polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

recenzje płyt (C)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Agata Zubel

Cascando



Kwartet smyczkowy nr 1 na cztery wiolonczele i komputer
Cascando na głos, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę
Unisono I na głos, perkusję i komputer
Unisono II na głos, akordeon i komputer
Obciążenie dopuszczalne na perkusję i komputer

Wyk.: Agata Zubel - głos i komputer, Jan Pilch - perkusja, Cezary Duchnowski - komputer, Michał Moc - akordeon, Cellonet: Andrzej Bauer - wiolonczela, Bartosz Koziak  - wiolonczela, Marcin Zdunik - wiolonczela, Mikołaj Pałosz - wiolonczela, Seattle Chamber Players: Paul Taub - flet, Laura DeLuca - klarnet, Mikhail Shmidt - skrzypce, David Sabee - wiolonczela
* CD Accord 2009 – ACD 123-2, DDD 57’27”
Płyta jest muzyczną wizytówką jednej z najbardziej utalentowanych i interesujących współczesnych artystek polskich, kompozytorki i śpiewaczki Agaty Zubel. Pięć wybranych kompozycji, obejmujących latami powstania okres zaledwie 5 lat – od 2003 do 2007 roku, kreśli obraz jej najnowszej twórczości, najbardziej znamiennych cech i wyróżniających nurtów.
Już otwierający płytę Kwartet smyczkowy nr 1 na cztery wiolonczele i komputer z 2006 roku wskazuje na głębokie zainteresowanie artystki aspektem brzmieniowości. Zwielokrotniona barwa jednego instrumentu, dodatkowo podkreślona przez przetworzenia komputerowe, tworzy nowe jakości, zarówno przestrzenne, jak i kolorystyczne – od brzmień szmerowych po skumulowane barwne plamy. Podobnym studium sonorystyki jednego instrumentu – tym razem perkusji – jest pochodzące z tego samego roku, napisane dla festiwalu Musica Electronica Nova z myślą o znanym perkusiście Janie Pilchu, Obciążenie dopuszczalne. Agata Zubel, która sama grała na perkusji, przy jego pisaniu wykorzystała całą swoją dogłębną znajomość możliwości brzmieniowych najróżnorodniejszych „składowych” zestawu instrumentarium. Kalejdoskop barw i efektów ekspresyjno-sonorystycznych wzmocniony został również przez warstwę komputerową.
Osobny nurt poszukiwań nowej brzmieniowości wyznaczają kompozycje przeznaczone na głos, pisane z myślą o sobie samej jako ich wykonawczyni. Agata Zubel – jedna z najwybitniejszych specjalistek w interpretacji współczesnych utworów wokalnych, w każdym z nich stara się poszerzać technikę, zasób barw, artykulacji i ekspresji. Przykładem tego są bliźniacze utwory z 2003 roku opatrzone tytułem Unisono. W pierwszym z nich głos został zestawiony z perkusją, w drugim – z akordeonem. Tytuł kompozycji wskazuje zaś na zastosowaną w nich zasadę uzyskania efektu maksymalnego zbliżenia barwy głosu do danego instrumentu, jakby oba grały wręcz unisono.
Sercem płyty jest tytułowe Cascando na głos, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę, napisane w 2007 roku na zamówienie Seattle Chamber Players, do tekstu Samuela Becketta. Wiersz opowiada o odrzuconej miłości, ale jego sensem jest „zamiana emocji w ekspresję. Zagłuszanie bólu poprzez słowotok i redukcję do logicznych konstrukcji.” – czytamy w komentarzu dołączonym do płyty. Agata Zubel wyraziła tekst muzyką z jednej strony równie ascetyczną i skondensowaną, ale o ogromnej sile ekspresji, przede wszystkim partii wokalnej. Tytuł kompozycji przywodzi natomiast skojarzenia z obecnymi w niej licznymi charakterystycznymi kaskadowymi, opadającymi gestami muzycznymi.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2009)