kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

26 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się premiera Missa Brevis na sopran, mezzosopran, dwie waltornie, flet i kwartet smyczkowy Pawła Pudło.

Ta krótka msza polskiego kompozytora powstała na zamówienie Fundacji Dobrej Muzyki w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja to spotkanie tradycji z nowoczesnością – tradycyjna forma sakralna w wydaniu współczesnego kompozytora.

Utwór jest skomponowany specjalnie dla Kościoła Pokoju, w którym znajduje się dwoje organów: symfoniczne organy Schlaga oraz barokowe organy ołtarzowe. Wykonawcami utworu będą świdniccy organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, sopranistka Dominika Zamara, działająca obecnie w Wenecji, mezzosopranistka Magdalena Cornelius, waltorniści Anna i Grzegorz Mondry, flecistka Sylwia Waindok i kwartet smyczkowy w składzie: Marcin Ostrowski, Dagmara Swestun, Marlena Grodzicka-Myślak i Jakub Myślak.

Organizatorami koncertu są Fundacja Dobrej Muzyki, parafia Ewangelicko-Augsburska w Świdnicy oraz Gmina Miasto Świdnica. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Biskup Ewangelicki Waldemar Pytel i Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


26 maja 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska zamieni się w świątynię muzyki perkusyjnej. Tegoroczna, jedenasta już edycja, otrzymała podtytuł „Abstrakcyjne brzmienia” przede wszystkim ze względu wykorzystanie grupy instrumentów o abstrakcyjnych wysokościach, specjalnie skonstruowanych na potrzeby tego wydarzenia, jak strojone butle gazowe, drewniane bębny i wiele innych.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – znakomitego perkusisty, a jednocześnie pomysłodawcy i głównego realizatora Spotkań z Muzyka Perkusyjną. Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi dyrygentka młodego pokolenia Joanna Natalia Ślusarczyk. Gośćmi zaproszonymi do projektu są: koncertmistrz skrzypiec Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Paweł Wajrak, oboista Mariusz Pędziałek, organista Michał Białko oraz Adam Wygoda grający na marimbie. Nie może oczywiście zabraknąć spiritus movens całego cyklu, czyli Ryszarda Haby, który zagra na marimbie, wibrafonie i perkusji.

Do repertuarowych atrakcji najbliższego koncertu zaliczyć można prawykonanie utworu pt. Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy, napisanego specjalnie na tę okazję przez Lecha Skoczylasa, czy kompozycję Vache Sharafyana pt. Hayren, opartą o armeńską średniowieczną formę wiersza ze specyficznym rytmem 7,8,7,8. Zabrzmi ponadto Dmaathen na obój i perkusję Iannisa Xenakisa i kompozycja amerykańskiego kompozytora Lou Harrisona, w której połączono brzmienia organów z dźwiękami bez określonej wysokości.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7910-XI_SPOTKANIA_Z_MUZYK%C4%84_PERKUSYJN%C4%84.html 


W dniach 27 maja – 2 czerwca 2019 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury odbędzie się VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”, który ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej.

Wśród wykonawców znajdują się byli i obecni studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pedagodzy gdańskiej uczelni, absolwenci gdańskich szkół muzycznych czy też artyści, którzy wywodzą się z Gdańska oraz kontynuują swoją edukację i karierę w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Ideą festiwalu jest promocja artystów i pomoc w realizacji ich planów twórczych.

Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się pięć widowiskowych koncertów pianistycznych w Ratuszu Staromiejskim: „Wielcy kompozytorzy rosyjscy”, „Wokół Romantyzmu”, „Młodzi na gdańskiej scenie”. Podczas koncertu „W kręgu muzyki polskiej” usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Artura Malawskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie recital wybitnego wirtuoza fortepianu – Bogdana Czapiewskiego, profesora gdańskiej uczelni. Program wydarzenia wzbogacą wykłady popularnonaukowe poświęcone muzyce poważnej i pianistyce.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/3538/vii-festiwal-gdanscy-pianisci-miastu 


Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje" to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. 4. edycja Festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 28 maja – 19 czerwca 2019 roku.

W starannie dobranym programie utwory są niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione, co umożliwia ich wzajemną konfrontację. Jednak główną ideą organizatorów jest konfrontacja słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. Festiwal na tle innych wyróżnia się poprzez możliwość intensywnego kontaktu publiczności z występującymi muzykami na panelu dyskusyjnym, odbywającym się po każdym koncercie. W myśl organizatorów wydarzenie ma przełamywać granicę między muzykami a słuchaczami: „Ty słuchasz muzyki i muzyka słucha Ciebie”.

Część programu tegorocznej edycji Festiwalu poświęcono Witoldowi Lutosławskiemu, którego 25. rocznica śmierci przypadła 7 lutego. Podczas koncertu inauguracyjnego orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją włoskiego mistrza batuty Renato Rivolty wykona I Symfonię Karola Szymanowskiego, grywaną najrzadziej. Koncert zwieńczy Livre pour orchestre Lutosławskiego – jedną z kluczowych kompozycji w dorobku Mistrza.

W tym roku jubileusz 80. urodzin obchodzi mieszkający w Polsce węgierski kompozytor, improwizator i pianista Szábolcs Esztényi. Artysta zaprasza w świat swojej sztuki wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami 11 czerwca. W tym roku przypada też rocznica 100-lecia urodzin Mieczysława Wajnberga. Jego muzykę zaprezentuje Kwartet Śląski i pianista Piotr Sałajczyk. Wyjątkowa osobowość – sopranistka Anna Zawisza. W jej interpretacji usłyszymy 13 czerwca pieśni Józefa Haydna, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego; partię fortepianu wykona dyrektor artystyczny Festiwalu Maciej Grzybowski. W finale Festiwalu zabrzmi Recitativa i ariosa „Lerchenmusik" op. 53 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu www.festiwaltrzycztery.pl 


Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki PAN zaprasza na gościnny wykład otwarty pt. “Warsaw Autumn”– new musical perspective for the countries under the Iron Curtain (on the example of Georgian composition school)”, który wygłosi prof. Nana Sharikadze z Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Tbilisi. Wykład (w języku angielskim) odbędzie się 28 maja 2019 roku o godz. 11:00 w Instytucie Sztuki PAN (Sala Sobieskich).

Nana Sharikadze pełni funkcję kierownika Katedry Historii Muzyki Państwowego Konserwatorium im. Wano Saradżiszwili w Tbilisi. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z awangardą muzyczną XX wieku, teatrem muzycznym, sztuką muzyczną w państwach totalitarnych, muzyką amerykańską. Z jej inicjatywy do programu nauczania wprowadzono nowy przedmiot „Teatr XX wieku”. Nana Sharikadze była stypendystką prezydenta Gruzji (2002-2004), DAAD (2012). Jest członkiem Związku Kompozytorów i Muzykologów Gruzji.

Podczas gościnnego wykładu Nana Sharikadze opowie o tym, jaki wpływ na życie muzyczne radzieckiej Gruzji wywarła polityka kulturalna Związku Radzieckiego, a także „globalne” procesy dokonujące się w sztuce. Festiwal „Warszawska Jesień” jako muzyczny wyraz politycznej odwilży, miał niezwykle ważne znaczenie dla krajów za „Żelazną kurtyną”, w tym dla Gruzji jako części Związku Radzieckiego. „Warszawska jesień” inspirowała kompozytorów do eksperymentowania i otwarcia na nowe trendy.

Wstęp wolny!


W dniach 28 maja – 8 czerwca 2019 roku przy XX Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki odbędzie się Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classics”.

Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classic” przy mającym już 20-letnią historię Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki, to projekt stworzony dzięki inicjatywie artystów działających od ponad 25 lat na największych estradach Europy i świata przy współpracy z największą na Podbeskidziu uczelnią wyższą Akademią Techniczno-Humanistyczną i przedstawicielami polskiego biznesu. Organizatorzy nowego wydarzenia na kulturalnej mapie południowej Polski postawili sobie za cel sprowadzenie do tego jednego z najpiękniejszych miast Polski artystów polskich, ale także zagraniczne gwiazdy występujące na największych estradach świata.

W muzycznej wiośnie w Bielsku-Białej – pięknie położonego wśród zielonych beskidzkich wzgórz „Małego Wiednia” – wezmą udział Duo del Gesu, Paweł Kotla, Valentina Igoshina, Charlie Siem i Caroline Jaya-Ratnam. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się prawykonanie utworu A due (2019) Kamila Cieślika.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://klasyka.eu/ 


28 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera Quasi una sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera. Utwór światowej sławy kompozytora powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Akordeon – jego historia, w porównaniu z innymi instrumentami – długa nie jest. Właściwie rozpoczyna się w latach dwudziestych XIX wieku. W 1821 roku Christian Friedrich Ludwig Buschmann buduje rodzaj prototypu, który później rozwija inny budowniczy – Austriak Cyril Demian. W 1829 otrzymuje patent na instrument, który nazywa się „accordion”. To jedno z najciekawszych muzycznych narzędzi, stworzone przez człowieka, a jego rozwiązania konstrukcyjne mogą nawet rozpalać wyobraźnię (co tak naprawdę gra?)

Akordeon ma własne brzmieniowe oblicze, oryginalne i od razu rozpoznawalne, i możliwości brzmieniowe niezwykle bogate. Frapuje swoimi możliwościami współdziałania, ale i przeciwstawiania się innym instrumentom. Te trzy, z którymi będzie się łączył (skrzypce, gitara i fortepian) należą do grupy instrumentów strunowych i wzajemnie różnią sposobem wydobycia dźwięku. Możliwości kombinacji brzmieniowych, uzyskiwania zaskakujących barw i różnorodności fakturalnej raczej wyczerpać się nie uda. Zwłaszcza, że zestawione ze sobą utwory – powstawały na przestrzeni ponad 150 lat: najstarsza jest Sonata Molique’a (1857), najmłodsza – premierowa gitarowo‑akordeonowa sonata Krzysztofa Meyera. W wykonaniu Macieja Frąckiewicza (akordeon), Agaty Szymczewskiej (skrzypce), Łukasza Kuropaczewskiego (gitara) i Marka Brachy (fortepian) usłyszymy też utwory Mikołaja Majkusiaka i Dariusza Przybylskiego.

Marcin Majchrowski

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Minęło ponad trzynaście lat od ostatniego i jedynego jak dotąd występu Rafała Blechacza w sali Filharmonii Krakowskiej. 29 maja 2019 roku o godz. 19.30 Rafał Blechacz wystąpi na estradzie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wraz z wybitną południowokoreańską skrzypaczką Bomsori Kim, z którą wspólnie nagrał kolejny album.

Zdobywca grand prix Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2005 roku, jest artystą gorąco oczekiwanym na całym świecie, zaś każda z nagranych przez niego, wydanych przez Deutsche Grammophon płyt, zdobywa uznanie zarówno melomanów, jak i krytyków muzycznych. Bomsori Kim w 2016 roku zdobyła II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Podobna wrażliwość muzyczna obojga muzyków oraz ich dbałość o koloryt brzmienia i wyczucie liryzmu przyczyniły się do powstania niezwykłej płyty, której materiał muzyczny stanowi trzon programu krakowskiego koncertu.

Usłyszymy bowiem trzy zachwycająco zarejestrowane przez artystów sonaty: Sonatę A-dur op. 13 nr 1 Gabriela Fauré, Sonatę g-moll Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę skrzypcową d-moll op. 9, napisaną przez zaledwie osiemnastoletniego Karola Szymanowskiego. Program koncertu otworzy natomiast Sonata F-dur KV 376 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert w Filharmonii Krakowskiej to zatem możliwość nie tylko obcowania z nadzwyczajną literaturą muzyczną, ale również z wyobraźnią dwojga niezwykłych artystów, tak odległych pochodzeniem, a tak bliskich wrażliwością.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7902-KONCERT_KAMERALNY.html 


Najlepsi dyplomanci z Akademii Muzycznej w Łodzi zaprezentują się podczas corocznego koncertu podsumowującego pięcioletni okres studiów muzycznych. Koncert dyplomantów odbędzie się 29 maja 2019 (środa) o godzinie 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny!

Koncert rozpocznie altowiolistka Zuzanna Krakowiak, która wykona Elegię op. 30 Henriego Vieuxtempsa. W trakcie wieczoru wystąpi także druga altowiolistka Weronika Pisarek, która zinterpretuje kompozycję Morpheus Rebekki Clarke. W programie koncertu zaplanowano występ dwóch pianistek. Katarzyna Popko zagra Xinijang Capriccio Chu Wanga Huy, a Diana Łania Rapsodię węgierską c-moll nr 2 Franza Liszta. Na scenie Sali Kameralnej zaprezentują się dwie wiolonczelistki. Anna Cierpisz wykona I część Sonaty F-dur op. 99 nr 2 Johannesa Brahmsa, a Marta Podwysocka Sonatę na wiolonczelę solo György’a Ligetiego. Kompozycję Aleksandra Brycha Highlands interpretować będzie duo akordeonistów: Gabriel Balukiewicz i Kuba Niewczas. Na akordeonie solo zagra natomiast Aleksander Stachowski, prezentując utwór Harriego Vuoriego The Hour of the Wolf.

W trakcie koncertu pojawi się także muzyka wokalna. Sopranistka Zuzanna Ciszewska zaśpiewa arię Marzenki Ten lasky sen… z III aktu opery Sprzedana narzeczona Bedřicha Smetany. Recytatyw i arię Neali Paria, on paria! z opery Paria Stanisława Moniuszki oraz pieśń Ludomira Różyckiego – Rajski ptak, wykona sopranistka Magdalena Cierzniewska. Songi z musicali Czarownice z Eastwick oraz Funny Girl interpretować będzie Martyna Henke, a piosenki z repertuaru Anny Marii Jopek i D’Angelo – Olga Fidrysiak. Podczas koncertu wystąpią także: kontrabasista Kamil Biadała, który zaprezentuje Hommage a J. S. Bach na kontrabas solo Juliena-François Zbindena, gitarzysta Damian Wyrzykowski, który zagra II część Koncertu na gitarę i orkiestrę Heitora Villa-Lobosa, a także skrzypaczka Dominika Sznajder, która wykona Suite Espagnole Manuela de Falli. Przy fortepianie instrumentalistom i wokalistkom towarzyszyć będą: Joanna Morycińska, Tomasz Kaszuba, Tomasz Walczak, Wojciech Kubica, Julia Sołek, Elżbieta Różycka-Przybylak, Michał Makulski i Marcin Kawczyński.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/maj-2019/153900-koncert-dyplomantow 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza 30 maja 2019 roku o godz.18.00 na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Koncert będzie miał miejsce w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

Gościem majowego spotkania i koncertu w Muzeum Archidiecezjalnym będzie prof. Jan Wincenty Hawel, który przez okres 12 lat piastował godność rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Ten muzyczny wieczór w ramach cyklu „Vivat Academia” będzie okazją, by przypomnieć jego wszechstronną i cenioną działalność artystyczną związaną od początku z macierzystą uczelnią. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach ukończył z trzema dyplomami: Wydziału Wychowania Muzycznego (1960), kompozycji u Bolesława Szabelskiego (1964) oraz dyrygentury w klasie Karola Stryji (1967). Bezpośrednio po zakończeniu edukacji muzycznej został wykładowcą, prowadził klasy kompozycji i dyrygentury, pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Zespołu Badawczego („Muzyka na Śląsku – aspekty, nurty, działania, ludzie”), a od 1975 roku kierował Akademicką Orkiestrą Symfoniczną. W 1981 roku z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem artystycznym powstała Śląska Orkiestra Kameralna, z którą koncertował w kraju i za granicą.

Spotkanie w Muzeum Archidiecezjalnym będzie również okazją do rozmowy na temat bogatego dorobku twórczego prof. Jana Wincentego Hawela. Do programu części koncertowej zostały wybrane obok Sonaty Ravela także jego kompozycje, które zabrzmią w wykonaniu wybitnych artystów i obecnych pedagogów katowickiej uczelni, Krzysztofa Lasonia i Piotra Sałajczyka.

Wstęp na koncerty cyklu „Vivat Academia!” jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/407_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-janem-wincentym-hawelem


W ramach IV edycji cyklu „SuperSam +1” 30 maja 2019 roku o godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się Franz Hautzinger i Ksawery Wójciński.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Podczas „SuperSam +1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 30 maja po raz pierwszy spotkają się na scenie Franz Hautzinger i Ksawery Wójciński.

Trębacz Franz Hautzinger urodził się w Seewinkel, Burgenland. Studiował na wydziale jazzowym Uniwersytetu Artystycznego w Graz. Współpracował z Christophem Cechem, Christianem Mühlbacherem, Johnem Russelem i Stevem Noblem, grał z Nouvelle Cuisine Big Band i w oktecie Striped Roses. Od 1989 roku wykłada na wiedeńskim Uniwersytecie Muzycznym. Od 1999 roku jest członkiem berlińskiego zespołu Zeitkratzer.

Ksawery Wójciński jest jednym z najbardziej rozchwytywanych kontrabasistów jazzowych na polskiej scenie. Prezentuje się słuchaczom w najróżniejszych odsłonach i stylistykach, począwszy od jazzu w jego przystępnym wydaniu, poprzez awangardę, aż po polską muzykę ludową. Wójciński współpracował już z takimi twórcami, jak m.in. amerykański pianista Uri Caine, saksofonista Charles Gayle, a także z Michaelem Zerangiem, Nicole Mitchell czy Marco Eneidim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://supersam.mozg.pl 


W programie koncertu 31 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Służewskim Domu Kultury (ul. J. S. Bacha 15) każdy znajdzie coś dla siebie – zabrzmią brawurowe transkrypcje repertuaru od Baroku po współczesną muzykę popularną i jazz. Na koncert zapraszają prześwietni soliści grupy dętej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Muzyka przeznaczana specjalnie na instrumenty dęte ma niezwykle długą historię. Głośne brzmienie instrumentów dętych predestynowało je zwłaszcza do gry plenerowej, ale doceniano je także w kameralistyce.

