polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 7 lipca – 1 września 2017 roku odbędzie się 51. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, organizowany przez Filharmonię Koszalińską.

Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Organowej jest jedną z najstarszych tego typu imprez w kraju, trzecią pod względem stażu. Jedną z idei festiwalu jest przywracanie do dawnej świetności instrumentów, jakie znajdują się na terenie Pomorza Środkowego. W ciągu dwóch letnich miesięcy odbędzie się w ramach festiwalu 29 koncertów. Tradycyjnie w piątki o 19.15 będą się odbywały koncerty w koszalińskiej katedrze, a poza tym wiele koncertów poza Koszalinem: w Darłowie, Dźwirzynie, Sarbinowie, Mielnie, Białogardzie, Bobolicach, Szczecinku oraz po raz pierwszy w Szczeglinie, co jest możliwe dzięki remontowi historycznych organów firmy Felkner.

Koncert rozpoczynający festiwal odbędzie się 7 lipca w koszalińskiej katedrze i będzie w całości poświęcony muzyce Feliksa Nowowiejskiego. Organistą i dyrygent Jerzy Kukla poprowadzi IX Symfonię organową Nowowiejskiego oraz 3 duże dzieła symfoniczne: uwerturę z opery Legenda Bałtyku, poemat Śmierć Ellenai z recytacją poezji Juliusza Słowackiego oraz Marsz pretorianów ze sławnego oratorium Quo vadis.

Na zakończenie festiwalu melomani usłyszą prawykonanie ostatniego dzieła koszalińskiego kompozytora Andrzeja Cwojdzińskiego – oratorium do słów ks. Henryka Romanika Tryptyk z Dawidem Pieśniarzem w wykonaniu artystów koszalińskich: Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej, chórów koszalińskich z chórem Politechniki w roli głównej oraz czwórki solistów.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://filharmoniakoszalinska.pl


1 września 2017 roku o godz. 19:00 w ramach III Turnieju Muzyków Prawdziwych 2017 odbędzie się koncert „Nowowiejski w 3D”.

Muzyka tradycyjna, regionalny folklor i miłość do swojej małej ojczyzny to trzy cechy wspólne wszystkich tych, którzy wystąpią podczas Turnieju Muzyków Prawdziwych. W Filharmonii Szczecińskiej spotkają się najlepsi ludowi muzykanci z różnych regionów Polski. Turniej Muzyków Prawdziwych to konfrontacja i zarazem spotkanie twórców muzyki ludowej, czerpiących z różnych źródeł: od rekonstrukcji, przez folk, jazz, aż po muzykę eksperymentalną. W tym roku wystąpi ponad 200 wykonawców, a konkurs odbędzie się w czterech kategoriach: soliści instrumentaliści, soliści wokaliści, zespoły instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne, zespoły śpiewacze. Dodatkowo, po raz pierwszy, zaprezentują się zespoły taneczne.

Obchodzona w tym roku 140. rocznica urodzin Feliksa Nowowiejskiego to wyjątkowy pretekst do przyjrzenia się tej części twórczości kompozytora, która czerpie inspiracje bezpośrednio z motywów muzyki ludowej. Nowowiejski chętnie korzystał z bogactwa polskiego folkloru, pisał pieśni i utwory inspirowane melodiami z Górnego Śląska, Wielkopolski, Kujaw i Małopolski, sięgał również po muzykę ludową z rodzimej Warmii. Na program koncertu 1 września w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza złożą się wybrane utwory Nowowiejskiego, a także pieśni, które stanowiły materiał źródłowy dla kompozytora. Rekonstrukcje tradycyjnych melodii, klasyczne wykonanie dzieła zgodnie z zapisem kompozytorskim i twórcza interpretacja we współczesnej aranżacji Macieja Prochaski – to trzy wymiary muzyki Nowowiejskiego, przygotowane specjalnie na trzeci Turniej Muzyków Prawdziwych. Koncert będzie transmitowany na żywo w Internecie na kanale YouTube Filharmonii.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


„Kolory Polski” to letnia propozycja Filharmonii Łódzkiej dla melomanów, którzy chcą połączyć słuchanie muzyki w najlepszym wykonaniu ze zwiedzaniem zabytków regionu łódzkiego. Festiwal potrwa od 1 lipca do 2 września 2017 roku, zaś koncert-preludium Festiwalu odbędzie się już 17 czerwca w Stacji Nowa Gdynia.

