Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

24 sierpnia 2018 o godz. 19.00 w Forum Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim oraz 25 sierpnia 2018 o godz. 19:00 w Galerii U Jezuitów w Poznaniu odbędą się koncerty promujące nową płytę Maksymiliana Święcha – De Lyublyn.

Jest to kolejny album Maksymiliana Święcha, którego treścią jest muzyka z Tabulatury Jana z Lublina – największej tabulatury klawiszowej renesansowej Europy. Płyta ma charakter przełomowy. To pierwszy klawesynowy album w historii fonografii wypełniony w całości utworami z tego unikatowego międzynarodowego zbioru. Dodatkowo nagrań dokonano na kopii historycznego klawesynu Honforia Guarraciniego (Neapol, ok. 1690), nastrojonego w oryginalnej temperacji Jana z Lublina.

Na płycie słuchacze znajdą muzykę różnego pochodzenia i przeznaczenia – od utworów świeckich, bazujących na ludowych melodiach, przez niemieckie tańce, aż po intawolacje włoskich motetów. De Lyublyn to renesansowe utwory kompozytorów polskich i zagranicznych, niemniej większa część albumu to muzyka anonimowa. Zaskakującą wartość przedstawiają także anonimowe kompozycje bez tytułów. Projekt powstał przy wsparciu Miasta Lublin.

Więcej informacji – na stronie wydawnictwa: https://chordis.pl/produkt/de-lyublyn-maksymilian-swiech-cd/ 


24 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 swoje podwoje otwiera Spółdzielnia Muzyczna – długo wyczekiwana siedziba krakowskiego ansamblu muzyki współczesnej o tej samej nazwie.

Grupa muzyków, których połączyły studia na krakowskiej Akademii Muzycznej oraz kursy mistrzowskie za granicą, ma za sobą sezon szczególnie bogaty w propozycje kulturalne we własnym mieście. Członkowie zespołu bowiem, oprócz wspólnych koncertów na festiwalu Audio Art i konferencji „Elementi”, zapraszali w minionych kwartałach na filmy nieme z muzyką na żywo – na szeregu miejscowych scen, a także opowiadali widowni o powojennej oraz najnowszej sztuce muzycznej – w kilku Ośrodkach Kultury na terenie Krakowa. Na inaugurację czwartego roku swej działalności Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza natomiast wreszcie do siebie, pod adres Gromadzka 46.

W programie wydarzenia występy licznych przyjaciół Spółdzielni z kraju, jak i z zagranicy. Obok samych gospodarzy, zagrają Hashtag Ensemble (Warszawa), Ensemble Kompopolex (Wrocław) i Krakow Improvisers Orchestra oraz Marlies Debacker i Salim Javaid (Kolonia). To jednak dopiero pierwsze słowo z oferty nowego miejsca na muzycznej mapie miasta – polecamy uważnie śledzić kalendarium Spółdzielni Muzycznej.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej zespołu: www.spoldzielniamuzyczna.com 


W dniach 25–31 sierpnia 2018 roku Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Trans/Misje.

Trans/Misje czyli Międzynarodowy Festiwal Sztuk Rzeszów–Koszyce–Ostrawa–Debreczyn–Lwów–Troki to wydarzenie artystyczne, którego fundamentem jest międzynarodowa współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz Ukrainy i Litwy. Tytuł pierwszej odsłony, którą przygotowuje Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie to „1918. Koniec i początek”. Jako datę rozpoczęcia pierwszego festiwalu przyjęto przełom sierpnia i września 2018 roku. „Rok 2018 jest bowiem rokiem bardzo znaczącym dla Europy Środkowej i Wschodniej. Przypada w nim setna rocznica ustanowienia nowego porządku. Poszczególne państwa odzyskały swoją niepodległość, suwerenność. Od tego momentu rozpoczął się ich znaczący rozwój – nie tylko gospodarczy, ale także kulturowy” – mówi dyrektor rzeszowskiego teatru, Jan Nowara w wywiadzie z Jackiem Cieślikiem. Program pierwszej edycji festiwalu w sposób bezpośredni i pośredni odnosi się do tego przełomu historycznego. Wszyscy partnerzy spojrzą na datę 1918 z perspektywy własnych doświadczeń historycznych i kulturowych.

Podczas uroczystej inauguracji w Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się premiera oratorium Sławomira Kupczaka Cud niedokonany, czyli Wielki Odpust w Kalwarii Pacławskiej '39 na sopran, kontratenor, dwóch recytatorów, chór, orkiestrę i elektronikę do libretta Szymona Bogacza. Oratorium powstało na zamówienie Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Trans/Misje. Utwór zaprezentują Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią Naira Ayvazyan i Michał Sławecki.

Więcej informacji na: www.trans-misje.pl 


25 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu podczas koncertu finałowego XI Festiwalu „Wawel o zmierzchu” zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara.

