Polmic - FB

calendar of events

2022 2023 2024 2025 2026
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

OperaRara 24W dniach 1—18 lutego 2024 roku w Krakowie odbędzie się XVI Festiwal Opera Rara, w którego programie znajdzie się prawykonanie najnowszej opery Aleksandra Nowaka Ja, Şeküre oraz rzadko wykonywane arcydzieła dawnych mistrzów.

Opera Ja, Şeküre inspirowana jest wątkami wielkiej powieści Nazywam się Czerwień tureckiego noblisty Orhana Pamuka. Libretto stworzył sam kompozytor. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dzieło prawykonają soliści, Chór Polskiego Radia oraz muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i Capella Cracoviensis. Dźwięki nowej muzyki połączone zostaną z wideo instalacją Marcina Chlandy i Jakuba Kotyni. Notabene Orhan Pamuk był obecny podczas koncertowego wykonania fragmentów opery w zeszłym roku w Poznaniu.

Zainauguruje Festiwal w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS Solaris Karola Nepelskiego na podstawie powieści Stanisława Lema. Spektakl jest koprodukcją festiwalu Opera Rara, Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej, kooperatywy muzycznej Hashtag Ensemble (który weźmie udział w wykonaniu utworu) i Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. Partnerami wydarzenia są Uniwersytet Jagielloński i Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab.

Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną także takie nieustannie dialogujące ze współczesnością dzieła, jak Jephte Giacoma Carissimiego, Serenata à 5 Filiberta Laurenziego, Idomeneo Wolfganga Amadeusa Mozarta i Walpurgisnacht Felixa Mendelssohna.

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie http://operararakrakow.pl/ 


NFM 1 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rafał Łuc i Maciej Frąckiewicz to dwaj dobrze znani publiczności mistrzowie akordeonu zafascynowani muzyczną współczesnością. Podczas swojego koncertu w Narodowym Forum Muzyki 1 lutego 2024 roku o godz. 19.00 zaprezentują utwory polskich kompozytorów nagrane premierowo na ich wspólnej płycie Dualabilis wydanej w 2020 roku nakładem Opus Series. W realizacji warstwy elektronicznej utworu zatytułowanego prowokacyjnie Evil Nigger Juliusa Eastmana weźmie udział kompozytorka Marta Śniady.

Usłyszymy dzieła polskich kompozytorów-akordeonistów: Nokturn Andrzeja Krzanowskiego oraz Chorał i fantazję Mikołaja Majkusiaka. Ostatnim z wydanych na krążku Dualabilis utworów, które zaprezentuje duet, będzie akordeonowy fresk o wręcz symfonicznym rozmachu autorstwa Tomasza Opałki pt. Crossroads.

Program występu polskich wirtuozów uzupełnią utwory DW29 Loops for Paweł Szymański Bernharda Langa i Evil Nigger Juliusa Eastmana w opracowaniu na dwa akordeony i projekcję dźwiękową Piotra Peszata.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10217 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bieszczady bez 24Podczas XIX Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” w dniach 3-9 lutego 2024 w Sanoku na 20 instrumentach najwyższej klasy zagrają mistrzowie i młodzi adepci pianistyki. Tegorocznym motywem przewodnim będzie „Czas w muzyce”. W programie znajdą się koncerty symfoniczne i recitale, spektakl komediowy w wykonaniu Ireneusza Krosnego, wystawa prac Barbary Porczyńskiej, XIII Mistrzowska Szkoła Pedagogiki Fortepianowej oraz XV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz". Wystąpią mi.in. Elena Margolina-Hait, Alexander Gadijev, Anahit Nersesyan, Jekaterina Drzewiecka, duet Anna Geniušienė i Lukas Geniušas, a także Lwowska Orkiestra Kameralna „Akademia” pod batutą Igora Pylatyuka i Paderewski Symphony Orchestra pod dyrekcją dr. Michała Szymanowskiego.

Na publiczność czeka wyjątkowa podróż w świat muzyki skomponowanej przez najwybitniejszych polskich kompozytorów.