Niemal każdy z około dwudziestu koncertów odbywa się w innym miejscu: w starych kościołach i klasztorach, tajemniczych zamkach i muzeach, bogatych w cenne eksponaty, choć czasem niedocenianych, a często – w plenerze, w otoczeniu dworskich parków czy na leśnej polanie. Rozbrzmiewa tam muzyka znacznie swobodniejsza i bardziej różnorodna od tego, co filharmonia proponuje słuchaczom od jesieni do wiosny. W programie dominują autorskie projekty, inspirowane folklorem i sztuką dawną, oraz niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej. Występują zarówno słynni artyści o ustalonej renomie, jak i młodzi muzycy, którzy rozpoczynają dopiero swoją karierę. Wiele projektów powstaje specjalnie dla festiwalu. Rzadko spotykane instrumenty, artyści ludowi na estradzie razem z profesjonalistami, odważne improwizacje – to propozycja dla tych, którzy nie boją się wyjść poza utarte ścieżki obcowania z muzyką.

W programie wydarzenia nie zabraknie dzieł polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 1 lipca w Skierniewicach zabrzmią m. in. Psalm 100 M. Jasińskiego i Totus tuus H. M. Góreckiego. 9 lipca mieszkańcy Dobronia usłyszą Concerto Grosso „All antica per archi” A. Koszewskiego w wykonaniu Kwintetu smyczkowego Multicamerata. 20 sierpnia w Krośniewicach sekstet wokalny proModern wykona kompozycje do sonetów Williama Shakespeare’a autorstwa polskich twórców, m.in. K. Dębskiego, K. Herdzina, P. Łukaszewskiego, S. Moryto, T. Opałki, D. Przybylskiego, M. Zielińskiego, M. Bembinowa. Podczas koncertu finałowego pt. „Adam Sztaba symfonicznie” odbędzie się premiera kompozycji Marsz autorstwa A. Zagajewskiego, która powstała specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 


Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku potrwa letni festiwal Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Nova Muzyka i Architektura”.

XXI letni festiwal „Nova Muzyka i Architektura” w wakacyjne miesiące odbywać się będzie zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeniach Torunia. Do współpracy podczas tegorocznej edycji zaproszeni są soliści oraz zespoły kameralne z całego świata.

Podczas wieczoru inauguracyjnego, odbywającego się w trakcie obchodów święta miasta, w Toruniu wystąpi wirtuoz gitary Marcin Dylla, który z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykona brawurowy Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. W pierwszą sobotę lipca zespół Tubicinatores Gedanenses zaprezentuje tzw. Turmmusic, koncertując z Wieży i Dziedzińca Ratusza Staromiejskiego. W interpretacji artystów z Polski – skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, pianisty Pawła Wakarecy oraz towarzyszącego im wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy dwa Tria fortepianowe: Panufnika i Schuberta. Natomiast laureatka ostatniej edycji międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Toruń 2016 w ramach nagrody za zajęcie III miejsca wykonana recital składający się z kompozycji Mozarta, Prokofieva, Schuberta i Wieniawskiego.

Całość repertuaru muzycznego prezentowanego w trakcie festiwalu ubogaci występ gościnny zespołu Filharmonii Pomorskiej, który na specjalnie ustawionej barce na Bulwarze zaprezentuje dzieło Haendla Muzyka na wodzie. Po raz kolejny będziemy również mieli okazję podziwiać efekt współpracy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z letnią akademią pianistyczną Paderewski Piano Academy, kiedy to utalentowana młodzież z całego świata zaprezentuje największe dzieła pianistyczne Chopina, Griega, Beethovena i Mozarta.

Koncertem wieńczącym festiwal będzie program „Od La Scali do Broadway’u”, podczas którego goście z USA – sopranistka Karen Slack oraz dyrygent Richard Rosenberg w towarzystwie TOS zaprezentują wybrane fragmenty z najsłynniejszych oper i musicali.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl/ 


Do 2 września 2017 roku potrwa rowerowe tournée koncertowe pianistki Barbary Drążkowskiej. Tournée obejmie osiem koncertów w Lidzbarku Warmińskim, Suwałkach, Wigrach, Białymstoku, Włodawie, Okunince, Krasnymstawie i Lublinie.

