polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

27 sierpnia 2017 roku podczas koncertu finałowego cyklu Filharmonii Opolskiej „Koncerty Promenadowe” odbędzie się prawykonanie utworu Piotra Mossa.

Tradycją, która na stałe wpisała się w letni kalendarz opolskich imprez, jest cykl „Koncertów Promenadowych”, finansowany przez Urząd Miasta Opola. W wykonaniu rodzimych artystów oraz gwiazd światowego formatu na koncertach promenadowych prezentowane są programy zarówno z muzyką klasyczną jak i rozrywkową: przeboje muzyki filmowej, jazz i fragmenty najciekawszych światowych musicali.

Podczas koncertu finałowego tegorocznego cyklu Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Bywalca prawykonają Koncert opolski Piotra Mossa. Utwór, napisany specjalnie na obchody 800-lecia miasta Opola, został zamówiony przez Towarzystwo Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W roli solistów wystąpią znakomici muzycy polscy. Honorowy Obywatel miasta Opola skrzypek Tomasz Tomaszewski zajmuje stanowisko 1. koncertmistrza Orkiestry Deutsche Oper Berlin, jest profesorem Hochschule der Künste Berlin oraz pełni funkcję dyrektora Festiwalu „Śląskie Lato Muzyczne”, Internationale Beethoven Gesellschaft i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. L. van Beethovena. Akordeonista Marcin Wyrostek jest zwycięzcą polskiej, drugiej edycji programu Mam Talent i wykłada na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach; za swoje autorskie płyty otrzymał m. in. potrójną platynę oraz nominację do nagrody „Fryderyk” 2010.

Koncert odbędzie się o godz. 17.00 na Scenie plenerowej Filharmonii Opolskiej, a w razie niepogody – w Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej.

Wstęp jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Szczegóły – na stronie Filharmonii Opolskiej: http://www.filharmonia.opole.pl/


31 sierpnia 2017 roku o godz. 19.00 w warszawskim Teatrze Studio (pl. Defilad 1) będzie miała miejsce premiera modernistycznego spektaklu operowego Psalm z muzyką Krzysztofa Kozłowskiego.

Psalm to modernistyczny spektakl operowy, oparty na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha, jak również w jego reżyserii, opracowany na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych autorstwa Krzysztofa Kozłowskiego, wykonanych przez zespół Hashtag Ensemble z udziałem solistów operowych (Hasmik Sahakyan, Monika Łopuszyńska, Artur Janda, Jasin Rammal-Rykała) i aktorów z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartka Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Dziś, w sytuacji napływających emigrantów do Europy, spotykamy się z przejawami agresji wobec przedstawicieli innych kultur i religii. Chcemy wolności, ale tylko dla siebie, zapominamy o drugich, którzy niezależnie od koloru skóry i wyznawanej religii też mają prawo do wolności. Psalm ma zwrócić uwagę na pojawiający się problem ksenofobii i nietolerancji. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, dzisiaj można powiedzieć uchodźców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Drugi spektakl odbędzie się 1 września o godz. 19.00. Bilety do nabycia na www.teatrstudio.pl oraz w kasie Teatru Studio przy Pl. Defilad 1.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


27 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie będzie miał miejsce Koncert finałowy VIII Letniego Festiwalu Muzycznego Kutno 2017 pt. „Skarby muzyki polskiej”.

VIII Letni Festiwal Muzyczny odbywa się na terenie miasta i gminy Kutno. Dyrektorem przedsięwzięcia jest śpiewaczka operowa prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska, wykładowczyni Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Organizatorzy wydarzenia zaprosili do udziału w koncertach festiwalowych znakomitych polskich śpiewaków i instrumentalistów oraz uzdolnioną wokalnie młodzież z Akademii Muzycznych w Polsce. Integralną częścią Festiwalu są Międzynarodowe Mistrzowskie Warsztaty Wokalne Anny Jeremus-Lewandowskiej, odbywające się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu we Wrocławiu.

