30 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Feliks Roderyk Łabuński

postać

dnia

Feliks Roderyk

Łabuński

NOWA MUZYKA POLSKA

kompozycje (Z)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki


na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową
(1999-2000)

wersja na saksofon i komputerową warstwę dźwiękową
(2004)

POSŁUCHAJ
Utwór Zakopane Liryki powstał pierwotnie w wersji na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową w latach 1999-2000. Jego prawykonanie odbyło się 25 maja 2002 roku w Krakowie, podczas XIV Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, a partię klarnetu realizował Jean-François Charles. Dwa lata później powstała nowa wersja utworu. Tym razem komputerowej warstwie dźwiękowej towarzyszy saksofon. Prawykonanie utworu w wersji na saksofon miało miejsce podczas 47. Festiwalu „Warszawska Jesień” w 2004 roku. Partię saksofonu wykonał student Akademii Muzycznej w Warszawie - Marcin Gańko.

W programie festiwalowym kompozytorka - Magdalena Długosz - zamieściła następujący komentarz do utworu: „Zakopane Liryki to nowa wersja utworu skomponowanego wcześniej w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Uprzednio partia solowa przeznaczona była na klarnet, a materiałem źródłowym dla realizacji komputerowej warstwy dźwiękowej było oryginalne brzmienie klarnetu Wojciecha Komsty, poddawane w warunkach studyjnych transformacjom o różnorodnym stopniu odkształcenia – od minimalnych (jak nawarstwienie czy transpozycja) do tak daleko posuniętych, że pierwotne instrumentalne źródło dźwięku było prawie nierozpoznawalne.

W aktualnej wersji postanowiłam tę warstwę komputerową skonfrontować z brzmieniem saksofonu. Podobnie jak w wersji pierwotnej, w koncertującej partii solowej założyłam użycie niekonwencjonalnych, wyszukanych technik gry, pozwalających na uzyskanie brzmienia instrumentalnego o charakterze wyrafinowanym, odbiegającym od klasycznego, które podczas wykonania nie podlega zdecydowanym, elektronicznym transformacjom, a jedynie drobnym modyfikacjom, służącym zespoleniu obu warstw utworu.”
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information