Barbara Drążkowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jest znana z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w poznańskiej Akademii Muzycznej. Mieszkając w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, a obecnie w Belgii, Barbara zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym. Współpracowała z takimi osobistościami, jak Paweł Mykietyn, Agnieszka Duczmal, Nicholas Lens, Sidi Larbi, Cherkaoui, David Dawson, Szymon Brzóska, Maria Pages. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata – Sydney Opera House, NCPA w Pekinie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, „Warszawska Jesień”, Ars Musica w Brukseli, Sounds New w Canterbury i inne. Ma w swoim dorobku pięć płyt i kilkadziesiąt koncertów.

Młoda utalentowana pianistka już po raz drugi wyrusza w świat na rowerze, by dzielić się swoją pasją gry na fortepianie. W tamtym roku pokonała trasę Szczecin – Kopenhaga; w tym roku podczas artystycznej wyprawy „Green Pianist na Green Velo” zaprezentuje utwory Szymona Brzóski, skomponowane na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat podczas współpracy kompozytora z pianistką. Jest to repertuar z albumu Murmur, który Barbara Drążkowska nagrała ostatnio w studiu Leszka Możdżera, a płyta ukaże się pod koniec roku.

Szczegóły - na stronie pianistki.


W dniach 2–17 września 2017 roku odbędzie się XVIII Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”.

Festiwal na stałe wpisał się w letni kalendarz wydarzeń kulturalnych Pomorza stając się jedną z turystycznych wizytówek regionu. W tym roku przypada 5. rocznica śmierci patronki Festiwalu Marii Fołtyn, legendy wokalistyki polskiej i wielkiej propagatorki twórczości Stanisława Moniuszki. Za życia Maria Fołtyn była wielką orędowniczką Teatru Otwartego i zwolenniczką idei międzynarodowych spotkań w ramach Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych”. Wielokulturowy charakter Festiwalu nawiązuje do wielokulturowego dziedzictwa Sopotu i Pomorza. Wyjątkowe przestrzenie na terenie Sopotu wypełni muzyka od baroku do współczesności. W programie znajdą się też utwory polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Podczas XVIII Międzynarodowego Festiwalu Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn Sopot 2017 swoją kontynuację mieć będzie Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, który od 5 lat wiernie towarzyszy wydarzeniom festiwalowym. Zajęcia ze śpiewakami posiadającymi juz niemałe doświadczenie, jak i z tymi, którzy dopiero są na starcie, poprowadzą znakomici śpiewacy i pedagodzy: prof. dr hab. Bogdan Makal – Kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu i dr Jacek Szymański – dyrektor programowy festiwalu, związany z kursem od samego początku. 4-dniowy Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków zwieńczy Koncert „Canto amore mio” dedykowany Marii Fołtyn, która zawsze dbała o rozwój młodych artystów i zachęcała ich do wykonywania muzyki polskiej.

Nowością programową sopockiego festiwalu będzie 3-dniowy Plener Malarski „Inspiracje muzyczne w malarstwie” z udziałem pedagogów i uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Gdyni-Orłowie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacja o biletach – na stronie: http://www.teatrotwarty.pl


Między 2 a 9 września 2017 roku odbędzie się XXV Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku.

Tradycje muzyczne Głogówka sięgają czasów średniowiecza. Z miastem związani byli Mikołaj z Koźla, Bartłomiej Pękiel, Georg Brikner, Johannes Sedlatzek, Gerhard Strecke, Carl Zuschneid i Ludwig van Beethoven. Niemiecki kompozytor występował w Głogówku jesienią 1806 roku. Stało się to za sprawą Franza Joachima Wenzla Oppersdorffa, VIII ordynata rodu władającego głogóweckim zamkiem, któremu Beethoven dedykował IV Symfonię B-dur op. 60.

