polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

30 września 2017 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów zaprasza na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które odbędą się w Warszawie.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3–5 lat oraz 6–8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Gościem najbliższych zajęć będzie pochodzący z Macedonii Risto Gjorevski [klarnet, saksofon] oraz Trillingen Duo w składzie: Iwona Jędruch [gongi, śpiew, skrzypce electro] i Małgorzata Kołcz [kontrabas]. Warsztaty poprowadzi kompozytor Jarosław Siwiński.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Projekt współfinansowany ze środków Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem warsztaty@artdecogroup.eu 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 29 września – 1 października 2017 odbędzie ósma edycja festiwalu „Szalone Dni Muzyki”, organizowanego przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. W ciągu trzech dni w przestrzeniach Teatru Wielkiego Opery Narodowej odbędzie się 55 koncertów, na których wystąpi niespełna 1000 artystów z całego świata. W tym roku motywem przewodnim jest „La Danse” – taniec.

Organizatorzy tegorocznej odsłony „Szalonych Dni Muzyki” pragną pokazać publiczności, jak ogromną rolę taniec od zawsze odgrywał w muzyce. Na festiwalu nie zabraknie gwiazd światowych scen muzycznych, takich jak Alena Baeva czy Apollon Musagète Quartett. Obok uznanych artystów Szalone Dni Muzyki zapraszają również do udziału najlepsze zespoły ze szkół muzycznych z całego kraju, dając młodym artystom okazję do wystąpienia przed szeroką publicznością.

Program festiwalu obejmuje przede wszystkim najciekawsze przykłady inspiracji tańcem w muzyce klasycznej. Oprócz tego w repertuarze znajdą się utwory prezentujące oddziaływanie tańca na inne gatunki muzyczne, od musicalu przez muzykę filmową po jazz, a także liczne przykłady tanecznych wpływów w muzyce ludowej i orientalnej. Ponadto w trakcie festiwalu odbywać się będą pokazy i warsztaty taneczne, spotkania edukacyjne oraz specjalne koncerty dla dzieci. Zabrzmi również polska muzyka XX-XXI wieku. Podczas recitalu Aleksandra Dębicza usłyszymy zestawienie mazurków, skomponowanych na przestrzeni kilku epok: od Chopina, Paderewskiego, przez indywidualny styl Szymanowskiego, który odcisnął ogromny wpływ na twórczość kompozytorów XX-wiecznych, w tym właśnie  Kilara i Maciejewskiego, aż po mazurki w ujęciu najmłodszej generacji twórców na przykładzie 27-letniego Ignacego Zalewskiego. Koncert zakończy własna improwizacja Aleksandra Dębicza na temat mazurka.

Szczegółowy program festiwalu dostępny na stronie: http://www.szalonednimuzyki.pl/


29 września 2017 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej będzie miała miejsce inauguracja sezonu artystycznego 2017/2018.

Ramy koncertu tworzą dwa utwory Krzysztofa Pendereckiego: Polonez oraz Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Oba powstały na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i dotyczyły szczególnych okoliczności związanych z wielkim polskim kompozytorem. Polonez na orkiestrę symfoniczną został wykonany w 2015 roku podczas uroczystego koncertu inaugurującego XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny imienia Fryderyka Chopina. Penderecki nazwał swój utwór „apoteozą poloneza”. Jest to w istocie orkiestrowa fantazja, w której charakterystyczna dla tego tańca figura rytmiczna pełni podstawową rolę.

Między dwoma utworami Krzysztofa Pendereckiego usłyszymy jedno z ostatnich dzieł Philipa Glassa, amerykańskiego twórcy świętującego w tym roku 80. urodziny: Double Concerto for Two Pianos and Orchestra . W roli solistek wystąpią światowej sławy pianistki Katia i Marielle Labèque.

Premiera cyklu pieśni odbyła się podczas koncertu zamykającego obchody Roku Chopinowskiego 2010 (200. rocznica urodzin wielkiego kompozytora). W ostatniej części postać Chopina pojawia się we fragmentach wiersza Norwida Fortepian Chopina, którym towarzyszą początkowe akordy Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Chopina.

źródło: organizator


Miłośników muzyki organowej Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w dniu 29 września 2017 roku o godz. 19:00 do sali koncertowej na wyjątkowe wydarzenie, jakim będzie Koncert symfoniczny inaugurujący cykl „Mistrzowskie Recitale Organowe”.

