polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 grudnia 2017 roku w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00 w ramach V Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego poznamy nowe utwory Mikołaja Góreckiego i Piotra Mossa.

Prezentacja obecnie powstających dzieł staje się dobrą tradycją Dni. Tym cenniejszą, że Śląska Orkiestra Kameralna wykonuje nowe kompozycje, które potem wchodzą do repertuarów innych zespołów.

Musique pour cordes Piotra Mossa powstała w 2016 roku. Utwór zamówił u kompozytora berliński mecenas sztuki Johannes Honigmann. W rok później nagrała go Orkiestra Amadeus pod dyrekcja Agnieszki Duczmal. W Katowicach utwór będzie prawykonany estradowo. Składa się z pięciu części, które mogą być wykonywane albo attaca albo oddzielnie: Prologue – Intermède I – Air –Intermède II – Epilogue.

Śledząc twórczość Mikołaja Góreckiego, wydaje się, że – pomimo różnorodnych zainteresowań – szczególnie upodobał sobie brzmienie orkiestry smyczkowej, czego przykładem może być Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową z 2009 roku czy Elegia na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową z roku 2015. W przypadku II Koncertu na flet brzmienie orkiestry smyczkowej pozwala dodatkowo wyeksponować partię solisty. Kompozycja pokazuje wielość barw i możliwości artykulacyjne tego instrumentu. II Koncert na flet i orkiestrę smyczkową Góreckiego prawykona Jadwiga Kotnowska, której Koncert jest dedykowany. Solistce towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna kierowana przez Roberta Kabarę.

Te nowości w programie spuentuje III Kwartet smyczkowy es-moll op. 30 Piotra Czajkowskiego w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Jana Wincentego Hawela.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu


W programie najbliższych koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej – 1 grudnia o godz. 19.30 i 2 grudnia o godz. 18.00 znajduje się utwór kompozytora, którego historia jest odzwierciedleniem niezwykle skomplikowanych losów naszego narodu w obliczu braku swojego państwa. Mowa o Siergieju Bortkiewiczu, którego II Koncert fortepianowy na lewą rękę wykona występujący po raz pierwszy w Filharmonii Krakowskiej fiński pianista Henri Sigfridsson.

Urodzony w Charkowie w roku 1877, zmarły w Wiedniu w 1952 Siergiej Bortkiewicz – obywatel austriacki – miał polskie korzenie szlacheckie. Był pianistą, kompozytorem i dyrygentem. Bortkiewicz inspirował się tradycją rosyjską w wydaniu Czajkowskiego i Rachmaninowa, entuzjazmował Chopinem, Schumannem oraz Lisztem. II Koncert na lewą rękę napisał w roku 1923 na zamówienie austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w pierwszej wojnie światowej stracił prawą rękę (z myślą o tym wybitnym pianiście koncerty na lewą rękę napisali również Ravel, Korngold, Hindemith czy Prokofiew). Koncert ujęty został w tradycyjną formę tryptyku: po burzliwym, efektownym Allegro dramatico następuje liryczne i delikatne Allegretto oraz Finał o ludowym charakterze. Siergiej Bortkiewicz niesłusznie zapomniany przez historię, dzięki m.in. Filharmonii Krakowskiej wraca do repertuaru instytucji muzycznych. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, szef artystyczny i I dyrygent Filharmonii.

Zanim jednak zaprezentowane zostanie to dzieło, zabrzmi uwertura Rob Roy Hectora Berlioza, francuskiego romantyka kolorysty, zafascynowanego Szekspirem i angielskimi romansami grozy. Koncerty otwarte uwerturą skomponowaną na kanwie powieści Waltera Scotta zamknie natomiast I Symfonia g-moll Piotra Czajkowskiego zatytułowana Зимние грёзы (Marzenia zimowe). Dzieło powstałe z inspiracji wycieczką kompozytora po zamarzniętym, malowniczym jeziorze Ładoga, niech będzie dla nas muzyczną inauguracją zimy.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl


1 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Konieczny...? Koniecznie! 80. urodziny Zygmunta Koniecznego”.