Wydarzenia tych historycznych już czasów upamiętniane są poprzez coroczne organizowanie Śląskiego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Pomysłodawcą i głównym organizatorem pierwszych imprez poświęconych pamięci kompozytora był znany muzykolog Zbigniew Pawlicki oraz Towarzystwo Śpiewacze „Harfa” z Warszawy. Od 2008 roku dyrektorem Festiwalu jest dziennikarz muzyczny Jacek Woleński.

W programie tegorocznego wydarzenia znalazły się koncerty iście uroczyste, a dobrany repertuar świadczy o nieprzeciętności tego wydarzenia. Oprócz dzieł Beethovena i kompozytorów zachodnioeuropejskich zabrzmią utwory Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mikołaja Góreckiego i Roxanny Panufnik. Utwory zaprezentują Aleksandra Bugaj, Jakub Kuszlik, Anna Malesza, Julianna Petzuch, Adam Tomaszewski, Trio 134 K ze Słowenii, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna, NFM Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Tomasza Tomaszewskiego oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Więcej – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl


W dniach 2–29 września 2017 roku odbędzie się festiwal The September Concert.

The September Concert po raz pierwszy odbył się w 2002 roku w Nowym Yorku jako skromne, jedynie lokalne wydarzenie. Stopniowo jego ranga wzrastała, aż rozwinął się do projektu o zasięgu globalnym. Jest to festiwal, manifestujący poprzez muzykę pokój i humanitaryzm. The September Concert bazuje na trzech podstawowych zasadach: wolności dla organizacji różnego typu wydarzeń artystycznych; jedności ponadkulturowej; organizacji wydarzeń artystycznych o charakterze non-profit. Uczestniczą w nim muzycy i artyści w każdym wieku, każdej płci, narodowości i wyznania. Muzyka rozbrzmiewać będzie w miejscach, w których spotykają się ludzie, od parków, szkół, kościołów, szpitali, domów handlowych, poprzez kawiarnie, restauracje, galerie i księgarnie, aż do sal kameralnych i koncertowych. Wszystkie koncerty są bezpłatne, a wykonawcy i organizatorzy nie pobierają opłaty za wykonanie programu, wypożyczenie sali czy nagłośnienie.

W programie Festiwalu znajdzie się między innymi polska muzyka poważna. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 2 września „Wokół muzyki fletowej i kameralnej” zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego. 8 września w sali Urzędu Miasta Poznania odbędzie się koncert kameralny „Szymanowski in memoriam”. Recital przywoła atmosferę ukochanych przez Kompozytora Tatr i wprowadzi poetycki klimat Młodej Polski. Maria Jaskulska-Chrenowicz (sopran) i Elżbieta Spychała (fortepian) wykonają wybór Pieśni Kurpiowskich oraz pieśni do słów Kazimierza Tatmajera i Tadeusza Micińskiego. W poznańskim Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego 20 września będzie miało miejsce wydarzenie „Muzyczna podróż szlakiem Feliksa Nowowiejskiego”.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.


Od 2 lipca po 17 września 2017 potrwa tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, który zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali.

Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również wręcz wymarzonym miejscem do prezentacji muzyki organowej. Na odbiór interpretacji muzycznych składają się tu wrażenia wynikłe z piękna i potęgi brzmienia nowoczesnych organów oraz atmosfery i sakrum świątyni. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich „Eule” zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalają na prezentację muzyki wszystkich epok.

Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku wystąpią Fabio Ciofini, Sergio Paolini, Silvano Rodi, Giampaolo Di Rosa, Ennio Cominetti (Włochy), Stanislav Šurin (Słowacja), Jean-Christophe Geiser (Szwajcaria), Didier Hennuyer (Francja), Hans Ole Thers (Dania) i Piotr Rachoń (Polska). Dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” Przemysław Kapituła podczas koncertu 3 września zaprezentuje m. in. twórczość organową Feliksa Nowowiejskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.kapitula.org/ 


Do 3 września 2017 roku potrwa V Międzynarodowy Festiwal „Emanacje”.

