polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

recenzje książek (N)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Tuchowski Andrzej

Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego


WUW – Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2015, 191 s.

ISSN 0239-6661 (AU Wr)

ISSN 1895-572X (MW)

Andrzej Tuchowski podejmuje problematykę przenikania różnych rodzajów nacjonalizmu, szowinizmu i rasizmu do refleksji o muzyce okresu międzywojennego oraz przedstawia reakcje wobec tychże ideologii ze strony znaczących osobowości twórczych omawianego okresu. Pojęcie „nacjonalizm” rozumiane jest w pracy zarówno w pozytywnym, jak i w negatywnym sensie. Dotyczy więc dwudziestowiecznych szkół kompozytorskich, refleksji estetycznej podbarwionej myślą narodową, a także koncepcji historiozoficznych uzasadniających pretensje do hegemonistycznej pozycji kultury danego narodu. Ten właśnie negatywny, szowinistyczny typ nacjonalizmu zwykł w skrajnych przypadkach – jak w III Rzeszy i faszystowskich Włoszech – przechodzić w rasizm. Tytułowy kompleks zagadnień zaprezentowany został na przykładzie czterech krajów reprezentujących różne systemy społeczno-polityczne (od pełnego totalitaryzmu do pełniej demokracji) oraz główne żywioły etniczne ówczesnej Europy: III Rzeszy, faszystowskich Włoch, II Rzeczpospolitej (po roku 1926) oraz Wielkiej Brytanii.