Polmic - FB

opisy płyt (K)



Krzysztof Penderecki

Wszystkie dzieła chóralne


Sicut locutus est z Magnificatu na chór mieszany a cappella
Stabat Mater na trzy chóry mieszane a cappella
Iże Cheruwimy na chór mieszany a cappella
Veni Creator na chór mieszany a cappella
Ut quid Domine, Miserere i In pulverem mortis z Pasji wg św. Łukasza na chór mieszany a cappella
Sanctus na chór żeński a cappella
Benedictus na chór żeński a cappella
Benedicamus Domino na chór męski a cappella
Benedictum Dominum na chór mieszany a cappella
De Profundis z Siedmiu Bram Jerozolimy na chór mieszany a cappella
Agnus Dei z Polskiego Requiem na chór mieszany a cappella
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z Psalmów Dawida na chór mieszany a cappella
Kaczka pstra na chór mieszany a cappella
Aria z Trzech utworów w dawnym stylu na chór mieszany a cappella

Wyk.: Polski Chór Kameralny, dyr. Jan Łukaszewski
* DUX 2009 – DUX 0694, DDD 57’41”
Płyta, zgodnie ze swoim tytułem, zawiera wszystkie utwory chóralne a cappella Krzysztofa Pendereckiego, obejmujące latami powstania całą jego twórczość – od najwcześniejszego Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z Psalmów Dawida na chór mieszany a cappella z 1958 roku aż po najnowsze Sanctus na chór żeński a cappella z roku 2009. Pomiędzy nimi znalazły się kompozycje zarówno samodzielne, jak i części większych dzieł – Magnificatu, Pasji wg św. Łukasza, Siedmiu Bram Jerozolimy, Polskiego Requiem, a nawet z Trzech utworów w dawnym stylu, w oryginale będących fragmentem muzyki do filmu Rękopis odnaleziony w Saragossie. Tak szeroki przedział czasowy pozwolił dobrze zobrazować ewolucję stylu kompozytora.
W najwcześniejszych utworach odnajdziemy tak charakterystyczne dla autora Trenu „Ofiarom Hiroszimy” efekty brzmieniowe – szepty, klastery, westchnienia (Stabat Mater). Dwa fragmenty przełomowej Pasji wg św. Łukasza z 1965 roku (Ut quid Domine, Miserere i In pulverem mortis) przynoszą zwrot w kierunku czystego stylu a cappella, nawiązującego do tradycji śpiewów liturgicznych. W kompozycjach z lat 80-tych i późniejszych sięganie do źródeł muzyki chóralnej – renesansowej polifonii, barokowego koncertowania, czy śpiewów cerkiewnych, a także retoryczne obrazowanie tekstów są już stałą zasadą muzyki chóralnej Pendereckiego. Owe tradycyjne zabiegi łączy w sposób mistrzowski z wypracowanymi we wcześniejszych latach awangardowymi środkami techniki kompozytorskiej.
Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego doskonale uchwycił specyfikę wszystkich dzieł, zarówno tych bardziej awangardowych, jak i tradycyjnych, wymagających idealnej precyzji wykonawczej i czystości brzmienia. Warto podkreślić, że wśród szesnastu prezentowanych na płycie utworów trzy to nagrania premierowe – wspomnianego Sanctus z 2009 roku i Arii z Trzech utworów w dawnym stylu w wersji chóralnej, a także pastorałki Kaczka pstra z roku 2008.