Polmic - FB

indeks osób (P)



Pasiecznik Monika

Rytuał superformuły


Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011, s. 320 

Pierwsza muzyczna książka Wydawnictwa Krytyki Politycznej, poświęcona jednej z najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku - Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Woche autorstwa Moniki Pasiecznik trafiła 5 lutego 2012 roku na półki księgarskie.

Karlheinz Stockhausen należał do najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku. Twierdził, że pochodzi z Syriusza, ma kontakty z Lucyferem, a zamach na WTC jest największym dziełem sztuki wszech czasów. Niektórzy widzą w nim geniusza muzycznego, który niczym mnich poświęcił się swej sztuce. Inni - hochsztaplera z wyrachowaniem kreującego swój medialny wizerunek. Co kryje utrwalona na zdjęciach chmurna twarz kompozytora? Jakiego rodzaju doświadczenia, idee i pragnienia legły u podłoża jego utworów, np. kwartetu na smyczki i cztery śmigłowce?

Rytuał superformuły przez pryzmat tworzonego przez 26 lat, monumentalnego cyklu operowego LICHT ukazuje muzyczne, biograficzne i światopoglądowe źródła estetyki Stockhausena. To pierwsze w Polsce obszerne i zarazem przystępne ujęcie jego twórczości.

Monika Pasiecznik - krytyczka muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”, felietonistka „Odry”. Absolwentka filologii polskiej na UWr i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała też m.in. w „Glissandzie”, dwutygodnik.com, „Ricie Baum”. W latach 2009 i 2011 członkini komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu.

Fragment książki opublikowany w „Ruchu Muzycznym” nr 26/2010, dostępny też w internecie na blogu autorki -
http://monikapasiecznik.blogspot.com/2011/01/stockhausen-i-hesse.html