Podczas finału międzynarodowej publiczności przedstawią się dyrygent – Maestro Marek Moś, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Szymon Nehring oraz orkiestra CORda Cracovia, związana z festiwalem od roku 2011. Muzyka rozbrzmiewać będzie w scenerii zapadającego zmierzchu, zmieniających się kolorów Dziedzińca Arkadowego – symbolicznego i historycznie nacechowanego serca Polski.

W programie koncertu finałowego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Edwarda Elgara, Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara. Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017), wykona Poloneza fis-moll op. 44 Fryderyka Chopina oraz – wraz z CORdą Cracovia pod dyrekcją Marka Mosia – Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego – kompozytora, polityka i dyplomaty. Zabrzmią także dwa poematy symfoniczne: Polonia Edwarda Elgara (z cytatami z Mazurka Dąbrowskiego) oraz Krzesany Wojciecha Kilara.


Na kolejne wakacyjne spotkanie z muzyką 25 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Śląskiej zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Krzysztofa Dobosiewicza.

Wielokrotnie, m.in. do Bez lęku Petera Weira, włączano do ścieżek dźwiękowych filmów najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Muzykę patrona filharmoników słyszymy w filmach fabularnych i dokumentalnych, m.in. w Dowcipie Mike’a Nicholsa, Hazardzie, Bogach i LSD Petera Mettlera, Krystynie, córce Lavransa Liv Ullmann czy Wypadku Lecha Majewskiego. Nie zawsze pamiętamy, jak często muzyczne arcydzieła wykorzystane zostają w filmie. Czasem znacząco, czasem bez sensu. Orkiestra przypomni niektóre z takich prób. Podczas koncertu zabrzmią również słynne utwory symfoniczne, wykorzystane w takich filmach, jak Oczy szeroko zamknięte, Pluton, Star Trek, Prometeusz czy Mechaniczna pomarańcza.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu


Do 2 września 2018 roku potrwa XV Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”.

Festiwal Singera to już renomowana marka i kulturalna wizytówka Warszawy. Co roku teatry, sale koncertowe, centra muzyczne, klubokawiarnie, plenery – od Pragi po Wolę – wypełniają koncerty, spektakle, projekcje filmowe, warsztaty tańca, spacery, spotkania literackie. Jubileuszowa 15. odsłona festiwalu kultury żydowskiej jest wyjątkowo bogata, pełna gwiazd oraz młodych wykonawców. Wielość gatunków muzycznych i teatralnych, przemieszanie stylów i trendów – a wszystko pod wspólnym mianownikiem: inspirowane kulturą żydowską, zarówno tradycyjną, jak i współczesną.

Pomiędzy inauguracją a finałem 9 dni koncertów znakomitych muzyków z Polski i zagranicy. Podczas koncertu muzyki i poezji żydowskiej „Kadisz” 31 sierpnia zabrzmią kompozycje Rafała Grząki, Janusza Senta, Andrzeja Seroczyńskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert „Jerzy Petersburski, Władysław Szpilman. Nowe pokolenie Polska 100”: Orkiestra Adria zaprezentuje utwory Szpilmana i Petersburskiego – legendarnych kompozytorów, twórców wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku Polski i świata. Natomiast 2 września znakomici artyści – skrzypkowie Katarzyna Duda i Mariusz Patyra oraz altowiolista Krzysztof Chorzelski i wiolonczelista Marcin Sieniawski –wykonają w Synagodze im. Nożyków kwartety smyczkowe Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


W dniach 26 sierpnia – 2 września 2018 roku odbędzie się II edycja festiwalu Corno – Brass Music Festival.

Corno – Brass Music Festival to połączenie warsztatów, koncertów kameralnych i symfonicznych, wykładów, wystawy instrumentów, zajęć indywidualnych i grupowych, zajęć dla profesjonalistów i pasjonatów, wydarzeń otwartych dla szerokiej publiczności w kilku lokalizacjach Zielonej Góry. Festiwal skupia doskonałych, światowej sławy muzyków, szeroką publiczność, ale także rozbudza sympatię i przywiązanie do pięknego miasta Zielona Góra. Organizatorzy to zielonogórzanie, uczniowie Iwana Moroza, którzy po kilkunastu latach dalszej edukacji w najlepszych europejskich uczelniach, a także u wybitnych wykładowców postanowili wrócić i swoje doświadczenie przekazać rodzinnemu miastu.

W II edycji Corno – Brass Music Festival weźmie udział 24 artystów i ponad 70 uczestników międzynarodowych warsztatów muzycznych. Soliści, kameraliści, muzycy orkiestrowi, pedagodzy i profesorowie wyższych uczelni przybędą z najważniejszych ośrodków kulturalnych Polski, Europy i świata. Odbędą się wykłady, treningi mentalne i zdrowotne, międzynarodowa wystawa instrumentów blaszanych oraz siedem koncertów. Podczas koncertu dwóch zespołów waltorniowych – Virtuoso Horn Duo i Hornet Quartet – 28 sierpnia w godz. 19:00 w Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Elegy for 5 horns Kazimierza Machali.