Festiwal jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiający Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Napisane w 1959 roku Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe zdobyły trzecią nagrodę na II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w kwietniu 1959. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” odbyła się w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin Pendereckiego. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Program festiwalu to propozycja muzyczno-architektonicznej podróży. Wyznaczony przez kolejne wydarzenia szlak prowadzi przez miejsca niezwykłe, czasem popularne, czasem zapomniane, ale z pewnością warte odwiedzenia: dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach i Szymbarku, zabytkowe kopalnie soli w Wieliczce i Bochni, liczne zabytki sakralne i małopolskie zamki w Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Dębnie, Dwór I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Willa Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem. Sercem Emanacji jest niezmiennie Centrum w Lusławicach. Podczas tegorocznej edycji zabrzmią tam m. in. utwory Krzysztofa Pendereckiego, Aleksandra Tansmana, Jerzego Bauera i Janusza Bieleckiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


Do 24 września 2017 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej, odbywający się w Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Wygiełzowie-Lipowcu.

Muzyka zagości tam jak zwykle dotąd w jego pięknych obiektach – tych zabytkowych – drewnianym kościele z Ryczowa, dworze z Drogini – i w nowym amfiteatrze. Podczas dziesięciu niedzielnych koncertów wystąpią renomowani polscy artyści i wielu zagranicznych gości. Muzyka wokalna jest z pewnością znakiem 27. edycji. Obserwując entuzjazm festiwalowej publiczności, z jaką przyjmuje muzykę wokalną, do udziału w koncercie inauguracyjnym w wygiełzowskim dworze zostali zaproszeni wyróżniający się młodzi wokaliści – Aleksandra Opała, Aleksander Kruczek i rozwijająca swoje umiejętności w Polsce ormiańska wokalistka Hasmik Sahakyan. Podobnie w pierwszą wrześniową niedzielę, w zabytkowym kościele z Ryczowa zaśpiewają laureaci Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”: Kamil Bień, Michał Janicki i Szymon Kobyliński. W Trzebini w koncercie dedykowanym temu miastu z okazji 200-lecia nadania praw miejskich wystąpi Poznański Chór Kameralny pod dyr. Bartosza Michałowskiego, a w Jaworznie coraz bardziej wyraziście zaznaczający swoją obecność w życiu koncertowym zespół „Cracov Singers”.

Tegoroczny kalendarz festiwalowy posiada równie różnorodne i atrakcyjne dla publiczności propozycje koncertów muzyki kameralnej z udziałem flecistki Jadwigi Kotnowskiej, która wystąpi w duecie z pianistką Hanną Holeksą, międzynarodowego tria fortepianowego „Cantabria”, ukraińskiego kwartetu instrumentów ludowych „Labirynt”, zjawiskowego zespołu wirtuozów akordeonu „Symetrio”, duetu czeskich artystów Aneta Ručková i Josef Kratochvíl oraz zespołu instrumentów dętych blaszanych Silesian Brass Artists.

W interpretacji artystów usłyszymy m. in. utwory polskich twórców: Stanisława Moniuszki i Jana Maklakiewicza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.silesia.art.pl


Do 8 października 2017 roku potrwa XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”.

„Muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury. Ze swej natury może sprawić, że zabrzmią wewnętrzne harmonie. Podnosi intensywne i głębokie emocje, a swoim czarem wywiera głęboki wpływ”,- tak oto pisał o muzyce św. Jan Paweł II. Słowa te pięknie ilustrują ideę Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et musica”: dążenie do wielkiej harmonia mundi.

XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki, organizowany przez łomżyńską Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się na terenie Łomży oraz pobliskich miejscowości (Grajewo, Kadzidło, Kupiski, Ostrołęka, Ostrów Mazowiecka, Piątnica, Szczuczyn, Śniadowo, Zambrów, Kolno, Czyżew). Udział w Festiwalu wezmą takie znane zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Giancarlo de Lorenzo, Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC, Wrocław Baroque Ensemble i Chór NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz znakomici soliści, w tym Anna Jeremus-Lewandowska, Tomasz Piluchowski i Stanisław Kuk. Artyści zaprezentują bardzo różnorodny repertuar i obsady wykonawcze, między innymi utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.lomza.pl


V Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne, trwające od września do grudnia 2017 roku.

Koncerty festiwalowe odbędą się w historycznych obiektach, pałacach, kościołach Dolnego Śląska. Podczas przedsięwzięcia swój repertuar zaprezentują uznani artyści, m. in. Clair obscur – kwartet związany z Berliner Philharmoniker, Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w premierowym programie „Lux Aeterna” Thomasa Corneliusa, kwintet związany z Narodowym Forum Muzyki Lutos Air Quintet.