Koncert jest przypomnieniem i podsumowaniem twórczości pochodzącego z Krakowa kompozytora piosenki literackiej, muzyki teatralnej i filmowej Zygmunta Koniecznego, który w tym roku obchodzi swoje 80. urodziny. Konieczny studiował kompozycję u Stanisława Wiechowicza w krakowskiej PWSM. Zadebiutował w 1959 w krakowskim kabarecie Piwnica pod Baranami, z którym był mocno związany do roku 1967. Konieczny znany jest jako kompozytor muzyki filmowej i teatralnej (od 1963 nieformalnie związany z Teatrem Starym w Krakowie, współpracował z wieloma najwybitniejszymi polskimi reżyserami), za którą bywał wielokrotnie nagradzany. Podczas koncertu usłyszymy słynne niegdyś piosenki, które wykonywała nieznana już obecnemu młodemu pokoleniu gwiazda Piwnicy, Ewa Demarczyk, a także późniejsze „piwniczne” i inne przeboje piosenki poetyckiej. Zabrzmią też motywy muzyczne z polskich filmów.

„Muzykę Koniecznego rozpoznajemy po kilku taktach, a nieudane próby naśladownictwa jego stylu rażą swoim dyletanctwem – pisała Joanna Wnuk-Nazarowa. – Koniecznego nie da się podrobić. Drogą wieloletnich poszukiwań wykształcił on swój niepowtarzalny język muzyczny. Obsesyjne harmonie są wewnętrznie zniuansowane w swych relacjach, a pozornie łatwe, charakterystyczne ostinata melo-rytmiczne oparte są na skomplikowanych skalach, stanowiących specyficzne signum mistrza”.

Utwory Koniecznego zaprezentują Agata Zubel (śpiew), Bartłomiej Wąsik (fortepian), Andrzej Bauer (wiolonczela), Cezary Duchnowski (instrumenty elektroniczne, opr. utworów na orkiestrę) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 2 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Polskim Wydawnictwie Muzycznym przy ul. Fredry 8.

Podczas koncertu zabrzmią utwory prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira CzarneckiegoStacje XIII i XIV z Drogi Krzyżowej na organy Hammonda (1993), prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Aleksandra Kościowa Steam Punk Gear na organy Hammonda i perkusję (2014), profesora UMFC Stanisława MorytoVers Libre na perkusję (1985), prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki tejże uczelni Dariusza Przybylskiego Phoenix na perkusję (2017), wirtuoza akordeonu i kompozytora Andrzeja Krzanowskiego Relief II na organy Hammonda (1985) oraz koreańskiego kompozytora Eunho Changa – Illusion na organy Hammonda i perkusję (2017).

Utwory zaprezentują: kierownik Studium Muzyki Nowej UMFC dr hab. Leszek Lorent (perkusja) i dr hab. Dariusz Przybylski (organy Hammonda), który jest autorem koncepcji artystycznej koncertu.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”. Wstęp na koncert jest wolny.


3 grudnia 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert „Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej”.

„Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej” to przekrój polskiej literatury fortepianowej XX wieku. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak: Grażyna Bacewicz, Piotr Perkowski, Andrzej Dutkiewicz, Marian Borkowski, Bartosz Kowalski-Banasewicz, Wojciech Szmidt, Ignacy Zalewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Andrzej Karałow, Rafał Janiak, Dariusz Przybylski i Paweł Łukaszewski. Wykonawcą wieczoru 3 grudnia będzie Marcin Tadeusz Łukaszewski.

Koncert odbywa się w ramach jubileuszu 90-lecia istnienia Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert „Od Elsnera do Moryto”.

Koncert 4 grudnia, organizowany przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie prezentacją utworów kompozytorów – rektorów uczelni. Koncert rozpocznie Polonez D-dur Józefa Elsnera, w dalszej części usłyszymy: Dumkę – parafrazę St. Moniuszki Henryka Melcera, Mazurek G-dur Apolinarego Kątskiego, Kołysankę, Mazurek G-dur, Mazur op. 7 nr 2, Humoreskę op. 4 nr 3 i Polonez Emila Młynarskiego, Melodię G-dur Ignacego Jana Paderewskiego, Romans i Mazurek G-dur Aleksandra Zarzyckiego, Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30, Pieśń Roksany, Nokturn i Tarantelę Karola Szymanowskiego, Andante con malinconia Tadeusza Paciorkiewicza oraz Arie e Chorale na skrzypce solo Stanisława Moryto.

