26 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Stanisław Bromboszcz

postać

dnia

Stanisław

Bromboszcz

Długosz Magdalena  Zakopane Liryki

kompozycja

dnia

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki

NOWA MUZYKA POLSKA

kompozycje (T)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Długosz Magdalena

TaBar


na kontrabas elektronicznie transformowany i komputerową warstwę dźwiękową

(1998-2000)
Magdalena Długosz należy do grupy kompozytorów młodszego pokolenia, zainteresowanych szczególnie muzyką elektroakustyczną. W jej dorobku przeważają utwory, w których kompozytorka wykorzystuje warsztat elektroakustyczny, technikę komputerową i taśmę. Jednak w wielu jej dziełach obok urządzeń studyjnych pojawiają się tradycyjne instrumenty. Takie łączenie dźwięków elektronicznych oraz instrumentalnych ma długą tradycję, sięgającą niemal początków istnienia muzyki na taśmę. W ten sposó wielu twórców „oswajało” bądź nawet „humanizowało” sztuczne, „technologiczne” brzmienie „czystej” muzyki generatorów elektronicznych, zachowując równocześnie nowe możliwości warsztatowe oferowane przez technikę studyjną. Dzisiaj dźwięki z syntezatorów i komputerów na ogół nikogo już nie szokują, ale wciąż chętnie łączone są z brzmieniem tradycyjnych instrumentów. Przykładem takiego działania jest utwór Magdaleny Długosz TaBar, przeznaczony na solowy kontrabas poddany elektronicznej transformacji oraz komputerową warstwę dźwiękową. W książce programowej 45. „Warszawskiej Jesieni” kompozytorka napisała:

„Utwór TaBar został skomponowany na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w latach 1998-2000. Struktury użyte w partii taśmy są przetworzeniem materiału instrumentalnego stworzonego wcześniej i nagranego przez znakomitego kontrabasistę i kompozytora Tadeusza Wieleckiego, z uwzględnieniem jego pomysłów interpretacyjnych. Podczas realizacji taśmy w studiu pragnęłam zachować bogactwo i złożoność tego wykonania oraz wzbogacić je o pewne elementy oryginalne, możliwe do uzyskania tylko z wykorzystaniem zaawansowanej technologii komputerowej. Użyłam w tym celu programu GRM Tools oraz systemów Sonic Solution i ProTools. W ten sposób komputer dopomógł w transformacji brzmienia kontrabasu, precyzyjnych montażach, zwielokrotnieniach i zderzeniach różnorodnych struktur, stworzeniu iluzji swobodnego przemieszczania się dźwięku w przestrzeni wielowymiarowej, etc. Solowa partia kontrabasowa, realizowana podczas wykonania koncertowego przez Tadeusza Wieleckiego, wchodzi w szczególny rodzaj relacji z przetransformowanym i przekomponowanym w studiu brzmieniem tego samego instrumentu i zaimprowizowanymi uprzednio przez tego samego wykonawcę strukturami. Stwarza to ciekawą sytuację odtwórczą, bazującą na wzajemnym zapętleniu i interakcji pomiędzy instrumentalistą i kompozytorem.”

Pierwsze wykonanie kompozycji miało miejsce podczas koncertu Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia  w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego  w Warszawie w listopadzie 2000 roku. Partię solową wykonał wówczas - podobnie jak dwa lata później na „Warszawskiej Jesieni” - Tadeusz Wielecki, któremu utwór jest dedykowany.
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information