Fakt, iż Feliks Nowowiejski, patron Filharmonii, pozostawił w swojej spuściźnie kompozytorskiej wiele kompozycji organowych był jednym z powodów, dla których w repertuarze Filharmonii pojawił się nowy cykl muzyczny.

Jako soliści w koncercie wystąpią znakomici organiści: Marek Stefański i Agnieszka Radwan-Stefańska, a orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi Piotr Sułkowski. W wywiadzie w publikacji 72. sezon artystyczny Filharmonii, Marek Stefański o programie recitalu powiedział: „Chcę zaproponować w pierwszej części koncertu podróż przez organową Europę, poczynając od muzyki wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, aż po dwudziesty wiek, oczywiście uwzględniając również twórczość Feliksa Nowowiejskiego, bo bez niej koncert w Olsztynie nie może się odbyć. Będzie, więc polska muzyka organowa oraz twórczość kompozytorów niemieckich, poczynając od Bacha, po monumentalną, cykliczną formę romantyczną Gustava Adolfa Merkela, czyli tych kultur w muzyce organowej, które tworzą szeroką panoramę tej wspaniałej sztuki. […] W drugiej części koncertu do organów dołączy orkiestra Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii pod dyrekcją Maestro Piotra Sułkowskiego. Cieszę się niezmiernie, że w tej części koncertu weźmie udział moja małżonka, Agnieszka Radwan-Stefańska, wielce utalentowana i znakomita organistka, z którą wspólnie z orkiestrą wykonamy znane utwory na organy i orkiestrę Tomaso Albinoniego i Georga Friedricha Haendla”. Ponadto w programie piątkowego koncertu usłyszymy kompozycje Olivier’a  Messiaen’a i Ottorino Respighi’ego.


W dniach 28 września – 6 grudnia 2017 roku odbędzie się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Tegoroczny festiwal zainauguruje koncert „Chopin Soirée” (Willa Decjusza, Sala Balowa, 28 września 2017, godz. 18), podczas którego zabrzmią m. in. dzieła Chopinowskie.

Koncert 22 października 2017 roku w Kościele p.w. Św. Wojciecha (Os. Bronowickie, ul. Św. Wojciecha 4, g. 18:45) odbędzie się w dniu wspomnienia Świętego Jana Pawła II, a także w roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Więcej


28 września 2017 roku o godz. 18:00 w BIbliotece Publicznej w dzielnicy Wilanów odbędzie się wieczór poetycko-muzyczny Cezarego Macieja Dąbrowskiego „Słowo jak muzyka".

Podczas wieczoru poetycko-muzycznego autor będzie opowiadał o swojej drodze twórczej oraz przedstawi wiersze, opowiadania, fraszki, łącząc je z miniaturami fortepianowymi i pieśniami. Cezary Maciej Dąbrowski - kompozytor, poeta, pianista, perkusista. Debiutował w 2014 roku tomem Wiersze sercem pisane. Rok później ukazała się jego pierwsza płyta Zaplątany w Twoje włosy. Wiersze i miniatury fortepianowe oraz drugi tom poezji Brudnopis. W jego dorobku znajdują się także książki Ech, żywocie... i Wierszem i Prozą. Cezary Maciej Dąbrowski łączy w swojej twórczości muzykę i poezję.

Wstę na wydarzenie jest wolny.


W roku 2017 obchodzimy dwie rocznice związane z patronem Filharmonii Krakowskiej, Karolem Szymanowskim – jubileusz 135-lecia urodzin i 80. rocznicę śmierci kompozytora. Z tej okazji przygotowany został prolog festiwalu Szymanowski / Polska  / Świat – festiwalu, którego pełna edycja planowana jest na przyszły sezon artystyczny. Koncerty objęte wspomnianym hasłem odbędą się w dniach od 28 do 30 września 2017 roku i stanowią różne formy muzycznej prezentacji – koncert kameralny, recital pieśni oraz koncert symfoniczny.

Podczas pierwszego z koncertów prologu 28 września o godz. 19.30 wystąpi ceniony od prawie czterdziestu lat działalności Kwartet Śląski. W wykonaniu zespołu zabrzmią dwa arcydzieła muzyki kameralnej: II Kwartet Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Pieśni śpiewają Henryka Mikołaja Góreckiego, urzeczywistnione kontinuum dzieła Szymanowskiego w muzyce XXI wieku (prawykonanie w 2005 roku).