Część koncertów i nadzwyczajnych wydarzeń będzie transmitowana transmitowane na żywo na fanpage Fundacji w serwisie Facebook oraz YouTube. Relację przeprowadzi również TVP3 Rzeszów, TVP Kultura oraz Polskie Radio Rzeszów, Polskie Radio program II oraz Radio Dla Ciebie.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” udostępnia szeroki zasób wiedzy od zajęć zdrowotnych po wykłady z podstaw biznesu w promocji kultury. W ramach tegorocznej edycji Forum uczestnicy wezmą udział w:

  • lekcjach pokazowych i indywidualnych z Mistrzami Forum
  • kursie „Podstawy dyrygentury dla Pianistów” z Maestro Bogdanem Olędzkim
  • kursie „Podstawy gry na klawesynie dla Pianistów” z dr Dorotą Zimną
  • kursie „Podstawy gry na organach dla Pianistów” z prof. ośw. Januszem Ostrowskim
  • kursie „Kameralistyki instrumentalnej” z prof. Andrzejem Tatarskim
  • kursie „Kameralistyki wokalnej dla Pianistów” z prof. Olgą Pasiecznik.
  • kursie „Podstawy improwizacji dla pianistów” z prof. Konstantym Wileńskim
  • seminarium na temat Koncertów fortepianowych Chopina z prof. Piotrem Palecznym
  • seminarium na temat Ballad i Scherz Chopina z prof. Piotrem Palecznym.

Podczas tegorocznego tournée orkiestr po Podkarpaciu młodzi pianici w roli solistów wystąpią m.in. w Dębicy, Strzyżowie, Lubaczowie, Tarnowie, Iwonicza Zdroju, Przemyślu, Stalowej Woli, Krośnie, Jarosławiu, Inowrocławiu, Lutosławicach, Warszawie, Bydgoszczy i Kielcach.

Projekt jest realizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca oraz Yamaha Music Europe – oddział w Polsce, sponsora strategicznego Sanok Rubber Company S.A., głównego sponsora PGNiG ORLEN S.A. oraz partnerów.

Strona projektu: https://interpiano.pl/ 


FZ 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Scena Muzyki Polskiej" to wyjątkowy program Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, którego głównym celem jest promocja polskich artystów oraz rodzimej twórczości kompozytorskiej. Dzięki programowi w Filharmonii Zielonogórskiej 3 lutego 2024 roku o godz. 19.00 wystąpią światowej sławy polscy muzycy: altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf i pianista Maciej Gański.

Zabrzmią zarówno kompozycje przeznaczone oryginalne na altówkę i fortepian oraz opracowane z myślą o takim duecie - utwory, które rzadko goszczą w programach koncertowych, autorstwa Henryka Szopowicza, Jana Astriaba, Piotra Maszyńskiego, Zygmunta Stojowskiego, Jana Michała Wieczorka, Stefana Bolesława Poradowskiego. Artyści zaprezentują ponadto Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga oraz dzieła w opracowaniu samego Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa: Lullaby for Anne-Sophie Witolda Lutosławskiego i Mazur G-dur op. 7 Emila Młynarskiego.

Szczegółowy program: http://filharmoniazg.pl/events/scena-muzyki-polskiej-koncert-kameralny/ 


NOSPR 4 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rezydujący w Wiedniu kompozytor Grzegorz Pieniek w swoim nowym Koncercie na akordeon ćwierćtonowy i zespół instrumentalny uchyla kurtynę do świata zupełnie nowych brzmień. 4 lutego 2024 w NOSPR o godz. 18.00 utwór prawykonają Orkiestra Muzyki Nowej i akordeonista Eneasz Kubit pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Koncert został zamówiony u rezydującego w Wiedniu kompozytora cztery lata temu, jednak ze względu na specyficzne trudności do jego wykonania dojdzie dopiero teraz. Jak podkreślają organizatorzy, „Głównie ze względu na specjalny instrument – akordeon ćwierćtonowy, budowany na zamówienie. Właściwie w tej sytuacji możemy powiedzieć, że stworzono tu nie utwór na instrument, ale… instrument na utwór".

Jako drugi utwór zabrzmi No. 42 (In the Alps - an animated concert) Richarda Ayersa, który określa swoją kompozycję jako melodramat: łączy w sobie narrację literacką z narracją muzyczną, historię opery, wczesnego kina, praktyk teatralnych XIX wieku, a także ludową i popularną muzykę regionu alpejskiego.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-in-the-alps 


NOSPR 9 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pianistyka w mistrzowskim wydaniu! Gabriela Montero - wenezuelska pianistka i kompozytorka, laureatka III nagrody zdobytej w XIII Konkursie Chopinowskim w 1995 roku, 9 lutego 2024 roku o godz. 19:30 wystąpi w Katowicach w roli solistki. Towarzyszyć jej będzie NOSPR pod batutą Marin Alsop.

Jako pierwsze zabrzmi Allegro de Voiron - neoklasyczna perełka na orkiestrę Michała Spisaka. Następnie w wykonaniu wenezuelskiej artystki zabrzmi jej I Koncert „Latynoski”, poświęcony ojczyźnie Montero. Drugą część koncertu wypełni Życie bohatera Richarda Straussa. NOSPR zaprasza w podróż: od Francji, przez Wenezuelę, aż po tajemne dziedziny, w których toczy się czas herosów.