Na początku lat 80. XVIII wieku cesarz Józef II powołał własny nadworny zespół – Kaiserliche und königliche Harmonie, złożony z par obojów, klarnetów, fagotów oraz rogów. Taki właśnie skład uchodził za najszlachetniejszy, „klasyczny” i przeznaczano nań najwięcej kompozycji, tworzył je m.in. Mozart i inni kompozytorzy tej epoki. Pełen wdzięku i pogody Oktet Es-dur Beethovena to właśnie kanoniczny przykład tzw. Harmoniemusik.

W XIX stuleciu narodził się natomiast, rozwinięty szczególnie w kolejnym wieku, zwyczaj dokonywania transkrypcji znanych kompozycji na rozmaite składy dęte, dobierane zależnie od potrzeb. Szczególną odmianę stanowił kwintet dęty blaszany (jego najczęstszy skład to dwie trąbki, róg, puzon i tuba, ale możliwe są różne odmiany), zestawiany często z orkiestrowych solistów mających tu możliwość pełnego ukazania swej olśniewającej wirtuozerii. Muzycy Sinfonii Iuventus zaprezentują transkrypcje dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego, Gerarda Matosa Rodríguesa, Johanna i Josefa Straussów, a także utwory Ferenca Farkasa, Victora Ewalda i Kazimierza Machali.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


W dniach 31 maja – 7 czerwca 2019 roku odbędzie się XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. W ciągu tygodnia odbędą się cztery koncerty w trzech miejscach w Warszawie, po obu stronach Wisły. XIX edycja łączy się także z 85. rocznicą urodzin Franciszka Wybrańczyka – założyciela Sinfonii Varsovii i pomysłodawcy festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert „Symfonia Tańca” w Pawilonie Koncertowym przy Grochowskiej 272. Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprezentuje m.in. Mazura z Halki Moniuszki. Wirtuozowską partię solową w Introdukcji i Rondzie capriccioso Saint-Saënsa wykona Anna Maria Staśkiewicz – laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, a na co dzień koncertmistrzyni Sinfonii Varsovii. Całość poprowadzi pochodzący z Australii Benjamin Bayl.

Podczas drugiego dnia festiwalu (2.06 g. 16:00) Sinfonia Varsovia Brass zaprosi słuchaczy do klimatycznej Prochowni Żoliborz na koncert „Brass na trawie”. W otoczeniu drzew Parku Żeromskiego zespół zaprezentuje repertuar idealny do spędzenia popołudnia z muzyką na trawie, będzie okazją do zapoznania się z energetycznym brzmieniem łączącym muzykę jazzową z filmową czy latynoamerykańską.

Klasyczny repertuar wypełni Prom Kultury Saska Kępa podczas trzeciego wydarzenia festiwalu. „Sekstet w Promie” to muzyczne spotkanie Krzysztofa Książka, wszechstronnie utalentowanego pianisty oraz zespołu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet. Muzycy zmierzą się z repertuarem polskim i francuskim. W programie obok utworów Bacewicz i Paderewskiego znajdą się sekstety Poluenca i Thuille’a.

Finał XIX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu odbędzie się w Pawilonie Koncertowym. Taneczne rytmy i ogromną energię tkwiącą w muzyce klasycznej zaprezentuje Sinfonia Varsovia w pełnym składzie pod batutą Adama Sztaby. Muzycy podczas „Gorączki piątkowej nocy” wykonają lubiane przez publiczność utwory, w tym Poloneza Kilara.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Podczas najbliższych koncertów oratoryjnych, jakie odbędą się w gmachu przy Zwierzynieckiej w piątek 31 maja o godz. 19.30 i w sobotę 1 czerwca 2019 o godz. 18.00, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Stefanos Tsialis. W programie koncertów znajdą się kompozycje autorstwa Moniuszki, Poulencka i Honeggera.

Stefanos Tsialis od pięciu lat jest dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry w Atenach. Syn Greka i Dunki, władający aż ośmioma językami, dyrygował do tej pory ponad 80 zespołami w Europie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Afryce Płd., w tym także Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z którą miał już okazję pracować w 2007 roku. Dzięki wieloletniej współpracy z kompozytorem Mikisem Theodorakisem, uznawany jest obecnie za jednego z wiodących w świecie interpretatorów muzyki swego rodaka. W interpretacji artysty usłyszymy uwerturę do opery Paria Stanisława Moniuszki (wykonanie to wpisuje się w obchody dwustulecia urodzin kompozytora), a ponadto Glorię Francisa Poulenca i III Symfonię Liturgiczną Arthura Honeggera.

Więcej informacji na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/