polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

omówienia utworów (W)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Berger Roman

Wiegenlied



na alt i fortepian

(1991)

18’25"


POSŁUCHAJ


nuty wydane przez: Vydavateľstvo Hudobného fondu, Bratislava, Slovakia

Wiegenlied to „paradoksalna kołysanka” dla nieżyjącej matki Elisabeth Maldaque, bohaterki opery kameralnej (której via facti nie dokończyłem). E. Maldaque to postać historyczna – jedna z pierwszych ofiar nazizmu, młoda nauczycielka, więziona w szpitalu psychiatrycznym z powodu swej antyhitlerowskiej postawy, zginęła po kilku dniach. Utwór ten dedykowany jest Mieczysławowi Tomaszewskiemu.

Summa summarum: w świecie, który nie stał się ziemią obiecaną, krystalizowała się wizja muzyki, której celem nie byłoby modelowanie „holomovementu” (Lévi-Strauss: dzieło sztuki jest modelem rzeczywistości), ale projekcja Dróg przez jego tajemnicze czasoprzestrzenie. Projekcja dróg człowieka, który jako homo viator, a więc i jako homo patiens (V. Frankl) uświadamia sobie do pewnego stopnia swoje miejsce w Kosmosie (niekiedy z nadzieją, iż jest on Dziełem Stworzenia).

Roman Berger (fragment tekstu w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 2002)