Polmic - FB

opisy płyt (A)



Alina Błońska

La música callada


1. La música callada na wiolonczelę

2. Soliloquio na sopran, viola da gamba i klawesyn

3. Avgrund na organy

4. Sekwencja na mezzo-sopran i live electronics

5. Nattflyg na taśmę

6. Tombeau pour Pologne na viola da gamba

7. Tenebrae na kwartet wokalny

8. La música callada na orkiestrę smyszkową

Total time: 56’

Wyk.: Mikołaj Konopelski, Ligia Gutiérrez Vargas, María Alehandra Saturno, Bélen Vives Velo de Antelo, Dariusz Przybylski, Urszula Bardłowska, Ingartze Astuy Altuna, Federico Teja, Alfonso Martin, Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio, Anna Duczmal-Mróz

* Solé Recordings 2019 (SR0015)

W maju 2019 r. m.in. dzięki wsparciu Instytutu Polskiego w Madrycie oraz INAEM (Instituto Nacional de las Artes y de la Música) wytwórnia Solé Recordings z Barcelony wydała płytę monograficzną kompozytorki Aliny Błońskiej zatytułowaną La música callada. Wśród wykonawców znajdują się: Orkiestra Polskiego Radia Amadeus, Mikołaj Konopelski, Urszula Bardłowska, Dariusz Przybylski i María Alejandra Saturno.

Jak podkreśla muzykolog Ana Ma Carvajal Hoyos, Alina Błońska „sięga zarówno do materiałów tradycyjnych, jak i do na wskroś aktualnych technik twórczych, w tym do różnego rodzaju przekształceń brzmieniowych charakterystycznych dla muzyki elektronicznej, nie popadając jednak w schematyzm kompozycji czysto sonorystycznej. […] Obdarzona głosem dalece kontemplacyjnym o niezwykłej uczuciowej intensywności, sięgającym korzeniami do Polski, jej rodzinnej ziemi, oraz do chrześcijańskiego dziedzictwa kulturowego, które łączy ten kraj z Hiszpanią (bardzo dobrze jej zresztą znaną jako hispanistce), Błońska zaprasza nas – poprzez tę música callada („muzykę ciszą przepojoną”) – do wsłuchania się w ciche śpiewy, do nadania kształtu rozbłyskom wewnętrznego brzmienia i do odkrywania ich pośród ciemności na naszej duchowej drodze, która nieustannie otwiera się ku nadziei”.

Dodatkowe informacje o płycie - na stronie kompozytorki https://alinablonska.blogspot.com/