Koncert jest okazją do zapoznania się między innymi z rzadko wykonywanymi utworami polskiej literatury skrzypcowej XIX, XX i XXI wieku. Kompozycje zaprezentują studenci klas skrzypiec, klas kameralistyki fortepianowej oraz pianiści związani z Wydziałem Instrumentalnym UMFC.

Bezpłatne karty wstępu dostępne będą w Chopin University Press (ul. Okólnik 2) od 20 listopada.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w warszawskim Teatrze Polskim im. A. Szyfmana będzie miało miejsce wykonanie półsceniczne Cyganerii Giacomo Pucciniego w inscenizacji Adama Zdunikowskiego. Wystąpią m.in. Irina Papenbrock, Katarzyna Trylnik, Tomasz Kuk, Stanisław Kuflyuk, Chór Politechniki Warszawskiej, Chór dziecięcy ARTOS oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Tadeusza Kozłowskiego.

Cyganeria – historia uczucia ubogiej, cierpiącej na gruźlicę hafciarki Mimi i poety Rudolfa na tle tragikomicznych przygód grupy młodych przyjaciół-artystów dziewiętnastowiecznej paryskiej bohemy nieodmiennie wzrusza kolejne pokolenia słuchaczy, należąc do głównych pozycji operowego kanonu. Przebogate są dzieje scenicznej i fonograficznej recepcji tej opery, lecz zawsze jest podziwiana z takim samym zainteresowaniem i entuzjazmem, bo piękne jest w niej wszystko: dramaturgiczne spójnie, literacko wartościowe, nacechowane realizmem libretto, wyraziste role, nade wszystko zaś – cudowna, poruszająca, mieniąca się bogactwem brzmieniowych barw i zmiennych nastrojów muzyka Giacomo Pucciniego.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, po sukcesie koncertowej prezentacji Toski w ramach cyklu „Wielka Muzyka w Małej Auli” realizowanego w jednym z interesujących architektonicznie i akustycznie wnętrz Politechniki Warszawskiej, powraca do tej idei w kolejnym arcydziele Pucciniego, tym razem wykonywanym w bardzo dla niego adekwatnej sali Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana – pozwoli to na prezentację częściowo inscenizowaną, którą wyreżyseruje Adam Zdunikowski. Także tym razem wystąpi plejada znakomitych solistów: w rolę Mimi wcieli się Irina Papenbrock, pochodząca z Rosji sopranistka, która rozwija wspaniałą karierę na międzynarodowych, zwłaszcza niemieckich scenach; jej partnerem w partii Rudolfa będzie Tomasz Kuk, ceniony solista Opery Krakowskiej współpracujący też z Operą Narodową oraz wieloma ważnymi teatrami w Polsce i za granicą. Udział w spektaklu weźmie też chór Politechniki Warszawskiej, a dyrygować będzie jeden z najbardziej doświadczonych operowych specjalistów – Tadeusz Kozłowski, który tym sezonem świętuje czterdziestopięciolecie pracy artystycznej. Pełnił m.in. funkcję dyrektora artystycznego Teatru Muzycznego w Łodzi i łódzkiego Teatru Wielkiego (przygotował dla tej sceny ponad pięćdziesiąt premier!). Był również dyrektorem artystycznym Opery i Operetki w Krakowie oraz dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Bilety dostępne na www.bilety24.pl. www.eBilet.pl oraz w kasach Teatru Polskiego w Warszawie.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


4 i 5 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum „Łowicka” (ul. Łowicka 21, Warszawa) odbędą się koncerty 27. Portretów Kompozytorów. Bohaterami tegorocznej edycji są Carlos Malcolm i Agnieszka Stulgińska.

Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.

Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz  Hashtag Ensemble.

Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


5 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra.

Podczas koncertu zabrzmią zarówno utwory Palestra, jak i współczesnych mu twórców w wykonaniu pianisty Jakuba Tchorzewskiego i Duo Viennese (skrzypkowie Paweł Zalejski i Monika Hager-Zalejski).