Szczegółowy program – na stronie: http://corno.pl/ 


26 sierpnia 2018 roku o godz. 19.00 w katowickim Kościele pw. św. Józefa Robotnika (ul. Mikusińskiego 8) odbędzie się ostatni koncert muzyki chóralnej z cyklu „Silesia a cappella”.

W nawiązaniu do idei przewodniej tego cyklu przedstawiającego dzieła chóralne wybitnych śląskich twórców w kontekście literatury światowej, tym razem kompozycje Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i przedstawiciela młodego pokolenia Adriana Robaka, zestawione zostaną z dziełami pioniera stylu koncertującego Lodovico Viadany oraz niemieckich twórców muzyki barokowej – Hansa Leo Hasslera i Johanna Hermanna Scheina. Utwory zaprezentuje zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Contento Core od początku swojego istnienia, a powstał z inicjatywy dyrygentki Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej w 2007 roku, pielęgnuje w swoim repertuarze muzykę chóralną różnych epok – od renesansu po współczesność. Tym niemniej szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka wokalna XVI–XVIII wieku, którą interpretuje zgodnie z ideą wykonawstwa historycznego. W swoim dorobku artystycznym Contento Core ma dwie płyty: Księga Psalmów w polskiej muzyce barokowej oraz KurPieśni, prezentująca pieśni kurpiowskie w wielogłosowym opracowaniu polskich kompozytorów XX wieku – Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty – oraz oryginalne melodie pieśni w wykonaniu dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.

Koncert poprowadzi Aleksandra Rudzka-Kurdyś.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.silesia.art.pl 


Na koniec tegorocznych wakacji Elbląska Orkiestra Kameralna zaprosi melomanów do udziału w muzycznej uczcie, okraszonej słowem i obrazem. 31 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu przypomnimy sobie bowiem szlagiery, które wywarły największy wpływ na kinematografię XX wieku. Zrobimy to w doborowym towarzystwie Stefana Gąsieńca, Sebastiana Perłowskiego i Tomasza Stockingera.

Orkiestra nie po raz pierwszy zmierzy się z repertuarem, który większość osób kojarzy z salą kinową. Tym razem elbląscy instrumentaliści zaprezentują utwory, które łączyły świat muzyki i świat filmu na przestrzeni kilku dekad. Najpierw, w rytmie tanga Por Una Cabeza z filmu Zapach kobiety, odkryjemy historię pewnego niewidomego podpułkownika i jego młodego opiekuna. Później, za sprawą ragtime’u The Entertainer z filmu Żądło, przeniesiemy się do Stanów Zjednoczonych lat 1930-tych i środowiska przedsiębiorczych złodziejaszków. Nie zabraknie także polskich akcentów. Na scenie zabrzmią walce Waldemara Kazaneckiego i Wojciecha Kilara z filmów Noce i dnie i Trędowata, Cantabile Krzesimira Dębskiego, W starym kinie Władysława Szpilmana i muzyka autorstwa Mirosława Gąsieńca do filmu Strachy.

Przewodnikami po świecie kinowych szlagierów będą uznani artyści. Koncert poprowadzi znany aktor serialowy, filmowy i teatralny, Tomasz Stockinger. Nad grą elbląskich kameralistów będzie czuwał Sebastian Perłowski, który dotychczas współpracował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Metropolitana de Lisboa czy Sevilla Symphony Orchestra. Wtórował im zaś będzie ceniony kompozytor i pianista jazzowy, Stefan Gąsieniec.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.eok.elblag.eu


W dniach 31 sierpnia – 3 września Filharmonia Lubelska zaprasza na tegoroczny Festiwal „Europa – mała ojczyzna braci Wieniawskich”.

Przedsięwzięcie rozpocznie się odsłonięciem tablicy poświęconej Józefowi Wieniawskiemu. Z tej okazji w Sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej 31 sierpnia 2018 o godz. 19:00 odbędzie się koncert kameralny, podczas którego Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Kamil Turczyn (fortepian) wykonają utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i samego Józefa Wieniawskiego, którego 180. rocznica urodzin przypadła na zeszły rok. Słowo o muzyce wygłosi Karol Rzepecki.

2 września historyczne wnętrza lubelskiej Bazyliki oo. Dominikanów wypełnią dźwięki skrzypiec. W kaplicy Matki Boskiej Paryskiej będzie miał miejsce recital w wykonaniu Roberta Bachary. Podczas koncertu finałowego tamże wystąpi Męski Kwartet Wokalny, który zaprezentuje utwory dawnych mistrzów: J. Dunstable’a, Cl. Janequina, G.M. Nanina, G.P. da Palestriny, H. de Salinisa, Wacława z Szamotuł i M. Zieleńskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Dodatkowe informacje – na http://www.filharmonialubelska.pl/