27 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

płyta

dnia

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień

Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

pfb

 

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

płyty ()
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Grażyna Bacewicz

-



Kwartet smyczkowy nr 4
Kwartet smyczkowy nr 7
Kwintet fortepianowy nr 1

Wyk.: Warszawski Kwartet Smyczkowy im. Grażyny Bacewicz: Maria Brylanka - skrzypce, Michał Trojanowski - skrzypce, Janusz Nosarzewski - altówka, Zbigniew Liebig - wiolonczela, Warszawski Kwintet Fortepianowy: Igor Iwanow - skrzypce, Jan Tawroszewicz - skrzypce, Stefan Kamasa - altówka, Andrzej Orkisz - wiolonczela, Władysław Szpilman - fortepian
* Olympia 1988 - OCD 310, AAD 61'11"
Grażyna Bacewicz będąc znakomitą skrzypaczką szczególną uwagę w swojej twórczości kompozytorskiej poświęciła skrzypcom oraz innym instrumentom smyczkowym. W jej dorobku obok siedmiu koncertów skrzypcowych, koncertu altówkowego i dwóch wiolonczelowych znajduje się także siedem kwartetów smyczkowych, kwartet na czworo skrzypiec i kwartet na cztery wiolonczele, dwa kwintety fortepianowe i wiele, wiele innych kompozycji kameralnych. Prezentowany na niniejszej płycie wybór nie może być dla tak bogatej twórczości reprezentatywny, mówi jednak wiele o muzyce Grażyny Bacewicz.
IV Kwartet smyczkowy to najczęściej wykonywana kompozycja kameralna artystki. Uznanie zdobył już w 1951 roku, kiedy to na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Liège otrzymał I nagrodę. Cechuje go tak typowa dla stylu Bacewicz neoklasyczna witalność, dynamika, nawiązywanie do polskiego folkloru oraz porywająca wirtuozeria. VII Kwartet smyczkowy pochodzi z 1965 roku, ale choć powstał jako ostatni z kwartetów i dzieli go aż 15 lat od Czwartego, nie odbiega od niego charakterem. Tu również klasyczne założenia formalne połączone zostały z eksponowaniem brzmienia instrumentów, ich możliwości technicznych oraz wyrazowych. Płytę dopełnia I Kwintet smyczkowy skomponowany pomiędzy kwartetami - w 1952 roku. I on ma tradycyjną, neoklasyczną formę, wypełnioną jednak materiałem dźwiękowym o silnej ekspresji i pełnym witalności.
Nagrań muzyki kameralnej Grażyny Bacewicz na tę płytę dokonały dwa znane kiedyś zespoły, złożone z wybitnych muzyków. Zwraca uwagę szczególnie Władysław Szpilman, występujący w nagraniu Warszawskiego Kwintetu Fortepianowego z 1969 roku.
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information