Drugi koncert 29 września o godz. 19.30 to recital pieśni w mistrzowskim wykonaniu sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszącą jej przy fortepianie siostrą Natalią. W programie recitalu znalazły się wybrane Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, które zabrzmią w otoczeniu pieśni kompozytorów ukraińskich – Mykoły Łysenki, Jakiwa Stepowyja i Wiktora Kosenki, doskonale oddających ducha kultury Ukrainy.

Ostatnie ogniwo festiwalowego prologu to koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury 30 września o godz. 18.00. W tej festiwalowej odsłonie ujawnią się nowe odczytania czterech dzieł Szymanowskiego: Etiudy fortepianowej b-moll w opracowaniu na orkiestrę Grzegorza Fitelberga (przyjaciela kompozytora i propagatora jego dzieł), wybór Pieśni kurpiowskich (opr. na sopran i orkiestrę), Penthesilea – pieśń na sopran i orkiestrę do słów z dramatu homeryckiego Achilles Stanisława Wyspiańskiego (w partii solowej Iwona Hossa) oraz II Symfonia B-dur. Dzień po krakowskim wykonaniu, program ten zaprezentowany zostanie w kościele pod wezwaniem Świętego Krzyża w Zakopanem, w ramach obchodów jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.


W dniach 26 września – 1 października 2017 roku w Krakowie odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Sacrum Profanum.

Festiwal Sacrum Profanum powstał w 2003 roku we współpracy Biura Festiwalowego Kraków 2000, Filharmonii Krakowskiej oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Od trzeciej edycji festiwal koncentruje się na prezentowaniu muzyki XIX i XX w. według klucza narodowego. Tematyka tegorocznej odsłony jest związana z kulturą Rumunii. Formuła Sacrum Profanum poza cyklem koncertów otworzyła się na inne sztuki: operę, wystawy i instalacje audio art. Stylistycznie program tworzy alchemiczną mieszankę trzech nurtów: od XX-wiecznej muzyki współczesnej, przez awangardę, aż po nurt indie classical. Bezpłatne koncerty, spotkania, warsztaty i dyskusje uzupełniają program Festiwalu Sacrum Profanum. Poza trzema bezpłatnymi koncertami, sześcioma wydarzeniami, przygotowanymi wspólnie z magazynami „Glissando” i „Fragile”, Sacrum Profanum zaprasza na trzy spotkania literackie, które wprowadzą słuchaczy w szerszy kontekst współczesnej kultury i literatury rumuńskiej.

W programie Festiwalu znalazła się również polska muzyka współczesna. Podczas koncertu „Eastman / East Men odbędzie się polska premiera utworu instrumentalnego wirtuoza syntezatorów modularnych Roberta Piotrowicza Mewo Pan (2017). Natomiast podczas koncertu 30 września, w całości zamówionego przez festiwal Sacrum Profanum, przez Spółdzielnię Muzyczną zostanie premierowo wykonany utwór Sokushinbutsu (2017) Pawła Kulczyńskiego, specjalizującego się w syntezatorach modularnych, połamanych rytmach i instalacjach dźwiękowych. W programie przedostatniego koncertu Festiwalu Sacrum Profanum „Muzyczka/Samotność dźwięków” – improwizacje w wykonaniu Evana Ziporyna, Adriena Lambineta, Kamila Szuszkiewicza, Mikołaja Pałosza, Kuby Sokołowskiego, Tomasza Stańko oparte na kompozycjach Henryka Mikołaja Góreckiego, Eugeniusza Rudnika, Tomasza Sikorskiego i samego Tomasza Stańko.

Więcej: http://sacrumprofanum.com


24 września 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się specjalny koncert, podczas którego będą rywalizować z sobą finaliści konkursu kompozytorskiego na operę Człowiek z Manufaktury: Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak.

Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara i dyrektor łódzkiej Manufaktury Sławomir Murawski podpisali w maju 2016 roku umowę o współpracy i ogłosili Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na operę Człowiek z Manufaktury, która nawiązywać będzie treścią do historii łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego i współczesnych losów jego tekstylnego imperium. Do udziału w konkursie zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. 5 stycznia na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbył się półfinał. Zgodnie z regulaminem jednego twórcę wybierała Publiczność, a drugiego wskazywało Jury. Publiczność oddała za pośrednictwem Internetu ponad 53 tysiące głosów. Najwięcej uzyskała Katarzyna Brochocka. Jury wybrało do finału kompozycję Rafała Janiaka. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu otrzymali zadatki w kwocie 5000 złotych na napisanie I aktu opery.

Podczas finału konkursu w wykonaniu I aktu opery w wersji estradowej wezmą udział soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W głównych partiach wystąpią: Małgorzata Walewska (Zofia), Stanisław Kierner (Poznański w kompozycji Rafała Janiaka), Aleksander Kunach (Poznański w kompozycji Katarzyny Brochockiej) i Wojciech Pszoniak (Przybysz).

W związku z tym, że dla organizatorów bardzo ważny jest głos Publiczności, podczas finałowego koncertu odbędzie się również głosowanie na najlepszego kompozytora zdaniem Słuchaczy/Widzów. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura. Zwycięzca otrzyma 45000 złotych. Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju 2019 roku na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana wersja plenerowa opery.

Więcej – na stronie: http://www.operalodz.com/


24 września 2017 roku w Spodku odbędzie się przedsięwzięcie z okazji 85. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara pt. „Kilar w rocznicę urodzin. Katowice 2017”.

Współgospodarzem koncertu jest Miasto Katowice, a wydarzenie uświetni tegoroczne 152. urodziny Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Dwugodzinny spektakl muzyczny rozegra się na dwóch dużych scenach, w towarzystwie skrojonej na miarę wielkiego widowiska oprawy wizualnej i spektakularnych efektów świetlnych. Obok fragmentów koncertów fortepianowych, Krzesanego, Orawy, Siwej Mgły, w repertuarze znajdą się również dzieła muzyki filmowej, m.in.: Marsz Kawalerii z „Kroniki Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, Mazur z „Zemsty” w reż. Andrzeja Wajdy, Pieśń o Małym Rycerzu z „Przygód Pana Michała” w reż. Jerzego Hoffmana, Polonez z „Pana Tadeusza” w reż. Andrzeja Wajdy, Walc z „Trędowatej” w reż. Jerzego Hoffmana, Walc z „Ziemi Obiecanej” w reż. Andrzeja Wajdy, The Party z „Draculi” w reż. F. F. Copolli.

W spektakularnym widowisku udział wezmą: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka, Aukso Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. Gościem specjalnym koncertu będzie Ingolf Wunder, światowej sławy pianista, laureat II nagrody w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


23 września 2017 roku o godz. 19.00 w kościele p. w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku odbędzie się koncert kompozytorski Aleksandry Garbal.

Współorganizatorzy: Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku, Burmistrz Toszka oraz Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert kompozytorski Aleksandry Garbal pt. „Caritas Christi urget nos”, zorganizowany z okazji Triduum związanego z rekoronacją XVII wiecznego Obrazu Matki Bożej Toszeckiej. Koncert odbędzie się pod Honorowym Patronatem J.E. Biskupa Gliwickiego Jana Wieczorka oraz J.M. Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ks. prof. Antoniego Dębińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem prawykonań kompozycji solowych na organy i fortepian, a także wokalno-instrumentalnych autorstwa Aleksandry Garbal do tekstów poetów z różnych epok od średniowiecza po wiek XXI, w językach łacińskim, włoskim, polskim i niemieckim. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran), Piotr Szymanowicz i Aleksandra Garbal (fortepian), Agnieszka Hyla i Waldemar Krawiec (organy), Adam Kędzia i Wojciech Wojdyła (dzwony orkiestrowe i kotły) oraz cztery chóry: Akademicki Zespół Muzyczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod dyrekcją prof. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, Gliwicki Zespół Chorałowy pod dyrekcją Ks. Adama Kozaka, Chór Tryl pod dyrekcją Marii Garbal oraz Chór dziecięcy uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Strzelcach Opolskich pod dyrekcją kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 września 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 28 września na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Jan Jelinek i Piotr Kurek.

Podejście do muzyki Jana Jelinka w głównej mierze opiera się na przekształcaniu dźwięków, przenoszeniu parametrów popu w abstrakcyjną, zredukowaną i strukturalną elektronikę. Obchodząc zasady tradycyjnej muzykalności, Jelinek tworzy kolaże z maleńkich fragmentów dźwięków, pochodzących z samplerów, magnetofonu, odtwarzaczy multimedialnych i innych urządzeń nagrywających. Artysta często wykorzystuje pętle i delikatne modulowanie, aby wydobyć istotę utworu i dookreślić ją i jednocześnie ukryć jego źródło.

Piotr Kurek, zamieszkały w Warszawie muzyk, znany jest z projektów Piętnastka oraz solowych albumów wydanych w kraju i za granicą. Współpracował z grupami teatralnymi i tańca współczesnego: TR Warszawa, Stary Teatr, Lubelski Teatr Tańca, Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape oraz Paper Tiger. Jest autorem bądź współautorem wielu projektów instrumentalnych m.in. Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem), ABRADA (z Francesco de Gallo). Uczestniczył w festiwalach muzycznych i teatralnych, m.in. Unsound, Malta Festival, CTM, UH Fest, OFF Festival.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniach 23 września – 11 listopada w Bydgoszczy i 28 listopada – 2 grudnia 2017 roku w Warszawie odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje muzykę improwizowaną i eksperymentalną, najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w kontekście i poszanowaniu tradycji. Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi artyści, których dotychczasowe działania noszą znamiona wyjątkowych.

Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. Hasło tegorocznej edycji to „Come down to Earth” (Zejdźmy na Ziemię). Program Festiwalu obejmuje instalacje, lekcje, projekcje filmowe, Wieczory Muzyki Improwizowanej z udziałem muzyków lokalnych i gości festiwalu, warsztaty i koncert Dziecięcej Orkiestry Improwizującej pod kierownictwem Jerzego Rogiewicza oraz koncerty poszczególnych zespołów. Wystąpi m. in. Ensemble Tuning, który tworzą wyjątkowi muzycy: flecista i kompozytor Tomasz Pawlicki – koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Kuba Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider kilku zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej oraz lider projektu, perkusista i kompozytor Rafał Gorzycki, zaliczany do grona najważniejszych artystów współczesnego jazzu oraz kameralistyki w Polsce i Europie. Założeniem tego tria jest praca nad brzmieniem, jego transformowanie i ekspozycja jako głównej składowej muzycznej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.festiwal.mozg.pl 


22 września 2017 roku o godz. 22:30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert grupy kompozytorskiej gen~.rate, który jest wydarzeniem towarzyszącym 60. MFMW „Warszawska Jesień".

Nazwa koncertu „gen~.rate:zoomed” odnosi się do sytuacji, w której odbiorca ma możliwość niemal bezpośredniego kontaktu z wykonawcą – kompozytorzy postanowili wykorzystać przestrzeń sali koncertowej w sposób niekonwencjonalny, umiejscawiając widzów na scenie, widownię natomiast pozostawiając zupełnie pustą. W ten sposób odbiorca będzie miał wgląd w techniczną stronę wykonywania, obserwując z bliska pracę nie tylko muzyków, ale również realizatorów dźwięku oraz osób odpowiedzialnych za projekcję wideo. Zajmując określone miejsce na scenie, odbiorca sam zadecyduje o tym, z jakiej perspektywy będzie odbierać całe wydarzenie. Dodatkowo, zamontowane na scenie i poza nią kamery, projektor oraz ekran pozwolą na projekcję w czasie rzeczywistym obrazu widzianego oczami osoby znajdującej się na widowni. Odbiorca – przebywający na scenie i obserwujący jednocześnie na ekranie klasyczny punkt widzenia – będzie miał okazję zastanowić się, w jaki sposób zmiana perspektywy wpływa na percepcję. Program zakłada prezentację utworów nie tylko czysto akustycznych, ale również audiowizualnych, a także instalacji dźwiękowych.

