianisty Pawła Wakarecego (finalisty XVI Konkursu Chopinowskiego) oraz wiolonczelisty Marcina Zdunika (laureata I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie), usłyszymy dwa tria fortepianowe: Andrzeja Panufnika i Franza Schuberta.

Program koncertu został skonstruowany w taki sposób, aby zaprezentować wciąż rzadko wykonywaną kompozycję Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora ubiegłego wieku, w kontekście zaliczanej do kanonu repertuarowego twórczości Franza Schuberta, prekursora muzycznego romantyzmu. Krótkie, piętnastominutowe Trio Panufnika pełnić będzie w koncercie funkcję uwertury do szeroko zakrojonej formy Tria B-dur Schuberta.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 


W dniach 13–26 lipca 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na cykl koncertów „Chopin nad wodami Motławy”.

W odbywających się codziennie między 13 i 26 lipca recitalach fortepianowych w urokliwym foyer filharmonii (zwanym Salonem Gdańskim, z którego okien widać tytułową rzekę i Długie Pobrzeże) wezmą udział laureaci konkursów pianistycznych, a także profesorowie i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W przepięknym otoczeniu Salonu Gdańskiego na Ołowiance uczestnicy będą mogli wysłuchać arcydzieł nie tylko najbardziej znanego polskiego kompozytora, lecz także utworów Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego oraz wybitnych kompozytorów zachodnioeuropejskich i rosyjskich.

Wystąpią zarówno doświadczeni, jak i dopiero zdobywający uznanie, ale niezwykle zdolni pianiści. Do tych pierwszych należą m.in. wykładowcy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki prof. zw. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. zw. dr hab. Bogdan Czapiewski i dr Paweł Rydel oraz doktorant tejże uczelni koncertujący pianista Michał Mossakowski, laureat nagród w polskich i międzynarodowych konkursach, którego recital będzie zwieńczeniem cyklu koncertów. Z kolei do przedstawicieli młodszej generacji wykonawców należą Piotr Pawlak, Daniel Ziomko, Igor Torbicki, Mikołaj Sikała, Natalia Zaleska, Adam Piórkowski i Bartosz Skłodowski. Podczas tegorocznej edycji w koncertach wezmą udział również sopranistka Julia Iwaszkiewicz, wiolonczelista Maciej Kułakowski oraz goście zza granicy: pianista z Chin Yuting He i rosyjski pianista Evgeny Zaretsky.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Szczegóły na www.filharmonia.gda.pl