2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
---|
Premiera podwójnego przedstawienia operowego Dwa słowa: Verbum Nobile - Stanisław Moniuszko / Przysięga - Aleksander Tansman odbędzie się w sobotę, 14 lutego 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Reżyseria - Laco Adamik, dekoracje - Barbara Kędzierska, kostiumy - Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk. Spektakl poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Michał Dworzyński. Opera w jednym akcie do libretta Jana Chęcińskiego - Verbum nobile Moniuszki to staropolski obrazek obyczajowy, w którym z życzliwym uśmiechem autor podrwiwa sobie z niewzruszalności owego szlacheckiego słowa, dawanego nazbyt pochopnie i nierozważnie. Treść libretta jest błaha i naiwna, Moniuszko potrafił jednak stworzyć operę pełną wdzięku, a przy tym na wskroś polską, szczerze narodową, trafiającą do wyobraźni i uczuć ówczesnego polskiego społeczeństwa. W obsadzie warszawskiego przedstawienia znaleźli się: Przemysław Firek, Dariusz Machej, Piotr Nowacki (Serwacy Łagoda), Marta Boberska, Iwona Sobotka (Zuzia), Adam Kruszewski, Leszek Skrla (Marcin Pakuła), Mariusz Godlewski, Grzegorz Piotr Kołodziej (Stanisław) i Robert Dymowski, Ryszard Morka, Piotr Nowacki (Bartłomiej). Z kolei druga jednoaktówka – Przysięga (Le Serment) Aleksandra Tansmana do libretta Dominique Vincent według Honoriusza Balzaca z 1953 roku to klasyczna historia trójkąta małżeńskiego (hrabina, hrabia i młody oficer) z tragicznym finałem: podejrzewający żonę o zdradę mąż wraca niespodziewanie do domu i prawie zaskakuje kochanków na miłosnej schadzce. Wymusza na hrabinie przysięgę na krzyż, że nie skrywa w alkowie nikogo, a następnie każe zamurować pomieszczenie, a w nim ukrywającego się kochanka. Przysięga odznacza się wielką siłą dramatyczną, przy równoczesnej oszczędności użytych środków (niewielka ilość osób występujących, kameralny skład orkiestry, w którą natomiast wtopiony jest żeński chór). Dramatycznemu wyrazowi podporządkowany też został muzyczny język utworu, swobodny tonalnie, a w niektórych scenach całkowicie atonalny. Wśród wykonawców inscenizacji w warszawskiej Operze znaleźli się m.in.: Iwona Hossa, Anna Karasińska (Hrabina/La Comtesse), Przemysław Firek, Andrzej Witlewski (Hrabia/Le Comte), Dariusz Stachura, Pavlo Tolstoy, Adam Zdunikowski (José), Anna Lubańska, Małgorzata Pańko (Rosalie) i Krzysztof Szmyt, Bartosz Tomczuk (Gorenflot).
|
|