W programie znalazły się utwory twórców młodego pokolenia z grupy kompozytorskiej gen~.rate w składzie: Aleksandra Kaca, Teoniki Rożynek, Żaneta Rydzewska i Rafał Ryterski. Grupa powstała w 2014 roku w Warszawie z inicjatywy czwórki kompozytorów, którzy przy współpracy z grafikami i reżyserami dźwięku zorganizowali dotychczas sześć koncertów – prawykonań swoich kompozycji. W ramach koncertu 22 września wykonany zostanie także utwór-instalacja francusko-duńskiego kompozytora Loïca Destremau. Muzyka Destremau była wykonywana na licznych festiwalach muzyki współczesnej, a w styczniu 2017 roku jego utwór zainaugurował uroczystą ceremonię otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury, której tytuł na rok 2017 roku przypadł miastu Aarhus.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


W dniach 22 wrze


W dniach 22 września - 1 października 2017 roku w Toruniu odbędzie się nowy Festiwal Siły Natury „Ziemia, planety, gwiazdy".

Siły Natury to nowy interdyscyplinarny projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w formie festiwalu, który odbywać się będzie przez kolejne 3 lata w regionie kujawsko-pomorskim. Pierwsza edycja nosi tytuł „Ziemia, planety, gwiazdy". Ideą projektu jest prezentacja artystycznych związków i relacji pomiędzy żywiołami a muzyką. W ramach zadania odbędą się koncerty symfoniczne z oprawą multimedialną, koncerty kameralne, recital, otwarte próby generalne, projekcja filmowa, wystawa zdjęć, wykłady, cykl audycji muzycznych dla dzieci z małych miejscowości, konkurs plastyczny i konkurs kompozytorski. Wszystkie działania są spójne pod kątem merytorycznym i dotyczą tematyki zadania. Związek przedstawionego programu z naturą jest czynnikiem nadrzędnym. Do udziału zostali zaproszeni wybitni polscy artyści, uznani na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 22 września w Sali Koncertowej CKK Jordanki o godz. 19:00 zostanie zaprezentowany m. in. utwór Magdaleny Cynk Planetoida 12999 Toruń. W przestrzeni kosmicznej oprócz znanych już przed wiekami planet unosi się również Toruń. Takie miano (a dokładnie – 12999 Toruń) nosi planetoida z pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu trzech lat i 157 dni, odkryta w 1981 roku przez Edwarda Bowella. Na cześć tego ciała niebieskiego toruńska kompozytorka napisała swoje dzieło, które należy do cyklu 19 miniatur pisanych na różnorodne składy wykonawcze Planetoidy. Kompozycje te dedykowane są miastom oraz wybitnym postaciom nauki i sztuki, związanym z kulturą polską i mającym swoich imienników w Kosmosie. Planetoida Toruń napisana została na inaugurację Roku Astronomii w 2009 i zadedykowana jest rodzinnemu miastu.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://tos.art.pl


W dniach 22–29 września 2017 roku w Zabrzu odbędzie się jubileuszowa V edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320.

Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 od początku swojego istnienia prezentował muzykę klasyczną w niebanalny sposób, korzystając z szeregu nowatorskich rozwiązań: kreatywnie eksploatując multimedia, wprowadzając elementy tańca, a nawet akrobatyki. Czy jubileuszowa edycja dorówna poprzednim, zasługując na muzyczne świadectwo z wyróżnieniem? O tym musicie się przekonać sami, odwiedzając w dniach 22–29 września osadzoną w postindustrialnej scenerii zabrzańską Kopalnię Guido oraz Sztolnię Królowa Luiza.

Podczas koncertu inauguracyjnego 23 września w unikatowej sali koncertowej kopalni Guido — 320 metrów pod ziemią— gwiazda światowej wiolinistyki skrzypek Dmitry Sitkovetsky obok utworów Pendereckiego zaprezentuje wraz ze swoim Sitkovetsky Trio legendarną już aranżację prawdziwego przeboju muzyki barokowej — nastrojowych Wariacji Goldbergowskich J. S. Bacha. Festiwal zawsze prezentował muzykę korzystając z nowatorskich, interdyscyplinarnych i multimedialnych rozwiązań. W tym roku kontynuować te tradycje będzie wiedeńska artystka Irina Titova, której widowiskowe, piaskowe animacje biją rekordy popularności w stolicy muzyki. Performerka specjalnie na ten koncert przygotowała piaskową interpretację arcydzieła Bacha.