W programie Festiwalu ważne miejsce zajmuje muzyka polska XX–XXI wieków. Podczas inauguracji Festiwalu 3 września w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławie Duo del Gesu (Arnoud Kamiński i Krzysztof Tymendorf) wykonają Ciaccona In memoriam Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. 17 września w polanickim Teatrze Zdrojowym mezzosopranistka Magdalena Kulig oraz pianista Thomas Cornelius zaprezentują w towarzystwie charyzmatycznego niemieckiego kwartetu saksofonowego Clair Obscur pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu Corneliusa. Powstały w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego LutosAir Quintet – obecnie jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów dętych – 22 października w Pałacu Żelazno wykona m. in. Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu.


W dniach 3 września – 22 października 2017 roku odbędzie się XVIII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście i wyposażonych w koncertowe organy. W ciągu ostatnich stuleci wzniesiono w warszawskich świątyniach kilkadziesiąt różnego typu organów piszczałkowych. W Śródmieściu Warszawy są przeróżne instrumenty, które bardzo często nadają się doskonale do działalności koncertowej. Wystarczy wymienić organy zaliczane do „ekstraklasy koncertowej” w Archikatedrze św. Jana, lub instrument zabytkowy w Katedrze Polowej, czy instrument stojący nie na chórze organowym, ale w nawie głównej kościoła św. Marcina. Niemalże każda świątynia posiada organy zwracające na siebie uwagę. Wiele zabytkowych śródmiejskich instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” ma za zadanie ożywiać i prezentować różne organy Śródmieścia oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny, całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

W kolejne niedziele września i października w śródmiejskich kościołach odbędzie się szereg recitali organowych w wykonaniu organistów z Polski i Włoch. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi dzieła Karola Szymanowksiego, Feliksa Nowowiejskiego i Mieczysława Surzyńskiego. Koncerty poprzedzi komentarz z informacją, dotyczącą historii i budowy organów.

Szczegółowy program – na stronie: www.kapitula.org 


4 września 2017 roku w Grodzisku Mazowieckim będzie miał miejsce drugi koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

Podczas Festiwalu „Obrazy z Conrada”, który potrwa do 26 listopada 2017 roku, odbędą się prawykonania utworów powstałych na motywach czterech powieści Josepha Conrada, które skomponowali kompozytorzy polscy. Na drugim koncercie zostanie zaprezentowana kompozycja Jarosława Siwińskiego.

O godz. 18:30 w Restauracji „Babie Lato” przy ul. Spółdzielczej 9 odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz aktor i reżyser Leszek Zduń. Rozmowę poprowadzi inicjatorka Festiwalu Małgorzata Kołcz. Goście spotkania opowiedzą przede wszystkim o najnowszej kompozycji Opowieść z płytkiego morza powstałej na motywach powieści Josepha Conrada Ocalenie oraz o literaturze patrona festiwalu.

Po spotkaniu o godz. 19:30 w sali widowiskowej Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki przy ul. Spółdzielczej 9 odbędzie się premiera utworu Siwińskiego wraz z recytacjami fragmentów Ocalenia J. Conrada w wykonaniu Leszka Zdunia (recytacje) i Zespołu kameralnego Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka Adama Wróblewskiego.

Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki będą do odbioru w kasach kina Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki.

Projekt powstał w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Conrad 2017”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.ptmw.art.pl


W dniach 7–17 września 2017 roku we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku odbędzie się 52. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego pod tytułem „Recitar cantando”, który symbolizuje rozszerzenie formuły programowej.