Przed koncertem, o godz. 18.30, Róża Światczyńska spotka się z publicznością i omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-alsop-montero 


Chalupka 9 2 24Koncert na akordeon i orkiestrę Wojciecha Chałupki zostanie po raz pierwszy wykonany w Sali Koncertowej ZSM w Białymstoku 9 lutego 2024 roku o godz. 19.00. Wystąpi wybitny akordeonista – Klaudiusz Baran, któremu kompozytor zadedykował to dzieło. Artyście towarzyszyć będzie orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.

Utwór Chałupki prezentuje różnorodne oblicza akordeonu oraz jego szerokie możliwości. Trzyczęściowa kompozycja jest pełna kontrastów, rozpoczynając od majestatycznej i pełnej energii pierwszej części, poprzez śpiewną i delikatną część drugą, aż do żywiołowego finału: klasyczna forma i nowatorskie brzmienia!

Podczas koncertu usłyszymy również Fuga y Misterio Astora Piazzolli, suitę orkiestrową z musicalu Evita Andrew Lloyda Webbera oraz Porgy and Bess – A symphonic Picture George’a Gershwina - zbiór najbardziej znanych utworów z opery Porgy and Bess w opracowaniu Roberta Russella Bennetta.

Informacja o biletach: https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-na-zakonczenie-karnawalu 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SinfoniaViva 10 2 24Wyjątkowe wydarzenie 10 lutego 2024 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie okazją do wspólnego świętowania i celebrowania bogatej historii orkiestry Sinfonia Viva oraz do delektowania się niezwykłą muzyką. Podczas koncertu jubileuszowego z okazji 25-lecia istnienia orkiestry prawykonany zostanie II Koncert skrzypcowy Tomasza Radziwonowicza pod batutą autora, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Gabriela Balcerek (Royal College of Music) - najmłodsza stypendystka programu „Młoda Polska”.

Orkiestra, założona z inicjatywy wybitnego skrzypka, kameralisty, aranżera, kompozytora i dyrygenta - Tomasza Radziwonowicza, od pierwszych dni zaskakiwała swoją wszechstronnością, prezentując repertuar obejmujący muzykę klasyczną, jazzową i filmową. Wzięła nawet udział w organizacji misji amerykańskiego wahadłowca Endeavour w 2010 roku, podczas której nagranie muzyki Fryderyka Chopina wraz z kopią jego rękopisu Preludium A-dur zostało zabrane w kosmos. W ciągu ćwierćwiecza swojej działalności Sinfonia Viva wzięła udział w nagraniu ponad 50 płyt, zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia, w tym Nagrodę „Fryderyk" (2010) za album Miki Urbaniak oraz prestiżowy Złoty Orfeusz przyznawany przez Academie du Disque Lyrique we Francji.

O wyborze repertuaru na koncert jubileuszowy wypowiedział się sam Tomasz Radziwonowicz: „Repertuar koncertu został starannie dobrany, aby zaprezentować wszechstronne możliwości Sinfonii Viva; dlatego oprócz nieśmiertelnej klasyki Wesela Figara, znalazła się muzyka współczesna - którą gramy chętnie, jak również trochę lżejszy repertuar - np. Dvořák - Tańce słowiańskie, piękne Tango Henryka Warsa, i kilka utworów z zakresu muzyki filmowej - od tego przecież się zaczęło. Moim zdaniem taki dobór utworów powinien zadowolić każdego melomana” – mówi Radziwonowicz i dodaje: „II Koncert skrzypcowy jest garniturem, a raczej suknią uszytą 'na miarę' dla utalentowanej młodej skrzypaczki - Gabrysi Balcerek. Jego motyw czołowy jest muzycznym autografem od pierwszych liter imienia i nazwiska - 'G B'. Utrzymany w duchu neoklasycznym, o wielobarwnej harmonice, melodiach zaczerpniętych z naszego folkloru, nie epatuje współczesnością dla samej siebie, jest hołdem złożonym wielkiej polskiej kompozytorce i skrzypaczce - Grażynie Bacewicz”.

Patronem obchodów jubileuszowych jest firma Hillwood - czołowy deweloper i inwestor w branży nieruchomości, specjalizujący się w dostarczaniu obiektów logistycznych, magazynowych i przemysłowych. Patronat Honorowy nad wydarzeniem koncertowym objęło Narodowe Centrum Kultury, a partnerem jest STOART. Organizatorami koncertu jubileuszowego są Stowarzyszenie Symphonia i Program 2 Polskiego Radia.

Więcej - na stronie orkiestry www.sinfoniaviva.com 


LekcjeMuzyki 13 2 24Fundacja Nowa Miodowa i ZPSM Nr 1 w Warszawie zapraszają na nowy cykl koncertowy w Nowej Miodowej – „Lekcje Muzyki”. Tytuł z lekkim przymrużeniem oka, ponieważ nie do końca lekcje i nie tylko muzyki… Na pierwszych dwóch koncertach cyklu w 2024 roku - 13 lutego i 12 kwietnia - wystąpią znakomici muzycy, którzy jednocześnie są pedagogami Nowej Miodowej: skrzypek Janusz Wawrowski (z towarzyszeniem Tymoteusza Biesa przy fortepianie) i pianista Filip Wojciechowski (z Triem) oraz pianista Marek Bracha.

Najbliższy koncert to prawdziwe muzyczne spotkanie z utytułowanymi polskimi artystami, laureatami wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych. Janusz Wawrowski i Tymoteusz Bies wykonają Sonatę da Camera i Humoreskę Grażyny Bacewicz, Balladę g-moll op. 23 i Walc Es-dur op. 18 Fryderyka Chopina, oraz Preludium B-dur nr 21 BWV 886 Johanna Sebastiana Bacha.

Jazzowe interpretacje polskiej muzyki zabrzmią w wykonaniu znanego zespołu, który działa nieprzerwanie od 2000 roku. W drugiej części koncertu pianista i kompozytor Filip Wojciechowski, kontrabasista Paweł Pańta i perkusista Patryk Dobosz powrócą do twórczości Bacewicz i zaprezentują Oberek, Taniec Mazowiecki i Kołysankę w opracowaniu Wojciechowskiego.

Więcej informacji na www.nowamiodowa.pl 


NoweEpifanie 2415. edycja Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie rozpocznie się 14 lutego i potrwa do 24 marca 2024. Program podzielony został na trzy bloki: koncerty, pokazy teatralne oraz filmy. Wydarzeniom towarzyszyć będą kameralne spotkania z artystami, na które wstęp jest wolny. Hasło jubileuszowej edycji brzmi: „Czemu jesteście zmieszani?”

W Ewangelii św. Łukasza to pytanie Jezus stawia swoim uczniom zaraz po swojej męce, śmierci i zmartwychwstaniu. Tegoroczna tematyka ogniskuje się więc wokół choroby, bólu, cierpienia, śmierci, sytuacji trudnych, które wprawiają ludzi w stan konsternacji, zmieszania.

Podczas koncertu „Piosenki zmieszane” (21 II) zabrzmią pieśni Adama Struga do wierszy Mickiewicza, Zacharasiewicza, Leśmiana, Tuwima, Lechonia, Grochowiaka i Rymkiewicza w wykonaniu autora i zespołu instrumentalnego. Repertuar koncertu „Golgotha” (9 III) zespołu Jerycho składa się z dawnych religijnych pieśni ludowych o Misterium Męki Pańskiej. Natomiast zespół Dziczka wykona pieśni o religijnym charakterze (tzw. psalmy), zaczerpnięte z nagrań autentycznych wykonawców z obszaru Ukrainy Wschodniej, Polesia, a także Północnego Podlasia (22 III). W programie teatralnym znajdą się spektakle Ptaki ciernistych krzewów. Rzecz o miłości w kościele w reż. Jędrzeja Piaskowskiego z muzyką Jacka Sotomskiego i Gusła w reż.Grzegorza Brala z muzyką Macieja Rychłego.

W tym roku Festiwal zagości na deskach Teatru Powszechnego, Teatru Polskiego, Teatru Collegium Nobilium, a także w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy”, w Centrum Myśli Jana Pawła II i Kościele Ewangelicko-Reformowanym.

Dofinansowano ze środków m.st. Warszawy.

Strona Festiwalu: www.noweepifanie.pl 


http://filharmoniazg.pl/events/romeo-i-julia-w-trzech-aktach-koncert-walentynkowy/Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Soliści Małgorzata Priebe (sopran) i Piotr Kalina (tenor) 14 lutego 2024 roku o godz. 19.00 zaśpiewają w Filharmonii Zielonogórskiej najpiękniejsze utwory o miłości!

Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą dyrektora instytucji Rafała Kłoczko. Koncert poprowadzi aktor Marcin Wiśniewski.

Nic nie opowiada tak pięknie i prawdziwie o miłości jak muzyka. Dzięki miłości muzyka jest piękniejsza, a piękna muzyka ubarwia uczucia. Najsłynniejsza para zakochanych – Romeo i Julia – od setek lat inspirowała twórców. Jakie odcienie miłości możemy znaleźć w utworach Charlesa Gounoda, Leonarda Bernsteina, Jerzego Wasowskiego, Jana Stokłosy, Giacoma Pucciniego, Henry'ego Mancini, Giuseppe Verdiego, Pietra Mascagniego i Andrew Lloyd-Webbera? Dowiemy się podczas trzyczęściowego koncertu dedykowanemu wszystkim zakochanym.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: http://filharmoniazg.pl/events/romeo-i-julia-w-trzech-aktach-koncert-walentynkowy/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SC 15 2 24

W 2024 roku Sinfonietta Cracovia odkrywa dla krakowskiej publiczności nowe obszary muzyki wspólnie z muzykami słynnej London Sinfonietty. Koncert w ramach cyklu "Sinfonietta Nova" będzie nie tylko spotkaniem z artystami znad Tamizy, lecz także spotkaniem z nowym repertuarem. 15 lutego w Teatrze Łaźnia Nowa o godz. 18.00 prawykonają Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego, który stworzył Zygmunt Krauze.

Kuratorem koncertów w cyklu Sinfonietta Nova w roku 2024 jest Andrew Burke, szef London Sinfonietty, a podczas trzech koncertów (15 II, 7 IV oraz 20 II) liderzy londyńskiej orkiestry włączą się do wspólnego muzykowania z Sinfoniettą Cracovią.

Koncert 15 lutego to występ z koncertmistrzem London Sinfonietty, Jonathanem Mortonem oraz podróż przez muzykę XX i XXI wieku: od twórczości Krzysztofa Pendereckiego, przez monumentalną ścieżkę dźwiękową oscarowego filmu Aż poleje się krew, po ambientowe brzmienia współczesnych artystów oraz prawykonanie nowego utworu Zygmunta Krauzego z gościnnym udziałem samego kompozytora, który zasiądzie za fortepianem.

Współorganizatorem cyklu Sinfonietta Nova jest nowohucki Teatr Łaźnia Nowa.

Wydawcą utworów Zygmunta Krauze jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/london-calling 


NOSPR 15 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Witold Lutosławski obchodziłby w tym roku 111. urodziny i z tej okazji napisałby zapewne jakąś miniaturę. Kondensował bowiem to, co chciał powiedzieć, był przeciwnikiem przesady i rozgadania. 15 lutego 2024 roku o godz. 19.30 jego miniatury zaprezentuje zespół kameralny, a w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Lucjan, laureatka ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Zabrzmią efektowne Wariacje na temat Paganiniego (1941), grane podczas okupacji w warszawskiej kawiarni „Aria”, utwory pedagogiczne Preludia taneczne (1954), Epitafium (1980) i Grave (1981) poświęcone zmarłym przyjaciołom, oraz jego ostatni utwór - Subito (1992) na skrzypce i fortepian. Usłyszymy ponadto krótkie pieśni Chantefleurs et chantefables (1990) do surrealistycznych wierszyków dla dzieci w opracowaniu Eugeniusza Knapika na głos i fortepian.

Dla melomanów rozpoczynających przygodę z muzyką – krótkie formy, kameralna scena i przystępny program – to przepis na wieczór idealny!

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/lutoslawski-in-memoriam-koncert-w-110-rocznice-urodzin-i-30 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

PrzedwiosnieBaletowe 24I Festiwal „Przedwiośnie Baletowe”, który odbędzie się w dniach 15-25 lutego 2024 roku, to nowość w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Będzie platformą artystycznych kreacji młodych twórców, których łączy świeżość spojrzenia na taniec, młodzieńcza energia i poszukiwanie nowych formy ekspresji. Festiwal również nawiązuje do bogatej historii festiwalowej poznańskiego Teatru Wielkiego i do tradycji miasta w dziedzinie tańca.

„Przedwiośnie Baletowe” otworzy spektakl „Spectrum 02” – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie dziewięcioro artystów baletu nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc.

W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy „BER”, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie Teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana, z pewnością wzbudzi emocje widzów.

Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego (PBN Junior), skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt znanej choreografki Sofii Nappi. Zespół kierowany przez Nappi zaprezentuje spektakl „Pupo”, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu.

Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl „Łabędzie”, wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023. Zaangażowani w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: https://opera.poznan.pl/pl/festiwal-przedwiosnie-baletowe 


FSw 2 24Joanna Wnuk-Nazarowa rozpoczyna w tym roku świętowanie jubileuszu 75-lecia urodzin prawykonaniem utworu w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach. Siedem grzechów głównych. Suita tragikomiczna na wielką orkiestrę symfoniczną po raz pierwszy zabrzmi 16 lutego 2024 roku o godz. 19:00 w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach pod batutą Jacka Rogali.

Suita zawiera ironiczno-sarkastyczną interpretację kardynalnych przywar ludzkich, ułożonych kolejno w siedmiu częściach: Pycha, Zazdrość, Rozpusta, Chciwość, Gniew, Obżarstwo i Lenistwo. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 

W programie koncertu znalazły się również kompozycje Maurice'a Ravela i Roberta Molinelliego. W roli solisty wystąpi fenomenalny saksofonista Paweł Gusnar.

14 lutego o godz. 18:30 w Filharmonii odbędzie się wieczór filmowy z projekcją dokumentu Pod presją dźwięku i słowa, przedstawiającego sylwetkę kompozytorki, a także spotkanie z jego bohaterką oraz reżyserką, Violettą Rotter-Kozerą. Wstęp wolny!

Wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.kielce.pl/luty24.html#160224 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POSI 17 2 24Jubileusz 75-lecia urodzin Piotra Mossa oraz 55-lecia jego pracy artystycznej to okazja uczczenia artysty monograficznym koncertem. 17 lutego 2024 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi reprezentatywny wybór jego kompozycji symfonicznych. Sinfonia Iuventus wystąpi wraz z solistą Łukaszem Długoszem pod batutą cenionego dyrygenta Mirosława Jacka Błaszczyka.

Jubilat należy do najbardziej oryginalnych kompozytorskich talentów swojego pokolenia, zarazem do szeregu polskich twórców aktywnych głównie poza granicami kraju. Jego twórczość jest bogata i różnorodna. W katalogu kompozytora obok wielkich dzieł wokalno-instrumentalnych, koncertów czy utworów kameralnych znaleźć można muzykę przeznaczoną dla radia, teatru, filmu i telewizji.

Podczas pierwszej części poświęconego mu koncertu usłyszymy pięcioczęściową Suitę na orkiestrę „Zoo", będącą żartobliwą reminiscencją wizyty kompozytora w warszawskim ogrodzie zoologicznym, oraz Koncert na flet i orkiestrę „Masques”, której inspiratorem powstania i adresatem dedykacji jest jeden z najwybitniejszych flecistów Łukasz Długosz.


W finale zabrzmi V Symfonia „La Bizarre”, o której kompozytor powiedział: „Odbijają się w niej fragmenty moich fascynacji muzycznych, moich muzycznych upodobań, gestów. Jest w niej obecna i Polska, i Francja, gdzie tworzyłem przecież ponad 40 lat. Przekaz utworu jest bardzo jasny, nie będę więc tu robił żadnego komentarza – pozostawiam go słuchaczom”.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: https://sinfoniaiuventus.pl/piotr-moss-sinfonia-iuventus-3/ 


Scena Muzyki PolskiejNarodowy Instytut Muzyki i Tańca zaprasza na koncert Jakuba Kuszlika, laureata IV Nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Pianista wystąpi w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej" 18 lutego 2024 roku o godz. 18.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Jakub Kuszlik zdobył także II nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2016) i Hilton Head International Piano Competition w USA (2019). Jest laureatem III nagrody w Top of the World International Piano Competition w Tromso w Norwegii (2019). W 2022 roku ukazał się jego pierwszy solowy album Brahms, Chopin, wydany przez Polskie Radio. Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. katarzyny Popowej-Zydroń.

Podczas gdańskiego recitalu zaprezentuje utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Scena Muzyki Polskiej, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://www.filharmonia.gda.pl/repertuar/987-scena-muzyki-polskiej-jakub-kuszlik 


NOSPR 19 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fenomenalne Tansman Trio właśnie pracuje nad nowym albumem. Trzy utytułowane artystki zaprezentują w NOSPR 19 lutego 2024 roku o godz. 19.30 dzieła polskich twórców, które znajda się na tej płycie.

Roksana Kwaśnikowska, Agnieszka Podłucka i Zuzanna Sosnowska wyciągnęły już na światło dzienne szereg kompozycji polskich autorów, które przepadły w dziejowej zawierusze. A to dopiero początek ich działalności! W programie lutowego koncertu uwzględniły m.in. gęstą, barwną, zanurzoną w niezwykłym, fantazyjnym dźwiękowym świecie muzykę Romana Maciejewskiego i dwie kompozycje patrona zespołu – Aleksandra Tansmana.

Melomanów spragnionych kameralnych koncertów, szukających w repertuarze pięknych brzmień, choć niekoniecznie tych najbardziej popularnych i oczywistych, zapewne ucieszy obecność w programie Tria smyczkowego Mieczysława Wajnberga.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-tansman-trio 


PolinMusicF 24Cztery koncertowe wieczory wypełnione światowymi i polskimi premierami. Pieśni, muzyka symfoniczna, perkusiści i tancerze uliczni, opera. Od Bernsteina po Braxtona, od Glassa po Weisera, od Mołodowskiej po Schulza. W dniach 22-25 lutego 2024 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN wystąpią renomowane polskie zespoły, artyści młodego pokolenia oraz międzynarodowe gwiazdy, jak zdobywcy Grammy, Third Coast Percussion. Czym jest dziś muzyka żydowska? Jaka historia kryje się między dźwiękami? Tego dowiemy się podczas tegorocznej edycji POLIN Music Festivalu.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal klarnecista Andrzej Ciepliński wraz z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy prawykona Koncert klarnetowy "Tfiles" amerykańskiego kompozytora Alexa Weisera, zamówiony przez POLIN. Jako pierwsi w Polsce uczestnicy POLIN Music Festivalu usłyszą ponadto III Koncert fortepianowy izraelskiego dyrygenta i kompozytora Avnera Dormana, a solistą w tym utworze będzie amerykański pianista Mackenzie Melemed.

W ostatnim dniu festiwalu zobaczymy nową inscenizację opery Zbigniewa Rudzińskiego Manekiny, opartej na prozie Brunona Schulza. Jest to koprodukcja Muzeum POLIN i Opery Wrocławskiej.

Po raz pierwszy zorganizowany zostanie klub festiwalowy: spotkania z artystami odbywać się będą po koncertach w Resorcie przy pl. Teatralnym.

Szczegółowy program: https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/polin-music-festival-2024 


Weinberg.Epitafium - koncert w GdańskuPatronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Weinberg.Epitafium.XXVIII." jest kolejnym, organizowanym przez Tomasza Raffa, wydarzeniem artystycznym upamiętniającym polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia, Mieczysława Wajnberga. Koncert w 28. rocznicę jego śmierci odbędzie się 24 lutego 2024 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Wstęp wolny!

Tym razem wydarzenie przybierze formę wokalno-instrumentalnego koncertu monograficznego, podczas którego zabrzmią pierwsze polskie wykonania cykli pieśni do słów Bazylego Żukowskiego (op. 116) i Afanasija Feta (op. 134), a także Sonata na altówkę i fortepian op. 28 i Trio smyczkowe op. 48.

Wykonawcami są związani z gdańską Akademią Muzyczną artyści i pedagodzy - miłośnicy muzyki Mieczysława Wajnberga: skrzypaczka Paula Preuss, altowioliści Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Patryk Purzycki, wiolonczelista Mariusz Mruczek, bas Tomasz Raff oraz pianistki Anna Prabucka-Firlej i Liana Krasyun-Korunna.

W rocznicę agresji Rosji na Ukrainę wybrzmi jeden z motywów przewodnich w twórczości Wajnberga: wielkie pragnienie wolności i pokoju.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/weinbergepitafiumxxviii,1993 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FS 23 2 24Nad ranem 24 lutego 2022 roku Rosja dokonała zbrojnej agresji na Ukrainę. W przededniu drugiej rocznicy tych wydarzeń w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej odbędzie się wyjątkowy koncert. Wieczorem 23 lutego o godz. 19.00 wystąpi Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Margaryty Grynyvetskiej wraz ze znakomitymi solistami Joanną Moskowicz, Iryną Zhytynską, Nazarem Tatsyshynem, Arnoldem Rutkowskim, Oleksandrem Forkushakiem oraz Remigiuszem Łukomskim, aby poprzez muzykę pokazać solidarność z z narodem ukraińskim.

Wy wykonaniu artystów usłyszymy dzieła twórców ukraińskich i polskich: arię Natalki i arię Ostapa z opery Natałka Połtawka Mykoły Lysenki, Trzy weselne pieśni Myrosława Skoryka, Modlitwę Andrija z opery Zaporożec za Dunajem Semena Hułak-Artemowskiego, Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmi również Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Koncert został objęty Honorowym Patronatem Konsula Honorowego Ukrainy w Katowicach dr med. Jarosława Wieczorka.