Na początku koncertu artyści wykonają neoklasyczną w formie i treści Sonatę Bohuslava Martinů (1932), która operuje dość typowym kontrastem lekkości i gęstej faktury ogniwa środkowego. Następnie w opracowaniu na skrzypce i fortepian zabrzmi Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Duety na dwoje skrzypiec Romana Palestra ukazują brzmieniowe możliwości dwóch na pozór tylko identycznie potraktowanych instrumentów. Kończona już podczas okupacji Sonata Palestra (1939) pozornie jedynie jest dziełem niezaangażowanym. Cienia katastroficznego fatum zupełnie ukryć się bowiem Palestrowi nie udało. Na luksus komponowania utworów oderwanych od pozamuzycznych skojarzeń mógł sobie pozwolić dopiero 25 lat później, na emigracji. W finale koncertu zostaną zaprezentowane Pięć utworów na dwoje skrzypiec i fortepian Dymitra Szostakowicza; nie są one oryginalnym dziełem. Stworzył je długoletni dobry znajomy kompozytora, Lev Atovmian, któremu Szostakowicz powierzał sporządzanie najróżniejszych opracowań swoich utworów, m.in. wyciągów fortepianowych z monumentalnych symfonii. Bardzo barwną suitę ułożył Atovmian z fragmentów incydentalnej muzyki teatralnej (Komedia ludzka, 1934), baletowej (Jasny strumień, 1934/35) oraz tematów filmowych (Szerszeń, 1955) Szostakowicza. Głęboka melancholia przeplata się tutaj z niemal kompletnie beztroskimi nastrojami, w końcu ich autor był doskonałym psychologiem postaci, dał niejeden przykład niezwykłego wyczucia teatralnej czy filmowej dramaturgii.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl


Do 6 grudnia 2017 roku potrwa VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu. Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Więcej


W dniach 6 i 11 grudnia 2017 roku w Sali Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku i Instytucie Kultury Miejskiej odbędzie się po raz dziesiąty cykl koncertów „Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej”.

Zgodnie z ideą pomysłodawcy przedsięwzięcia Pawła Zagańczyka, założeniem koncertów jest prezentowanie możliwości akordeonu. Podczas koncertów zestawiane są awangardowe utwory współczesnych twórców z klasyką literatury oraz transkrypcjami. Akordeon prezentowany jest zarówno jako instrument solowy, jak i w połączeniu z innym instrumentarium. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości, wśród nich NeoQuartet, Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa, Cappella Gedanensis. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki i Paweł Sławiński.

Podczas tegorocznej edycji 6 grudnia prawykonane zostaną koncerty na akordeon autorstwa Krzesimira Dębskiego oraz Macieja Zimki. Wykonawcami koncertu prawykonań będą akordeonista Paweł Zagańczyk i zespół złożony ze studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Oprócz nich na estradzie Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku zaprezentuje się duet: Julianna An (skrzypce) oraz Martyna Podolska (akordeon) – laureatki I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Pradze (2017).

11 grudnia wystąpią młodzi adepci gry na akordeonie: uczniowie z klasy akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke), uczący się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, oraz uczeń mgr. Tomasza Kwiatkowskiego (Paweł Wiśniewski) z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Grudziądzu. W repertuarze artystów znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie skomponowane na akordeon, jak i transkrypcje. Publiczność będzie miała również okazję wysłuchać gry studenta II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku Pawła Ratajka.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. Tegoroczną jubileuszową edycję zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska. Koncert „Głos młodych akordeonistów” dofinansowano w ramach programu „Otwarty IKM”. Organizatorem cyklu koncertów jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


7 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 7 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Stian Westerhus i Tadeusz Sudnik.

Stian Westerhus jest gitarzystą, który czuje się swobodnie improwizując, a czasem brzmi bardziej jak maszyna, niż człowiek. Westerhus łączy ze sobą zniekształcone dźwięki, tworząc rytmiczną plątaninę, która zdumiewa i frapuje. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu.

Tadeusz Sudnik – muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia – realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową i płyty. Współpracował także z MFMW „Warszawska Jesień” i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Równocześnie prowadzi działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 


Od prawykonania utworu Thiel na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, inspirowanego nowelą jeleniogórskiego noblisty Gerharta Hauptmanna, 8 grudnia 2017 roku rozpocznie się rezydencja kompozytora w Filharmonii Dolnośląskiej.