Podczas koncertu finałowego wystąpią pianista Jarosław Domagała, związany z regionem kutnowskim, oraz sopranistki Marta Książek i Ewa Murzynowska. W ich interpretacji usłyszymy arie, pieśni oraz dzieła fortepianowe takich sławnych kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko i Karol Szymanowski. Zaprezentowane zostaną także utwory kompozytorów związanych z Mazowszem Płockim i Ziemią Kutnowską: ks. Eugeniusza Gruberskiego, Wacława Lachmana, Ludwika Teodora Płosajkiewicza i Tadeusza Paciorkiewicza. Nuty i rękopisy kompozycji pochodzą z Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Będą to prawykonania utworów znalezionych i wybranych przez Jarosława Domagałę.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.letnifestiwal.pl


26 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 na wawelskim Dziedzińcu Arkadowym będzie miał miejsce koncert finałowy X Letniego Festiwalu Muzycznego „Wawel o zmierzchu”.

„Wawel o zmierzchu” to jedyny w Krakowie letni festiwal plenerowy: miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. Muzyka ukazywana jest w dialogu tradycji i nowoczesności. Artyści występują w różnych składach wykonawczych: od solowego recitalu fortepianowego, poprzez zróżnicowane składy kameralne, do obsady symfonicznej. Program jest ukierunkowany na kulturę narodową (Chopin, Wieniawski, Szymanowski) ukazaną w szerokim kontekście znanych, europejskich kompozytorów.

Dziesiątą jubileuszową edycję Festiwalu, organizowanego przez Zamek Królewski na Wawelu i Grupę Twórczą Castello, zwieńczy występ Julianny Awdiejewej. Zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpi wraz z orkiestrą CORda Cracovia pod batutą Łukasza Borowicza. W programie znajdą się utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Józefa Elsnera i Fryderyka Chopina. Dla Chopina muzyka Mozarta była wcieleniem ideału. Rosyjska pianistka wykona Koncert fortepianowy B-dur (KV 595), ukończony w roku 1791, ostatni z Mozartowskich koncertów. Józef Elsner, wspaniały nauczyciel Chopina, stał się też, jako kompozytor, jednym z twórców stylu narodowego, czego świetnym przykładem jest uwertura do jego opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki. Zabrzmi ona w wykonaniu orkiestry CORda Cracovia. Ostatnim akordem tegorocznego festiwalu stanie się wykonanie Koncertu fortepianowego f-moll autorstwa Fryderyka Chopina, o którym pisano, iż „Cały jest oddany geniuszowi muzyki, którym tchnie i oddycha...”

Dodatkowe informacje – na stronie: http://wawel.krakow.pl/pl/ 


26 sierpnia 2017 roku w Pułtusku odbędą się koncerty finałowe warsztatów muzycznych Europejskiej Akademii Młodych Wirtuozów, organizowanych przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego.

W dniach 21–27 sierpnia 2017 na Zamku w Pułtusku odbywają się polsko-ukraińskie warsztaty muzyczne. Blisko 30 młodych artystów w wieku od 10 do 24 lat ćwiczy pod okiem wybitnych specjalistów z Polski i Ukrainy: wiolonczelistów Andrzeja Bauera i Yuriego Lanyuka, skrzypaczki Marii Machowskiej, pianistki Marianny Humetskiej oraz kompozytorki Lubawy Sydorenko. Artyści zaznajamiają się z twórczością Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego, wymieniają się doświadczeniami, pracują nad wspólną płytą i publikacją.

Muzycy wejdą też w skład nowopowstałej Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Paderewski”. Efekty tych działań zostaną zaprezentowane podczas dwóch koncertów, które odbędą się na zakończenie warsztatów 26 sierpnia 2017 roku. Pierwszy z nich będzie mieć miejsce w Amfiteatrze im. K. Klenczona o godz. 12:00, drugi – w kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła o godz. 18:30. Młodzieżowa Orkiestra Kameralna „Paderewski” pod batutą Andrzeja Bauera wykona dzieła Albinioniego, Vivaldiego, Liszta, Bartóka, Paderewskiego, Chopina i Schumanna. W roli solistów wystąpią Maria Machowska i Marianna Humetska. Na obydwa koncerty wstęp jest wolny.