Podczas koncertu odbędzie się zbiórka środków finansowych na pomoc dla ogarniętej wojną Ukrainy, przeprowadzona przez wolontariuszy Fundacji „Ukraina”.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia-slaska.eu/production/mozart-requiem-solidarni-z-ukraina-koval-zhytynska-tatsyshyn-shemet-chor-i-orkiestra-symfoniczna/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NowaMuzyka 24 2 24Dom Światła i Dźwięku zaprasza na koncert w krakowskim Pałacu Potockich 24 lutego 2024 o godz. 20.00 z udziałem kwartetu smyczkowego Orkiestry Muzyki Nowej. W programie znajdzie się prawykonanie Kwartetu smyczkowego „Effatha" Janusza Krzysztofa Korczaka realizowane dzięki Stypendium Twórczemu Miasta Krakowa; zabrzmią również utwory elektroakustyczne kompozytorów związanych z Domem Światła i Dźwięku. Wstęp bezpłatny!

Stowarzyszenie Dom Światła i Dźwięku zostało założone przez kompozytorów związanych z krakowskim środowiskiem muzycznym. Jego głównym celem jest wspieranie oryginalnych i wartościowych inicjatyw artystycznych z dziedziny muzyki elektroakustycznej oraz sztuki audiowizualnej. Najważniejszą inspiracją do powstania stowarzyszenia były idee nadające kierunek działalności Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie. Istotnym celem stowarzyszenia jest również stworzenie ośrodka integracji środowisk twórczych, umożliwiającego współpracę i wymianę myśli artystów reprezentujących różne dziedziny sztuki.

Patronat nad koncertem lutowym objął Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie.

Partnerzy: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Pałac Potockich Music Info, humanstories.studio.

Informacja prasowa organizatorów

Wejściówki są dostępne na stronie: https://kbfbilety.krakow.pl/wydarzenia/nowa-muzyka-w-domu-swiatla-i-dzwieku 


NOSPR 26 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

26 lutego 2024 roku o godz. 20.00 w NOSPR będzie miała miejsce premiera spektaklu A Body for Harnasie z muzyką Karola Szymanowskiego w reżyserii Wayne'a McGregora - wyjątkowa współczesna interpretacja baletu Harnasie. Sprzedaż biletów rusza 10 stycznia.

A Body for Harnasie to pionierski projekt łączący piękno muzyki Szymanowskiego wykonywanej na żywo przez NOSPR z choreografią ikony współczesnego tańca Wayne’a McGregora i ruchomymi obrazami artysty wizualnego Bena Cullena Williamsa, tworząc ekscytujące widowisko muzyczno-filmowe.

Warstwa wizualna projektu zostanie przetworzona przez algorytmy sztucznej inteligencji i wyświetlona na powierzchni tętniącej życiem trójwymiarowej instalacji zawieszonej w sali koncertowej NOSPR. Muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia podczas tej światowej premiery poprowadzi Edward Gardner, pierwszy dyrygent London Philharmonic Orchestra.

A Body for Harnasie to międzynarodowa koprodukcja Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i London Philharmonic Orchestra, realizowana przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza, według koncepcji i produkcji Studia Wayne McGregor.

Wydarzenie współfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partner projektu: Concertgebouw Brugge.

Inscenizacja filmowa do A Body for Harnasie powstała przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji we współpracy z Google Arts and Culture.

Więcej o spektaklu: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/a-body-for-harnasie 


HashtagLab 29 2 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

29 lutego o godz. 19.00 Hashtag Ensemble zaprasza do swojego warszawskiego domu na Barskiej 29 na pierwszy koncert z okazji 10-lecia działalności. Artyści pod dyrekcją Lilianny Krych przedstawią różne spojrzenia polskich i rumuńskich kompozytorów na negocjacje człowieka z czasem. Gościnnie wystąpi m.in. fenomenalny pianista Tymoteusz Bies.

Jak zapowiadają organizatorzy, „Będzie więc trochę zegarowo, trochę tanecznie, a trochę kosmicznie. Serdecznie zapraszamy na wycieczkę przez muzyczną czasoprzestrzeń z Hashtag Ensemble, a na wszystkich urodzinowych gości czekamy z niespodziankami"!

W utworach „Mechanisms” Christiana Lolei i „Espaces VIII” Alexandra Murariu eksplorowany jest temat czasu i przestrzeni w muzyce.

Tytułowe „still in the middle of happening…” Pawła Malinowskiego zaprasza do przyglądania się rozszerzonym technikom wykonawczym w teatrze dźwięków. W utworze Agnieszki Stulgińskiej „Dance with my Breath” czas rzeczywisty miesza się z czasem wyobrażonym. Na koniec koncertu zabrzmią ciężkie beaty „Mechanofaktury” Artura Zagajewskiego inspirowane muzyką rockową i dźwiękami maszyn przemysłowych - utwór pełny technicznych pułapek...

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/in-the-middle-of-happening/