Prawykonanie dzieła zamówionego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent” obędzie się w Sali Koncertowej im. Stefana Strahla Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Utwór zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej i Chóru Uniwersytetu Wrocławskiego Gaudium, które wystąpią pod dyrekcją Szymona Makowskiego. Partię solową wykona Anna Patrys.

Podczas dwóch kolejnych koncertów rezydencji z utworami kompozytora-rezydenta zostaną wykonane jego Three Pieces for Chamber Orchestra (6 kwietnia 2018 r., wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyr. Łukasza Borowicza) oraz Double Game na fortepian, Układ X, Rój i Śmiech syreny na taśmę (23 maja 2018 r., wyk. Sephia Ensemble).

Andrzej Kopeć – kompozytor i artysta multimedialny, łączący twórczość muzyczną i technologie komputerowe. Jest dwukrotnym laureatem konkursów Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach i Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda. W swoim dorobku kompozytorskim ma dzieła na obsady solistyczne, kameralne, chóralne i orkiestrowe oraz szereg projektów wykorzystujących środki elektroniczne. Współpracuje m. in. z Warszawskim Teatrem Tańca, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Legnickim Centrum Kultury, Planetarium Niebo Kopernika, Festiwalem „Artelier" w Szczecinie. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Więcej – na stronie organizatora rezydencji.


8 grudnia2017 roku, niemal sto lat od światowej premiery, Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego powróci na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera będzie uroczystym zwieńczeniem obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w 2017 roku.

Partie solowe wykonają Pavlo Tolstoy (Doman), Wioletta Chodowicz (Bogna), Aleksander Teliga (Mestwin), Szymon Komasa (Tomir), Magdalena Wilczyńska-Goś (Swatawa), Robert Gierlach (Lubor), Karol Bochański (Sambor) i Tomasz Mazur (głos Peruna). Chór, orkiestrę i balet Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

Legenda Bałtyku, z entuzjazmem przyjęta przez publiczność po poznańskim prawykonaniu 24 listopada 1924 roku (ponad 50 spektakli w ciągu jednego sezonu), szybko zyskała miano polskiej opery narodowej. Wyróżnia się doskonałym opracowaniem monumentalnych scen zespołowych. Nowowiejski nawiązał w niej do tradycji romantycznej opery włoskiej i niemieckiej, wprowadził elementy polskiego folkloru i prasłowiańskich legend oraz z powodzeniem zastosował zabiegi archaizujące.

Opera oparta jest na starosłowiańskim micie o zatopionym mieście Wineta. Jej akcja rozgrywa się na słowiańskim wybrzeżu Bałtyku w czasach przedhistorycznych. Dwóch rywali, rybak Doman i kupiec Lubor, stara się o rękę Bogny. Jej ojciec sprzyjający bogatemu Luborowi, wysyła Domana po koronę Juraty, legendarnej władczyni zatopionego miasta, i ma nadzieję nigdy więcej już go nie zobaczyć…

Teatr Wielki w Poznaniu przeprowadzi transmisję live ze spektaklu 10 grudnia (godz. 18.00).

Więcej – na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu.


9 grudnia 2017 roku młodszych i starszych melomanów zapraszamy do Salonu Muzycznego Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, gdzie odbędzie się spotkanie promujące książkę Siedem dni w „Willi wśród róż”. Opowieść o Feliksie Nowowiejskim, wydaną nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Wnuczka Feliksa Nowowiejskiego, Bogna Nowowiejska-Bielawska, zabiera czytelników w niezwykłą opowieść o życiu tego wybitnego kompozytora i organisty. Bohaterem opowieści jest także jej syn Janek, który pragnie poznać historię swojego pradziadka. Każdego wieczoru mama zdradza mu inne szczegóły z życia kompozytora: opowiada o czasach szkolnych, wielkich podróżach, powstaniu muzyki do Roty, dyrygowaniu ogromnym chórem, a także zaczarowanej batucie i pierścieniu, który Feliks Nowowiejski otrzymał od królowej Holandii.