Z kolei wybitny fiński wiolonczelista Arto Noras 28 września zaprezentuje śląskiej publiczności dedykowaną mu przez Pendereckiego Suitę na wiolonczelę solo oraz I Koncert wiolonczelowy C. Saint-Saënsa z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej, która dodatkowo wykona w swojej siedzibie Uwerturę uroczystą Dymitra Szostakowicza oraz Entratę Patrona Festiwalu. Podziemnym wykonaniem tego utworu — które odbyło się w Kopalni Guido w obecności kompozytora — rozpoczęła się pięć lat temu historia Festiwalu.

Ponad 200 artystów zgromadzonych na estradzie w postindustrialnej scenerii Sztolni Królowa Luiza przystąpi do wykonania monumentalnego dzieła Pendereckiego Siedem bram Jerozolimy na finał Festiwalu. Tym stosunkowo rzadko prezentowanym ze względu na gigantyczny aparat wykonawczy utworem już 29 września zadyryguje sam jego twórca. Kompozycję — obok szeregu znakomitych śpiewaków i recytatora (Hossa, Sikora, Lubańska, Zdunikowski, Nowacki, Holland) — wykonają w Zabrzu Sinfonietta Cracovia oraz Chór Filharmonii Krakowskiej.

Szczegółowy program – na stronie: http://penderecki320.com


Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina 19 września 2017 roku o godz. 16.00.

W trakcie koncertu zostaną zaprezentowane kompozycje laureatów VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego, przedmiotem którego był utwór na 5 do 8 wykonawców (skrzypce, altówka, wiolonczela, klarnet, klarnet basowy, saksofon altowy, akordeon, perkusja, fortepian). W programie znalazły się zarówno kompozycje czysto akustyczne, jak i wykorzystujące live electronics, a także utwory, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (identyfikacja wizualna) autorstwa Kingi Bartniak. Utwory wykonają: Aleksandra Bednarczyk, Anna Chmielińska, Olga Chwaszczewska, Dominik Frankiewicz, Anna Sułkowska, Tamara Kurkiewicz, Jakub Muras, Mateusz Rajkowski, Pablo Sánchez-Escariche Gasch, Mateusz Stankiewicz, Przemek Wojciechowski otaz Trio Layers. W interpretacji muzyków zabrzmią prawykonania Coloriage na ensemble (2017) Adama Diesnera, io na ensemble (2017) Tomasza Szczepanika oraz Kompozycji izorytmicznej nr 2 (wersja trzecia) na flet altowy, kontrabas i akordeon (2017) Ryszarda Lubienieckiego.

Ponadto zostaną zaprezentowane utwory zaproszonych gości Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich: Pawła Kwapińskiego, Martyny Koseckiej i Dominika Lasoty.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 września 2017 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Sławomir Czarnecki i Sławomir Zamuszko. Ponadto odbędą się prawykonania Down Dariusza Przybylskiego, Ściany Płaczu (KOTEL) Jana Oleszkowicza, Tria Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Mazurków Edwarda Sielickiego.

Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitych kameralistów: altowiolisty Lecha Bałabana, skrzypka Jana Bałabana, wiolonczelisty Macieja Mazurka oraz pianisty Krzysztofa Sowińskiego.

Koncert dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego odbędzie się w dniach 18–20 września 2017 roku.

Inauguracja Konkursu Kwartetów będzie miała miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego 18 września o godz. 19:00. Podczas koncertu inauguracyjnego w Auli im. B. Szabelskiego wystąpi Meccore String Quartet.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się 19 i 20 września w godzinach 11.15–14.00. Program I etapu obejmuje wykonanie jednego z Kwartetów smyczkowych Josepha Haydna op. 33 i IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana jako utwór obowiązkowy. Podczas II etapu uczestnicy zaprezentują jeden z dwóch Kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego; jeden wybrany z grupy kwartetów Kodaly’ego, Nielsena, Janáčka, Berga, Brittena lub Bartoka oraz jeden kwartet do wyboru spośród kompozytorów z kraju pochodzenia kandydata, napisany po 1945 roku. W Jury Konkursu zasiądą: Marek Czech – Royal String Quartet, Arkadiusz Kubica – Silesian Quartet, Mats Lindstrom – Royal Academy London, Peter Schuhmayer – Artis Quatet Vienna oraz Paweł Zalejski – Apollon Musagettes Quartet.

Po ogłoszeniu wyników Konkursu 20 września o godz. 19:00 odbędzie się Koncert Laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.