Programowe ramy 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans są niezwykle szerokie, można wyznaczać je na wiele sposobów. Najważniejszymi punktami tej programowej triangulacji są: 450. rocznica urodzin Claudio Monteverdiego i 250. śmierci Georga Philippa Telemanna; 500 lat od początków reformacji, z całym sztafażem muzycznych rozbieżności i punktów wspólnych, które zaistniały w kulturze i sztuce; dzieje ważnej średniowiecznej sekwencji (Stabat Mater) versus XX-wieczna refleksja nad ostatecznymi prawdami wiary albo romantyzm z jego fantastyczną duchowością. Wreszcie problem dla sztuki odwieczny i nierozwiązywalny, czyli konfrontacja emocjonalności z racjonalizmem. To osnowa festiwalu, z którą splecie się wiele wątków pobocznych, drobniejszych, ale nie mniej ważnych. Zabrzmi również polska muzyka XIX–XXI wieku. Et exspecto… jednego z największych kompozytorów XX wieku Oliviera Messiaena zostanie wykonane obok potężnej partytury Uru-Anna (Światło Nieba) z 1999 roku – fragmentu monumentalnego cyklu Freski Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Także zabrzmi repertuarowy rarytas – kantata Widma Stanisława Moniuszki, oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów. Ważnym efektem programu edukacyjnego towarzyszącego festiwalowi Wratislavia Cantans (42. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej) będzie koncert „Młodzi mistrzowie”, podczas którego uczestnicy wykonają m. in. Sonety miłosne Tadeusza Bairda.

Do Wrocławia przyjadą renomowani artyści. Gośćmi Festiwalu będzie cała plejada muzyków i grup specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Nie zabraknie zespołów Narodowego Forum Muzyki. We wrześniu we Wrocławiu będziemy mogli podziwiać niezwykłych śpiewaków: Tomáša Krála, Karinę Gauvin, Hanę Blažikovą, Furia Zanasiego, Willarda White’a czy Zacharego Wildera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans-2017 


W dniach 8–17 września 2017 roku w Gdańsku odbędzie się XII Goldberg Festival.

Festiwal powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga (1727–1756), urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora. Tegoroczna edycja odbywa się w 290. rocznicę urodzin gdańskiego klawesynisty. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą. Pomysłodawczynią i obecnym dyrektorem Festiwalu jest dr hab. Alina Ratkowska, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Impreza zrodziła się z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska. Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną.

Nawiązana współpraca z Biblioteką Gdańską PAN owocuje wykonaniami najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. W finale tegorocznej edycji zabrzmią kantaty ze zbiorów Biblioteki autorstwa gdańskiego kompozytora Johanna Jeremiasa du Graina w interpretacji Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Szadejko. Natomiast 10 września w Kościele Św. Trójcy będzie miał miejsce spektakl Teatru Adama Walnego Gould Wariacje. Spektakl nawiązywać będzie do wykonania Wariacji Goldbergowskich Glenna Goulda i historii, związanej z wysłaniem nagrania w kosmos przez NASA. Wydarzenie jest odpowiedzią na jedno z założeń festiwalu, aby w trakcie jego trwania prezentować współczesne zjawiska artystyczne, powstałe z inspiracji muzyką dawną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://goldbergfestival.pl 


9 września 2017 roku w Kłodzku i Międzylesiu rozpoczną się tegoroczne dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Warsztaty „Opowiedz mi bajkę” będą kontynuacją zajęć, które od 2015 roku są realizowane w Warszawie, a od 2016 również na terenie Ziemi Kłodzkiej. W tym roku zajęcia będą odbywać się w ramach dwóch projektów w Wilanowie, Kłodzku, Domaszkowie i Międzylesiu od września do listopada br. dla 25-osobowych grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz dla dzieci w wieku 6-8 lat. Łącznie odbędzie się 25 warsztatów. Główną ideą projektu jest nauka improwizacji oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci. Warsztaty pomogą w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwią je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie. Profesjonalni artyści i wykonawcy zachęcą dzieci do tworzenia własnych opowiadań na podstawie ilustracji z książek. Zajęcia te będą połączeniem improwizacji dziecięcej i improwizacji muzycznych gości.

9 września gośćmi warsztatów będą: flecistka Karina Maria Kamizela oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Warsztaty poprowadzi pochodząca z Kłodzka kontrabasistka Małgorzata Kołcz (absolwentka tutejszej PSM) i aktor Grzegorz Ociepka. Podczas pierwszych zajęć prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają 90 minut z krótką przerwą; uczestnikom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie.