Uzupełnieniem tej pięknie wydanej, bogato ilustrowanej książki jest wyjątkowa płyta z nagraniami utworów Feliksa Nowowiejskiego. Wyjątkowa, ponieważ kompozycje Mistrza zostały nagrane w „Willi wśród róż”, na zabytkowym fortepianie marki Blüthner, a grał je jego syn Jan, ojciec Bogny, dziadek Janka. Na płycie usłyszycie także głos samego Janka – zaproszenie do wysłuchania tej niezwykłej opowieści.

Spotkanie rozpocznie się o godzinie 12:00 w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego przy al. Wielkopolskiej 11 w Poznaniu, czyli w tytułowej „Willi wśród róż”, w której żył i tworzył kompozytor. W programie znalazły się m.in. rozmowa z autorką książeczki − Bogną Nowowiejską-Bielawską oraz ilustratorką − Marią Szulc, odkrywanie tajemnic Salonu i ciekawostek z życia Nowowiejskiego, konkurs z nagrodami, a także mini-koncert muzyki Mistrza Feliksa na zabytkowym fortepianie.

Wydarzeniu towarzyszyć będzie również kiermasz, podczas którego będzie można kupić książkę oraz zdobyć autografy autorek. Spotkanie poprowadzi Marlena Pietrzak-Burandt. Organizatorami spotkania są Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz partner wydania – Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego.

źródło: organizator


Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Związek Kompozytorów Polskich Oddział we Wrocławiu zapraszają na Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Benefis odbędzie się 10 grudnia 2017 roku, o godz. 17.00, w Sali Koncertowej wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Benefis rozpocznie spotkanie z Kompozytorką, zatytułowane „...pomiędzy dźwiękami...”. Następnie odbędzie się koncert utworów dedykowanych Benefisantce w wykonaniu pedagogów, absolwentów i studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Zostanie wykonanych blisko 40 jednominutowych utworów specjalnie skomponowanych z okazji Benefisu. Przedsięwzięciu towarzyszyć będzie wystawa Profesor Grażyna Pstrokońska-Nawratil – artysta, pedagog, pionier, przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ze zbiorów prywatnych Kompozytorki.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart zapraszamy do recepcji budynku E od 6 grudnia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl


10 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 29 września – 1 października 2017 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2017. Na konkurs nadesłano 149 partytur. Jury obradowało w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego. Pierwszą Nagrodę w wysokości 16.000 PLN otrzymał Satoshi Ohmae – kompozytor z Japonii – za utwór Fancy Five. Drugą Nagrodę w wysokości 10.000 PLN zdobył Manuel Martínez Burgos – kompozytor z Hiszpanii – za kompozycję Initations. Trzecią Nagrodę w wysokości 5.000 PLN otrzymał Hyunwook Tak z Korei Południowej za utwór Umbau. Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata – komplet polskich partytur współczesnych – otrzymał również Hyunwook Tak.

Podczas koncertu nastąpi uroczystość wręczenia nagród oraz zabrzmią kompozycje laureatów i A piacere Kazimierza Serockiego w wykonaniu Hashtag Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych.

Dodatkowe informacje - na stronie: https://ptmw.art.pl


Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” zaprasza na tegoroczny Audio Stage 2017, który będzie miał miejsce 10 grudnia 2017 roku w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Audio Stage 2017 jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu dedykowanego sztukom performatywnym. Jego ideą przerwodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które powstają w ramach projektu, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Projekt jest konsekwencją wieloletnich doświadczeń, jakie ma Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w organizowaniu wydarzeń interdyscyplinarnych (m.in. festiwale Audio Art w Warszawie). W Audio Stage biorą udział kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Prezentowane utwory audiosceniczne są formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak ruch, taniec, mowa, live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

10 grudnia o godz. 18:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 monodramów audioscenicznych, które skomponowali: Ewa Fabiańska-Jelińska, Wojciech Błażejczyk, Anna Maria Huszcza i Jarosław Kordaczuk. Źródłem dźwięku w każdej z tych kompozycji będzie wykonawca, który jest jednoczenie współautorem tych kompozycji. W tym roku będą to aktorki, tancerki i perfomerki: Dominika Miękus, Izabela Kościesza, Izabela Chlewińska i Marta Grzywacz. Premierowe audiosceny zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem cyklu preludiów jest Krzysztof Knittel, który będzie również jego wykonawcą wraz z akordeonistą Aleksiejem Vorsoba.