Informacje o warsztatach – na stronie: http://www.wirtuozi.eu/ 


26 sierpnia 2017 o godz. 18:00 w Kościele Ewangelickim w Lesznie będzie miało miejsce prawykonanie Stabat Mater autorstwa Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Utwór na sopran, flet traverso, skrzypce barokowe, wiolonczelę barokową i klawesyn (basso continuo) został zamówiony przez Fundację „Świat Możliwości” w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja Stabat Mater składa się z pięciu części, inspirowanych obrazami Williama Bougureau, Krzysztofa Okonia, Corneliu Baba, Roya De Maistre i Marii Anto o wspólnym tytule Pietà, pochodzącymi z XIX, XX i XXI wieku, które przedstawiają wizję cierpiącej Matki Bożej. Utwór jest eksperymentem, który w innowacyjny sposób łączy brzmienie zespołu barokowego, wykonującego muzykę na kopiach instrumentów historycznych, w dawnym stroju i dawnej technice ze współczesnymi metodami i narzędziami kompozytorskimi. Choć jest to spore wyzwanie dla muzyków, stanowi jednak ciekawą okazję dla melomanów do obserwacji zderzenia tradycji z nowoczesnością, spojrzenia na archaiczny organizm, jakim jest zespół muzyki dawnej, oczyma współczesnej kompozytorki.

Prawykonanie Stabat Mater odbędzie się w ramach festiwalu Leszno Barok Plus. Wykonają utwór ensemble Toccante i solistka Teatru Muzycznego w Poznaniu Anna Budzyńska, którym kompozycja jest dedykowana. W trakcie prawykonania zarejestrowane zostanie nagranie live, które później dostępne będzie na stronie projektu MKiDN – www.zamowieniakompozytorskie.pl oraz zostanie opublikowane w formie płyty CD. Drugi koncert odbędzie się w Częstochowie, w bazylice na Jasnej Górze 30 sierpnia 2017 roku o godz. 19.30 w ramach obchodów 300-lecia koronacji obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej.

Na oba koncerty wstęp dla publiczności jest wolny.


25 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w sali im. Romana Sichrawy MCK Sokół odbędzie się koncert duetu Duo Accosphere w ramach V Festiwalu muzyki Lusławice „Emanacje”. Festiwal jest organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Duo Accosphere jest międzynarodowym duetem akordeonowym, łączącym w swej działalności dwa różnorodne oblicza współczesnego akordeonu koncertowego. Zespół został założony w 2011 roku z inicjatywy dwojga wybitnych akordeonistów młodego pokolenia, których muzyczne zamiłowanie i pasja do instrumentu skierowały do stworzenia wspólnego artystycznego przedsięwzięcia. Duo Accosphere wystąpił podczas prestiżowych festiwali muzycznych w Polsce i za granicą (Austria, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina), a w 2014 roku zadebiutował w roli solistów z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Artyści są laureatami pierwszych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. W obszarze zainteresowań repertuarowych duetu znajduje się muzyka barokowa, ale także muzyka współczesna. Wyrazem tego jest współpraca z kompozytorami, prawykonania nowych utworów, a także autorskie aranżacje dzieł wywodzących się z literatury fortepianowej, organowej, kameralnej i orkiestrowej.

Podczas koncertu 25 sierpnia artyści wykonają między innymi Scherzo-Tarantellę Henryka Wieniawskiego i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.mcksokol.pl


W dniach 24–27 sierpnia 2017 roku odbędzie się jubileuszowa edycja jednego z najstarszych festiwali muzycznych w Polsce, czyli 55. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju.

Pierwszy Festiwal zainaugurowano 15 lipca 1962 roku w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci patrona imprezy. Od 2012 roku funkcję dyrektora artystycznego pełni dyrygent i animator kultury Stanisław Rybarczyk. Głównym Organizatorem przedsięwzięcia jest Moniuszkowskie Towarzystwo Kulturalne; współorganizuje i wspiera Festiwal m.in. w działaniach merytorycznych Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu jako Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Festiwal w ciągu pięćdziesięciu lat działalności stał się jednym z najważniejszych polskich wydarzeń muzycznych, poświęconych twórczości ojca polskiej opery narodowej.

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce 24 sierpnia w Teatrze Zdrojowym; Lutosławski Quartet poza utworami Moniuszki wykona III Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna i IV Kwartet smyczkowy Marcina Markowicza. Najważniejszymi wydarzeniami edycji jubileuszowej będzie prezentacja dwóch utworów scenicznych patrona Festiwalu. 26 sierpnia odbędzie się premiera wersji urtekstowej krotochwili Nowy Don Kiszot, czyli Sto szaleństw Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki w opracowaniu muzykologów wrocławskich dr. Andrzeja Wolańskiego i Grzegorza Wierzby i w reżyserii Roberto Skolmowskiego. Finałem Festiwalu 27 sierpnia będzie wystawienie opery Halka w czterech aktach w wykonaniu solistów, Chóru, Baletu i Orkiestry Opery Wrocławskiej.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://festiwalmoniuszkowski.pl


21 sierpnia 2017 roku w ramach projektu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN „Łąka Leśmiana” odbędzie się koncert Morpheus Saxophone Quartet. W wykonaniu cenionych młodych polskich instrumentalistów usłyszymy muzykę Philipa Glassa i Dariusza Przybylskiego.

W tym roku przypada 80. rocznica śmierci i 140. rocznicy urodzin Bolesława Leśmiana. Z tej okazji powstała inspirowana jego wierszem plenerowa instalacja „Łąka Leśmiana”. Odwiedzający instalację będą mogli przeczytać wybrane wiersze Bolesława Leśmiana z tomu „Łąka”. Bogaty program towarzyszący instalacji tworzą m.in. kameralne spotkania wokół poezji, koncerty, konwersacje językowe na trawie (j. hebrajski i esperanto), zajęcia z jogi, gimnastyka dla seniorów, warsztaty artystyczne, warsztaty z wiedzy o ziołach i ich wykorzystaniu oraz wiele innych.

Podczas koncertu 21 sierpnia Morpheus Saxophone Quartet wykona takie utwory, jak Saxophone Quartet Philipa Glassa i Morpheus mieszkającego na Muranowie cenionego kompozytora młodego pokolenia Dariusza Przybylskiego, napisany specjalnie dla tego kwartetu.

Zespół założony w 2010 roku miał okazję występować podczas takich znanych festiwali, jak „Szalone Dni Muzyki”, „Strefa Ciszy”, „Kolory Polski”, „W Krainie Chopina”, Letni Festiwal Nowego Miasta, „Letnie Wieczory Muzyczne w Dziekance” i in. Morpheus Saxophone Quartet dokonał prawykonania kompozycji Suita na tematy polskie Krzysztofa Herdzina, napisanej na zamówienie w ramach programu MKiDN „Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie”, a także nagrał utwór Pawła Łukaszewskiego Lenten music znajdujący się na płycie Musica Sacra 5. Krążek otrzymał w 2015 nagrodę „Fryderyk”.

Na wydarzenie obowiązuje wstęp wolny.


W dniach 20 sierpnia – 24 września 2017 roku w Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Wygiełzowie-Lipowcu odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej.

Muzyka zagości tam jak zwykle dotąd w jego pięknych obiektach – tych zabytkowych – drewnianym kościele z Ryczowa, dworze z Drogini – i w nowym amfiteatrze. Podczas dziesięciu niedzielnych koncertów wystąpią renomowani polscy artyści i wielu zagranicznych gości. Muzyka wokalna jest z pewnością znakiem 27. edycji. Obserwując entuzjazm festiwalowej publiczności, z jaką przyjmuje muzykę wokalną, do udziału w koncercie inauguracyjnym w wygiełzowskim dworze zostali zaproszeni wyróżniający się młodzi wokaliści – Aleksandra Opała, Aleksander Kruczek i rozwijająca swoje umiejętności w Polsce ormiańska wokalistka Hasmik Sahakyan. Podobnie w pierwszą wrześniową niedzielę, w zabytkowym kościele z Ryczowa zaśpiewają laureaci Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”: Kamil Bień, Michał Janicki i Szymon Kobyliński. W Trzebini w koncercie dedykowanym temu miastu z okazji 200-lecia nadania praw miejskich wystąpi Poznański Chór Kameralny pod dyr. Bartosza Michałowskiego, a w Jaworznie coraz bardziej wyraziście zaznaczający swoją obecność w życiu koncertowym zespół „Cracov Singers”.

Tegoroczny kalendarz festiwalowy posiada równie różnorodne i atrakcyjne dla publiczności propozycje koncertów muzyki kameralnej z udziałem flecistki Jadwigi Kotnowskiej, która wystąpi w duecie z pianistką Hanną Holeksą, międzynarodowego tria fortepianowego „Cantabria”, ukraińskiego kwartetu instrumentów ludowych „Labirynt”, zjawiskowego zespołu wirtuozów akordeonu „Symetrio”, duetu czeskich artystów Aneta Ručková i Josef Kratochvíl oraz zespołu instrumentów dętych blaszanych Silesian Brass Artists.

W interpretacji artystów usłyszymy m. in. utwory polskich twórców: Stanisława Moniuszki i Jana Maklakiewicza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.silesia.art.pl


W dniach 20 sierpnia – 8 października 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”.

„Muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury. Ze swej natury może sprawić, że zabrzmią wewnętrzne harmonie. Podnosi intensywne i głębokie emocje, a swoim czarem wywiera głęboki wpływ”,- tak oto pisał o muzyce św. Jan Paweł II. Słowa te pięknie ilustrują ideę Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et musica”: dążenie do wielkiej harmonia mundi.

XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki, organizowany przez łomżyńską Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się na terenie Łomży oraz pobliskich miejscowości (Grajewo, Kadzidło, Kupiski, Ostrołęka, Ostrów Mazowiecka, Piątnica, Szczuczyn, Śniadowo, Zambrów, Kolno, Czyżew). Udział w Festiwalu wezmą takie znane zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Giancarlo de Lorenzo, Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC, Wrocław Baroque Ensemble i Chór NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz znakomici soliści, w tym Anna Jeremus-Lewandowska, Tomasz Piluchowski i Stanisław Kuk. Artyści zaprezentują bardzo różnorodny repertuar i obsady wykonawcze, między innymi utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.lomza.pl


„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 19 sierpnia 2017 roku na poznańskim Rynku Starego Miasta (Scena na Quadro) będzie miał miejsce koncert Kajetana Galasa.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Kajetan Galas jest organistą, pianistą, liderem autorskiej formacji Organ Spot, członkiem wielu zespołów, m.in. Yarosh Organ Trio. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dr. Piotra Wyleżoła oraz Krakowską Szkołę Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Studiował także w ArtEZ Enschede – jedynej szkole w Europie kształcącej w kierunku organów Hammonda. Jest także oficjalnym endorserem firmy Hammond i jako jeden z nielicznych artystów w Polsce używa na scenie oryginalnego Hammonda B3 wraz z Leslie 122. Koncert 19 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Kajetan Galas przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 sierpnia 2017 roku w Świętej Lipce zainaugurowany zostanie cykl koncertów organowych w hołdzie Feliksowi Nowowiejskiemu.

Koncerty mają na celu popularyzację postaci i twórczości Feliksa Nowowiejskiego w miejscu jego dzieciństwa. W Świętej Lipce Nowowiejski jako dziesięcioletni chłopiec zdobywał pierwsze wykształcenie muzyczne. Od 1 września 1887 roku do 29 lipca 1893 roku był uczniem najpopularniejszej wówczas na Warmii świętolipskiej szkoły muzycznej. Umiejętność gry na organach zdobywał właśnie na instrumencie Sanktuarium Maryjnego, w którym odbędzie się cykl koncertów w hołdzie wielkiemu organiście i kompozytorowi. Do 30 września potrwa wystawa poświęcona Nowowiejskiemu.

