Polmic - FB

opisy płyt (M)



Marek Jasiński, Aleksandra Chmielewska, Thierry Escaich, Petr Eben

Patmos. Music for organ & percussion


Marek Jasiński (1949–2010) Psalmodia na organy, kotły i wibrafon (2007)*
Thierry Escaich (*1965) Ground II na organy i perkusję (2007) 
Aleksandra Chmielewska (*1993) Letter from faraway island na organy i perkusję (2018)* 
Petr Eben (1929–2007) Landscapes of Patmos na organy i perkusję (1984)

* prawykonania

 

Bartosz Jakubczak – organy
Miłosz Pękala – perkusja

UMFC CD 109

 

Bartek jest wykonawcą, który rozumie, że współtworzenie sztuki wymaga patrzenia w jednym kierunku, a nie tylko na siebie nawzajem.
Miłosz Pękala  

Wrażliwość na brzmienie oraz niesamowita kreatywność Miłosza sprawiły, że kolorowy świat dźwięków organów i perkusji okazał się jeszcze bardziej intrygujący i fascynujący.
Bartosz Jakubczak

Zarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym!

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

Kolorystyka dźwięków, jaką dostarczają organy oraz instrumenty perkusyjne, stała się bodźcem do poszukiwań literatury muzycznej przeznaczonej na tę obsadę wykonawczą.Zestawienie barw wspomnianych instrumentów zrodziło we mnie fascynację tego rodzaju muzyką – opowiada Bartosz Jakubczak – Miejsce nagrania, jakim jest Sala Koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, nie jest przypadkowe, bowiem stworzyło idealne warunki do zaistnienia precyzyjnie zaaranżowanego spotkania z instrumentarium perkusyjnym w wykonaniu Miłosza Pękali.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.