Imprezą towarzyszącą o godz. 17:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu Małgorzata Kołcz.

Przedsięwzięcie będzie realizowane ze środków m.st. Warszawy. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Fundacja Akademia Muzyki Dawnej wspólnie z Muzeum Narodowym w Szczecinie zapraszają na grudniowe wydarzenie muzyczne „Między Wschodem a Zachodem. Misterium Narodzin”. Koncert odbędzie się 10 grudnia 2017roku o godz. 17:00 (ul. Wały Chrobrego 3).

Będzie to koncertowa prapremiera łącząca muzykę dawną i współczesną. Obok dzieł Antonio Vivaldiego i Georga Philippa Telemanna zabrzmi polska i ukraińska muzyka współczesna. Ozdobą wieczoru będzie Concerto Pawła Szymańskiego oraz polska premiera tytułowej kompozycji Bohdana Sehina Między Wschodem a Zachodem. Misterium Narodzin w wykonaniu artystów Fundacji Akademia Muzyki Dawnej, Szczecin Vocal Project i A Cappella Leopolis pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego.

Współorganizatorami koncertu są: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Gmina Miasto Szczecin, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety w promocyjnej cenie 20/10 zł w przedsprzedaży od 1grudnia 2017 w Republice Rozmaitości Fanaberia przy deptaku X Bogusława X 5 oraz na stronie www.famd.pl. Bilety w dniu koncertu w cenie 25/15 zł do nabycia w kasie Muzeum Narodowego w Szczecinie.


W dniach 10-14 grudnia 2017 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej odbędzie się 71. sesja Musica Moderna. Wszystkie koncerty odbywają się w budynkach Akademii: inauguracja przy ul. Żubardzka 2a oraz pozostałe przy al. 1 Maja 4. Z wyjątkiem koncertu inauguracyjnego wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Tegoroczny program sesji bogaty jest w najnowsze współczesne kompozycje prezentowane przez studentów i wykładowców Akademii Muzycznej w Łodzi oraz zaproszonych gości, m.in. warszawsko-krakowski duet marimbowy oraz Sepia Ensemble z Poznania.

Sesję zainauguruje Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Jerzego Swobody. W programie koncertu są trzy dzieła, w tym A Varsovie inicjatora sesji Musica Moderna Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Orkiestra wykona również Muzykę tkaną nagradzanego łódzkiego kompozytora Marcina Stańczyka, skomponowaną z inspiracji maszyn tkackich dla orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówień kompozytorskich” MKiDN w 2013 r. Finałem koncertu będzie słynna III Symfonia Henryka Mikołaja GóreckiegoSymfonia pieśni żałosnych op. 36. Koncert jest jednocześnie finałem piątej edycji AŻ Festiwalu (10 grudnia).

W dalszych dniach sesji będzie można zapoznać się z dokonaniami artystycznymi kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej uczelni, studentów i zaproszonych gości. Stałym punktem sesji jest koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”, podczas którego prezentowane są głównie utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi w wykonaniu młodych muzyków instrumentalistów (12 grudnia). Kolejnymi interesującymi koncertami, które wpisane są od lat w program sesji, są „Dźwiękowe oblicza” z muzyką instrumentalną i wokalną pedagogów łódzkiej uczelni (11 grudnia) oraz prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (13 grudnia).

Wśród zaproszonych artystów, którzy wystąpią w czwartek 14 grudnia, znalazły się dwie marimbofonistki z Krakowa i Warszawy: Julianna Siedler-Smuga i Anna Rutkowska. Duet perkusistek zagra kompozycje Keiko Abe, Marcina Błażewicza, Tomasza Golińskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Marty Ptaszyńskiej i Marty Śniady. Słuchacze będą mieli również okazję, by zapoznać się z twórczością kompozytorów związanych z poznańskim ośrodkiem muzycznym. Na koncercie wystąpi zespół Sepia Ensemble z Akademii Muzycznej w Poznaniu, który przybliży twórczość kompozytorów związanych z tą uczelnią: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Roberta Gogola, Artura Kroschela, Dominika Puka, Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

Dofinansowano ze środków Związku Kompozytorów Polskich.

Więcej informacji o programie sesji: http://www.amuz.lodz.pl