Cyklowi koncertów będą towarzyszyć wykłady poświęconego analizie twórczości kompozytora dla uczniów szkół muzycznych, które poprowadzą wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i łódzkiej Akademii Muzycznej: Józef Serafin, Katarzyna Szymańska-Stułka, Krzysztof Urbaniak i Jarosław Wróblewski. Podczas koncertów 18 i 25 sierpnia utwory Nowowiejskiego zaprezentują Julian Gembalski, Karol Mossakowski i Warszawski Chór Chłopięco-Męski. Koncert finałowy, wykonany przez uczestników kursu, odbędzie się 6 października.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl


W dniach 17–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sacrum non Profanum”, którego tematem jest twórczość Andrzeja Panufnika.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum od roku 2012 odbywa się pod hasłem „Muzyka naszych czasów”. Do tej pory została zaprezentowana muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Tegoroczny Festiwal, poświęcony twórczości Andrzeja Panufnika, rozpocznie się w Szczecinie, a następnie przeniesie się do Berlina i Trzęsacza.

W programie znajdą się ponadto utwory muzyki współczesnej przeplatane z należącymi do kanonu światowej klasyki dziełami minionych epok, mi. in. dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Krzysztofa Pebdereckiego, Wojciecha Kilara, Mariana Sawy, Andrzeja Zielińskiego, Roxanny Panufnik, Mikołaja Góreckiego, Michała Dobrzyńskiego, Szymona Godziemba-Trytka i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Utwory zabrzmią w interpretacji znanych oraz cenionych artystów, a także debiutujących, zdolnych i dobrze zapowiadających się muzyków. Wystąpią takie zespoły, jak Kwartet Smyczkowy Ba-Rock, Feelharmony Quintet, High Five Brass, Kwartet wokalny Befour, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej i Orkiestra Kameralna Academia pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego i Volodymyra Syvokhipa.

Więcej – na stronie Festiwalu: http://sacrumnonprofanum.eu 


W dniach 16–20 sierpnia 2017 roku w Kazimierzu Dolnym będzie miała miejsce 5. edycja Pardes Festival, która pomyślana została jako swego rodzaju podsumowanie wątków festiwalowych już obecnych w latach ubiegłych.

Organizatorzy, czyli Fundacja Spichlerz Kultury, wykreowali bogaty interdyscyplinarny program i powracają na znane już ścieżki tematyczne. Zapraszają publiczność festiwalową na spotkania na skrzyżowaniu szlaków żydowskich, romskich, ormiańskich i łemkowskich. Program obejmuje prezentacje multimedialne, poświęcone przede wszystkim szeroko definiowanej sztuce żydowskiej, spacery tematyczne w przestrzeni miasteczka, warsztat wycinanki żydowskiej, pokazy filmowe i „Popołudnie z Morelą“, czyli cykl spotkań poświęconych tematyce ormiańskiej.

Organizatorzy planują cztery wydarzenia muzyczne i warto szerzej przedstawić program dwóch koncertów. Na kazimierskim Rynku w ramach inauguracji Pardes Festival 2017 wystąpi zespół Meadow Quartet, który wykona utwory lidera zespołu, Marcina Malinowskiego, z płyty David & Goliath. Organizatorem koncertu jest Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce (TSKŻ). W uzasadnieniu rozgłośni dla przyznanego płycie David & Goliath fonogramu radiowej Dwójki czytamy: „W świecie Meadow Quartet wszystko może się wydarzyć – muzyka tradycyjna nie jest punktem końcowym na artystycznej drodze czwórki muzyków. Tradycja żydowska jest tu pretekstem do stworzenia oryginalnego świata dźwięków. Gruntownie wykształceni muzycy, sięgając po całą paletę środków improwizacyjnych, sprawiają, że ich muzyka nabiera oryginalnej dynamiki i charakteru. Członkowie zespołu z wielką swobodą poruszają się po terenach współczesnej kameralistyki, akustycznego jazzu i muzyki improwizowanej”.

W trakcie „Popołudnia z Morelą” organizatorzy zapraszają na niezwykły wielokulturowy koncert muzyki i poezji ormiańskiej, hebrajskiej, perskiej i greckiej „Kiele, kiele" („Przyjdź, przyjdź") w wykonaniu duetu „Sol et Luna". W programie koncertu znajdzie się tradycyjna muzyka ormiańska, kompozycje twórcy współczesnej muzyki ormiańskiej Komitasa oraz utwory Mieczysława Litwińskiego inspirowane muzyką i poezją ormiańską. Z kolei w nowogrece usłyszymy pieśń miłosną Agapo oraz kompozycje wokalne Litwińskiego do wierszy Konstantinosa Kawafisa. Miłym urozmaiceniem wieczoru będą improwizacje Litwińskiego na motywach pieśni ormiańskich, wykonywane na instrumencie duduk.

POBIERZ: Program Festiwalu.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 15–31 sierpnia 2017 roku odbędzie się 42. edycja festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”.

„Muzyka w Starym Krakowie” jest jednym z najstarszych festiwali polskich. Tradycje kulturalne Krakowa stwarzają aurę szczególnie sprzyjającą muzyce. Działali tu wybitni kompozytorzy europejscy, tacy jak H. Finck, L. Marenzio, D. Cato, królom polskim dedykowali swe dzieła G. Palestrina, G. Ph. Telemann, J. S. Bach, koncertowali Liszt, Brahms, Paderewski, Rubinstein. Festiwal nawiązuje do tych wielkich kart historii kultury Krakowa. Gośćmi festiwalu byli dotąd artyści tej miary, co Henryk Szeryng, Ida Haendel, Jordi Savall, Shlomo Mintz, Krystian Zimerman, Krzysztof Penderecki, Emma Kirkby, Rafael Puyana, Igor Kipnis, zespoły: Philharmonia Quartett, Melos Quartett, Academy of Ancient Music, Canadian Brass, Izraelska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Narodowa, The Hilliard Ensemble, Chanticleer i wielu innych.

W tym roku do udziału w Festiwalu zaproszeni są, obok takich sławnych artystów, jak Grigorij Sokołow, Veriko Tchumburidze, Iwan Monighetti, Łukasz Długosz, Elżbieta Stefańska, także będący u progu kariery młodzi utalentowani muzycy, którzy wystąpią w ramach cyklu „Młode Talenty”.

Program Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie” obejmuje muzykę od najdawniejszej po współczesną. Dzieła Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika usłyszymy w interpretacji London Brass i Tria Krakowskiego. Koncerty będą miały miejsce w różnych zabytkowych wnętrzach starego Krakowa.

Szczegóły – na stronie Festiwalu: http://mwsk.pl/ 


14 sierpnia 2017 roku w Gdańsku będzie miał miejsce koncert inauguracyjny festiwalu „Solidarity of Arts”, organizowanego przez Miasto Gdańsk i Europejskie Centrum Solidarności .

Festiwal, który potrwa do 30 sierpnia, już od dziewięciu lat w praktyce i na różne sposoby realizuje idee solidarności – w sztuce, dla sztuki i przez sztukę. Program muzyczny dziewiątej edycji festiwalu odnosi się – poprzez artystyczne oddanie harmonijnego współistnienia odmienności – do motywu przewodniego wydarzenia, jakim jest Pokój. Zaproszeni zostali artyści działający w obrębie niejednokrotnie bardzo od siebie estetycznie odległych stylistyk. Usłyszeć będzie można dźwięki różnorodne, rozpinające się od fortepianowej kameralistyki przez klasyczne, orkiestrowe formy, jazz, muzykę elektroniczną aż po dub techno.

Na program muzyczny dziewiątej edycji Solidarity of Arts składa się siedemnaście podmiotów wykonawczych, które usłyszymy na czterech scenach rozmieszczonych w przestrzeni ECS i Sali BHP. To pięć wieczorów i łącznie niemal dwadzieścia godzin wypełnionych różnorodną muzyką, graną przez solistów, tria, kwartety, septet aż po orkiestry i chór.

Podczas koncertu inauguracyjnego Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Pawła Przytockiego wykona utwory Barbera, Bacha, Szostakowicza, a także Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. W roli solisty wystąpi skrzypek Janusz Wawrowski.

W finale Festiwalu 30 sierpnia w ogrodzie zimowym ECS pod dyrekcją Juliena Salemkoura zabrzmi opera Ludwiga van Beethovena Fidelio, podejmująca temat buntu przeciwko zniewoleniu oraz wołania o wolność i pokój. Utwór wykonają 7 solistów, 60-osobowy chór mieszany, chór dziecięcy oraz Expat Philharmonic Orchestra – orkiestra migrantów i uchodźców z krajów ogarniętych konfliktami.

Więcej – na stronie Festiwalu: http://solidarityofarts.pl/ 


XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” odbywać się będzie w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie od 12 do 30 sierpnia 2017 roku pod hasłem „Od Bacha do Chopina”.

Jedną z głównych idei festiwalu Festiwalu „Chopin i jego Europa" od początku jego istnienia jest ukazywanie różnorodnych wpływów na muzykę Fryderyka Chopina i oddziaływania stylu Chopina na innych kompozytorów. W tym roku ten obszar wyznacza hasło: „Od Bacha do Chopina". Ponad 40 koncertów, wielcy wykonawcy, prezentacje znanych i nieznanych arcydzieł muzyki europejskiej od baroku po XX wiek na instrumentach historycznych oraz wykonania muzyki polskiej znalazły się w programie tegorocznego Festiwalu.

Poza słynnymi dziełami Chopina, Bacha, Brahmsa, Beethovena, Haydna, Liszta, Mendelssohna, Mozarta, Paganiniego, Schoenberga, Schumanna zabrzmią utwory polskich twórców współczesności: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga i Pawła Szymańskiego.

Pośród wykonawców są wybitni soliści, laureaci najbardziej prestiżowych konkursów pianistycznych i znakomite zespoły kameralne. Zapowiadane są koncerty m. in. takich artystów, jak Martha Argerich, Nelson Freire, Charles Richard-Hamelin, Mikhail Pletnev, Piotr Anderszewski, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Jan Lisicki, Dmitri Alexeev, Yuliana Avdeeva, Gabriela Montero, Seong-Jin Cho,Yundi, Philippe Giusiano, Tobias Koch, Alekxander Melnikov, Lorenzo Coppola, Paweł Wakarecy, Marcin Zdunik, Jakub Jakowicz.

Szczegółowy program – na stronie: http://pl.chopin.nifc.pl


Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum” rozpocznie się w najbliższy sobotni wieczór 12 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu stanowi muzyka organowa i kameralna. Podczas festiwalowych koncertów artyści z Polski, Włoch i Słowacji prezentują utwory różnych epok i stylów, w tym polską muzykę XX–XXI wieku. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu został zatytułowany „Piszczałki i struny”, gdyż to właśnie dźwięki organów wraz z kantylenowym brzmieniem skrzypiec wypełnią mury krościeńskiej świątyni. Panoramę dzieł baroku, a także pięknych brzmień romantycznych zaprezentuje krakowskie muzyczne małżeństwo: organista Łukasz Mateja oraz skrzypaczka Katarzyna Mateja.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl 


„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 12 sierpnia 2017 roku w poznańskim Parku im. Henryka Wieniawskiego (kawiarnia „Nastawnia PoC”), będzie miał miejsce koncert Michała Wróblewskiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Michał Wróblewski jest pianistą jazzowym, kompozytorem i aranżerem, absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Zdobył liczne nagrody, w tym II nagrodę Transatlantyk Instant Composition Contest 2014, został także finalistą Nottingham International Jazz Piano Competition 2012. Współpracował z wieloma orkiestrami, m.in. NOSPR, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Baltic Neopolis Orchestra. Występował na zagranicznych i krajowych festiwalach. Ma na swoim koncie nagrania, jako lider Michał Wróblewski Trio, a także album zrealizowany w studiu MSR na Manhattanie wraz z Terence’m Blanchardem. Koncert 12 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Michał Wróblewski przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.