Kolejne warsztaty odbędą się 7 października i 4 listopada br.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego uczestnicy proszeni są o wcześniejszą rejestrację na zajęcia pod numerem telefonu 790 395 228 oraz e-mailem warsztaty@artdecogroup.eu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: warsztaty w Kłodzku

                 warsztaty w Międzylesiu


 

Harmonogram warsztatów

9 września

Kłodzka Szkoła Muzyczna

ul. Kościuszki 8

57-300 Kłodzko

  • godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat
  • godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat

 

9 września

MGOK Międzylesie

Plac Wolności 15

57-530 Międzylesie

  • godz. 16:00.-17:30 – dzieci w wieku 3-8 lat

 


Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa i Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zapraszają na koncert inaugurujący Sezon Koncertowy Polskiej Orkiestry Radiowej 2017/2018. 10 września o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego sezon zainauguruje wykonanie koncertowe opery komicznej Karola Kurpińskiego Szarlatan, czyli wskrzeszanie umarłych.

Opera powstała w 1814 roku według libretta Alojzego Żółkowskiego, przysposobionego przez Joannę Kulmową. Całość dzieła została ponownie opracowana w 1972 przez Jerzego Dobrzańskiego. Wyboru tekstów mówionych do obecnego wykonania dokonał Janusz Kukuła. Opera opowiada historię prawdziwej i bezwarunkowej miłości, stawiającej czoła okrutnym, wyrachowanym intrygom. Poznamy piękną Julię, tęskniącą za zaginionym ukochanym Alfonsem, wyrachowanego Fantuzjusza, narzuconego Julii przez ojca narzeczonego oraz tajemniczego cudotwórcę Alinata. Dowiemy się kim jest tajemniczy Alinat - mędrcem, czy szarlatanem i jakie cuda potrafi uczynić. Jedno jest pewne – wszystko kończy się dobrze.

Główne partie wykonają: Anna Wolfinger (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton), Łukasz Załęski (tenor), Robert Gierlach (bas-baryton), Bartłomiej Misiuda (baryton) i Witold Żołądkiewicz (baryton). Polska Orkiestra Radiowa wystąpi pod batutą Michała Klauzy, który jednocześnie objął kierownictwem artystycznym wykonanie całego dzieła.

Bilety do kupienia na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.

Więcej: http://www.polskieradio.pl


W dniach 11 września – 6 października 2017 roku odbędzie się 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi”.

Bydgoskie Festiwale Muzyczne zostały zainicjowane w maju 1963 roku, początkowo jako festiwale dawnej muzyki polskiej. Były odpowiedzią na rosnące zainteresowanie dziejami i kulturą rodzimą w związku ze zbliżającym się milenium państwa polskiego. Z biegiem lat do programów festiwalowych wprowadzone zostały dzieła kompozytorów współczesnych, a szczególnie te, które pisane były na zamówienie bydgoskiego Festiwalu m.in. Twardowskiego, Pendereckiego, Kilara, Góreckiego. Od 1992 roku Festiwale zmodyfikowały swoją formułę, odbywały się pod hasłem „Integracja Europy w muzyce”, a od 2016 roku pod hasłem „Kontrasty”.

Tegoroczny 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi” ma być preludium do obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, kiedy skupimy się na kulturze polskiej i jej wkładzie w kulturę Starego Kontynentu. Koncerty wrześniowego Festiwalu prezentować będą dziedzictwo kulturowe i artystów z Polski i krajów naszych geograficznych sąsiadów oraz sąsiadów wewnętrznych – Żydów i Romów. Eksponowane będą te elementy kultury krajów ościennych, które w sposób naturalny przeniknęły do naszej narodowej twórczości, jak i te diametralnie nas różniące. Wśród zaproszonych artystów są: słynny nowojorski kantor Joseph Malovany, wielka polska śpiewaczka Aleksandra Kurzak, soliści Denis Neustroev, Irina Mikhailova, Muza Rubackyte, Dmytro Hubjak, znakomity czeski zespół muzyki dawnej Schola Gregoriana Pragensis pod dyrekcją Davida Ebena oraz wspaniała Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna z Wilna pod dyrekcją Modestasa Pitrenasa. W interpretacji artystów usłyszymy m. in. dzieła Romualda Twardowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl